Voiko helluntailaiset esim. luterilaisessa kirkossa pelastua, vaikka on ns. uskova luterilainen?
Mielenkiinnosta kysyn.
Kysymys
19
811
Vastaukset
Kaikkialla voi jokainen ihminen kokea "uskoon heräämisen" Jumalan lapseksi evankeliumin kuulemisen kautta. Vaikkapa luterilaisessa kirkossa. Vai käsitinkö nyt kysymyksesi oikein?
tota mieltä, niinkuin oottekin oikeesti, niin eikö se ole lahkolaisuutta perustella omia kirkkoja, jos kaikkialla eri suunnissa pelastuu? Raamattuhan puhuu yhdestä laumasta ja yhdetä huoneesta. Jumala tahtoisi, että olemme yhtä?
Eikö tuo käsitys tee helluntaikirkon turhaksi?- vanhoillislestadiolainen?
weha kirjoitti:
tota mieltä, niinkuin oottekin oikeesti, niin eikö se ole lahkolaisuutta perustella omia kirkkoja, jos kaikkialla eri suunnissa pelastuu? Raamattuhan puhuu yhdestä laumasta ja yhdetä huoneesta. Jumala tahtoisi, että olemme yhtä?
Eikö tuo käsitys tee helluntaikirkon turhaksi?ja pohdit muiden mahdollista lahkolaisuutta? Mutta se käsitys että evankeliumi tehoaa vain vl-piireissä on kunnon kirkollisuutta? Eikä tämä aiheuta edes päänsärkyä?
weha kirjoitti:
tota mieltä, niinkuin oottekin oikeesti, niin eikö se ole lahkolaisuutta perustella omia kirkkoja, jos kaikkialla eri suunnissa pelastuu? Raamattuhan puhuu yhdestä laumasta ja yhdetä huoneesta. Jumala tahtoisi, että olemme yhtä?
Eikö tuo käsitys tee helluntaikirkon turhaksi?Minä näen uskovia yli kaikkien seurakunta rajojen. Minulle seurakunta merkitsee sitä että voidaan yhteisesti kokontua Jeesuksen nimen alle.
Minä puolestani nyt olen helluntaiseurakunnassa. Koska koen sen minulle sopivaksi yhteisöksi. Tavallaan on rikkautta että on erilaisia seurakuntia (kirjavuutta) josta voi valita omansa. Toki seurakunnalla tulee olla raamatullinen pohja ja näkemykset. Pääasia että vaikka meitä on monia seurakuntia ja kirkkoja kuljemme yhdessä saman asian puolesta, emme toisiamme vastaan.JoikaM40 kirjoitti:
Minä näen uskovia yli kaikkien seurakunta rajojen. Minulle seurakunta merkitsee sitä että voidaan yhteisesti kokontua Jeesuksen nimen alle.
Minä puolestani nyt olen helluntaiseurakunnassa. Koska koen sen minulle sopivaksi yhteisöksi. Tavallaan on rikkautta että on erilaisia seurakuntia (kirjavuutta) josta voi valita omansa. Toki seurakunnalla tulee olla raamatullinen pohja ja näkemykset. Pääasia että vaikka meitä on monia seurakuntia ja kirkkoja kuljemme yhdessä saman asian puolesta, emme toisiamme vastaan.henkilökohtainen kysymys. Mtä sellaisissa sekaoppisissa tilaisuuksissa opetetaan?
vanhoillislestadiolainen? kirjoitti:
ja pohdit muiden mahdollista lahkolaisuutta? Mutta se käsitys että evankeliumi tehoaa vain vl-piireissä on kunnon kirkollisuutta? Eikä tämä aiheuta edes päänsärkyä?
sillä Jumala ei ole sekaseuraisuuden Jumala. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.
- opettaa
weha kirjoitti:
sillä Jumala ei ole sekaseuraisuuden Jumala. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.
yhdellä tavalla. Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri pelastaa kaikesta synnistä. Joka sen uskoo pelastuu. Myös vl-piireissä. Niinpä siellä moni kuulee Hengen äänen sydämessään ja huomaa että uskovia on toki muuallakin. Tästä on kokemusta. Siitä vain pitää olla viisaasti vaiti oman väen kesken. Mutta epäilemättä Henki ohjaa liikettä vielä tässäkin asiassa. Sillä yhdellä ainoalla oikealla tavalla.
opettaa kirjoitti:
yhdellä tavalla. Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri pelastaa kaikesta synnistä. Joka sen uskoo pelastuu. Myös vl-piireissä. Niinpä siellä moni kuulee Hengen äänen sydämessään ja huomaa että uskovia on toki muuallakin. Tästä on kokemusta. Siitä vain pitää olla viisaasti vaiti oman väen kesken. Mutta epäilemättä Henki ohjaa liikettä vielä tässäkin asiassa. Sillä yhdellä ainoalla oikealla tavalla.
Ei ole monenlaista uskoa. Raamatussa on vain yksi oikea uskoa ja oppi. Kaikki muut ovat vääriä.
Kaikissa eriseuroissa, luetaan Raamattua ja katsellaan sitten oma porukka, kuin valintamyymälästä sen perusteella. Kaikki ne päätyvät, kukin minnekkin ja hakevat porukan omiin luuloihinsa. ..Mutta, mutta parannuksen armon kautta Jumala siirtää valtakuntaansa ja Jumala hoitaa armolla ja totuudella. asiat näkeekin Jumalan valtakunnasta sisältäpäin.
Minulla ei ole koskaan tullut minkäänlaista erimielisyyttä toisten uskovaisten kanssa ja olen hyvinkin syvällisiä ja pitkiä keskusteluja käynyt meikäläisten kanssa, jopa yötunteja ollut yökylässaä. Ei ole tarpeen olla erimieltä, koska Pyhä Henki opettaa yhdellä tavalla ja Pyhä Henki on myös rauhan ja sopuisuuden Henki. Jos oonkin erehtynyt jossakin, Pyhä Henki on korjannut sen veljen tai siskon kautta.weha kirjoitti:
henkilökohtainen kysymys. Mtä sellaisissa sekaoppisissa tilaisuuksissa opetetaan?
Kyllä niissä piireissä missä olen liikkunut luterilaisen, kansanlähetyksen, helluntaiseurakuntien ja baptistien ja monissa tupa kokouksissa on löydettävissä samaa sanomaa ja yhteistä näkemystä. -Kristinoppia. Sanomaa Jumalasta joka rakkaudessaan ilmoitti itsensä oman poikansa kautta.
Samaa ristin sanomaa julistetaan näissä piireissä. Vivahde ja mielipide eroja on olemassa jossain määrin.
Pääasiat on selvillä..
-Armahdettuina syntisinä, Kristuksen omina ja Hänestä rakentuen, yhdessä kuljemme eteenpäin.
En tietenkään voi niin yleistää kaikkea. Mutta minun näkökulmasta katsottuna näin asiat näen ja koen.JoikaM40 kirjoitti:
Kyllä niissä piireissä missä olen liikkunut luterilaisen, kansanlähetyksen, helluntaiseurakuntien ja baptistien ja monissa tupa kokouksissa on löydettävissä samaa sanomaa ja yhteistä näkemystä. -Kristinoppia. Sanomaa Jumalasta joka rakkaudessaan ilmoitti itsensä oman poikansa kautta.
Samaa ristin sanomaa julistetaan näissä piireissä. Vivahde ja mielipide eroja on olemassa jossain määrin.
Pääasiat on selvillä..
-Armahdettuina syntisinä, Kristuksen omina ja Hänestä rakentuen, yhdessä kuljemme eteenpäin.
En tietenkään voi niin yleistää kaikkea. Mutta minun näkökulmasta katsottuna näin asiat näen ja koen.jo noissa suunnissa mitä kerroit, opetetaan aivan eritavalla.
Jeesus sanoo lähetyskäskyssään: "Opettakaan heitä pitämään KAIKKI mitä minä olen käskenyt pitää ja katso minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti".
Mitä opettaa Raamattu tuollaisesta toiminnasta?
1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.- kuuluvat
weha kirjoitti:
jo noissa suunnissa mitä kerroit, opetetaan aivan eritavalla.
Jeesus sanoo lähetyskäskyssään: "Opettakaan heitä pitämään KAIKKI mitä minä olen käskenyt pitää ja katso minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti".
Mitä opettaa Raamattu tuollaisesta toiminnasta?
1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.samaan perheeseen (kaikki eivät ole tätä vielä oivaltaneet). Perheriitoja tosin on, kuten palstalta ilmenee. Yhteyden Henki korjaa tilannetta sydämen tasolla paraikaa. Opillinen yhteys on sekin varmasti hänen asialistallaan. Tietysti pienessä samanmielisten ryhmässä keskustelu sujuu eri tavalla.
- frihet
weha kirjoitti:
Ei ole monenlaista uskoa. Raamatussa on vain yksi oikea uskoa ja oppi. Kaikki muut ovat vääriä.
Kaikissa eriseuroissa, luetaan Raamattua ja katsellaan sitten oma porukka, kuin valintamyymälästä sen perusteella. Kaikki ne päätyvät, kukin minnekkin ja hakevat porukan omiin luuloihinsa. ..Mutta, mutta parannuksen armon kautta Jumala siirtää valtakuntaansa ja Jumala hoitaa armolla ja totuudella. asiat näkeekin Jumalan valtakunnasta sisältäpäin.
Minulla ei ole koskaan tullut minkäänlaista erimielisyyttä toisten uskovaisten kanssa ja olen hyvinkin syvällisiä ja pitkiä keskusteluja käynyt meikäläisten kanssa, jopa yötunteja ollut yökylässaä. Ei ole tarpeen olla erimieltä, koska Pyhä Henki opettaa yhdellä tavalla ja Pyhä Henki on myös rauhan ja sopuisuuden Henki. Jos oonkin erehtynyt jossakin, Pyhä Henki on korjannut sen veljen tai siskon kautta.Keskustelee yö kaudet samassa hengessä ja eroavaisuuksia ei ole?
Tottahan kristittyjä löytyy monista seurakunnista ja olemme Jumalan lapsia, matkalla Isän kotiin, vaan naapuri elää oman perheensä keskellä hiukan eritavoin kuin meillä eletään, eli saattaa ruokatuttumuksetkin erota. kuuluvat kirjoitti:
samaan perheeseen (kaikki eivät ole tätä vielä oivaltaneet). Perheriitoja tosin on, kuten palstalta ilmenee. Yhteyden Henki korjaa tilannetta sydämen tasolla paraikaa. Opillinen yhteys on sekin varmasti hänen asialistallaan. Tietysti pienessä samanmielisten ryhmässä keskustelu sujuu eri tavalla.
Room.16:17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.
Matt.24:24. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.frihet kirjoitti:
Keskustelee yö kaudet samassa hengessä ja eroavaisuuksia ei ole?
Tottahan kristittyjä löytyy monista seurakunnista ja olemme Jumalan lapsia, matkalla Isän kotiin, vaan naapuri elää oman perheensä keskellä hiukan eritavoin kuin meillä eletään, eli saattaa ruokatuttumuksetkin erota.Raamatun opetus, että hänen omillaan on sama mieli ja ajatus (1.kor.1:10). Opetus on myös seurakunnassa yksimielistä.
Ei tule myöskään sekoittaa hengellisiä ja maallisia asioita, kuten teet.
Ruokailutottumukset taitaa olla kuule vähän eri asia kuin Raamatun opin kysymysket.
Raamattuhan sanoo mm. "Joka toista oppia tuo, älkää edes tervehtikö häntä tai tulette osalliseksi hänen synteihinsä" (Kysymys on nytkin hengellisestä tervehtimisestä, ei maallisesta, kuten oinastelet).
- milkyway-cowboy
ketjussa alempina oleviin kysymyksiisi:
Pelastus ei ole riippuvainen kirkkokunnasta, kirkkokuntia ja herätysliikkeitä on monia ja niiden opetukset poikkeavat hieman toisistaan. Uskon pääkohdat ovat kuitenkin samat.
Pyhä Henki opettaa toki aina samalla tavalla mutta ihmiset, joissa PH asuu ja toimii, tulkitsevat vajavaisuutensa vuoksi asiat hieman eri tavalla. Termin "astian maku" lienee sinulle tuttu? Emmehän juuri tämän vajavaisuuden vuoksi kykene kaikki näkemään Jumalaa täysin samalla tavalla.
Seuraava vertaus ei ole ehkä aivan paras mutta kertoo jotakin. Jos vaikkapa kymmenen ihmistä asetetaan eri puolille jonkin rakennuksen ympärille seisomaan, antavat he kaikki hieman erilaisen kuvauksen tästä samasta rakennuksesta. - DoctorT
Kukaan ei pelastu sen enempää helluntaissa kuin muussakaan kirkossa!
Ihminen pelastuu vaikka kotonaan, yövuoteellaan, sänkynsä vieressä polvillaan, KUN OMISTAA ITSELLEEN JEESUKSEN GOLGATALLA VALMISTAMAN SYNTIEN SOVITUKSEN!
Mikään poppoo ei pelasta. Hengellisen kodin ja ruokintapaikan tietysti uudestisyntynyt tarvitsee ja sen valinnan hän tekee myöhemmin.
Toki uskoon voi tulla mainitsemissasi srkssa, muttei se aina, tosin usein, johtaa myös hengellisen kodin löytymiseen sieltä.
Paitsi, jos Raamatun totuus valkenee, on vaikea olla lut. srkssa kaste ja Pyhän Hengen totuuksia kunnioittaen, useimmiten!Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskovaiselta toiselle (Room.1:17).
12. Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.- Markku Tampio
weha kirjoitti:
Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskovaiselta toiselle (Room.1:17).
12. Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.'siirtyy', niinkuin sanoit?
Tässä jakeessahan lukee nimenomaan tällä tavalla: "Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin on kirjoitettu; vanhurskas on elävä uskosta", (Room.1:17). 33/38 käännöksen mukaan.
Mikä Raamatun käännös sinulla on käytössäsi? Markku Tampio kirjoitti:
'siirtyy', niinkuin sanoit?
Tässä jakeessahan lukee nimenomaan tällä tavalla: "Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin on kirjoitettu; vanhurskas on elävä uskosta", (Room.1:17). 33/38 käännöksen mukaan.
Mikä Raamatun käännös sinulla on käytössäsi?Sehäm oli vapaasti muistellen. Sehän tarkoittaa, että Jumalan vanhurskaus siirtyy uskosta toiseen uskoon, eli uskolla vastaanotetaan.
Muutama esimerkki:
Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, ...kohdassa sanottiin: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?
35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.
Siis huomaa tarkoin, että kamarinpalveliakin rukoili ja oli tehnyt pitkän matkan sitä varten...mutta oli etsivällä mielelä ja sai parannuksen armon ja tunnusti uskonsa ja sai kasteen.
36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.
Matt.18:18. "Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."
On siis Pyhän Hengen virka. Pelkkä sanan virka ei synnytä uskoa. Seuraava kohta todistaa, ettei epäuskoisen julistus synnytä uskoa:
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
Matt. 23:33
Jonka Poika on tehnyt vapaaksi hän on (synnin orjuudesta) todella vapaa. Maailma puhuu säännöistä, mutta ei ole kysymys säännöistä vaan Jumalan lapsi ei halua elää niin että tunto turmeltuu ja sydän mieltyy siihen "mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta. "
Kuitenkin on niin että mikä lihasta syntynyt on, on vain liha joka ei koskaan uudestisynny ja siksi se koko ajan on vetämässä maailmaan ja syntiin. Tarvitaan jokapäiväistä evankeliumin uskomista ja syntein pois panemista ettei sydän saastuis ja Pyhä Henki pakenis.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️672525Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1872203Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.472123Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1272097Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣331875Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1941577Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2201530Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod171411Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬261275Hallitus haluaa sossuhuijjarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä
Kuristusote vätkylöiden palleista kiristyy! 😆 Hallitus suunnittelee laajentaa Kelan tiedonsaantioikeutta sosiaaliturva2001072