Jos saavuttaa hitaamman, niin siitä kannattaa ajaa viivyttelemättä ohi, vaikka kohta pitäisi kääntyä huoltoasemalle tankkaamaan, tai jonnekin muualle.
Ajoin tuossa vähän aikaa sitten jonkun toisen kanssa samaa matkaa pitkän pätkän peräkkäin, varmaan toistasataa kilsaa. Minä ajoin edellä ja ohittelin hitaampia tasaiseen tahtiin, perässä tullut oli arempi ohittelija, mutta kiri kuitenkin aina välimatkan kiinni. Lähestyessämme sitten T-risteystä heppu ajoi viimein minusta ohi, annoin tilaa. Käännyttiin risteyksestä samaan suuntaan molemmat, mutta minut ohittanut jäi jostain kumman syystä edellään ajavien taakse, eikä näyttänyt yrittävänkään ohi, vaikka tilaa olisi ollut. Minä en jäänyt hidastelijoiden taakse, vaan ohitin koko letkan kerralla.
Siitä risteyksestä ei ollut pitkä matka huoltikselle ja menomehu oli jo vähissä, joten poikkesin sille aina vilkkaalle asemalle. Ainoa vapaa paikka mittareilla oli automaatin toisella sivulla, kiireettömät kuskit kun eivät tankattuaan osaa siirtää autojaan muualle, vaan lähtevät sisälle kassajonoon ja ehkä kahvillekin, röyhkeimmät jäävät jopa syömään.
No, minä tungin lapun masiinaan ja ryhdyin letkuttamaan bensaa tankkiin. Samassa kaartoi huoltikselle just ohittamastani letkasta ainakin pari autoa ja sekin perässäni pitkään ajanut. Joutuivat jonottamaan mittareille, kun ne aina toiset huomioon ottavat kiireettömät rajoitusten noudattajat ja alle rajoitusten ajavat olivat jo tankanneet, jättäneet autonsa tankille ja olivat huoltiksen sisällä kiireettömissä puuhasteluissaan yrittäen vielä maksettuaankin saada myyjän kanssa jotain juttua vielä aikaiseksi ikäänkuin lisähidasteeksi. (Itse en käynyt sisällä, mutta noin se menee).
Sille minua seuranneelle vapautui paikka juuri kun minä lopetin tankkaamisen ja häivyin paikalta. Äijä joutui vielä menemään sisälle maksujonoonkin, joten minä ehdin reippaasti yli 20 km ajaa ennen kuin hän ehti taas tienpäälle ja jos jäi kahville, niin olin jo melko kaukana menossa ennen kuin hän starttasi taas.
Jos sillä miehellä olisi loppumatkakin ollut sama kuin minulla, niin minähän olisin kummasti ehtinyt jo ennemmin perille päästyäni rentoutumaan jalojen juomien äärellä ja saunaa lämmitellen.
Ohi siis kannattaa aina ajaa, vaikka aina se ei heti silloin näyttäisi niin järkevältäkään.
Ohittaminen kannattaa aina
22
1827
Vastaukset
- Elmeri
Kyllä minä ainakin ohitan nysvärin vaikka taajamassa, valojen vaihtuessa punaiseksi, niin eipähän ole sitten edessä KUHNIMASSA, kun valot vaihtuvat vihreiksi. VAAN JÄÄ HAISTELEMAAN PALANEEN KUMIN KÄRYÄ!!
Jokainen ohitus on askel parempaan ja huolettomampaan etenemiseen.
Tällä ehkäisee mm. sen, että nysväri ei jää eteesi HINKUTTELEMAAN ja aiheuttamaan äkkipysähdyksiä, kun ei osaa käyttää vilkkua risteyksissä. Säästät myös bensiiniä, aikaa ja hermoja kulkiessasi tientukon ohi. Et joudu esimerkiksi jäämään kykkimään liikennevaloihin, kun valojen vaihtuessa NYSVÄRI TAMPIO etsiskelee vielä vaihdetta!!- Lada
Puhutte pojat asiaa! Emme ohita elääksemme, vaan elämme ohittaaksemme. Varsinkin Kairaketun filosofia on lyömätön: käytä työ- ja vapaa-aikasi baanalla kaahaamiseen, valokuvaa nysvärit, kritisoi hitaammat, tyrmää tiesuunnittelu ja teiden ylläpito sekä vatvo koko hoito netissä itsekeskeisesti. Ja seuraavana päivänä sama uudestaan!
- ÄIJÄLÄ
Tyypillistä puhetta hätähousuilta. Eilen saavuin risteykseen, jossa ei ollut valoja, vaan meillä oli edessä kärkikolmio. Edessäni odotti pääsyä risteyksen yli puolenkymmnetä autoa jokainen eri suuntiin vilkutellen.
Minulla oli tarkoitus kääntyä oikeaan.
Taakseni ajoi bemarikuski kärsimättömän näköisenä. Siinä se kaasutteli ja huulet liikkuivat, joista saattoi lukea: Voi saatanan vittu näitä nyhveröitä, kun eivät mene.
Oli neljän ruuhkaa ja autoja tuli lakkaamatta.
Jono ei liikkunut mihinkään. Tiesin vanhastaan, että kun tarpeeksi aikaa odottaa, niin joskushan sitä pääsee. Tarvitaan vaan hermojen hallintaa tällaisissa tilanteissa.
Sitten bemarikuski hermostui takanani ja torvea huudattaen kurvasi risteykseen väkisin muiden sekaan. Muut joutuivat sitä väistämään, kun tämä meni röyhkeästi muiden eteen.
Pääsi se kuvatus läpi, kun muut antoi tietä, mutta kuuluipa sille muutkin torvea töötöttävän.
Mites se on, jos näyttää, ettei risteyksestä pääse läpi kohtuullisessa ajassa. Voiko lähteä hiljaa uhkarohkeasti vaan menemään ja odottaa, että etuajo-oikeutettua tietä menijät väistäisivät.
Omalla vastuullaan tietysti voi mennä ja luottaa tuuriin, mutta kuuluuko ja onko velvollisuus päätietä menevien ottaa huomioon sivulta tulevien pitkä jono ja antaa tietä, vaikka ei olis pakkoa. - Elmeri
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Tyypillistä puhetta hätähousuilta. Eilen saavuin risteykseen, jossa ei ollut valoja, vaan meillä oli edessä kärkikolmio. Edessäni odotti pääsyä risteyksen yli puolenkymmnetä autoa jokainen eri suuntiin vilkutellen.
Minulla oli tarkoitus kääntyä oikeaan.
Taakseni ajoi bemarikuski kärsimättömän näköisenä. Siinä se kaasutteli ja huulet liikkuivat, joista saattoi lukea: Voi saatanan vittu näitä nyhveröitä, kun eivät mene.
Oli neljän ruuhkaa ja autoja tuli lakkaamatta.
Jono ei liikkunut mihinkään. Tiesin vanhastaan, että kun tarpeeksi aikaa odottaa, niin joskushan sitä pääsee. Tarvitaan vaan hermojen hallintaa tällaisissa tilanteissa.
Sitten bemarikuski hermostui takanani ja torvea huudattaen kurvasi risteykseen väkisin muiden sekaan. Muut joutuivat sitä väistämään, kun tämä meni röyhkeästi muiden eteen.
Pääsi se kuvatus läpi, kun muut antoi tietä, mutta kuuluipa sille muutkin torvea töötöttävän.
Mites se on, jos näyttää, ettei risteyksestä pääse läpi kohtuullisessa ajassa. Voiko lähteä hiljaa uhkarohkeasti vaan menemään ja odottaa, että etuajo-oikeutettua tietä menijät väistäisivät.
Omalla vastuullaan tietysti voi mennä ja luottaa tuuriin, mutta kuuluuko ja onko velvollisuus päätietä menevien ottaa huomioon sivulta tulevien pitkä jono ja antaa tietä, vaikka ei olis pakkoa.Kutsutaan joustavuudeksi. Sitä yleensä löytyy ihmisiltä ruuhka-aikaan (ei koske tuppukyliä). Jos jono näyttää "päättymättömältä", niin kyllä jonossa ajavat sen tiedostavat, ja totta kai sieltä joku antaa tietä kun vähän kurkkaa noukalla kolmion takaa.
Jos taasen kykitään siellä 10 metriä ennen sitä kolmiota peukalo persiissä, niin kuka IDIOOTTI niitä päästelisi eteensä? Tämä idea oli bemarikuskin mielessä.
Sama homma koskee ns. vetoketjuperiaatetta; mahdollisessa törmäystilanteessa kaistaa vaihtava on syyllinen, mutta heille annetaan kuitenkin tilaa sujuvuussyistä. Sujuvuus on nysväreille tuntematon käsite. - menoa
Elmeri kirjoitti:
Kutsutaan joustavuudeksi. Sitä yleensä löytyy ihmisiltä ruuhka-aikaan (ei koske tuppukyliä). Jos jono näyttää "päättymättömältä", niin kyllä jonossa ajavat sen tiedostavat, ja totta kai sieltä joku antaa tietä kun vähän kurkkaa noukalla kolmion takaa.
Jos taasen kykitään siellä 10 metriä ennen sitä kolmiota peukalo persiissä, niin kuka IDIOOTTI niitä päästelisi eteensä? Tämä idea oli bemarikuskin mielessä.
Sama homma koskee ns. vetoketjuperiaatetta; mahdollisessa törmäystilanteessa kaistaa vaihtava on syyllinen, mutta heille annetaan kuitenkin tilaa sujuvuussyistä. Sujuvuus on nysväreille tuntematon käsite.Sujuvuus ei ole nysvärin, vaan keulansa joka väliin ensin työntävän kaahari-idiootin ongelma. Nysväri on nimestään huolimatta fiksu ja tilanteet hallitseva kuski, joka ajaa niin kuin pitääkin eli sujuvasti. Kyllä meidän kelpaa :)
Odottamiseen kykenemättömällä eli lyhytpinnaisella kuskilla (esim. aiemmin mainittu bemarimes) em. asia ei olekaan niin yksiselitteinen. Ja taas kolisee! :D
Vetoketjuperiaate on kaiken tietävälle ja -osaavalle kaaharille tuntematon käsite, ei nysvärille. Nysvä ajaa sääntöjen mukaan, jotta kaahaava ja keulansa joka väliin työntävä runkkukin ehtisi ylinopeudellaan liittymästä päätielle :D. Liittymästä päätielle tulevalle ei tosin tarvitse antaa tilaa. - Ukkola
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Tyypillistä puhetta hätähousuilta. Eilen saavuin risteykseen, jossa ei ollut valoja, vaan meillä oli edessä kärkikolmio. Edessäni odotti pääsyä risteyksen yli puolenkymmnetä autoa jokainen eri suuntiin vilkutellen.
Minulla oli tarkoitus kääntyä oikeaan.
Taakseni ajoi bemarikuski kärsimättömän näköisenä. Siinä se kaasutteli ja huulet liikkuivat, joista saattoi lukea: Voi saatanan vittu näitä nyhveröitä, kun eivät mene.
Oli neljän ruuhkaa ja autoja tuli lakkaamatta.
Jono ei liikkunut mihinkään. Tiesin vanhastaan, että kun tarpeeksi aikaa odottaa, niin joskushan sitä pääsee. Tarvitaan vaan hermojen hallintaa tällaisissa tilanteissa.
Sitten bemarikuski hermostui takanani ja torvea huudattaen kurvasi risteykseen väkisin muiden sekaan. Muut joutuivat sitä väistämään, kun tämä meni röyhkeästi muiden eteen.
Pääsi se kuvatus läpi, kun muut antoi tietä, mutta kuuluipa sille muutkin torvea töötöttävän.
Mites se on, jos näyttää, ettei risteyksestä pääse läpi kohtuullisessa ajassa. Voiko lähteä hiljaa uhkarohkeasti vaan menemään ja odottaa, että etuajo-oikeutettua tietä menijät väistäisivät.
Omalla vastuullaan tietysti voi mennä ja luottaa tuuriin, mutta kuuluuko ja onko velvollisuus päätietä menevien ottaa huomioon sivulta tulevien pitkä jono ja antaa tietä, vaikka ei olis pakkoa.Ajelitkos taas kännissä? Korttiahan sinulla ei voi olla, joten on hyvä ajaa rauhallisesti, ettei taas törmäile jonkun päälle.
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Tyypillistä puhetta hätähousuilta. Eilen saavuin risteykseen, jossa ei ollut valoja, vaan meillä oli edessä kärkikolmio. Edessäni odotti pääsyä risteyksen yli puolenkymmnetä autoa jokainen eri suuntiin vilkutellen.
Minulla oli tarkoitus kääntyä oikeaan.
Taakseni ajoi bemarikuski kärsimättömän näköisenä. Siinä se kaasutteli ja huulet liikkuivat, joista saattoi lukea: Voi saatanan vittu näitä nyhveröitä, kun eivät mene.
Oli neljän ruuhkaa ja autoja tuli lakkaamatta.
Jono ei liikkunut mihinkään. Tiesin vanhastaan, että kun tarpeeksi aikaa odottaa, niin joskushan sitä pääsee. Tarvitaan vaan hermojen hallintaa tällaisissa tilanteissa.
Sitten bemarikuski hermostui takanani ja torvea huudattaen kurvasi risteykseen väkisin muiden sekaan. Muut joutuivat sitä väistämään, kun tämä meni röyhkeästi muiden eteen.
Pääsi se kuvatus läpi, kun muut antoi tietä, mutta kuuluipa sille muutkin torvea töötöttävän.
Mites se on, jos näyttää, ettei risteyksestä pääse läpi kohtuullisessa ajassa. Voiko lähteä hiljaa uhkarohkeasti vaan menemään ja odottaa, että etuajo-oikeutettua tietä menijät väistäisivät.
Omalla vastuullaan tietysti voi mennä ja luottaa tuuriin, mutta kuuluuko ja onko velvollisuus päätietä menevien ottaa huomioon sivulta tulevien pitkä jono ja antaa tietä, vaikka ei olis pakkoa.Sehän on seurausta huonosta liikennesuunnittelusta, huonosta aluepolitiikasta, tiemäärärahojen pihistelystä jne.
- Halonen syyllinen?
Kairakettu kirjoitti:
Sehän on seurausta huonosta liikennesuunnittelusta, huonosta aluepolitiikasta, tiemäärärahojen pihistelystä jne.
Ruuhkautumiseen
- nauttii elämästään
Tuo kiireisellä ajamisella säästetty aika on jo niin huono vitsi, ettei siihen usko kuin hölmöt. Pitkälläkään reissulla "säästetyt" 20 minuuttia ei paranna kenenkään elämää millään tavalla. Jos automies/-nainen elämänsä aikana "säästää" muutaman tunnin, niin kehtaako sitä edes ääneen kehua...?
Lola Odusogakin perusteli ylinopeuksiaan ja lukemattomia sakkojaan sillä, että "minulle jää sitten enemmän aikaa nauttia elämästä, jos ajan kovempaa". No näihän siinä kävikin. Kortti pantiin hyllylle vissiin pariinkin otteeseen ja sen jälkeen todellakin oli enemmän aikaa, kun ei tarvinnyt viettää tuntejaan auton ratissa :D :D
Leppoisa kuski ei autoillessaan turhia stressaa ja siksi elämäkin on mukavaa ja kiireetöntä. Tuskin maltan odottaa kesälomareissuja, kun saa ajella vailla paineita. Ajansäästäjät ja hermoheikot ajakoot tuli perseen alla ohitellen, samalla kun minä vain leppoisasti ajelen rajoitusten mukaan ja katselen maisemia. Välillä voi piipahtaa bensiksellä kahvilla ja jutella paikallisten kanssa niitä näitä. Aaaah, kyllä kiireettömyys on kuningasautoilijoiden etuoikeus :D- elämää!
"minulle jää sitten enemmän aikaa nauttia elämästä, jos ajan kovempaa".
Kovempaa ajaminen ON elämää, nautinnollista elämää. - minäkin...
elämää! kirjoitti:
"minulle jää sitten enemmän aikaa nauttia elämästä, jos ajan kovempaa".
Kovempaa ajaminen ON elämää, nautinnollista elämää.Ja tuo on totta. Nysväys taas....hyi helvetti.
Pitkällä reissulla säästyy paljon enemmän kuin tuo 20 min. Lue tuolta yksi esimerkki: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016200184
Tuo 280 km oli vain pieni pätkä eilen ja tänään ajamistani matkoista ja tuon lyhyen pätkän aikasäästö oli jo n. 50 min. Hiljaisina vuorokauden aikoina ajoin myös ja silloin pääsin jo huomattaviin säästöihin. Noista kertyi kahdessa päivässä jo useita tunteja säästynyttä aikaa, eli oloa pois autosta ja maantieltä.
Eikä tarvinnut hermoilla, eikä stressata."Leppoisa kuski ei autoillessaan turhia stressaa ja siksi elämäkin on mukavaa ja kiireetöntä. Tuskin maltan odottaa kesälomareissuja, kun saa ajella vailla paineita. Ajansäästäjät ja hermoheikot ajakoot tuli perseen alla ohitellen, samalla kun minä vain leppoisasti ajelen rajoitusten mukaan ja katselen maisemia."
Allekirjoitan tuon :D :D
- sattuu
näit taas unta =) voisitko alkaa kertomaan mitä oikeasti tien päällä sulle tapahtuu.
- Ohitana ina
Joskus menen ohi silloinkin kun olen kohdakkoin kääntymässä pois, mikäli olen jonossa toisena. Silloin se takanakin tuleva pystyy hyödyntämään hyvän ohituspaikan.
- moottoritie on kuuma
Minä ajelen käytännössä koko ajan vasenta kaistaa hitaampia ohittaen. Ja niitä hitaampia riittää, käytännössä kaikki samaan suuntaan ajavat. Vastaantulijat joskus valoja vilkuttelevat, mutta mitäs niistä, aurinkolasit on päässä. Kyllähän normaalille tielle kolme rinnan hyvin mahtuu jos on tarvis. Tarkkaa ajoa vain.
- vaan kortin käytöstä
Ei se ohittaminen antanu sulle olettamaasi 20 kilometrin etumatkaa, vaan se, että sä maksoit bensas kortilla, kun taas perässäs ajanut kävi maksamassa sisällä. Puhu kettu kortin käytön puolesta, älä ohittamisen.
Ohittamisella voitit vain sen tankkaukseen käyttämäsi ajan ja sekin hyöty tulee vain ja ainoastaan ruuhkaisilla bensiksillä.
Tässä pieni matemaattinen fakta:
Jos ajat 100 kilometrin matkan nopeusrajoituksen mukaan max 100 km/h, matkasi kestää tasan tunnin. Jos taas edessäsi ajaa auto tai useampi auto 95 km/h, niin saat ohittaa vaikka sata kertaa, niin silti säästät sen sadan kilometrin matkalla tasan 3 minuuttia 9 sekuntia. Mainitsemallasi 280 kilometrin matkalla vastaava aikahyöty on 2 h 57 min - 2 h 48 min = 11 minuuttia. Saadaksesi 50 minuutin "etumatkan" sinun täytyy nopeusrajoituksia noudattaen ajaa toista tuhatta kilometriä.
Ketään nopeusrajoitusten edellyttämää maksimivauhtia ajavaa ei tarvitse, eikä saa ohittaa.Jos en olisi ohittanut, niin joku edelläni ajaneista olisi ehtinyt ensin sille ainoalle vapaalle tankkauspaikalle ja olisin itse joutunut vapautuvan paikan odottelijaksi.
- minuuttia?
Kairakettu kirjoitti:
Jos en olisi ohittanut, niin joku edelläni ajaneista olisi ehtinyt ensin sille ainoalle vapaalle tankkauspaikalle ja olisin itse joutunut vapautuvan paikan odottelijaksi.
Onko sinulla tapana tankata 20 minuuttia? Puhuit 20 minuutin/kilometrin etumatkasta.
minuuttia? kirjoitti:
Onko sinulla tapana tankata 20 minuuttia? Puhuit 20 minuutin/kilometrin etumatkasta.
Yli 20 km:n etumatkasta kirjoittelin, en ajasta mitään. Eihän minun tankkausaikani etumatkaa ratkaissut, vaan sen toisen ja lisäksi hänen maksujonossa käyttämänsä aika.
- että ohituksen hyödystä
Kairakettu kirjoitti:
Yli 20 km:n etumatkasta kirjoittelin, en ajasta mitään. Eihän minun tankkausaikani etumatkaa ratkaissut, vaan sen toisen ja lisäksi hänen maksujonossa käyttämänsä aika.
No niin. Vihdoin ymmärsit, että etumatkan ratkaisi lähes tyystin toisen maksujonoon käyttämä aika. Mitä ihmettä siis suitsutat ohittamista, kun se hyötysi tuli toisen seisoessa maksujonossa. Ohittamisella ei sen asian kanssa ollut mitään tekemistä.
P.S. Viestissäsi "Höpöhöpö" kirjoitit: "Pitkällä reissulla säästyy paljon enemmän kuin tuo 20 min." että ohituksen hyödystä kirjoitti:
No niin. Vihdoin ymmärsit, että etumatkan ratkaisi lähes tyystin toisen maksujonoon käyttämä aika. Mitä ihmettä siis suitsutat ohittamista, kun se hyötysi tuli toisen seisoessa maksujonossa. Ohittamisella ei sen asian kanssa ollut mitään tekemistä.
P.S. Viestissäsi "Höpöhöpö" kirjoitit: "Pitkällä reissulla säästyy paljon enemmän kuin tuo 20 min."Ohitus ratkaisi myös aikaisemman pääsyn tankille ilman jonottamista, muutenhan olisin joutunut jonottamaan itse.
Siinä toisessa viestissäni otin 20 min. puheeksi vain sen vuoksi, koska kirjoittaja jolle vastasin puhui kyseisestä ajasta. Helppohan tuo pitäisi olla sieltä havaita.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .633903Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493030Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312961Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3842055Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111163Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101156- 731152
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde28983- 50951
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110944