Vinkkejä inssiin?

kuski

Minulla on 3 viikon päästä inssi ja kaipaisin vinkkejä inssiin, että pääsisin kunnialla läpi.

Millaiset virheet hyväksytään? Onko 3 vaihde parempi kaupunkiajoon vai 2, jos on paljon tasa-arvoisia risteyksiä?

Voiko inssi setä hylätä jos ajan liian hiljaa?

33

56538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herman83

      Tasa-arvoiset risteykset kannattaa ajaa läpi hitaasti, ykkösellä. Muuten aika isommalla vaihteella, eli jos nopeutta jotain 30-40 km/h niin 3. tai jopa 4. Ei se inssi kyllä helposti niihin vaihteisiin kämmähdä, ellei kierrokset sitten koko ajan ole jossain 5000 r/min paikkeilla.
      Pitää osoittaa, että osaa ajaa varmasti ja että säännöt ja auton käsittely on hallussa. Eli voi hylätä liian hitaasta ajosta.

      • Eira

        Ykkös vaihde on tarpeen, jos tarvii pysähtyä. Kannattaa vältää turhia pysähtymisiä ja siten ykköstä, koska polttoainetta kuluu huomattavasti enemmän.
        Ilman tilanteita näkemättä en sano millä vaihteella missäkin. Kannattaa kysellä tunnilla opettajalta tilannekohtaisesti, jos hän ei anna palautetta ilman kyselyä.
        Ammattitaitoinen opettaja kyllä kertoo miten ajetaan taloudellisesti, turvallisesti ja sujuvasti.


      • Hazard
        Eira kirjoitti:

        Ykkös vaihde on tarpeen, jos tarvii pysähtyä. Kannattaa vältää turhia pysähtymisiä ja siten ykköstä, koska polttoainetta kuluu huomattavasti enemmän.
        Ilman tilanteita näkemättä en sano millä vaihteella missäkin. Kannattaa kysellä tunnilla opettajalta tilannekohtaisesti, jos hän ei anna palautetta ilman kyselyä.
        Ammattitaitoinen opettaja kyllä kertoo miten ajetaan taloudellisesti, turvallisesti ja sujuvasti.

        Tärkeätä on että inssi tuntee olonsa turvalliseksi sinun kyydissä. Tasa-arvoisiin siis sellaisella nopeudella, että pystyt pysähtymään nätisti. Perinteistä kahvikuppi kojelaudalla -ajattelua. Nopeutta kannattaa pitää mittarissa hieman alle rajoituksen. Tieliikennelaki kertoo nopeuden parhaiten, auto on aina saatava pysäytettyä ajoradan näkyvällä osalla.

        Risteyksissä totta jalankulkijat, pyöräilijät huomioon ottaen (=väistäen) ja se varmistava vilkaisu, vaikka ei pitäisikään väistää.

        Vaihteita kannattaa käyttää nopeuden mukaan ja alamäessä voi jopa hyppiä vaihteen yli - jos sen luontevasti osaa. Liikennevaloista lähdettäessä vielä varmistavat vilkaisut molempiin suuntiin, auto voi jo liikkua, ja suht rivakasti liikkeelle.

        Voi olla hyötyä että juttelet rohkeasti inssin kanssa. Itse mm. kuorma-auton inssissä koko aika meni jutteluun rekkojen tekniikasta, ajaminen tuntui vaan menevän siinä reflekseillä. Lopussa inssi totesi että meni luontevasti ja turvallisesti. Samalla kun hieman juttelee uskaltaa myös enemmänkin katsoa inssin puoleista peiliä. Jotenkin nämä sensorit tuntuvat aiheuttavan samankaltaista pelkoa kuin poliisitkin.

        Ennen kaikkea asenne tulee olla rento. Ei kädet suorana, pää eteenpäin. Vaikka auto sammuisikin, ei pidä hätääntyä vaan tokaista vaikkapa "ohhoh..." ja jatkaa siitä mihin jäi. Inssitkin on vain ihmisiä ja ymmärtävät erehdyksiä. Eivät tosin aivan kaikenlaisia erehdyksiä.

        Tilastollisesti ensimmäisen inssin taisi läpäistä muistaakseni 75% yrittäjistä.


      • Mak3l

        Tuossa joku kirjoitti, että se "inssi-setä " Ei voi hylätä liian hitaasta ajosta, mutta kaverini oli inssissä ja he ajoivat hitaita pihakatuja jonkin aikaa jossa oli nopeusrajoitus 40 km/h ja sitten tultiinkin normaaliin ajo nopeuteen eli noin 60km/h. Ja he ajelivat sitä 40km/h koko alueen ajan ja tästä tuli kuin tulikin hylky... :O :D


      • Ekalla läpi

        Mahdollisimman normaali ajo. Ajat vain vaihteella mikä tuntuu hyvältä, niin ettei kone huuda, mutta tuskin se inssi siitäkään tykkää ja autolla nytkytellää alikierroksilla kokoajan.

        Muista joka risteyksessä tarkistaa selväti päätä kääntämällä (vaikka kuinka hyvin tietäisit, ettei siellä ole), että onko siellä kolmiota. Tämä ainakin oikealta, koska jos sieltä kolmio puuttuu, olet väistämisvelvollinen.

        Huomio suojatiet hidastamalla, ja tarkistamalla selkeästi näkyykö jalankulkijoita, jotka haluaisivat tien yli. Muista myös ettet vain aja pysähtymättä suojatien eten pysähtyneen auton ohi, koska siitä rapsahtaa hylky heti.

        Risteyksissä muista tarkastaa aina olkasi yli ettei takaa kukaan ole tulossa jalan tai polkupyörällä ristykseen yhtäaikaa, koska sinun pitää väistää näitä.

        Kaistanvaihdoissa muista tarkastaa niin sanottu kuollut kulma eli vilkaisu takaikkunan kautta ulos ettei siilä vierellä ole toista autoa. Huomaa myös ettet vaihda kaistaa sulkuviivan yli, koska siitäkin tulee automaattinen hylky heti.

        Nopeus kannattaa pitää mittarin mukaan hieman alle, tai korkeintaan tasan rajoituksessa, sillä ylinopeutta ei katsota hyvällä ja inssit eivät välitä mittarivirheistä. Älä kiilaa mihinkään väliin ja katsot vain sopivan välin minne menet, mielummin varma ratkaisu kuin sellainen MENENKÖ? EN? MENEN? EN MENEN!!! Ja sitten inssi hyppää jarrulle ja se oli sitten siinä taas.

        Hyvin se menee kun vain malttaa mielensä eikä hermostu. Itse pääsin kuin pääsinkin läpi inssistä, vaikka inssi kiskaisi ratista kesken ajon, kun piti kaistaa vaihtaa ja hänen mielestä oli liian ahdas väli ettei sinne voi mennä. Se oli aivan alku metreillä ja jännitys oli karmea. Kädet ja jalat tärisi, mutta sen tilanteen jälkeen rauhotuin sillä enimmäkseen minut valtasi vitutus, sillä olin aivan varma että tuohon se sitten jo kaatui ja ajelin sitten sillai tyylillä ihan vitun sama loppuun. Yllätyksekseni kuitenkin inssi sitten konttorilla kysyi omaa mielipidettäni ajosta ja sanoin että olisihan se paremminkin voinut mennä ja jännitti helvetisti aluksi. Ei todellakaan paras ajoni ollut. Sitten se inssi kirjoitteli vain jotain papereita ja lykkäsi sen väliaikasen lapun mulle ja sano et tuu hakeen oikee kortti kuukauden sisällä. Antoi vielä jonkun verran sitten palautetta ajosta.


    • jaatinen

      noniin ja nyt kun olet saanut ihan hyviä ohjeita tutkintoa varten niin annan vielä yhden. jatka tutkinnon jälkeenkin sinulle annettujen ohjeitten noudattamista niin sinusta kehittyy turvallinen kuljettaja...

      • Mäkinen

        Sitten kun se kortti on, niin kymppi lisää nopeuteen. Eli mittari näyttämään 60 kun 50 km/h alue. Näin jopa sallitaan ja suositellaankin kakkosvaiheessa.


      • 18v.
        Mäkinen kirjoitti:

        Sitten kun se kortti on, niin kymppi lisää nopeuteen. Eli mittari näyttämään 60 kun 50 km/h alue. Näin jopa sallitaan ja suositellaankin kakkosvaiheessa.

        että kun huomaat että et ole tehnyt konfliktia, ajat kunnolla loppuun asti. ei kannata iloita ennen kun olet parkkeerannut auton, siinä pian kämmää kun luulee että nyt tää meni läpi!!


    • miNä

      Siis: kannattaa ottaa tarkasti suojateiden eteen pysäköidyt autot, koska jos pysäköidyn auton ja suojatien välinen matka on 5m tai vähemmän, niin sillin on pysähdyttävä.Jos et pysähdy, niin inssi on hylätty, eli kannattaa ottaa varman päälle.

      Kun valoissa palaa punaset, niin ennen liikennevalotolppaa tai tiehen maalattua viivaa täytyy pysähtyä.Jos ajat esim. vain 10cm tolpasta ohi tai viivasta yli, niin ajo on hylätty.Myös STOP-merkin tai viivan kohdalle on kokonaan pysähdyttävä.

      Jalankulkijat ja pyöräilijät sun muu kevyt liikenne kannattaa myös huomioida, eli älä aja vesilätäkköihin niin että ihmiset kastuvat.Anna myös suojatien tullessa heille tilaa, eli anna heidän ylittää se ilman kiireitä.

      Inssi ei hylkää ajoa jos ajat 40km/h:n alueella esim 30km/h,ajoinhan minä niin itsekin! Mutta jos ajat neljääkymppiä tiellä missä rajoitus on 80 km/h, niin inssi vähintään huomauttaa siitä.

      Ei niistä vaihteista kannata huolta kantaa, ajat vain sillä vaihteella mikä hyvältä tuntuu! Jos on paljon liikennettä kaupungilla ja nopeudet ovat korkeintaan 30km/h ja koko ajan joutuu hidastelemaan niin kakkosella kannattaa ajella!

      Itseluottamusta mukaan vaan niin hyvin se menee!!
      Ei turhia paniikkeja.

      • täh?

        haloo....!!! Missä on sanottu, että pitää pysähtyä jos joku on pysäköinyt 5 m lähemmäksi suojatietä. Se on höpönlöpöä. Mistä tuollainen 5 m on kaikkien mielessä? Voiko sen joku pystyä arvioimaan ajaessaan. Mitäs jos onkin 4,95 m? Kuka sen käy mittaamassa, että oliko vai ei? Sehän kuuluu pysäköintisääntöihin se 5 m. Piste.

        Mikäli taas joku on pysäköinyt tai pysähtynyt niin ettei suojatie kokonaan näy, ei sellaista ajoneuvoa saa ohittaa pysähtymättä. Matka voi olla toki pidempikin kuin 5 m. Vaikkapa iso kuorma-auto tms, joka peittää näkyvyyden suojatielle. Ni.


      • ...
        täh? kirjoitti:

        haloo....!!! Missä on sanottu, että pitää pysähtyä jos joku on pysäköinyt 5 m lähemmäksi suojatietä. Se on höpönlöpöä. Mistä tuollainen 5 m on kaikkien mielessä? Voiko sen joku pystyä arvioimaan ajaessaan. Mitäs jos onkin 4,95 m? Kuka sen käy mittaamassa, että oliko vai ei? Sehän kuuluu pysäköintisääntöihin se 5 m. Piste.

        Mikäli taas joku on pysäköinyt tai pysähtynyt niin ettei suojatie kokonaan näy, ei sellaista ajoneuvoa saa ohittaa pysähtymättä. Matka voi olla toki pidempikin kuin 5 m. Vaikkapa iso kuorma-auto tms, joka peittää näkyvyyden suojatielle. Ni.

        että jos joku on pysähtynyt viereiselle kaistalle suojatien eteen niin munkin pitää pysähtyä.ja toi viiden metrin sääntö opetettiin kyllä..se on taas eri asia jos joku on käyny jonkun halpis autokoulun jossa noita ei opeteta niin se on sen tyypin murhe.ja ainakin parkkipirkot mittaa mielellään jos oot parkkeerannu autos lähemmäksi kun 5m suojatiestä..mä sain parkkisakot kun oli auto 3m suojatieltä.


      • täh?
        ... kirjoitti:

        että jos joku on pysähtynyt viereiselle kaistalle suojatien eteen niin munkin pitää pysähtyä.ja toi viiden metrin sääntö opetettiin kyllä..se on taas eri asia jos joku on käyny jonkun halpis autokoulun jossa noita ei opeteta niin se on sen tyypin murhe.ja ainakin parkkipirkot mittaa mielellään jos oot parkkeerannu autos lähemmäksi kun 5m suojatiestä..mä sain parkkisakot kun oli auto 3m suojatieltä.

        Ilmeisesti luit kyllä kirjoitukseni mutta et yhtään ymmärtänyt. Lue uudelleen ja ymmärrä.

        TOTTAKAI pysähdytään mutta ei sitä pysähtymistä voi katsoa mistään helvetin viidestä metristä vai väitätkö osaavasi arvioida ajaessasi jonkin matkan niin tarkasti. Pysähtyminen tehdään AINA jos suojatie ei näy kokonaan pysähtyneen ajoneuvon etäisyydestä huolimatta. Voi siis olla paljon enemmänkin kuin 5 m.

        Virheellisestä pysäköinnistä olet muuten joutunut maksamaan pysäköintivirhemaksun et sakkoa.
        Laitan nyt tähän suoran lainauksen tieliikennelaista, että tulee kaikille selväksi:

        32 § Kuljettajan suojatiesäännöt

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Siellä ei siis missään mainita sitä VIITTÄ metriä. Nyt ei siis ole kysymys mistään halpisautokoulusta vaan tiedosta.


      • Herman83

        Kannattaa myös tosiaan huomioida ne vastaantulijat, jos esim on yksikaista molempiin suuntiin, ja vastaantulijoiden jono pysähtyy, ja jonkun auton taakse jää suojatie. Sama laki pätee siinäkin, pysähdyttävä on.


      • F
        täh? kirjoitti:

        Ilmeisesti luit kyllä kirjoitukseni mutta et yhtään ymmärtänyt. Lue uudelleen ja ymmärrä.

        TOTTAKAI pysähdytään mutta ei sitä pysähtymistä voi katsoa mistään helvetin viidestä metristä vai väitätkö osaavasi arvioida ajaessasi jonkin matkan niin tarkasti. Pysähtyminen tehdään AINA jos suojatie ei näy kokonaan pysähtyneen ajoneuvon etäisyydestä huolimatta. Voi siis olla paljon enemmänkin kuin 5 m.

        Virheellisestä pysäköinnistä olet muuten joutunut maksamaan pysäköintivirhemaksun et sakkoa.
        Laitan nyt tähän suoran lainauksen tieliikennelaista, että tulee kaikille selväksi:

        32 § Kuljettajan suojatiesäännöt

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Siellä ei siis missään mainita sitä VIITTÄ metriä. Nyt ei siis ole kysymys mistään halpisautokoulusta vaan tiedosta.

        No jos se on sen inssiäijän mielestä alle 5 metriä ja et pysähdy ni aivan varmastii hylkää ja pistää pari ajotuntia lisää.


      • täh?
        F kirjoitti:

        No jos se on sen inssiäijän mielestä alle 5 metriä ja et pysähdy ni aivan varmastii hylkää ja pistää pari ajotuntia lisää.

        Olisi pitänyt sinunkin osata perustella mikset pysähtynyt.

        Todennäköisesti tilannenopeutesi oli liian suuri lähestyessäsi suojatietä eikä sinulla olisi ollut mahdollisuutta pysäyttää tai sitten suojatie ei ollut näkyvissä vaan pysäköity auto peitti se ainakin osittain. Sen takia sinut on hylätty ajokokeessa. Sillä viidellä metrillä ei ole tämän asian kanssa vieläkään mitään tekemistä.


    • Inssiope

      Minun henkilökohtainen suosikkini on 1-vaihde. Kierrokset pysyvät tasaisina ja moottorin kuluminen on minimaalista. Vasen jalka on myös hyvä kaasujalka.

      T: Kurgo

    • mx

      2 parempi vaihe kaupunkiajoon.ei voi hylätä jos liian hiljaa ajat (riippuu tietenkin että jos ajaa 100 rajotusalueella kahtakymppiä..niin..mutta jos esim ajaa 60 rajotusalueel viittäkymppiä niin ei pitäs ainakaa hylätä).älä hermoile inssis,jos auto vaekka sammuumpi niin iha rauhasa vaa.koita huomata omat virheet,(jos teet) ja sano niistä niin se on hyväksyttävämpää..kerros sitten tuliko kortti..onneva :)

    • Sleeper

      Ota rennosti, mutta pieni jännitys vaan parantaa suoritusta. Turha panikoida, koska se ei sillä miksikään muutu. Jos inssi koshtaa, niin so what? Tuleehan siitä vähän lisää kustannuksia, mutta eipä mitään muuta.. Itse ajoin oman inssini ainakin osittain pitkät päällä eikä se äijä sitä huomannut... =) Mitä vaihteisiin tulee, niin aja tasa-arvoisiin risteyksiin 2:lla valuttaen ja risteyksen jälkeen kiihdytät ja laitat 3:n tai 4:n riippuen vauhdista. Hidasta kuitenkin riittävästi, mutta älä pysäytä ellei ketään tuu oikealta. Eli pidä auto liikkeellä. Aja inssi taloudellisesti, niin samalla ajo on sujuvampaa kuin varmisteleminen 2:lla huudattaen..

      • Tilli^^

        Eli tänään oli kevytmoottoripyörä inssi ja hylkäys tuli, kun käännyin yksisuuntaisesti (en nähnyt kylttiä ties missä pers*****) ja olin ryhmittynyt oikeanpuoleiselle kaistalle ja piti kääntyä vasemmalle ja koska en yksisuuntaisesta tietoisena ryhmittynyt vasemmanpuoleiselle kaistalle niin käännyin siis yksisuuntaisen tien oikealta kaistalta vasemmalle ja siitä tuli hylkäys.


      • on kylllä
        Tilli^^ kirjoitti:

        Eli tänään oli kevytmoottoripyörä inssi ja hylkäys tuli, kun käännyin yksisuuntaisesti (en nähnyt kylttiä ties missä pers*****) ja olin ryhmittynyt oikeanpuoleiselle kaistalle ja piti kääntyä vasemmalle ja koska en yksisuuntaisesta tietoisena ryhmittynyt vasemmanpuoleiselle kaistalle niin käännyin siis yksisuuntaisen tien oikealta kaistalta vasemmalle ja siitä tuli hylkäys.

        Mulla kävi samalla tavalla ekassa inssissä, jotenkin vain panikoin siinä että oliko tää nyt yksisuuntainen vai ei ja kaikki ryhmittäytymisen ym. katos päästä ja käännyin vaan mitään ajattelematta.. Hylkäys siitä tottakai tulee koska on oikeasti vaarallinen tilanne, sieltä viereiseltä kaistalta voi joku pamauttaa kylkeen tai sieltä vasemmalta voi tulla auto ja kääntyä just sun autoas (tai kevaria) päin..


    • heh...

