Dieselvero

Poistuu

Keskipohjanmaa leht kirjoittaa seuraavaa:


Vihreät lopettaisivat dieselveron


Pori, 23. 4. (STT)
Vihreiden mielestä dieselvero joutaa lakkautettavaksi. Dieselautot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tuottavat vähemmän päästöjä, joten niihin kohdistuva lisävero joutaa poistettavaksi, katsoi Porissa kokoontunut puoluevaltuuskunta.
Ohjelmaan sisältyy yli 70 toimenpide-ehdotusta, joilla liikennettä ohjattaisiin kestävämpään suuntaan. Uusien moottoriteiden rakentamisenvihreät lopettaisivat; liikennettä pitäisi ohjata niin, että oman auton käyttämiselle tarjotaan vaihtoehtoja sekä suurkaupungeissa että maaseudulla.

Polttoaineiden verotuksesta äänestettiin; valtuuskunta päätyi siihen, ettei polttoaineiden verotusta tarvitse kiristää. Ruuhkamaksuja pidetään ohjelmassa sosiaalisesti ja aluepoliittisesti reilumpana tapana periä korvausta autoilun haitoista.

Ohjelmaan sisällytettiin myös tiukempi kannanotto biopolttoaineista. Vihreiden mielestä biopolttoaineiden osuus tavallisissa polttoaineissa pitää nostaa neljään prosenttiin vuoteen 2010 mennessä, 6,5 prosenttiin vuoteen 2015 ja 10 prosenttiin vuonna 2020.

17

3108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porukkaa

      Heidän sanomisissan ei mitään pohjaa, nyt vain kalastellaan vaalien alla.

      Olisi suuri ja kallis/halpa, jos lakkaisivat kokonaan, ja sekin 3 milj.Euroa parempaa käyttöön, mitä heidän ylläpito maksaa

      Suurin osa heistä ulkona arkipäivän asioista, rikkaat rouvat ajnkuluneineen jotain aina saatava sanoa. Ihan tyhjää täynnä

      • vihreä.

        dieselveron poistamista?

        Mielestäni joutaisivat sekä dieselvero että käyttömaksu historiaan. Siinä kuin autoverokin. Verot kerättäisiin sitten fossiilisista polttoaineista.


    • Out of mine->Call abulance!

      Niin, Heidi hautala jyrisi kympin uutisten lähetyspätkässä dieseliveron poistosta, sekä lisämaksuja reilusti yksityisautoilijoille!
      (Kaikki matkat vaan ruuhkabusilla!)

      Äksyn akan komenteissa,jopa Lapin peräkylillä on kannattaavaa ajattaa aikatauluissa satoja kilometrejä/päivässä!!!
      lähes tyhjiä (wanhaa=nokipilviä) linjureita ja sielä muutamaa vanhaa mummoa viemään kioskille lottolappua. Ei vihreillä ole järjen himppuakaan talella.

      Tulkaa tänne maaseudulle, perustakaa bussilinja, ajakaa joka korpikykän kannon-kivennotkot routavaurioisia teitä ja sanokaa sitten kannataako edes vanhahalla rotiskolla ajaa tyhjänä....

      ....Taitaa tulla konkurssi bussikuskille vrt. hoidan yksityisautolla ne vähäiset korpikylä matkani.
      Järjen käyttö on sallittua! eikä poisteta dieselveroa...


      Ai niin, Heidi hautala vihreistä ositä mieltä että polttoaine on liian halpaa vielä!(lisäveroja!!!) *pihinää,prk*

      Mietikääs nyt vähän maailman kulkua...

    • Hallintoalamainen

      On todella masentavaa kuulla taas kerran miten pienellä tietämyksellä maatamme johdetaan.

      Dieselvero EI ole rankaisuvero vaan päinvastoin diesel-autoilun tukemista. Suomessa diesel-autoilu on poikkeuksellisen edullista muihin maihin verrattuna (tekisi mieli sanoa suhteessa bensa-auton kuluihin edullisempaa kuin missään muualla, mutta en tunne kaikkien maiden käytäntöjä).

      Jos dieselvero poistetaan, tulee vastaavasti tietenkin poistaa dieselille myönnetty alennus polttoaineverossa. Dieselin hinta nousee jonnekin 98 bensan tietämille tai vähän yli ja dieselautoilu kallistuu.

