sportagen törmäystesti

karavaanariko?

tuli eilen kokeiltua törmäystesti sportagella ,nissan sunny täräytti perään n.50km/h nopeudella ,autoni oli pysäytetty risteykseen joten törmäysvaikutus oli melkoinen ,autostani vääntyi vetokoukku n.3cm eteenpäin ja takapuskuri painui sisään mutta palautui ennalleen vekit tietenkin siihen jäi ,takakontin luukkuun tuli parit naarmut,mutta selvisin melko vähällä verrattuna vastapuolen vaurioihin ,nissanin keula taipui v-muotoiseksi puoleenväliin konepeltiä eli siitä tuli kaatopaikka tavaraa ,omistaja ei sitä ainakaan korjuuta,antaisin autolleni testistä 5-tähteä koska lapseni selvisivät takapenkillä naarmuitta,eli on mukava ajaa korealaisella laaduttomalla turhakkeella mikä on iso bensasyöppö ,jollain pienemmällä autolla ei ehkä olisi ollut näin onnekas kolari!

13

4839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eki

      Sunnyn suunnitteluvaiheessa tuskin on kovinkaan paljon painotettu turvallisuutta, joten ei liene mikään ihme että keula antaa periksi hallitsemattomasti. Mutta kuvauksesi perusteella en oikein usko, että peräänajajan nopeus oli 50km/h vaan paremminkin joku 15-20km/h koska selvisit noin pienillä vaurioilla. Peräänajajan nopeutta on luonnollisesti hyvin hankala arvioda oikein.

      Mutta hieno juttu ettei kenellekään käynyt mitään, vaan tilanteesta selvittiin ainoastaan pellin vääntymisellä.

      • karavaanariko?

        kyllä oli, perään ajaja sanoi että ei kerennyt jalkaa jarrulle laittaa, toki vetokoukku pelasti paljon mutta antaisin myös pisteitä sportagen takapuskurille,täytyy sanoa että tärsky oli melkoinen ,ihmettelen itsekkin vaurioiden vähyyttä mutta tarina on tosi!


      • eki
        karavaanariko? kirjoitti:

        kyllä oli, perään ajaja sanoi että ei kerennyt jalkaa jarrulle laittaa, toki vetokoukku pelasti paljon mutta antaisin myös pisteitä sportagen takapuskurille,täytyy sanoa että tärsky oli melkoinen ,ihmettelen itsekkin vaurioiden vähyyttä mutta tarina on tosi!

        Kun autostasi otetaan puskuri pois korjauksessa, alta täytyy paljastua isompia vauriota (mm. takaosan törmäysvyöhykkeet painuneet kasaan jonkin verran, vetokoukun runko vääntänyt pohjaa jne). Palautuva muovipuskuri kätkee helposti allensa isompia vaurioita, joten kannattaa myös olla vahinkotarkastajan ja korjaajan kanssa tarkkana jotta auto tulee korjattua kunnolla. Mutta ei se huono auto missään nimessä ole jos tollasesta tärskystä selviää noin pienillä vaurioilla, 50km/h on kuitenkin aika hemmetin kova vauhti.


      • samvirta
        eki kirjoitti:

        Kun autostasi otetaan puskuri pois korjauksessa, alta täytyy paljastua isompia vauriota (mm. takaosan törmäysvyöhykkeet painuneet kasaan jonkin verran, vetokoukun runko vääntänyt pohjaa jne). Palautuva muovipuskuri kätkee helposti allensa isompia vaurioita, joten kannattaa myös olla vahinkotarkastajan ja korjaajan kanssa tarkkana jotta auto tulee korjattua kunnolla. Mutta ei se huono auto missään nimessä ole jos tollasesta tärskystä selviää noin pienillä vaurioilla, 50km/h on kuitenkin aika hemmetin kova vauhti.

        Jos vauhtia olisi ollut 50 km/h niin nissanissa olevat olisivat joko kuolleet tai ainakin loukkaantuneet vakavasti.


      • Epäilijä
        samvirta kirjoitti:

        Jos vauhtia olisi ollut 50 km/h niin nissanissa olevat olisivat joko kuolleet tai ainakin loukkaantuneet vakavasti.

        No ei 50 km/h suoraan keulaan osuneesta törmäyksestä vielä kuolleita pitäisi tulla vaikka Sunny olikin kyseessä. Tätä saa epäillä, mutta on muutama vastaavanlainen paukku tullut nähtyä ja vähän tutkittuakin, joten ihan tältä pohjalta.


      • Kokenut
        eki kirjoitti:

        Kun autostasi otetaan puskuri pois korjauksessa, alta täytyy paljastua isompia vauriota (mm. takaosan törmäysvyöhykkeet painuneet kasaan jonkin verran, vetokoukun runko vääntänyt pohjaa jne). Palautuva muovipuskuri kätkee helposti allensa isompia vaurioita, joten kannattaa myös olla vahinkotarkastajan ja korjaajan kanssa tarkkana jotta auto tulee korjattua kunnolla. Mutta ei se huono auto missään nimessä ole jos tollasesta tärskystä selviää noin pienillä vaurioilla, 50km/h on kuitenkin aika hemmetin kova vauhti.

        Palautuvat muovirakenteet voivat kätkeä allensa peltivauriot.
        Itse ajoin autoni helman liikennemerkin betonipallonpuoliskoon. Muovinen helmalevike oli ruvella, mutta ei muuta. Kunnes se otettiin pois, siellä alla oli myös helmapelti painunut sisään n. 20 sentin matkalta ja n. 3 senttiä syvälle.
        Eli "moni kakku päältä kaunis".


    • Juuri tätä kirjoittaessani on kulunut puolen tunnin tarkkuudella tasavuosia seuraavasta:

      Olin perheeni kanssa vappu-aamupäivän huviajelulla Kaivopuistossa. Olympialaiturin ja Hotelli Palacen välillä pysäytin jonon päähän, kun liikennevalo oli punaisella. Seuraavaksi paikalle tullut ei huomannut jonon pysähtyneen vaan ajoi perääni. Häneltä meni konepelti ruttuun ja nesteitä valui kadulle. Oman autoni nokka puski törmäyksen voimasta edelläni seisseen auton tavaratilan lyttyyn. Itselläni oli Volvo 240, johon ei tullut mitään vaurioita, kun siinä oli korkealla paksut puskurit etäällä korista.

      Vakuutusyhtiön edustajan kanssa sovittiin, että minut jätetään tapauksen käsittelystä kokonaan pois välistä. Siis tapaus käsiteltiin ikäänkuin perässäni ajanut olisi törmännyt suoraan edelläni ajaneeseen!

      Anteeksi, että kirjoitin tämän Kia-foorumille. Tapahtuma palautui mieleeni edellä kerrotusta.

      • Jaska2

        Sitten varmaan kotona huomasit, että Volvo oli oikeastaan nuorentunutkin siinä samalla pari vuotta kun se on niin hyvä ja kova auto.


      • ratakisko

        ne on vaan vahvoja ne kanttivolvot


      • Polski fiat

        noin 20 votta sitten minun polski fiatin perään ajo eräs kaveri silloisella volvo 242.lla ja sen keula meni aivan läjään eli moottori painu ohjaamoon.
        polskista meni takaluukku vähän sisään.
        että ei ne volvotkaan nyt niin lujia autoja ole.


    • vauhti

      jos vauhtia olisi ollut tuo 50 km/h kaikki perän muoviosat olisi ollut kappaleina,vauhtia on ollut korkeintaan 20 km.

      • peräänajaja

        Todellinen vauhti on kertomusten perusteella selvästi ollut 23km/h.
        Eikö ole kiinnostavampaa väittelyn aihetta palstalle?


    • sikseen

      ja annetaan se viisi tähteä sille vetokoukulle joka pelasti auton isommilta vaurioilta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe