Mitä se on, mitä se tarkoittaa??
Vastaukset 20
- Tätä
10 Käskyä. Älä lausu turhaan Herra sinun Jumalasi nimeä.
- el kirahwi
Ja sitäkö ei anneta koskaan anteeksi (niin kuin Raamatussa lukee)? Huhhuh, onkohan sitä joskus tullut lautusuttua turhaan....
No, luulen kuitenkin, ettei se sitä tarkoita. Itse asiassa olen siitä aika sadan prosentin varma, ettei se sitä ainakaan ole, vaikka en kyllä varmaksi tiedäkään, mitä se Pyhän Hengen pilkka sitten on jos se ei tätä turhaan lausumista ole.
Olen kuullut sanottavan, että jos ihminen sydämestään kiroaa sen, että koskaan on ollutkaan uskovainen, niin tekee pilkan Pyhää Henkeä vastaan. Ehkä se on sitä? - eräs vl
el kirahwi kirjoitti:
Ja sitäkö ei anneta koskaan anteeksi (niin kuin Raamatussa lukee)? Huhhuh, onkohan sitä joskus tullut lautusuttua turhaan....
No, luulen kuitenkin, ettei se sitä tarkoita. Itse asiassa olen siitä aika sadan prosentin varma, ettei se sitä ainakaan ole, vaikka en kyllä varmaksi tiedäkään, mitä se Pyhän Hengen pilkka sitten on jos se ei tätä turhaan lausumista ole.
Olen kuullut sanottavan, että jos ihminen sydämestään kiroaa sen, että koskaan on ollutkaan uskovainen, niin tekee pilkan Pyhää Henkeä vastaan. Ehkä se on sitä?Minulla on seuraava käsitys asiasta:
Ihminen joka on joskus ollut elävässä uskossa ja saanut kokea sitä vapautta ja rauhaa, mikä siitä syntyy voi tehdä Pyhän Hengen pilkan. Semmoinen ihminen, joka on koko ikänsä ollut "epäuskoinen" ja pilkannut uskovaisia, ei voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa, koska "epäuskoisilla" ei ole Pyhää Henkeä. Sen voi siis tehdä vain joskus uskossa ollut.
No, miten minä ole käsittänyt Pyhän Hengen pilkan. Se on käsittääkseni sitä, että ihminen joka kieltää uskonsa ja alkaa pilkkaamaan entistä uskoaan, siis nimenomaan uskoaan ja Pyhää Henkeä. Toisen ihmisen pilkan saa anteeksi, mutta jos omaa entistä Pyhää Henkeä pilkkaa jollakin tavalla, sitä ei saa anteeksi. Yleensä tämmöinen Pyhän Hengen pilkan tehnyt ihminen on jo niin alhaalla, ettei hänelle edes tule mieleen palata Jumalan valtakuntaan, Jumala ei vain herätä synnintuntoa enää.
Pyhän Hengen pilkkaa on myös se, että perustaa eriseuran. Sitäkään ei saa anteeksi. - el kirahwi
eräs vl kirjoitti:
Minulla on seuraava käsitys asiasta:
Ihminen joka on joskus ollut elävässä uskossa ja saanut kokea sitä vapautta ja rauhaa, mikä siitä syntyy voi tehdä Pyhän Hengen pilkan. Semmoinen ihminen, joka on koko ikänsä ollut "epäuskoinen" ja pilkannut uskovaisia, ei voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa, koska "epäuskoisilla" ei ole Pyhää Henkeä. Sen voi siis tehdä vain joskus uskossa ollut.
No, miten minä ole käsittänyt Pyhän Hengen pilkan. Se on käsittääkseni sitä, että ihminen joka kieltää uskonsa ja alkaa pilkkaamaan entistä uskoaan, siis nimenomaan uskoaan ja Pyhää Henkeä. Toisen ihmisen pilkan saa anteeksi, mutta jos omaa entistä Pyhää Henkeä pilkkaa jollakin tavalla, sitä ei saa anteeksi. Yleensä tämmöinen Pyhän Hengen pilkan tehnyt ihminen on jo niin alhaalla, ettei hänelle edes tule mieleen palata Jumalan valtakuntaan, Jumala ei vain herätä synnintuntoa enää.
Pyhän Hengen pilkkaa on myös se, että perustaa eriseuran. Sitäkään ei saa anteeksi.Olen ihan samaa mieltä siitä alkuosasta. Ei varmaankaan voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa, jos ei kyseiseillä ihmisellä joskus ole ollut Pyhää Henkeä. Ja samoin sellainen ihminen, joka on tehnyt Pyhän Hengen pilkan, ei varmaan enää tunne mitään kiinnostusta hengellisiä asioita kohtaan (näin ovat myös sanoneet meillä saarnaajat saarnoissaan).
Mutta eriseuran perustamista en pidä sinänsä Pyhän Hengen pilkkana, enkä ole koskaan kuullut sellaista ajatusta esitettävän esikoislestadiolaisten keskuudessa. Päinvastoin olen kyllä kuullut eriseurojen perustajia kehotettavan parannukseen (koskee tässä tapauksessa lähinnä ns. leeviläisiä, jotka erkanivat esikoislestadiolaisuudesta 60-luvulla, muista esikoislestadiolaisuutta koskettaneista hajaannuksistahan on jo aikaa, ja silloin eläneet ovat kuolleet). Ja eihän parannukseen kehotettaisi, jos ei olisi anteeksianatamusta.
Joten tämä eriseurajuttu oli minulle ihan uutta tietoa. - toinen vl
el kirahwi kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä siitä alkuosasta. Ei varmaankaan voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa, jos ei kyseiseillä ihmisellä joskus ole ollut Pyhää Henkeä. Ja samoin sellainen ihminen, joka on tehnyt Pyhän Hengen pilkan, ei varmaan enää tunne mitään kiinnostusta hengellisiä asioita kohtaan (näin ovat myös sanoneet meillä saarnaajat saarnoissaan).
Mutta eriseuran perustamista en pidä sinänsä Pyhän Hengen pilkkana, enkä ole koskaan kuullut sellaista ajatusta esitettävän esikoislestadiolaisten keskuudessa. Päinvastoin olen kyllä kuullut eriseurojen perustajia kehotettavan parannukseen (koskee tässä tapauksessa lähinnä ns. leeviläisiä, jotka erkanivat esikoislestadiolaisuudesta 60-luvulla, muista esikoislestadiolaisuutta koskettaneista hajaannuksistahan on jo aikaa, ja silloin eläneet ovat kuolleet). Ja eihän parannukseen kehotettaisi, jos ei olisi anteeksianatamusta.
Joten tämä eriseurajuttu oli minulle ihan uutta tietoa.kyllä eriseuran perustaneita on parannuksen tehnytkin.
Enemmänkin sitten se olisi jos käyttäisi mainettaan uskovaisena tahalleen harhauttaakseen toisia. Jos aatellaan eriseuroja niin kyllähän niihin meni ihmisiä osin vain sen takia että heidän seutunsa saarnamiehet niihin menivät ja heidän ry:llä kiellettiin vanhoillisten puhuminen. - Aaro
Siis jos lausuu turhaan jumalan nimen, eikö se ole kiroilua? Onko se samalla Jumalan pilkkaamista?
Kuulostaa kyllä järkevältä, että entinen uskova voisi pilkata. jos ei koskaan ole uskonut mihinkään, eihän silloin voi pilkatakaan. Voiko teidän mielestänne pilkata Jumalaa tietämättään? - Aivan
eräs vl kirjoitti:
Pyhän Hengen pilkkaa on myös se, että perustaa eriseuran. Sitäkään ei saa anteeksi.Eriseuran he he he. Tiedätkö itsekään mikä on seura, ja mitä siis eriseura tarkoittaa. Tämä seura on Kristuksen seura, sen verran voin jeesata. Joka siis luopuu Kristuksesta epäuskoon
on eriseurainen, olkootpa tämä eriseura mikä muu seura tahansa sitten. Mutta ei tämä ole pilkkaa Pyhää Henkeä vastaan. Seura ei ole näet Pyhä Henki, eikä Pyhä Henki ole seura.
Pyhä Henki on lunastuksen pantiksi annettu, joka neuvoo opettaa lohduttaa ja todistaa. Isä poika ja Pyhä Henki todistavat yhtä ja samaa jokainen.
Jossa te lunastuksen päivään asti kiinnitetyt olette, siis Pyhä Henki. Toisinsanoen kaikki se mikä kiinnittää meidät taivaallisiin. Armovälineet Raamatun Sana HPE kaste näiden pilkkaaminen. Pilkkaaminen nimenomaan uskossa ja tietoisesti tahallaan.
Pimeyttä on paljon tälläkin alueellä ei tosiaankaan ymmärretä mitä on pilkka Pyhää Henkeä vastaan.
Pilkka pyhää henkeä vastaan
Kokoan raamattuni selvityksestä tietoa, mistä on kysymys.
Kysymyksessä on PILKKA Jumaluuden kolmatta persoonaa, Pyhää Henkä vastaan.
Pyhän Hengen virkaa vastaan,taivaallista evankeelista autuaaksitekeväistä oppia
ja totuutta vastaan, siitä vuotavia hyviä töitä vastaan, jonka Pyhä Henki
saarnaviran kautta levittää ja antaa ihmisille esittää.
Joita ovat mm.: Ottaa vastaan Jumalansanan,sen sydämissämme vahvistaa,
kiinnittää sen meihin ja lukitsee , meitä kutsuu ja pyhittää. Todistaa meidän
henkemme kanssa. Auttaa ja lausuu hyvää meidän puolestamme.Todistaa Kristuksesta.
Johdattaa kaikkeen totuuteen.
------- Luetellaan laajasti Pyhän Hengen tehtäviä.
Ilkivaltaisesti ynseästi edespäin pyrkien, vapaasta ja ilkeästä tahdosta
seisoo ja tekee kokonansa Pyhän Hengen virkaa vastaan. Se tekee pilkan Pyhää
Henkeä vastaan. Tätä syntiä voi tehdä ainoastaan täyteen ymmärrykseen tullut
uudestisyntynyt ihminen. Uskon kautta Kristukseen vanhurskaiksi tehdyt.
Evankeelisessa totuudessa täydellisesti vahvistetut ja siitä vakuutetut ovat.
Kaikki kriteerit pitää olla täyttyneet, tekoa tehdessä. Kun joku oikein ja selkeästi
tietyn, kyllin ymmärretyn, kerran vastaanotetun ja hyväksi löydetyn evankeliumin opin
jonka Jumalallisesta totuudesta, Pyhän Hengen todistuksen kautta sydämessä, joku on
ollut vakuutettu.
Vapaastta ilkeästä ja estämättömästä tahdosta, pyrkien ei ainoastaan kiellä, vaan myös vihaisesti vainoaa, kaikkia autuuteen tarvittavia välikappaleita vastahakoisesti heittää pois ja aina eteenkinpäin ylenkatsoo, niin myös häpäisee ja pilkkaa, sekä oppia, että Pyhää Henkeä, joka sitä sanassa meille opettaa ja saarnaviran
kautta ilmoittaa antaa.
Jos yksikin nimitetyistä ominaisuuksista puuttuu, niin se ei ole pilkka Pyhää Henkeä vastaan. Pysyväisyys katumattomuudessa kuolemaan asti on
aina tämän synnin kanssa ylipääsemättömästi yhdessä.
Esimerkiksi: Jos uskova kristitty ottaisi ehtoollisleivän , ymmärtäessään ja uskoessaan,
että tämä on meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, heittäisi sen lattialle ja
vihaisesti pilkaten sanoisi paskaahan tämä on ja hölynpölyä. Tekisi pilkan pyhää henkeä
vastaan. Uudestisyntymätön ei voi tätä pilkkaa tehdä. Vaikka menettelisi samoin kuin edellä.
Lieneekö maailmassa montaa tämän synnin tehnyttä. Joku edellytyksistä puuttuu aina. - vanhlest
eräs vl kirjoitti:
Pyhän Hengen pilkkaa on myös se, että perustaa eriseuran. Sitäkään ei saa anteeksi.Alkuosa on varmasti oikein, mutta eriseurainen voi kyllä saada parannuksen armon. Eriseura on eksytys ja sielunvihollisen työtä, ja eriseuran synnin kautta langetaan pois elävästä uskosta.
Ajattelisin kuitenkin että Pyhän Hengen pilkan voi tehdä myös uskosta osaton sillä kaikki ihmisethän ovat syntyessään Jumalan lapsia. Jos Pyhää Henkeä pilkataan, palaamisen armoa ei enää ole. Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan voi tehdä tietämättään, ja tälläkin palstalla jotkut herjat ovat mielestäni olleet aika lähellä tuota pilkkaa.
Meidänhän ei ole tärkeää tietää mitä on, miten tapahtuu ja kuka Pyhän Hengen pilkan voi tehdä. Tärkeintä on ettemme itse tee sitä. "Voi sitä, joka Jumalan hylkää, mutta kaksinkertainen voi sille, jonka Jumala hylkää." - neuvoa
vanhlest kirjoitti:
Alkuosa on varmasti oikein, mutta eriseurainen voi kyllä saada parannuksen armon. Eriseura on eksytys ja sielunvihollisen työtä, ja eriseuran synnin kautta langetaan pois elävästä uskosta.
Ajattelisin kuitenkin että Pyhän Hengen pilkan voi tehdä myös uskosta osaton sillä kaikki ihmisethän ovat syntyessään Jumalan lapsia. Jos Pyhää Henkeä pilkataan, palaamisen armoa ei enää ole. Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan voi tehdä tietämättään, ja tälläkin palstalla jotkut herjat ovat mielestäni olleet aika lähellä tuota pilkkaa.
Meidänhän ei ole tärkeää tietää mitä on, miten tapahtuu ja kuka Pyhän Hengen pilkan voi tehdä. Tärkeintä on ettemme itse tee sitä. "Voi sitä, joka Jumalan hylkää, mutta kaksinkertainen voi sille, jonka Jumala hylkää."Jos Jumala hylkää ihmisen, niin voiko tämä tulla vielä uskoon, jos rukoilee syntejä anteeksi? Vai onko Jumala jättänyt ihmisen oman onnensa nojaan?
- vanhlest
neuvoa kirjoitti:
Jos Jumala hylkää ihmisen, niin voiko tämä tulla vielä uskoon, jos rukoilee syntejä anteeksi? Vai onko Jumala jättänyt ihmisen oman onnensa nojaan?
Jos Jumala hylkää ihmisen, ei ihmisen omat keinot mitään auta. Mikäli Jumala antaa synnintunnon ja hädän sielunsa tilasta, silloin Jumala ei ole hylännyt vaan kehotetaan "kun kuulet Jumalan äänen, älä paaduta sydäntäsi vaan ole ahkera ja tee parannus"
Rukoilemalla syntejä ei saa anteeksi, vaikka Jumala kuuleekin myös epäuskoisen rukouksen. "Etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa". Jumalan valtakunnasta sanotaan Raamatussa: "Sitä ei taideta silmillä nähdä, sillä se on keskellänne" - Ma
eräs vl kirjoitti:
Pyhän Hengen pilkkaa on myös se, että perustaa eriseuran. Sitäkään ei saa anteeksi.En usko että eriseuran perustaminen olisi,Pyhän Hengen pilkkaa,ehkä jos vain kävelee ulos Jumalan valtakunnasta ja perustaa kilpailevan yhdistyksen , sitä en tiedä.
Mutta jotka ovat sidottuna sen tehneet,, ovat kai kaikki tehneet parannuksen ennen kuolemaansa. - Ma
vanhlest kirjoitti:
Jos Jumala hylkää ihmisen, ei ihmisen omat keinot mitään auta. Mikäli Jumala antaa synnintunnon ja hädän sielunsa tilasta, silloin Jumala ei ole hylännyt vaan kehotetaan "kun kuulet Jumalan äänen, älä paaduta sydäntäsi vaan ole ahkera ja tee parannus"
Rukoilemalla syntejä ei saa anteeksi, vaikka Jumala kuuleekin myös epäuskoisen rukouksen. "Etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa". Jumalan valtakunnasta sanotaan Raamatussa: "Sitä ei taideta silmillä nähdä, sillä se on keskellänne"Olen mielestäni ihmishylky,ja kerran vuosia sitten räs sisar kysyi seuroissa että otanko exs vaimoni takaisin, ja äänenpaino oli sieltä, että vastasin suoraan että EN.
Tuo avasi sanaisen arkun ja kuulin juuri tuon, voi stiä koka jumalan hylkää, mutt voi voi sitä jonka hän hylkää..
Ja muutakin tuli Pruutasi kuin valtimosta itsemurhakanditaatilla.
Mihinkä se sitten jäi,, se kyllä tuntui kun puhe oli henkilökohtaisesti minulle osoitettu, mutta hylkäämistä.. onko sitä ollut. olen siltikin käynyt seuroissa, pyytänyt siunausta kuin muutkin.
Useana kesänä olen pyöräillyt suviseuroihin,, onhan tietty ollut sanallisia saikkinoita ,tämä avioeroasian puitteissa..
Mutta kuitenkin saldo näyttää vihreää.
Sitten viimeisellä tuomiolla kait vasta varmuuden saan, jotta olenko palturia päästellyt vai oliko asiaa. - Anonyymi00017
vanhlest kirjoitti:
Alkuosa on varmasti oikein, mutta eriseurainen voi kyllä saada parannuksen armon. Eriseura on eksytys ja sielunvihollisen työtä, ja eriseuran synnin kautta langetaan pois elävästä uskosta.
Meidänhän ei ole tärkeää tietää mitä on, miten tapahtuu ja kuka Pyhän Hengen pilkan voi tehdä. Tärkeintä on ettemme itse tee sitä. "Voi sitä, joka Jumalan hylkää, mutta kaksinkertainen voi sille, jonka Jumala hylkää."luehan tarkemmin, ihmiset ovat kollektiivisen perisynnin takai kaikki syntisiä heti sikiämisestä alkaen Aadamin sukuun.
Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
luehan tarkemmin, ihmiset ovat kollektiivisen perisynnin takai kaikki syntisiä heti sikiämisestä alkaen Aadamin sukuun.
Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun.Valit. 5:7
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.
- Vinkkaaja
Ote sivulta
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/05PH.htm
Matt 12:31-32
Perinteinen tulkinta tuosta kohdasta on se, että Pyhän Hengen pilkan seuraus on niin syvä paatumus, ettei ihminen enää halua pyytää syntejään anteeksi tai lähestyä Jumalaa millään tavalla. Syntiä ei siis enää tuoda sovitettavaksi.
Jos kyselet: "Olenkohan pilkannut Pyhää Henkeä?" voit olla huoletta; tuo kysymys itsessään on osoitus siitä, että huolesi on turha. Vain Pyhä Henki nostaa meissä kaipauksen Jumalan puoleen. Silloin kun synti ei enää vaivaa sinua, on vaara paljon suurempi; jotenkin Jumala on tullut sinulle kovin kaukaiseksi, Pyhän Hengen ääni on vaimentunut.
-------
Ote sivulta
http://www.sley.fi/pulmakirja/TOP/Pyhahenki/Pilkasta.htm
"ykköskysymys tämän asian äärellä on tämä: Onko kyse yksittäisestä teosta, joka on anteeksiantamaton suuruutensa vuoksi. Näen, että näin ei nimenomaan ole. Kyse ei ole varomattomasta sanasta tai ehkä tahattomasti tai jopa tietämättä tehdystä teosta, jota ei Jeesuksen verikään voi puhdistaa kun teko on niin kauhea. Kyse on siitä, että Pyhää Henkeä pilkkaava ei tule pyytämään anteeksi, koska hän torjuu Pyhän Hengen synnintuntoa ja uskoa synnyttävän toiminnan. Tästä erillinen kysymys on se, minkä panet oikein merkille: Fariseukset näyttävät tekevän syntinsä tietoisesti ja käyttävät vastoin parempaa tietoaan Perkelettä selittämään Jeesuksen ihmeet. Tässä on esimerkki siitä, että synnin voi tehdä myös tietoisesti. Siinäkin tapauksessa synti on olemukseltaan jotain muuta kuin yksittäinen teko eli epäuskoa, loppuun asti kestävää paatumusta. Yksi juttu vielä. Miksi Jeesus puhui fariseuksille? Siksikö että hän julisti heidät lopulliseen porttikieltoon? Minun mielestäni siksi, että hän halusi ankaralla varoituksella vieläkin kutsua heitä Jumalan valtakuntaan. Synti Pyhää Henkeä vastaan on kysymys, jonka vuoksi moni tuntee huonoa omaatuntoa ja sulkee itsensä Jumalan lasten ulkopuolelle. Siksi pääasia on tässä: Jos Jumalan Henki ei kutsuisi Sinua pelastukseen, et armoa etsisi etkä huonoa omaatuntoa tuntisi. Armoa kaipaava on Jumalan Hengen työn alla. Silloin tulee ristiä kädet ja kiittää Jumalaa armosta, joka ylittää kaiken kohtuuden." - Ma
Esau kun katsoi että esikoisuusoikeus ,, se on mitääntekemätön suorastaan turha. Ja vaihtoi ruskeaan keittoon.
Näin hän teki Pyhän Hengen pilkan.
Koska esikoisuuteen kuuluu Pyhän Hngen osallisuus, ja tämän hengen yhteyden hän möi halpana samalla kun taivasosuutensa.
Ajatellen että hänhän kuolee pian jotta mitä hän sillä tekee.
Kuitenkin huomaamme että Esaukin eli vielä pitkän aikaa senkin jälkeen. - Anonyymi00016
Ylivainiokin katui kun luopui lapsena saamastaan kasteen armosta eli esikoisoikeudestaan ja vaihtoi sen lahkolaisten uudestikasteisiin, höyryäviin hernesvelleihin.
- Anonyymi00019
Oikea lääkäri tutki kaikki Ylivainion aikaiset helluntailaisten väitteet heidän ihmeparanemisista Tampereen yliopistossa tekemässään tri:n väitöskirjassa. Tapauksia oli yhteensä 1304 kpl.
Tutkimuksen lopputulos: Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään. - Anonyymi00020
Fariseukset olivat mitä lainkuuliaisempia ja heille Jeesus sanoi pilkasta.
Ei tosin suoraan, että nyt pilkkaatte Pyhää Henkeä, vaan antoi ymmärtää, että sellaistakin on.
Siksi tulee olla varoivainen sanoistaan, turhasta jankutuksestakin tuomitaan. - Anonyymi00021
15 vuotta Ylivainion toiminnan jälkeen kaksi helluntailaista Hirsilä ja Maanselkä tekivät uuden laajan selvityksen helluntailaisten väittämistä uusista ihmeparanemisista.
Senkin tukimuksen lopputulos oli ihan samanlainen. Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään.
Herra tekee ihmeitä ilman määrää - Jumalan valtakunta
WordPress.com
https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com › herra-te...
17.12.2023 — Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä, 2006. Markus Hirsilä Herra tekee ihmeitä ilman määrää. Kahden helluntailaisen selvitystyö nykyajan ...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3561438Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan79987Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.84905Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61833Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt49728- 121705
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38692- 49658
- 50616
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K10568- 30567
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95552- 45547
- 32531
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48525En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o33518Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84495- 41492
- 80470
- 48459