Luottotietojen palautus?

nainen34v

sain äsettäin tietää että minulla on luottotiedoissa merkintä, mutta se on kuulemma "vähäinen"...pyysin asiakastieto oy:ltä luottotiedot ja odottelen nyt huomisen postia.

tietääkö kukaan mitä tuo "vähäinen" oikein tarkoittaa? kyselin vakuutuksia ja myyjä oli antamassa minulle vakuutuksia mutta kysyi sitten toiseltä voiko myöntää tuon "vähäisen" takia, mutta ei voinut ja en saanut mitä hain...Kysyin häneltä mitä tuo "vähäinen" tarkoittaa ja hän vain sanoi että pyydä luottotiedot niitä siitä selviää...

en tiedä mistä minulle on se merkintä tullut (sen pian selviää) ja olen ajatellut että sen jälkeen kun olen sen maksannut pois, saanko minä luottotiedot takaisin ja voisin sitten hakea esim. vapaa-ehtoisia vakuutuksia, lainaa pankista (pientä autoa tai isompaa asuntoa varten, kännykkäliittymää yms?)

26

23855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkintä pysyy, vaikka maksut maksaisitkin. Ohessa tietoa merkintöjen säilymisajasta:

      http://www.asiakastieto.fi/yksityisille/uk_6.jsp?l1=4

      Mutta eivät ne merkinnät tietämättä sinne tule. Ja jos kyseessä on ollut virheellinen merkintä, niin ne toki saa oikaistua.

      • nainen34v

        tarkoittaako tuo että voin sitten jossain vaiheessa hakea lainaa?

        jos kaikki maksettu pois, ja "aikaa" vielä jäljellä niin myönnetääkö silti lainaa vaikka merkintä on?


      • Kulutusluotto pitkänä?
        nainen34v kirjoitti:

        tarkoittaako tuo että voin sitten jossain vaiheessa hakea lainaa?

        jos kaikki maksettu pois, ja "aikaa" vielä jäljellä niin myönnetääkö silti lainaa vaikka merkintä on?

        Mikähän tuo "vähäinen" mahtaisi olla, lieneekö kulutusluottoihin liittyvä maksuhäiriö? Sellainen voi tulla esimerkiksi pitkäksi menneestä kulutusluotodsta luottokorttimaksusta ilman oikeuden päätöstä. Lainaa tuskin saa, jos merkintä on. Merkintä pysyy rekisterissä kaksi vuotta, vaikka kaikki olisi maksettu pois. Jos et töppäile enenpää, niin sen jälkeen voit hakea lainaa.


      • myönnetä mitään
        nainen34v kirjoitti:

        tarkoittaako tuo että voin sitten jossain vaiheessa hakea lainaa?

        jos kaikki maksettu pois, ja "aikaa" vielä jäljellä niin myönnetääkö silti lainaa vaikka merkintä on?

        Itsellä sama tilanne. Olen maksut maksanut ja merkintä pysyy, vielä viikon. Sitten vanhenee.

        Kun on merkintä ei saa puhelin/nettiliittymä, ei mitään luottokortteja, hyvä että auton lakisääteiseen liikennevakuutukseen. Kaikki yhtiöt eivät kyllä huoli asiakkaakseen.
        Tulet vielä huomaamaan ylimielisen suhtautumisen esim. pankissa asioidessasi jos luottotietosi tulevat esiin, tai ne näkyvät koneelta pankkivirkailijalle.
        Kaikki vapaaehtoiset vakuutukset voit unohtaa.

        Tässä yhteiskunassa olet rikollinen niin kauan kuin merkintä pysyy.


      • zaaaq
        nainen34v kirjoitti:

        tarkoittaako tuo että voin sitten jossain vaiheessa hakea lainaa?

        jos kaikki maksettu pois, ja "aikaa" vielä jäljellä niin myönnetääkö silti lainaa vaikka merkintä on?

        Lainaa saa aina vaikka olisi häiriömerkintä, jos on antaa riittävän hyvä reaalivakuus. esim asuntolainaa saa luottohäiriöinen uuteen tai uudehkoon asunto-osakkeeseen jos on vähintään 25 % omaa pääomaa asunnon hinnasta eli pankki rahoittaa 75% asunnon arvosta ja saa vakuudeksi asunto-osakkeen.Tämän lisäksi asiaan vaikuttaa se että miten ja miksi luottohäiriö merkintä on tullut.Esim yrittäjällä tai yrittäjä taustaisella voi olla häiriömerkintä joka ei millään tavalla johdu hänestä itsestää vaan on joutunut esim ammatimaisen huijauksen petoksen kohteeksi jne..


      • alina81
        myönnetä mitään kirjoitti:

        Itsellä sama tilanne. Olen maksut maksanut ja merkintä pysyy, vielä viikon. Sitten vanhenee.

        Kun on merkintä ei saa puhelin/nettiliittymä, ei mitään luottokortteja, hyvä että auton lakisääteiseen liikennevakuutukseen. Kaikki yhtiöt eivät kyllä huoli asiakkaakseen.
        Tulet vielä huomaamaan ylimielisen suhtautumisen esim. pankissa asioidessasi jos luottotietosi tulevat esiin, tai ne näkyvät koneelta pankkivirkailijalle.
        Kaikki vapaaehtoiset vakuutukset voit unohtaa.

        Tässä yhteiskunassa olet rikollinen niin kauan kuin merkintä pysyy.

        oikeassa olet..itsellä kaikki maksettu ulosottoon mutta vielä pysyy ainakin 3-vuotta.sain vakuutus yhtiöstä tosi törkeää palvelua kun selvisi luottotiedot..


      • Anonyymi

        Maksuhäiriömerkintä ei tosiaan katoa vähään aikaan sieltä luottotietorekisteristä, vaan säilyy joitakin vuosia https://tinyurl.com/yyv8e4ya siellä. Kun merkinnän aiheuttanut tapahtuma on hoidettu kuntoon, eli maksuhäiriön liittyvän velan on maksanut kokonaisuudessaan, voi tästä toimittaa tiedon luottotietorekisterille. Maksun suorituksesta kirjataan tieto maksuhäiriötiedon yhteyteen. Tieto maksun suorituksesta tulee tehdä kirjallisesti. Ilmoitukseen on liitettävä luotettava selvitys maksun suorittamisesta, esimerkiksi velkojan antama todistus tai muu luotettava selvitys. Suomessa toimii kaksi luottotietoyritystä, joiden kanssa voi asioida tarvittaessa.


    • poistanut

      UMS merkintä on ainoa mikä poistuu maksamalla
      laskun pois,tosin tässäkin täytyy soittaa ja ilmoittaa sille jolta merkintä on tullut
      eli ulosottoon ja ilmoittaa että poistavat merkinnän(itse kun asiaa hoidin niin eivät tienneet että poistuu,mutta ums merkintä pitää poistaa kun maksettu).
      Muista kuin ums merkinnöistä voit tietysti yrittää sopia laskuttajan
      kanssa että poistaisivat merkinnän aiheettomana,mutta harvoin onnistuu!
      Asiakastiedosta saat omat luottotietosi jossa näkyy millä merkinnällä merkintä on.

      • miimii

        Mistä tietää onko oma merkintä tuo kyseinen ums merkintä? mitä se ylipäätään tarkoittaa?


      • jokulispokulis
        miimii kirjoitti:

        Mistä tietää onko oma merkintä tuo kyseinen ums merkintä? mitä se ylipäätään tarkoittaa?

        Asiakastiedossa se lukee sinun velkaerittelysi/merkintöjesi kohdalla, että onko kyseessä UMS (suppeassa ulosotossa ei ole löytynyt ulosmitattavaa)

        tuossa on hyvä linkki, jossa on selostettu näitä lyhenteitä ja niihin liittyviä asioita suht selkeästi...

        http://www.omatieto.fi/pdf/Luottotietomerkinnat.pdf

        UMV-merkintää taas et saa pois, vaikka velka olisikin maksettu...se on tilanteesta riippuen 3 tai neljä vuotta :(


    • sen velan, mistä

      merkintä on tullut, voit pyytää Asiakastietoa merkitsemään rekisteriinsä, että velka on maksettu.
      Merkintä siis pysyy tietyn ajan kyllä, mutta joskus on apua asioinnissa siitä, että kysyjä näkee sinun hoitaneen velan pois sentään.
      Esim. vuokra-asuntoa hakiessa tuosta seikasta on ollut käytännössä apua ihmisille, joita olen jeesannut paperiasioissa.
      Tietysti pitää toimittaa pätevä todistus velan maksusta Asiakastietorekisteriin.

      • poistanut

        Siis totta on että apua on jonkin verran kun saa merkinnän että maksettu!
        Tosin kyllä monessa asiassa ei kylläkään auta
        riippuu aivan paikasta toiselle virkailijalle kävisi mutta toiselle taas ei(kokemusta on)
        silti kylläkin kannattaa maksettu merkintäkin
        kirjauttaa tietoihin.
        Mutta pidetään peukkuja että olisi vain UMS merkintä kysymyksessä niin silloin saisit tietosi korjatuksi täysin puhtaaksi.


      • nainen34v
        poistanut kirjoitti:

        Siis totta on että apua on jonkin verran kun saa merkinnän että maksettu!
        Tosin kyllä monessa asiassa ei kylläkään auta
        riippuu aivan paikasta toiselle virkailijalle kävisi mutta toiselle taas ei(kokemusta on)
        silti kylläkin kannattaa maksettu merkintäkin
        kirjauttaa tietoihin.
        Mutta pidetään peukkuja että olisi vain UMS merkintä kysymyksessä niin silloin saisit tietosi korjatuksi täysin puhtaaksi.

        on umv merkintä, ja asiakastieto oy ilmoituksessa on että se poistuu vihdoin ja viimein tulevana joulukuussa, eli pitäisi vielä odottaa puolisen vuotta ennenkuin tiedot ovat puhtaat.

        se "vähäinen" summa onkin n300 euroa...mietin että jos saan sen maksettua lähipäivinä pois ja saan kuitin toimitettua niin voinko hakea samantien pankista pienen lainan? vai pitääkö minun odottaa joulukuuhun?

        minulla on hyvä vakituinen työ.


      • zaxs
        nainen34v kirjoitti:

        on umv merkintä, ja asiakastieto oy ilmoituksessa on että se poistuu vihdoin ja viimein tulevana joulukuussa, eli pitäisi vielä odottaa puolisen vuotta ennenkuin tiedot ovat puhtaat.

        se "vähäinen" summa onkin n300 euroa...mietin että jos saan sen maksettua lähipäivinä pois ja saan kuitin toimitettua niin voinko hakea samantien pankista pienen lainan? vai pitääkö minun odottaa joulukuuhun?

        minulla on hyvä vakituinen työ.

        saat varmasti pienen lainan jos saat jonkun takaajaksi tai joikin muu pankkin hyväksymä vakuus.


      • nainen34v
        zaxs kirjoitti:

        saat varmasti pienen lainan jos saat jonkun takaajaksi tai joikin muu pankkin hyväksymä vakuus.

        ketään ketä voisin saada takaajaksi tai mitään mikä kävisi vakuudesta.

        toivotontako se sitten on, eli onko unohdettava koko asia?


      • Koho
        nainen34v kirjoitti:

        ketään ketä voisin saada takaajaksi tai mitään mikä kävisi vakuudesta.

        toivotontako se sitten on, eli onko unohdettava koko asia?

        Eikö ole yksinomaan hienoa, jos nyt onnistut olemaan vielä yhden kuukauden ottamatta uutta lainaa?
        Asiasi ovat loksahtamassa loistavalle tolalle. Sinulla on työ, vieläpä hyväpalkkainen, merkinnät poistumassa ja velkasaldo yhtä erää vaille nollassa. Seuraavasta tilistäsi saat viimeisen erän maksettua, ja kaikki loppu raha pakollisten laskujen jälkeen jää ihan omaan käyttöösi.
        Moni murheissaan kärsivä antaisi vuoden elämästään päästäkseen yhtä hyvään tilanteeseen.
        Tsemppiä ja nauti velattomana olemisen vapaudesta.


    • nainen34v

      nyt oikeastaan on ihan hyvä fiilis, kaikki asiat näyttävät menevän parempaan suuntaan...toivottavasti ei mitään ikäviä yllätyksiä ilmene.

      se "vähäinen" summa on loppujenlopuksi ollut vain n30 euroa ja nyt tajuan miten hölmö olen ollut -> eli menetin luottotiedot muutaman kympin takia neljäksi vuodeksi.

      tuo monen vuoden takainen summa on nyt maksettu (kokonaan) pois ja tänään saan luottotietoihin sen "positiivisen" merkin :) olen todellakin helpottunut.

      toivottavasti muutkin saa kokea samaa aitoa iloa mitä minä nyt saan kerrankin kokea - ensimmäiseen kertaan koko aikuisiässä minulla tulee olemaan puhtaat tiedot...

      • kii

        itsekkin olen ollut "puhtaana" n.4 kuukautta,eli tammikuun alusta asti vaikkakin on vielä maksettavaa voutille noin 400€ mutta on kyllä mahtava olo kun on saanut nimen takaisin..
        olkaamme iloisia ja ei menetetä nimee enään


      • alina81

        täällä vielä 3-vuotta edessä mutta kyllä sen jaksaa kun on jaksettu tähänkin asti..ai niin kiitti näille kirjoittajille mulle ainakin selvisi muutama hyvä tiedon murunen


    • ninnu_24

      miten saan luottotiedot takas ku oon maksanu kaikki velat ulosottoon.. sieltä sanottiin et pitäis tehä joku hakemus.. mut minkälainen.. auttakaa, haluan luotto tietoni takas

      • ...

        Mulla ei ole ikinä mennyt ulosottoon asti, mutta sain ns. leiman enkä pääse siitä eroon.. Kolmisen vuotta sitten kun PikaVipit oli aika uusi juttu ja niitä sai ottaa oikeasti kuka tahansa ja miten halusi, niin jouduin sellaiseen velkakierteeseen että huh huh - Tilaamatta kuitenkaan itse YHTÄKÄÄN lainaa.. Eli juurikin niin, mun nimelläni oli otettu 400 euron lainoja 6 kpl ja avattu 2 puhelinliittymää (kahden vuoden sopparit puhelimet).. Vippien lainoista ei maksuviestejä tullut mulle kuin vasta kolmas muistutus - sitä ennen lähetetty kusettajan osoitteeseen.. Siinä vaiheessa keränneet velkaa jo sellaisen 4500 euroa.. Tein rikosilmoituksen, poliisi selvitti asiaa ja rikoksen tehnyt lähtenyt pois Suomesta ja kappas oikeudenkäyntiä ei voitu siis järjestää, kun tyyppi ei ollut edes maassamme.. Poliisista lähetettiin kyllä tiedot asiasta luottokuntaan ja DNA:lle viestitettiin myös..
        Eipä auttanut - jouduin keskeyttää opiskelut ja mennä työelämään paskaan työhön ja maksamaan koko velan pois, sekä toista puhelin liittymää 2 vuotta (oli muka mun allekirjoitus ja vitut)... Nykyään luottokunta ei silti myönnä lainoja tai luottokortteja, vaikka luottotiedot on ok.. Ja penniäkään en ole saanut maksettuja rahoja takaisin..... Että näin meillä Suomessa........


      • late6666
        ... kirjoitti:

        Mulla ei ole ikinä mennyt ulosottoon asti, mutta sain ns. leiman enkä pääse siitä eroon.. Kolmisen vuotta sitten kun PikaVipit oli aika uusi juttu ja niitä sai ottaa oikeasti kuka tahansa ja miten halusi, niin jouduin sellaiseen velkakierteeseen että huh huh - Tilaamatta kuitenkaan itse YHTÄKÄÄN lainaa.. Eli juurikin niin, mun nimelläni oli otettu 400 euron lainoja 6 kpl ja avattu 2 puhelinliittymää (kahden vuoden sopparit puhelimet).. Vippien lainoista ei maksuviestejä tullut mulle kuin vasta kolmas muistutus - sitä ennen lähetetty kusettajan osoitteeseen.. Siinä vaiheessa keränneet velkaa jo sellaisen 4500 euroa.. Tein rikosilmoituksen, poliisi selvitti asiaa ja rikoksen tehnyt lähtenyt pois Suomesta ja kappas oikeudenkäyntiä ei voitu siis järjestää, kun tyyppi ei ollut edes maassamme.. Poliisista lähetettiin kyllä tiedot asiasta luottokuntaan ja DNA:lle viestitettiin myös..
        Eipä auttanut - jouduin keskeyttää opiskelut ja mennä työelämään paskaan työhön ja maksamaan koko velan pois, sekä toista puhelin liittymää 2 vuotta (oli muka mun allekirjoitus ja vitut)... Nykyään luottokunta ei silti myönnä lainoja tai luottokortteja, vaikka luottotiedot on ok.. Ja penniäkään en ole saanut maksettuja rahoja takaisin..... Että näin meillä Suomessa........

        sain maksettua 3000e velan ja luottotiedot ei oo kunnossa vasta ku 3 vuoden päästä!!!!


    • anonyymi_

      Minusta Suomen malli on aika kohtuuton vaikka asiansa saisikin hoidettua, itselläni oli jonkin verran velkaa ulosottoon reilu pari vuotta sitten. Sain maksettua kaikki pois, hoidin viime syksynä jokaisesta merkinnästä Asiakastietoon sen "maksettu" merkinnän. Elämäntilanteeni oli sellainen että olin joutunut asumaan äitini luona Helsingissä pari vuotta pelkästään jo siksi koska olin työtön ollut 2008 syyskuun lopulta asti. Välimme lopulta tulehtuivat niin pahasti ajan myötä etten voinut enää asua siellä, jouduin muuttamaan pakon edessä syrjäseudulle "evakkoon" missä joka päivä vain pyöri ajatus mielessä että luottotiedot pitävät huolen siitä että syrjäydyn elämästä lopullisesti koska en saa asuntoa mistään missä voisi myöhemmin olla töitä, sitten alkoi juomiskierre että oli pakko juoda vähintään pullo viinaa päivässä miettien että milläköhän sitä saisi hengen vietyä itseltään...

      Kuukausi sitten edellinen työnantajani soitti sitten ja kyseli tilannetta, kerroin että olen joutunut muuttamaan tänne että työssä käynti pk-seudulle olisi turhan työlästä täältä käsin... minun onnekseni hän sanoi että kyllä me sulle asunto hommataan! Näin kävikin ja nyt asun Vantaalla ja käyn kokopäivä työssä, selviän hyvin yksinkertaisella keinolla arjen menoista, maksan laskut heti kun saan ne käsiini ja vuokran siitä tilistä mistä se olisi muutenkin pakko maksaa, autoakin pystyn pitämään koska se on isäni nimissä ja maksan hänelle kuluvähennyksiä tietyn summan kuussa. Laskullinen puhelinliittymä minulla on ollut jo monta vuotta ja siten saman operaattorin kautta sain laajakaistan "vanhana" asiakkaana mikä minulla oli myös ennen ollut kyseisen operaattorin kautta. Vielä menee 2011 marraskuulle ennen kuin luottotietoni ovat puhtaat.

      Minusta luottotietolaki tarvitsisi todellista remonttia, esimerkiksi omassa tapauksessani olisin tullut yhteiskunnalle erittäin kalliiksi, syrjäytyminen ja siitä seurauksena mahdollisesti itsemurha. Todennäköisesti sillä että jos maksettu merkinnän jälkeen maksuhäiriömerkintä poistuisi nykyistä huomattavasti nopeammin saataisiin enemmän "kaikki voittaa" tilanteita.

      Saan kiittää joka päivä sitä että olin kyennyt pitää suhteita yllä mitä kautta sain taas elämästäni kiinni, valitettavasti kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

    • Anonyymi

      :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD :DDDDDDDDDDDDD

    • Anonyymi

      On se merkintä varmaan niin vähäjinen että se ei poistu sataprosenttisesti koskaan. Joudut osoittamaan jatkossa hyvin vahvaa talouden pitoa etkä sittenkään saa luottoa

      • Anonyymi

        "Joudut osoittamaan jatkossa hyvin vahvaa talouden pitoa etkä sittenkään saa luottoa"

        Vahva taloudenpito ja kulutusluottojen ottaminen ovat toisensa poissulkevia asioita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe