Susanna Huovisen ehdotusta minäkin kannatan!.

Autoala on jo pitkään ollut...

7

1116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoverotusta

      ”Huovinen porrastaisi autoveroa päästöjen mukaan”

      ”Valtiovarainministeriö taas on vedonnut siihen, että valtio tarvitsee edelleen autoveroista vuosittain kertyvät noin 1,5 miljardia euroa.”

      Tässä valtionvarainministeriö on esittänyt sen ainoan syyn, miksi auton hankintaverotusta tulisi jatkaa. Kymmenet muut syyt taas puoltavat hankintaverosta luopumisen puolesta. Lisäksi kaikki tietävät, että vuosittain kertyvät 1,5 miljardia voidaan korvata muullakin tavoin, kuin auton hankintaverotuksella. Niitä ei välttämättä tarvitsisi edes kerätä liikenneverotuksen puolelta.

      Tässä kuitenkin valtionvarainministeriö tuo rehellisesti esille sen, että kysymys on pelkästään valtiontaloudellisista tekijöitä, eli yhdestä tavasta kerätä valtion tuloja. Ihmetyttääkin, että miksi pari nimimerkkiä täällä palstalla eivät rehellisesti myönnä tätä pelkkää valtiontaloudellista tekijää, vaan pyrkivät sumuttamaan tätä puolustamaansa asiaa mitä ihmeellisimmillä ja epäolennaisimmilla väitteillä.

      Onko todella niin, että kun todellisia syitä ei autoveron puolustamiselle enää löydy, niin täytyy sen puolustamiseksi vajota jopa alhaisiin sumutus yrityksiin.

      Mikä on todellinen syy valtionvarainministeriön haluttomuuteen hoitaa tämä autoveroasia kuntoon? Onko kysymys pelkästään siitä, että valtionvarainministeriön valitsema ajanpeluulinja on ajanut valtionvarainministeriön mahdottoman tilanteen eteen ja tulevat ratkaisut joudutaan päättämään sen ulkopuolelta, kuten nykyinen autoverolakikin tehtiin.

      • kykypuolue - anteeksi kuinka?

        Minusta on kysymys ensisijassa tämän mailman "korruptoitumattoman" maan "hyvä-veli" -järjestelmän huipputuotteen etevästä ylläpitämisestä huolimatta kaikista järkisyistä! Ainakin minun osalta kunnioitus päättäjiä kohtaan on tämän absurdin sekoilun myötä täysin romahtanut. Äänestän silti aina kun siihen on tilaisuus, mutta mollaan näitä omaneduntavoittelijoita aina kun siihen on tilaisuus.


    • Huovisen esityksessä on kannatettavaa vain katalysaattorittomien ajoneuvojen verottaminen. Ja sitäkään en kannata varauksettomasti.

      Ajoneuvon verottaminen ympäristösyistä on monin tavoin kelvoton tapa. Kriteerit olisivat joka tapauksessa parhaimmillaankin vain sinne päin. Myös ajotapa ja -olosuhteet vaikuttavat merkittävästi päästöihin. Tärkein syy on tälläkin palstalla usein mainittu ajosuoritteen määrä.

      Näillä perusteilla ainut todellinen käyttöä ja päästöjä painottava verottamisen muoto on polttoaineen verottaminen. Vuotuinen vero olisi omistusvero muiden verojen joukossa, eikä sillä olisi merkittävää ympäristöllistä vaikutusta.

      • jammu

        ei uskalla jättäytyä pelkästään polttoaineveron varaan. 15 - 20 c/litra riittäisi, mutta lieveilmiöitä ilmenisi varsinkin rajanylityspaikkojen lähistöillä.

        VM:n näkökannasta paremmat tuotot on saatavissa verottamalla rajusti polttoainetta, käyttöä ja päästöjä.

        Polttoainetta tullaan jatkossakin verottamaan rajusti. Suunnitteilla on tämän lisäksi paikannukseen perustuva ajosuoritteen mukainen verotus, jossa huomioidaan aujoneuvon Co -päästöt.


      • jammu kirjoitti:

        ei uskalla jättäytyä pelkästään polttoaineveron varaan. 15 - 20 c/litra riittäisi, mutta lieveilmiöitä ilmenisi varsinkin rajanylityspaikkojen lähistöillä.

        VM:n näkökannasta paremmat tuotot on saatavissa verottamalla rajusti polttoainetta, käyttöä ja päästöjä.

        Polttoainetta tullaan jatkossakin verottamaan rajusti. Suunnitteilla on tämän lisäksi paikannukseen perustuva ajosuoritteen mukainen verotus, jossa huomioidaan aujoneuvon Co -päästöt.

        VM:n kannalta on tietenkin fiskaalisesti kätevää verottaa ostajia ja omistajia. Kun virkamies tai autoalan nokkakuva puhuu "käytöstä", hän tarkoittaa omistamista (tai hallintaa).

        Päästöt ovat verrattain tarkoin suhteessa käytetyn polttoaineen määrään. Dieselistä syntyy vähän enemmän CO2:ta litraa kohti kuin bensiinistä. Kun vero on polttoaineessa, tulevat eri tekijät paremmin huomioiduiksi kuin ajoneuvokohtaisessa verotuksessa.

        Ajosuoritteeseen perustuvat ratkaisut voivat olla tarpeen vasta, kun polttomoottoreista luovutaan.


      • jammu
        EsaH kirjoitti:

        VM:n kannalta on tietenkin fiskaalisesti kätevää verottaa ostajia ja omistajia. Kun virkamies tai autoalan nokkakuva puhuu "käytöstä", hän tarkoittaa omistamista (tai hallintaa).

        Päästöt ovat verrattain tarkoin suhteessa käytetyn polttoaineen määrään. Dieselistä syntyy vähän enemmän CO2:ta litraa kohti kuin bensiinistä. Kun vero on polttoaineessa, tulevat eri tekijät paremmin huomioiduiksi kuin ajoneuvokohtaisessa verotuksessa.

        Ajosuoritteeseen perustuvat ratkaisut voivat olla tarpeen vasta, kun polttomoottoreista luovutaan.

        samaa mieltä.

        Järjellä ei ole ollut, eikä näköjään tule olemaankaan mitään sijaa Suomen autoverotuksesta päätettäessä ja sitä valmisteltaessa.


    • tulossa käyttöön

      niin täytyy kehittää lisää kurittamisen välineitä. Tästä satelliittipaikannukseen perustuva maksu seurausta. Ennakoivat 20 vuotta eteenpäin.

      Öljy niukkenee niin pakko kehittää sähköpelejä tilalle. Tietysti Suomessa voitaisiin ajella halvalla turpeesta tehdyllä polttoaineella mutta se ei koko maailman käyttöön riitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe