Mistä johtuu harhailut harhailut?
Kun ei haluta uskoa, vaan torjua totuus. Totuus tässä on kuitenkin sellainen, että Luther oli tehnyt kaikki mahdolliset katumusharjoitukset ja itseruoskinnat, mitä vain ajatella saattaa.
Saamansa todistuksen ja lohdutuksen sanan alla hänelle aukeni valkeus. Tämä valkeus avasi muutakin Jumalan sanaa, myös sen vanhurskaan elämän lähteen merkityksen. Sehän löytyy mainitsemastasi Roomalaiskirjeen kohdasta, mutta myös vanhan liiton profetiasta, muistakkseni Habakukin kirjasta.
Lutherin tavoin moni on meidänkin aikanamme etsinyt ja kolunnut kaikki mahdolliset hengellisyydet, tehnyt ja katunut lepoa löytämättä. Kun sellaisen harhailun jälkeen opastuu viimeiseen mahdolliseen paikkaan, jota on kaikkein mahdottomimpana karttanut, mutta löytääkin levon sielulleen. Mitä muuta silloin voi muuta, kuin ihastella ja ihmetellä: Nyt vieläkin uskossa ihmettelen, tätä autuutta ennen miks tajunnut en.
Harhailut?
8
348
Vastaukset
- turha kirkkokunta!
Kuiva muotojumalisuus on todella kiteytynyt luterilaisuudessa kammottavimmalla mahdollisella tavalla. Kirkkonne on kuin Faroksen majakka, joka houkuttelee tietämättömiä ja uskossaan heikkoja haaksirikkoon. ´Kirkossanne ei ole mitään positiivista, mitä ei muista kirkoista löytyisi. Negatiivista sensijaan on vaikka muille jakaa. Olette Raamatuntietämyksessänne alkeellisella tasolla ja soditte kaikkea sitä vastaan, mihin isänne uskoivat. Kiellätte ihmisiä etsimästä Jumalaa, ja leimaatte ihmisten epätoivoiset kurkotukset Jumalaa kohden hurmahenkisyydeksi. Luterilainen kirkko on suurin saatanan ase nykypäivän Suomessa. Tuomio tulee olemaan hirvittävä niille, jotka eksyttävät ihmisiä näin suuria joukkoja. Te olette uudestisyntymiselle ja pelastukselle este numero yksi Suomessa. Ette tunne itse Jumalaa, ja kateudesta ja alemmuudentunteesta johtuen haluaisitte kieltää sen muiltakin.
luterialisuutta on moneen lähtöön, mutta Kansankirkko on oiva tie viedä evankeliumia maaanssamme. Kirkko on meille rakas.
Jeesuskin saarnasi siis synagogassa, missä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Naispappeus on vain kaiken luopumuksen jatkoa. Samaon toimivat apostolit synagogassa, jos saivat siihen luvan. Niin mekin voimme toimia kansankirkossa.
Mutta nyt on lähdettävä siitä, että Pyhä Henki opettaa, vain yhdellätavalla. Jumala ei myöskään ole sekaseuraisuuden Jumala, vaan rauhan Jumala.
"Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, josta vanhurskas on elävä". Siis Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle.
Mitä olen oppinut ns. vapaista suunnista? Kyllä minä teidät tunnen perusteellisesti ja tiedän opetuksenne tarkkaan. Niistä on yhtään turha väitellä. Mutta, mutta...jos teillä olisi sama henki, miksi ootte eripaikassa?
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.- ev.lut.kirkkoon
weha kirjoitti:
luterialisuutta on moneen lähtöön, mutta Kansankirkko on oiva tie viedä evankeliumia maaanssamme. Kirkko on meille rakas.
Jeesuskin saarnasi siis synagogassa, missä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Naispappeus on vain kaiken luopumuksen jatkoa. Samaon toimivat apostolit synagogassa, jos saivat siihen luvan. Niin mekin voimme toimia kansankirkossa.
Mutta nyt on lähdettävä siitä, että Pyhä Henki opettaa, vain yhdellätavalla. Jumala ei myöskään ole sekaseuraisuuden Jumala, vaan rauhan Jumala.
"Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, josta vanhurskas on elävä". Siis Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle.
Mitä olen oppinut ns. vapaista suunnista? Kyllä minä teidät tunnen perusteellisesti ja tiedän opetuksenne tarkkaan. Niistä on yhtään turha väitellä. Mutta, mutta...jos teillä olisi sama henki, miksi ootte eripaikassa?
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.lähes kolkyt vuotta ja rippikoulun kävin jne. silti tulin uskoon vasta lähes 30v. helluntaiseurakunnassa. kun ensin Jumala alkoi vetämään minua puoleensa ja kun Hän johdatti minut tuonne seurakuntaan antoi siellä synnintunnon ja sain sinä iltana tulla uskoon.
ei johonkin seurakuntaan kuuluminen merkitse Herran edessä, eikä seurakunta pelasta. kyllä se on Jeesus Kristus joka pelastaa. en tiedä, mutta en mielestäni ev.lut.kirkossa kuullut sitä asiaa niin, että olisin tajunnut/ymmärtänyt tarvitsen Jeesusta Kristusta pelastuakseni.
en tiennyt kuka Jeesus on ja luulin riittää, kun uskon Jumalan olemassaoloon pääsen Taivaaseen. mutta sitten kaikki se elämä jota vietin alkoi tuntua tosi pahalta ja olin aivan loppu elämääni. ja Jumala alkoi vetämään puoleensa ja aloin rukoilemaan Jumala auta minua en enää kestä tällaista elämää. elämä tuntui niin tyhjältä ja merkityksettomältä. mikään maailmassa ei antanut minulle mitään...sitten Jumala veti minua puoleensa ja tartuin Häneen kuin hukkuva viimeiseen oljenkorteen. ja Hän pelasti minut ja antoi kaikki syntini anteeksi. ja sain tulla Jumalan lapseksi. ja nyt Jeesus on minun Herrani.
anteeksi nyt vaan, mutta et voi lausua kadotustuomiota kellekään. ajattele, kun elämässään täysin epäonnistunut ihminen alkoholisoitunut tai huumeiden käyttäjä löytää Jeesuksen! eikö se ole asia joka jotain merkitsee?
minut on Herra johdattanut muualle kuin luterilaiseen kirkkoon. ja olen kieltämättä hieman pettynyt ev.lut.kirkkoon, koska siellä ei selvästi tuotu ilmi tätä asiaa..että Jeesus Kristus on ainao tie Taivaaseen. - vastoin sitä
weha kirjoitti:
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.miten Herra minua elämässä johdattaa. haluan olla terveellä ja raittiilla tavalla uskossa. onneksi helluntaiseurakunnassani ei ilmene niitä "ihme ilmiöitä" kun joissakin uusissa seurakunnissa. pidän Jumalan Sanaa ohjenuoranani. enkä hae kokemuksia tai elämyksiä vaan haluan elää aina lähellä Jeesusta. ja olla Hänen johdatuksessaan elämäni suhteen. vaikka elämäni ei menisikään niinkuin itse haluaisin. ja moniin rukouksiin olen saanut odottaa vastausta. kyllä Herra kouluttaa meitä helluntailaisiakin uskovia ihan samalla tavalla kuin muitakin lapsiaan. siis puhun nyt yksilöuskovista ja siitä kun ihminen tulee uskoon ihmisen lähes koko elämä usein muuttuu-niinkuin minulla. mutta kun ihmisessä on niin paljon muutettavaa ja sellaista mikä ei ole Herran mielen mukaista...joskus se "kirpaisee" kun Herra kasvattaa. mutta siltikään en ikinä tahtoisi takaisin sitä entistä elämääni. on ihanaa olla vapaa siitä kaikesta alkoholista, kapakoista jne.
ev.lut.kirkkoon kirjoitti:
lähes kolkyt vuotta ja rippikoulun kävin jne. silti tulin uskoon vasta lähes 30v. helluntaiseurakunnassa. kun ensin Jumala alkoi vetämään minua puoleensa ja kun Hän johdatti minut tuonne seurakuntaan antoi siellä synnintunnon ja sain sinä iltana tulla uskoon.
ei johonkin seurakuntaan kuuluminen merkitse Herran edessä, eikä seurakunta pelasta. kyllä se on Jeesus Kristus joka pelastaa. en tiedä, mutta en mielestäni ev.lut.kirkossa kuullut sitä asiaa niin, että olisin tajunnut/ymmärtänyt tarvitsen Jeesusta Kristusta pelastuakseni.
en tiennyt kuka Jeesus on ja luulin riittää, kun uskon Jumalan olemassaoloon pääsen Taivaaseen. mutta sitten kaikki se elämä jota vietin alkoi tuntua tosi pahalta ja olin aivan loppu elämääni. ja Jumala alkoi vetämään puoleensa ja aloin rukoilemaan Jumala auta minua en enää kestä tällaista elämää. elämä tuntui niin tyhjältä ja merkityksettomältä. mikään maailmassa ei antanut minulle mitään...sitten Jumala veti minua puoleensa ja tartuin Häneen kuin hukkuva viimeiseen oljenkorteen. ja Hän pelasti minut ja antoi kaikki syntini anteeksi. ja sain tulla Jumalan lapseksi. ja nyt Jeesus on minun Herrani.
anteeksi nyt vaan, mutta et voi lausua kadotustuomiota kellekään. ajattele, kun elämässään täysin epäonnistunut ihminen alkoholisoitunut tai huumeiden käyttäjä löytää Jeesuksen! eikö se ole asia joka jotain merkitsee?
minut on Herra johdattanut muualle kuin luterilaiseen kirkkoon. ja olen kieltämättä hieman pettynyt ev.lut.kirkkoon, koska siellä ei selvästi tuotu ilmi tätä asiaa..että Jeesus Kristus on ainao tie Taivaaseen.oot nyt katsellut korvasyyhyyn porukan. Ei kansankirkko ole minun seurakuntani, vaikka siellä on otollinen toimia. Minun seurakuntani on Srk, jota ihmiset ovat alkaneet sanoa vanhoillislestadiolaisiksi.
On vain yksi lauma ja yksi huone. Kaikki muut ovat Raamatun mukaan eriseuroja.
jos raamattu todistaa että Kristuksen evankeliumin saarnavirka on Pyhän Hengen virka niin se tarkoittaa tietenkin että ei ole pelastusta muualla kuin siellä missä Pyhä Henki tätä Kristuksen evankeliumia tarjoaa. Me uskomme ja luemme raamatusta että juuri näin on asian laita. Ei ole yhtään tapausta raamatussa jossa Jumala uudestisynnyttäisi ihmisen muuten kuin Jumalan lapsen saarnan uskomisen kautta. Mutta Apt. on sellainen esimerkki jossa epäuskoinen saarnaa evankeliumin, mutta ei se mitään auta vaikka sen kuinka uskoo.
Voisi ehkä ilmaista näin asian: Jeesus on edelleen Henkensä kautta läsnä maan päällä ja parantaa ja pelastaa syntisiä ja sairaita samalla lailla nyt surakunta-ruumiissaan kuin silloin lihansa päivinä. Kristuksen evankeliumi lupaa synnit anteeksi mutta ei Jeesus silloinkaan sakramenttejä uudesisynnyttämiseen käyttänyt vaan asetti ne vain omilleen uskolla omistettaviksi, eli niille jotka Hänen sanansa jo olivat vastaan ottaneet ja uskoneet (ja näkivät ylösnousseen Herran jota eivät epäuskoiset nähneet). Eikä apostoleita lähetetty kastamaan tai ehtoolliselle kutsumaan ihmisiä vaan ensiksi saarnamaan parannusta ja syntein anteeksisaamista.vastoin sitä kirjoitti:
miten Herra minua elämässä johdattaa. haluan olla terveellä ja raittiilla tavalla uskossa. onneksi helluntaiseurakunnassani ei ilmene niitä "ihme ilmiöitä" kun joissakin uusissa seurakunnissa. pidän Jumalan Sanaa ohjenuoranani. enkä hae kokemuksia tai elämyksiä vaan haluan elää aina lähellä Jeesusta. ja olla Hänen johdatuksessaan elämäni suhteen. vaikka elämäni ei menisikään niinkuin itse haluaisin. ja moniin rukouksiin olen saanut odottaa vastausta. kyllä Herra kouluttaa meitä helluntailaisiakin uskovia ihan samalla tavalla kuin muitakin lapsiaan. siis puhun nyt yksilöuskovista ja siitä kun ihminen tulee uskoon ihmisen lähes koko elämä usein muuttuu-niinkuin minulla. mutta kun ihmisessä on niin paljon muutettavaa ja sellaista mikä ei ole Herran mielen mukaista...joskus se "kirpaisee" kun Herra kasvattaa. mutta siltikään en ikinä tahtoisi takaisin sitä entistä elämääni. on ihanaa olla vapaa siitä kaikesta alkoholista, kapakoista jne.
Seurakunta on totuuden patsa ja perustus (1.Tim.3:15). "Jolla on korvat se kuulee, mitä Henki seurakunnille sanoo".
Tässä ei todellakaan puhuta ns. vapaista suunnista, sen paremmin helluntaiuskostakaan tai siis teistä helluntailaisista. Tehän muutenkin opetatte sekaoppeja. Tiedän teidän opetukset tasan tarkkaan.
Tässä puhutaan Jumalan seurakunnasta/nista. Jos me ollaan Jumalasta, niin eite voi olla. Te ootte eripaikassa, ettekä meitä kuule ja opetatte eritavalla. Siihenhän tuo Raamatun kohtani viittasi. Vain Raamattu ja me opetamme näin:
6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
Ei myös saa hengelliseti tervehtiä, joka toista oppia tuo:
10. Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.
1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
Jumalan valtakunnan raja on hyvin selvä:
Tiit.3:10. Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on.
- Hakis
Itselläni on käynyt täsmälleen samalla lailla. Kaikki mahdolliset hengelliset tilaisuudet tuli aikanaan kierrettyä. Ja kaduttua on tullut niin kovaa, että ihan lattialla asti pyörin siinä tuskassa ja janosin armoa. Mutta rauhaa sydämelle en kirkon penkistä enkä vapaista suunnista löytänyt. Vasta kun sain omakohtaisesti uskolla ottaa vastaan saarnatun evankeliumin sanan, putosi tuo taakka harteiltani.
Oon ollut kanssa tunnustuksellinen luterilainen, moneen lähtöön, alussa kävin jopa ihan helluntailasiten yms. mennareiden luona, kun etsin Jumalan valtakuntaa, ei ne antaneet kuitenkaan rauhaa. Sitten sain omakohtaisen evankeliumin uskoa, virassa. Sitten sain vasta parannuksen armon, reilut pari vuotta sitten. Siihen asti eri hengellisyyksissä ei rauha tullut.
Olen senjälkeen, jopa itse saanut siunata omakohtaisella evankeliumilla uskovaiseksi parikin ulkopuolista henkilöä, jotka olivat rauhaa etsineet tästä uskosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662328Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381903Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291646Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1761603Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.991479Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851253Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1281226Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬251146En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9962- 77959