Maakunta
04.05 12:10
Hornetien törmäyksestä vaaratilanne
Kaksi Karjalan Lennoston Hornetia vaurioitui tänä aamuna harjoituslennolla, kun koneet osuivat toisiinsa. Koneet pääsivät kuitenkin laskeutumaan Rissalan kentälle turvallisesti.
Onnettomuus tapahtui noin 20 kilometriä Nurmeksen eteläpuolella kello 9.48. Harjoitusosastossa oli neljä konetta, joista kaksi kosketti toisiaan. Toisen koneen sivuvakaajan kärki vaurioitui ja toisesta irtosi osa kuomua.
Koneiden ohjaajat ovat kokeneita valmiusohjaajia. Onnettomuuden syystä ei vielä ole tietoa. Karjalan lennosto on aloittanut tapauksen tutkinnan, ja ilmavoimien komentajan odotetaan määräävän lento-onnettomuustutkintalautakunnan selvittämään asiaa.
Ilmavoimat kertoo asiasta lisää tiedotustilaisuudessaan iltapäivällä.
http://savonsanomat.fi/index.php?XEFTL=647eac916c37454cda2bce4f3d7d07b51&mode=module&uid=73968&top=33
Suomen ilmavoimat
39
12681
Vastaukset
- avarakatseinen
... lentäminen on yhtä juhlaa!
Ja käsittääkseni Suomessa harjoitellaan loppujen lopuksi vuosittain niin vähän, että oikeastaan ei pitäisi näin vähän harjotelleita lentäjiä päästää oikeaan lentokoneeseen lainkaan.
Ilmansuunta tai paremminkin harjoituksen toiminta-alue oli sentään oikea! Sieltäpäin niitä (vihulaisia) on tullut vuosisatojen ajan.- SOKRATES
Harjoitus tekee mestarin.
Vahinko vain että se maksaa miljoonia. - Inhimilli...
Lentäjätkin ovat inhimillisiä olentoja! Inhimillisyyteen kuuluu virheen ja erehtymisen mahdollisuus! Harmi vain, että nämä USA-laiset laitteet ovat niin suunnattoman kalliita, että pienikin virhe niillä maksaa hyvin paljon.
Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa supervallan asevoimia ja turvallisuutta! - jep...
Inhimilli... kirjoitti:
Lentäjätkin ovat inhimillisiä olentoja! Inhimillisyyteen kuuluu virheen ja erehtymisen mahdollisuus! Harmi vain, että nämä USA-laiset laitteet ovat niin suunnattoman kalliita, että pienikin virhe niillä maksaa hyvin paljon.
Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa supervallan asevoimia ja turvallisuutta!olipa taas sellainen kommentti, että alta pois...
Ilmavoimat käyttää kyseistä konetyyppiä, koska se oli aikanaan paras vaihtoehto tarjolla olleista koneista. Mutta kerropas ihmeessä minkä sinä olisit valinnut...ja millä perusteilla. - TurkoosiPostia
Inhimilli... kirjoitti:
Lentäjätkin ovat inhimillisiä olentoja! Inhimillisyyteen kuuluu virheen ja erehtymisen mahdollisuus! Harmi vain, että nämä USA-laiset laitteet ovat niin suunnattoman kalliita, että pienikin virhe niillä maksaa hyvin paljon.
Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa supervallan asevoimia ja turvallisuutta!"Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa supervallan asevoimia ja turvallisuutta!"
Tuo oli siis vähänpuhuttu lainaus.
Saisinko muotoilla lauseen uudestaan häh?
"Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa Sotia ja vaarallisuutta!"
Siis, jos KUKAAN ei käyttäisi niitä hemmetin koneita, yms. ei olisi sotia. Ihminen on ihmisen vaarallinen vihollinen.
Uskokaa pois. - nimimerkki .
Inhimilli... kirjoitti:
Lentäjätkin ovat inhimillisiä olentoja! Inhimillisyyteen kuuluu virheen ja erehtymisen mahdollisuus! Harmi vain, että nämä USA-laiset laitteet ovat niin suunnattoman kalliita, että pienikin virhe niillä maksaa hyvin paljon.
Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa supervallan asevoimia ja turvallisuutta!"Koneita käyttämällä saamme olla mukana rahoittamassa supervallan asevoimia ja turvallisuutta!"
Kyllä nuo Suomen koneet ovat juuri pois ameriikan asevoimilta. Enemmän jenkit niitä tarvitsisivat. Jenkkien aseteollisuutta suomalaisten ostos kyllä tukee.
- ---
Onko pakko lentää noin lähellä kun ei hallitse ?
- f-18
Huomaa että joku ei tajua lentämisestä mitään.
- jerkku
dasdasd
- Anonyymi
Onpa tärkeää. Ketään ei kiinnosta. Räjäyttäkää hävittäjät ja lakkauttakaa puolustusvoimat. Taas yksi suomi24-threadi.
- urheilua?
Elokuvista tuttu lentäjien käyttämä temppu on lentää alaspäin toisen koneen yläpuolella, niin, että kuomut melkein koskettavat toisiaan. tempun nimi on...hmm...mikäs se nyt onkaan......
Hornetin pystyvakaajan osuminen toisen kuomuun on molempien vaakalennossa yhtä mahdotonta kuin suihinottaminen itseltään!- lukihäriö
Se olikin SIVUvakaaja, mikä siihen kuomuun osui. Lue tarkemmin.
- pystyvakaaja
lukihäriö kirjoitti:
Se olikin SIVUvakaaja, mikä siihen kuomuun osui. Lue tarkemmin.
toinen pystyvakaajista. Se on pystyssä ja vakaamassa.
ei elevator vaan nimenomaan rudder.
Peräsimeksikin sitä voisi kutsua.
Tai voihan olla niin, että en tiedä lentokoneista mitään. - surfffaaja
lukihäriö kirjoitti:
Se olikin SIVUvakaaja, mikä siihen kuomuun osui. Lue tarkemmin.
käykää PVn sivuilla kattomassa kuvat, niin ei tartte kinata.
- pystyvakaaja
pystyvakaaja kirjoitti:
toinen pystyvakaajista. Se on pystyssä ja vakaamassa.
ei elevator vaan nimenomaan rudder.
Peräsimeksikin sitä voisi kutsua.
Tai voihan olla niin, että en tiedä lentokoneista mitään.Vaakatasossa oleva kiinteä siipi on vaakavakaaja.
Pystyvakaajan kiinteän siiven peräosassa on liikkuva lentoasennon sivuttaisliikettä kontrolloiva peräsin, tuo mainitsemasi rudder.
Hornetissa ei ole perässä kiinteää siipeä vaakatasossa. Sellaista jossa olisi liikkuva takaosa. Koko vaakasiipi liikkuu.
Miksi kutsutaan sellaista elevator-siipeä, joka liikkuu kokonaan? - Jum
pystyvakaaja kirjoitti:
Vaakatasossa oleva kiinteä siipi on vaakavakaaja.
Pystyvakaajan kiinteän siiven peräosassa on liikkuva lentoasennon sivuttaisliikettä kontrolloiva peräsin, tuo mainitsemasi rudder.
Hornetissa ei ole perässä kiinteää siipeä vaakatasossa. Sellaista jossa olisi liikkuva takaosa. Koko vaakasiipi liikkuu.
Miksi kutsutaan sellaista elevator-siipeä, joka liikkuu kokonaan?Tätä nimitetään pendeliperäsimeksi.
Ja pystyvakaajasta on useammin käytetty nimitystä sivuvakaaja eli horizontal stabilator, ja sen perässä oleva liikkuva ohjainpinta on sivuperäsin eli rudder.
Eli: pystyssä oleva on: Sivuvakaaja (horizontal stabilator) ja sivuperäsin (rudder).
Vaakatasossa oleva on: korkeusvakaaja (vertical stabilator) ja korkeusperäsin (elevator) - mitä hölynpölyä
pystyvakaaja kirjoitti:
Vaakatasossa oleva kiinteä siipi on vaakavakaaja.
Pystyvakaajan kiinteän siiven peräosassa on liikkuva lentoasennon sivuttaisliikettä kontrolloiva peräsin, tuo mainitsemasi rudder.
Hornetissa ei ole perässä kiinteää siipeä vaakatasossa. Sellaista jossa olisi liikkuva takaosa. Koko vaakasiipi liikkuu.
Miksi kutsutaan sellaista elevator-siipeä, joka liikkuu kokonaan?Eikö nykyajan pleikkari nuoriso tiedä edes yleisimpiä lentokoneen osien nimityksiä. Kandee varmaan hakeutua johonkin lentokerhoon oppiin tai edes ottaa jostain asioista selvää ennen kun julistaa näitä juttuja muille.
- ei sulle
mitä hölynpölyä kirjoitti:
Eikö nykyajan pleikkari nuoriso tiedä edes yleisimpiä lentokoneen osien nimityksiä. Kandee varmaan hakeutua johonkin lentokerhoon oppiin tai edes ottaa jostain asioista selvää ennen kun julistaa näitä juttuja muille.
Tarkotus oli kommentoida tota edellistä yrittäjää, sulla oli homma hanskassa.
- osaisitkos heittää?
Jum kirjoitti:
Tätä nimitetään pendeliperäsimeksi.
Ja pystyvakaajasta on useammin käytetty nimitystä sivuvakaaja eli horizontal stabilator, ja sen perässä oleva liikkuva ohjainpinta on sivuperäsin eli rudder.
Eli: pystyssä oleva on: Sivuvakaaja (horizontal stabilator) ja sivuperäsin (rudder).
Vaakatasossa oleva on: korkeusvakaaja (vertical stabilator) ja korkeusperäsin (elevator)Osaisitkos määritellä myös Fougan peräosan?:-)
- esko
paitsi että suihin otto itseltänsä on myös mahollista
- Maakrapu
Ja ilmavoimien tarkoitushan on kouluttaa lentäkiä jotka osaavat vain ja ainoastaan vaakalentoa...? ;)
- korkeusvakaaja
pystyvakaaja kirjoitti:
Vaakatasossa oleva kiinteä siipi on vaakavakaaja.
Pystyvakaajan kiinteän siiven peräosassa on liikkuva lentoasennon sivuttaisliikettä kontrolloiva peräsin, tuo mainitsemasi rudder.
Hornetissa ei ole perässä kiinteää siipeä vaakatasossa. Sellaista jossa olisi liikkuva takaosa. Koko vaakasiipi liikkuu.
Miksi kutsutaan sellaista elevator-siipeä, joka liikkuu kokonaan?Joo, sen osan nimi on stabilator(tulee sanojen stabilazer ja elevator yhdistelmästä).Eli suomeksi korkeusvakaaja
- törmäys
Käsittääkseni onnettomuus tapahtui irtaantumisvaiheessa, eli juuri silloin kun johtokone kaartaa aiemmasta lentosuunnasta.
Kuvittele, että lennät Hornettia suoraan eteenpäin. Oikealla n. 100m edessäsi lentää toinen kone samaan suuntaan samalla nopeudella.
Tämä johtokone kääntää jyrkästi vasempaan, jolloin se ajautuu hetkessä törmäyskurssille oman koneesi kanssa. Saat juuri ja juuri painettua oman koneesi nokkaa alaspäin ja toinen kone vain hipaisee kuomuasi vakaajallaan. Ei kai siihen muuta tarvita? - Nimetön
osaisitkos heittää? kirjoitti:
Osaisitkos määritellä myös Fougan peräosan?:-)
fougassa mitä ilmeisemmin siivekkeet toimivat korkeusperäsiminä. (ns deltta) Mutta nyt en kyllä mene vannomaan.
JUM - Ilmari Joenniska, Teuva
osaisitkos heittää? kirjoitti:
Osaisitkos määritellä myös Fougan peräosan?:-)
Ruddervaattori
- Ja sassiin
Siinä aitaa kaatuu ja tanner tömisee...
- No Nato
Näistähän se alkoi "Nato" upotus. Horneteista meinaan. Paljon se maksaa? Se jäsenyys,,??? Kerro nyt Vanhanen,,äläkä sössötä!! Opettele puhumaan ,,kun kerran olet pääministeri ,,äläkä kiemurtele!!!
- osaa vai?
Eri harjotuksissa on eri sovitut lentokuviot. Kun 1000km/h vauhtia ja lentäjille se on samaa kuin autolla ajo, mitä me ei-lentäjät ollaan kritisoimaan. Nouseeko sama häly kun autot ottaa tiellä vauhdissa kosketuksen?
Taitavia ne oli, että sai ittensä ja koneensa maahan turvallisesti. Jos olet riski-alttiissa työssä ja kalliit tarvikkeet, eikö sinulla ole oikeutta toivoa millä lennät muitakin kuin tunnistuslentoja.
Onhan täsä helppo nyt haukkua lentäjiä kun ei tartte pelätä vihollisen pommia niskaansa, kuten joidenkin joskus.- Ja pää kylmänä
Kun katselee tuota kuomuvauriota niin hattua on nostettava pilotille joka toi koneen ehjänä alas.
- ni ei osaa!
Myö vallotetaan se Venäjä! jos ei muuta, ni sit vaik törmäilemällä hävittäjä-lentokoneilla (antiikkisilla) yhteen ja kivaa on.
ei osaa! hyvä niin.... - huomo
kone, se on tukialushavittaja raskas ja painava etta kestaa laskeutumisiskut alukselle, tasta johtuen kaartotaistelukykykin on huono ja kone on kompelo 8g vs. 10g:ta eli mika tahansa nykyhavittaja ampuu sen alas, kun se on viela niin hidaskin. Parasta on etta Suomella ei tiettavasti ole yhtaan lentotukialusta, kun hornet ei voi oikein toimia muualta, naes sen mootoreiden ilmanotto on niin takana, etta etupyoran nostattamat kappaleet osuvat suoraan turbiineihin rikkoen niiden siivet. Siksihan suomalaisilla on jattiimurit kentilla, joilta hornetti toimii etta toiminta jotenkin edes onnistuisi.
naapurin ensilinjan havittajat nousevat vaikka kynnospellolta. ha haa.. soraa kentille.- hyva
Hornetit ovat tukevia ja luotettavia kaksimoottorisia koneita, joilla kyetään kouluttamaan ja ylläpitämään hävittäjälento-osaamista vielä parikymmentä vuotta. Ei meidän kuitenkaan tarvitse pelkillä Horneteilla sotaa käydä. Jos käy niin, että tilanne kiristyisi kriittiselle tasolle, hankimme sen hetken taistelukykyistä kalustoa, joihin meillä on lentäjät valmiina. Näin toimitaan siksi, että huippuhävittäjät ovat liian kalliita koulutuskäyttöön ja niiden tekniikka vanhenee nopeasti.
- mitääntietämätön
Nykyhävittäjillä harvemmin joudutaan kaartotaisteluihin. Sitä varten on kaukaa ammuttavat ohjukset - periaatteessa siis Hornettien ei tarvitse olla hyviä koiratappelijoita. Sitäpaitsi nykyiset punahävittäjät seuraavan sukupolven IR-ohjuksineen, cobra-liikkeineen ja muutenkin parempine koiratappelu-ominaisuuksineen pieksisivät uusimmatkin jenkkihärvelit, joidenka ei (pitäisi) tarvita/tarvitse edes antautua lähitaisteluun.
Käsittääkseni Suomelle on hankittu Hornetit juuri kahden moottorin takia - Suomessa ei kenttiä kovin tiheässä ole, ja siellä, missä ei ole metsää, on järveä.
Hornetteja puolustaneelle: Koneita ei noin vain hankita. Niitä ei saa varastosta tilaamalla. Edes suuryhtiöt eivät tee monien miljoonien eurojen koneita varastoon - eikä niitä kovin äkkiä valmisteta saati kuljeteta Suomeen. - huuomo
mitääntietämätön kirjoitti:
Nykyhävittäjillä harvemmin joudutaan kaartotaisteluihin. Sitä varten on kaukaa ammuttavat ohjukset - periaatteessa siis Hornettien ei tarvitse olla hyviä koiratappelijoita. Sitäpaitsi nykyiset punahävittäjät seuraavan sukupolven IR-ohjuksineen, cobra-liikkeineen ja muutenkin parempine koiratappelu-ominaisuuksineen pieksisivät uusimmatkin jenkkihärvelit, joidenka ei (pitäisi) tarvita/tarvitse edes antautua lähitaisteluun.
Käsittääkseni Suomelle on hankittu Hornetit juuri kahden moottorin takia - Suomessa ei kenttiä kovin tiheässä ole, ja siellä, missä ei ole metsää, on järveä.
Hornetteja puolustaneelle: Koneita ei noin vain hankita. Niitä ei saa varastosta tilaamalla. Edes suuryhtiöt eivät tee monien miljoonien eurojen koneita varastoon - eikä niitä kovin äkkiä valmisteta saati kuljeteta Suomeen.ja ohjuksia tulee lisaa kun laittaa pelin saadot rajoittamattomaan.
- son moro
Tuo hornetin g-raja ei tarkoita sen liikehtimis kykyä. Ja mikä tahansa moderni hävittäjä ei ammu sitä alas. Kun mainitsit, että hornet on hidas. Niin tiiätkö kuinka pitkään pitää kiihdyttää konetta 1,8 M nopeuteen tai vaikka esim. 2,2 M nopeuteen. Minä sanon, että kauan. Kun ohjus esim. infrapuna etsinpäällä, on lukittunut koneeseen niin siinä ei ole huippunopeudella enään hirveästi tekemistä, vaan pitää aloittaa vasta toimet(soihdut).
Hornet voi todellakin toimia muualta kuin lentotukialukselta ja on jo reippaat kymmenen vuotta suomessa toiminutkin.
Turbiini on suihkumoottorin ns. kuumassa päässä. Se on ahdin mikä suihkumoottorissa on fodi altis alue. Ne jätti imumurit on ilmailulaitoksen omistamia. Eli ne on ihan siviili ilmailu käyttöön, mutta palvelee myös sotilasilmailua. - ampuu
son moro kirjoitti:
Tuo hornetin g-raja ei tarkoita sen liikehtimis kykyä. Ja mikä tahansa moderni hävittäjä ei ammu sitä alas. Kun mainitsit, että hornet on hidas. Niin tiiätkö kuinka pitkään pitää kiihdyttää konetta 1,8 M nopeuteen tai vaikka esim. 2,2 M nopeuteen. Minä sanon, että kauan. Kun ohjus esim. infrapuna etsinpäällä, on lukittunut koneeseen niin siinä ei ole huippunopeudella enään hirveästi tekemistä, vaan pitää aloittaa vasta toimet(soihdut).
Hornet voi todellakin toimia muualta kuin lentotukialukselta ja on jo reippaat kymmenen vuotta suomessa toiminutkin.
Turbiini on suihkumoottorin ns. kuumassa päässä. Se on ahdin mikä suihkumoottorissa on fodi altis alue. Ne jätti imumurit on ilmailulaitoksen omistamia. Eli ne on ihan siviili ilmailu käyttöön, mutta palvelee myös sotilasilmailua.itse olen nähnyt usa armyn cocpit videon, jossa hornet yrittää pyristellä kaartotaistelussa eroon vaan ei mahda mitään, kun ahdistaja kaartaa aina jyrkemmin ja lopulta hornet "ammutaan" alas ja tuo turbiini/ahdin spekulointi ei muuta olemassa olevia tosiasioita.
- HN-432
pyrkiä kaartotaisteluun! Tuo homma on reliikki Toisesta maailmansodasta. Nykyaikaisen hävittäjän tehtävä on olla lentävä aselavetti. Tutka- ja asejärjestelmä määrää koneen hyvyyden. Ammutaan tikka otsaan viholliselle ja kaarretaan kotikentälle hakemaan uusi lasti ja odottamaan seuraavaa tehtävää. Jos kaartotaisteluun joudutaan niin silloin on jokin mennyt pieleen..
- loppuneet
HN-432 kirjoitti:
pyrkiä kaartotaisteluun! Tuo homma on reliikki Toisesta maailmansodasta. Nykyaikaisen hävittäjän tehtävä on olla lentävä aselavetti. Tutka- ja asejärjestelmä määrää koneen hyvyyden. Ammutaan tikka otsaan viholliselle ja kaarretaan kotikentälle hakemaan uusi lasti ja odottamaan seuraavaa tehtävää. Jos kaartotaisteluun joudutaan niin silloin on jokin mennyt pieleen..
ja kun vielä vauhtia ei löydy, niin että silleen teoriassa ja ed. Suomessa on myös metsien, jarvien yms. lisäksi mm. TEItä!
- kamikaze 33
Södeä ja ihanaa kaksi hornettia kosketteli toisiaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584