Vanhasta kastetoimituksesta

maple72

Ote Vähä katekismuksen liitteestä "kasteen toimittaminen":

...pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
"(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
"Luovun."

"Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
"Luovun."

"Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
"Luovun."

Sen jälkeen pappi kysyy:
"Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
"Uskon."

"Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
"Uskon."

"Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
"Uskon."

"Tahdotko, että sinut kastetaan?"
"Tahdon."

Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu:
"Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Minusta tällainen ei ole kristillistä ollenkaan, vaan muistuttaa lähinnä maagista rituaalia.

16

592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Profeetta.

JUMALAN VÄÄRENTÄMÄTÖNTÄ SANAA RAAMATUSTA.

"Ja MINÄ VIHMON teidän päällenne PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan."

"Ja MINÄ ANNAN teille uuden sydämen, ja UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen."

"HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Hes.36:25-27

Pietari sanoo kasteesta (Apt.2:38-38)

kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi"

kasteessa saadaan "Pyhän Hengen lahja"

kaste on "teille ja teidän lapsille"

• maple72

Minua kauhistuttaa tässä se(kin), että kummit puhuvat lapsen suulla. Asiasta ymmärtämätön vauva saadaan puhumaankin ja itse haluamaan kasteelle!

Tekee pahaa lukea, että vauvaa ollaan vapauttamassa perkeleen vallasta ja asetetaan sanoja hänen suuhunsa.

Voitteko te käsi sydämellä sanoa, että tässä kaavassa ei ole mitään mätää? Missään kohtaa Raamatussa ei todellakaan kehoteta tällaiseen. Voitteko perustella kummien puheen vauvan puolesta Raamatulla?

• sinne Jeesus tulee kasteessa
        maple72 kirjoitti:

Minua kauhistuttaa tässä se(kin), että kummit puhuvat lapsen suulla. Asiasta ymmärtämätön vauva saadaan puhumaankin ja itse haluamaan kasteelle!

Tekee pahaa lukea, että vauvaa ollaan vapauttamassa perkeleen vallasta ja asetetaan sanoja hänen suuhunsa.

Voitteko te käsi sydämellä sanoa, että tässä kaavassa ei ole mitään mätää? Missään kohtaa Raamatussa ei todellakaan kehoteta tällaiseen. Voitteko perustella kummien puheen vauvan puolesta Raamatulla?

"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Jumalan valtakunta on teissä sisällisesti.

"Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

Milloinkas se kastamaton lahkouskoisen lapsi olisi Kristuksen hengen sisälleen asuvaiseksi saanut, kun lapsen kaste on laiminlyöty.

• sekoilee

Jos vähääkin viitsit tutustua tuohon Hesekielin
        ennustukseen, niin siinä puhutaan Israelin ennalleen
        asettamisesta, kun kuolleet luut virkoavat eloon.
        Tuommoinen harhautus, että siinä puhuttaisiin kas-
        teesta ei toimi.
        Koetapas parempaa harhautusta.

• luukohta
        sekoilee kirjoitti:

teesta ei toimi.

nyt sotket asiat pahasti ja tahallasi.

• AlpoAhola
        maple72 kirjoitti:

Miksi et kauhistu, kun väkisen viet lapsen siunattavaksi, Miksi se lapsi ei itse mene siunattavaksi.

No minä en nyt ajattele niin, mutta väitöksesi tarkoittavat tuollaista.

• AlpoAhola
        sekoilee kirjoitti:

teesta ei toimi.

Puhutko oletetusta tuhatvuotisesta valtakunnasta?

Nostele käsin käärmeitä ja juo myrkkyä ja mene leijonien häkkiin sekä laita lihansyöjät syömään ruohoa. Etkö sitten ymmärrä, että Kristuksen valtakunta on hengellinen valtakunta, jolloin saatana on sanalla sidottu ihmissydämissä.

• lupauksesta
        AlpoAhola kirjoitti:

Puhutko oletetusta tuhatvuotisesta valtakunnasta?

Nostele käsin käärmeitä ja juo myrkkyä ja mene leijonien häkkiin sekä laita lihansyöjät syömään ruohoa. Etkö sitten ymmärrä, että Kristuksen valtakunta on hengellinen valtakunta, jolloin saatana on sanalla sidottu ihmissydämissä.

Hes 36: Israelin tuleva armoitus: Kansa palaa
        maahansa.
        Luepa tuo luku oikein ajatuksella, niin huomaat
        mistä on kysy.

• AlpoAhola
        lupauksesta kirjoitti:

Hes 36: Israelin tuleva armoitus: Kansa palaa
        maahansa.
        Luepa tuo luku oikein ajatuksella, niin huomaat
        mistä on kysy.

Sitä aikaahan on eletty jo konkreettisesti alkaen vuodesta 1948 (http://fi.wikipedia.org/wiki/Israel), kun Israelin valtio perustettiin, mutta kuitenkaan Israel ei ole vielä kääntynyt Kristuksen puoleen sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta sitä hetkä kohti ollaan käymässä, sillä Kristuksen tulo kunniassa tuomiolle lähestyy. Siis Israelin kansa uudestisyntyy vedestä ja hengestä (Hes.36:25-27), siis siellä aletaa kastaa I P PH:n nimeen kun pakanoiden aika päättyy Room.11:25. Silloin siis päättyy se aika Jaafetilta, joka sille siunauksessa tuli 1.Moos.9:27. Siihen liittyen Paavali selittää Ef.2:11-13. Israel hylätessään Kristuksen lähti väärille teille Room.9:30-33.

• ei kaikkea kannata uskoa mitä kirjoitetaan. Tuollaista sekavaa kaavaa meillä ei ole käytössä, eikä vanhassa 1800-luvun katekismuksessa noin olekkaan.

• VT:ssä

4. Moos. 8:7
      Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoot he koko ruumiinsa partaveitsellä ja peskööt vaatteensa ja puhdistakoot itsensä.

Jopa kuukauden ikäisiä Leeviläispoikia piti puhdistaa synnistä Jumalan säätämällä tavalla.

• M-LS

on kastekaava nykyisinkin aloituspuheenvuorossa kuvatun kaltainen. Se on katekumenien kastekaava niiltä ajoilta, jolloin kaztettavien enemmistö oli aikuisia.

Ortodoksisessa kirkossa ei ole edelleenkään ole erillistä pikkulasten kastekaavaa, vaan kummi vastaa kastettavan puolesta kysymyksiin ja lupaa uskoa Kristukseen. Kummi lukee myös uskontunnustuksen kastettavan puolesta. Aikuinen kastettava vastaa tietysti itse kysymyksiin ja vannoo valansa itse.

Katolilaisten asioita en niin tunne, hehän uudistivat niin paljon 1960-luvulla. Voi olla, että hekin ovat ruvenneet söpöstelylinjalle niin kuin evlut kirkko ja tehneet lapsille pehmeämmän kastekaavan, missä ei puhuta Saatanasta luopumisesta, vaan veisataan sööttejä lastenvirsiä ja lässytetään.

Kaste on kaikille sama, oli ihminen minkäikäinen vain. Siksi on hyvä, jos kaikille on sama kastekaavakin.

• kuulostaa

mutta pointti lienee se, että tunnustetaan että persoonallinen paha pyrkii viemään ihmisen mennessään. Uskova seurakunta - kummien pitäisi olla tunnettuja vahvoja uskovia, näin oli alunperin - rukoilee lapsen puolesta ja haluaa tuoda uskon vaikutuspiiriin. Onko muotoilu sitten onnistunut on asia erikseen. Minusta ei.

• kaikkiin lörpötyksiin uskoa. Raamatussa ei ole tuollaista kaavaa, että kummi vastaa vauvan puolesta, eikä sellaisia tarvita. Ne saa vain sekaannuksia ja hämmennystä aikaan.

Lapset syntyvät Jumalan valtakunnan asukkaina (Room.5:18; Matt.18:6; Ps. 87)

Kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Uskovaisten, Lapset otetaan siinä seurakunnan. Uskovien Kummien/todistajien tehtävä on yhdessä vanhempien kanssa auttaa tukemaan hengellisessä opetuksessa.

• kristitty.

Lahkolaiset ei kasta lapsiaan eikä siten sanoudu irti perhekunnittain saatanan vallasta.

Kol. 1:13

"häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan."

• AlpoAhola

Sananl. 30:12
        On niitäkin, jotka luulevat itsensä puhtaaksi, ja ei ole kuitenkaan saastaisuudestansa pestyt.

1. Kor. 6:11
        Ja senkaltaiset te muutamat olitte; mutta te olette pestyt, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaaksi tulleet Herran Jesuksen nimen kautta ja meidän Jumalamme hengen kautta.

Hepr. 10:23
        Ja pestyt ruumiin puolesta puhtaalla vedellä, ja pitäkäämme horjumatoin toivon tunnustus: (sillä se on uskollinen, joka ne lupasi).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      559
      1888
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      917
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      90
      912
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    6. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      737
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe