Nyt se Fiat tempun teki

Tepolta

Fiat ja Wintoosa samassa. Ei oikein lupaavalta näytä, meinaan Fiatin kuuluisat sähköt ja blue screen samassa pakassa saa kovemmankin Fiat fanin pakan sekaisin. Vähäisestä Windows kokemuksesta päätellen, ovatkohan itsestään laukeavat airbagit "dokumentoimaton ominaisuus" tulevissa malleissa. Tämä ei niinkään moite Fiatille, vaan sille toiselle puulaakille.



The “Wireless Car” Blue&Me™based on Windows Mobile™

Strategic partnership between Fiat Auto and Microsoft to offer innovative automotive telematics systems, premièred at the 2006 Geneva Motorshow.
An open architecture compatible with the largest number of consumer products (mobile phones, digital media players, PDA and other mobile devices, …) at competitive price

Integrated technology to make in-carcommunication & entertainmentbetter and easier to use Bluetooth technology interface
Voice recognition USB & MP3 media player On-board & off-board navigation Telematics services Available from mid 2006 on most Fiat, Lancia, Alfa Romeo and LCVmodelsGSM

http://www.fiatgroup.com/comuni/php/file_get.php?w=QFOXHGDJWJFF6HS53MXT

20

2136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zztap

      Microsoftilla on resurssit ja kokemusta jo mm. älykännyköiden ja pda-laitteiden puolelta tehdä kiitettävästi toimivaa ja vakaata softaa vaikka autojen mediasoittimien pyörittämiseen.

      Vitsailu laukeavista airbageista on turhaa (vaikkakin kutkuttavaa) koska mikkisofta ei varmastikaan tule koskemaan kuin juuri tuohon soitin/navigointipuoleen.

      Itse ainakin odotan innolla mitä tuosta yhteistyöstä tulee ja mihin suuntaan autoihin upotettava tietotekniikka on menossa.

      • pill keitsi

        microsoft ei ole kuuluisa turvallisuudestaan ja luotettavuudestaan. se on nähty ohjelmistoissa ja esimerkiksi pelikonsolijulkistuksissa viime aikiona. eihän wintoosa tue edes hotswappia kunnolla.

        yleensäkin elektronisten ja herkkien tietoteknisten vimpaimien tuominen autoihin ei ole järkevää. miten näille käy suomen oloissa ja miltä ne näyttävät esim. 8 vuoden päästä?


      • mwjtd -03
        pill keitsi kirjoitti:

        microsoft ei ole kuuluisa turvallisuudestaan ja luotettavuudestaan. se on nähty ohjelmistoissa ja esimerkiksi pelikonsolijulkistuksissa viime aikiona. eihän wintoosa tue edes hotswappia kunnolla.

        yleensäkin elektronisten ja herkkien tietoteknisten vimpaimien tuominen autoihin ei ole järkevää. miten näille käy suomen oloissa ja miltä ne näyttävät esim. 8 vuoden päästä?

        Vintoosalla ei ole mitään tekemistä autojen tietoteknisten ratkaisujen kanssa. Ne järjestelmät, joita käytetään auton moottorin tms. ohjailussa ovat aivan oma maailmansa.


      • -Viisas-
        mwjtd -03 kirjoitti:

        Vintoosalla ei ole mitään tekemistä autojen tietoteknisten ratkaisujen kanssa. Ne järjestelmät, joita käytetään auton moottorin tms. ohjailussa ovat aivan oma maailmansa.

        Ei vielä. Mutta eipä aikaakaan, kun se päivä koittaa joissakin tapauksissa. Olisikohan "Windows everywhere" ajatus menossa sinne suuntaan.

        Huolestuttaa, kun pelkkiä tiedostopalvelimia joutuu buuttaamaan kerran viikossa luotettavuuden parantamiseksi. Miten autoissa, ajetaanko teltta-autoon buuttaamaan systeemi kohtuullista 120e maksua vastaan?

        Toisekseen, on mielenkiintoista nähdä miten nämä Bill Gates -systeemien lisenssit menevät huoltokorjaamoille. Pitääköhän niidenkin pakko-ostaa vaikka mitä päivityksineen tyyliin Windows työasemat.

        Minä luulin että Fiatin omistajat ovat yksillöllisiä ihmisiä laumakulttuurin sijasta mutta taisin erehtyä.


      • zztap
        -Viisas- kirjoitti:

        Ei vielä. Mutta eipä aikaakaan, kun se päivä koittaa joissakin tapauksissa. Olisikohan "Windows everywhere" ajatus menossa sinne suuntaan.

        Huolestuttaa, kun pelkkiä tiedostopalvelimia joutuu buuttaamaan kerran viikossa luotettavuuden parantamiseksi. Miten autoissa, ajetaanko teltta-autoon buuttaamaan systeemi kohtuullista 120e maksua vastaan?

        Toisekseen, on mielenkiintoista nähdä miten nämä Bill Gates -systeemien lisenssit menevät huoltokorjaamoille. Pitääköhän niidenkin pakko-ostaa vaikka mitä päivityksineen tyyliin Windows työasemat.

        Minä luulin että Fiatin omistajat ovat yksillöllisiä ihmisiä laumakulttuurin sijasta mutta taisin erehtyä.

        Itse asiassa esim. pariakin tietämääni autoa on jouduttu viemään useastikin pajalle "resetoitavaksi". Vikatietokoneen herjatessa omiaan. Eli tuo buuttailu on kyllä jo about kaikilla automerkeillä arkipäivää.

        Itseäni ei ihmetyttäisi ollenkaan se, että huoltokorjaamot tietoteknistyisivät entisestään juuri tällaisten systeemien yleistyessä. Muutenkin on jo kalliit varusteet korjaamoilla, joten saas nähdä miten pienet pajat pärjää...

        Itseänikin kyllä hieman mietityttää miten toi tekniikka toimii meidän oloissa. Ja tässä tapauksessa on ihan sama mikä porukka sen ohjelmiston sinne taustalle on kasannut.

        Ja jos joku muu porukka kehittää vastaavanlaista tavaraa siedettävään hintaan niin mikään ei estä vertailemasta tuotteita keskenään. Silti ihan turha ampua ajatusta alas vain sen takia koska sen takana on Microsoft.

        Itse ainakin äänestän kukkarollani.


      • Alistair Kuupperi
        zztap kirjoitti:

        Itse asiassa esim. pariakin tietämääni autoa on jouduttu viemään useastikin pajalle "resetoitavaksi". Vikatietokoneen herjatessa omiaan. Eli tuo buuttailu on kyllä jo about kaikilla automerkeillä arkipäivää.

        Itseäni ei ihmetyttäisi ollenkaan se, että huoltokorjaamot tietoteknistyisivät entisestään juuri tällaisten systeemien yleistyessä. Muutenkin on jo kalliit varusteet korjaamoilla, joten saas nähdä miten pienet pajat pärjää...

        Itseänikin kyllä hieman mietityttää miten toi tekniikka toimii meidän oloissa. Ja tässä tapauksessa on ihan sama mikä porukka sen ohjelmiston sinne taustalle on kasannut.

        Ja jos joku muu porukka kehittää vastaavanlaista tavaraa siedettävään hintaan niin mikään ei estä vertailemasta tuotteita keskenään. Silti ihan turha ampua ajatusta alas vain sen takia koska sen takana on Microsoft.

        Itse ainakin äänestän kukkarollani.

        "...Silti ihan turha ampua ajatusta alas vain sen takia koska sen takana on Microsoft."

        Kyllä minusta olisi syytä vähän huolehtia kun se on Microsoft. Onko Windows turvallinen ja vakaa? Miksi tämä kyseinen firma kerää käyttäjistään tietoja? Miksi tämä kyseinen firma on jatkuvasti oikeudessa?

        No joo.. se on kait jokaisen oma makuasia mutta henk. koht. hinta ei ole ratkaisevin tekijä vaan laatu, jota ei tämä kyseinen ohjelmistovalmistaja ole pystynyt tuottamaan.


      • zztap
        Alistair Kuupperi kirjoitti:

        "...Silti ihan turha ampua ajatusta alas vain sen takia koska sen takana on Microsoft."

        Kyllä minusta olisi syytä vähän huolehtia kun se on Microsoft. Onko Windows turvallinen ja vakaa? Miksi tämä kyseinen firma kerää käyttäjistään tietoja? Miksi tämä kyseinen firma on jatkuvasti oikeudessa?

        No joo.. se on kait jokaisen oma makuasia mutta henk. koht. hinta ei ole ratkaisevin tekijä vaan laatu, jota ei tämä kyseinen ohjelmistovalmistaja ole pystynyt tuottamaan.

        Jep, makuasiahan tuo on. Itselleni XP on ollut aivan riittävän vakaa ja turvallinen (ei ole kaatunut miesmuistiin, ei ole ollut tietoturvaongelmia (tosin, siitä kiitos EI microsoftin ohjelmille)).

        Lisäksi minut on jo aivopesty aikoja sitten wintoosan logiikkaan olen tottunut siihen että käytännössä kaikki lisälaitteet mitä voit ostaa toimivat suoraan wintoosan kanssa ilman taistelua.

        Jos mäkkien tekijät pääsisivät virittelemään jotain autoihin sopivaa, kiinnostuisin kyllä heti :)


    • fiaatisti

      olisi ollut parempi ettei mikrosoftin kanssa olisi tehty yhteistyötä.. tupaa ne tulokset=rahat aina valumaan gatesin taskuun yhteistyökumppanien jäädessä nuolemaan näppejään. Ei se mikkisoftan softakaan nyt mitään niin erinomaista ole.

      Mitkähän KUULUISAT sähköt? Fiatissa on kyllä vähemmän sähkövikoja kuin esim. saksalaisissa muttei ne nyt kuuluisia sentään ole.

      • Finni

        Mitä olen muutaman Fiatin omistajan lanssa jutellut niin Sähköviat yleisiä. Joten älä puhu paskaa vaikka Fiatilla ajat.


      • fiaatisti
        Finni kirjoitti:

        Mitä olen muutaman Fiatin omistajan lanssa jutellut niin Sähköviat yleisiä. Joten älä puhu paskaa vaikka Fiatilla ajat.

        No sitten tietysti. Minä nyt vain tiedän, että Fiatin ns. "sähköt" ovat parasta eurooppalaista tasoa. Isoja laatueroja ei tosin olekaan, huonoimmat ovat kuitenkin volkkareissa (seatit, audit jne), beeämweessä, foordissa ja ooppelissa.

        Jos puhutaan vaikkapa 100 000 auton otannasta, niin en väitä etteikö Fiatissa saattaisi olla hieman enemmän sähkövikoja kuin Japanissa japanilaisista osista valmistetuissa autoissa.

        Sen sijaan eurooppalaisista ja ns. halpamaissa tuotetuista osista jossain kehitysmaissa koottujen autojen, esimerkiksi Tojota, "sähköt" eivät ole mitenkään erityisen laadukkaita Suomen olosuhteissa. Syynä tähän on usein sopimattomattomat muoviseokset, ohuemmat johtimet, vanhemmanaikaiset tuotantokoneet jne..

        Sama pätee itäeuroopassa koottuihin SaksalaisiinLaatuAutoihin.


    • http://www.microsoft.com/windows/embedded/windowsautomotive/press.mspx

      Fiat näyttää ainakin otsikoista päätellen olevan edelläkävijä tässä. Sikäli mielenkiintoista, että Fiateja ei ole viety USA:an yli 20 vuoteen. Onkohan MS valinnut Fiatin kumppanikseen juuri sen vuoksi - ettei Amerikan autojonot pysähdy Windowsin uudelleenkäynnistyksen vuoksi? :)

      • tämä on

        REDMOND, Wash., March 4, 2002 — Microsoft Corp. today announced that the BMW 7 Series, the line of cars introduced last month in the United States, features Microsofts robust, real-time embedded operating system, Windows

        CE. This announcement comes shortly after Microsofts Automotive Business Unit launched Windows CE for Automotive v3.5, the newest version of its telematics software platform based on Windows CE, and announced an end-to-end solution to enable the auto industry to cost-effectively implement and maintain advanced automotive telematics.

        http://www.microsoft.com/presspass/press/2002/mar02/03-04bmwpr.mspx


    • SamppoP

      Hirvein sähköiltään on ollut vanha toyota...vaikka sähköjä ei juuri ollut ne ei pelanneet ollenkaan. Fiatilla ongelma on lähinnä siinä että sähköt kyllä toimii, muttei suomen kuran kanssa. Liittimien putsaus tosin ei maksa mitään.

      Mitä windowsiin tulee, niin luulen että se on toimivin ratkaisu tietokoneelle. Linux on toki varteenotettava vaihtoehto, varsinkin kun hintaa ei ole. Onko fiatia halvempia autoja?

      Eli toimiva paketti on jatkossakin luvassa. Miksi muuten fiattia ei mainosteta? On vain KIA?

      • käytetään kokonaan

        "Eli toimiva paketti on jatkossakin luvassa. Miksi muuten fiattia ei mainosteta? On vain KIA?"

        KIAan. Ei siis ole enää varoja suunnattavissa Fiatin tai Alfan mainostamiseen.


      • Jiilo Gellimuna

        "...Mitä windowsiin tulee, niin luulen että se on toimivin ratkaisu tietokoneelle"

        Mikä saa otaksumaan sinut sellaista?

        Onko Fiat tietokone?


      • käytetään kokonaan kirjoitti:

        "Eli toimiva paketti on jatkossakin luvassa. Miksi muuten fiattia ei mainosteta? On vain KIA?"

        KIAan. Ei siis ole enää varoja suunnattavissa Fiatin tai Alfan mainostamiseen.

        Heti kansilehden yläosassa on puolen sivun mainos aiheesta "Ajonautinto sai jälleen uudet mittasuhteet - Ensiesittelyssä odotettu uutuus Alfa 159 Sportwagon". Ensiesittelyt tänään lauantaina ja huomenna sunnuntaina.


      • "Miksi muuten fiattia ei mainosteta? On vain KIA?"

        Muistan kyllä nähneeni säännöllisesti Fiatin lehtimainoksia. Mutta Kia on Suomessa monille vielä täysin tuntematon merkkinäkin, joten sitä on pakko mainostaa enemmän. Fiat on sentään nimenä kaikille tuttu, vaikkei ehkä tiedetä, minkälaisia malleja nykyisin tehdään.


    • Vikatikki !

      Windows Fiatiin ? Windows joka on tunnetusti ALANA tuottanut ongelmia ja joku haluaa sen autoonsa ??? Missδ maalaisjδrki ? Kusessa tulee Fiat olemaan. Takuuvarmasti.

      • sitten

        bemari? Näkyy niilläkin olevan jotain säätämistä mikkisoftan kanssa.


    • Fiiu ois

      parempi ;)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      2960
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2253
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      55
      2181
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2094
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1549
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1439
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1382
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      57
      1319
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1143
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1053
    Aihe