      Miten ammattiliikenne reagoisi jos polttoainevero nostetaan? Vai luodaanko uusi kaksi- / tai kolmihintajärjestelmä, jossa raskasliikenne saa ajaa tupaöljyllä mutta henkilöautot ei?

      Tiettävästi dieselin pakokaasun pienhiukkaset ovat haitallisempia kuin bensan päästöt, eli dieselin tukemiselle ei ole perusteita. En ole päästöasioiden asiantuntija, mutta ainakin Saksassa, jossa käyttömaksut määräytyvät ympäristörasituksen mukaan, dieselin käyttömaksu on moninkertainen bensa-autoon verrattuna. Olisin yllätynyt jos pikkutarkat sakut eivät olisi selvittäneet asiaa perinpohjin.

      • Olen kanssasi samaa mieltä. Monissa maissa ei moista tukipolitiikkaa harrastetakaan.

        > Miten ammattiliikenne reagoisi jos polttoainevero nostetaan?

        Tietenkin marmattaisi. Rekkojen kaventuminenkin tiedettiin toistakymmentä vuotta etukäteen, mutta elettiin aivan entiseen malliin laput silmillä.


      • Vihertävä insinööri

        Lainaus:
        "Tiettävästi dieselin pakokaasun pienhiukkaset ovat haitallisempia kuin bensan päästöt, eli dieselin tukemiselle ei ole perusteita. En ole päästöasioiden asiantuntija, mutta ainakin Saksassa, jossa käyttömaksut määräytyvät ympäristörasituksen mukaan, dieselin käyttömaksu on moninkertainen bensa-autoon verrattuna. Olisin yllätynyt jos pikkutarkat sakut eivät olisi selvittäneet asiaa perinpohjin."

        Kyllä nyt itse lauot käsityksiäsi kovin heppoisin tiedoin.

        1. Dieselien hiilidioksidipäästöt ovat ylivoimaiset vastaavien bensa-autojen päästöihin.

        Juuri tästä syystä Euroopassa on ollut menossa raju siirtyminen diesel-henkilöautoihin. Esim. Ranskassa jo 60 % uusista autoista myydään dieselmoottorilla. Saksassa runsas 40 %.

        2. Käyttömaksujen ero Saksassa diesel-autoilla ja bensa-autoilla on euromääräisesti lähes merkityksetön. Sen kertoo toki jo diesel-autojen suuret myyntimäärät jopa aivan pikkuautoissa, joilla ajetaan vähän. Tällöinhän suuri vuosimaksu estäisi käytännössä niiden myynnin.

        3. Diesel-autoilu on Suomessa edullista vain huomattavan suurilla ajosuoritteilla, lähinnä siis ammattiautoilussa. Keskivertoautoilijalle diesel-autoilu on päinvastoin kallista.

        4. Diesel-autojen ainoa ympäristöongelma on ollut hiukkaspäästöt. Uusissa diesel-autoissa on hiukkassuodattimet, jotka poistavat ongelman.

        Tämän kehityksen kärjessä on ollut erityisesti Ranskan autoteollisuus; saksalaiset valmistajat uinahtivat ja ovat vasta nyt aloittaneet hiukkassuodattimillisten dieselien valmistuksen.

        Hiukkassuodattimen lisääminen nykyaikaiseen dieselmoottoriin jälkikäteen on tosin melko yksinkertaista, ja esim. Saksassa yhteiskunta tukee tätä jälkiasennusta erittäin avokätisesti.

        5. Bensiiniautoista dieseleihin siirtyminen on maailmassa yksi tehokkaimpia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä ja sitä kautta kasvihuoneilmiön pahenemista. Lisäksi muutoksella on huomattava (kymmeniä prosentteja!) vaikutus henkilöautoliikenteen öljypohjaisten liikennepottoineiden kulutukseen, jonka vaikutus esim. öljyn maailmamarkkinahintojen kehitykseen ja riittävyyteen tulevaisuudessa on merkittävä.

        Ikävä kyllä Suomi on (lähinnä vain Ruotsin lisäksi) jokseenkin ainoa Euroopan maa, joka ei ole ymmärtänyt uuden dieseltekniikan antamia mahdollisuuksia ja käytännössä jarruttaa sen käyttöönottoa vanhakantaisella lainsäädännöllään.


      • Hallintoalamainen
        Vihertävä insinööri kirjoitti:

        Lainaus:
        "Tiettävästi dieselin pakokaasun pienhiukkaset ovat haitallisempia kuin bensan päästöt, eli dieselin tukemiselle ei ole perusteita. En ole päästöasioiden asiantuntija, mutta ainakin Saksassa, jossa käyttömaksut määräytyvät ympäristörasituksen mukaan, dieselin käyttömaksu on moninkertainen bensa-autoon verrattuna. Olisin yllätynyt jos pikkutarkat sakut eivät olisi selvittäneet asiaa perinpohjin."

        Kyllä nyt itse lauot käsityksiäsi kovin heppoisin tiedoin.

        1. Dieselien hiilidioksidipäästöt ovat ylivoimaiset vastaavien bensa-autojen päästöihin.

        Juuri tästä syystä Euroopassa on ollut menossa raju siirtyminen diesel-henkilöautoihin. Esim. Ranskassa jo 60 % uusista autoista myydään dieselmoottorilla. Saksassa runsas 40 %.

        2. Käyttömaksujen ero Saksassa diesel-autoilla ja bensa-autoilla on euromääräisesti lähes merkityksetön. Sen kertoo toki jo diesel-autojen suuret myyntimäärät jopa aivan pikkuautoissa, joilla ajetaan vähän. Tällöinhän suuri vuosimaksu estäisi käytännössä niiden myynnin.

        3. Diesel-autoilu on Suomessa edullista vain huomattavan suurilla ajosuoritteilla, lähinnä siis ammattiautoilussa. Keskivertoautoilijalle diesel-autoilu on päinvastoin kallista.

        4. Diesel-autojen ainoa ympäristöongelma on ollut hiukkaspäästöt. Uusissa diesel-autoissa on hiukkassuodattimet, jotka poistavat ongelman.

        Tämän kehityksen kärjessä on ollut erityisesti Ranskan autoteollisuus; saksalaiset valmistajat uinahtivat ja ovat vasta nyt aloittaneet hiukkassuodattimillisten dieselien valmistuksen.

        Hiukkassuodattimen lisääminen nykyaikaiseen dieselmoottoriin jälkikäteen on tosin melko yksinkertaista, ja esim. Saksassa yhteiskunta tukee tätä jälkiasennusta erittäin avokätisesti.

        5. Bensiiniautoista dieseleihin siirtyminen on maailmassa yksi tehokkaimpia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä ja sitä kautta kasvihuoneilmiön pahenemista. Lisäksi muutoksella on huomattava (kymmeniä prosentteja!) vaikutus henkilöautoliikenteen öljypohjaisten liikennepottoineiden kulutukseen, jonka vaikutus esim. öljyn maailmamarkkinahintojen kehitykseen ja riittävyyteen tulevaisuudessa on merkittävä.

        Ikävä kyllä Suomi on (lähinnä vain Ruotsin lisäksi) jokseenkin ainoa Euroopan maa, joka ei ole ymmärtänyt uuden dieseltekniikan antamia mahdollisuuksia ja käytännössä jarruttaa sen käyttöönottoa vanhakantaisella lainsäädännöllään.

        1. Dieselin hiilidioksidipäästöt:
        - Entä kokonaispäästöt, nimenomaan ne haitalliset hiukkaset?

        2. Saksan käyttömaksut.
        - Tunenn Saksan tilanteen. keskikokoisen bensa-auton (BMW 5xxx / MB E-sarja) käyttömaksu on hieman alle 100 € / kk, dieselilllä yli 500 €. Dieselpolttoaineen ja bensan hintaero on pienempi kuin Suomessa (oli jotakin reilu 10 snt /litra).

        3. Diesel-autoilu Suomessa.
        Diesel tulee Suomessa halvemmaksi kun ajosuorite on noin 15.000 km / vuosi, ja tuo 15.000 km on alle henkilöautojen keskimääräisen ajosuoritteen. Dieselin ovat valinneet ne jotka ajavat keskimääräistä enemmän, aniharva hyvin vähän ajava on hankkinut diesel-auton. Voidaan aika turvallisin mielin arvioida että ainakin 95% diseleautoilijoista häviää kaupassa jos dielselvero poistetaan ja dieselpolttoaineen verohelpotuksesta luovutaan.

        4. Hiukkaspäästöt.
        -ilmeisesti tehtävää on vielä tällä saralla.

        5. Diesel-autoilun tukeminen
        - Mutta kun diesel-autoilu on Suomessa poikkeuksellisen edullista suhteessa bensa-autoon ja näin ollen valtiovallan tukemaa suuremmassa määrin kuin vaikkapa Saksassa.


      • wifferi
        Vihertävä insinööri kirjoitti:

        Lainaus:
        "Tiettävästi dieselin pakokaasun pienhiukkaset ovat haitallisempia kuin bensan päästöt, eli dieselin tukemiselle ei ole perusteita. En ole päästöasioiden asiantuntija, mutta ainakin Saksassa, jossa käyttömaksut määräytyvät ympäristörasituksen mukaan, dieselin käyttömaksu on moninkertainen bensa-autoon verrattuna. Olisin yllätynyt jos pikkutarkat sakut eivät olisi selvittäneet asiaa perinpohjin."

        Kyllä nyt itse lauot käsityksiäsi kovin heppoisin tiedoin.

        1. Dieselien hiilidioksidipäästöt ovat ylivoimaiset vastaavien bensa-autojen päästöihin.

        Juuri tästä syystä Euroopassa on ollut menossa raju siirtyminen diesel-henkilöautoihin. Esim. Ranskassa jo 60 % uusista autoista myydään dieselmoottorilla. Saksassa runsas 40 %.

        2. Käyttömaksujen ero Saksassa diesel-autoilla ja bensa-autoilla on euromääräisesti lähes merkityksetön. Sen kertoo toki jo diesel-autojen suuret myyntimäärät jopa aivan pikkuautoissa, joilla ajetaan vähän. Tällöinhän suuri vuosimaksu estäisi käytännössä niiden myynnin.

        3. Diesel-autoilu on Suomessa edullista vain huomattavan suurilla ajosuoritteilla, lähinnä siis ammattiautoilussa. Keskivertoautoilijalle diesel-autoilu on päinvastoin kallista.

        4. Diesel-autojen ainoa ympäristöongelma on ollut hiukkaspäästöt. Uusissa diesel-autoissa on hiukkassuodattimet, jotka poistavat ongelman.

        Tämän kehityksen kärjessä on ollut erityisesti Ranskan autoteollisuus; saksalaiset valmistajat uinahtivat ja ovat vasta nyt aloittaneet hiukkassuodattimillisten dieselien valmistuksen.

        Hiukkassuodattimen lisääminen nykyaikaiseen dieselmoottoriin jälkikäteen on tosin melko yksinkertaista, ja esim. Saksassa yhteiskunta tukee tätä jälkiasennusta erittäin avokätisesti.

        5. Bensiiniautoista dieseleihin siirtyminen on maailmassa yksi tehokkaimpia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä ja sitä kautta kasvihuoneilmiön pahenemista. Lisäksi muutoksella on huomattava (kymmeniä prosentteja!) vaikutus henkilöautoliikenteen öljypohjaisten liikennepottoineiden kulutukseen, jonka vaikutus esim. öljyn maailmamarkkinahintojen kehitykseen ja riittävyyteen tulevaisuudessa on merkittävä.

        Ikävä kyllä Suomi on (lähinnä vain Ruotsin lisäksi) jokseenkin ainoa Euroopan maa, joka ei ole ymmärtänyt uuden dieseltekniikan antamia mahdollisuuksia ja käytännössä jarruttaa sen käyttöönottoa vanhakantaisella lainsäädännöllään.

        Väite:
        1. Dieselien hiilidioksidipäästöt ovat ylivoimaiset vastaavien bensa-autojen päästöihin.

        Vastine:
        1. Yhtä paljon kuluttavien bensiini ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat kuta kuinkin saman suuruiset. On teknisesti täysin mahdollista toteuttaa alle 5 litraa / 100 km kuluttavia bensiiniautoja, esimerkiksi asentamalla pieneen bensakoneeseen mekaaninen ahdin tuomaan alakierroksille vääntöä ja pakokaasuahdin tuomaan tehoa yläkierroksille (kuten Volkswagen on asian toteuttanut).

        Väite:
        3. Diesel-autoilu on Suomessa edullista vain huomattavan suurilla ajosuoritteilla, lähinnä siis ammattiautoilussa. Keskivertoautoilijalle diesel-autoilu on päinvastoin kallista.

        Vastine:
        3 Dieselautoilun kannattavuuden vaatima ajosuorite vaihtelee paljon. Esimerkiksi edellisen korimallin Passatilla tarvittava ajosuorite on vain 15 000 (alle autokannan keskimääräisen ajosuoritteen) ja toisissa malleistta tarvittava ajomäärä on reilusti päälle 30 000. Ei ole kovin paljon kalliimpaa valmistaa dieselautoja kuin bensa-autojakaan. Hintaero tulee siis muualta.

        Väite:
        5. Bensiiniautoista dieseleihin siirtyminen on maailmassa yksi tehokkaimpia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä ja sitä kautta kasvihuoneilmiön pahenemista.

        Vastine:
        5. Tehokkain tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä on kuluttaa vähemmän fossiilisia polttoaineita. Ei ole käytännön väliä onko polttoaine dieseliä vai bensiiniä. Dieselvoimalaitosten vähentämisellä ja maailman teollisuuden energiatehokkuuteen parantamisella saavutettaisiin paljon suurempi vaikutus hiilidioksidipäästöihin kuin korvaamalla bensiiniautot dieselautoilla.


      • laskeskelija
        Hallintoalamainen kirjoitti:

        1. Dieselin hiilidioksidipäästöt:
        - Entä kokonaispäästöt, nimenomaan ne haitalliset hiukkaset?

        2. Saksan käyttömaksut.
        - Tunenn Saksan tilanteen. keskikokoisen bensa-auton (BMW 5xxx / MB E-sarja) käyttömaksu on hieman alle 100 € / kk, dieselilllä yli 500 €. Dieselpolttoaineen ja bensan hintaero on pienempi kuin Suomessa (oli jotakin reilu 10 snt /litra).

        3. Diesel-autoilu Suomessa.
        Diesel tulee Suomessa halvemmaksi kun ajosuorite on noin 15.000 km / vuosi, ja tuo 15.000 km on alle henkilöautojen keskimääräisen ajosuoritteen. Dieselin ovat valinneet ne jotka ajavat keskimääräistä enemmän, aniharva hyvin vähän ajava on hankkinut diesel-auton. Voidaan aika turvallisin mielin arvioida että ainakin 95% diseleautoilijoista häviää kaupassa jos dielselvero poistetaan ja dieselpolttoaineen verohelpotuksesta luovutaan.

        4. Hiukkaspäästöt.
        -ilmeisesti tehtävää on vielä tällä saralla.

        5. Diesel-autoilun tukeminen
        - Mutta kun diesel-autoilu on Suomessa poikkeuksellisen edullista suhteessa bensa-autoon ja näin ollen valtiovallan tukemaa suuremmassa määrin kuin vaikkapa Saksassa.

        Saksan veromaksuja voi ihmetellä esim.
        http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_diesel.html
        ja
        http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_benziner.html

        Jos diesel täyttää edes Euro-2 normit niin ei käyttömaksu nouse kaksi litraisella dieselillä kovinkaan suureksi.


      • vihreydestä
        wifferi kirjoitti:

        Väite:
        1. Dieselien hiilidioksidipäästöt ovat ylivoimaiset vastaavien bensa-autojen päästöihin.

        Vastine:
        1. Yhtä paljon kuluttavien bensiini ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat kuta kuinkin saman suuruiset. On teknisesti täysin mahdollista toteuttaa alle 5 litraa / 100 km kuluttavia bensiiniautoja, esimerkiksi asentamalla pieneen bensakoneeseen mekaaninen ahdin tuomaan alakierroksille vääntöä ja pakokaasuahdin tuomaan tehoa yläkierroksille (kuten Volkswagen on asian toteuttanut).

        Väite:
        3. Diesel-autoilu on Suomessa edullista vain huomattavan suurilla ajosuoritteilla, lähinnä siis ammattiautoilussa. Keskivertoautoilijalle diesel-autoilu on päinvastoin kallista.

        Vastine:
        3 Dieselautoilun kannattavuuden vaatima ajosuorite vaihtelee paljon. Esimerkiksi edellisen korimallin Passatilla tarvittava ajosuorite on vain 15 000 (alle autokannan keskimääräisen ajosuoritteen) ja toisissa malleistta tarvittava ajomäärä on reilusti päälle 30 000. Ei ole kovin paljon kalliimpaa valmistaa dieselautoja kuin bensa-autojakaan. Hintaero tulee siis muualta.

        Väite:
        5. Bensiiniautoista dieseleihin siirtyminen on maailmassa yksi tehokkaimpia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä ja sitä kautta kasvihuoneilmiön pahenemista.

        Vastine:
        5. Tehokkain tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä on kuluttaa vähemmän fossiilisia polttoaineita. Ei ole käytännön väliä onko polttoaine dieseliä vai bensiiniä. Dieselvoimalaitosten vähentämisellä ja maailman teollisuuden energiatehokkuuteen parantamisella saavutettaisiin paljon suurempi vaikutus hiilidioksidipäästöihin kuin korvaamalla bensiiniautot dieselautoilla.

        Ei tästä mitään faktaa tai järkeä kannata etsiä:

        "Biodieselistä on suoritettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta, vaikka se on lähes rikitöntä."

        "biodiesel on tehtävä tunnistettavaksi. Tähän liittyy kaksi käytännön pulmaa. Hyväksytyt tunnistamisaineet eivät sekoitu biodieseliin. Toiseksi tunnistamisaineita on yleensä saatavissa ainoastaan 1000 kg:n erinä, joka riittää paikallistuotannossa moneksi sadaksi vuodeksi."

        http://www.limetti.fi/biodiesel/sivu/valmisteverotus

        Jos BioPekkarisen intoilema pellettitekniikka tulisi autoihin, jouduttaisiin varmaan jokainen pelletti värjäämään ensin öljyväreillä.


      • Aatu
        Hallintoalamainen kirjoitti:

        1. Dieselin hiilidioksidipäästöt:
        - Entä kokonaispäästöt, nimenomaan ne haitalliset hiukkaset?

        2. Saksan käyttömaksut.
        - Tunenn Saksan tilanteen. keskikokoisen bensa-auton (BMW 5xxx / MB E-sarja) käyttömaksu on hieman alle 100 € / kk, dieselilllä yli 500 €. Dieselpolttoaineen ja bensan hintaero on pienempi kuin Suomessa (oli jotakin reilu 10 snt /litra).

        3. Diesel-autoilu Suomessa.
        Diesel tulee Suomessa halvemmaksi kun ajosuorite on noin 15.000 km / vuosi, ja tuo 15.000 km on alle henkilöautojen keskimääräisen ajosuoritteen. Dieselin ovat valinneet ne jotka ajavat keskimääräistä enemmän, aniharva hyvin vähän ajava on hankkinut diesel-auton. Voidaan aika turvallisin mielin arvioida että ainakin 95% diseleautoilijoista häviää kaupassa jos dielselvero poistetaan ja dieselpolttoaineen verohelpotuksesta luovutaan.

        4. Hiukkaspäästöt.
        -ilmeisesti tehtävää on vielä tällä saralla.

        5. Diesel-autoilun tukeminen
        - Mutta kun diesel-autoilu on Suomessa poikkeuksellisen edullista suhteessa bensa-autoon ja näin ollen valtiovallan tukemaa suuremmassa määrin kuin vaikkapa Saksassa.

        Jaa että Suomessa tuetaan kansalaisten diesel-autoilua valtion puolesta niin kovasti ja Saksassa päinvastoin rangaistaan.

        Miksiköhän Saksassa myydään jo 45 % henkilöautoista dieseleinä, mutta Suomessa vain murto-osa tästä?

        Siitä tyhmempikin huomaa, että jokin logiikassasi mättää.


      • Vihertävä insinööri
        Hallintoalamainen kirjoitti:

        1. Dieselin hiilidioksidipäästöt:
        - Entä kokonaispäästöt, nimenomaan ne haitalliset hiukkaset?

        2. Saksan käyttömaksut.
        - Tunenn Saksan tilanteen. keskikokoisen bensa-auton (BMW 5xxx / MB E-sarja) käyttömaksu on hieman alle 100 € / kk, dieselilllä yli 500 €. Dieselpolttoaineen ja bensan hintaero on pienempi kuin Suomessa (oli jotakin reilu 10 snt /litra).

        3. Diesel-autoilu Suomessa.
        Diesel tulee Suomessa halvemmaksi kun ajosuorite on noin 15.000 km / vuosi, ja tuo 15.000 km on alle henkilöautojen keskimääräisen ajosuoritteen. Dieselin ovat valinneet ne jotka ajavat keskimääräistä enemmän, aniharva hyvin vähän ajava on hankkinut diesel-auton. Voidaan aika turvallisin mielin arvioida että ainakin 95% diseleautoilijoista häviää kaupassa jos dielselvero poistetaan ja dieselpolttoaineen verohelpotuksesta luovutaan.

        4. Hiukkaspäästöt.
        -ilmeisesti tehtävää on vielä tällä saralla.

        5. Diesel-autoilun tukeminen
        - Mutta kun diesel-autoilu on Suomessa poikkeuksellisen edullista suhteessa bensa-autoon ja näin ollen valtiovallan tukemaa suuremmassa määrin kuin vaikkapa Saksassa.

        Anteeksi vaan, mutta joudun taas oikomaan joitakin kommenttejasi:

        1. Sellaista termiä kuin "kokonaispäästöt" ei ole missään päin maailmaa alalla käytössä.

        Yksinkertaistettuna käytetty termi "päästöt" tarkoittaa mm. liikenteessä juuri hiilidioksidipäästöjä, joka on tämän pallon suurin tulevaisuudenuhka. Ja ikävä kyllä vastaavan tehon ja ennen kaikkia käytännön suorituskyvyn omaavan bensiiniauton hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 20 % - 30 % diesel-auton päästöjä suuremmat.

        Ja ne hiukkaspäästöt (jotka eivät sentään uhkaa maapallon olemassaoloa vaan suurten kaupunkien ihmisten terveyttä, samoin kuin esim. tupakointi) on jo täysin ratkaistu hiukkassuodattimilla. Eli nykytekniikalla hiukkaspäätöjä ei ole.

        2. Saksan käyttömaksuista.

        Esim. Euro 2:n päästönormin mukaisen 2-litraisen diesel-auton käyttömaksu on 321 euroa. Vastaavan Euro 2 normin 2-litraisen bensa-auton omistaja pääsee 174 euroa edullisemmin. Vaikka polttoaineiden hintaero on Saksassa pieni, kuittaa saksalainen diesel-autoilija tuon huikean 174 euron vuosimaksueron kovin vähillä kilometreillä, koska se bensa-auto kuluttaa n. 30 % enemmän litroja kuin diesel-auto.

        Juuri siksi dieselit ovat Keski-Euroopassa rynnineet valtavasti viime vuosien myynitilastoissa. Toki silläkin on merkitystä, että toimivista markkinoista johtuen siellä diesel-autojen myynihintoja ei ole hinattu pilviin, vaan hintaero bensavehkeeseen on usein vain kolmannes siitä mitä täällä.

        3. Kun Suomessa henkilöautojen keskimääräinen ajosuorite on 18800 km / vuosi, pitäisi Suomessakin reilusti yli puolet uusista henkilöautoista olla logiikkasi mukaan dieseleitä. Mutta kun ei jostain syystä ole. Eikö olekin tyhmä kansa, kun vielä valittavat, että autoilu on täällä kallista?

        Jos diesel-verosta luovutaan ja diesel-polttoaine verotetaan kuten bensa, jää diesel-autoilijalle edelleen se etu, että bensa-autoilija tarvitsee menovesilitroja n. 30 % enemmän. Silloin dieselin omistaminen olisi järkevää valtaosalle autoilijoista (kuten Keski-Euroopassa jo nyt), eikä vain runsaalle kymmenelle prosentille, kuten nyt on laita.

        Miksi muuten valtion olisi ylipäätään järkeävää tukea paljon ajavia halvalla polttoaineella? Työmatkoja varten on verotuksessa vähennysjärjestelmä ja ammattiliikenteelle sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Rahdinhan maksaa aina tuotteen loppukuluttaja eli se sama veronmaksaja. Jos dieselin veroetu poistuu, tonnikalapurkin hintaan se vaikuttaa luokkaa 0,01 senttiä. Yhdessä rekassa kun kymmeniätuhansia tonnikalapurkkeja...

        4. Hiukkaspäästöt on jo ratkaistu hiukkassuodattimella. Ja valtaosalla Suomea niilläkään ei olisi edes mitään merkitystä, kun hiukkaset häviää metsään eikä kukaan ole vetämässä niitä keukoihinsa. Mutta nykytekniikalla ei tule enää siis niitäkään.

        5. Siksi ilmeisesti saksalaisten kannattaa näköjään ostaa diesel-autoja mutta suomalaisten ei? Vai oliko se toisinpäin?


      • Jaska2
        Aatu kirjoitti:

        Jaa että Suomessa tuetaan kansalaisten diesel-autoilua valtion puolesta niin kovasti ja Saksassa päinvastoin rangaistaan.

        Miksiköhän Saksassa myydään jo 45 % henkilöautoista dieseleinä, mutta Suomessa vain murto-osa tästä?

        Siitä tyhmempikin huomaa, että jokin logiikassasi mättää.

        Oikeammin asia on niin, että Suomessa rankaistaan dieselin käyttöä, jos kilometrejä tulee vähän. Sen sijaan paljon ajavia "tuetaan". Dieselverolla ja alhaisella dieselin hinnalla on ratkaistu ammattiliikenteen kustannusten kurissa pysyminen eli käytössä on tavallaan kaksoishintajärjestelmä - yksityisautoilijoille ja ammattiliikenteelle (sekä muille paljon ajaville) eri hinnat.


      • Vihertävä insinööri
        Jaska2 kirjoitti:

        Oikeammin asia on niin, että Suomessa rankaistaan dieselin käyttöä, jos kilometrejä tulee vähän. Sen sijaan paljon ajavia "tuetaan". Dieselverolla ja alhaisella dieselin hinnalla on ratkaistu ammattiliikenteen kustannusten kurissa pysyminen eli käytössä on tavallaan kaksoishintajärjestelmä - yksityisautoilijoille ja ammattiliikenteelle (sekä muille paljon ajaville) eri hinnat.

        Asia on juuri näin.

        Ja ammattiliikenteen kulujen keinotekoinen pienentäminen verovaroilla ei ole kovinkaan rationaalista. Tavaran hintaan kun pitäisi aina sisältyä kaikki todelliset kulut, myös rahtikulut aivan todellisina, ettei tule keinotekoisia hintavääristymiä.

        Ja tämä tukihan ei erottele mitenkään kotimaahan jääviä lopputuoteitteita, vaan samalla suomalaiset veronmaksajat tukevat keinotekoisen halvalla rahdilla vaikkapa ulkomaista sanomalehtipaperinostajaa...


      • vitsi.

        "Miten ammattiliikenne reagoisi jos polttoainevero nostetaan?"

        No nostaisivat kuljetusten hintoja.

        Pitäisikö rekka-autolla ajamisen olla ilmaista?


      • asiaa!
        Vihertävä insinööri kirjoitti:

        Asia on juuri näin.

        Ja ammattiliikenteen kulujen keinotekoinen pienentäminen verovaroilla ei ole kovinkaan rationaalista. Tavaran hintaan kun pitäisi aina sisältyä kaikki todelliset kulut, myös rahtikulut aivan todellisina, ettei tule keinotekoisia hintavääristymiä.

        Ja tämä tukihan ei erottele mitenkään kotimaahan jääviä lopputuoteitteita, vaan samalla suomalaiset veronmaksajat tukevat keinotekoisen halvalla rahdilla vaikkapa ulkomaista sanomalehtipaperinostajaa...

        "Tavaran hintaan kun pitäisi aina sisältyä kaikki todelliset kulut, myös rahtikulut aivan todellisina, ettei tule keinotekoisia hintavääristymiä."

        Samaa mieltä täällä maaseudulla.


    • Kiisseli

      Kyllä diesel vero joutas poistettavaksi. Veroa jo litra hinnassa. Eli tupla verotus, eikös EU ole kielyänyt tupla verotuksen. Suomalaset on kuin lammaslauma seuraa johtajaa, vaikka se olisi susi!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      33
      7977
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      4563
    3. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      32
      4383
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      189
      3579
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      2763
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      2636
    7. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      33
      2389
    8. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2343
    9. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      164
      2033
    10. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      56
      1733
    Aihe