Oli juuri kortin saanneen tyttäreni kanssa kauppareissulla kun meinas käydä ohrasesti. Kapealla tiellä tuli kuorma-auto vastaan. Laitto vilkun kääntyäkseen oikealle, tuli hieman vastaan tulevien kaistalle. Tytär ajoi reunaan mutta yllätys yllätys, kuorma-auton perässä oli jokin laite joka kuorma-auton kääntyessä oikealle kääntyi pitkälle vastaan tulevien kaistalle. Vain muutama sentti niin olisi automme tuulilasi mennyt. Missä on ne ammattiautoilijat jotka tiedostavat yhdistelmänsä ulottuvuudet. Liian usein liikenteessä kulkupelejä jotka yllättäen leikkaavat vastaantulevien kaistaa.
kuorma-autot muistakaa
12
1453
Vastaukset
- os sitten
vissiin pitäny ryhmittyä oikealle, ja ajaa oikee peräkulma ojaan?
juu sinäänsä totta, että hieman varovaisuutta kyllä pitäs löytyä, muttatohon pariin senttiin en millään malta uskoa. Vai oliko tie niin kapea, että siinä ei yksinkertaisesti mahdu kääntymään?- kuorma autolla
Kyllä normaali kuorma-auto olisi siitä pystynyt kääntymään 90-asteen käännöksen mutta kuorma-auton perässä oleva laite ei ilman että se käänty vastaan tulevien kaistalle. Ei kuorma-auton edestä tuleva auto voi nähdä takana olevia laitteita vaan se täytyy kuorma-auton kuljettajan ottaa huomioon ja kääntyä vasta sitten kun vastaan tulevia ei ole. Vastaavasti jos lavalla on lautoja jotka on yli lavan, laudan päät kääntyvät vastaan tulevien kaistan kautta.
- sinivilkku
älynnyt sanoa tyttärellesi, että tuollaisessa paikassa vähän jarrutetaan, ei mennä "väkisin".
Kannattaisi heti alkuun opetella "ymmärtämään", että erilaiset ajopelit vaativat erilailla tilaa.
Käsittääkseni kuvaamastasi tilanteesta kyllä autokouluissakin jutellaan ja nimenomaan kehoitetaan hiljentämään ja väistämään.
On aivan ymmärrettävää, ettei juuri kortin saanut huomaa kaikkea, mutta kortin saaminen on tavallaan lupa jatkaa harjoituksia ja silloin kokeneempi kuljettaja voi kyllä kauniisti jutella asioista, ei suorilta osoittaa syyttävällä sormella toista, koska vastaavia tilanteita voi tulla/tulee eteen ja silloin voi sattua pahastikin jos ei anna tuumaakaan periksi "oikeuksistaan".- ajatellut
että ka kuski tiesi tarkalleen,missä korkeudessa ja leveyssuunnassa kuorma sijaitsee.
Siinä sitäpaitsi on voinut olla "tilanne päällä",eli mitä tahansa ongelmia raskaalla kalustolla liikuttaessa voi päivän mittaan eteen tulla,kun ne ei välttämättä sovi joka paikassa henkilöautomaisesti tiellä kääntyilemään.Ha kuskien kannattaa aina ottaa se huomioon,se voi olla ihan terveellistäkin. - Fat boy
ajatellut kirjoitti:
että ka kuski tiesi tarkalleen,missä korkeudessa ja leveyssuunnassa kuorma sijaitsee.
Siinä sitäpaitsi on voinut olla "tilanne päällä",eli mitä tahansa ongelmia raskaalla kalustolla liikuttaessa voi päivän mittaan eteen tulla,kun ne ei välttämättä sovi joka paikassa henkilöautomaisesti tiellä kääntyilemään.Ha kuskien kannattaa aina ottaa se huomioon,se voi olla ihan terveellistäkin.Mutta kyllä ammattikuskin tulee tuntea vastuunsa tällaisissa tapauksissa ,jos esim.kuormassa takaylitystä reilusti.
Mistä se vastaantuleva autoilija tietää ,että min kälainen riippa siellä k.a:n perässä roikkuu.
Vai pitääkö tässä ruveta pysähtelemään "varulta" joka k.a:n kohdalla?
- BC mies
Autokoulussa on korostettu myös autoilijoita varautumaan tälläisiin tilanteisiin, erityisesti traktorien, peräkärryllisten autojen, ja kuorma-autojen kanssa. Lastin kuljettaja ei aina voi varoittaa vaarasta, pitää myös varautua itse.
Traktorin perässä saattaa olla esimerkiksi kyntöaikana auravältit, jotka tekevät kääntyessä kaaren, tukkien jopa vastaantulevan kaistan. Näihin kannattaa varautua ja antaa suosiolla niille tilaa kääntyä.
Täysperävaunulliset rekat voivat tielle tullessaan kauhaista vastaantulevan kaistan kautta, jotta perävaunu ei oikaise ojan kautta.
Joskus on pakko tehdä tiukka käännös, varsinkin kuorma-autot joutuvat usein kääntymään 90-asteen käännöksiä risteyksissä jotta mahtuvat. Tiedän, kun olen itse ajanut kuorma-auto kortin. Punainen lippu pitää olla yli 1m laidan ylittävän osan päässä.- vastuu kuormasta
Mieheni on ajanut -70 luvun lopusta asti raskaampaa kalustoa, ensin traktoria, sitten roska-autoja, sitten rekkaa ja nyt bussia ja ainoassakaan kolarissa hän ei ole ollut. Hän on aina sitä mieltä että raskaan kaluston kuljettajan TÄYTYY tietää ulottuvuutensa. Takana tulevat tietävät ja näkevät. Edestä tulevat eivät voi jokaisen kääntyvän raskaammankaluston edessä hiljentää ja varautua että siellä on yllätys takana varsinkin kun puhutaan teistä joissa on 70km/h tai isompí nopeus ja raskaampikalusto vasta aikoo kääntyä (ei ole kääntymässä). Itselläni on 25v ollut ajokortti ja ainuttakaan kolaria ei ole takana. Itselleni myös oli yllätys kuorma-auton ajotyyli. Kuorma-auto oli yksin tulossa, vastaan tulijoita oli useamman auton jono.
- sinivilkku
vastuu kuormasta kirjoitti:
Mieheni on ajanut -70 luvun lopusta asti raskaampaa kalustoa, ensin traktoria, sitten roska-autoja, sitten rekkaa ja nyt bussia ja ainoassakaan kolarissa hän ei ole ollut. Hän on aina sitä mieltä että raskaan kaluston kuljettajan TÄYTYY tietää ulottuvuutensa. Takana tulevat tietävät ja näkevät. Edestä tulevat eivät voi jokaisen kääntyvän raskaammankaluston edessä hiljentää ja varautua että siellä on yllätys takana varsinkin kun puhutaan teistä joissa on 70km/h tai isompí nopeus ja raskaampikalusto vasta aikoo kääntyä (ei ole kääntymässä). Itselläni on 25v ollut ajokortti ja ainuttakaan kolaria ei ole takana. Itselleni myös oli yllätys kuorma-auton ajotyyli. Kuorma-auto oli yksin tulossa, vastaan tulijoita oli useamman auton jono.
autokouluissa (myös autokoulun oppikirjassa)neuvotaan antamaan tilaa ja aikaa raskaalle kalustolle.
Olet ajanut kauan onnettomuuksitta, Sinulla on ollut ilmeisen hyvä tuuri mukana jos ajattelet kertomallasi tavalla.
Liikenteeseen kuuluu myös tietty vuorovaikutus. Kuvaamassasi tapauksessa se olisi sitä, että olisi hiljennetty ja katsottu, miten kuorma-auton kääntyminen sujuu. Oletettavaa kuitenkin on, että hyvin usein ison auton kääntyessä voi olla jotain "yllätyksellistä". Etenkin jos ollaan kapealla tiellä.
Parempi katsoa kuin katua. - muuttuu
sinivilkku kirjoitti:
autokouluissa (myös autokoulun oppikirjassa)neuvotaan antamaan tilaa ja aikaa raskaalle kalustolle.
Olet ajanut kauan onnettomuuksitta, Sinulla on ollut ilmeisen hyvä tuuri mukana jos ajattelet kertomallasi tavalla.
Liikenteeseen kuuluu myös tietty vuorovaikutus. Kuvaamassasi tapauksessa se olisi sitä, että olisi hiljennetty ja katsottu, miten kuorma-auton kääntyminen sujuu. Oletettavaa kuitenkin on, että hyvin usein ison auton kääntyessä voi olla jotain "yllätyksellistä". Etenkin jos ollaan kapealla tiellä.
Parempi katsoa kuin katua.Se on hyvä että ensivuoden alusta kuorma-autokortin ajo muuttuu, niin vastaisuudessa on vähemmän liikenteessä niitä joiden mielestä isommalla on etuoikeuksia välittämättä muusta liikenteestä. Aikaisemmin kortin saannut pääsi apupoikana opettelemaan ajoa. Turhan monta vuotta on mennyt kilpailun aikana, kortinsaannut lähtee painamaan urakkaa kokemattomana ja ajotaidottomana.
Joka toinen opaste ennen siltaa on ajettu ruttuun. Sitomaton kuoma kaataa koko rekan. Mutkissa ajetaan vastaan tulevien kaistalla (Outokumpu-Polvijärvi välillä se vei hengen vastaan tulijoilta). Kuorma leviää tielle (Espoonkeskus-Kulmakorpi välillä viimekesänä hiekka-multakerros kun maansiirtoautojen kuorma levisi matkan varrella)ym.ym
- Anonyymi
Mikä on minimi pihakaistan leveys kuorma-autolle 90asteen käännöksessä?
- Anonyymi
Älä kysele mysteerejä.
Kuorma-autoja on hirveän eri kokooisia.
Alkaen esim transit pakettiautosta joka rekisteröity kuorma-autoksi tai lava-auto joka rekisteröity kuorma-autoksi, kääntyvät siinä missä henkilöautotkin.
Sitten ääripäät jotka vaativat etu ja taka-autot varoittamaan leveästä liikenteestä.
Mitä tulee henkilöauton kuskiin niin pelisilää peliin.
En koskaan änkkeenny henkilöautolla samaan ahtaaseen tilaan kääntyvän rekan kanssa.
Em edes silloin kun rekka tulee kolmion takaa, päästän mielummin sen rekan ensin, usein saan kädenheilautuksen kiitokseksi.
Kyse on myös siitä että toinen on töissä ja henkilöauto usein vapaa-ajan ajeluissaan joten kansataloudellisesti kannattaa antaa tietä rekalle.
Toissa kesänä ajoin jossain jyväskylän eteläpuolella jossa liittymästä änkesi henkilöauto rekan kohdalla ilmeisesti ajatus että kyllä rekka väistää.
No eihän se voinut väistää vataantulevien sekään, liittymäkaistan loputtua henkilöauto pomppi aikansa pientareella ja sitten älysi painaa jarrua.
Tiamteesta selvisi säikähdyksellä ja henkilöauton peilillä, lensi nimittäin aika vauhdilla kun osui perävaunuun. - Anonyymi
Onneksi olkoon!
Sait nostetuksi viikon vanhimman keskustelun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747