todellisuus on absurdi

påhdiskelija

En pysty uskomaan mihinkään uskontoon, ja epäilen suuresti josko minkäänlaista jumalantapaista olentoa/voimaa olisi olemassa. Jäljelle jää sisi ateismi.

Mutta ateismikin on ihan absurdia siinä mielessä, että tämä maailma vaan on jotenkin olemassa. Aika älytöntä kun sitä välillä pysähtyy miettimään. Kun kysymys "miksi maailma on olemassa" pulpahtaa mieleeni, niin ratkaisen asian laittamalla musiikkia soimaan ja ajattelemalla jotain ihan muuta. Menee sen verran yli hilseen tämä asia.

Mites muut uskonnottomat, ateistit, agnostikot, mietittekö minkä verran tätä käsittämätöntä asiaa, että miksi ylipäänsä jotain on olemassa? Eikö tämä asia ole jotenkin hämmentävä? Itselleni ainakin.

11

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • absurdisti

      Absurdiahan se. Tämä on ainut rehellinen vastaus. Selkeä maailmankuva on itsepetosta.

    • xcc

      Todellisuus on todellisuutta, absurdia siitä tekee se, että pidät sitä sellaisena. Ja totta kai pidät, jos varmistat aina musiikin avulla ettet kuule omia ajatuksiasi. Miten mitään voi ymmärtää jos ei viitsi edes yrittää?

      • plää plää

        "Todellisuus on todellisuutta"

        Näin on. Asioita tulkitaan kokemusten perusteella ja kokemukset perustuvat määritellyihin käsitteisiin. Koemme todellisuutta, koska kokemamme on niin määritelty. Tosin kokemusten tulkinta ei välttämättä viittaa aina määriteltyyn todellisuuteen (uskovaiset). Tähän todellisuuteen jota koemme, ei esim. jumala mahdu. Sitä ei voida määrittää tavalla, jota todellisuuden kokeminen vaatii. Joka jumalan tähän (määriteltyyn) todellisuuteen määrittelee/kokee pettää itseään.

        Jos avaajan kysymystä miettii, niin mielestäni ensin tulisi määritellä ihminen ja lähinnä tietoisuus. Kuinka tietoisuus toimii, kuinka ihminen toimii. Mitä me olemme jne. Kun ymmärrämme itsemme, niin ymmärrämme syyn mikä meidän osamme ympäristössä on.


      • påhdiskelija

        "Todellisuus on todellisuutta, absurdia siitä tekee se, että pidät sitä sellaisena."

        No sanotaan, että pidän todellisuutta absurdina. Se on ainakin minulle täysin absurdia. Ja ei se minun omia ajatuksiani paljon selvitä, jos vaikka joku toinen ei pitäisikään tätä systeemiä niin outona.

        "Ja totta kai pidät, jos varmistat aina musiikin avulla ettet kuule omia ajatuksiasi. Miten mitään voi ymmärtää jos ei viitsi edes yrittää?"

        En minä tarkoittanut, että täysin yrittämättä sivuuttaisin kysymyksen. Kertoohan nimimerkkinikin kai jotain ajatusmaailmastani. Mutta ei auta filosofia, ei miettiminen eikä fyysikkojen teorioiden pohtiminen. Menee niin oudoksi, että täytyy sanoa, etten usko ihmisen voivan koskaan näitä asioita tyydyttävästi ymmärtää. Siksi on parempi pistää se musiikki soimaan ja olla vaivaamatta asialla itseään liikaa.


    • Isti Ate

      ...joskus tulee miettineeksi, nykyään ehkä harvemmin kuin joskus nuorenpana.

      Kun edes tietäisi, että MITEN, niin voisi sen jälkeen alkaa miettimään, että MIKSI.

      Kun tarpeeksi kaun hakkaa päätä seinään, niin jopa minäkin älyän lopettaa.
      Loppupäätelmä kun aina kuitenkin on, että ei voi tietää miksi.
      Ja eihän minun tarvitsekaan.

      • katja

        johtopäätökseen olen tullut minäkin. ja miksi edes tarvitsee tietää? minusta kaikki valmiit selitykset kuulostavat jotenkin ylimielisiltä.

        ainut asia mihin itse nykyään yritän uskoa, on oma itseni, se saa riittää, toistaiseksi :)


    • että jotta

      Oikeasti mitään ei olekaan, olemassakaan.
      Ainekin on vain värähtelyä ja aaltoja ajassa, jota aikaakaan ei ole kuin aineen kera, jota siis ei oikeasti ole...

    • Kaikki se, mitä tiede on maailman menosta selvittänyt, on todellakin hämmentävää. Ihan kaikilla tasoilla lähtien fysiikasta, kemiasta, biologiasta ja niin edelleen.

      Pelkkä kysymys "miten" on todellakin pökerryttävä.

      Jotkut kysyvät jopa "miksi."

      Minulle ei kelpaa liian helppo selitys "koska jumala teki sen." Tuo vastaus on sama, jonka luolamies jo antoi lapsilleen eikä koskaan oikeasti pysähtynyt miettimään itse, ei asettanut mitään kyseenalaiseksi. Kohautti vain olkiaan ja jatkoi mammutin takakoiven järsimistä hymyillen itsetietoista ja ylimielistä hymyään vielä silläkin hetkellä, kun sapelihammastiikeri irrotti hänen päänsä.

      Emme ymmärrä lähestulkoonkaan riittävästi vastausta kysymykseen "miten", ja kysymys "miksi" on väärä kysymys. Kaikelle ei ole olemassa syytä eikä tarvitse olla.

      Maailmankaikkeudessa asiat tapahtuvat tiukasti luonnonlakien (joita kaikkia emme tunne) vaikutuksen alaisena, mutta se ei sulje pois satunnaisuuden vaikutusta. Maailmankaikkeus ei ole deterministinen, jossa kaikki tapahtumat on jo ennalta määrätty tapahtuvaksi.


      Master Eq

    • plää plää

      "Eikö tämä asia ole jotenkin hämmentävä?"

      Joskus oli, ei enää. Kaikkea ei tarvitse tietää tai ymmärtää. Riittää kun tulee "todellisuuden" kanssa toimeen.

      Rakennellaa tätä "todellisuutta" niin pitkälle kuin kykenemme ja hyväksytään omat rajamme todellisuuden selvittämisen suhteen.

    • epäuskova

      olemassaolo olisi absurdia.

      • påhdiskelija

        Jeps. On absurdia, että ylipäänsä jotain on olemassa. Tai siltä se vaan minusta tuntuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4414
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2385
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      183
      1139
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1076
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe