Kaupunkibussi uudella tavalla

Torsti

Tämähän onkin hyvä palsta kysellä vähän mielipiteitä. Mitäs mieltä tällaisesta bussista oltaisiin?:
http://groups.msn.com/freak4logistic/linjaautot.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=8
Tämä haastaa nivelbussin matkustajamäärällään, mutta on huomattavasti halvempi. Tämä mahtuu myös pienempään katutilaan kuin nivelbussi, joten ruuhka vähenee. Tämän korkeus on vain 3,7 m, kun suurkaupunkien 2-kerrosbussit ovat 4,2 m.

Yläkerros on vain vähän reilun puolen bussin pituinen ja yläkertaan johtaa 4-rappuinen portaikko.

70

2002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • logics a'la YTV

      Mies ei mahdu istumaan 140cm rakoon. Oliko muita kuningasideoita?

      • pitäs saada vähintään 30cm lisää korkeutta, mihin tohon sijotetaan moottori? taka vai keski? on meinaan sieltäkin vähän matalan näkonen.


      • Torsti
        jannetin82 kirjoitti:

        pitäs saada vähintään 30cm lisää korkeutta, mihin tohon sijotetaan moottori? taka vai keski? on meinaan sieltäkin vähän matalan näkonen.

        Tämä on siis alaosastoltaan sama kuin nykyiset matalalattiabussit.


      • Torsti

        Olen tästä aiheesta keskustellut myös muilla palstoilla, joten enköhän pärjää täälläkin.


    • Missä

      Tuosta ehdotuksesta puuttuu kokonaan lastenvaunujen, rullatuolin tai suurten matkatavaroiden kanssa matkustaville tarkoitettu tila. Se on kaupunkibussissa välttämätön. Tämän tilan tulee olla niin korkea, että siinä mahtuu myös seisomaan.

      Yleensäkin korkeus on riittämätön. Vaikka 140 cm:ssä mahtuisikin istumaan, niin viimeistään siten kun nousee pois, lyö päänsä kattoon. Ikkunapaikalta lähtiessään, matkustaja usein nousaa lähes täyteen pituuteensa, ennen kuin voi liikkua sivusuunnassa käytävää kohti.

      Koreudessa kannattaa huomoida myös se, että monet kokevat tilan liian matalaksi ja kumartuvat, vaikka mahtuisivatkin siinä seisomaan suorana muutaman sentin marginaalilla. Tällainen kokemus ei ainakaan lisää matkustusmukavuutta.

      • Torsti

        Kuten jo aikaisemmin kirjoitin tämä on ALAOSASTOLTAAN sama kuin nykyiset matalalattiabussit. Ylempi kerros on vain ylimääräistä tilaa. Tuon istuimen tilan olen ottanut EU:n bussidirektiivistä ja lisännyt vähän mittoja:
        http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/2001/fi_2001L0085_do_001.pdf

        Istuimien tilavaatimukset alkavat sivulta 64of 106 ja loppuvat sivulle 72of106
        Pyörätuoli mittoja on sivulla 73of106.
        Katso myös 77 of 106.
        KAKSIKERROKSISIA AJONEUVOJA KOSKEVAT ERITYISVAATIMUKSET sivulla 101of106.


      • logics a'la YTV

        Riittääkö 2m käytäväkorkeuskaan? Laitetaan vaikka 3cm kenkää alle ja 3cm päähinettä päälle. Tila loppuu. Ja ovatko auton välilattiat ja katot paperin ohuita?

        Tuolla limittäiskerrosrakenteella ehkä säästää korkeutta 40cm, mutta auton pitäisi silti mielestäni olla ainakin 4 metriä korkea.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin kirjoitin tämä on ALAOSASTOLTAAN sama kuin nykyiset matalalattiabussit. Ylempi kerros on vain ylimääräistä tilaa. Tuon istuimen tilan olen ottanut EU:n bussidirektiivistä ja lisännyt vähän mittoja:
        http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/2001/fi_2001L0085_do_001.pdf

        Istuimien tilavaatimukset alkavat sivulta 64of 106 ja loppuvat sivulle 72of106
        Pyörätuoli mittoja on sivulla 73of106.
        Katso myös 77 of 106.
        KAKSIKERROKSISIA AJONEUVOJA KOSKEVAT ERITYISVAATIMUKSET sivulla 101of106.

        Linkin kuvassasi kyseistä paikkaa ei ole, vaan se on täytett penkeillä. Ensin ajattelin, että siitä vain penkit pois niin asia on entisellään, mutta se ei toimikaan niin, sillä tilan korkeus on nyt rajoitettu noin 1400 mm:iin.

        Lastenvaunupaikan tyypillisin käyttö taitaa olla, että siinä SEISOTAAN parin pysäkinväliä jonkin kantamuksen kanssa. Tähän syynä on se, että lyhyellä matkalla ei kiinnosta kömpiä istumaan ja nostaa vielä natkamuksia jonnekin hankalan pieneen tilaan. On huomattavasti helpompaa seistä se lyhyt matka, jonka bussissa on. Tällaiseen matkustamiseen soveltuvaa tilaa ei voi poistaa bussista ilman matkustusmukavuuden heikkenemistä.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Linkin kuvassasi kyseistä paikkaa ei ole, vaan se on täytett penkeillä. Ensin ajattelin, että siitä vain penkit pois niin asia on entisellään, mutta se ei toimikaan niin, sillä tilan korkeus on nyt rajoitettu noin 1400 mm:iin.

        Lastenvaunupaikan tyypillisin käyttö taitaa olla, että siinä SEISOTAAN parin pysäkinväliä jonkin kantamuksen kanssa. Tähän syynä on se, että lyhyellä matkalla ei kiinnosta kömpiä istumaan ja nostaa vielä natkamuksia jonnekin hankalan pieneen tilaan. On huomattavasti helpompaa seistä se lyhyt matka, jonka bussissa on. Tällaiseen matkustamiseen soveltuvaa tilaa ei voi poistaa bussista ilman matkustusmukavuuden heikkenemistä.

        Lainaus:"Lastenvaunupaikan tyypillisin käyttö taitaa olla, että siinä SEISOTAAN parin pysäkinväliä jonkin kantamuksen kanssa."
        Lastenvaunut voit työntää sinne yläkäytävän alle samoin kuin kantamukset ja seisoa itse siinä yläkäytävän (puolen bussin pituisen)portaan alla, mikäli olet alle 165 senttinen. Jos olet pidempi, niin sitten siinä alakäytävällä.

        Tuon konseptin penkitys on sitten liikennöitsijän makuasia, jossa toivottavasti myös matkustajia kuullaan.


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        Riittääkö 2m käytäväkorkeuskaan? Laitetaan vaikka 3cm kenkää alle ja 3cm päähinettä päälle. Tila loppuu. Ja ovatko auton välilattiat ja katot paperin ohuita?

        Tuolla limittäiskerrosrakenteella ehkä säästää korkeutta 40cm, mutta auton pitäisi silti mielestäni olla ainakin 4 metriä korkea.

        Suurkaupunkien 2-kerrosbussien korkeus 4,2 m. Alakerran käytävä on n. 2 m. Yläkerroksessa matalampi, koska yläkerroksessa ei saa olla seisomapaikkoja.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin kirjoitin tämä on ALAOSASTOLTAAN sama kuin nykyiset matalalattiabussit. Ylempi kerros on vain ylimääräistä tilaa. Tuon istuimen tilan olen ottanut EU:n bussidirektiivistä ja lisännyt vähän mittoja:
        http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/2001/fi_2001L0085_do_001.pdf

        Istuimien tilavaatimukset alkavat sivulta 64of 106 ja loppuvat sivulle 72of106
        Pyörätuoli mittoja on sivulla 73of106.
        Katso myös 77 of 106.
        KAKSIKERROKSISIA AJONEUVOJA KOSKEVAT ERITYISVAATIMUKSET sivulla 101of106.

        Näyttää se kaikki EU:n vaatimukset täyttävän sekä mitoituksen, että poistumisteiden osalta. Tosin monessa mennään hyvin rimaa hipoen. Olettaa siis voisi, että kyseinen mitoitus toimii myös käytännössä ainakin rimaa hipoen.


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        Riittääkö 2m käytäväkorkeuskaan? Laitetaan vaikka 3cm kenkää alle ja 3cm päähinettä päälle. Tila loppuu. Ja ovatko auton välilattiat ja katot paperin ohuita?

        Tuolla limittäiskerrosrakenteella ehkä säästää korkeutta 40cm, mutta auton pitäisi silti mielestäni olla ainakin 4 metriä korkea.

        Käytäväkorkeudeksi riittää 190 cm. EU:n mukaan.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Lainaus:"Lastenvaunupaikan tyypillisin käyttö taitaa olla, että siinä SEISOTAAN parin pysäkinväliä jonkin kantamuksen kanssa."
        Lastenvaunut voit työntää sinne yläkäytävän alle samoin kuin kantamukset ja seisoa itse siinä yläkäytävän (puolen bussin pituisen)portaan alla, mikäli olet alle 165 senttinen. Jos olet pidempi, niin sitten siinä alakäytävällä.

        Tuon konseptin penkitys on sitten liikennöitsijän makuasia, jossa toivottavasti myös matkustajia kuullaan.

        Tuo 165 cm tuntuu hyvin pieneltä. Sitä pidemmän joutuvat seisomaan käytävällä, mitä tulisi välttää jatkuvan sisään ja ulos liikkumisen vuoksi. Kun lisäksi lastenvaunutilan kohdalla 165 cm korkuista on ainakin kuvan mukaan vain noin puolivälistä eteen päin. Ehdottaisin, että nipistäisit yläkerran käytävästä muutaman sentin sentin pois niin saisi lisäkorkeutta alakertaan. Ehkä koko bussin korkeuttakin voisi lisätä muutamalla sentillä.

        Yläkerrassa tiukka mitoitus ei ole niin vaarallinen kuin alakerran, sillä sinne hakeutuvat matkustajat ovat keskimääräistä notkeampia ja pystyvät liikkumaan helpommin ahtaissakin tiloissa, eivätkä koe niitä niin hankaliksi, kuin vanhukset, liikuntarajoitteiset tai isokokoiset, jotka jäävät suosiolla alakertaan.

        Mielestäni yläkerran käytävän korkeudesta muutaman sentin siirtäminen alakerran istuintilan korkeuteen toisi alas enemmän lisämukavuutta kuin se vie ylhäältä.

        Toisaalta sekin tosiasia kannattaa huomata, että tässä on keskusteltu pääasiassa 8 alakerran istuimen istumatilan ja lastenvaunutilan korkeudesta, vaikka 29 alakerran istuimapaikalla tilaa on paremmin. Pidemmät ihmiset voisivat siis pyrkiä istumaan näillä paikolla.

        Sellainen tyhmä kysymys vielä herää, että voidaanko tuollainen toteuttaa rankenteiden puolesta 2-akselisena siten, etteivät akselipainot nouse liian korkeiksi.


      • logics a'la YTV
        Torsti kirjoitti:

        Käytäväkorkeudeksi riittää 190 cm. EU:n mukaan.

        Unohda ne normit. Normit on sellaisia rajoja että sen surkeampaa bussia ei saa rakentaa. Nuo normit täyttävät bussit sopivat mitoiltaan lasten kuljetuksiin. Esim. alakoulukuljetuksiin suunniteltavan bussin voisi jättää normien mittoihin.


      • logics a'la YTV
        Torsti kirjoitti:

        Suurkaupunkien 2-kerrosbussien korkeus 4,2 m. Alakerran käytävä on n. 2 m. Yläkerroksessa matalampi, koska yläkerroksessa ei saa olla seisomapaikkoja.

        2 metriä on juuri ja juuri tyydyttävä korkeus joka riittää yleensä. Mutta 140cm istumarako, katto 140cm käytävän yläpuolella, aivan liian alhaalla.

        Tuosta yläkerran penkkijärjestelystä joku taisi jo mainitakin, käytäväpaikka poikittain tukkii tien vaikka siinä ei istuisi ketään.


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        2 metriä on juuri ja juuri tyydyttävä korkeus joka riittää yleensä. Mutta 140cm istumarako, katto 140cm käytävän yläpuolella, aivan liian alhaalla.

        Tuosta yläkerran penkkijärjestelystä joku taisi jo mainitakin, käytäväpaikka poikittain tukkii tien vaikka siinä ei istuisi ketään.

        Voisitko lukea tämän vielä uudestaan:
        http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/2001/fi_2001L0085_do_001.pdf

        Lainaus:"Mutta 140cm istumarako, katto 140cm käytävän yläpuolella, aivan liian alhaalla."
        Toivottavasti olet edes lapsena päässyt henkilöauton kyytiin, kun enää et mahdu. Ota osaa.


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        Unohda ne normit. Normit on sellaisia rajoja että sen surkeampaa bussia ei saa rakentaa. Nuo normit täyttävät bussit sopivat mitoiltaan lasten kuljetuksiin. Esim. alakoulukuljetuksiin suunniteltavan bussin voisi jättää normien mittoihin.

        Luuletko, että nykyiset bussit ylittävät noita normeja paljoakaan ?


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Tuo 165 cm tuntuu hyvin pieneltä. Sitä pidemmän joutuvat seisomaan käytävällä, mitä tulisi välttää jatkuvan sisään ja ulos liikkumisen vuoksi. Kun lisäksi lastenvaunutilan kohdalla 165 cm korkuista on ainakin kuvan mukaan vain noin puolivälistä eteen päin. Ehdottaisin, että nipistäisit yläkerran käytävästä muutaman sentin sentin pois niin saisi lisäkorkeutta alakertaan. Ehkä koko bussin korkeuttakin voisi lisätä muutamalla sentillä.

        Yläkerrassa tiukka mitoitus ei ole niin vaarallinen kuin alakerran, sillä sinne hakeutuvat matkustajat ovat keskimääräistä notkeampia ja pystyvät liikkumaan helpommin ahtaissakin tiloissa, eivätkä koe niitä niin hankaliksi, kuin vanhukset, liikuntarajoitteiset tai isokokoiset, jotka jäävät suosiolla alakertaan.

        Mielestäni yläkerran käytävän korkeudesta muutaman sentin siirtäminen alakerran istuintilan korkeuteen toisi alas enemmän lisämukavuutta kuin se vie ylhäältä.

        Toisaalta sekin tosiasia kannattaa huomata, että tässä on keskusteltu pääasiassa 8 alakerran istuimen istumatilan ja lastenvaunutilan korkeudesta, vaikka 29 alakerran istuimapaikalla tilaa on paremmin. Pidemmät ihmiset voisivat siis pyrkiä istumaan näillä paikolla.

        Sellainen tyhmä kysymys vielä herää, että voidaanko tuollainen toteuttaa rankenteiden puolesta 2-akselisena siten, etteivät akselipainot nouse liian korkeiksi.

        Lainaus:
        Sellainen tyhmä kysymys vielä herää, että voidaanko tuollainen toteuttaa rankenteiden puolesta 2-akselisena siten, etteivät akselipainot nouse liian korkeiksi. Katso:
        http://www.nabi.hu/en/gallery/index_7764BA2219A342CF9A1BFD3FE1B3424B.php


      • logics a'la YTV
        Torsti kirjoitti:

        Voisitko lukea tämän vielä uudestaan:
        http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/2001/fi_2001L0085_do_001.pdf

        Lainaus:"Mutta 140cm istumarako, katto 140cm käytävän yläpuolella, aivan liian alhaalla."
        Toivottavasti olet edes lapsena päässyt henkilöauton kyytiin, kun enää et mahdu. Ota osaa.

        Istumaväli voidaan madaltaa henkilöautomaiseksi, mutta silloin istuin-ja jalkatilan on oltava laajempi. Sinun mallisssasi vieläpä istuinten jalkatila on käytävän tasalla, ei ole helppo huonojalkaisen nousta sieltä kun auto liikkuu.


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        Istumaväli voidaan madaltaa henkilöautomaiseksi, mutta silloin istuin-ja jalkatilan on oltava laajempi. Sinun mallisssasi vieläpä istuinten jalkatila on käytävän tasalla, ei ole helppo huonojalkaisen nousta sieltä kun auto liikkuu.

        Kun en taas muistanut, niin oli pakko mitata uudestaan. Olen säätänyt tämän tietokonetuolini n. 45 cm:n korkeuteen. Istuessani tässä on päälakeni 131 cm:n korkeudella. Seisomapituuteni on 177 cm. Jos oletetaan,että bussin penkki olisi säädetty 40 cm:n korkuiseksi, jäisi pääni ja katon väliin 17 cm. 40 cm korkea penkki ei ole vielä henkilöautomainen. Yli 2,5 metristen henkilöiden ei siis kannatakaan hakeutua noille matalille paikoille, vaan siellä käytävän toisella puolella on niitä penkkejä, joissa on enemmän tilaa katon ja lattian välissä.


      • logics a'la YTV
        Torsti kirjoitti:

        Kun en taas muistanut, niin oli pakko mitata uudestaan. Olen säätänyt tämän tietokonetuolini n. 45 cm:n korkeuteen. Istuessani tässä on päälakeni 131 cm:n korkeudella. Seisomapituuteni on 177 cm. Jos oletetaan,että bussin penkki olisi säädetty 40 cm:n korkuiseksi, jäisi pääni ja katon väliin 17 cm. 40 cm korkea penkki ei ole vielä henkilöautomainen. Yli 2,5 metristen henkilöiden ei siis kannatakaan hakeutua noille matalille paikoille, vaan siellä käytävän toisella puolella on niitä penkkejä, joissa on enemmän tilaa katon ja lattian välissä.

        Ja alle 180 senttiset tietenkin hakeutuvat noihin hankalampiin paikkoihin...


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        Ja alle 180 senttiset tietenkin hakeutuvat noihin hankalampiin paikkoihin...

        Lainaus:"Ja alle 180 senttiset tietenkin hakeutuvat noihin hankalampiin paikkoihin... "
        Eu:n hyväksymät istuinpaikat eivät ole hankalia alle 180 cm:lle. Olen nähnyt yli 2 metrisen mahtuvan jopa henkilöautoon.


      • logics a'la YTV
        Torsti kirjoitti:

        Lainaus:"Ja alle 180 senttiset tietenkin hakeutuvat noihin hankalampiin paikkoihin... "
        Eu:n hyväksymät istuinpaikat eivät ole hankalia alle 180 cm:lle. Olen nähnyt yli 2 metrisen mahtuvan jopa henkilöautoon.

        Mahtuvat kyllä, mutta helpommin istuvat paikkaan johon ei tarvitse kyyristyä.

        Paitsi että oikean puolen paikat ovat piirroksessa hieman ylempänä kuin vasemman puolen, mikä vaikuttaa suomalaiseen käyttäytymismalliin ja istumapaikan valintaan sekin.


      • Torsti
        logics a'la YTV kirjoitti:

        Mahtuvat kyllä, mutta helpommin istuvat paikkaan johon ei tarvitse kyyristyä.

        Paitsi että oikean puolen paikat ovat piirroksessa hieman ylempänä kuin vasemman puolen, mikä vaikuttaa suomalaiseen käyttäytymismalliin ja istumapaikan valintaan sekin.

        Täydessä bussissa on yleensä vähemmän valinnanvaraa. Siihen istutaan, mikä on vapaana.


    • missä

      Kun nyt kerran aloin tuota tutkimaan niin kirjoitetaan tämäkin. Yläkerrassa käytävän puoleisimmat istumet ovat taittuvia ja ne on käännetty sivuttain. Miten ihmiset mahtuvat istumaan niiden takana olevilla isutimilla. 400 mm mitoitus penkeissähän perustuu osittain siihen, että käytävän puolella mennään penkistä yli. Ainoastaan pienikokoiset matkustajat mahtuvat istumaan kokonaan oman penkkinsä alueella, mutta jo hiukankin normaalia suurempi matkustaja istuu muutaman sentin toisen alueella tai käytävällä. Mittaa vaikka oma hartialeveytesi ja laske siitä. Nyt ehdottamassai mvaihtoehdossa yläkerrassa ei ole mahdollista mennä yli, koska siinä on penkin selkänoja/matkustajan niska edessä. Siihen pitäisi mielestäni saada hiukan lisää tilaa. Yksi vaihtoehto voisi olla kääntää penkin nenä menosuuntaan päin, mutta säilyttää ne taittuvina.

      • Torsti

        Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, voi penkkejä muutella, siirrellä, vähentää tai lisätä sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Yläkerran penkit voisivat olla 500 mm leveitä ja niitä voisi olla vain kaksi rinnakkain. Penkkien rivivälitkin voisivat olla normaalia pidemmät, jotta ikkunan puolelta poistuminen olisi helpompaa.


      • Torsti

        Nuo klaffipenkit voi jäättää poiskin ja leventää hieman noita muita penkkejä


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Nuo klaffipenkit voi jäättää poiskin ja leventää hieman noita muita penkkejä

        Jos yläkerrasta jätetään taittopenkit pois, niin mikä silloin on auton todellinen lisäarvo. 14 lisäpaikkaa yläkerrassa on vähän, kun portaat vievät vielä kaksi (tai mallisuojassa olevan kuvan mukaan joa neljä) paikkaa alhaalta. Aika kallis hinta maksetaan matkustusmukavuudessa 10-12 lisäpaikasta.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Jos yläkerrasta jätetään taittopenkit pois, niin mikä silloin on auton todellinen lisäarvo. 14 lisäpaikkaa yläkerrassa on vähän, kun portaat vievät vielä kaksi (tai mallisuojassa olevan kuvan mukaan joa neljä) paikkaa alhaalta. Aika kallis hinta maksetaan matkustusmukavuudessa 10-12 lisäpaikasta.

        Yläkerran paikkaluvuksi ajattelin 21. Kun portaikko vie alakerrasta 2 paikkaa, on nettolisäys 19 paikkaa. On niitä kalliimpiakin ratkaisuja tehty vain 4:n paikan takia. Esim. telibussi.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Jos yläkerrasta jätetään taittopenkit pois, niin mikä silloin on auton todellinen lisäarvo. 14 lisäpaikkaa yläkerrassa on vähän, kun portaat vievät vielä kaksi (tai mallisuojassa olevan kuvan mukaan joa neljä) paikkaa alhaalta. Aika kallis hinta maksetaan matkustusmukavuudessa 10-12 lisäpaikasta.

        Siis nimenomaan ilman taittopenkkejä tuo yläkerran paikkaluku on sen 21. 7x3 =21.


      • logics a'la ytv
        Torsti kirjoitti:

        Siis nimenomaan ilman taittopenkkejä tuo yläkerran paikkaluku on sen 21. 7x3 =21.

        Taittopenkit onkin syytä jättää pois. Ainakin jos siinä on jo kolme penkkiä vierekkän. Käytävä ei nimittäin ole mikään jalkatila.


    • näitä mietin

      Kannattaisikohan tuota mitoitusta vähän tarkistaa? Kuvasi mukaan auton maavara, rungon korkeus, lattian paksuus, välipohjan paksuus ja kattorakenteiden korkeus ovat yhteensä 30cm. Maavaraa tarvitaan ainakin 15cm, joten rungolle, katolle ja lattioille jää yhteensä 15cm. Riittäkö se? Melkein väittäisin että ei...

      Yläkerran istumapaikoilla korkeus lattiasta kattoon on 140cm. Se toimisi jos siellä olisi vain yksi penkki. Mallissasi matalan osan leveys on ilmeisesti ainakin 120cm. Mielestäni noin pitkä sivuttaissiirtyminen noin matalassa tilassa on aivan liikaa. Harva haluaa kaupunkiliikenteen bussissa lyhyen matkan takia ryömiä noin ahtaaseen tilaan, varsinkaan kantamusten kanssa. Porras ennen varsinaista käytävätasoa vaikeuttaa penkeille kömpimistä vielä lisää.

      Kolme penkkiä rinnakkain on aivan liikaa myös toisesta syystä. Jos kahdelta peräkkäiseltä penkkiriviltä ikkunan vieressä istuva haluaa jäädä pois kyydistä, pitää molemmilta penkkiriveiltä kahden lähempänä käytävää istuvan siirtyä käytävälle antamaan tietä poistuvalle. Yhteensä käytävällä on siis kuusi henkilöä vaikka poistuvia olisi vain kaksi. Tällä aiheutetaan käytävälle melkoinen ruuhka ja matkustajat joutuvat jumppaamaan enemmän kuin olisi suotavaa. Kaupunkiliikenteen autoon ei mielestäni kannata laittaa kuin korkeintaan kaksi paikkaa rinnakkain.

      Alemmassa kerroksessa tilaa on paremmin, mutta siellä matalalla puolella katossa oleva "porras" aiheuttaa todennäköisesti ongelmia. Penkeille mennessään ihmiset yleensä katsovat alaspäin ja siksi monelta luultavasti jää huomaamatta tilan madaltuminen. Matkustajat siis hakkaavat päitään kattoon.

      Oletko ajatellut mihin valaisimet ja ilmanvaihto sijoitetaan? Auton mataluuden takia katossa ei ainakaan liikaa tilaa ole niille.

      Vaikka direktiiveissä onkin annettu tietyt minimimitat, joiden pitää täyttyä istumapaikoilla ja käytävillä, eivät ne välttämättä ole vielä riittävät. Joukkoliikennevälineitä suunniteltaessa pitää kiinnittää huomiota niiden helppokäyttöisyyten, viihtyisyyteen ja matkustusmukavuuteen. Yksi viihtyisyyteen vaikuttava tekijä on auton korkeus. Vaikka kaikki korkeus ei olisikaan hyötykäytössä, on sivu- ja pituussuuntainen ahtaus helpompi sietää jos pää ei ole katossa kiinni. Siksi auton tilankäyttöä ei kannata optimoida korkeussuunnassa aivan viimeiseen asti. Kannattaa muistaa, että mitä epämukavampaa joukkoliikennevälineissä matkustaminen on, sitä harvempi niitä käyttää ja tavoitteena kai kuitenkin on lisätä joukkoliikenteen käyttöä.

      • suomessa ole

        joku 2,0 metrin minimikorkeus busseissa olemassa, niin muistan joko lukeneeni tai kuulleeni jostain. eli tuollainen 1,40m tynkätila ei edes menisi läpi meillä.


      • Nimetön
        suomessa ole kirjoitti:

        joku 2,0 metrin minimikorkeus busseissa olemassa, niin muistan joko lukeneeni tai kuulleeni jostain. eli tuollainen 1,40m tynkätila ei edes menisi läpi meillä.

        Tehdä tuollainen bussi kun ei siellä ylhäällä kukaan kuitenkaan ole?
        Vitut minä ainakaan ylös menisi istumaan kun sinne joutuisi ryömimään.
        Jollakin ei taida mennä hissi, tai tässä tapauksessa rappuset yläkertaan asti?


      • Torsti
        Nimetön kirjoitti:

        Tehdä tuollainen bussi kun ei siellä ylhäällä kukaan kuitenkaan ole?
        Vitut minä ainakaan ylös menisi istumaan kun sinne joutuisi ryömimään.
        Jollakin ei taida mennä hissi, tai tässä tapauksessa rappuset yläkertaan asti?

        Portaat on suunniteltava siten, että niissä mahtuu kävelemään suorassa. Katso sieltä direktiivistä sen mallineen kuljettelua bussin eri kohdissa. Mallineen pitää mahtua kulkemaan suorassa.


      • Torsti
        suomessa ole kirjoitti:

        joku 2,0 metrin minimikorkeus busseissa olemassa, niin muistan joko lukeneeni tai kuulleeni jostain. eli tuollainen 1,40m tynkätila ei edes menisi läpi meillä.

        Voisit lukea sieltä aikaisemmin lähettämästäni linkistä sen EU:n bussidirektiivin, ettei tarvitse samoja linkkejä lähettää moneen kertaan:
        http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/2001/fi_2001L0085_do_001.pdf

        Liikuteltava malline sivulla 59 of 106
        Penkkien tilavaatimuksia alkaen 68 of 106

        Lue nyt nämä, ettei tarvitse uudestaan ihmetellä.


      • Torsti

        Lainaus:"Kannattaisikohan tuota mitoitusta vähän tarkistaa? "
        En puuttunut mitenkään alaosan enkä maavaran mitoituksiin. Ne saisivat olla samat kuin nykyisissä matalalattiabussissa. Tuon minun konseptini voisi rakentaa vaikka jälkeenpäin vanhaan matalalattiabussiin.

        Lainaus:"Yläkerran istumapaikoilla korkeus lattiasta kattoon on 140cm. Se toimisi jos siellä olisi vain yksi penkki. Mallissasi matalan osan leveys on ilmeisesti ainakin 120cm. Mielestäni noin pitkä sivuttaissiirtyminen noin matalassa tilassa on aivan liikaa."

        Et siis pysty kävelemään saunan lauteilla 120 cm:n matkaa hieman kumarassa ?

        Lainaus:"Kolme penkkiä rinnakkain on aivan liikaa myös toisesta syystä. Jos kahdelta peräkkäiseltä penkkiriviltä ikkunan vieressä istuva haluaa jäädä pois kyydistä, pitää molemmilta penkkiriveiltä kahden lähempänä käytävää istuvan siirtyä käytävälle antamaan tietä poistuvalle. "

        Penkkiriviä harventamalla tuota ongelmaa ei ole.
        Ikkunan puoleiselta penkiltä pääsee silloin kahden muun ohi ilman, että heidän täytyy poistua käytävälle.

        Lainaus:"Alemmassa kerroksessa tilaa on paremmin, mutta siellä matalalla puolella katossa oleva "porras" aiheuttaa todennäköisesti ongelmia. Penkeille mennessään ihmiset yleensä katsovat alaspäin ja siksi monelta luultavasti jää huomaamatta tilan madaltuminen. Matkustajat siis hakkaavat päitään kattoon."

        Hakkaat siis saunassakin jatkuvasti päätäsi kattoon ???

        Lainaus:"Oletko ajatellut mihin valaisimet ja ilmanvaihto sijoitetaan? Auton mataluuden takia katossa ei ainakaan liikaa tilaa ole niille."

        Oikean puolen katonrajassa seinän vieressä on ainakin tilaa yllin-kyllin.

        Vastaus pitkään mukavuutta koskevaan kirjoitukseen : Eikö istumapaikan saanti ole oleellinen osa mukavuutta ?

        "


      • näitä mietin
        Torsti kirjoitti:

        Lainaus:"Kannattaisikohan tuota mitoitusta vähän tarkistaa? "
        En puuttunut mitenkään alaosan enkä maavaran mitoituksiin. Ne saisivat olla samat kuin nykyisissä matalalattiabussissa. Tuon minun konseptini voisi rakentaa vaikka jälkeenpäin vanhaan matalalattiabussiin.

        Lainaus:"Yläkerran istumapaikoilla korkeus lattiasta kattoon on 140cm. Se toimisi jos siellä olisi vain yksi penkki. Mallissasi matalan osan leveys on ilmeisesti ainakin 120cm. Mielestäni noin pitkä sivuttaissiirtyminen noin matalassa tilassa on aivan liikaa."

        Et siis pysty kävelemään saunan lauteilla 120 cm:n matkaa hieman kumarassa ?

        Lainaus:"Kolme penkkiä rinnakkain on aivan liikaa myös toisesta syystä. Jos kahdelta peräkkäiseltä penkkiriviltä ikkunan vieressä istuva haluaa jäädä pois kyydistä, pitää molemmilta penkkiriveiltä kahden lähempänä käytävää istuvan siirtyä käytävälle antamaan tietä poistuvalle. "

        Penkkiriviä harventamalla tuota ongelmaa ei ole.
        Ikkunan puoleiselta penkiltä pääsee silloin kahden muun ohi ilman, että heidän täytyy poistua käytävälle.

        Lainaus:"Alemmassa kerroksessa tilaa on paremmin, mutta siellä matalalla puolella katossa oleva "porras" aiheuttaa todennäköisesti ongelmia. Penkeille mennessään ihmiset yleensä katsovat alaspäin ja siksi monelta luultavasti jää huomaamatta tilan madaltuminen. Matkustajat siis hakkaavat päitään kattoon."

        Hakkaat siis saunassakin jatkuvasti päätäsi kattoon ???

        Lainaus:"Oletko ajatellut mihin valaisimet ja ilmanvaihto sijoitetaan? Auton mataluuden takia katossa ei ainakaan liikaa tilaa ole niille."

        Oikean puolen katonrajassa seinän vieressä on ainakin tilaa yllin-kyllin.

        Vastaus pitkään mukavuutta koskevaan kirjoitukseen : Eikö istumapaikan saanti ole oleellinen osa mukavuutta ?

        "

        Onko nykyisten matalalattiabussien korkeus siis 230cm ja tuon päälle olet lisännyt toisen kerroksen 140cm, vai kuinka? Oletko mitoituksessa ottanut huomioon välipohjan paksuuden ja kuinka paljon arvelet sen vaativan tilaa?

        Saunanlauteilla kävelykorkeutta on yleensä huomattavasti enemmän kuin 140 cm. Veikkaisin että vähintään n. 160 - 170 cm. Varsinaisen istumalauteen ja kaiteen välinen etäisyys on myös huomattavasti suurempi kuin bussissa penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välinen etäisyys.

        Jotta reunimmaiselta penkiltä pääsee kompimään pois ilman että kaksi muuta väistävät, pitää penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välissä olla tilaa vähintään 70 - 80 cm, eikä se siltikään ole vielä mukavaa. Voit itse koittaa kuvitella milaista on kulkea 140 cm matalassa tilassa kapeassa raossa, jota toisella puolella rajoittavat vieressä istuneiden polvet ja toisella puolella edessä istuvien päät.

        "Hakkaat siis saunassakin jatkuvasti päätäsi kattoon ???"

        Ei, en hakkaa, mutta saunan katto onkin tasainen. Sen sijaan bussissa olen joskus lyönyt pääni tavarahyllyn reunaan, vaikka sen allakin korkeus on reilusti enemmän kuin 140cm ja "portaita" on vain yksi.

        Taitaa vasemalla puolella olla aika hämärää ja tunkkaista, jos valoa ja raitista ilmaa tulee vain oikealta puolelta. Eikä yläkerroksessa tilaa käytävän puolellakaan liikaa ole, muuten käytävällä kulkevat taas kolistelevat päitään kattoon.

        Kaupunkiliikenteessä bussimatkat ovat usein niin lyhyitä, että itse en ainakaan viitsisi vääntäytyä istumaan, jos penkille ja sieltä pois pääsy olisi tehty kovin vaikeaksi. Mieluummin seison sen 15 - 20 minuuttia.

        En tarkoita että idea olisi huono, mutta mielestäni autosta kannattaisi suosiolla tehdä korkeampi. Ei kaupungeissakaan alle 4,2 metriä korkeita siltoja niin paljoa ole, että sen takia pitäisi auton sisäkorkeudesta tinkiä


      • Torsti
        näitä mietin kirjoitti:

        Onko nykyisten matalalattiabussien korkeus siis 230cm ja tuon päälle olet lisännyt toisen kerroksen 140cm, vai kuinka? Oletko mitoituksessa ottanut huomioon välipohjan paksuuden ja kuinka paljon arvelet sen vaativan tilaa?

        Saunanlauteilla kävelykorkeutta on yleensä huomattavasti enemmän kuin 140 cm. Veikkaisin että vähintään n. 160 - 170 cm. Varsinaisen istumalauteen ja kaiteen välinen etäisyys on myös huomattavasti suurempi kuin bussissa penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välinen etäisyys.

        Jotta reunimmaiselta penkiltä pääsee kompimään pois ilman että kaksi muuta väistävät, pitää penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välissä olla tilaa vähintään 70 - 80 cm, eikä se siltikään ole vielä mukavaa. Voit itse koittaa kuvitella milaista on kulkea 140 cm matalassa tilassa kapeassa raossa, jota toisella puolella rajoittavat vieressä istuneiden polvet ja toisella puolella edessä istuvien päät.

        "Hakkaat siis saunassakin jatkuvasti päätäsi kattoon ???"

        Ei, en hakkaa, mutta saunan katto onkin tasainen. Sen sijaan bussissa olen joskus lyönyt pääni tavarahyllyn reunaan, vaikka sen allakin korkeus on reilusti enemmän kuin 140cm ja "portaita" on vain yksi.

        Taitaa vasemalla puolella olla aika hämärää ja tunkkaista, jos valoa ja raitista ilmaa tulee vain oikealta puolelta. Eikä yläkerroksessa tilaa käytävän puolellakaan liikaa ole, muuten käytävällä kulkevat taas kolistelevat päitään kattoon.

        Kaupunkiliikenteessä bussimatkat ovat usein niin lyhyitä, että itse en ainakaan viitsisi vääntäytyä istumaan, jos penkille ja sieltä pois pääsy olisi tehty kovin vaikeaksi. Mieluummin seison sen 15 - 20 minuuttia.

        En tarkoita että idea olisi huono, mutta mielestäni autosta kannattaisi suosiolla tehdä korkeampi. Ei kaupungeissakaan alle 4,2 metriä korkeita siltoja niin paljoa ole, että sen takia pitäisi auton sisäkorkeudesta tinkiä

        Matalalattiabussit ovat jotain 3,3 metriä korkeita. Niissä on turhaa hukkakorkeutta, koska korkeudella ei ole juurikaan merkitystä.

        "Saunanlauteilla kävelykorkeutta on yleensä huomattavasti enemmän kuin 140 cm. Veikkaisin että vähintään n. 160 - 170 cm."

        Omasta saunastani mittasin 148 cm. Siis alalauteelta kattoon.

        "Varsinaisen istumalauteen ja kaiteen välinen etäisyys on myös huomattavasti suurempi kuin bussissa penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välinen etäisyys."

        Ei ainakaan minun saunassani. Istumalaude on sitten seinästä reunaan kyllä tilavampi kuin bussin penkki. Sitäpaitsi noita penkkejä voi bussissa kyllä harventaakin. Ne ovat tietääkseni kiinni vain pulteilla.

        "Jotta reunimmaiselta penkiltä pääsee kompimään pois ilman että kaksi muuta väistävät, pitää penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välissä olla tilaa vähintään 70 - 80 cm"

        40-50 cm riittää jo hyvin. Eivät bussin käytävätkään ole sen leveämpiä.

        "Voit itse koittaa kuvitella milaista on kulkea 140 cm matalassa tilassa kapeassa raossa,"

        Saunassani istumalauteen ja kaiteen väli on 39 cm ja kävelykorkeus tuon 148 cm.

        "jota toisella puolella rajoittavat vieressä istuneiden polvet"

        Tuo käytäväleveys, 30-40 cm pitäisi siis mitata vieressä istuvien istuvien polvista. Ei se ole ongelma. Bussien penkkejä voi siirrellä.

        "ja toisella puolella edessä istuvien päät."

        Penkit voisivat olla korkealla pääntuella varustettuja.

        "Taitaa vasemalla puolella olla aika hämärää ja tunkkaista, jos valoa ja raitista ilmaa tulee vain oikealta puolelta."

        Kyllä sinne vasemmallekin valaisimet mahtuvat seinän viereen yläkulmaan. Ei sinne kukaan päätään lyö. Siinä direktiivissä oli aika tarkkaan esitetty, minkälaisia rakennelmia saa missäkin olla.

        "Kaupunkiliikenteessä bussimatkat ovat usein niin lyhyitä, että itse en ainakaan viitsisi vääntäytyä istumaan, jos penkille ja sieltä pois pääsy olisi tehty kovin vaikeaksi. Mieluummin seison sen 15 - 20 minuuttia."

        Ei penkille ja sieltä poispääsy ole sen vaikeampaa kuin saunaan meno ja poistuminen.

        "En tarkoita että idea olisi huono,"

        Kiitos kehumasta.

        "Ei kaupungeissakaan alle 4,2 metriä korkeita siltoja niin paljoa ole, että sen takia pitäisi auton sisäkorkeudesta tinkiä"

        Tampereella on aseman tunneli, johon tämä minunkaan konseptini ei mahdu. Ei tässä nyt niin pahasti ole sisäkorkeudestakaan tingitty. Tässä on vain porrastettu pois turhia korkeuksia. Ei esimerkiksi istuva matkustaja tarvitse kahta metriä tilaa päänsä päälle.


      • JBA-831
        Torsti kirjoitti:

        Matalalattiabussit ovat jotain 3,3 metriä korkeita. Niissä on turhaa hukkakorkeutta, koska korkeudella ei ole juurikaan merkitystä.

        "Saunanlauteilla kävelykorkeutta on yleensä huomattavasti enemmän kuin 140 cm. Veikkaisin että vähintään n. 160 - 170 cm."

        Omasta saunastani mittasin 148 cm. Siis alalauteelta kattoon.

        "Varsinaisen istumalauteen ja kaiteen välinen etäisyys on myös huomattavasti suurempi kuin bussissa penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välinen etäisyys."

        Ei ainakaan minun saunassani. Istumalaude on sitten seinästä reunaan kyllä tilavampi kuin bussin penkki. Sitäpaitsi noita penkkejä voi bussissa kyllä harventaakin. Ne ovat tietääkseni kiinni vain pulteilla.

        "Jotta reunimmaiselta penkiltä pääsee kompimään pois ilman että kaksi muuta väistävät, pitää penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välissä olla tilaa vähintään 70 - 80 cm"

        40-50 cm riittää jo hyvin. Eivät bussin käytävätkään ole sen leveämpiä.

        "Voit itse koittaa kuvitella milaista on kulkea 140 cm matalassa tilassa kapeassa raossa,"

        Saunassani istumalauteen ja kaiteen väli on 39 cm ja kävelykorkeus tuon 148 cm.

        "jota toisella puolella rajoittavat vieressä istuneiden polvet"

        Tuo käytäväleveys, 30-40 cm pitäisi siis mitata vieressä istuvien istuvien polvista. Ei se ole ongelma. Bussien penkkejä voi siirrellä.

        "ja toisella puolella edessä istuvien päät."

        Penkit voisivat olla korkealla pääntuella varustettuja.

        "Taitaa vasemalla puolella olla aika hämärää ja tunkkaista, jos valoa ja raitista ilmaa tulee vain oikealta puolelta."

        Kyllä sinne vasemmallekin valaisimet mahtuvat seinän viereen yläkulmaan. Ei sinne kukaan päätään lyö. Siinä direktiivissä oli aika tarkkaan esitetty, minkälaisia rakennelmia saa missäkin olla.

        "Kaupunkiliikenteessä bussimatkat ovat usein niin lyhyitä, että itse en ainakaan viitsisi vääntäytyä istumaan, jos penkille ja sieltä pois pääsy olisi tehty kovin vaikeaksi. Mieluummin seison sen 15 - 20 minuuttia."

        Ei penkille ja sieltä poispääsy ole sen vaikeampaa kuin saunaan meno ja poistuminen.

        "En tarkoita että idea olisi huono,"

        Kiitos kehumasta.

        "Ei kaupungeissakaan alle 4,2 metriä korkeita siltoja niin paljoa ole, että sen takia pitäisi auton sisäkorkeudesta tinkiä"

        Tampereella on aseman tunneli, johon tämä minunkaan konseptini ei mahdu. Ei tässä nyt niin pahasti ole sisäkorkeudestakaan tingitty. Tässä on vain porrastettu pois turhia korkeuksia. Ei esimerkiksi istuva matkustaja tarvitse kahta metriä tilaa päänsä päälle.

        "Matalalattiabussit ovat jotain 3,3 metriä korkeita. Niissä on turhaa hukkakorkeutta, koska korkeudella ei ole juurikaan merkitystä."

        Matalalattiabussien korkeus vaihtelee tasan kolmesta metristä noin 3,2 metriin. Esimerkiksi Scania MaxCit ovat noin 3,1 metriä korkeita.


      • näitä mietin
        Torsti kirjoitti:

        Matalalattiabussit ovat jotain 3,3 metriä korkeita. Niissä on turhaa hukkakorkeutta, koska korkeudella ei ole juurikaan merkitystä.

        "Saunanlauteilla kävelykorkeutta on yleensä huomattavasti enemmän kuin 140 cm. Veikkaisin että vähintään n. 160 - 170 cm."

        Omasta saunastani mittasin 148 cm. Siis alalauteelta kattoon.

        "Varsinaisen istumalauteen ja kaiteen välinen etäisyys on myös huomattavasti suurempi kuin bussissa penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välinen etäisyys."

        Ei ainakaan minun saunassani. Istumalaude on sitten seinästä reunaan kyllä tilavampi kuin bussin penkki. Sitäpaitsi noita penkkejä voi bussissa kyllä harventaakin. Ne ovat tietääkseni kiinni vain pulteilla.

        "Jotta reunimmaiselta penkiltä pääsee kompimään pois ilman että kaksi muuta väistävät, pitää penkin etureunan ja seuraavan penkin selkänojan välissä olla tilaa vähintään 70 - 80 cm"

        40-50 cm riittää jo hyvin. Eivät bussin käytävätkään ole sen leveämpiä.

        "Voit itse koittaa kuvitella milaista on kulkea 140 cm matalassa tilassa kapeassa raossa,"

        Saunassani istumalauteen ja kaiteen väli on 39 cm ja kävelykorkeus tuon 148 cm.

        "jota toisella puolella rajoittavat vieressä istuneiden polvet"

        Tuo käytäväleveys, 30-40 cm pitäisi siis mitata vieressä istuvien istuvien polvista. Ei se ole ongelma. Bussien penkkejä voi siirrellä.

        "ja toisella puolella edessä istuvien päät."

        Penkit voisivat olla korkealla pääntuella varustettuja.

        "Taitaa vasemalla puolella olla aika hämärää ja tunkkaista, jos valoa ja raitista ilmaa tulee vain oikealta puolelta."

        Kyllä sinne vasemmallekin valaisimet mahtuvat seinän viereen yläkulmaan. Ei sinne kukaan päätään lyö. Siinä direktiivissä oli aika tarkkaan esitetty, minkälaisia rakennelmia saa missäkin olla.

        "Kaupunkiliikenteessä bussimatkat ovat usein niin lyhyitä, että itse en ainakaan viitsisi vääntäytyä istumaan, jos penkille ja sieltä pois pääsy olisi tehty kovin vaikeaksi. Mieluummin seison sen 15 - 20 minuuttia."

        Ei penkille ja sieltä poispääsy ole sen vaikeampaa kuin saunaan meno ja poistuminen.

        "En tarkoita että idea olisi huono,"

        Kiitos kehumasta.

        "Ei kaupungeissakaan alle 4,2 metriä korkeita siltoja niin paljoa ole, että sen takia pitäisi auton sisäkorkeudesta tinkiä"

        Tampereella on aseman tunneli, johon tämä minunkaan konseptini ei mahdu. Ei tässä nyt niin pahasti ole sisäkorkeudestakaan tingitty. Tässä on vain porrastettu pois turhia korkeuksia. Ei esimerkiksi istuva matkustaja tarvitse kahta metriä tilaa päänsä päälle.

        Epäilen vain, että se 15cm, jonka olet varannut auton runkorakenteiden, lattian, välipohjan, ja katon yhteenlasketuksi korkeussuuntaiseksi tilantarpeeksi on liian vähän. Ei matalalattiabusseissakaan sitä turhaa hukkakorkeutta sentään metriä ole.

        "Omasta saunastani mittasin 148 cm. Siis alalauteelta kattoon."

        No, ehkä arvioin saunojen korkeuden vähän yläkanttiin, tai sitten en noin matalassa saunassa ole ollut. Omassa saunassasikin on korkeutta kuitenkin 8cm enemmän kuin bussisuunnitelmassasi. Se ei numeroina näytä kovin paljolta, mutta jos pitää kumartua 8cm alemmas se kyllä tuntuu jo aika paljon. Vielä kun otat huomioon, että bussissa ollaan kengät jalassa ja kengän pohjan paksuus vaikuttaa täsmälleen samalla tavalla kuin katon laskeminen alemmas. 3cm ei ole edes kovin paksu pohja kenkään, joten saunassasi on korkeutta käytännössä reilusti yli kymmenen senttiä enemmän kuin suunnittelemassasi bussissa.

        "Ei ainakaan minun saunassani. Istumalaude on sitten seinästä reunaan kyllä tilavampi kuin bussin penkki."

        En tiedä kuinka leveä laude saunassasi on, mutta bussissahan ratkaisevaa on nimenomaan peräkkäisten selkänojien välinen etäisyys.

        "40-50 cm riittää jo hyvin. Eivät bussin käytävätkään ole sen leveämpiä."

        Bussin käytävät ovat kyllä vähintään 50cm leveitä. Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että penkkien selkänojat ovat kallellaan taaksepäin, kun taas ihminen ei pysty kävelemään vinossa. Eli siis, jos selkänojan yläreunasta vedetään pystysuora linja kohti lattiaa, pitää tämän linjan ja takana istuvan polvien väliin jäädä se 40cm. Käytännössä tämä tarkoittaa, että penkin etureunan ja edessä olevan selkänojan välinen etäisyys pitää olla vähintään luokkaa 70 - 80cm. Todellisuudessa edessä olevalla penkillä istuvan pää on vielä hieman kauempana takana kuin selkänojan takareuna.

        "Saunassani istumalauteen ja kaiteen väli on 39 cm ja kävelykorkeus tuon 148 cm."

        No niin. laitappa sitten alalauteelle muutama kakkosnelosen pätkä, jotta saat madallettua saunaasi 10cm ja kiinnitä kaiteeseen pahvi tai vaneri niin, että se on pystysuorassa tai vielä parempi jos se olisi suunnilleen saman verran kallellaan lauteeseen päin kuin bussinpenkkien selkänojat. Pyydä sitten pari kookkaampaa kaveria istumaan ylälauteelle, laita kengät jalkaasi ja yritä päästä kaverien ohi pois reunapaikalta. Silloin saat jo hieman kuvaa mitä on täydessä bussissa liikkuminen.

        " Ei esimerkiksi istuva matkustaja tarvitse kahta metriä tilaa päänsä päälle."

        Ei tarvitse ei. Istumapaikkojen mataluus kuitenkin vaikeuttaa istumaan pääsyä, ja koska kaupunkibussilla matkustaminen on enemmän sellaista, että mennään bussiin, istahdetaan hetkeksi penkille, ja kohta taas jäädään kyydistä pois, pitäisi istumapaikalle meno ja sieltä poistuminen sujua mahdollisimman helposti ja niin ettei kovin monen muun matkustajan tarvitse väistää. Monella matkustajalla on myös mukanaan jonkinlainen reppu, kassi, tai laukku, jotka myös vaikeuttavat ahtaissa tiloissa liikkumista.


      • Torsti
        näitä mietin kirjoitti:

        Epäilen vain, että se 15cm, jonka olet varannut auton runkorakenteiden, lattian, välipohjan, ja katon yhteenlasketuksi korkeussuuntaiseksi tilantarpeeksi on liian vähän. Ei matalalattiabusseissakaan sitä turhaa hukkakorkeutta sentään metriä ole.

        "Omasta saunastani mittasin 148 cm. Siis alalauteelta kattoon."

        No, ehkä arvioin saunojen korkeuden vähän yläkanttiin, tai sitten en noin matalassa saunassa ole ollut. Omassa saunassasikin on korkeutta kuitenkin 8cm enemmän kuin bussisuunnitelmassasi. Se ei numeroina näytä kovin paljolta, mutta jos pitää kumartua 8cm alemmas se kyllä tuntuu jo aika paljon. Vielä kun otat huomioon, että bussissa ollaan kengät jalassa ja kengän pohjan paksuus vaikuttaa täsmälleen samalla tavalla kuin katon laskeminen alemmas. 3cm ei ole edes kovin paksu pohja kenkään, joten saunassasi on korkeutta käytännössä reilusti yli kymmenen senttiä enemmän kuin suunnittelemassasi bussissa.

        "Ei ainakaan minun saunassani. Istumalaude on sitten seinästä reunaan kyllä tilavampi kuin bussin penkki."

        En tiedä kuinka leveä laude saunassasi on, mutta bussissahan ratkaisevaa on nimenomaan peräkkäisten selkänojien välinen etäisyys.

        "40-50 cm riittää jo hyvin. Eivät bussin käytävätkään ole sen leveämpiä."

        Bussin käytävät ovat kyllä vähintään 50cm leveitä. Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että penkkien selkänojat ovat kallellaan taaksepäin, kun taas ihminen ei pysty kävelemään vinossa. Eli siis, jos selkänojan yläreunasta vedetään pystysuora linja kohti lattiaa, pitää tämän linjan ja takana istuvan polvien väliin jäädä se 40cm. Käytännössä tämä tarkoittaa, että penkin etureunan ja edessä olevan selkänojan välinen etäisyys pitää olla vähintään luokkaa 70 - 80cm. Todellisuudessa edessä olevalla penkillä istuvan pää on vielä hieman kauempana takana kuin selkänojan takareuna.

        "Saunassani istumalauteen ja kaiteen väli on 39 cm ja kävelykorkeus tuon 148 cm."

        No niin. laitappa sitten alalauteelle muutama kakkosnelosen pätkä, jotta saat madallettua saunaasi 10cm ja kiinnitä kaiteeseen pahvi tai vaneri niin, että se on pystysuorassa tai vielä parempi jos se olisi suunnilleen saman verran kallellaan lauteeseen päin kuin bussinpenkkien selkänojat. Pyydä sitten pari kookkaampaa kaveria istumaan ylälauteelle, laita kengät jalkaasi ja yritä päästä kaverien ohi pois reunapaikalta. Silloin saat jo hieman kuvaa mitä on täydessä bussissa liikkuminen.

        " Ei esimerkiksi istuva matkustaja tarvitse kahta metriä tilaa päänsä päälle."

        Ei tarvitse ei. Istumapaikkojen mataluus kuitenkin vaikeuttaa istumaan pääsyä, ja koska kaupunkibussilla matkustaminen on enemmän sellaista, että mennään bussiin, istahdetaan hetkeksi penkille, ja kohta taas jäädään kyydistä pois, pitäisi istumapaikalle meno ja sieltä poistuminen sujua mahdollisimman helposti ja niin ettei kovin monen muun matkustajan tarvitse väistää. Monella matkustajalla on myös mukanaan jonkinlainen reppu, kassi, tai laukku, jotka myös vaikeuttavat ahtaissa tiloissa liikkumista.

        "Epäilen vain, että se 15cm, jonka olet varannut auton runkorakenteiden, lattian, välipohjan, ja katon yhteenlasketuksi korkeussuuntaiseksi tilantarpeeksi on liian vähän. Ei matalalattiabusseissakaan sitä turhaa hukkakorkeutta sentään metriä ole"

        Tässä on matalalattiabussiin lisäystä vain tuo välipohja. Matalalattiabussissa on jo ennestään alapohja ja yläpohja (katto).

        Noissa muissa jutuissa olet kieltämättä aikalailla oikeassa.


      • Torsti
        JBA-831 kirjoitti:

        "Matalalattiabussit ovat jotain 3,3 metriä korkeita. Niissä on turhaa hukkakorkeutta, koska korkeudella ei ole juurikaan merkitystä."

        Matalalattiabussien korkeus vaihtelee tasan kolmesta metristä noin 3,2 metriin. Esimerkiksi Scania MaxCit ovat noin 3,1 metriä korkeita.

        "Matalalattiabussien korkeus vaihtelee tasan kolmesta metristä noin 3,2 metriin. Esimerkiksi Scania MaxCit ovat noin 3,1 metriä korkeita."
        No. Enpä kovin paljoa pieleen arvannut.


    • missä

      Miten käytännössä toteutetaan takaosan menevän portaan kohta? Kuvien perusteella siinä on katto alakerran lattiasta 2000 mm korkeudella ja lisäksi alakerrassa tulee vastaan porras, josta mennään takaosaan. Erityisesti tämä kohta on ongelmallinen, kun ollaan menossa eteen päin poistumisoville. Lisäksi tämä paikka on usein bussin ruuhkaisin kohta ja siinä odotetaan matkustajilta ripeää liikkumista.

      Matalalattiabussejahan on sellaisellakin toteutuksella, ettei siinä ole porrasta ollenkaan, vaan ainoastaa loiva luiska, mutta se tuottaisi taas ongelmia yläkerran portaikon kanssa.

      • Torsti

        Lainaus:
        "Miten käytännössä toteutetaan takaosan menevän portaan kohta? Kuvien perusteella siinä on katto alakerran lattiasta 2000 mm korkeudella ja lisäksi alakerrassa tulee vastaan porras, josta mennään takaosaan."

        En täysin ymmärtänyt viestiäsi, mutta niinhän nykyisissä matalalattiabusseissakin on tuo porras. Parvelle menijät nuosisivat ensin tuon yhden portaan ja kaartaisivat sen jälkeen vasemmalle yläkertaan johtaville portaille.

        Lainaus:
        "Matalalattiabussejahan on sellaisellakin toteutuksella, ettei siinä ole porrasta ollenkaan, vaan ainoastaa loiva luiska, mutta se tuottaisi taas ongelmia yläkerran portaikon kanssa."
        Onhan niissä kaikissa(tietääkseni)se kotelo, jonka päällä penkit ovat. Kun takaosan vasemman puolen ensimmäiset penkit on poistettu, siinä on portaikon ensimmäinen askelma.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Lainaus:
        "Miten käytännössä toteutetaan takaosan menevän portaan kohta? Kuvien perusteella siinä on katto alakerran lattiasta 2000 mm korkeudella ja lisäksi alakerrassa tulee vastaan porras, josta mennään takaosaan."

        En täysin ymmärtänyt viestiäsi, mutta niinhän nykyisissä matalalattiabusseissakin on tuo porras. Parvelle menijät nuosisivat ensin tuon yhden portaan ja kaartaisivat sen jälkeen vasemmalle yläkertaan johtaville portaille.

        Lainaus:
        "Matalalattiabussejahan on sellaisellakin toteutuksella, ettei siinä ole porrasta ollenkaan, vaan ainoastaa loiva luiska, mutta se tuottaisi taas ongelmia yläkerran portaikon kanssa."
        Onhan niissä kaikissa(tietääkseni)se kotelo, jonka päällä penkit ovat. Kun takaosan vasemman puolen ensimmäiset penkit on poistettu, siinä on portaikon ensimmäinen askelma.

        Tarkoitin siis sitä, että miten kohta, jossa siirrytään etuosasta takaosaan ja noustaan se yksi porras ylös päin, toteutetaan. Siinä samassa kohdassahan on yläkerran reuna, mikä madaltaa aukon korkeuden enintään 1850 mm:iin.


      • logics a'la ytv
        missä kirjoitti:

        Tarkoitin siis sitä, että miten kohta, jossa siirrytään etuosasta takaosaan ja noustaan se yksi porras ylös päin, toteutetaan. Siinä samassa kohdassahan on yläkerran reuna, mikä madaltaa aukon korkeuden enintään 1850 mm:iin.

        Siinä on istuin yläkerrassa, istuimen alla ei tarvitse olla tilaa.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Lainaus:
        "Miten käytännössä toteutetaan takaosan menevän portaan kohta? Kuvien perusteella siinä on katto alakerran lattiasta 2000 mm korkeudella ja lisäksi alakerrassa tulee vastaan porras, josta mennään takaosaan."

        En täysin ymmärtänyt viestiäsi, mutta niinhän nykyisissä matalalattiabusseissakin on tuo porras. Parvelle menijät nuosisivat ensin tuon yhden portaan ja kaartaisivat sen jälkeen vasemmalle yläkertaan johtaville portaille.

        Lainaus:
        "Matalalattiabussejahan on sellaisellakin toteutuksella, ettei siinä ole porrasta ollenkaan, vaan ainoastaa loiva luiska, mutta se tuottaisi taas ongelmia yläkerran portaikon kanssa."
        Onhan niissä kaikissa(tietääkseni)se kotelo, jonka päällä penkit ovat. Kun takaosan vasemman puolen ensimmäiset penkit on poistettu, siinä on portaikon ensimmäinen askelma.

        Kyseinen kohta on kuvattuna antamasi linkin vasemmlla alhaalla olevan kuvan oikeassa reunassa.


      • missä
        logics a'la ytv kirjoitti:

        Siinä on istuin yläkerrassa, istuimen alla ei tarvitse olla tilaa.

        Siinähän se helppo ratkaisu onkin.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Tarkoitin siis sitä, että miten kohta, jossa siirrytään etuosasta takaosaan ja noustaan se yksi porras ylös päin, toteutetaan. Siinä samassa kohdassahan on yläkerran reuna, mikä madaltaa aukon korkeuden enintään 1850 mm:iin.

        Yläkerran reunaa tuodaan siis senverran taaksepäin, ettei kukaan lyö päätään kattoon.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Yläkerran reunaa tuodaan siis senverran taaksepäin, ettei kukaan lyö päätään kattoon.

        Tarkoita varmaan, että viedään eteenpäin. Tuo toinen ehdotus siitä, että sitä viistetään tosin tuntui vielä paremmalta, sillä silloin ei tarvitse luopua ainakaan monesta sentistä yläkerran pituudessa.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Kyseinen kohta on kuvattuna antamasi linkin vasemmlla alhaalla olevan kuvan oikeassa reunassa.

        Se yläkerran katto tuodaan niin paljon taaksepäin, että kukaan ei lyö päätään kattoon. Siinähän on varaa, koska se peräosan katon päällinen on vain tyhjää tilaa. Sinne ajattelin mahdollisia kaasusäiliöitä.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Se yläkerran katto tuodaan niin paljon taaksepäin, että kukaan ei lyö päätään kattoon. Siinähän on varaa, koska se peräosan katon päällinen on vain tyhjää tilaa. Sinne ajattelin mahdollisia kaasusäiliöitä.

        Puhumme ilmeisesti vieläkin eri asiasta. Tarkoitan siis yläkerran lattiaa eli alakerran etuosan kattoa ja erityisesti sitä kohtaa, jossa yläkerran lattia loppuu.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Tarkoita varmaan, että viedään eteenpäin. Tuo toinen ehdotus siitä, että sitä viistetään tosin tuntui vielä paremmalta, sillä silloin ei tarvitse luopua ainakaan monesta sentistä yläkerran pituudessa.

        Tarkoitan siis takaosan katon yläpuolisen tyhjän tilan lyhentämistä etuosastaan. Yläkerran penkkirivit loppuvat keskioven takaosaan. Portaikko on siis keskiovesta taaksepäin. Itse portaikossa on kävelykorkeus.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Puhumme ilmeisesti vieläkin eri asiasta. Tarkoitan siis yläkerran lattiaa eli alakerran etuosan kattoa ja erityisesti sitä kohtaa, jossa yläkerran lattia loppuu.

        Yläkerran lattia eli alakerran katto jatkuu bussin keulaan asti. Meniköhän se nyt oikein ?


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Yläkerran lattia eli alakerran katto jatkuu bussin keulaan asti. Meniköhän se nyt oikein ?

        Siinä vielä yhtä erityistä kohtaa eli sitä, missä yläkerran lattia/alakerran katto loppuu bussin keskiosassa. Samassa kohdassa nousee myös alakerran lattia ylemmäs ja tähän ei ole varattu tilaa.


      • missä
        Torsti kirjoitti:

        Tarkoitan siis takaosan katon yläpuolisen tyhjän tilan lyhentämistä etuosastaan. Yläkerran penkkirivit loppuvat keskioven takaosaan. Portaikko on siis keskiovesta taaksepäin. Itse portaikossa on kävelykorkeus.

        Ongelma liittyy siis kävelyyn alakerrassa etuosasta takaosaan.

        Kun kävelet bussin käytävää edestä taaksepäin, jossain vaiheessa vastaan tulee yksi porras, joka täytyy nousta ylös. Juuri tämä portaan kohdalla on kuitenkin vielä yläkerran katto mitoitettu alemman tason mukaan. Heti askelman jälkeen tulee kyllä korkeutta lisää, kun katto loppuu, mutta siinä muutaman kymmenen sentin matkalla on tilanahtaus.

        Ongelma vielä korostuu, jos tulee takaapäin ja on menossa etuosaan, sillä etukenossa kulkeminen on helpompaa kuin taaksen päin kallistuminen.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Ongelma liittyy siis kävelyyn alakerrassa etuosasta takaosaan.

        Kun kävelet bussin käytävää edestä taaksepäin, jossain vaiheessa vastaan tulee yksi porras, joka täytyy nousta ylös. Juuri tämä portaan kohdalla on kuitenkin vielä yläkerran katto mitoitettu alemman tason mukaan. Heti askelman jälkeen tulee kyllä korkeutta lisää, kun katto loppuu, mutta siinä muutaman kymmenen sentin matkalla on tilanahtaus.

        Ongelma vielä korostuu, jos tulee takaapäin ja on menossa etuosaan, sillä etukenossa kulkeminen on helpompaa kuin taaksen päin kallistuminen.

        "Kun kävelet bussin käytävää edestä taaksepäin, jossain vaiheessa vastaan tulee yksi porras, joka täytyy nousta ylös. Juuri tämä portaan kohdalla on kuitenkin vielä yläkerran katto mitoitettu alemman tason mukaan."
        Ahaa. Siihen kohtaan kattoa voisi tosiaan tehdä viisteen, joka jäisi yläkerran viimeisten penkkien alle. Hyvä, kun joku osaa ajatella. Eipä tullut selvinpäin mieleen.


      • Torsti
        missä kirjoitti:

        Siinä vielä yhtä erityistä kohtaa eli sitä, missä yläkerran lattia/alakerran katto loppuu bussin keskiosassa. Samassa kohdassa nousee myös alakerran lattia ylemmäs ja tähän ei ole varattu tilaa.

        "Siinä vielä yhtä erityistä kohtaa eli sitä, missä yläkerran lattia/alakerran katto loppuu bussin keskiosassa. Samassa kohdassa nousee myös alakerran lattia ylemmäs ja tähän ei ole varattu tilaa."
        Kirjoitin jo vähän aikaisemmin, että siihen voisi tehdä viisteen, joka jäisi yläkerran viimeisten penkkien alle/taakse.


    • logics a'la ytv

      Jos suomessa suurin sallittu korkeus on 4.2m niin eikä kannattaisi tässä mallissa käyttää koko tila hyödyksi. Ainakin nyt 4m. Näin tulisi lisää tilaa, valoa, käytännöllisyyttä, mutta muutama lisäporras kakkoskerrokseen.

      4.2m korkeuteen ei ole riittävästi perinteisellä kaksikerrosbussilla kaupunkiliikenteen vaatimuksiin, mutta sinun tekniikallasi tuo korkeus riittää todella hyvin.

      Lisäksi, eikö alusta voisi olla kokomatala? Yläkerrosta saadaan näin pidemmäksi. Kannattaa myös harkita vastakkaisia penkkejä yläkertaan.

      • höpinät

        on aika rasittavia eihän näitä jaksa lukea edes loppuun.


      • Torsti

        Kokomatalassa on vielä se hyvä puoli, että siinä on moottori vasemmalla sivulla. Se tasapainottaisi bussia oikealla puolella istuvien matkustajien vastapainona.


      • Torsti
        Torsti kirjoitti:

        Kokomatalassa on vielä se hyvä puoli, että siinä on moottori vasemmalla sivulla. Se tasapainottaisi bussia oikealla puolella istuvien matkustajien vastapainona.

        Mitäs nyt sanotte:
        http://groups.msn.com/freak4logistic/linjaautot.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=10

        Tein viisteen alakerran katon (yläkerran lattian)takaosaan. Poistin yläkerran taittopenkit ja harvensin penkkien riviväliä poistamalla yhden rivin. Yläkerran matkustajamäärä on näin ollen vain 18.


      • sanomaan
        Torsti kirjoitti:

        Mitäs nyt sanotte:
        http://groups.msn.com/freak4logistic/linjaautot.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=10

        Tein viisteen alakerran katon (yläkerran lattian)takaosaan. Poistin yläkerran taittopenkit ja harvensin penkkien riviväliä poistamalla yhden rivin. Yläkerran matkustajamäärä on näin ollen vain 18.

        Sulla on tämmöinen idea miten bussin voisi rakentaa. Hyvä. Oletko ajatellut hyödyntää sitä jotenkin? Tai opiskella autonsuunnittelijaksi?

        Tai kyllä noita harrastuspohjaltakin voi piirrellä ja rakentaa vaikka pienoismallikonseptin tai jotain, ja ehkä toivoa että korivalmistaja oikeasti haluaa rakentaa tuommoisen.

        Jos kiinnostusta itselläsi on kannattaa varmaan suunnitella tuosta loppuun asti ajateltu versio. Toistaiseksi siinä on tuntunut olevan aika paljon säätämistä ja mitat olleet paperituherruksia.


      • Torsti
        sanomaan kirjoitti:

        Sulla on tämmöinen idea miten bussin voisi rakentaa. Hyvä. Oletko ajatellut hyödyntää sitä jotenkin? Tai opiskella autonsuunnittelijaksi?

        Tai kyllä noita harrastuspohjaltakin voi piirrellä ja rakentaa vaikka pienoismallikonseptin tai jotain, ja ehkä toivoa että korivalmistaja oikeasti haluaa rakentaa tuommoisen.

        Jos kiinnostusta itselläsi on kannattaa varmaan suunnitella tuosta loppuun asti ajateltu versio. Toistaiseksi siinä on tuntunut olevan aika paljon säätämistä ja mitat olleet paperituherruksia.

        Kiitos, että suhtaudut tähän vähän myönteisemmin, kuin nuo alkupään vastaajat. Olen vain harrastajakeksijä. Käy katsomassa:
        www.idefixry.org

        "Jos kiinnostusta itselläsi on kannattaa varmaan suunnitella tuosta loppuun asti ajateltu versio. Toistaiseksi siinä on tuntunut olevan aika paljon säätämistä ja mitat olleet paperituherruksia."

        Suunitteluinsinöörit ovat sitä varten. Tämä on vain idea/periaate -kuva. Kuten sanoit, hienosäätöä tämä vielä vaatii ja käytännön kokeilua. Ei mikään uusi keksintö toimi ilman kokeiluja. Kiitos kuitenkin myönteisestä suhtautumisesta.


      • JBA-831
        Torsti kirjoitti:

        Kokomatalassa on vielä se hyvä puoli, että siinä on moottori vasemmalla sivulla. Se tasapainottaisi bussia oikealla puolella istuvien matkustajien vastapainona.

        "Kokomatalassa on vielä se hyvä puoli, että siinä on moottori vasemmalla sivulla."

        Kokomatalan moottori voi sijaita myös oikealla puolella


    • Torsti

      Unohdin vielä mainita, että poistin alakerrasta keskioven kohdalla olleet neljä penkkiä lastenvaunutilaksi. Miltäs nyt näyttää ?

      • edes

        tutkia tarkemmmin..........


      • Torsti
        edes kirjoitti:

        tutkia tarkemmmin..........

        tutki


      • tutki
        Torsti kirjoitti:

        tutki

        sitten


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe