Työmatkavähennys ei sitten enää mennytkään läpi ja mätkyjä tuli. Kun on työsuhdeauto, ja pitkä työmatka. No, odotettavissa olikin, että näin käy.
- Vaan kuinkas on, kun tulkitaan lausetta
" jos halvimpana kulkuneuvona voidaan pitää luontaisetuautoa, on vähennyksen määrä 0,18 € / km."
Tämähän tarkoittaa, että työmatka, joka on 100 km / päivä onkin 100 * 0,18 = 18 € / pv. vähennyskelpoinen.
Koska asun monen kulkuneuvon yhteyden " takana " niin matkustaminen täältä töihin maksaa enemmän kuin 10 € / sivu, joten päätelmäni on, että voin vähentää tuon 18 € / pv
18 € / pv 220 = 3960 € / vuosi
3960 - 500 = vähennettävää jää 3460 €
Onko tämä logiikka toimiva ?
Kiitos vastauksestasi.
Jk. Jos on fiksuja vinkkejä, niin kerro !
Autoetu ja matkavähennys
7
10970
Vastaukset
- vaadittava
Viestistäsi ei ilmene ovatko matkakulut jääneet vähentämättä v. 2004 vai 2005 verotuksessa.
Jos on kyse vuoden 2005 ESITÄYTETYSTÄ veroilmoituksesta, niin YHDELLÄKÄÄN suomalaisella ei siinä ilmoituksella ole matkakuluja etukäteen huomioon otettuna vaan niitä on kaikkien erikseen ihan itse vaadittava.
Jos kyse on taas v. 2004 verotuksesta on sinun tehtävä oikaisuvaatimus.
Vaikka matkavähennys olisi verokortilla otettu huomioon ei se automaattisesti siirry verotuslaskentaan.
Vuoden 2005 verotus päättyy lokakuun lopussa 2006. Esitäytetty veroilmoitus on vasta ehdotus, jossa on huomioon otettu vain tulot, osingot, ay-maksut ja pankkien korot. Kaikki muut puuttuvat tiedot on sitten itse lisättävä ilmoitukselle ja se palautettava määrä päivään mennessä.- Eka esitäytetty
Olin todella ihmeissäni, kun esitäytetyn lomakkeen mukana tuli maksulappuja sievoinen summa. Hetkeen en voinut käsittää, mistä asia johtuu, kun olen yrittänyt pitää veroprosentit oikeanlaisina. Mutta sitten ymmärsin että työmatkakuluja, joita minulla on päivittäin 120 km, ei oltu vielä vähennetty. En voi ymmärtää, miksi jo kohta lähes sata vuotta samaa työmatkaa ja samassa työpaikassa kulkeneena ei veroviranomaiset osaa vähentää matkakuluja, samoin myös esim. työhuonevähennystä, joka on ammatissani toimivalla itsestään selvä juttu. Ja miksi maksulaput jo lähetetään, kun vasta tässä vaiheessa alkaa minun veroilmoituksena tekeminen.
Jos on niin, että kaikkien täytyy itse hoksata nuo vähennykset, varmasti joillakin jää ne huomaamatta. Mikä se sellainen esitäytetty on? Voipi olla, että jotakuta veronmaksajaa se helpottaa, vaan ei minua.
- ...
Vapaan autoedun soveltaminen työmatkavähennykseen sisältää pienen sudenkuopan. Autoedun verotusarvo on laskettu oletuksella, että vuodessa ajetaan 18000 kilometria yksityisajoa. Kun vuodessa on noin 11 työssäkäyntikuukautta ja jokaisessa noin 20 työpäivää, tuosta tulee pyöreästi 220 matkaa vuodessa. Jos jokainen näistä on 100 km pitkä, olet käyttänyt yksityisautoa pelkästään työpaikalle pääsemiseen 22000 km edestä. Tämä on peruste NOSTAA autoedun verotusarvoa, vaikkakin se samalla toki oikeuttaisi työmatkavähennykseen. Lisäksi verottaja tuskin uskoisi, ettet olisi ajanut autolla metriäkään muuta ajoa, joten hyvin todennäköisesti autoedun arvo laskettaisiin esim. jonkin 30000 km / vuosi perusteella.
Lopputulos ei ole ihan se, mitä alunperin halusit. - ......
Mistä tuo 220 euroa laskelmassasi tulee?
- Jorkka
työpäivien määrästä.
Joo, tämä omien ajojen osuus on tietenkin hyvä näkökohta, ja voihan olla, että omien ajojen osuus nousee niin suureksi, että tuo 0,18 € / km vähennys ei riitä kattamaan kuluja.
- Jorkka
Matkavähennys voidaan tehdä, VAIKKA olisi työsuhdeauto. Eli vähentämään vaan. Vaikka mulla on ylimääräisiä kilometrejä, ehkä n. 500 / kk, niin silti vähentäminen kannattaa. Nähtävästi..
Lisäksi jos käytän ajopv kirjaa, koska menen usein suoraan asiakkaiden luokse, niin tuo oman ajon näärä pienenee ja matkavähennysoikeus kuitenkin on olemassa. Ei ehkä noilta päiviltä, mutta kuitenkin.. ( tätä ei muute verottajakaan tiennyt )
Kommentteja ? !- ...
Totta kai matkavähennys voidaan tehdä. Muutoinhan työsuhdeautoilijat olisivat epätasa-arvoisessa asemassa muihin palkansaajiin nähden.
Vähennys voidaan tehdä julkisen kulkuneuvon taksan mukaan, vaikka tosiasiassa olisi kuljettu omalla autolla. Julkinen katsotaan yleensä halvimmaksi kulkuneuvoksi, ellei verovelvollinen muuta näyttöä esitä. Julkisen kulkuneuvon taksan kirjaaminen veroilmoitukseen alentaa myöskin todennäköisyyttä sille, että autoedun verotusarvoa korjataan "kohtuullisesti" ylöspäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512852
- 562658
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692078
- 452072