      Kaveri ajoi kurssikeskuksen autolla linjuri lupaa ja me rahti puolen hylkiöt oltiin mukana bussissa, kun piti olla "asiakkaita" jotka jää pysäkille. Kaveri painoi menemään iisalmessa pohjolankatua ensimmäisiin valoihin. Inssi seisoi autossa, jotta sai tuntumaa ajon jouhevuuteen. Viisi metriä ennen valoja valo lävähti keltaiseksi ja kaveri polkasi liinat kiinni. Sisusta jäi vähän kulutuspintaa kadulle ja semmoinen mukava kumin käry. Inssi kaiveli tavaroitaan etuosasta ja kömpi jostain kolosta pystyyn. Asetteli tyynenä hattua takaisin päähän ja sanoi....seuraavasta oikeelle ja takaisin katsastusasemalle. Hylky tuli, vaikka ei punaisia päin ajanutkaan.

      • Tilli^^

        Joo on ne todella tarkkoja, mutta ihan hyvä vain.. Onhan kysymyksessä meidän turvallisuutemme liikenteessä.


      • jaajo
        Tilli^^ kirjoitti:

        Joo on ne todella tarkkoja, mutta ihan hyvä vain.. Onhan kysymyksessä meidän turvallisuutemme liikenteessä.

        eikun kaasulla läpi vaan kolisee eli ei


      • Raskas kaasujalka

        Ja miksei ne nykybussikuskit muista tätä? Rattaiden ja pikkulasten kanssa ollaan myös useamman kerran keräilty itseämme ja tavaroitamme bussin lattiatasosta. Mut kerranhan vaan sitä pitää osata ajaa, elikkä inssissä! ;)


    • Jonnesi

      Kahden viikon päästä b-kortin inssi.. A1 inssi ei jännittänyt ollenkaan, mutta tämä kyllä?

    • salossa

      joo mullakin torstaina B-inssi.. jännittää niin pirusti, ope sanoo että kaikki menee muuten hyvin mutta ajan liian hiljaa enkä havannoi kunnolla :(

    • 44544

      Mulla täysin sama tilanne, mutta ajan risteyksiin liian nopeasti. Muuten kuulemma "täydellistä", mutta kunhan tajuaisin vain pudottaa reippaasti nopeutta risteyksiin... Huoh.

    • ajoontaitoa

      Aja niin kuin opettajasi sinua opetti. Mut muista.niin kuin opettasi sinua opetti.

    • ajoontaitoa

      korjaus. opettajasituolla lopussa.

    • Anonyymi

      Olimme juuri inssissä tyttäreni kanssa toista kertaa. Laadunvalvoja pyysi päästä kyytiin. Erehdyimme sallimaan sen. Saimme taas hylkäyksen, ja tällä kertaa se oli mielestäni aivan liian ankara tuomio. Todella hyvin ajoi. Niuhotettiin aivan mitättömistä seikoista, liioitellen.
      Jäi sellainen fiilis, että laadunvalvojan läsnäollessa inssi jännitti ja oli super tiukka ja ankara. Halusi näyttää, ja keräsi kaiki pienetkin huomautukset nippuun, ja niiden perusteella antoi hylkäävän tuomion.
      Tytäs ajeli aiemmasta inssi hylkäyksestä oppineena todella huolellisesti ja varovasti. 50km/h alueella n 40km/h, suojateiden kohdalla hidasti jopa 35km/h nopeuteen.
      Moottoritien työmaan alkaessa rajoitus putosi 80km/h nopeudesta 60km/h nopeuteen. Tytär käytti jarrua hidastaakseen nopeutensa ennen merkkiä sopivaksi, ei kuitenkaan mitään äkkijarrutuksia.
      Ajossa ei ainuttakaan inssin puuttumista vaativaa virhettä.
      Ajoi parissa kohdassa eri reitille kuin inssi oli sanonut, mutta virheettä nekin.
      Kaikki nämä niputettuna antoi hylkäyksen.

      Ainakin tästä opin, etten taatusti laske laadunvalvojaa hengittämään inssin niskaan.

    • Anonyymi

      on se kumma kun ajaa täydellisesti mutta silti hylätään

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe