lasku ja tarvittaessa

lyhyt selitys

Termoskannussa on 0,4kg vettä 20Cels lämpötilassa. Oletetaan, että kannun lämpökapasiteetti on hyvin pieni ja lämmönvaihto ympäristön kanssa olematon. Kannuun laitetaan 0,1kg nolla-asteista jäätä. Mikä seuraavista väitteistä kuvaa tilanteen kannussa oikein, kun lämpötilaerot ovat tasaantuneet:

A Kannussa on vettä ja jäätä 0Cels lämpötilassa.
B Kannussa on 0,5kg vettä noin 0Cels lämpötilassa.
C Kannussa on 0,5kg vettä noin 4Cels lämpötilassa.

Veden c=4190 J/(kgCels) ja jään ominaissulamislämpö on 333000 J/kg

Olen vuoden yrittänyt ratkaista tätä mutta ei onnistu...

5

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska energia säilyy

delta E = E_sul. delta E_lämp.

delta E

• lakjdhkhasdf

Aina nolla, koska jää pitää veden nolla-asteisena niin kauan kuin sitä on vielä jäljellä!!!!

• Simppeli

333000/4190 = noin 80.
      Eli kg jäätä ja kg 80 asteista vettä tuottaa 2kg 0 asteista vettä.

Jos vettä on 4 kertaa jäätä enemmän,
      niin 80/4 = 20 asteinen vesi sulattaa jään.

• keemikko

En tiedä onko tästä kenellekään mitään apua, mutta itse ratkaisisin tehtävän päissäni, eikun päässäni, suurinpiirtein näin:

Kannussa on jäätä ja lämmintä vettä. Jään sulattamiseen tarvitaan varmaan lämpöä. Lämpöä saadaan tässä tapauksessa lämpimästä vedestä. Lasketaan siis paljonko lämpöä meillä on käytössä maksimissaan, kun jään sulattamiseen vaaditaan nolla asteista vettä. 0,4kg ja 20C vastaa lämpömäärää (c=4190J/kgC, jos tuosta haluaa jouleja on kerrottava varmaan kiloilla ja celsiuksilla) 0,4*20*4,2kJ=33,6kJ.
      Jään sulattamiseen vaaditaan 333kJ/kg eli 33,3kJ sadalle grammalle. Meillä on siis riittävästi lämpöä jään sulattamiseen ja vielä jää 300J yli, hieno homma. Tuo ylijäämähän voidaan uhrata vaikka sulamisveden lämmittämiseen. Vaiheessa kaksi meillä on siis 0,1kg 0C ja 300J vettä. Lasketaanpa ensin missä lämpötilassa on tuo 300 jouleinen vesi. Aiemmin kerrottiin, nyt jaetaan (edellisestä yhtälöstä nähdään, että pitää heittää tunnetut arvot "on"-merkin toiselle puolelle alakertaan): 300/(4200*0,4)=(nyt menee vaikeaksi) 5/28? (pyöristetäänpä vähän) =5/30=1/6C = 0,16C.

No niin, vaihe 2:
      0,1kg 0C vettä ja 0,4kg 0,16C vettä sekoitetaan. No tuostahan jo löytyisi vastaus. Mutta lasketaan nyt kuitenkin. Veden lämpötilahan asettuu massojen suhteen mukaisesti. Lämpötilaero on 0,16C, massojen suhde 0,1:0,4 eli 1:4, joten jaetaan lämpötilaero viiteen osaan. Isompi massa tietysti siirtää tasapainon puolelleen, joten voidaan päätellä että lämmin vesi jäähtyy yhden osan ja kylmä vesi lämpenee neljä osaa. Lasketaan vaikkapa lämpimän veden kautta. Lämpötilaksi tulee 0,16C - 1/5*0,16C =4/5*0,16C = 0,13C. Kylmän veden kautta saataisiin 0C 4/5*0,16C, eli sama kuin edellä. Tulos on niin lähellä aiemmin esitettyä tarkkaa ratkaisua, että lienee oikein?

Siis vaihtoehto B on oikein.

• ymmärsinkö nyt oikein?

Energiaa on käytettävissä sulattamiseen yhteensä:
        Q=4190*0,4kg*20
        Q=33520J

Jään sulattamiseen kuluu energiaa yhteensä:
        Q=0,1kg*333000J
        Q=33300J

Nähdään että energiaa on riittävästi jään sulattamiseen:
        33520J-33300J=220J

Energiaa jää siis 220J ylinmääräistä, joka kuluu veden lämmittämiseen:
        4190*0,5kg*T=220J
        T=220J/(4190*0,5kg)
        T=0,11 Cels

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      75
      1011
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe