Dinglet romaneja...

romanitar

Kummastuttaa kun noi dinglet ovat olevinaan romaneja. Kyl suomen romanit ovat englantilaisiin romaneihin nähden sit todella kauniita ja siistejä ihmisiä, aivan upeita siis ulkonäöllisesti. Miksi sitten Emmerdalen Diglet ovat aivan päinvastaisia? Tosi epäsiistejä ja rumia, mm. Cain ja Zak. Tokihan heillä on romanien "perusluonteenpiirteet" jotka kaikki nyt suomessakin romaneihin yleistävät. Olen muuten ihmetellyt etteikö missään muualla maailmassa romanit pukeudu upeisiin perinnevaatteisiin kuin suomessa? Mitä nyt olen telkusta seurannut niin ryysyissä kulkevat...

27

3544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras esimerkki

kun on niin tumma, että!

• minävaanitse

Latcho dives!

Ei, missään muualla ei Romanit pukeudu niinkuin meillä suomessa. En itse ole seurannut kyseistä sarjaa, mutta typerryttävän usein sanotaan elettävän,kuljettavan mustalaisena...jolla tarkoitetaan vain lähinnä elämistä paikkaan sidottomana.
      Pitää myös muistaa, että meitä Romaneja on montaa "heimoa,kansaa" ihan samalla tavalla, kuin esim. valtaväestössa suomessa; Savolaista, hämäläistä, Karjalaista jne..
      Me Romanit olemme tosin levittäydytty ympäri Eurooppaa varsin lahjakkaasti, joten meitä Suomen Romaneita eli: "Cale,kale,Kaaleita" on myös Englannissa...käyppä katsomassa tänne, jos englantia osaat niin avautuu
      mukavasti meidän historiaa :)
      http://www.geocities.com/~Patrin/

• Wivienne

Kun kerrankin voi kysyä asiantuntijalta, niin, löytyykö netistä mistään romanien kielen alkeita, ja muuta tietoa, sanastoa jne.?

Valkolainen vaikka olenkin, tosin serkkujeni mummon tiedän olleen romani, olen aina ollut kiinnostunut romanien tavoista ja kulttuurista.
        Minulla ei ole koskaan ollut harhakäsitystä, että romanit ovat sitä tai tätä, yhtä vähän kuin me valkiolaisetkaan. Tunnen esim. monta romaniyrittäjää, jotka antavat meikäläisillekin työtä.

Yleensä näihin, kuten muihinkin asioihin negatiivisimmin ottavat kantaa ne, joilla on tietoa vähiten.

• minävaanitse
        Wivienne kirjoitti:

Kun kerrankin voi kysyä asiantuntijalta, niin, löytyykö netistä mistään romanien kielen alkeita, ja muuta tietoa, sanastoa jne.?

Valkolainen vaikka olenkin, tosin serkkujeni mummon tiedän olleen romani, olen aina ollut kiinnostunut romanien tavoista ja kulttuurista.
        Minulla ei ole koskaan ollut harhakäsitystä, että romanit ovat sitä tai tätä, yhtä vähän kuin me valkiolaisetkaan. Tunnen esim. monta romaniyrittäjää, jotka antavat meikäläisillekin työtä.

Yleensä näihin, kuten muihinkin asioihin negatiivisimmin ottavat kantaa ne, joilla on tietoa vähiten.

Kaikkea muutakuin asiantuntija olen :) Itse olen saanut valtaväestön kaltaisen kasvatuksen ja Romanitavat siinä sivussa, eli vanhempani valikoivat ne "säännöt,tavat" mitkä sisäistivät minulle. Itse kieltä en osaa, kuin vain tavallisimmat, joita jokainen muukin Romani viljelee sanastossaan.
        Itse romanikieli kuten me itsekkin olemme yhdistettävissä Intian Punjabiin. Toki kielellä on paljon murteita joten esim. Englannin ja suomen Romanit eivät ymmärrä täysin toisiaan; voisi verrata tilannetta viron ja suomenkielen sukulaisuuteen...

Romanikielen aapisia tiedän, mutta en osaa sanoa mistä niitä hankkia. Googleta tarpeeksi niin ehkä löytyy?
        Käy katsomassa tuonne, http://www.romanomissio.fi/ varsin mallikkaat sivut suomeksi, eivät tosin yhtä kaikenkattavat, kuin edellisessä vuorossani mainitsemani.

Harhakäsityksiä/yleistämisiä on monia, kuten niin on meistä Romaneistakin moneksi...on näyttelijöitä,yrittäjiä,varatuomaria, normi kansalaista ja sitä kovaäänistä sossuluukun kuluttajaa :))

• Wivienne
        minävaanitse kirjoitti:

Kaikkea muutakuin asiantuntija olen :) Itse olen saanut valtaväestön kaltaisen kasvatuksen ja Romanitavat siinä sivussa, eli vanhempani valikoivat ne "säännöt,tavat" mitkä sisäistivät minulle. Itse kieltä en osaa, kuin vain tavallisimmat, joita jokainen muukin Romani viljelee sanastossaan.
        Itse romanikieli kuten me itsekkin olemme yhdistettävissä Intian Punjabiin. Toki kielellä on paljon murteita joten esim. Englannin ja suomen Romanit eivät ymmärrä täysin toisiaan; voisi verrata tilannetta viron ja suomenkielen sukulaisuuteen...

Romanikielen aapisia tiedän, mutta en osaa sanoa mistä niitä hankkia. Googleta tarpeeksi niin ehkä löytyy?
        Käy katsomassa tuonne, http://www.romanomissio.fi/ varsin mallikkaat sivut suomeksi, eivät tosin yhtä kaikenkattavat, kuin edellisessä vuorossani mainitsemani.

Harhakäsityksiä/yleistämisiä on monia, kuten niin on meistä Romaneistakin moneksi...on näyttelijöitä,yrittäjiä,varatuomaria, normi kansalaista ja sitä kovaäänistä sossuluukun kuluttajaa :))

Kiitos kaunis kirjoituksestasi!

On se jännää, kun minäkin aina silloin tällöin kuvittelen olevani parempi, kuin joku ennakkoluuloihinsa kangistunut kansalainen. Taas sain huomata itse, että näin sitä vain olen kova luuleman. Heti, kun kuulin että olet Romani, kuvittelin, että sujuvasti haastat kieltäsi. Kumma, etten tilannut oppitunteja.

Kaikkihan olemme koosteita perinteistä, kokemuksista, ympäristöstä, ym., olemme kaikki erilaisia.
        Ei rotu, kansallisuus, eikä mikään muukaan saa kahta ihmistä samanlaiseksi keskenään.

Toinen asia on tosiaan myös se, että suomalaisilla ei ole aina edes tietoa, milloin ja missä ovat romanien kanssa tekemisisssä.

• tietoutta
        Wivienne kirjoitti:

Täältä löydät ainakin tietouttta oppimateriaaleista joita voit yrittää metsästää vaikka kirjastoista tai kirjakaupoista.

http://www.kotus.fi/kielet/romani/

• infoa
        Wivienne kirjoitti:

Romanikielen aapisen voit tilata täältä:

http://www.oph.fi/page.asp?path=1;441;3449;3461;3470

• hyviä
        Wivienne kirjoitti:

Mä olen lukenut mm. Tuula Saarron kirjoja (hän on valkolainen, naimisissa romanimiehen Allan Hagertin kanssa) sekä Kiba Lumbergin (mustaperhonen) kirjoja. Niissä on aika paljon romanien perussanastoa jotka on ovelasti myös selitetty "suomeksi". Hyviä kirjoja jotka auttaa myös eläytymään romanien elämään vuosikymmeniä sitten jolloin se oli hyvinkin erilaista kuin tänä päivänä. Kannatta lukea jos yhtään kiinnostaa!

• Wivienne
        infoa kirjoitti:

Romanikielen aapisen voit tilata täältä:

http://www.oph.fi/page.asp?path=1;441;3449;3461;3470

että täältä, vähemmän "tietokanavalta", saa näin asiallista tiedotusta, kiitos siitä!

Minun mielestäni meillä kaikilla on oppimista toisistamme.

• hyviä
        hyviä kirjoitti:

Mä olen lukenut mm. Tuula Saarron kirjoja (hän on valkolainen, naimisissa romanimiehen Allan Hagertin kanssa) sekä Kiba Lumbergin (mustaperhonen) kirjoja. Niissä on aika paljon romanien perussanastoa jotka on ovelasti myös selitetty "suomeksi". Hyviä kirjoja jotka auttaa myös eläytymään romanien elämään vuosikymmeniä sitten jolloin se oli hyvinkin erilaista kuin tänä päivänä. Kannatta lukea jos yhtään kiinnostaa!

kirjoja. Itsekkin olen lukenut ja tykkään kovasti.

• Anonyymi

👌👌👌

• ...luin...

...että muissa maissa ihaillaan Suomen romaneja, koska he ovat niin "alkuperäisen" näköisiä. Ovatko muissa maissa sitten sekoittuneet enemmän nuo piirteet, Suomessa romanit pysyvät enemmän omissa oloissaan ..?

• mustalaiset

ovat ainoita, jotka käyttävät perinteisiä romaaniasuja.

on saaneet mallinsa suomalaisista 1800-luvun talonpoikien vaatteista. Että se niistä perinteistä.

• Kukkahattutäti2

Äh, ei Dinglet kuvittele olevansa romaneja. Ainakaan mun mielikuvitus ei siihen riitä. Onhan noita resupekkoja ja töitä vieroksuvia pikkurikollisia ollut maailman sivu myös Suomessa.

• on_eri

Dinglet vastaa lähinnä suomenruotsalaisia.

• ????????????????

Eiks Irlannissa ole sellanen paikka kuin Dingle? Jos nää on jotain siirtolaisten jälkeläisiä? Mustalaisiks en kyllä menis sanomaan. Onhan sellainen käsite kuin "Black Irish". Se taitaa tarkoittaa "tummakulmaisia", mustatukkaisia irlantilaiset sukujuuret omaavia ihmisiä. Amerikoissa on tämä hyvinkin tuttu sanonta.
        Dingle-suvun elämäntapa on omintakeinen "me vastaan muut" eikä kyllä käsittääkseni romaneihin viittaavaa. Perheen etunimet ovat useinmiten Raamattuun viittaavia: Zacharias, Ezra, Cain, Samuel.. Sitten on se filmitähtiosasto: Marilyn&Elvis, Marlon...

• Kukkahattutäti2
        ???????????????? kirjoitti:

Eiks Irlannissa ole sellanen paikka kuin Dingle? Jos nää on jotain siirtolaisten jälkeläisiä? Mustalaisiks en kyllä menis sanomaan. Onhan sellainen käsite kuin "Black Irish". Se taitaa tarkoittaa "tummakulmaisia", mustatukkaisia irlantilaiset sukujuuret omaavia ihmisiä. Amerikoissa on tämä hyvinkin tuttu sanonta.
        Dingle-suvun elämäntapa on omintakeinen "me vastaan muut" eikä kyllä käsittääkseni romaneihin viittaavaa. Perheen etunimet ovat useinmiten Raamattuun viittaavia: Zacharias, Ezra, Cain, Samuel.. Sitten on se filmitähtiosasto: Marilyn&Elvis, Marlon...

>>>Eiks Irlannissa ole sellanen paikka kuin Dingle?

• Kukkahattutäti2
        ???????????????? kirjoitti:

Marilynin ja Elviksen poika on Brando, joka syntyi toukokuussa 2004.

• Epäilen...

Ei nää suomen romanit mitään siistejä ole. Kummalista sakkia jotka harjoittavat pimeää kauppaa ja elävät kuin pellossa.

• näytä

olevan sinulle kovinkaan tuttuja.
        Ihan yhtä paljon erilaisia toisiinsa verraten he ovat, kuten me valkolaisetkin.

• ainoat

joissa edes hitusen romanien ulkonäköä!!! :-D

• cain...

Cain on ihana eikä mikään ruma se on ite joka toista sanoo!!!!!!!!!! >:( en tajuu et miten cain voi olla kamala ku se on parhain koko sarjas

• rakastuu

renttuihin!!!

• Anonyymi

Eivät pukeudu

• Anonyymi

En muista olleen esillä, että Dinglet olisivat romaneja. Voivathan olla olevinaan, mutta eivät ole.

• Anonyymi
        UUSI

En muista minäkään mitään romanijuttua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe