Onko monilla kokemusta maakilpikonnasta ja jostakin muusta lemmikistä samaan aikaan? Suunnittelen itse mäyräkoiran hankintaa. Konnani on ollut minulla 5 vuotta. Onko joku ottanut koiran kilpparin lisäksi, ja miten eläimet ovat tottuneet toisiinsa? Entä onko joku ottanut ensin koiran tai kissan ja sitten kilpparin? Minun konnani kävelee vapaana ainoastaan keittiössä, ja aion tietysti sulkea oven koiralta, kun kilppari on siellä.
Kilppari ja toinen eläin
17
1095
Vastaukset
- konna
Maillä on nelivarvas maakonna, joka on vapaana. Mitinnän jälkeen otin myös koiran, joka ei ole konnasta moksiskaan. Se ei taida koiran herkkään nenään haista kovinkaaan herkulliselta....
tästä on paljon keksutelua herppipalstalla:
http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9506&highlight=koira
toiset on kiivaasti vastaan, ja toisilla kaikki on mennyt ok. - konna2
Vanhemmilla on Mäyräkoira ja mulla itsellä on maakilppari. Konna ei juuri koiraa kiinnosta ,mutta konnaa taas kiinnostaa koira aivan sunnattomasti. Kerran konna pääsi jo niin lähelle koiraa ,että puraisi tätä jalkaan. Onneksi ehdin väliin ,ennenkuin koira olisi käynyt siihen kiinni. Näitä kahta on siis täysin mahdotonta pitää samassa tilassa ,konna ei jätä koiraa rauhaan hetkeksikään. Konna on urospuolinen ja naaraskonna luultavasti ei koirasta välittäisikään. Tämä sensijaan lähtee kaula tanassa koiran perään ,kun vain saa hajun.
- sara
Meidän konna tuli meille kun entisellä omistajalla oli kaksi koiraa. entistä omistajaa pelotti et koirat tekee jotain meidän isolle konnulille.
- KerttuH
sara kirjoitti:
Meidän konna tuli meille kun entisellä omistajalla oli kaksi koiraa. entistä omistajaa pelotti et koirat tekee jotain meidän isolle konnulille.
Minulla on koira, punakorvakilpikonna ja kaksi kreikankilpikonnaa. Punis asustaa akvaariota, kreikkalaiset terraariota ja koira on yksin ollessaan eri huoneessa kuin terra ja akva. Näin toteutettuna ei mitään ongelmaa, mutta kontaktiin en päästäisi.
- oli maakonna
joka eleli vapaana asunnossa lähes tulkoon. Sitten useamman vuoden päästä tuli koiranpentu, jolle opetettiin, ettei konnan kanssa saa leikkiä. Hyvin tulivat toimeen keskenään. Jos konna tuli liian lähelle koiraa, niin koira siirtyi kauemmaks. Kumpikaan ei ikinä tehnyt toiselle mitään. Sitten muutin konnan kanssa pois kotoa ja meille tuli kissa, joka opetettiin myös jättämään konna rauhaan. Ja hyvin tulivat toimeen sen vuoden mitä asuivat yhdessä ennen kuin konna kuoli.
Minusta siis ei siis ole mitään ongelmaa konnan ja muun eläimen yhdessä oloon. Jos sille toiselle eläimelle on opetettu miten käyttäydytään. Eikä se konna ihan pienestä loukkaannukkaan vaikka se joutuisikin pieneen käsittelyyn...- kilppis
Minä en ymmärrä yhtään tuota, että koiria ja konnia yhdistetään!
Kilpikonnasta ei näe koska se pelkää ja koska ei.
Kuvitelkaapa, että teidät laitettaisiin suden kanssa samaan yksiöön. Pois ei pääse olisi vain pakko olla siellä yksiössä, Ette pystyisi syömään, ei nukkumaan, ei olemaan sekuntiakaan pelkkäämättä tulevansa raadelluksi. Pelko olisi koko ajan läsnä. Siinä pystyisi hyvällä tuurilla elämään monta kymmentä vuotta, mutta se pelko olisi aina taka alalla.
Juuri tältä tuntuu kilpikonnasta, jos se joutuu elämään koiran kanssa!
Jos haluaa pitää molemmat sekä koiran, että konnan niin ehdottomasti eri huoneet, tai konna terraariossa koiran ulottumattomissa. - mistä sinä
kilppis kirjoitti:
Minä en ymmärrä yhtään tuota, että koiria ja konnia yhdistetään!
Kilpikonnasta ei näe koska se pelkää ja koska ei.
Kuvitelkaapa, että teidät laitettaisiin suden kanssa samaan yksiöön. Pois ei pääse olisi vain pakko olla siellä yksiössä, Ette pystyisi syömään, ei nukkumaan, ei olemaan sekuntiakaan pelkkäämättä tulevansa raadelluksi. Pelko olisi koko ajan läsnä. Siinä pystyisi hyvällä tuurilla elämään monta kymmentä vuotta, mutta se pelko olisi aina taka alalla.
Juuri tältä tuntuu kilpikonnasta, jos se joutuu elämään koiran kanssa!
Jos haluaa pitää molemmat sekä koiran, että konnan niin ehdottomasti eri huoneet, tai konna terraariossa koiran ulottumattomissa.tiedät miltä konnasta tuntuu, kun se ei voi muka näyttää tunteitaan??? Meillä konna ei kyllä todellakaan pelännyt koiraa...siitä olen 100 % varma. Vieraita koiria se kyllä pelkäsi, mutta niiden kanssa sitä ei jätettykkään valvomatta. Ei vankeudessa koko elämäänsä elänyt konna oikein osaa pelätä koiraa, jos sille ei ole ikinä mitään tapahtunut.
- kilppis
mistä sinä kirjoitti:
tiedät miltä konnasta tuntuu, kun se ei voi muka näyttää tunteitaan??? Meillä konna ei kyllä todellakaan pelännyt koiraa...siitä olen 100 % varma. Vieraita koiria se kyllä pelkäsi, mutta niiden kanssa sitä ei jätettykkään valvomatta. Ei vankeudessa koko elämäänsä elänyt konna oikein osaa pelätä koiraa, jos sille ei ole ikinä mitään tapahtunut.
Mistä tiedät, että konnasi ei pelänyt koiraa? Niinkuin sanoin niin kilpikonnasta pelko ei näy ulospäin, siksi pitäisi pelata varman päälle. Minusta koiran ja kilpikonnan yhdistäminen osoittaa suurta ajattelemattomuutta ja vastuuttomuutta eläimien omistajalta. Harvapa herppi harrastaja pistää käärmettä ja kilpikonnnaakaan samaan terraan... Kilpikonnat ovat matelijoita toisin kuin koirat ja kissat.
Matelijoihin erikoistunut eläinlääkäri on kertonut korjailleensa monia kilpikonnia mitä nämä "100% kiltit, tottelevaiset " koirat ovat raadelleet! Pitääkö kaikki oppia ihmisten kantapään kautta ennenkuin uskotaan, että juuri se oma koira voi käydä kilpikonnan kimppuun?! - sanon
kilppis kirjoitti:
Mistä tiedät, että konnasi ei pelänyt koiraa? Niinkuin sanoin niin kilpikonnasta pelko ei näy ulospäin, siksi pitäisi pelata varman päälle. Minusta koiran ja kilpikonnan yhdistäminen osoittaa suurta ajattelemattomuutta ja vastuuttomuutta eläimien omistajalta. Harvapa herppi harrastaja pistää käärmettä ja kilpikonnnaakaan samaan terraan... Kilpikonnat ovat matelijoita toisin kuin koirat ja kissat.
Matelijoihin erikoistunut eläinlääkäri on kertonut korjailleensa monia kilpikonnia mitä nämä "100% kiltit, tottelevaiset " koirat ovat raadelleet! Pitääkö kaikki oppia ihmisten kantapään kautta ennenkuin uskotaan, että juuri se oma koira voi käydä kilpikonnan kimppuun?!että kyllä minä näin konnastani koska se pelkäsi... Ja tunnen myöskin koiran, jonka kanssa konna oli... No minullapa ei ole enää valitettavasti konnaa, jota pitäsin muiden eläimien kanssa. Mutta jos olisi, niin se olisi luultavasti suurimman osan ajasta muiden eläinten kanssa... Minusta se taas on inhottavaa, kun konnia pidetään terraariossa suurimman osan ajasta, eikä se saa kulkea vapaasti ja "seurustella" muiden kanssa. Konnakin kun vaatii seuraa...
- kilppis
sanon kirjoitti:
että kyllä minä näin konnastani koska se pelkäsi... Ja tunnen myöskin koiran, jonka kanssa konna oli... No minullapa ei ole enää valitettavasti konnaa, jota pitäsin muiden eläimien kanssa. Mutta jos olisi, niin se olisi luultavasti suurimman osan ajasta muiden eläinten kanssa... Minusta se taas on inhottavaa, kun konnia pidetään terraariossa suurimman osan ajasta, eikä se saa kulkea vapaasti ja "seurustella" muiden kanssa. Konnakin kun vaatii seuraa...
Tuosta lattia-asumisesta olen toisaalta kanssasi samaa mieltä. Tuo lattialla asuminen on kyllä hiukan kaksipiippuinen juttu... Entinen kilpikonnani oli henkeen ja vereen lattiakonna nykyinen konnani ei edes viihdy lattialla. Osa konnista on sellaisia, että tarvii jo olosuhteiden pakosta terran, koska muuten kärsisivät. Jos lattialle saa järjestettyä oikeat olosuhteet niin en näe mitään syytä olla pitämättä konnaa lattialla.
Kilpikonnat ovat erakoita, eivätkä tarvi seuraa, eivätkä sitä kaipaa.Mistä päättelet,
että konnasi ei pelännyt koiraa?
Pelkkää itsepäisyyttä ei kannata kuitenkaan antaa konnan pelätä,kärsiä ja stressaantua... - konna2
Milläs opetat kilpparin jättämään koiran rauhaan..?
- ja sen
konna2 kirjoitti:
Milläs opetat kilpparin jättämään koiran rauhaan..?
takia opetin sen koiran (tai muun eläimen), jonka voi opettaa, jättämään konna rauhaan ja väistämään tätä.
- konnaa
kilppis kirjoitti:
Tuosta lattia-asumisesta olen toisaalta kanssasi samaa mieltä. Tuo lattialla asuminen on kyllä hiukan kaksipiippuinen juttu... Entinen kilpikonnani oli henkeen ja vereen lattiakonna nykyinen konnani ei edes viihdy lattialla. Osa konnista on sellaisia, että tarvii jo olosuhteiden pakosta terran, koska muuten kärsisivät. Jos lattialle saa järjestettyä oikeat olosuhteet niin en näe mitään syytä olla pitämättä konnaa lattialla.
Kilpikonnat ovat erakoita, eivätkä tarvi seuraa, eivätkä sitä kaipaa.Mistä päättelet,
Pelkkää itsepäisyyttä ei kannata kuitenkaan antaa konnan pelätä,kärsiä ja stressaantua...ei olisi saanut edes terraarioon ilman, että se olisi tullut hulluksi. Oli asunut ennen meille tuloa jo toista kymmentä vuotta lattialla.
Konna oli ihan samanlainen koiran tultua taloon kuin ennen sitä. Se söi ihan normaalisti (jopa kun koira makasi vieressä). Se otti aurinkoa lattialla pää pitkällään ja silmät kiinni koiran ollessa vieressä. Se iloisesti temmelsi ympäri asuntoa, eikä mennyt kilven sisään, kun koira meni ohitse. (Konnahan menee kilven sisään, kun se tuntee olonsa uhatuksi...ainakin meillä meni.)
Minusta meidän konna kyllä halusi olla meidän seurassa, kun se tuli monesti perässä toiseen huoneeseen, missä me oltiin ja seurasi mitä me tehtiin. Se tuli syliin, kun istui lattialla. Ja se tykkäsi, että sitä syötti ja silitti päälaelta. - konna2
ja sen kirjoitti:
takia opetin sen koiran (tai muun eläimen), jonka voi opettaa, jättämään konna rauhaan ja väistämään tätä.
Siis ongelma ei edelleenkään ole siinä etteikö koira antaisi konnan olla rauhassa... Ei ole tarvinnut opettaa ,mäykky ei ole siitä alunalkaenkaan ollut juurikaan kiinnostunut. Mutta kun se konna ei jätä koiraa rauhaan hetkeksikään ja lopulta mäykyltä palaa hermot. Siksi ei voi samassa asunnossa pitää jos konna on vapaana. Tämä on siis oma kokemukseni ,jollain toisella saattaa olla toisin.
kilppis kirjoitti:
Pelkkää itsepäisyyttä ei kannata kuitenkaan antaa konnan pelätä,kärsiä ja stressaantua...Minun kilpparini ainakin on sosiaalinen - se tulee usein lähelle, kun istun terraarion vieressä, ja tutkii joskus vapaana ollessaan varpaitani. :) Se ei kulje perässä, mutta kiinnittää aina huomiota vieraisiinkin ihmisiin. Lisäksi se on seurannut hyvin uteliaana koiria, joita meillä on käynyt. Kaikki koirat eivät tosin ole olleet kiinnostuneita kilpparista. Muutaman kerran konnani tapasi jopa espanjankilpparin, joka tutuillani oli muutama vuosi sitten. Minun kilpparini oli erittäin kiinnostunut isommasta lajitoverista ja käveli koko ajan sen perässä. Tietenkään niitä ei jätetty hetkeksikään valvomatta.
- sissi
sanon kirjoitti:
että kyllä minä näin konnastani koska se pelkäsi... Ja tunnen myöskin koiran, jonka kanssa konna oli... No minullapa ei ole enää valitettavasti konnaa, jota pitäsin muiden eläimien kanssa. Mutta jos olisi, niin se olisi luultavasti suurimman osan ajasta muiden eläinten kanssa... Minusta se taas on inhottavaa, kun konnia pidetään terraariossa suurimman osan ajasta, eikä se saa kulkea vapaasti ja "seurustella" muiden kanssa. Konnakin kun vaatii seuraa...
"Konnakin kun vaatii seuraa..."
konnat ovat luonnossa aikalailla yksineläjiä, mitä nyt paritellakseen kumppania etsivät ja siihen ei koirasta ole...;) konnat voivat tosin vaikuttaa saurallisilta, esim. ruokaa kerjätessään tai uteliaita kun yleensä ovat.
- pet
Meillä on konna ja koirat eläneet ihan sovussa samankaton alla. Jopa samoissa tiloissa olivat aikanaan, eikä siinä mitään ongelmaa. Nykyisin konna tosin on aika epäsosiaalinen ja jahtaa koiraa suu auki, on saanut pari hyvää osumaa, eikä ole kora sen koommin kovin lähelle mennyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174166
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731607Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231157Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104860
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810