Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Temput

temmahdus

Olisin siis kiinnostunut tietämään, mitä temppuja Shettiksenne osaa ja miten te olette niitä sille opettaneet? :)

Meille tulee pian Shetlanninponi talliin (muiden hevosten lisäksi) ja haluaisin ratsastuksen ja ajon ohella opettaa pikkuiselle jotain temppuja :) Vastauksia siis odotellen.

p.s. Jos sinä et tunne ketään Shettistä joka temppuja osaisi, mutta sinulla on tietoa miten temppuja opettaa, kirjoittele ihmeessä kaikki vinkit ja tiedot tänne.

3

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna93

      Hoidan yhtä shettistä ja sillä ratsastetaan niin harvoin niin opetin sille ''temppuja''.. se osaa seurata ja tulee luokse kun viheltää ja napsuttaa sormia.. ja osaa kumartaa ja osaa käskystä kaikki askel lajit ja muuta hauskaa :D

    • Agrologi

      Muista että ponilla on yhtälailla hevosen vaistot ja tavat kuin isoillakin hevosilla. Temput opetetaan sille samalla tavalla kuin muutkin asiat eli houkuttelemalla poni tekemään oikein ja kiittämällä sitten rapsutuksin ja taputuksin.

      Hevosmaisia temppuja on irtojuoksutuksessa tehtävät jutut eli ponia juoksutetaan ilman liinaa ohjateten kehonkielellä, äänellä ja piiskalla (piiskalla ei lyödä, korkeintaan kosketetaan ponia, enimmäkseen toimii vain käden jatkeena, jotta poni näkee merkit kauempaakin). Ponin (tai itse tein tätä ison puoliveri tamman kanssa) voi opettaa liikkumaan pyydetyssä askellajissa, tekemään tiettyjä radanteitä hyppäämään pieniä esteitä pyydetyssä järjestyksessä. Itse sain hevosen liikkumaan pyydetyssä askellajissa reippaammin ja hitaammin, liikkumaan uraa pitkin, keskiympyrällä tai voltilla ympärilläni ja tekemään koko rata leikkaajan, ylittämään ristikoita ja puomeja halutussa järjestyksessä. Hevosella varusteina suitset ilman ohjia ja välillä sivarit juoksutusvyöhön kiinnitettynä. Itselläni pitkäraippa käden jatkeena, paikkana 20 * 60m maneesi.

      Ohjasajo. Ohjasajaen voi tehdä samoja liikkeitä, kuin kouluratsastuksessa.

      Olen nähnyt myös ponin joka osasi istua, hevosen joka osasi tuoda pyydettäessä (hampaissaan) esineen (omistajansa avaimet, pudonneen hanskan jne), hevosen joka kumarsi (teki tätä myös ratsastuskisojen palkintojenjaossa ilman pyyntöäkin), kaviota antavan hevosen, ja ponin joka pukitti ja nousi pystyy käskystä. (kahta viimeistä temppua en suosittele, koska ovat vaaraksi lähiympäristölle)

      • temmahdus

        Tuo juoksutusjuttu alkoi todella kiinnostaa.. :) Oma sh-tammani osaa kumartaa siten, että laittaa yhden etujalan edemmäs toista ja laittaa turvansa koskemaan polvea taikka ryntäitä. Se osaa myös seura minua, ja kerran menimmekin niin, että kun minä juoksin, niin tamma juoksi perässä ja tällä tyylilla tultiin pikku este :) Miten opetit ihan aluksi hepan juoksemaan voltilla?

        Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi, että tuo istumaan opettaminen ja pystyyn hyppely, on melko hengen vaarallista. Kerran jos poni suuttuu, niin se tajuaa osaavansa hypätä pystyyn ja näin mennäänkin sitten ihmistä kohden :| Itelleni kerran yksi poni hyppäs päin, ei kyllä osannut sitä temppuna, mutta tuli vaan eteen ja pomppas takajaloilleen. Hui kauheeta jos se osais semmosta, niin sais aika äkkiin omistajan tiehensä :D

        Mutta pystyyn nämä pystyyn hyppely ja istuminen onkin ihan eriasia taas sirkushevosilla. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe