Jakohihnan vaihto vain kilometrien mukaan?

Hihnanpätkä

Kannattaako jakopään hihnan vaihtovälissä tuijottaa pelkästään ajettuja kilometrejä vai kannattaako hihna uusia tieyin väliajoin ilman, että vaihtovälin kilometrit täyttyisivät?

16

12726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 40697

      esim 309 1.4:ssa on vaihtoväli 3v tai 80000km ja
      406 2.0:ssa 4v tai 120000km.
      merkki huolto ja muutkin asiantuntijat sanoivat
      että vuodet merkkaa yhtä paljon kuin kilometrit.
      vaihdoin juuri 309:ään jolla oli ajettu 30000km
      hihnalla mutta 4.5v, hihnassa oli kulumisen
      merkkejä jo aikalailla.

      • VP

        Kusetusta, kusetusta! Saadaanpahan vain hihnoja ja vaihtotyötä kaupaksi!

        Oma 406 oli vuosi sitten 60.000 km:n huollossa merkkikorjaamolla. Soittivat ja kysyivät lupaa hihnan vaihtoon, koska kärry oli jo 5-vuotias. Minä tähän, että eikös mittarissa ole vasta puolet 120 tkm:n vaihtovälistä. Vastaus oli: "Joo joo, mutta kun se hihna pitäisi toisaalta vaihtaa vähintään 4 vuoden välein, vaikka kilometrit eivät olisikaan täynnä. Tässä on nyt jo vuoden verran yli-ikäinen hihna."

        No, annoin pitkin hampain luvan, vaikka ihan hukkaan heitettyä rahaahan se oli.

        Tänä keväänä vaihdoin jakohihnan veneeni dieselmoottoriin (ei Peugeot). Edellinen vaihto oli tehty 1992 eli 10 vuotta sitten. Ajoa n. 100 h kaudessa; 10 vuotta vastannee täten karkeasti 100.000 kilometriä autokäytössä. Vanha hihna oli vielä hyvinkin terveen näköinen!


      • Hihnanpätkä
        VP kirjoitti:

        Kusetusta, kusetusta! Saadaanpahan vain hihnoja ja vaihtotyötä kaupaksi!

        Oma 406 oli vuosi sitten 60.000 km:n huollossa merkkikorjaamolla. Soittivat ja kysyivät lupaa hihnan vaihtoon, koska kärry oli jo 5-vuotias. Minä tähän, että eikös mittarissa ole vasta puolet 120 tkm:n vaihtovälistä. Vastaus oli: "Joo joo, mutta kun se hihna pitäisi toisaalta vaihtaa vähintään 4 vuoden välein, vaikka kilometrit eivät olisikaan täynnä. Tässä on nyt jo vuoden verran yli-ikäinen hihna."

        No, annoin pitkin hampain luvan, vaikka ihan hukkaan heitettyä rahaahan se oli.

        Tänä keväänä vaihdoin jakohihnan veneeni dieselmoottoriin (ei Peugeot). Edellinen vaihto oli tehty 1992 eli 10 vuotta sitten. Ajoa n. 100 h kaudessa; 10 vuotta vastannee täten karkeasti 100.000 kilometriä autokäytössä. Vanha hihna oli vielä hyvinkin terveen näköinen!

        Sillä vaan kyselin, koska huoltokirjoissa ei puhuta muusta kuin kilometrimäärästä! Eikä ole sattunut silmään muualla kuin merkkiliikkeiden mainoksissa olevia vuosimäärään liittyviä vaihtokehoituksia. Tähän saakka on edellisissä autoissa tullut matkamäärä aina vastaan alle 4 vuoden, mutta nyt tulee vain 64000km/4 vuotta. Jotenkin tuntuisi hölmölle vaihdattaa hihna, kun vasta vähän yli puolet kilometrimäärästä on ajettu. Auto on 1.4l 206.


      • VP kirjoitti:

        Kusetusta, kusetusta! Saadaanpahan vain hihnoja ja vaihtotyötä kaupaksi!

        Oma 406 oli vuosi sitten 60.000 km:n huollossa merkkikorjaamolla. Soittivat ja kysyivät lupaa hihnan vaihtoon, koska kärry oli jo 5-vuotias. Minä tähän, että eikös mittarissa ole vasta puolet 120 tkm:n vaihtovälistä. Vastaus oli: "Joo joo, mutta kun se hihna pitäisi toisaalta vaihtaa vähintään 4 vuoden välein, vaikka kilometrit eivät olisikaan täynnä. Tässä on nyt jo vuoden verran yli-ikäinen hihna."

        No, annoin pitkin hampain luvan, vaikka ihan hukkaan heitettyä rahaahan se oli.

        Tänä keväänä vaihdoin jakohihnan veneeni dieselmoottoriin (ei Peugeot). Edellinen vaihto oli tehty 1992 eli 10 vuotta sitten. Ajoa n. 100 h kaudessa; 10 vuotta vastannee täten karkeasti 100.000 kilometriä autokäytössä. Vanha hihna oli vielä hyvinkin terveen näköinen!

        Jotka uskovat vain kilometreihin, voivat joutua maksamaan kantapään kautta. Tiedän useita tapauksia, jolloin hihna on katkennut ennen vaadittua kilometrimäärää, kumin tultua haperoksi. Mutta jokainen ottakoon itse riskinsä ja miettiköön onko sen arvoista.....


      • VP
        kirjoitti:

        Jotka uskovat vain kilometreihin, voivat joutua maksamaan kantapään kautta. Tiedän useita tapauksia, jolloin hihna on katkennut ennen vaadittua kilometrimäärää, kumin tultua haperoksi. Mutta jokainen ottakoon itse riskinsä ja miettiköön onko sen arvoista.....

        Olen edelleen sitä mieltä, että 4 vuoden vaihtoväli pelkän iän perusteella on autoliikkeen ahneutta ja kusetusta.

        Kuten kerroin, itse vaihdatin hihnan "turhaan" eli varmuuden vuoksi ja maksoin siitä lystistä. Jos joku uskoo "neuvojani" ja katkoo hihnansa, en vastaa asiasta millään tavoin.


      • Hihnanpätkä
        VP kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä, että 4 vuoden vaihtoväli pelkän iän perusteella on autoliikkeen ahneutta ja kusetusta.

        Kuten kerroin, itse vaihdatin hihnan "turhaan" eli varmuuden vuoksi ja maksoin siitä lystistä. Jos joku uskoo "neuvojani" ja katkoo hihnansa, en vastaa asiasta millään tavoin.

        Kyllä minä ajattelin vaihdattaa hihnan varmuuden vuoksi. Eipähän tule sanomista.

        Ihan yleisesti: Minkälainen takuu jakopään hihnalla on, jos se katkeaa ennen 120000km/4 vuotta vai onko mitään?


      • Peugeot 405 SRI
        Hihnanpätkä kirjoitti:

        Kyllä minä ajattelin vaihdattaa hihnan varmuuden vuoksi. Eipähän tule sanomista.

        Ihan yleisesti: Minkälainen takuu jakopään hihnalla on, jos se katkeaa ennen 120000km/4 vuotta vai onko mitään?

        ...asiallisesti takuujuttuihin. Eräästä 405:sta Saint-Gobain merkkinen tuulilasi alkoi kuplia sisältä. Näkökenttä meni lähes umpeen kuplista. Auto oli ostettu käytettynä 4-vuotta vanhana ja lasi kupli auton ollessa 8-vuotta vanha. Takuuseen meni.

        Erään toisen kaverin 306:sta istuinlämmitin hajosi 3-vuotta vanhana (takuu oli silloin vielä se 1-vuosi). Takuuseen meni.

        Hyvin toimittu Maan Auto!

        Molemmat autot Etelä-Savossa.


      • ari
        Hihnanpätkä kirjoitti:

        Kyllä minä ajattelin vaihdattaa hihnan varmuuden vuoksi. Eipähän tule sanomista.

        Ihan yleisesti: Minkälainen takuu jakopään hihnalla on, jos se katkeaa ennen 120000km/4 vuotta vai onko mitään?

        Jos autoon on tehty kaikki määräaikaishuollot, valmistaja vastaa korjauksesta.

        Näin ainakin mulla kerrottiin Automaassa, kun mietin, pitäisikö 406:sta vaihtaa hihna varmuuden vuoksi jo vähän ennen kuin 4 vuotta tulee täyteen.
        Kävi nimittäin aikoinaan 205 GTI:llä (jossa vaihtoväli 3v/80tkm) niin, että hihna katkesi 78tkm ajon jälkeen, tai oikeammin 2. hihna katkesi 158tkm kohdalla.


      • ei vahdettu
        Hihnanpätkä kirjoitti:

        Kyllä minä ajattelin vaihdattaa hihnan varmuuden vuoksi. Eipähän tule sanomista.

        Ihan yleisesti: Minkälainen takuu jakopään hihnalla on, jos se katkeaa ennen 120000km/4 vuotta vai onko mitään?

        eikä ole hihnaa vaihdettu hyvin pelaa hihna mutta auto on 309 gr v 90 auto on muuten tosi huono


      • VP
        ei vahdettu kirjoitti:

        eikä ole hihnaa vaihdettu hyvin pelaa hihna mutta auto on 309 gr v 90 auto on muuten tosi huono

        Jokos tuossa on hihna? 309 ei ole omaa sukua Peugeot vaan se on naitu sukuun sivusta (ex-Simca, ex-Chrysler, ex-Talbot). Siitä piti tulla Horizonin seuraaja. Käsittääkseni ainakin Horizoneissa oli jakoketju eikä -hihna ja Talbotin työntötankomyllyt taisivat siirtyä vielä 309:ään ainakin aluksi. Vuosimallissa -90 voisi olla tuoreempikin konstruktio, mene tiedä.


      • Peugeot 405 SRI
        VP kirjoitti:

        Jokos tuossa on hihna? 309 ei ole omaa sukua Peugeot vaan se on naitu sukuun sivusta (ex-Simca, ex-Chrysler, ex-Talbot). Siitä piti tulla Horizonin seuraaja. Käsittääkseni ainakin Horizoneissa oli jakoketju eikä -hihna ja Talbotin työntötankomyllyt taisivat siirtyä vielä 309:ään ainakin aluksi. Vuosimallissa -90 voisi olla tuoreempikin konstruktio, mene tiedä.

        ...vähän asiaa. 309:stä piti tulla Talbot Horizon II mutta Peugeot osti konkurssikypsän ChryslerEuropen pois. Sitten koko auto suunniteltiin uusiksi. Se muotoiltiin uusiksi, kori sinkittiin, alustaksi laitettiin 205:n alusta, ajovalot oli 205:sta, sivupeilit Citroen BX:stä, 1,4-moottori BX:stä, 1,6-moottori P305/BX:stä, 1,9-litrainen moottori P305/BX:stä, penkit 205:sta, ovenkahvat ja lukot 205:sta. Sisustus suunniteltiin uudelleen.

        1,3-litrainen moottori oli ex-Talbot ja siinä kaikki. Sekin vain perusmallissa, ja vain vuoteen -90.

        Peugeot osti lähinnä kaksi autotehdasta ja ne tuli tarpeeseen sillä ne ei vieläkään riitä. PSA:lla on nyt yhdeksän autotehdasta Euroopassa ja luin juuri että tehtaat käyvät 114% teholla. Investointipäätös kymmenennestä tehtaasta on juuri tällä viikolla tehty mutta paikkaa ei vielä julkistettu. Lue www.psa-peugeot-citroen.com


      • Peugeot 405 SRI kirjoitti:

        ...vähän asiaa. 309:stä piti tulla Talbot Horizon II mutta Peugeot osti konkurssikypsän ChryslerEuropen pois. Sitten koko auto suunniteltiin uusiksi. Se muotoiltiin uusiksi, kori sinkittiin, alustaksi laitettiin 205:n alusta, ajovalot oli 205:sta, sivupeilit Citroen BX:stä, 1,4-moottori BX:stä, 1,6-moottori P305/BX:stä, 1,9-litrainen moottori P305/BX:stä, penkit 205:sta, ovenkahvat ja lukot 205:sta. Sisustus suunniteltiin uudelleen.

        1,3-litrainen moottori oli ex-Talbot ja siinä kaikki. Sekin vain perusmallissa, ja vain vuoteen -90.

        Peugeot osti lähinnä kaksi autotehdasta ja ne tuli tarpeeseen sillä ne ei vieläkään riitä. PSA:lla on nyt yhdeksän autotehdasta Euroopassa ja luin juuri että tehtaat käyvät 114% teholla. Investointipäätös kymmenennestä tehtaasta on juuri tällä viikolla tehty mutta paikkaa ei vielä julkistettu. Lue www.psa-peugeot-citroen.com

        ...ilmeisesti tämä VP, joka jaksaa jauhaa tuota ettei 309 olisi pösö. Mitäköhän herran (?)mielestä tulevat Peugeotit ovat, nyt kun pösö ja Toyota rakentavat yhteistyössä Tsekkiin tuotantotehdasta. On se elämä kovaa, kun yhteistyötä tehdään yli rajojen. Voi,voi.....


      • VP (Veli Puivari)
        Peugeot 405 SRI kirjoitti:

        ...vähän asiaa. 309:stä piti tulla Talbot Horizon II mutta Peugeot osti konkurssikypsän ChryslerEuropen pois. Sitten koko auto suunniteltiin uusiksi. Se muotoiltiin uusiksi, kori sinkittiin, alustaksi laitettiin 205:n alusta, ajovalot oli 205:sta, sivupeilit Citroen BX:stä, 1,4-moottori BX:stä, 1,6-moottori P305/BX:stä, 1,9-litrainen moottori P305/BX:stä, penkit 205:sta, ovenkahvat ja lukot 205:sta. Sisustus suunniteltiin uudelleen.

        1,3-litrainen moottori oli ex-Talbot ja siinä kaikki. Sekin vain perusmallissa, ja vain vuoteen -90.

        Peugeot osti lähinnä kaksi autotehdasta ja ne tuli tarpeeseen sillä ne ei vieläkään riitä. PSA:lla on nyt yhdeksän autotehdasta Euroopassa ja luin juuri että tehtaat käyvät 114% teholla. Investointipäätös kymmenennestä tehtaasta on juuri tällä viikolla tehty mutta paikkaa ei vielä julkistettu. Lue www.psa-peugeot-citroen.com

        En ole millään muotoa väittänyt, etteikö 309 olisi Peugeot. Kyllä sen nokalle on kiinnitetty sama leijonankuvatus kuin muihinkin. Kirjoitinpahan vain, ettei 309 ole omaa sukua Peugeot vaan naitu PSA-sukuun sivusta. Kuka tämän haluaisi kiistää?

        VP ei ole mikään herra, vaan tavallinen puliveivari vaan. Olen kirjoitellut täällä myös koko nimelläni Veli Puivari, jos se tieto tekee ketään sen onnellisemmaksi.

        Allani on neljäs Peugeot ja yksi Talbot Horizonkin oli perheessäni toistakymmentä vuotta. Tällä kokemuksella saanen sanoa sanaseni tällä palstalla minäkin.


      • VP (Veli Puivari) kirjoitti:

        En ole millään muotoa väittänyt, etteikö 309 olisi Peugeot. Kyllä sen nokalle on kiinnitetty sama leijonankuvatus kuin muihinkin. Kirjoitinpahan vain, ettei 309 ole omaa sukua Peugeot vaan naitu PSA-sukuun sivusta. Kuka tämän haluaisi kiistää?

        VP ei ole mikään herra, vaan tavallinen puliveivari vaan. Olen kirjoitellut täällä myös koko nimelläni Veli Puivari, jos se tieto tekee ketään sen onnellisemmaksi.

        Allani on neljäs Peugeot ja yksi Talbot Horizonkin oli perheessäni toistakymmentä vuotta. Tällä kokemuksella saanen sanoa sanaseni tällä palstalla minäkin.

        Yritätkö olla vitsikäs ?


      • Anonyymi
        VP kirjoitti:

        Kusetusta, kusetusta! Saadaanpahan vain hihnoja ja vaihtotyötä kaupaksi!

        Oma 406 oli vuosi sitten 60.000 km:n huollossa merkkikorjaamolla. Soittivat ja kysyivät lupaa hihnan vaihtoon, koska kärry oli jo 5-vuotias. Minä tähän, että eikös mittarissa ole vasta puolet 120 tkm:n vaihtovälistä. Vastaus oli: "Joo joo, mutta kun se hihna pitäisi toisaalta vaihtaa vähintään 4 vuoden välein, vaikka kilometrit eivät olisikaan täynnä. Tässä on nyt jo vuoden verran yli-ikäinen hihna."

        No, annoin pitkin hampain luvan, vaikka ihan hukkaan heitettyä rahaahan se oli.

        Tänä keväänä vaihdoin jakohihnan veneeni dieselmoottoriin (ei Peugeot). Edellinen vaihto oli tehty 1992 eli 10 vuotta sitten. Ajoa n. 100 h kaudessa; 10 vuotta vastannee täten karkeasti 100.000 kilometriä autokäytössä. Vanha hihna oli vielä hyvinkin terveen näköinen!

        useampia pösöjä omistanut, hihna ei ole yhdestäkään katkennu,
        vaikka yli-ikäiseksi olen ajanut ajan puolesta, vesipumppu alkoi 406 3.0 vuotaa 120000
        kohdalla, joten hihna vaihdettiin,
        nytkin 2 kpl 406 3.0 , toisella on viimevaihdosta kulunut 7v 55000 km,
        toisella 6v 65000 km,
        ehkä vaihdatan tai vaihdan ensi kesänä, ehkä en,
        eräs merkkikorjaamon kaveri sanoi, ettei v6 hihna kovin helposti katkea,
        10v ehkä voi ajaa, kuulemma citikalla on, sama moottori


    • Anonyymi

      Ikä heikentää. Hihnaa koska konehuone lämpenee ja talvella menee aina pakkaselle -20c asti. Helppo myös katsoa kuntoa kopan alta.

      Myös jos on paljon ns tyhjäkäyntejä eli paljon pyörii esim parkissa.

      Hihnasarjat on halpoja, vain laadukas ja joka vanha valmistaja. Kiinalaisessa jakohihnassa voi olla huononevaa materiaa varmasti, eli jotain muovia.

      5 Vuotta ja 70tkm kun vaihdoin reilun satasen hihnat omaan golfiin 1.6. Taas mennän 5-6V todennäköisesti enemmän jos haluaa ajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4128
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1961
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1588
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1417
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1141
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe