Nivelrikkoiset

polvet ja

siivoustyö 6 h / pv, jaloilla oloa 3-3½ h yhtäkyytiä. Onko kuinka hullu yhtälö?? Kävellä kuulemma pitää mutta...

58

11461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eve 38

Sinuna töitä tekis. Siis kävelylenkki luonnon helmassa vaikka pari kertaa päivässä ON täysin eri asia kuin töissä seistä luudan varressa monta tuntia.

• nivelrikko voi

olla aivan hyväkin yhtälö. Riippuu täysin nivelrikon asteesta.

• namis

Minä olen tehnyt siivoustyötä koko aikuisikäni ja voin sanoa että raskas työ yhdistettynä ylipainoon aiheuttaa nivelrikon ! Olen nyt yli 50 v. ja työnteko alkaa olla melko tuskallista . Polvet on ihan tohjona ja lonkkaa särkee jatkuvasti . Lisäksi on kulumat käsissä . Jos ei ole pakko tehdä siivoustyötä en minä ainakaan suosittele sitä kenellekään . Palkaksi puoli-ilmaisesta raatamisesta saa itsensä kipeäksi .

• marge-58

Samoin täällä. Ikäni olen tehnyt raskasta työtä- Puutarhanhoidosta, "haravointi hommia" nuorena ja 20v siivoustyötä, johon kuului kaikki mahdolliset siivoukset. Peruspesut, vahaukset, rakennusten loppusiivoukset, häätösiivoukset, kaikkimahdolliset mitä vain voi siivota. Olin isossa siivousfirmassa, niin siellä löytyy siivottavaa laidasta laitaan. Sitten kouluttauduin lähihoitajaksi, jota työtä olen tehnyt kohta 8v. Paikat on ihan paskana, joka puolella nivelrikko jyllää. Selkä, lonkat, polvet,nilkat, ranteet. Että on ihminen tyhmä ja laittanut itsensä pilalle mokomallakin herkulla. mutta kun on niin itsepintainen tekemään töitä... Ikinä en ole ollut työttömänä. ja oikeassa olet puoli-ilmaista työtä tuo siivous on.!!! Tsemppiä sinulle ja jaksamisia.

• eikö kiinnosta

helpottaa vaivaa?

• Nivelrikko todettu

Oletko päivittänyt tietoasi nivelrikkoon vaikuttavasta hoidosta. Reisilihasten vahvistaminen ei juurikaan helpota nivelrikosta kärsivää potilasta. Pelkkä lihasten vahvistaminen tosin voi tuoda apua, mutta ainoastaan hyvin varhaisessa vaiheessa olevassa nivelrikossa. Parantavaa hoitoa ei ole, ainoastaan oireita lievittävää.

• reisilihaksiani
        Nivelrikko todettu kirjoitti:

Oletko päivittänyt tietoasi nivelrikkoon vaikuttavasta hoidosta. Reisilihasten vahvistaminen ei juurikaan helpota nivelrikosta kärsivää potilasta. Pelkkä lihasten vahvistaminen tosin voi tuoda apua, mutta ainoastaan hyvin varhaisessa vaiheessa olevassa nivelrikossa. Parantavaa hoitoa ei ole, ainoastaan oireita lievittävää.

esimerkiksi pyöräilemällä. Polvet vaan ovat kipeät edelleenkin. Jumppaan, venytän jne..

Jaa-a, mitähän sitä alkaisi tekemään 53 vuoden iässä? Toimistotyö kaukana takana ja muuttunutkin sen jälkeen moneen kertaan kun sen jätin. Nykyään sitäpaitsi vaaditaan jonkin näköiset loppututkintopaperitkin niihin hommiin ja minä niitä paitsi. Onneksi sdain lääkäriltä valitusajan. Toivotaan että kuuntelun lisäksi tutkimuksiinkin pääsisi. Nivelrikot todettu noin 3 v sitten. Nyt lisä vaivoina paksuuntunut jänne: sormi lukkiutuu ja yläselkävaiva. Fysioterapiasta ei ollut apua.

• namis

Lihakset on kauttaaltaan melko hyvässä kunnossa , kiitos vuosikymmenien fyysisesti raskaan työn . Se ei tosiaankaan auta ainakaan minulla . Kun täytin viisikymmentä oli kuin olisin ohittanut ihan kirjaimellisesti jonkin rajan . Vaihdevuodet alkoi heti ja kaikenlainen kipu ja vaiva . Rannekanavan auhtaumaleikkauksessa kävin mutta tuntuu ettei siitä ollut apua käsivaivoihin . Samat puutumiset ja kivut lisättynä uusilla lekkkausalueen kivuilla . Painon pudotus taitaisi olla ainut joka helpottaisi oloa mutta kun nykyisin ei huvita enää mikään . Mikään ei saa minua innostumaan . Kun tulen töistä oltuani jalkojen päällä koko päivän , en jaksa enää mitään . Lihakset on kuin kepillä hakatut , selkää vihloo , polvia ja lonkkaa pakottaa . Makaan vain lopun iltaa ja yritän toipua seuraavaan työpäivään . En tiedä kuinka kauan tätä jaksaa , mut pakko on töissä olla . Kumpikin lapsi asuu vielä kotona ja opiskelee . Olen ainut joka ansaitsee rahaa perheessä .

• voisit

saada valittamalla pikkuisen sairista, sen verran että tulisi lepua lihaksille. Itse olen menossa lääkäriin että tutkisivat kunnolla jotta voitaisiin eliminoida pois mahd. sairauksia.
        Olen alkup,kirjoittaja ja ylipainoa on hitusen eli noin 4 kg.

• Reumaliiton sivut
        voisit kirjoitti:

saada valittamalla pikkuisen sairista, sen verran että tulisi lepua lihaksille. Itse olen menossa lääkäriin että tutkisivat kunnolla jotta voitaisiin eliminoida pois mahd. sairauksia.
        Olen alkup,kirjoittaja ja ylipainoa on hitusen eli noin 4 kg.

Tässä asiallista informaatiota:
        Lähde: Reumaliitto.fi
        Toteaminen

Nivelrikon toteamisessa ei yleensä ole vaikeuksia. Lääkäri tekee diagnoosin oireiden ja röntgenkuvien perusteella. Verikokeet ovat normaaleja.

Hoito

Nivelrikkoa ei voida parantaa. Kipua hoidetaan tulehduskipulääkkeillä. Jos nivel on ärtynyt ja turvonnut rasituksen jälkeen, lääkäri voi ruiskuttaa nivelen sisään kortisonilääkettä. Vaikeat ja kivuliaat nivelrikot lonkassa ja polvessa hoidetaan nykyisin tekonivelleikkauksella.

Kotikonstein nivelrikkoa voi hoitaa siten, että välttää sairaan nivelen liiallista kuormittamista: käytä keppiä tai rollaattoria kävellessä, seisomisen sijasta istu mielummin, älä kanna raskaita taakkoja, laihduta jos olet ylipainoinen. Kotivoimistelun avulla voi pitää nivelet liikkuvina. Erityisen tärkeää on polven ojentaminen täysin suoraksi. Polven ojennusta voi treenata tuolilla istuen. Jos se tuntuu kivuliaalta, on parempi maata selällään ja tehdä polven ojennusliikkeitä tyyny polven alla. Polven koukistusliike säilyy hyvin, mutta ojennus rajoittuu helposti. Jos nivel on ärtynyt ja kipeytynyt, voi sitä hautoa kylmällä. Rauhallisessa vaiheessa voi lämpö olla parempaa.

Nykyisin on myös lääkkeitä, jotka saattavat hidastaa nivelrikon kehitystä. Niitä voit tiedustella omalta lääkäriltäsi.

• namis
        Reumaliiton sivut kirjoitti:

Toteaminen

Nivelrikon toteamisessa ei yleensä ole vaikeuksia. Lääkäri tekee diagnoosin oireiden ja röntgenkuvien perusteella. Verikokeet ovat normaaleja.

Hoito

Nivelrikkoa ei voida parantaa. Kipua hoidetaan tulehduskipulääkkeillä. Jos nivel on ärtynyt ja turvonnut rasituksen jälkeen, lääkäri voi ruiskuttaa nivelen sisään kortisonilääkettä. Vaikeat ja kivuliaat nivelrikot lonkassa ja polvessa hoidetaan nykyisin tekonivelleikkauksella.

Kotikonstein nivelrikkoa voi hoitaa siten, että välttää sairaan nivelen liiallista kuormittamista: käytä keppiä tai rollaattoria kävellessä, seisomisen sijasta istu mielummin, älä kanna raskaita taakkoja, laihduta jos olet ylipainoinen. Kotivoimistelun avulla voi pitää nivelet liikkuvina. Erityisen tärkeää on polven ojentaminen täysin suoraksi. Polven ojennusta voi treenata tuolilla istuen. Jos se tuntuu kivuliaalta, on parempi maata selällään ja tehdä polven ojennusliikkeitä tyyny polven alla. Polven koukistusliike säilyy hyvin, mutta ojennus rajoittuu helposti. Jos nivel on ärtynyt ja kipeytynyt, voi sitä hautoa kylmällä. Rauhallisessa vaiheessa voi lämpö olla parempaa.

Nykyisin on myös lääkkeitä, jotka saattavat hidastaa nivelrikon kehitystä. Niitä voit tiedustella omalta lääkäriltäsi.

Kiitos tiedoista . Kyllä on taas työpäivän jälkeen niin kipeä ettei tahdo pystyä kävelemään . Lääkäri mainitsi minulle siitä lääkkeestä muutama vuosi sitten . Leikkaukseen tuskin koskaan pääsen kun olen ollut ylipainoinen koko ikäni . Polven alapuolella on taas terävä kipu ja jalka on mustana siltä kohtaa . Pakko kai kohta lääkärillä käydä .

• hoidettu
        Reumaliiton sivut kirjoitti:

Toteaminen

Hoito

Alkavan nivelrikon voi parantaa, jos korjaa sen asentovirheen, josta se nivelrikko johtuu. Edelleenkään ei ne nivelrikot tule itsestään. Niihin on jokin syy... yleensä nivelen virheasento.

Eukolla oli nivelrikko nilkassa ja se oireili kipuna. Eipä ole ollu ongelmia enää moneen kuukauteen, kun lantion vireasento on korjattu... Moni muukin vaiva on pysyny poissa.

• Lääketiede vs. hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Alkavan nivelrikon voi parantaa, jos korjaa sen asentovirheen, josta se nivelrikko johtuu. Edelleenkään ei ne nivelrikot tule itsestään. Niihin on jokin syy... yleensä nivelen virheasento.

Eukolla oli nivelrikko nilkassa ja se oireili kipuna. Eipä ole ollu ongelmia enää moneen kuukauteen, kun lantion vireasento on korjattu... Moni muukin vaiva on pysyny poissa.

No, kuinkas sinä voit tietää nivelrikon syntytavan, vaikka asiaan vaikuttaa lukemattomia syitä. Sittenhän olet jopa edellä lääketieteen tutkijoita, he eivät nimeä yhtä yksittäistä syytä!
        Miksi et mennyt lääketieteelliseen tiedekuntaan, kun olet jopa tutkijoita viisaampi???????????

• Alkuperäinen kysyjä
        Lääketiede vs. hoidettu kirjoitti:

No, kuinkas sinä voit tietää nivelrikon syntytavan, vaikka asiaan vaikuttaa lukemattomia syitä. Sittenhän olet jopa edellä lääketieteen tutkijoita, he eivät nimeä yhtä yksittäistä syytä!
        Miksi et mennyt lääketieteelliseen tiedekuntaan, kun olet jopa tutkijoita viisaampi???????????

..nyt mikä polvilumpion alapuolella sijaitsee. Se että sisäpuolella on kipu ei riitä enään, nyt polvien alapuolella poikittain on myöskin kipua. Se tuntuu hiukan fillaroidessa. Lääkäri on maanantaina. Oikeastaan koko kroppa on kipiä :(
        Meinaa itku tulla kun töistä kotiin pääsee. Illemmalla lepäämisen jälkeen on parempi :)

• vielä..
        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

..nyt mikä polvilumpion alapuolella sijaitsee. Se että sisäpuolella on kipu ei riitä enään, nyt polvien alapuolella poikittain on myöskin kipua. Se tuntuu hiukan fillaroidessa. Lääkäri on maanantaina. Oikeastaan koko kroppa on kipiä :(
        Meinaa itku tulla kun töistä kotiin pääsee. Illemmalla lepäämisen jälkeen on parempi :)

..yksi asiaa. Minulla suvussa esiintyy nivelrikkoa polvissa että sormissa. Millähän asentoleikkauksella sormien nivelrikkoihin voisi vaikuttaa?!

• hoidettu
        Lääketiede vs. hoidettu kirjoitti:

"No, kuinkas sinä voit tietää nivelrikon syntytavan, vaikka asiaan vaikuttaa lukemattomia syitä."

Tiedän yhden syyn siihen. En tiedä onko se yleisin, mutta hyvin yleinen silti.

"Sittenhän olet jopa edellä lääketieteen tutkijoita, he eivät nimeä yhtä yksittäistä syytä! "

Tuossa ei ole mitään uutta. Eipä ne tutkijat mustakaan tahtonu mitään yksittäistä vikaa löytää... Eikä ole löytäny sadoista muistakaan, vaikka selkeä yksittäinen "vika" oli heilläkin olemassa, ihan kuten mullakin.

"Miksi et mennyt lääketieteelliseen tiedekuntaan, kun olet jopa tutkijoita viisaampi??????????? "

Koska silloin nuorena (15 vuotta sitten) olin kipupotilas, joka ei kyennyt siihen rääkkiin, mitä lääkis vaatisi... Enkä silloin tiennytkään sitä mitä nyt tiedän. Luulin, että selkäkipujani ei voi kukaan poistaa. Miksi siis opiskelisin alaa, joka oli mun kohdaltani osoittautunut aivan turhaksi??

Opin tietoni vasta silloin, kun mut paranettiin. Tämä oli vuosi sitten...

• hoidettu
        vielä.. kirjoitti:

..yksi asiaa. Minulla suvussa esiintyy nivelrikkoa polvissa että sormissa. Millähän asentoleikkauksella sormien nivelrikkoihin voisi vaikuttaa?!

Mulle ei ole asentoleikkauksia tehty. Enkä tunne ketään jolla olisi...

• Nivel Rikkonen
        hoidettu kirjoitti:

"No, kuinkas sinä voit tietää nivelrikon syntytavan, vaikka asiaan vaikuttaa lukemattomia syitä."

"Sittenhän olet jopa edellä lääketieteen tutkijoita, he eivät nimeä yhtä yksittäistä syytä! "

Tuossa ei ole mitään uutta. Eipä ne tutkijat mustakaan tahtonu mitään yksittäistä vikaa löytää... Eikä ole löytäny sadoista muistakaan, vaikka selkeä yksittäinen "vika" oli heilläkin olemassa, ihan kuten mullakin.

"Miksi et mennyt lääketieteelliseen tiedekuntaan, kun olet jopa tutkijoita viisaampi??????????? "

Koska silloin nuorena (15 vuotta sitten) olin kipupotilas, joka ei kyennyt siihen rääkkiin, mitä lääkis vaatisi... Enkä silloin tiennytkään sitä mitä nyt tiedän. Luulin, että selkäkipujani ei voi kukaan poistaa. Miksi siis opiskelisin alaa, joka oli mun kohdaltani osoittautunut aivan turhaksi??

Niin jotta kuka parasi Hoidetun. Menen heti. Onko takuuta ja jos on montako vuotta voimassa?

• hoidettu
        Nivel Rikkonen kirjoitti:

Niin jotta kuka parasi Hoidetun. Menen heti. Onko takuuta ja jos on montako vuotta voimassa?

Fysiatrian erikoislääkäri Turunen paransi mut ekaksi. Eka korjaus pysyi 3 viikkoa ja olo oli suht hyvä. Mut sit petti SI taas ja menin uusiksi Turuselle. Korjaus pysyi 3 päivää. Sit vaihdoin asiantuntijaa ja menin Lahteen mestarikansanparantajalle. Siellä tulin sit täysin kuntoon, mutta korjattavana kävin vielä sielläkin pari kertaa...

Eli vähän huono takuu noissa. Tosin rikoin aika paljon takuusääntöjä: en siis ollut varovainen vaan urheilin paljon ja venyttelin laiskasti.

• Koululääketiede
        hoidettu kirjoitti:

Fysiatrian erikoislääkäri Turunen paransi mut ekaksi. Eka korjaus pysyi 3 viikkoa ja olo oli suht hyvä. Mut sit petti SI taas ja menin uusiksi Turuselle. Korjaus pysyi 3 päivää. Sit vaihdoin asiantuntijaa ja menin Lahteen mestarikansanparantajalle. Siellä tulin sit täysin kuntoon, mutta korjattavana kävin vielä sielläkin pari kertaa...

Eli vähän huono takuu noissa. Tosin rikoin aika paljon takuusääntöjä: en siis ollut varovainen vaan urheilin paljon ja venyttelin laiskasti.

Vaikka hoidettu kirjoittaisi tai väittäisi, mitä tahansa,niin edelleen luotan koululääketieteeseen, sinä et apua sitä kautta saa, ja syyn tiedät, viidakkorumpu toimii.

• Nivel Rikkonen
        Koululääketiede kirjoitti:

Vaikka hoidettu kirjoittaisi tai väittäisi, mitä tahansa,niin edelleen luotan koululääketieteeseen, sinä et apua sitä kautta saa, ja syyn tiedät, viidakkorumpu toimii.

http://www.joukoholma.com/

Onko hintavaa?? Kansanparantaja?? Ei kaiketi ole jokin henkimaailman homma. Niille en mene! Kyllä minäkin koululääketieteeseen.

• palasit?
        hoidettu kirjoitti:

Mulle ei ole asentoleikkauksia tehty. Enkä tunne ketään jolla olisi...

Ehkä tämä kysyjä ei ole lukenut palstaa ennen, eikä tiedä tuosta sinun virheasennonkorjaus-"systeemistäsi".

Olisit tietysti voinut vastata asiallisestikin, mutta eihän nyt sentään sulta kait sitten voi vaatia...

Ps. Kinaaminen alkoi näköjään heti, olisit, oi, olisitpa jäänyt sinne jonnekin...
        No, olihan tässä jo jonkin aikaa ihan asiallistakin menoa.
        Nyt kun olet rekisteröitynyt, voin ohittaa kommenttisi eli jatkaa BOIKOTTIA. Morjes!

• Lääk kand
        hoidettu kirjoitti:

Mulla on sellanen intuitio, jotta sä et lääkiksessä pahemmin pärjäis.

• hoidettu

"sinä et apua sitä kautta saa, ja syyn tiedät, viidakkorumpu toimii. "

Niin siis koska en ole koskaan sieltä apua selkäkipuihini saanut, kunnes lopulta löysin osaava fysiatrin, niin viidakkorumpusi ei liene ollut asialla... ;)

Itsehän en näistä asioista silloin vielä mitään tiennyt ja tälläkin palstalla vielä vuosi siten apua muilta kysyin, tosin turhaan. Vaan taisi joku kannustaa jatkamaan taistelua ja kokeilemaan uusia lääkäreitä. Siksi kai sinne neljännelle fysiatrille suuntasinkin, onneksi.

• hoidettu
        Nivel Rikkonen kirjoitti:

http://www.joukoholma.com/

Onko hintavaa?? Kansanparantaja?? Ei kaiketi ole jokin henkimaailman homma. Niille en mene! Kyllä minäkin koululääketieteeseen.

Ihan samaa siellä kuin naprapaatilla tai osteopaatillakin. Eli korjataan nivelten virheasentoja...

Lue tuolta lisää:
        http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=11

Tuo TEO:n hyväksymä kuntohoitaja on käynyt tuolla mainitsemassasi paikassa itseään jatkokouluttamassa... alkaa olemaan jo aika mestari!

• hoidettu
        Lääk kand kirjoitti:

Jep. Oon laiska lukemaan ja huono oppimaan asioita ulkoa. Eli en pääsis varmaan edes sisään...

Lisäksi inhottaa opiskella/tehdä asioita, jotka tiedän turhiksi...

• Nivelrikkoinen
        hoidettu kirjoitti:

Kun on nivelrikko käsissä, joka sormessa, jäloissa, varpaissa, polvissa ja ympäriinsä.
        Enää onnistuu vain kulttuuriharrastukset, joissa voi istua kädet sylissä.

Mitenkä niitä parannat korjaamalla asentovirheitä? Sanos ny se ihan suoraan.
        SANO HELVETTI!!!

Ennaltaehkäisynä jokin lääke voisi toimia, muuta en voi kuvitellä. Joku sairaus tämä täytyy olla.

Painu sinä poika helvetin kuuseen, täällä oli tosiaan asiallista keskustelua mutama viikko.

• hoidettu
        Nivelrikkoinen kirjoitti:

Kun on nivelrikko käsissä, joka sormessa, jäloissa, varpaissa, polvissa ja ympäriinsä.
        Enää onnistuu vain kulttuuriharrastukset, joissa voi istua kädet sylissä.

Mitenkä niitä parannat korjaamalla asentovirheitä? Sanos ny se ihan suoraan.
        SANO HELVETTI!!!

Ennaltaehkäisynä jokin lääke voisi toimia, muuta en voi kuvitellä. Joku sairaus tämä täytyy olla.

Painu sinä poika helvetin kuuseen, täällä oli tosiaan asiallista keskustelua mutama viikko.

Tunnen ihmisiä, jotka ovat parantuneet parantumattomaksi diagnosoidusta nivelreumasta....

Lue rauhassa erään heistä tarina uusimmasta Suomen Selkäliiton Nikama-lehdestä sivulta 22 ja pyydä mut sit alas sieltä hevon kuusesta...
        http://www.selkaliitto.fi/Nikama_01_06.pdf

Lääketieteen mukaan nivelreumasta ei voi parantua... Lue se viimeinen kappale vielä uudestaan.

• ..tuota..
        hoidettu kirjoitti:

Tunnen ihmisiä, jotka ovat parantuneet parantumattomaksi diagnosoidusta nivelreumasta....

Lue rauhassa erään heistä tarina uusimmasta Suomen Selkäliiton Nikama-lehdestä sivulta 22 ja pyydä mut sit alas sieltä hevon kuusesta...

Lääketieteen mukaan nivelreumasta ei voi parantua... Lue se viimeinen kappale vielä uudestaan.

nivelreuma on eri asia kun nivelRIKKO, ihan vinkkinä vaan..

• NivelRIKKOINEN
        hoidettu kirjoitti:

Siis kuten tuo jo edelle huomautti, kyse ei ole reumasta.
        No - ihan sama sulle mistä mun kivut tulee, kunhan saat levittää sanomaasi.

• hoidettu
        ..tuota.. kirjoitti:

nivelreuma on eri asia kun nivelRIKKO, ihan vinkkinä vaan..

En ole väittänytkään, että ne olis sama asia. ;)

Mutta molemmat voidaan monesti parantaa, vaikka ovat useiden lääkäreiden mukaan parantumattomia ongelmia...

Mullakin oli krooninen selkäkipu ja TOS. Molempien kanssa lääkärit kehoittivat vain elämään ja kehoittivat mua vain hyväksymään kipuni, ja syömään kipulääkkeitä lopun elämääni... Onneksi en uskonut heitä.

• missä
        NivelRIKKOINEN kirjoitti:

Siis kuten tuo jo edelle huomautti, kyse ei ole reumasta.
        No - ihan sama sulle mistä mun kivut tulee, kunhan saat levittää sanomaasi.

sinulla on nivelrikkoa. Minut kuvattiin jalkateristä ja jalat onkin tosissaan turvoksissa.Etenkin vasemman jalan nilkan edestä, haittaa jo kenkien pitäminen.

Samaten kuvautin terveyskeskuksessa polveni vuosi sitten, ei kuulemma ollut nivelrikkoa.
        Polvet on niin kipeät että lapseni vetää aamuisin minut sängystä pystyyn kun en itse kärsi, selkä on kipeä ja nyt vielä polvet.

Minulle sanottiin ettei niihin ole lääkettä. Syön tulehduskipu lääkkeen selkään ja silti jalat oireilee noin kovasti.

Kertoisitko miten sinua vaivaa ja onko sinulle annettu lääkitys niihin.

Ei välitetä tuon Hoidetun huuteluista, parhaiten siitä pääsee eronn kun ei noteeraa sitä laisinkaan.

• hoidettu
        missä kirjoitti:

sinulla on nivelrikkoa. Minut kuvattiin jalkateristä ja jalat onkin tosissaan turvoksissa.Etenkin vasemman jalan nilkan edestä, haittaa jo kenkien pitäminen.

Samaten kuvautin terveyskeskuksessa polveni vuosi sitten, ei kuulemma ollut nivelrikkoa.
        Polvet on niin kipeät että lapseni vetää aamuisin minut sängystä pystyyn kun en itse kärsi, selkä on kipeä ja nyt vielä polvet.

Minulle sanottiin ettei niihin ole lääkettä. Syön tulehduskipu lääkkeen selkään ja silti jalat oireilee noin kovasti.

Kertoisitko miten sinua vaivaa ja onko sinulle annettu lääkitys niihin.

Ei välitetä tuon Hoidetun huuteluista, parhaiten siitä pääsee eronn kun ei noteeraa sitä laisinkaan.

..sen verran, että onko sulla toinen jalka pidempi kuin toinen? Itse et ehkä sitä huomaa, mutta pyydäpä vaikka fysiatria tarkistamaan asia... Kuitenkin 70-90%:lla ihmisistä on jaloissa pituusero!! Yleensä se on vain n. 4mm-10mm. Ja tuota muutaman millin eroa ei helposti itse huomaa

Mun veikkaus: Polven nivelrikko pidemmässä jalassa? Nilkasta en osaa oikein sanoa, olisiko se sit myös samassa jalassa, mutta pelkkä arvaus johtuen kokemattomuudesta... Muijalla se nilkan nivelerikko oli kuitenkin siinä pidemmässä jalassa.

• vähän
        hoidettu kirjoitti:

..sen verran, että onko sulla toinen jalka pidempi kuin toinen? Itse et ehkä sitä huomaa, mutta pyydäpä vaikka fysiatria tarkistamaan asia... Kuitenkin 70-90%:lla ihmisistä on jaloissa pituusero!! Yleensä se on vain n. 4mm-10mm. Ja tuota muutaman millin eroa ei helposti itse huomaa

Mun veikkaus: Polven nivelrikko pidemmässä jalassa? Nilkasta en osaa oikein sanoa, olisiko se sit myös samassa jalassa, mutta pelkkä arvaus johtuen kokemattomuudesta... Muijalla se nilkan nivelerikko oli kuitenkin siinä pidemmässä jalassa.

Terveyskeskus kuvasi minun polvet puoli vuotta sitten ja niissä ei kuulemma ole nivelrikkoa. Itse en oikein usko tuohon kun polvet on tosi kipeät ja niinkuin kerroin syön jatkuvasti tulehduskipu lääkkeen.

Mitä sinun "muijalle" on tehty asian johdosta kun minulle sanottiin ettei muuta apua kun jäykistys ja sitä en vähällä anna tehdä.

• fysioterapeutille!
        vähän kirjoitti:

Terveyskeskus kuvasi minun polvet puoli vuotta sitten ja niissä ei kuulemma ole nivelrikkoa. Itse en oikein usko tuohon kun polvet on tosi kipeät ja niinkuin kerroin syön jatkuvasti tulehduskipu lääkkeen.

Mitä sinun "muijalle" on tehty asian johdosta kun minulle sanottiin ettei muuta apua kun jäykistys ja sitä en vähällä anna tehdä.

Ihmiset, menkää fysioterapeutille sillä aikaa, kun odottelette diagnoosia ja hoitoa! Lääkärit ovat tosi hitaita hoitojen aloituksissa ja loppujen lopuksi ovat vain kirjanoppineita. Fysioterapeutilla on taito käsissään TUNTEA asiat. Osaavat korjata esim. jänteiden ja luiden asentoja. Jos juuri alkuvaiheessa manipulaatiolla voi asiaan vaikuttaa, niin kuin joku kirjoitti.
        Sitten olette myös lääkärissä tasa-arvoisemmassa asemassa, kun keskustelette hoidostanne. Voitte siellä esittää, että fysioterapeutti on tätä ja tätä mieltä ja näyttää hänen kirjoittaman paperin. Fysioterapeutille voi mennä ilman lähetettä yksityiselle, kun maksaa itse. Ei vie konkurssiin muutama käynti edes opiskelijaa.
        Terv. nuori reumaatikko

• sanottu
        fysioterapeutille! kirjoitti:

Ihmiset, menkää fysioterapeutille sillä aikaa, kun odottelette diagnoosia ja hoitoa! Lääkärit ovat tosi hitaita hoitojen aloituksissa ja loppujen lopuksi ovat vain kirjanoppineita. Fysioterapeutilla on taito käsissään TUNTEA asiat. Osaavat korjata esim. jänteiden ja luiden asentoja. Jos juuri alkuvaiheessa manipulaatiolla voi asiaan vaikuttaa, niin kuin joku kirjoitti.
        Sitten olette myös lääkärissä tasa-arvoisemmassa asemassa, kun keskustelette hoidostanne. Voitte siellä esittää, että fysioterapeutti on tätä ja tätä mieltä ja näyttää hänen kirjoittaman paperin. Fysioterapeutille voi mennä ilman lähetettä yksityiselle, kun maksaa itse. Ei vie konkurssiin muutama käynti edes opiskelijaa.
        Terv. nuori reumaatikko

kun tehty.

Itse kärsin myös selästä johtuvasta hermovaurioviasta ja voit edes kuvitella minkälaista on kipu siitä. yritän kyllä liikkua vointini mukaan mutta olen hoidossa sairaalan kipupolilla ja minulla on myös aika fysiatrian polille kesäkuun alusta.

Olen muuten ollut sairaalassa hoidossa selkävaivojen vuosi jo useamman vuoden, ja nyt nämä jalkojen säryt ja turvotukset on tulleet vasta kuvioihin kevään aikana, kun olen yrittänyt käydä päiväkeskuksessa jumpalla ja vesijuoksemassa.
        Mutta arvaappa kiinnostaako liikuntakaan hirveästi kun tietää minkälainen on seuraava yö, kävelyä ja lääkkeiden syöntiä niin että pää on viimein niin sekaisin että pakolla nukahtaaa viimein sohvalle.

Olen myös kuntoutustuella ollut jo pitkään ja ne pienet rahat mitkä sieltä tulee menee kyllä kipulääkkeisiin.

Aurinkoista kesää ja tsemppiä olen seurannut äitini reumaa jotan tiedän ettei ole helppoa sinullakaan aina :)

• hoidettu
        vähän kirjoitti:

Eukolla työnnettiin vasen SI takaisin paikoilleen viime kesänä. Sit se söi jonkun kuukauden joitaki kalkki- tai kalsium-nappeja... en oikein muista.

Eukon SI petti muutama vuosi sitten tenniskentällä (silloin ei toki sitä ymmärretty, että mikä oli vialla). Sen tapahtuman jälkeen alkoi pieni säteilykipu ja puutuminen tuntua vasempaan jalkaan, oikea nilkka kipeytyi vähitellen ja oli selässä jähmeyttä sekä niskat alko jumiutua...

Lekurit ei keksiny mitään vikaa...

Nyt ei oo enää vaivannu nuo.

Mulla oli myös vasen SI pois paikoiltaan ainaki 20 vuotta. Mulla oireili oikea kantapää, oikea polvi ja vasen jalkaterä varvaspoltteluineen. Söin piitä ja magnesiumia. Auttoi ehkä vähän...

Lisäks oli siis paljon muutakin vaivaa, jotka nyt on entisten vaivojen listalla. Eikä tartte enää syödä magnesiumia eikä muitakaan tabuja...

• nuori reumaatikko
        sanottu kirjoitti:

kun tehty.

Itse kärsin myös selästä johtuvasta hermovaurioviasta ja voit edes kuvitella minkälaista on kipu siitä. yritän kyllä liikkua vointini mukaan mutta olen hoidossa sairaalan kipupolilla ja minulla on myös aika fysiatrian polille kesäkuun alusta.

Olen muuten ollut sairaalassa hoidossa selkävaivojen vuosi jo useamman vuoden, ja nyt nämä jalkojen säryt ja turvotukset on tulleet vasta kuvioihin kevään aikana, kun olen yrittänyt käydä päiväkeskuksessa jumpalla ja vesijuoksemassa.
        Mutta arvaappa kiinnostaako liikuntakaan hirveästi kun tietää minkälainen on seuraava yö, kävelyä ja lääkkeiden syöntiä niin että pää on viimein niin sekaisin että pakolla nukahtaaa viimein sohvalle.

Olen myös kuntoutustuella ollut jo pitkään ja ne pienet rahat mitkä sieltä tulee menee kyllä kipulääkkeisiin.

Aurinkoista kesää ja tsemppiä olen seurannut äitini reumaa jotan tiedän ettei ole helppoa sinullakaan aina :)

En tarkoittanut, että fysioterapeutilla käynti tarkoittaisi automaattisesti liikuntaa. Hän siis voi hoitaa esim. polven vaivaa esim. korjaamalla nilkan , lonkan, alaselän asentoja käsin, koska koko raajan toiminta ja alaselän toiminta on yhteydessä toisiinsa. Jos em. nivelistä löytyy pieniäkin virheasentoja - mikä on yllättävän yleistä - niiden korjaaminen helpottaa polven kuormaa. Yhdellä kerralla saadaan korjattua 1 - 3 niveltä.

• JOS
        palasit? kirjoitti:

Ehkä tämä kysyjä ei ole lukenut palstaa ennen, eikä tiedä tuosta sinun virheasennonkorjaus-"systeemistäsi".

Olisit tietysti voinut vastata asiallisestikin, mutta eihän nyt sentään sulta kait sitten voi vaatia...

Ps. Kinaaminen alkoi näköjään heti, olisit, oi, olisitpa jäänyt sinne jonnekin...
        No, olihan tässä jo jonkin aikaa ihan asiallistakin menoa.
        Nyt kun olet rekisteröitynyt, voin ohittaa kommenttisi eli jatkaa BOIKOTTIA. Morjes!

sinulla ei ole muita ongemia, kuin valittaa tätä ainaista samaa virttäsi, niin perustappa aivan omat valittajan sivusi!
        Siellä voit sitten valitella jopa asiallisestikkin, myös kaikkien tyyleistä ja tavoista!

Itse olet tietenkin se mallikappale johon muita vertaat!

Täällä kun ovat nämä terveyttä sivuavat asiat kuitenkin tärkeimpiä!

• hoidettu
        nuori reumaatikko kirjoitti:

En tarkoittanut, että fysioterapeutilla käynti tarkoittaisi automaattisesti liikuntaa. Hän siis voi hoitaa esim. polven vaivaa esim. korjaamalla nilkan , lonkan, alaselän asentoja käsin, koska koko raajan toiminta ja alaselän toiminta on yhteydessä toisiinsa. Jos em. nivelistä löytyy pieniäkin virheasentoja - mikä on yllättävän yleistä - niiden korjaaminen helpottaa polven kuormaa. Yhdellä kerralla saadaan korjattua 1 - 3 niveltä.

"Yhdellä kerralla saadaan korjattua 1 - 3 niveltä. "

Kyllä mä olen nähny, kun on 7 nivelen pahaa virheasentoa korjattu yhdellä hoidolla... Itselläkin korjattiin ekalla kerralla kai 5. Ja päälle vielä monta nikamaa selästä...

Mikä ihme sen estää ettei kaikkia korjata heti kerralla?

• ????????????

...> sinä et apua sitä kautta saa, ja syyn tiedät, viidakkorumpu toimii.

Näinkö se aina mainostettu tietellisyys sitten käytännössä toteutuukin???

• Justiinsa joo
        hoidettu kirjoitti:

Jep. Oon laiska lukemaan ja huono oppimaan asioita ulkoa. Eli en pääsis varmaan edes sisään...

Lisäksi inhottaa opiskella/tehdä asioita, jotka tiedän turhiksi...

Niin, just joo
        Golfinpeluuhan se tärkeää tässä maailmassa onkin.

• hoidettu
        Justiinsa joo kirjoitti:

Niin, just joo
        Golfinpeluuhan se tärkeää tässä maailmassa onkin.

Ainakaan se ei ole turhaa mulle. Siinä saa hyvää liikuntaa ja se laukaisee stressiä. Ja se stressi on monen pahan alku... Eli se parantaa mun elämää. Eli se on siis tärkeää.

• Olenkohan
        Lääk kand kirjoitti:

ymmärtänyt oikein, että siellä lääkiksessä ei pahemmin käytössä olevaa käytäntöä arvostella, eikä pillereiden ym. myyntiä vähentäviä näkemyksiä suosita?

Näillä nykyisillä näkemyksillään "hoidettu" ei varmaan pääsisi ulko-ovea pitemmälle ko. laitokseen?

Mutta sekö sitten tärkeintä olisi?

Onhan muitakin käytäntöjä, joskus jopa tehokkaampiakin, potilaiden terveyden palauttamisessa.
        Jopa ongelmien SYIDEN poistamisessa, joka normaaleissa pillerihoidoissa useinkin jää toteutumatta.

Onneksi meille monille, jotka olemme vihdoinkin saaneet sitä kauan etsimäämme apua, "hoidettu" on kertonut näistä muista vaihtoehdoista, jotka ovat viimeinkin tuottaneet helpotusta kipuihimme ja elämäämme!

• sun kanssa.
        JOS kirjoitti:

sinulla ei ole muita ongemia, kuin valittaa tätä ainaista samaa virttäsi, niin perustappa aivan omat valittajan sivusi!
        Siellä voit sitten valitella jopa asiallisestikkin, myös kaikkien tyyleistä ja tavoista!

Itse olet tietenkin se mallikappale johon muita vertaat!

Täällä kun ovat nämä terveyttä sivuavat asiat kuitenkin tärkeimpiä!

Eipä olis sunkaan kannattanut tuota kommenttia tänne laittaa.

Katos kun täällä OLI ihan asiallista kun toi torvelo oli poissa.

Ja mun ongelmistahan sä et tiedä mitään, luuletko että huvikseni tällä palstalla olen.

No, yks lysti mitä musta ajattelet.

• Lääk kand
        Olenkohan kirjoitti:

ymmärtänyt oikein, että siellä lääkiksessä ei pahemmin käytössä olevaa käytäntöä arvostella, eikä pillereiden ym. myyntiä vähentäviä näkemyksiä suosita?

Näillä nykyisillä näkemyksillään "hoidettu" ei varmaan pääsisi ulko-ovea pitemmälle ko. laitokseen?

Mutta sekö sitten tärkeintä olisi?

Onhan muitakin käytäntöjä, joskus jopa tehokkaampiakin, potilaiden terveyden palauttamisessa.
        Jopa ongelmien SYIDEN poistamisessa, joka normaaleissa pillerihoidoissa useinkin jää toteutumatta.

Onneksi meille monille, jotka olemme vihdoinkin saaneet sitä kauan etsimäämme apua, "hoidettu" on kertonut näistä muista vaihtoehdoista, jotka ovat viimeinkin tuottaneet helpotusta kipuihimme ja elämäämme!

Tossa sun koko viestissä ei ollu mitään totuuden jyvästäkään.

Taasen luultavasti "hoidettu" itse mainostamassa omia palveluitaan.

• Katsos
        sun kanssa. kirjoitti:

Eipä olis sunkaan kannattanut tuota kommenttia tänne laittaa.

Katos kun täällä OLI ihan asiallista kun toi torvelo oli poissa.

Ja mun ongelmistahan sä et tiedä mitään, luuletko että huvikseni tällä palstalla olen.

No, yks lysti mitä musta ajattelet.

kun palstalla käsitellään muidenkin vaivoja ja ongelmia, eikä pelkästään vain sinun henk.koht.ongelmia!
        Jos sen mainitsemasi torvelon kannanotot häiritsevät sitä muutoin niin asiallista keskustelua, niin ainahan ne voi jättää lukematta!

Mainitsemasi torvelon lisäksi, joitain muitakin kun taas kiinnostaa tarkastella asioita ja ongelmia hiukan avaramminkin, kuin vain niiden pilleripurkkien perspektiivistä!

• Olenkohan
        Lääk kand kirjoitti:

sitten ymmärtänyt asian aivan väärin päin, kun siinä ei ole totuuden jyvästäkään, kuten kerroit!

Mistähän tämä etupäässä näihin pillerein perustuva terveydenhoitomalli sitten juontaa, jos sitä ei edes lääkiksessä opeteta, kertomasi mukaan!

Kerroppa asia sitten oikein päin!

• LÄSSYTÄ!
        Katsos kirjoitti:

kun palstalla käsitellään muidenkin vaivoja ja ongelmia, eikä pelkästään vain sinun henk.koht.ongelmia!
        Jos sen mainitsemasi torvelon kannanotot häiritsevät sitä muutoin niin asiallista keskustelua, niin ainahan ne voi jättää lukematta!

Mainitsemasi torvelon lisäksi, joitain muitakin kun taas kiinnostaa tarkastella asioita ja ongelmia hiukan avaramminkin, kuin vain niiden pilleripurkkien perspektiivistä!

Mistähän sinä tiedät kuinka avarasti olen joutunut ongelmia tarkastelemaan?

Sulla ei ole pienintäkään aavistusta mitä olen joutunut ja joudun läpi käymään sairauksieni kanssa.
        Et voi edes kuvitella.

Joten älä mulle ala tyhjää lärpättään.

• alter ego..
        Olenkohan kirjoitti:

sitten ymmärtänyt asian aivan väärin päin, kun siinä ei ole totuuden jyvästäkään, kuten kerroit!

Mistähän tämä etupäässä näihin pillerein perustuva terveydenhoitomalli sitten juontaa, jos sitä ei edes lääkiksessä opeteta, kertomasi mukaan!

Kerroppa asia sitten oikein päin!

..vauhdissa.

• Koskahan
        Lääk kand kirjoitti:

yllätät, ja kirjoitat hiukan asiaakin!
        Tällaista ihmettä ei ole tainnut vielä tapahtua. Vain näitä outoja väitteitäsi ja kommenttejasi!

Tällaistako asioihin paneutumista siellä lääkiksessä sitten opetetaankin?
        Eipä tarvi enää näitä terv. hoidon asioita ihmetellä!

• Tutkimus pitemmälle

Sormissani on paha nivelrikko, kun ensimmäiset oireet alkoivat tyäöterveyshoito ohitti asian olankohautuksella.
      Olen liikkunut elämässni paljon, en ole ylipainoinen , enkä tupakoi tai käytä mitään päihteitä, olen pyrkinyt elämään normaalia terveellistä elämää.
      Kuitenkin minulla on nyt suurinpiirtein jatkuva särky sormissa, nivelet turvoksissa, kukaan ei välitä. Alkaa olla jo aika vaikeaa selvitä kodin töistä, joka päivä en pysty tekemään oikein mitään.

Ihmettelen suuresti, kuinka läärärit ohittavat tämän nivelrikon hoitamisen ja heillä ei ole kiinnostusta hoitaa potilasta lainkaan, toteamus nivelrikko riittää.
      Tein yli neljäkymmentäv vuotta työtä, jossa käytin päivittäin kirjoitus- ja laskukonetta, nyt sitten tietokonetta.
      Mielestäni lääkäreiden pitäisi alkaa hoitaa asiaa heti kun ensimmäiset merkit tulevat, mutta kun ei.
      Näinkin pahasti yhteiskuntaa runteleva sairaus ei ole saanut lääketieteessä sijaa tutkimukseen, jossa saataisiin hoitoa eteenpäin, ihmettelen.
      Tämä sairaus ei ole huonon elämän seurausta ainakaan minulla, sillä tiedän itse miten olen elämäni elänyt.

• namiskus

Olipa mukavaa että kaivoit tämän vanhan ketjun esille!
        Viisi ja puoli vuotta sitten tilanteeni näytti todella synkältä. Nyt on kaikki hyvin. Olen ollut jo kaksi vuotta eläkkeellä ja sitä ennen olin kaksi vuotta kuntoutustuella. Sain tekonivelen huonompaan polveeni enkä tarvitse mitään jatkuvaa lääkitystä kipuihin enää.
        Elämä hymyilee. Lapset ovat kumpikin jo maailmalla ja minä passaan vain itseäni. Kyllä osaan olla lopun ikäni onnellinen kissanpäivistäni kun tiedän mitä raataminen on.
        Mukavaa jatkoa kaikille nivelrikkoisille! Kyllä se aurinko joskus paistaa risukasaankin :)

• namiskus

Taasen oli tämä vanha ketju noussut esille.
      Nykyään varoitellaan liiasta istumisesta ja liikkumattomuudesta. Minä voin todella hyvin kun ei tarvitse turhaan hönttäillä. En ole tarvinnut edes Ibumaxia moneen vuoteen. Vointi on mitä mainioin ja muistan aina olla kiitollinen siitä ettei enää tarvitse töiden vuoksi itseään rikkoa.

• Sitäköhän tämä on?

Kertokaapa onko mulla kyseessä nyt alkava nivelrikko polvessa. Oireena on pistävä kipu polven sisäsyrjässä polvilumpion vieressä kävellessä, kun jalka liikkuu eteenpäin ja polvi koukistuu, itse astuminen ja jalalle painon varaaminen ei käy kipeästi. Muutenkin polvi tuntuu omituiselta, ja on ollut jo syksystä lähtien kylmälle arka.

• namiskus

Varmaankin sitä. Kuulostaa niin tutulta ja kun tietää miten yleinen vaiva nivelrikko on.
      Jos et ole nyrjäyttänyt jalkaasi että nivelsiteet olisi revenneet niin varmaan on kyseessä nivelrikko. Sehän näkyy röntgenkuvissa että jos kovasti vaivaa niin sitten lääkäriin.

• Sitäköhän tämä on?

Entä onko muilla ollut jonkinlaista paineen tunnetta polvessa, kun makaa vatsallaan ja jalan paino on siis polvilumpion päällä? Polvi myös ratisee kuin siellä olisi soraa sisällä, kun tuolilla istuessa nostan jalkaa maasta ja suoristan.

Ei tämä varsinaisesti kipeä ole enää, kun vain "hankalan" tuntoinen, tai korkeintaan lievää kipua välillä. Viikko sitten oli ihan kunnollakin kipeä (ja sitä aristi myös kun painelin sormilla kohtaa jossa kipu on samalla tavalla kuin jotain ruhjetta painaessa), mutta se asettui kun vähensin liikuntaa.

Polvi ei ole turvonnut ja mitään ei näy päällepäin (paitsi välillä ennen kuin tuli edes kipeäksi siinä on ollut pieni ja haalea mustelma vaikken ole kolhinut sitä mihinkään), enkä ole loukannut itseäni, eikä ole edes ylipainoa ja iältäni olen vajaa nelikymppinen - niin veikkaanpa että aika vaikea on päästä terv.keskuksessa lääkärin puheille tai saada lähetettä röntgeniin kun edes rasitusmurtuman vuoksi ei lääkäri ottanut minua tosissaan muutama vuosi sitten ja toinen jalka meni sen takia vähän pilalle.

Voiko nivelrikko tulla siis esim. jalkojen virheasennosta? Minulla on virheasento ollut aina, ja tuon pari vuotta sitten tulleen murtuman vuoksi askellus on varmaan taas muuttunut, koska jalka ilmeisesti luutui vähän väärin. Kävelen arviolta 7 - 10 km päivittäin, mutta jotkut juoksee maratoneja ilman ongelmia, niin miten mulla sitten menee nivelet rikki?

• Anonyymi

Olen tehnyt siivoustyötä 30 vuotta. Nyt nivelrikko sormissa. Yksi kerrallaan edennyt sormen päihin. Työterveys antoi vain kipulääkettä. Kipu ei ole vaivannut, ehkä silloin tällöin tuntuu kipua kun nostelen raskaita roskasäkkejä tmv. Luin, että ei tähän mitään hoitoa ole. Mutta rakastan työtäni ja työpaikkaani. Teen niin kauan kun vain pystyn :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4245
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      327
      2145
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1994
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1861
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1780
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      453
      1754
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      477
      1594
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      56
      1395
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      467
      1310
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1306
    Aihe