Poikkeat

kirkon opista

Sinä saat nyt kaikkien lapsikastekiihkoilijoiden vihat päällesi, kun poikkeat täysin evlut. kirkon
opista. Sen mukaan lapsi on perisynnin turmelema ja
tarvitsee kasteen pelastuakseen.
Miten voit kuulua vielä kirkkoon?

14

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli Wehalle

Jatkoksi "kiperiä kysymyksiä..." palstalta, joka
      täyttyi.

• Oppini on ihan Raamatun mukainen. Jos tunnustuskirjat opettavat kolmenlaista kasteoppi, niin tottakai pitäydyn siihen Raamatulliseen, jos siellä sellainen on.

Katso nyt itsekkin kansankirkkomme tilaa. Ei kaste ole heille autuutta tuonut, vaan useimmat ovat julkijumalattomia. Ei kirkommme käytä esim. seurakuntakuria pätkääkään.

Tunnustuskirjat

Ef.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia?

1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

2. ...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52. = Sitoo uudestisyntymisen kasteeseen.

3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

Kaste on välttämätön pelastukseen, mutta ei kasteen tahaton puute kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen (Laestadius, Luther, Augistunus), ovat tämän kannalla.

• Tiinaliina
        weha kirjoitti:

Oppini on ihan Raamatun mukainen. Jos tunnustuskirjat opettavat kolmenlaista kasteoppi, niin tottakai pitäydyn siihen Raamatulliseen, jos siellä sellainen on.

Katso nyt itsekkin kansankirkkomme tilaa. Ei kaste ole heille autuutta tuonut, vaan useimmat ovat julkijumalattomia. Ei kirkommme käytä esim. seurakuntakuria pätkääkään.

Tunnustuskirjat

Ef.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia?

1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

2. ...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52. = Sitoo uudestisyntymisen kasteeseen.

3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

Kaste on välttämätön pelastukseen, mutta ei kasteen tahaton puute kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen (Laestadius, Luther, Augistunus), ovat tämän kannalla.

Weha kirjoitti:
        "Katso nyt itsekkin kansankirkkomme tilaa. Ei kaste ole heille autuutta tuonut, vaan useimmat ovat julkijumalattomia. Ei kirkommme käytä esim. seurakuntakuria pätkääkään."

Tiinaliina:
        Typerä kommentti. Ei ole luterilaisen opin vika, että niin monet luopuvat lapsina saamastaan uskosta ja alkavat julkijumalattomiksi epäuskoisiksi. Sillä ei ole mitään tekemistä itse (kaste)opin kanssa. Eikä kukaan luterilainen edes väitä, että pelkkä kaste ilman uskoa pelastaisi ja toisi autuuden. Taas vääristelet.

T: Tiinaliina

• Tiinaliina kirjoitti:

Weha kirjoitti:
        "Katso nyt itsekkin kansankirkkomme tilaa. Ei kaste ole heille autuutta tuonut, vaan useimmat ovat julkijumalattomia. Ei kirkommme käytä esim. seurakuntakuria pätkääkään."

Tiinaliina:
        Typerä kommentti. Ei ole luterilaisen opin vika, että niin monet luopuvat lapsina saamastaan uskosta ja alkavat julkijumalattomiksi epäuskoisiksi. Sillä ei ole mitään tekemistä itse (kaste)opin kanssa. Eikä kukaan luterilainen edes väitä, että pelkkä kaste ilman uskoa pelastaisi ja toisi autuuden. Taas vääristelet.

Ei olekkaan luterilaisen opin vika, vaan nimiluterialisen opin vika, että ihmiset elävät luopuneessa tilassa ja Jumallattomasti. Ei ole kirkkokuria. Puhuin nyt kansankirkosta: Lapsen usko ei voi säilyä kun opetus ei seuraa.

Muutenkin väärä kasteoppi passivoittaa ihmiset ja niin sanotaankin: "Hedelmistään puu tunnetaan".

Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa ns. luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.

Ainakin pystyin jo näkemään ulkopuolisena, kuin VL-kristillisyydessä, usko säilyi ihan suvuttain. Toteutui lupaus: Matt.28:20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu.

Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).

• Tiinaliina
        weha kirjoitti:

Ei olekkaan luterilaisen opin vika, vaan nimiluterialisen opin vika, että ihmiset elävät luopuneessa tilassa ja Jumallattomasti. Ei ole kirkkokuria. Puhuin nyt kansankirkosta: Lapsen usko ei voi säilyä kun opetus ei seuraa.

Muutenkin väärä kasteoppi passivoittaa ihmiset ja niin sanotaankin: "Hedelmistään puu tunnetaan".

Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa ns. luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.

Ainakin pystyin jo näkemään ulkopuolisena, kuin VL-kristillisyydessä, usko säilyi ihan suvuttain. Toteutui lupaus: Matt.28:20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu.

Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).

... ei ole kasteopin syytä, vaan opetuksen puutteen syytä, se että ihmiset ovat passivoituneet uskon asioissa. (Minusta luterilainen kasteoppi muuten EI ole väärä.) Siinä olet kyllä oikeassa, että ei se kasteoppi mikään evankeliumin tärkein asia ole.

• Tiinaliina kirjoitti:

... ei ole kasteopin syytä, vaan opetuksen puutteen syytä, se että ihmiset ovat passivoituneet uskon asioissa. (Minusta luterilainen kasteoppi muuten EI ole väärä.) Siinä olet kyllä oikeassa, että ei se kasteoppi mikään evankeliumin tärkein asia ole.

sittenhän olemme pitkälle samalla kannalla. Pitäydyn tässä Raamatun ja tunnustuskirjan opetukseen.

• olevan eri

käsitykset kasteesta, itse edustan oppia että uudestisyntyminen sanan ja hengen kautta tarvitaan pelastukseen.
      Kaste ei ole automaatti.

• pete-man

Lutherus katsoi monen kastetun saaneen uskon ja Hengen, koskapa myöhemmin elivät uskovan elämää. Ja kun moni ei elänyt, uumoili vian löytyvän siitä, että vanhemmat, pastori ja muut eivät todella uskoneet ja tosi mielellä rukoilleet vaavin puolesta -vain uskovien lapsia tuli kastaa hänen mielestään. Näin kaste jäi tehottomaksi. Ei siis automaatti hänellekään. Jotain tästä Isossa Katekismuksessa.

• Ur Bania Kirvelet

Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Ja minkähän kohdan tuosta oppisi täyttää kirjaimellisesti?

• Ur Bania Kirvelet kirjoitti:

Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Ja minkähän kohdan tuosta oppisi täyttää kirjaimellisesti?

Kysyin asiaa uskovaiselta alkukielntuntijalta:

Mielestäni kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava.

Kirkolliskokouksessa ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi.

• weha kirjoitti:

Kysyin asiaa uskovaiselta alkukielntuntijalta:

Mielestäni kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava.

Kirkolliskokouksessa ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi.

Eli kastamalla ei mennä tekemään lähetystyötä. Lähetyskäsky ei puhu suomenolosuhteista, vaan pakanamaasta. "Ensin julistetaan, kastetaan uskoontulleet ja heidän lapsensa ja opetetaan pitämään kaikki, Mitä Jeesus on käskenyt pitää. Lähetyskäsky on Bibliassa kolmiosainen ja sisältää siten lapsikasteen".

• ransom

Uudestisyntyminen muuten lienee UT:ssa elävä metafora, kielikuva (ainakin 1 Piet), ei vielä opillinen termi. Luther puolestaan katsoi - esim. Kirkkopostilla - evankeliumin sanan vaikuttavan uskon ja sisältävän kaiken mitä kastekin, joka ei siis ole ehdottoman välttämätön pelastukseen. PS tuo Markuksen kohta olisi kai käännettävä 'joka sen (evankeliumin) uskoo (preesens) ja on kastettu (aoristi, kreikassa hetkellistä ja lopullista tapahtumista ilmaiseva aikamuoto), pelastuu. Usko on välttämätön, kaste hyvä sekin mutta ei yhtä välttämätön (näin myös kirkkopostilla). Mielellään tuossa 'uskoo ja kastetaan` kohdassa tietysti näkee aikajärjestyksen, jos on oppinut siihen tapaan uskomaan, mutta sekin tieto pitää olla valmiina jostain muualta.. Voisihan sitä muuten kokeilla omien silmälasien pois panemista, ja raamatunkohdan katselemista välillä toisen silmälasien läpi, ehkä siinä oppisi sympatiaa eri tavoin tulkitsevaa kanssataapertajaa kohtaan?

• Vaikka kirjoitin tosi paljon, niin yhteen kysymykseesi en vieläkään vastannut.

Miten voit kuulua vielä kirkkoon?

Vastaus: Eikös kansankirkkoon voi kuulua vaikka on mitä mieltä tahansa ja uskoo toisin?

Näinhän on siellä monia ns. herätysliikkeitä, jotka eivät pitäydy kirkon oppiin, vaikka siihen sanovat kuuluvansakkin ja kirkko on heidän kirkkonsa. Sinne kuuluu myös tunnustuksellisia avionrikkojia, juomareita, varkaita, ateisteja yms.

Miksen minä en sitten voisi, kirkon sääntöjen mukaan sinne kuulua?

• kuulua kirkkoon?

Sehän sinun kysymyksesi onkin.
      No, se on minun asiani.
      Mitäs sinulle muuta kuuluu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      66
      613
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe