Hevosen peseminen

Möykky

No niin. Tehän kaikki tiedätte että nyt kun on tälläinen aivan ihana kevät ilma ja lumet sulaa, niin myös kentät ja tarhat ovat yleensä aivan liejusia? No, tietenkin hevosetkin saavat osansa kun ovat aivan kuraisia ja juuri tähän aikaan vuodesta voivat saada riviä (onhan myös niitä joilla on myös muihin vuoden aikoihin, mutta yleensä minusta keväällä).

Ja nythän on myös hevosen pesemisen suunnittelu meneillään. On nyt mukavan lämmin, ja vettäkin voi vaikka ämpärissä kantaa. Nyt olen tullut miettimään että kannattaako oikeastaan hevosen pesu veteen laittaa joitakin aineita tai karvaan(kuten niitä shamppoita jotka on tarkoitettu pelkästään hevosille). Itse olen pelkästään käyttänyt vettä, mutta mitä muut ajattelevat?

20

10541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glowy

      itsellä ei ole aikaa kolmea hevosta ruveta shampoolla joka päivä kuuraamaan... joten letkusta päästän vettä niin että etupolvista alaspäin tulee puhdasta jälkeä ja takaa sitten kintereistä alaspäin, ja eri toten ne vuohiset.

      • Kikolololol

        Ei hevosta edes saa pestä joka päivä hevoshampoolla joka päivä. Kerran kesällä vaan. Ainakun hevonen kesällä hikoo ratsastuksessa tulee sen jälkeen hevonen huuhdella hikikohdista, mutta peppua ja risti selkää ei. Ainoastaan lämpimällä vedellä voi ne huuhtoo. Samoin pää täytyy lämpösellä vedellä, mut jos on vähänki vilponen sää niin ei kannata.


    • ----------

      No, minun hoitsuni tuli AIVAN kuraisena tarhasta (oli piehtaroinut jne) niin ei kun vaan pesupaikalle... En kyllä mitään ainetta käyttänyt, lähti ihan hyvin vedellä ja kumisualla.

    • Möykky

      Tarkoitan sitä kun hevosen karvan tyveen oikein kertyy sitä ihanaa hilsetta ja muuta kivaa moskaa, niin kannattaako silloin viimeistään ruveta käyttämään jotain? Hevonen jonka aijon pestä on huono karvainen. Kuitenkin omasta mielestäni hevonen kannattaisi edes kerran vuodessa pestä jollakin, mutta oikeastaan millä? Jotkut sanovat mäntysuovalla, jotkut hevosshampoolla. O.o Tuntuu kuitenkin karmivalta edes ajatella että rupeisi laittamaan hevosen herkälle iholle ainetta jota käytän mattojen pesuun.

      • Lilah

        Mulla on kimo heppa ja se on pakko pestä shampoolla, jotta turkki ja nahka puhdistuisivat kunnolla. Käytän valkoisille hepoille tarkoitettua kimoshampoota.
        Entisen tummanruunikon hoitsuni pesin Wahlstenin Lakta-shampoolla. Kastelin hepan ensin perusteellisesti, ja sitten hieroin shampoota käsillä suoraan turkille niin että vaahtosi kunnolla. Lopuksi huuhdoin shampoot pois kastelemalla hepan uudelleen perusteellisesti. Hevosen olen pessyt shampoolla vain pari kertaa kesäisin kun tallissa ei ole pesukarsinaa.
        Silloin kun sitä hilsettä näkyy niin olisi mielestäni aika pestä heppa, ettei ala kovasti turkki kutiamaan. Suosittelen Lakta-shampoota, koska se on hellävarainen, ihoa hoitava ja puhdistava pesuaine. Sillä voi pestä myös muutkin lemmikkieläimet. Olen pessyt koiriakin aineella ja kyllä on turkki tullut paremmaksi.


      • Möykky
        Lilah kirjoitti:

        Mulla on kimo heppa ja se on pakko pestä shampoolla, jotta turkki ja nahka puhdistuisivat kunnolla. Käytän valkoisille hepoille tarkoitettua kimoshampoota.
        Entisen tummanruunikon hoitsuni pesin Wahlstenin Lakta-shampoolla. Kastelin hepan ensin perusteellisesti, ja sitten hieroin shampoota käsillä suoraan turkille niin että vaahtosi kunnolla. Lopuksi huuhdoin shampoot pois kastelemalla hepan uudelleen perusteellisesti. Hevosen olen pessyt shampoolla vain pari kertaa kesäisin kun tallissa ei ole pesukarsinaa.
        Silloin kun sitä hilsettä näkyy niin olisi mielestäni aika pestä heppa, ettei ala kovasti turkki kutiamaan. Suosittelen Lakta-shampoota, koska se on hellävarainen, ihoa hoitava ja puhdistava pesuaine. Sillä voi pestä myös muutkin lemmikkieläimet. Olen pessyt koiriakin aineella ja kyllä on turkki tullut paremmaksi.

        erittäin paljon kiitoksia vastauksista. Nyt ainakin tiedän miten menetellä hevosen karvan pesun kanssa. Kuitenkin siitäkin ollaan niin montaa eri mieltä.


    • viiru

      Hei! minun mielestä kannattaisi pestä hevonen hevosten
      saippualla joka toinen tai joka vuosi,sillä
      hevoselle voi tulla kirppuja.

      T:Viivi

    • lisbeth65

      Prob-shampoota olen käyttänyt pesuun hevoselle jolla rivi-ongelma ja tuolla shampoolla saa apua siihen. Pahempiin kohtiin laitan Prob-öljyä ja Prob-hyönteiskarkoitetteella pysyy ötökät poissa.
      näitä suosittelen hankkimaan. voit katsoa lisätietoja www.heppahei.com

    • Pode

      Kyllä hevonen silloin tällöin kannattaa pestä ihan jollain pesuaineellakin. Ei pelkkä vesi irroita karvan juuressa olevaa hilsettä ja likaa. Itse olen pessyt 9 vuoden ajan omaa hepoani mäntysuovalla, se on luonnontuote eikä sisällä myrkkyjä. Toki voi pestä myös oikeella hevos shamppoolla tai koiran shamppoolla. Peset millä aineella tahansa, niin muista huutoa kunnolla, sillä ihoon jäänyt aine kutittaa ja voi aiheuttaa ihottumaa.

      • alapesu

        Muistakaa pestä tai puhdistaa myös hevosten sukupuoli elimet, varsinkin kurakelien jälkeen.


      • muulloisin
        alapesu kirjoitti:

        Muistakaa pestä tai puhdistaa myös hevosten sukupuoli elimet, varsinkin kurakelien jälkeen.

        Varsinkin ruunilta


    • laura_-

      mielellään ei pastä muulla kuin vedellä, karva menee huonoksi jos pesee useasti jollain shampoolla, suositeltava kerran vuodessa, mutta mieluiten ilman. shampoot on lähinnä tarkoitettu näyttelyihin.

      • joku

        käytettekö ruunien ja orien sukuelinten pesuun jotain ainetta vai ihan vaan vettä? miten pesette?


      • Christel
        joku kirjoitti:

        käytettekö ruunien ja orien sukuelinten pesuun jotain ainetta vai ihan vaan vettä? miten pesette?

        Pesen orien, ruunien ja tammojen sukupuolielimet aina kädenlämpöisellä vedellä. Eri asia on, jos tamma esim. siemennetään tai sille tehdään kohtuhuuhtelu, tällöin pestään betadinellä. Tammoilla pitää muistaa pestä myös nisien väli, sillä sinne jää helposti hiekkaa joka sitten hiertää ihon rikki. Myös nivuset on syytä puhdistaa, oli sitten hevonen taikka poni.


    • hepat puhtaaks

      no siis mä ainaski käytän aluks iha vaa ihmisille tarkotettuu shampoot.. ja sit tietty ravitsevaa hoitoainetta et turkki pysyy kiiltävänä... samal pesen yleensä omatki hiukset, menee kätevästi siin samal... mut ööö voihan sitä myös yrittää hangata vaikka hammasharjal mis on vähä reilummi hammastahnaa (sitäki oon itte koittanu ja hyvin toimii), ja tota noin on mulle muitakin ehdotuksia.. hmm no senku vaa otat jonku ison saavillisen vettä ja tunget hepan sinne nii eiköhä ala puhdistuun. PS. ootteko ikin koittanu hevosen piehtaroimista? se on kivaa x)))))))

    • ipanat!!

      ooo tota kukakohan vitun 8v sääkin heppasen pesu luulet olevas?kukaan toope ei pese hammas harjalla ja tahnalla hevosta okei hammas harja vielä jotenkin mut ei tahna! O.o jaa kukaan ei todellakaan mee piehtaroimaan jonnekkin mutaan ja kokeilemaan sitä ittte!!!!hei haloo????

    • Mursuponi

      Sun kanttii käyttää hevos shamppoota se vähentää hevosilta/poneilta ihohuokosia
      ja sairauksia.

    • isäntä

      Myö käytämmä tallilla varta vasten tarkotukseen sopivata animal pesunestettä ja loppu vanahallaki konilla hilseily

      Ennen pestiin vaan veellä

    • gtrt

      no voihan sitä mäntysuopaakin käyttää. Muista laittaa fleece loimi päälle jos on kylmä ettei heppa palellu!

    • Laross

      Meillä on tapana pestä hevosemme kerran vuodessa ja se on aina kesällä kun on lämmin ilma. Oikeestaan hevonen pitää pestä kerran vuodessa oikein hevosshampoolla. Meillä on kimo hevonen niin ostimme sille kimoshampoota ja meidän ponille tavallista hevosshampoota. Hevonen tulee pestä lämpimällä vedellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe