Akkujen säilytys yli talven

reiska

Mikähän olisi hyvä tapa säilyttää akut yli talven.
Toiset sanoo että täyteen ladattuna pakkasessa olisi paras. Viime talvena otin sisälle ja latasin täyteen syksyllä ja helmikuussa kun yritin ladata uudelleen niin toinen akuista ei ottanut itseään enää täyteen.

43

6662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knooli

      Akut pitää ladata täyteen.Talven aikana pari hidasta purkausta(pieni lamppu palamaan) lataus.
      Säilytys veneessä on hyvä vaan ei paras tapa.
      Viileä kuiva paikka jossa lämpö ei laske yli -5 asteen on suositeltavin,yleensä tällaisessa paikassa latauksen järjestäminen on helppoa.
      Jos voit,kanna akku huoneenlämpöön latausvaiheessa.Huoneenlämmössä akku ottaa latausta parhaiten vastaan.
      Ominaispainomittarin hankintaa suosittelen.
      Volttimittarillakin pärjää mukavasti.

    • heikki (sähköins.)

      Täyteen ladattu lyijyakku (autonakku tai venekäytössä tyypillinen hyytelöakku) säilyy parhaiten toimintakuntoisena kun sitä säilytetään mahdollisimman kylmässä paikassa. Silloin sen itsestään purkautuminen on vähäisintä. Jokainen lyijyakku purkautuu itsekseen - uusi akku hitaasti ja vanha nopeammin... Harvalla meistä on kuitenkaan autotallissaan pakastinta veneakkuja varten...

      Kertomasi toisen akun "kuoleminen" johtui todennäköisesti siitä että se oli ennen sitä helmikuussa tekemääsi uudelleenlatausta ehtinyt purkautua täysin tyhjäksi. Tyhjä akku sulfatoituu ja menettää varauksenpitokykynsä varsin nopeasti - sen takia et enää saa ladattua sitä sitä täyteen vaikka akun napajännite (kuormittamattomana) vielä nousisikin päälle 13 voltin.

      Akku säilyy parhaiten silloin kun sitä koko ajan kuormitetaan ja ladataan niinkuin esim. autokäytössä tapahtuu. Akun täysin purkautuneena säilyttäminen ja akun ylilataaminen ovat molemmat yhtä vahingollisia.

      Jos sinulla on siihen mahdollisuus, lataapa veneakkusi täyteen, säilytä akut "sopivaksi katsomassasi paikassa" ja pura akku tyhjäksi 2 kk kuluttua esim. käyttämällä H4-lamppua kuormana (älä polta huusholliasi, lamppu tulee hirmu kuumaksi).
      Ohmin laki kertoo että 55W/12V H4-lampun virta on 55W/12A = 4,58 A, esim. tyypillisen 80 Ah (= ampeeritunnin) veneakun tyhjennys kestää teoreettisesti 80 Ah/4,58 h = 17,5 h.
      Käytännössä virtaa ei riitä aivan näin kauan,
      uudella akulla päästään n. 80-85% :iin teoreettisesta eli 14..15 tuntiin. Mitä pitempään virtaa riittää, sitä paremmassa kunnossa akku on.

      Tällainen täysin tyhjäksi purettu akku on ladattava heti uudelleen eikä sitä saa säilyttää tyhjänä muutamaa päivää kauempaa. Em lataus/purkauskaavalla vastaavasti, kun lataat 80 Ah akkua esim. 4 A virralla, se teoreettisesti täyttyy 20 tunnissa. Tämä teoreettinen 20 h aika pitää jakaa samalla em. 0,80..0,85 :llä jolloin todelliseksi latausajaksi tulee 23,5..25 h.
      Älä missään tapauksessa "unohda" laturia päälle pitemmäksi ajaksi, se vain keittää akkuhappoa pois ja vanhentaa akkua.

      Toista tämä sama purkaus/lataus -temppu veneen talvisäilytysaikana 2 kk välein niin veneakkusi kestävät toimintakuntoisina jopa 10 vuotta, ylikin. Hiukan se töitä teettää muttä pääset kyllä tuntipalkalle (varsinkin jos sinulla on veneessäsi hyytelöakut).

      Näin saat säilytettyä veneakkusi toimintakuntoisena... Veneilykesää 2003 sinullekin...

      t.
      Heikki

      • Juha58

        "suomalaiset" laatuakut venekäytössä 12v hieman aktiivisemmalla säilytystavalla ja nyt vaihdon ne varalta autokäyttöön syksyllä jossa ne toiminee vuosia vielä.
        Yksi akku on autossa mennyt pilalle n. viikossa kun puhelin oli tyhjentänyt sen eikä ollut latausmahdollisuutta heti.


      • Heikki
        Juha58 kirjoitti:

        "suomalaiset" laatuakut venekäytössä 12v hieman aktiivisemmalla säilytystavalla ja nyt vaihdon ne varalta autokäyttöön syksyllä jossa ne toiminee vuosia vielä.
        Yksi akku on autossa mennyt pilalle n. viikossa kun puhelin oli tyhjentänyt sen eikä ollut latausmahdollisuutta heti.

        "suomalaiset laatuakut" olleet tavallisia autonakkuja, ns. starttiakkuja ?

        Purkkarikäytössä kun mitään isoja "pakkas-starttivirtoja" ei tarvita (rautagenua ei ole niin raskas käynnistettävä), voidaan käyttää myös ns. "paikallisakkuja", joissa samaan akun mekaaniseen kokoon saadaan mahtumaan paljon enemmän ampeeritunteja. Maksavat kyllä myös vastaavasti enemmän - kuka arvostaa sitten mitäkin...
        Näitä paikallisakkuja saa akku-erikoisliikkeistä ja venetarvikeliikkeistäkin, joissa viimeksimainituissa tunnetusti käyttävät ylimääräisenä hintakertoimena = pii

        Tällaisia paikallisakkuja on perinteisesti käytetty esim. vanhoissa kiinteistöjen varavalo- ja palohälytysjärjestelmissä.
        Autokäyttöön ne soveltuvat huonosti :
        1. eivät kestä auton tärinää (veneen keinuminen ei haittaa)
        2. auton pakkasella tarvitsemaa starttivirtaa ei saa näistä akuista ulos


      • Juha58
        Heikki kirjoitti:

        "suomalaiset laatuakut" olleet tavallisia autonakkuja, ns. starttiakkuja ?

        Purkkarikäytössä kun mitään isoja "pakkas-starttivirtoja" ei tarvita (rautagenua ei ole niin raskas käynnistettävä), voidaan käyttää myös ns. "paikallisakkuja", joissa samaan akun mekaaniseen kokoon saadaan mahtumaan paljon enemmän ampeeritunteja. Maksavat kyllä myös vastaavasti enemmän - kuka arvostaa sitten mitäkin...
        Näitä paikallisakkuja saa akku-erikoisliikkeistä ja venetarvikeliikkeistäkin, joissa viimeksimainituissa tunnetusti käyttävät ylimääräisenä hintakertoimena = pii

        Tällaisia paikallisakkuja on perinteisesti käytetty esim. vanhoissa kiinteistöjen varavalo- ja palohälytysjärjestelmissä.
        Autokäyttöön ne soveltuvat huonosti :
        1. eivät kestä auton tärinää (veneen keinuminen ei haittaa)
        2. auton pakkasella tarvitsemaa starttivirtaa ei saa näistä akuista ulos

        aivan normaaleja freetime autokäyttöön tarkoitettuja 60Ah akkuja jotka käy henkilöautoihinkin, hintakin oli tavanomainen auton akun hinta ja käynnistää kyllä oikein hyvin 5.8litran turbodieselinkin, ihmettelen mitä varten moottoriveneisiin ostetaan useinkin 100Ah akkuja?? dieselmoottorihan käynistyy heti, ja ellei niin se on viallinen ei sitä kannata turhaan pyörittää suurellakaan akulla.
        Toinen asia on sitten jos on tarvetta sähkön käyttöön ja ei halua moottoria käyttää.


      • jp
        Juha58 kirjoitti:

        aivan normaaleja freetime autokäyttöön tarkoitettuja 60Ah akkuja jotka käy henkilöautoihinkin, hintakin oli tavanomainen auton akun hinta ja käynnistää kyllä oikein hyvin 5.8litran turbodieselinkin, ihmettelen mitä varten moottoriveneisiin ostetaan useinkin 100Ah akkuja?? dieselmoottorihan käynistyy heti, ja ellei niin se on viallinen ei sitä kannata turhaan pyörittää suurellakaan akulla.
        Toinen asia on sitten jos on tarvetta sähkön käyttöön ja ei halua moottoria käyttää.

        Isälläni on moottoriveneessään 18. kesä takana ihan normaalilla salama merkisellä akulla.
        Talvisäilytyksessä akku on ollut lämpimässä varastossa ja akkua on ladattu talven aikana pari kertaa. Muita "poppakonsteja" sille ei ole tehty.


    • TJ

      Syksyllä akut autotalliin ja lataus täyteen. Akuille kytketään keinokuormaa, esim auton lamppu (joku muutaman watin jarruvalo tai vastaava) joka kuormittaa akkua ja purkaa sen lopulta. Lampusta näkee koska pitää taas ladata.

      Pari-kolme latausta talven aikana riittää, ja pysyy akut kunnossa. Nestepinnat pitää olla tietysti kunnossa. Toinen etu; autotallissa näkee kulkea ilman valojakin autolle ja takaisin, valokytkin kun on hiukan hankalassa paikassa.

      • Jussilainen

        Siis kytkenkö vain tavallisella sähköjohdolla auton lampun akun napoihin?


      • ?????
        Jussilainen kirjoitti:

        Siis kytkenkö vain tavallisella sähköjohdolla auton lampun akun napoihin?

        Et sinä sitä tavallisella johdolla voi kytkeä.
        Sinun pitää ostaa venejohtoa venetarvikeliikkeestä. Tuleehan se veneeseen tai ainakin veneakkuun

        Ei se voi toimia, jos siihen kytkee tavallista johtoa.

        Jos et löydä mistään, niin minä voin myydä sinulle edullisesti erikseen veneakkuihin liitettävän autonlampun kytkentää varten hehitettyä johtoa. Sanon kyllä heti, että se on melko kallista.


      • Heikki
        Jussilainen kirjoitti:

        Siis kytkenkö vain tavallisella sähköjohdolla auton lampun akun napoihin?

        joo...


      • BB
        ????? kirjoitti:

        Et sinä sitä tavallisella johdolla voi kytkeä.
        Sinun pitää ostaa venejohtoa venetarvikeliikkeestä. Tuleehan se veneeseen tai ainakin veneakkuun

        Ei se voi toimia, jos siihen kytkee tavallista johtoa.

        Jos et löydä mistään, niin minä voin myydä sinulle edullisesti erikseen veneakkuihin liitettävän autonlampun kytkentää varten hehitettyä johtoa. Sanon kyllä heti, että se on melko kallista.

        lapsellista ja asiatonta jutustelua.


      • Jussilainen
        Heikki kirjoitti:

        joo...

        Tämähän on kuin autokeskustelusta. Asiallinen kysymys ja asiattomia vastauksia.
        Kiitos vaan, veneilijät.


      • yx vaa
        Jussilainen kirjoitti:

        Tämähän on kuin autokeskustelusta. Asiallinen kysymys ja asiattomia vastauksia.
        Kiitos vaan, veneilijät.

        Samaa mieltä olen monenkin kanssa... saa vastata "tyhmiin" kysymyksiin miten vaan...
        Monesti olen täälläkin sanonut, että "maalaisjärkeä saa käyttää itse kukin... ennenkuin kyselee tyhmiä...


      • Jussilainen
        yx vaa kirjoitti:

        Samaa mieltä olen monenkin kanssa... saa vastata "tyhmiin" kysymyksiin miten vaan...
        Monesti olen täälläkin sanonut, että "maalaisjärkeä saa käyttää itse kukin... ennenkuin kyselee tyhmiä...

        Mikä kenellekäkin on tyhmää. Minä en todellakaan tiedä kysymääni asiaa, mutta tässä uusi kysymys: kumpi on tyhmä: a) henkilö, joka yrittää selvittää asiaa, jota ei tiedä, vai b) henkilö, joka tietää asian ja vittuilee tietämättömälle. Toivottavasti emme tapaa merellä.

        Ystävällisin terveisin,
        Maija Jussilainen


      • ????
        Jussilainen kirjoitti:

        Mikä kenellekäkin on tyhmää. Minä en todellakaan tiedä kysymääni asiaa, mutta tässä uusi kysymys: kumpi on tyhmä: a) henkilö, joka yrittää selvittää asiaa, jota ei tiedä, vai b) henkilö, joka tietää asian ja vittuilee tietämättömälle. Toivottavasti emme tapaa merellä.

        Ystävällisin terveisin,
        Maija Jussilainen

        Hmmm...

        Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi.

        En voi uskoa, että joku kysyy noin yksinkertaista asiaa ihan tosissaan. Luulin, että kyseessä on pila.

        Kuvittelin tosiaa, että henkilö, joka kirjoittelee tälle veneilypalstalle harrastaa mitä todennäköisemmin veneilyä.

        Veneilyyn liittyy, ainakin veneeseen, missä on akku, melko paljon mekaanista- ja sähkötekniikkaa. Kuvittelin, että veneilevä henkilö tietää ainakin joitain teknisiä perusasioita. Mistä tankataan, miten tarkastetaan öljyt, mihin päin ruuvia käännetään, että se aukeaa jne.

        Asiaan:

        Akun ja lampun voit tässä tarkoituksessa kytkeä melkein millä tahansa johtimella. Älä kuitenkaan käytä kovin ohutta esim. muuntajasta purettua käämiä (se ei kestä tai ainakin kuumenee). Voit käyttää esim. talonrakennuksesta yli jäänyttä liitos- tai asennuskaapelia, vanhasta lampusta, silitysraudasta jne. jäänyttä johtoa tai sitten Biltemasta ostettua johdinta ( vaikka sitä ohuinta nro 35-383) .

        Muista poistaa se muovinen osa siitä metallisen osan ympäriltä ennen kytkentää. Se on eriste eikä johda sähköä.


      • Heikki
        ???? kirjoitti:

        Hmmm...

        Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi.

        En voi uskoa, että joku kysyy noin yksinkertaista asiaa ihan tosissaan. Luulin, että kyseessä on pila.

        Kuvittelin tosiaa, että henkilö, joka kirjoittelee tälle veneilypalstalle harrastaa mitä todennäköisemmin veneilyä.

        Veneilyyn liittyy, ainakin veneeseen, missä on akku, melko paljon mekaanista- ja sähkötekniikkaa. Kuvittelin, että veneilevä henkilö tietää ainakin joitain teknisiä perusasioita. Mistä tankataan, miten tarkastetaan öljyt, mihin päin ruuvia käännetään, että se aukeaa jne.

        Asiaan:

        Akun ja lampun voit tässä tarkoituksessa kytkeä melkein millä tahansa johtimella. Älä kuitenkaan käytä kovin ohutta esim. muuntajasta purettua käämiä (se ei kestä tai ainakin kuumenee). Voit käyttää esim. talonrakennuksesta yli jäänyttä liitos- tai asennuskaapelia, vanhasta lampusta, silitysraudasta jne. jäänyttä johtoa tai sitten Biltemasta ostettua johdinta ( vaikka sitä ohuinta nro 35-383) .

        Muista poistaa se muovinen osa siitä metallisen osan ympäriltä ennen kytkentää. Se on eriste eikä johda sähköä.

        akun tyhjentämistä 2 kk välein käyttäen 55W H4-lamppua kuormana.

        Pienempikin lamppu tietysti käy, esim. 5-wattinen sisävalolamppu tai vastaava.

        Samalla kaavalla 5W/12V -> lampun virta = 0,42 A,
        purkausaika 0,85 x 80 Ah/0,42 A = 162 h eli suunnilleen viikon lamppu palaa - ja sen jälkeen akkulaturilla lataus - ja taas voit odottaa sen saman 2 kk jonka jälkeen sama uudelleen.

        Vastaavasti, 60 Ah tyypillisen autonakun varauksen purkaminen 5 W lampulla kestää 120 h ja 55 Ah akun 110 h.

        Muista se varoitukseni kuumasta lampusta, se ei saa nojata akun muoviseen kuoreen eikä puulattiaan...

        Jos on ongelmia, kerro tällä palstalla niin lupaan vastata asiallisesti !


      • Jussilainen
        Heikki kirjoitti:

        akun tyhjentämistä 2 kk välein käyttäen 55W H4-lamppua kuormana.

        Pienempikin lamppu tietysti käy, esim. 5-wattinen sisävalolamppu tai vastaava.

        Samalla kaavalla 5W/12V -> lampun virta = 0,42 A,
        purkausaika 0,85 x 80 Ah/0,42 A = 162 h eli suunnilleen viikon lamppu palaa - ja sen jälkeen akkulaturilla lataus - ja taas voit odottaa sen saman 2 kk jonka jälkeen sama uudelleen.

        Vastaavasti, 60 Ah tyypillisen autonakun varauksen purkaminen 5 W lampulla kestää 120 h ja 55 Ah akun 110 h.

        Muista se varoitukseni kuumasta lampusta, se ei saa nojata akun muoviseen kuoreen eikä puulattiaan...

        Jos on ongelmia, kerro tällä palstalla niin lupaan vastata asiallisesti !

        Kiitos asiallisista vastauksista. Olen tosiaan aloitteleva veneilijä; ostin veneen tänä syksynä ja nostin sen telakalle viikon kuluttua. Tietoa ja kokemusta ei siis ole ehtinyt karttua. Tulen varmasti kysymään asioita keväämmällä, kun veneilykausi alkaa.

        Maija Jussilainen


      • TJ
        Jussilainen kirjoitti:

        Siis kytkenkö vain tavallisella sähköjohdolla auton lampun akun napoihin?

        Mikä nyt sitten onkaan "tavallista" sähköjohtoa. Kyllä pientä lamppua polttelee melkein millä tahansa johdolla.

        Itse vedin 1,5mm^2 MMJ-kaapelia, sitä kun sattui lojumaan sopivasti nurkissa. Sulake kannattaa pistää plussa johtoon heti johdon alkupäähän.


      • yx vaa
        TJ kirjoitti:

        Mikä nyt sitten onkaan "tavallista" sähköjohtoa. Kyllä pientä lamppua polttelee melkein millä tahansa johdolla.

        Itse vedin 1,5mm^2 MMJ-kaapelia, sitä kun sattui lojumaan sopivasti nurkissa. Sulake kannattaa pistää plussa johtoon heti johdon alkupäähän.

        ihan turhaa harrastelua sulla... kyllä niitä akkuja voi siellä veneessäkin säilyttää, siellä voi poltella valoja aina sillon tällön ja sit laittaa laturi lataamaan. Joku kotikäyttöön tarkoitettu laturi on vallan mainio peli just sen takia, että se ei lataa liian lujaa ja onhan koko talvi aikaa.
        Itselläni on käynyt kerran, että auton akku räjähti tallissa, oli kuule korkkeja ja muovinkappaleita paljon ympäri tallia.
        Akussa kehittyy vety kaasua aina ladatessa joka on erittäin räjähtävää, seurauksena on, että rikkihapot lentää jokapuolelle...
        En missään nimessä suosittele akkujen latailua missään tallissa. joka kerta kun johtoa kytketään napaan syntyy pieni kipinä joka voi räjäyttää korkista tulevaa vetyä.

        Sulakkeesta sanoisin, että sekin on turha kapistus tässä tapauksessa.
        Sulake on johdon suoja... jos kuormittava laite ottaa enemmän virtaa kun johto kestää, sulake suojaa sitä. MMJ 1,5 neliöinen kestää normaalisti virtaa hyvin sen 10 ampeeria mikä sille on suunniteltu ns. nimellisvirraksi, auton ajovalolamppu on 60W josta seuraa, että se ottaa 12 voltin jännitteellä 5A eli teho jaetaan jännitteellä. Kestää hyvin...


      • TJ
        yx vaa kirjoitti:

        ihan turhaa harrastelua sulla... kyllä niitä akkuja voi siellä veneessäkin säilyttää, siellä voi poltella valoja aina sillon tällön ja sit laittaa laturi lataamaan. Joku kotikäyttöön tarkoitettu laturi on vallan mainio peli just sen takia, että se ei lataa liian lujaa ja onhan koko talvi aikaa.
        Itselläni on käynyt kerran, että auton akku räjähti tallissa, oli kuule korkkeja ja muovinkappaleita paljon ympäri tallia.
        Akussa kehittyy vety kaasua aina ladatessa joka on erittäin räjähtävää, seurauksena on, että rikkihapot lentää jokapuolelle...
        En missään nimessä suosittele akkujen latailua missään tallissa. joka kerta kun johtoa kytketään napaan syntyy pieni kipinä joka voi räjäyttää korkista tulevaa vetyä.

        Sulakkeesta sanoisin, että sekin on turha kapistus tässä tapauksessa.
        Sulake on johdon suoja... jos kuormittava laite ottaa enemmän virtaa kun johto kestää, sulake suojaa sitä. MMJ 1,5 neliöinen kestää normaalisti virtaa hyvin sen 10 ampeeria mikä sille on suunniteltu ns. nimellisvirraksi, auton ajovalolamppu on 60W josta seuraa, että se ottaa 12 voltin jännitteellä 5A eli teho jaetaan jännitteellä. Kestää hyvin...

        Jotkut kantaa akkuja, jotkut pelaa golfia.

        Ja jos akku on räjähtääkseen autotallissa, se voi räjähtää myös siellä veneessä. Laskeppas huvikses kumman korjaaminen on halvempaa/helpompaa. Ei sen puoleen, ehdottamasi järjestely on aivan yhtä toimiva.

        Sulakkeesta vielä; johto kestää varmasti sen lampun taakan, mutta oikosulkua se ei kestä. Eikä kestä muuten se akkukaan! Sulakkeen tehtävänä on toimia nimenomaan heikoimpana lenkkinä siinä piirissä.


      • Juha58
        yx vaa kirjoitti:

        ihan turhaa harrastelua sulla... kyllä niitä akkuja voi siellä veneessäkin säilyttää, siellä voi poltella valoja aina sillon tällön ja sit laittaa laturi lataamaan. Joku kotikäyttöön tarkoitettu laturi on vallan mainio peli just sen takia, että se ei lataa liian lujaa ja onhan koko talvi aikaa.
        Itselläni on käynyt kerran, että auton akku räjähti tallissa, oli kuule korkkeja ja muovinkappaleita paljon ympäri tallia.
        Akussa kehittyy vety kaasua aina ladatessa joka on erittäin räjähtävää, seurauksena on, että rikkihapot lentää jokapuolelle...
        En missään nimessä suosittele akkujen latailua missään tallissa. joka kerta kun johtoa kytketään napaan syntyy pieni kipinä joka voi räjäyttää korkista tulevaa vetyä.

        Sulakkeesta sanoisin, että sekin on turha kapistus tässä tapauksessa.
        Sulake on johdon suoja... jos kuormittava laite ottaa enemmän virtaa kun johto kestää, sulake suojaa sitä. MMJ 1,5 neliöinen kestää normaalisti virtaa hyvin sen 10 ampeeria mikä sille on suunniteltu ns. nimellisvirraksi, auton ajovalolamppu on 60W josta seuraa, että se ottaa 12 voltin jännitteellä 5A eli teho jaetaan jännitteellä. Kestää hyvin...

        jos akun navoissa syntyy kipinää.
        Kaikki kytkennät pitää tehdä ilman "kuormaa" ts. ettei mitään kulutus tai latausta ole päällä kun kytkette johtoja akkunne napoihin.

        Ensin kytkette laturin johtimet akun napoihin ja sitten vasta laturiin verkkosähkö,ja sitten irroittaessa ensin verkkosähkö pois ja sen jälkeen vasta johtimet irti akun navoista, näin menetellen en ole saanut kipinöintiä aikaan ainakaan 44vuoteen.
        Tällöin ei pitäisi olla mitään vaaraa akun räjähdyksestäkään.


      • yx vaa
        Juha58 kirjoitti:

        jos akun navoissa syntyy kipinää.
        Kaikki kytkennät pitää tehdä ilman "kuormaa" ts. ettei mitään kulutus tai latausta ole päällä kun kytkette johtoja akkunne napoihin.

        Ensin kytkette laturin johtimet akun napoihin ja sitten vasta laturiin verkkosähkö,ja sitten irroittaessa ensin verkkosähkö pois ja sen jälkeen vasta johtimet irti akun navoista, näin menetellen en ole saanut kipinöintiä aikaan ainakaan 44vuoteen.
        Tällöin ei pitäisi olla mitään vaaraa akun räjähdyksestäkään.

        Nimenomaan just noin "pitäis" menetellä, mutta se oma tapauksenikin osoitti sen, että kipinöintiä saattaa syntyä näillä akkulaturin puristavilla "kengillä"
        Paatissa kiinteänä oleva laturi ei tee kipinöitä akun läheisyydessä koskaan, vaikka siellä sattuisikin olemaan kuormaa päällä.

        Yhden kaverin tapaus taas oli, että autossa oli ovi auki ja kattovalo paloi kun kiinniti akun kenkiä, se riitti kipinään, vaikka ei isosta lampusta olekkaan kyse.


      • asentaja
        TJ kirjoitti:

        Jotkut kantaa akkuja, jotkut pelaa golfia.

        Ja jos akku on räjähtääkseen autotallissa, se voi räjähtää myös siellä veneessä. Laskeppas huvikses kumman korjaaminen on halvempaa/helpompaa. Ei sen puoleen, ehdottamasi järjestely on aivan yhtä toimiva.

        Sulakkeesta vielä; johto kestää varmasti sen lampun taakan, mutta oikosulkua se ei kestä. Eikä kestä muuten se akkukaan! Sulakkeen tehtävänä on toimia nimenomaan heikoimpana lenkkinä siinä piirissä.

        Et taida tietää juurikaan sähköstä mitään, vaikkas neuvoja jakeletkin??
        Mistä's siihen sun "lamppupiiriis" "oikosulku" vois tulla?
        Kerroppas nyt kaikille mikä se oikosulku oikein onkaan...
        Eihän se lamppu yksistään ala itellään ylimääräistä virtaa haukkaamaan...


      • TJ
        asentaja kirjoitti:

        Et taida tietää juurikaan sähköstä mitään, vaikkas neuvoja jakeletkin??
        Mistä's siihen sun "lamppupiiriis" "oikosulku" vois tulla?
        Kerroppas nyt kaikille mikä se oikosulku oikein onkaan...
        Eihän se lamppu yksistään ala itellään ylimääräistä virtaa haukkaamaan...

        >>Et taida tietää juurikaan sähköstä mitään, vaikkas neuvoja jakeletkin??
        No enpä tietenkään tiedä, mitenkäs sähkövoimatekniikan insinööri mitään sähköistä tietäisikään (sarkasmia, toim.huom.)... Mutta kerro toki missä kohtaa neuvoni olisivat olleet vääriä.

        >>Mistä's siihen sun "lamppupiiriis" "oikosulku" vois tulla?
        Mistä niitä vikoja nyt yleensäkään tulee sähkölaitteisiin? Eihän se oikosulku mikään normaalitilanne ole, vaan VIKA!!! Ja vikoja varten tarvitaan suoja joka estää suurempien vahinkojen syntymisen. (kone?)asentaja ei tätä ehkä ymmärrä, muut kylläkin....

        >>Kerroppas nyt kaikille mikä se oikosulku oikein onkaan...
        No toki, vähennetään "asentajan" tietämättömyyden määrää: oikosulku on vikatilanne jossa piirin impedanssi putoaa lähes nollaan. Eli tilanne jossa akun navat ovat jostain syystä suoraan toisissaan kiinni.

        >>Eihän se lamppu yksistään ala itellään ylimääräistä virtaa haukkaamaan...
        Ei normaalitilanteessa, ei. Vaan ei sitä sulaketta sinne normaalitilannetta varten laitetakaan, vaan vikatilanteita varten.


      • Anonyymi
        yx vaa kirjoitti:

        ihan turhaa harrastelua sulla... kyllä niitä akkuja voi siellä veneessäkin säilyttää, siellä voi poltella valoja aina sillon tällön ja sit laittaa laturi lataamaan. Joku kotikäyttöön tarkoitettu laturi on vallan mainio peli just sen takia, että se ei lataa liian lujaa ja onhan koko talvi aikaa.
        Itselläni on käynyt kerran, että auton akku räjähti tallissa, oli kuule korkkeja ja muovinkappaleita paljon ympäri tallia.
        Akussa kehittyy vety kaasua aina ladatessa joka on erittäin räjähtävää, seurauksena on, että rikkihapot lentää jokapuolelle...
        En missään nimessä suosittele akkujen latailua missään tallissa. joka kerta kun johtoa kytketään napaan syntyy pieni kipinä joka voi räjäyttää korkista tulevaa vetyä.

        Sulakkeesta sanoisin, että sekin on turha kapistus tässä tapauksessa.
        Sulake on johdon suoja... jos kuormittava laite ottaa enemmän virtaa kun johto kestää, sulake suojaa sitä. MMJ 1,5 neliöinen kestää normaalisti virtaa hyvin sen 10 ampeeria mikä sille on suunniteltu ns. nimellisvirraksi, auton ajovalolamppu on 60W josta seuraa, että se ottaa 12 voltin jännitteellä 5A eli teho jaetaan jännitteellä. Kestää hyvin...

        Veneissä käytettän vapa ajan akkuja eli Freetime akkuja jota kans käytettän asunto vaunuissa mitä eivät päästä venesen tai asunto vaunun kaasuja mitä voi rähjähtä kipinästä eli auton akku ei rähjähdä autossa koska mottori tilassa on tuuletus eli ilman vaihto eli kyllä vene akkuja voi ladata autotallissa ilman että ne rähjähtä toki auton akkua ei saisi ladatta asunossa kuten eräs tuttu nainen teki koska se voi siellä rähjähtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneissä käytettän vapa ajan akkuja eli Freetime akkuja jota kans käytettän asunto vaunuissa mitä eivät päästä venesen tai asunto vaunun kaasuja mitä voi rähjähtä kipinästä eli auton akku ei rähjähdä autossa koska mottori tilassa on tuuletus eli ilman vaihto eli kyllä vene akkuja voi ladata autotallissa ilman että ne rähjähtä toki auton akkua ei saisi ladatta asunossa kuten eräs tuttu nainen teki koska se voi siellä rähjähtä.

        Auton akku on nykyään usein peräluukussa.


    • Napa-jännite

      Jännitettä pitää olla. Keväällä 10.x volttia. Eli akku sorttiasemalle ja uusi tilalle.
      Tiedättekö poja ja tytö mikä sortti on?

      • sdfghj

        Taas joku älyvapaa kaivoi 14 vuotta vanhan jutun esille, mistä näitä sikiää.
        Kyllä aloittajan akut on jo kierrätyksessä.


      • merikarrrrrhu

        Mutta aihe on aina syksyisin ajankohtainen, eli mitä mussutat.


      • parempiakin
        merikarrrrrhu kirjoitti:

        Mutta aihe on aina syksyisin ajankohtainen, eli mitä mussutat.

        Ajankohtainen ehkä, mutta varmasti aiheesta asiallisempiakin vanhoja ketjuja olisi löytynyt. Tuossahan ensin annetaan älytön ohje tuhlata akun rajallisia lataus-purkaus -syklejä pitkin talvea ja jäädään täysin tolkuttomasti kinastelemaan käytettävän kuorman oikeasta johdotuksesta.


    • Gullervo1

      -Tuli tässä mieleen että jos laittaisi veneen akun auton takakonttiin ja yhdistää autonakkuun, niin pitäisikö normaali ajosykli myös veneen akun siinä ohessa kunnossa. Sitten keväällä akku irti ja veneeseen.
      -Uudet älylaturit pitäisi osata pitää akku kunnossa vaikka on kytketty pitemmäksi aikaa päälle. Itselläni on Ctek laturi ja on toiminut hyvin.
      Gullervo1

      • Kunnossa oleva akku kestää muutaman kuukauden lataamatta ilman vaurioita. Se on akulle ihan hyvä testi pitää parin kuukauden tauko akun lataamisessa ja ladata se sitten joskus joulu-tammikuussa. Jos siihen ei silloin paljon varausta mahdu, on akku kunnossa. Jos mahtuu ja vaikka jännitekin on jo alentunut, on syytä pohtia etenkin starttiakulle vaihtoa.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Kunnossa oleva akku kestää muutaman kuukauden lataamatta ilman vaurioita. Se on akulle ihan hyvä testi pitää parin kuukauden tauko akun lataamisessa ja ladata se sitten joskus joulu-tammikuussa. Jos siihen ei silloin paljon varausta mahdu, on akku kunnossa. Jos mahtuu ja vaikka jännitekin on jo alentunut, on syytä pohtia etenkin starttiakulle vaihtoa.

        Minä en ole koskaan ladannut talvella akkuja. Syksyllä nostettaessa ja sitten keväällä laskettaessa seuraavaksi. Tosin viimeiset vuodet aurinkopaneeli on ladannut hupiakun keväällä pressun altakin.

        Täydempänä veneen starttiakku on talven jäljiltä kuin autoni akku jatkuvassa käytössä. Autolla harvoin ajan niin pitkään, että akku tulisi täyteen ja akkua rasittaa monet eri kulutuskohteet, vaikka Webastoa ei olekaan. Tietysti sen toisen akun voisi kytkeä diodin taakse niin, että se vain latautuisi, mutta ei lainkaan purkautuisi. Mutta miksi ihmeessä raahata akku pois veneestä, jossa se säilyy erinomaisesti kylmässä.


    • veneen.alla

      Näin yleisesti, satamissa talvisäilytysalueilla ei varmaan saisi jättää sähköjä kytkettynä veneeseen silloin kun on sieltä poissa? Jos silloin sitten käy niin että lataus tai jokin muu aiheuttaa tulipalon niin missä itse olit silloin kun vakuutusyhtiö kysyy :)

      Aika pitkä aika kyttäillä veneellä akun lataamista.

    • hummerijuntti

      säilyiskö akku parhaiten kun peittää lumihankeen talveksi

      • OhminYstävä

        Ei säily koska lumen alla on lämpimämpää kuin esim. kylmässä ulkovarastossa tai siellä ihanteelisemmassa paikassa - veneen akkutilassa.
        Lisäksi lumen alla tulisi akunnavat saada pidettyä kuivina, joka vaatisi kunnollisia suojuksia.
        Jos satut unohtamaan niiden akkujen paikan siellä hangessa, on vaarana että ajat lumilingolla niihin kiinni - ei hyvä.
        Vielä lyhyesti: jätä akut veneeseen ja lataa ne täyteen. Käyt sitten aurinkoisena kevätpäivänä katsomassa niitä ja samalla mittaat jännitteen, jos on tarve ladata, niin tee se, muuten odottelet pressujen alas ottoa. Helppoa eikö totta?


      • ei.latailla

        Kun vasta pari päivää sitten tuli käytyä, niin lisätään nyt sitten tähän sinänsä turhaan ja täynnä puppua olevaan ketjuun vielä yksi kommentti. Veneessä on induktiivinen akun varaustilan mittaus ja se lokakuun lopulla telakointitoimien yhteydessä tehdyn latauksen jälkeen näytti edelleen 100 % varausta. Eivät akut ennenkään ole talvella mitenkään välilatauksia kaivanneet.

        Ylempänä ehdotettiin akkujen jatkuvaa purkausta ja latausta. Kun akkujen ikä lasketaan lataussykleinä, voisiko olla mitään turhempaa kuin lisätä tahallisesti niitä syklejä?


      • Haukee
        ei.latailla kirjoitti:

        Kun vasta pari päivää sitten tuli käytyä, niin lisätään nyt sitten tähän sinänsä turhaan ja täynnä puppua olevaan ketjuun vielä yksi kommentti. Veneessä on induktiivinen akun varaustilan mittaus ja se lokakuun lopulla telakointitoimien yhteydessä tehdyn latauksen jälkeen näytti edelleen 100 % varausta. Eivät akut ennenkään ole talvella mitenkään välilatauksia kaivanneet.

        Ylempänä ehdotettiin akkujen jatkuvaa purkausta ja latausta. Kun akkujen ikä lasketaan lataussykleinä, voisiko olla mitään turhempaa kuin lisätä tahallisesti niitä syklejä?

        Päätit kuitenkin postata tänne oman puumerkkisi, vaikka pidät tätä ketjua täysin turhana.
        Tuon viimeisimmän ylösnoston motiivia voi vain arvailla. Akkukeskustelu eivät kuitenkaan ole koskaan tarpeettomia.
        Aina niistä voi jotain jäädä käteen.


      • ei.latailla
        Haukee kirjoitti:

        Päätit kuitenkin postata tänne oman puumerkkisi, vaikka pidät tätä ketjua täysin turhana.
        Tuon viimeisimmän ylösnoston motiivia voi vain arvailla. Akkukeskustelu eivät kuitenkaan ole koskaan tarpeettomia.
        Aina niistä voi jotain jäädä käteen.

        Ketju ei ole täysin turha, mutta sisältää asian lisäksi kohtuuttoman suuren osuuden puppua. Puppu tekee ketjusta melkein turhan.


    • Micce52__

      Akut veneessä talven yli kohta 15 vuotta. Pressun ulkopuolella takakaiteen topassa pieni n. 1 W aurinkopaneeli paikassa, johon auringonpaistetta osuu ihan joulu-tammikuu poislukien. Latausvirta on talvella luokkaa 50 mA, keväällä 100-150 mA.

      Hyvin on toiminut, joka kevät akut on niin hyvässä latauksessa että starttaa koneen tai lämmittimen, kun huhtikuussa vesillelaskun jälkeen testaa.

      • Ureinwohner

        Minullakin on ensimmäistä talvea aurinkopaneeli lataamassa 200 Ah edestä (umpinaisia) akkuja.
        Vene on maalla mökin pihassa ja siksi ajattelin, että tuolla tavalla varmistan niiden ylläpidon.
        Kyselin täällä syksyllä, mitä mieltä asiasta ollaan, koska tuo aurinkopaneelilla ylläpito on itselle uutta.
        Paneelina on 40W normaali malli ja siihen sopiva säädin. Ennen pääsiäistä tuskin pääsen siellä käymään, joten toivon kaiken olevan kunnossa.


      • Joakim1

        1 W 12 V paneeli voi ladata kesällä suorassa auringonpaisteessa 50 mA. Talvella tuskin edes 10 mA.

        Minulla 50 W paneelikaan ei lataa lainkaan marraskuusta tammikuuhun. Huhtikuussa sitten tulee jo yli 1 A virtoja. Paneeli on luukkutallin päällä ja venettä peittää väritön melko läpinäkyvä pressu.


    • Anonyymi

      10v sitten kun ostin veneeni niin mukana tuli uusi vene akku ja polarin vanha akku.
      Polarin akkua olen pitänyt varalta mitenkään sitä hoitamatta näyttää 12.7 volttia.
      Muut akut ovat kestäneet hyvällä hoidolla 2-5 vuotta.
      Bilteman akku kesti 2kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe