Voisitteko antaa niitä kohtia joilla uskovat krisset väittää Jeesuksen olevan Jumala?
Haluan kasata ne ja katsoa onko niissä mitään todisteita väitteille :=)
Raamatun kohtia Jeesuksen jumallisuuden todisteiksi?
11
587
Vastaukset
- Voitto Ramu
Jes 95:5
Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Joh 1:
1.Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA.
2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.- to...
kohta puhu Jeesuksen eikä edes nuoren naisen jo odottaman Imanuelin jumaluudesta.
- Johanneksen 1. kirjeen
5: 20 "...Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.."
- JES 11:1-5
Jes.11:1-5 "Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa. Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki. Hän halajaa Herran pelkoa, ei hän tuomitse silmän näöltä, eikä jaa oikeutta korvan kuulolta, vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille, suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä. Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side." Katso myös Jes 7:14 : "SENTÄHDEN HERRA ITSE ANTAA TEILLE MERKIN: KATSO, NEITSYT TULEE RASKAAKSI JA SYNNYTTÄÄ POJAN JA ANTAA HÄNELLE NIMEN IMMANUEL."
- to...
ei Jesajassa tule raskaaksi vaan alma', nuori nainen. Ei liioin missään heprealaisten kirjoitusten kohdassa puhuta ihmiseksi tulevasta YHWH:sta tai Jeesuksesta saati tämän jumaluudesta.
Katso ensin tämä. Vertaa sen jälkeen Raamattuun. Nämä löytyvät historiankirjasta.
Kuka hän on?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000283&posting=22000000016119645
Master Eq- TUXEDO
Kiitos linkistä :=)
- Pähkylä
Tässä joitain niistä:
Jeesuksesta sanotaan:
"Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana"
(Miika 5:2)
"Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja
Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona."
Joh. 1:1-2
Johanneksen evankeliumin ekassa luvussa kerrotaan,
miten tuo Jumalan Sana (=Jeesus) tulee lihaksi,
ihmiseksi, ja asui meidän luonamme.
Isä itse sanoo Poikaansa Jumalaksi (Hebr. 1:8):
Jumala sanoo: "mutta Pojasta: 'Jumala, sinun
valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti,
ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."
(Joh. 1:18) Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
Ainoa Poika, Joka itse on Jumala, ja joka aina on
Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.
(Kol.2:9) "Hänessä (=Jeesuksessa) on jumaluus
ruumiillistunut koko täyteydessään"
(2.Kor. 5:19) Sillä JUMALA OLI KRISTUKSESSA
ja sovitti maailman itsensä kanssa...
Joh 20:27-29 kertoo, miten Tuomas löytää Herransa
ja Jumalansa. Jeesus sanoi Tuomaalle:
"Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni,
ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni,
äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani
ja minun Jumalani!" Jeesus toteaa Tuomaan uskoneen:
"Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
-----------
Jumala sanoo, ettei Hän jaa kunniaansa muille:
(Jes. 42:8) "Minä olen Herra, Jahve on minun
nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään
luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä
jumalankuville."
Miten sitten Poikaa tulee kunnioittaa samalla
tavalla kuin kunnioitetaan Isää:
..."jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin
kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita
Poikaa, ei kunnioita myöskään Isää, joka on hänet
lähettänyt." (Joh.5:23)
Poikaa ei siis kunnioiteta enempää eikä vähempää
kuin Isää, vaan: niin kuin Isää. - Hän ei ole
jonkinlainen "pikku-Jumala", kuten jotkut
opettavat, sillä Raamatun mukaan on vain yksi
Jumala, ja kaikki muut jumalaksi sanotut ovat
epäjumalia. Muu menee polyteismin puolelle.
----------
Miten Jumala määritellään Raamatussa?
Kuka on Jumala?
Tärkein ja ensimmäinen Jumalan määritelmä on:
Hän on se, joka on luonut taivaat ja maan.
"Alussa Jumala loi taivaat ja maan" Moos.1:1
On olemassa vain yksi Jumala: Hän, joka on luonut.
(Jes. 45:18; Apt. 17:24; Jes. 44:24)
Epäjumalia kuvataan Vanhassa testamentissa usein
niinä, jotka "eivät ole luoneet mitään".
Kaikki mitä on olemassa kuuluu jompaan kumpaan
kategoriaan: "luotuihin" tai "Luojaan".
Raamattu sanoo, että Jumala loi maailman Sanansa,
eli Jeesuksen, kautta: (Ps. 33:6; Joh. 1:3;
Hepr. 1:2; Kol. 1:16).
esim. Joh.1:3 sanatarkasti: "Kaikki ovat hänen
(=Jeesuksen) kauttaan tehdyt, ja ilman häntä ei
ole mitään tehty, joka tehty on."
- Jos *mitään* ei ole luotu ilman Jumalan Sanaa,
Jeesusta, silloin Jeesus ei voi itse kuulua
kategoriaan "luomakunta", vaan "Luoja" = Jumala.
"hänessä (=Jeesuksessa) luotiin kaikki,
mikä taivaissa ja mikä maan päällä on,
näkyväiset ja näkymättömät,
olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia,
hallituksia tai valtoja,
kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
ja hän on ennen kaikkia,
ja hänessä pysyy kaikki voimassa." (Kol.1:16)
Raamattu sanoo, että tämä maailmamme on
Jeesuksen oma maailma:
"Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa
eivät ottaneet häntä vastaan." (Joh.1:11)
Toisaalta Raamattu sanoo, että Jumala loi yksin
maan ja taivaan: "Yksin on hän levittänyt yllemme
taivaan, hän kulkee meren hyökyjen yli." (Job.9:8)
Kuitenkin Jumala loi maailman Jeesuksen kautta.
Jeesus on Jumalan "luova Sana".
----------
Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku
kertoo siitä miten Sana, joka "oli Jumala",
ja "jo alussa Jumalan luona", tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme (=Jeesus)
(Joh.1:1, 14). Hän luopui vapaaehtoisesti
kirkkaudestaan ja tuli tänne alas keskellemme,
todelliseksi ihmiseksi. Kannattaa lukea
Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku
kokonaan, niin asiayhteys säilyy.
Syntyessään tänne maan päälle veljeksemme,
Poika "tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon".
Tästä kertoo Fil 2:5-8: "Olkoon teillä se mieli,
joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei,
vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut
saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan
tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli
ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin
olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan
asti, hamaan ristin kuolemaan asti."
Jeesus siis tyhjensi ja nöyryytti itsensä,
luopui asemastaan ja kirkkaudestaan, ja tuli
elämään ihmisenä samojen kiusausten ja
rajoitteiden alaisuuteen kuin muutkin ihmiset.
Jeesus oli kuitenkin koko ajan sekä Ihmisen Poika
että Jumalan Poika, ihminen ja Jumala, mutta hän
kieltäytyi käyttämästä jumalallista valtaa omaksi
hyväkseen, koska muuten ihmiskunta olisi jäänyt
sovittamatta.
Hänen täytyi olla todellinen ihminen voidakseen
edustaa meitä ihmisiä - voidakseen ottaa meidän
syntimme omaksi syykseen ja kärsiä niiden
rangaistuksen.
Mutta Hän ei voinut olla vain ihminen, sillä
Raamattu todistaa, että kaikki ihmiset ovat
syntisiä. Jos Hän olisi ollut vain ihminen,
hän olisi voinut kärsiä vain omien syntiensä
rangaistuksen. Hänen täytyi olla puhdas,
synnitön, ja sellainen on vain Jumala itse.
------------
Jeesusta kutsutaan Raamatussa myös Immanueliksi,
mikä on suomennettuna "Jumala meidän kanssamme"
(Matt 1:23).
----------
Jeesus oli koko ajan sekä "Ihmisen Poika",
kuten hän usein nimitti itseään, että
Jumalan Poika. Ihminen ja Jumala.
Miksi sitten Jeesus rukoili Jumalaa täällä
alhaalla ollessaan. Tai miksi hän ei tiennyt
kaikkea tulevaa? Jne... jne...
Vastaus liittyy juuri Jeesuksen tehtävään Ihmisen
Poikana. Jeesus "ei -- katsonut saaliiksensa olla
Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä -- ja
hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin
ihminen." Jeesus valitsi ihmisenä olon. Hän
kieltäytyi usein käyttämästä jumalallista
valtaansa, koska hän halusi täyttää hänelle
annetun tehtävän, jonka hän vain ihmisenä,
toisena Aadamina, voisi suorittaa. Hän olisi
voinut käyttää jumalallista voimaansa Saatanan
häntä kiusatessaan tai ristillä roikkuessaan,
mutta valitsi toisin. Samoin hän tässä
valitsemassaan alennustilassa rukoili Isäänsä.
Poika oli Isälleen alamainen, jättäen meille
esimerkin.
Ihmisen lapsi on ihminen,
ja Jumalan Poika on Jumala.
Samoin kuin vaimo ei ole vähempää ihminen,
tai eri arvoinen kuin mies, vaikka hän
on miehelleen alamainen,
ei Poika ole vähempää Jumala kuin Isä,
vaikka hän on Isälleen alamainen.
Järjestykseen liittyvät asiat eivät ole
olemukseen liittyviä asioita.
----------
Vanhassa Testamentissa profeetta Jesaja ennustaa
tulevalla Messiaalla olevan sama nimi kuin
ainoalla oikealla Jumalalla:
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille
annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen
nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5)
-----------
(Joh. 14:8-11)
Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä,
niin me tyydymme". Jeesus sanoi hänelle:
"Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän
kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus!
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän;
kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa?
Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni:
Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.
Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on
minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni
tähden."
-----------
(1.Joh.5:20) "Mutta me tiedämme, että Jumalan
Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen,
tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä
Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa
Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja
iankaikkinen elämä."
------------
Kuka on Raamatun mukaan ensimmäinen ja viimeinen?
Vanhassa testamentissa Jumala puhuu: "Näin sanoo
Herra (JHVH), Israelin kuningas, ja sen lunastaja,
Herra (JHVH) Sebaot:
Minä olen ensimmäinen,
ja minä olen viimeinen,
ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes.44:6)
Kuitenkin Uudessa testamentissa Ilmestyskirjassa
Jeesus sanoo: "Älä pelkää!
Minä olen ensimmäinen
ja viimeinen,
ja minä elän; ja minä olin kuollut,
ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti,
ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."
(Ilm. 1:17-18)
Sitä voi sitten miettiä, miten voiko olla
kaksi "ensimmäistä ja viimeistä"?
Ellei sitten ole niin, kuten Jeesus sanoo:
he ovat todella yhtä - ei vain yksimieliset tms.
kuten jotkut haluavat vesittää tuon.
------------
Isä, Poika ja Pyhä Henki jakavat yhden ja
saman nimen, ja siihen nimeen Jeesus käski
kastaa: "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
(Matt.28:19). - Ja tuo alkukielinen sana "nimeen"
on todellakin yksikkö, ei monikko "nimiin", joka
olisi ollut kieliopin mukaista.
----------
Jo Vanhan testamentin alkulehdillä käy ilmi
Jumala, joka keskustelee ihmisen luomisesta:
(1.Moos.1:26): - Ja Jumala (Elohim) sanoi:
Tehkäämme [MONIKKO] ihminen kuvaksemme [MONIKKO],
kaltaiseksemme; [MONIKKO] ja vallitkoot he meren
kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko
maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
Yksikkö ja monikko vuorottelevat myös esim. (Jes.6:8):
- Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: Kenenkä
minä [YKSIKKÖ] lähetän? Kuka menee meidän
puolestamme? [MONIKKO] Minä [Jesaja] sanoin:
"Katso, tässä minä olen, lähetä minut."
--------
Johannes viittaa evankeliumissaan (luvussa 12
jakeissa 38-41) Vanhaan testamenttiin Jesajan
kirjan jakeisiin. Johannes kertoo, että profeetta
Jesaja tarkoitti Jeesusta seuraavilla sanoillaan,
kun hän näki Jeesuksen kirkkauden: "-- Hän on
sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän
sydämensä, jotta he eivät silmillään näkisi
eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät
kääntyisi enkä minä parantaisi heitä. Näin Jesaja
sanoi, koska oli nähnyt Kristuksen kirkkauden;
juuri Kristusta hän sanoillaan tarkoitti."
Mihin kohtaan Jesajan kirjaa tässä siis
viitataan? Mitä Jesaja näki, kun hän näki
Jeesuksen? Jes.6:1-3 kertoo näin: "Kuningas
Ussian kuolinvuotena minä näin Herran (JHVH)
istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja
hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli
kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa,
kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he
lensivät. Ja he huusivat toinen toisillensa ja
sanoivat: 'Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot;
kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa."
Jakeessa yhdeksän tulee tuo kohta, jossa tuo
sama "Pyhä, pyhä, pyhä" sanoo: "Kuulemalla
kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa
älkääkä ymmärtäkö." - siis samaa kuin Joh.12:40
- - - - - -
Ketä ainoaa Raamatun mukaan ihminen saa rukoilla
ja kumartaa?
(Matt. 28:9) Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan
ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä,
syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
Jeesusta ihminen saa kumartaa ja rukoilla.
Mutta Raamattu varoittaa jyrkästi kumartamasta
muita kuin Jumalaa. Esim. Ilmestyskirjassa
(Ilm.22:9) Johannes aikoo erehdyksessa kumartaa
enkeliä, mutta saa enkeliltä heti
varoituksen: "Älä tee niin! Minä olen vain
Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja profeetat,
sinun veljesi, ja kaikki ne, jotka ottavat
varteen tämän kirjan sanat. Jumalaa sinun tulee kumartaa!"
(Joh.14:14) Jeesus sanoo: "Mitä te minun
nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen."
---------
Yksi näistä kohdista on Sakaria 12:10,
jossa Jumala puhuu näin:
"Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja
Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen.
He katsovat minuun (!), jonka he ovat lävistäneet (!).
Ja he valittavat häntä (!), niinkuin valitetaan
ainokaista, murehtivat häntä katkerasti,
niinkuin murehditaan katkerasti esikoista."
Siis kehen lävistettyyn ihmiset katsovat?
- johonkuhun, joka on vuodattanut Jerusalemin
asukasten päälle armon ja rukouksen hengen.
Ensin Jumala puhuu, että ihmiset katsovat "minuun",
jonka he ovat lävistäneet,
sitten tuosta samasta lävistetystä vaihtuu
puhuttelumuodoksi "hän", jota valitetaan kuin ainokaista.
Johannes kertoo evankeliumissaan (19:37),
että tuo kohta kertoo Jeesuksesta:
"Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät
hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen
kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen
todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta
puhuvansa, että tekin uskoisitte. Sillä tämä
tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen:
"Älköön häneltä luuta rikottako".
Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat
katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".
Ilmestyskirja (Ilm. 1:7) puhuu tuon lävistetyn paluusta:
"Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät
saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet
lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat
vaikeroitsevat hänen tullessansa.
Totisesti, amen."
--------
Kristityt ymmärtävät, että Jeesus on Jumala,
Isä on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.
Kuitenkaan ei ole olemassa kolmea Jumalaa,
vaan Jumala on yksi.
Pidämme kiinni sekä persoonien erillisyydestä,
että Jumalan ykseydestä.
Tämä on Raamatun ilmoitus, ja sitä me kumarramme,
vaikka se ei järjelle avaudu. "Alussa" ei ollut
muuta kuin Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Edes sitä ei ihminen voi ymmärtää. Millaista oli
ennen kuin oli mitään luotua? Ihminen kun ei
tajua edes sitä, miten luodaan yksi vaivainen
solu tyhjästä? - Miten ihminen voisi sitten
ymmärtää pienellä järjellään Jumalan, oman
Luojansa olemuksen jotenkin tyhjentävästi.
Täällä ajassa maan päällä me "katselemme vielä
kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin
näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä
vajavaista, mutta kerran se on täydellistä,
niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee"
(1.Kor.13:12) - Koetelkaa kaikki
Jos tätä Raamattupankkiamme voi tyhjentää.. :)
mutta kyllä se UT:a lukemalla selviää, Jeesuksen tosi luonto.
Tarkastelepa vaikka seuraavia jakeita:
´Tiitus 1:3 mutta kun aika oli tullut, ilmoitti hän sanansa saarnassa, joka on uskottu minulle Jumalan, meidän vapahtajamme, käskyn mukaan:
4 Tiitukselle, oikealle pojalleni yhteisen uskomme perusteella. Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta!
Tässä Paavali kutsuu ensin Jumalaa vapahtajaksemme, ja heti perään Jeesusta Vapahtajaksemme. Kuitenkaan ei ihmisillä ole kuin yksi Vapahtaja.. ymmärrätkö?
No ei hätää, en väitä että se omaankaan järkeen läheskään joka päivä mahtuisi.. Mutta niin on asian Jumala hoitanut että meillä on yksi lähde, Raamattu, jota kunnioittamalla ja jonka sanaan seuraamalla pysymme taivastiellä; ennenkaikkea Jeesukseen uskomalla. Jos emme siis voisi Raamattuun luottaa, olisimme aika hukassa.
:)- TUXEDO
muut heijastelee kirjoituksissaan omia käsityksiä jotka eivät välttämättä ole oikeita taikka perustu Jeesuksen opetukseen
- oppia ikä kaikki
2.Mooseksen kirja:
4:16 Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä Jumalana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437798
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684363
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363163Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2433068Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452706Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262665- 372433
- 412006
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807