Asuntovaunun vetämisen kulutus

2.0TD

Kertokaapas karavaanarit minkäverran asuntovaunun vetäminen nostaa bensan-/dieselin kulutusta maantieajossa? Kulutus riippuu tietenkin autosta ja asuntovaunun koosta...

52

12431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauko

      oli tos 10v,sitten.volvo.12litraa ja vaunu peräs 16litraa satasel. kuis nykyään.

    • tietoo

      Eli keskikokoinen perheauto (VAG-tuote vm 2004) diesel-koneella ilman vaunua 4,8 - 5,5 ltr/100 km
      Kun perään kytketään 1300-kiloinen "valkoinen koppi" niin kulutus 0n 8-9 ltr /100 km.

    • Kuluttaa

      Kulutus riippuu nopeudesta ja tuulen suunnasta.
      Keskimäärin kaksilitraisella turbo mersulla (bensa)ilman vaunua maantiellä juuri seitsemän litran pintaan,mutta 1200-1400 kiloinen vaunu perään 14-15 litraa. Teiden tukkona lirutellen 70-80 km/h säästää litran,jopa kaksi.
      Diesel autot kulkevat pari-kolme litraa vähemmällä.

      • veturi

        Auto valitaan vaunun mukaan tai päinvastoin. Dieselmoottoreilla paras vääntömomentti asettuu vaunun vetonopeuden alueelle -> lähtökohtaisesti aina parempi ratkaisu kuin bensiinimoottori. Bensiinimoottoreissa (turbottomissa) on tunnusomaista parhaan vääntömomentin saavuttaminen huomattavasti korkeammalla kierrosnopeudella ja paras momentti jää merkittävästi pienemmäksi kuin vastaavan kokoluokan dieselkoneella -> pärjää auttavasti, kun pitäytyy pienemmissä vaunuissa (ellei mennä jenkkiautojen kokoluokkaan). Edelleen on otettava huomioon auton vaihteisto (manuaali/automaatti) ja näistä tulevat rajoitteet, jotka vaikuttavat ajosuoritukseen ja kulutukseen. Jos polttoaineenkulutus vaunun vedossa kasvaa merkittävästi – yli 1,5 x - kovaan maantieajoon verrattavasta kulutuksesta, niin kyllä vetoauto kuormittuu turhan paljon. Tavalliset perheautot on suunniteltu cruisailuun – peräkärry ja Poksi-luokan vaunu tulee perässä ilman murheita.


      • nostaa kulutuksen

        Tietyn massan siirtäminen tietyn matkan vaatii tietyn energiamäärän. Näin se on teoriassa ja käytännön kokeetkin osoittavat miltei samaa.
        Kokemusta on monenlaisista koneista, mutta kulutus on miltei sama/100 km. Riittävän laaja kokemus on ainakin seuraavista: Lada 1.6 (4v.) seka-ajon kulutus on 9 l/100, vaunulla 13 , Mazda 1,8 on 8 l/100, vaunulla 14 ja Tojo 2.2 aut. on 10 l/100, vaunulla n. 14. Kyseessä on ollut n.1000 kg:n vaunu. Jos paino lisääntyy 300-400 kg (samalla leveys/tuulipinta) niin varmasti tulee kulutukseen 1-2 litraa lisää. Vastatuuli on myrkkyä, sillä ilmanvastus nousee muistaakseni nopeuden neliössä, joten helposti on kulutus pienelläkin koneella 15 tai jopa enemmän.
        Tapasin taannoin Norjan kävijät (2) jotka vetivät isoja telivaunujaan autoilla missä 3.0 suora bensakuutonen ja autom. Molempien kulutukset olivat siinä 25/100 km. Ei käy kateeksi vaikka onkin itsellä vaatimattomampi välineistö.


      • FysiikkaTrolli
        nostaa kulutuksen kirjoitti:

        Tietyn massan siirtäminen tietyn matkan vaatii tietyn energiamäärän. Näin se on teoriassa ja käytännön kokeetkin osoittavat miltei samaa.
        Kokemusta on monenlaisista koneista, mutta kulutus on miltei sama/100 km. Riittävän laaja kokemus on ainakin seuraavista: Lada 1.6 (4v.) seka-ajon kulutus on 9 l/100, vaunulla 13 , Mazda 1,8 on 8 l/100, vaunulla 14 ja Tojo 2.2 aut. on 10 l/100, vaunulla n. 14. Kyseessä on ollut n.1000 kg:n vaunu. Jos paino lisääntyy 300-400 kg (samalla leveys/tuulipinta) niin varmasti tulee kulutukseen 1-2 litraa lisää. Vastatuuli on myrkkyä, sillä ilmanvastus nousee muistaakseni nopeuden neliössä, joten helposti on kulutus pienelläkin koneella 15 tai jopa enemmän.
        Tapasin taannoin Norjan kävijät (2) jotka vetivät isoja telivaunujaan autoilla missä 3.0 suora bensakuutonen ja autom. Molempien kulutukset olivat siinä 25/100 km. Ei käy kateeksi vaikka onkin itsellä vaatimattomampi välineistö.

        Kun tasaisella mennään tasaista nopeutta, lähes kaikki energia menee ilmanvastuksen voittamiseen. Massalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, paitsi kiihdytyksissä ja ylämäissä.


      • Anonyymi
        FysiikkaTrolli kirjoitti:

        Kun tasaisella mennään tasaista nopeutta, lähes kaikki energia menee ilmanvastuksen voittamiseen. Massalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, paitsi kiihdytyksissä ja ylämäissä.

        Yleisen elämänkokemuksen mukaan Suomen maanteillä löytyy niitä ylämäkiä lähes jokaisella kilometrillä. Vastatuulella voi olla rekan peesissä.


      • Anonyymi

        Ei tarvii 70 km/h lirutella, että pääsee vähällä. Unohtakaa se cruise, matka nopeutena tasamaalla 85-87 ja pienen nyppylän tullessa tiputatte sen vauhdin pikkuhiljaa 80, isommat mäet tottakai täysillä, lähellä mäen harjaa voikin tiputtaa sinne 80 (Jos ei se oo jo siellä:) itse pääsen tällä reseptillä rekalla n 4-5 litran säästöön. (Pomolle tulee päivässä 50e säästö, kumpa se näkyä omassakin lompakossa;)


      • Anonyymi
        nostaa kulutuksen kirjoitti:

        Tietyn massan siirtäminen tietyn matkan vaatii tietyn energiamäärän. Näin se on teoriassa ja käytännön kokeetkin osoittavat miltei samaa.
        Kokemusta on monenlaisista koneista, mutta kulutus on miltei sama/100 km. Riittävän laaja kokemus on ainakin seuraavista: Lada 1.6 (4v.) seka-ajon kulutus on 9 l/100, vaunulla 13 , Mazda 1,8 on 8 l/100, vaunulla 14 ja Tojo 2.2 aut. on 10 l/100, vaunulla n. 14. Kyseessä on ollut n.1000 kg:n vaunu. Jos paino lisääntyy 300-400 kg (samalla leveys/tuulipinta) niin varmasti tulee kulutukseen 1-2 litraa lisää. Vastatuuli on myrkkyä, sillä ilmanvastus nousee muistaakseni nopeuden neliössä, joten helposti on kulutus pienelläkin koneella 15 tai jopa enemmän.
        Tapasin taannoin Norjan kävijät (2) jotka vetivät isoja telivaunujaan autoilla missä 3.0 suora bensakuutonen ja autom. Molempien kulutukset olivat siinä 25/100 km. Ei käy kateeksi vaikka onkin itsellä vaatimattomampi välineistö.

        25 litraa satasella on paljon... vaikkakin polttoaineiden hinnat on nyt alimmillaan pitkiin aikoihin.


    • tietoja

      ei oo, mutta noin 10-18 litraa sataselle polttoainetta ja menettää lukemattoman määrän aivosoluja kun tuskailee ajaessa.
      Riippuu koosta ja muodosta; ilmanvastus vaihtelee erillaisten korimallien välillä ja myökin miten auton ja vaunun mallit sopivat yhteen.

      • Rike

        Meillä on Iso Dethleffsin vaunu teliakselilla. Kokonaispaino 1800 Kg.
        Sitä kun olen vetänyt Pajerolla, niin Dieseliä menee 15./100 km (Vakionopeussäädin osoittaa n. 90km/h). Tosin yksin ajellessa Pajero hörppää n. 10 l.
        Tosiaan erona henkilöautoon on se, että paras vääntö löytyy 80-100 Km/h alueella.
        Kasvaahan se kulutus kaikilla peleillä. Sanoisin näin, kuten tuossa aiemminkin, Auto vaunun mukaan on hyvä periaate. Itse en laita peräkärryä pienempää enää henkilöauton perään. Tuli niin hyvät oppirahat Matkaajaa vetäessä hankittua.


    • nopeus

      60km tunnissa on sopiva nopeus vetäessä vaunua ei kulutus nouse yli 15 litran iliman vaunuu mennöö 13litraa satasella

      • varmaan alla

        Kadett 1.3 eli Adamin proleversio.


      • mulla
        varmaan alla kirjoitti:

        Kadett 1.3 eli Adamin proleversio.

        ole kuin avensis 1.8 kulutus 13 litraa ja kyl täytyy sanoa että kaikki on pelissä kun näin pienellä teholla vetää taitaa kone kärsiä ja laatikko


      • kestää vingutusta
        mulla kirjoitti:

        ole kuin avensis 1.8 kulutus 13 litraa ja kyl täytyy sanoa että kaikki on pelissä kun näin pienellä teholla vetää taitaa kone kärsiä ja laatikko

        Nykyaikainen kone kestää kyllä kierroksia ja laatikkokin tasaista vetoa. Kytkin on se, mikä ensin prakaa, jos ei te nopeita vaihtoja. Luistatus ja/tai rytkytys on voimansiirrolle pahasta.

        Ajelin ongelmitta 1.8 koneella kaasu pohjassa lukuisia kesiä . Ei siitä muuta aiheutunut kuin että pakoputki paloi niin puhtaaksi, että vaunun vedon jälkeen oli melkoista ruminaa putkessa kun turhat karstat ja sisäkalut paloivat pois.
        Takajouset on myös hyvä vaihtaa jäykempiin.


    • meilllä

      auto -01 2.0td farkku mondeo. Kulutus siinä 6 lit/100km ja noin 1000kg vaunun kanssa 9.5 lit/100km, mutta huomioida kannattaa myös, että vaunun kanssa paras vääntö löytyi 90-100km/h, joten sitä vauhtia sitten tuli lapin reissu ajettua ellei teiden tukkoja(lue:rekkoja tai muuten vaan hissuttajia)kihnuttanu edessä. Kulutus vaunun kanssa varmasti olisi huomattavasti pienempi, jollei olisi tarvinnu ohitella niin paljon.

    • volvo mies

      detleffs beduin 590 volvo s80 2.9 18.5 litraa satasella 4200 km lenkki. pitäis vetää n.100 km/h niin putois kulutus 13-15 litraan on meinaan 4 lovinen automaatti

    • !!!!

      Menee kyllä tuollainen 15-20 litraa/100km naftaa!

      • FysiikkaTrolli

        Eihän tuolla pääse kuin korttelin ympäri.


    • 850 2,5 10v

      vaunu 80 luvunlopulta paino1400kg tasanen maantie kulutus n.13l. mäkia ja vastatuulta yli15l/100km nopeus n.90 km/h. sama auto normaalissa jokapäiväisessä ajossa 10-10.3l/100km samalla ajotavalla paitsi nopeus 10 yli rajoitusten myös moottoritietä päivittäin.

    • otek

      C5 farmari ja 1100 kg vaunu noin 14-16 litraa satasella (kauniilla ajolla ehkä litra vähemmän). Viimeinen työsuhde auto Saab 9-3 farmari vei turbolla ehkä litra puolitoista vähemmän. Riippui vähän ajotyylistäni. Eli ei niin säästeliäs.

      • uusvaanari

        Meillä vetoautona on vuoden 2008 Mondeo 2.0TDi, kuusiportaisella manuaalilaatikolla ja vaunu on leveä 1700kg kokonaispainoinen Adria.

        Yhdistelmäkulutus ilman vaunua on 6l/100km paikeilla, pidemmässä matka ajossa noin puolisen litraa vähemmän. Vaunun kanssa menovettä palaa 9 - 10.5L/100km paikkeilla, riippuen lähinnä kuinka mäkistä seutua joutuu kiipeämään ja pitääkö käydä mäkiä kiivetessä nelosvaihteen puolella. Kova vastatuuli voi kasvattaa kulutusta myös melkein litralla satasella. Vetonopeutena olen pitänyt tyypillisesti 90km/h, sillä vakionopeussäätimellä ja vitosvaihteella se tuntuu sopivan yhdistelmälle hyvin ja jyrkemmissä mäissä ei tarvitse pudottaa pienemmälle pykälälle.


      • tiguaani
        uusvaanari kirjoitti:

        Meillä vetoautona on vuoden 2008 Mondeo 2.0TDi, kuusiportaisella manuaalilaatikolla ja vaunu on leveä 1700kg kokonaispainoinen Adria.

        Yhdistelmäkulutus ilman vaunua on 6l/100km paikeilla, pidemmässä matka ajossa noin puolisen litraa vähemmän. Vaunun kanssa menovettä palaa 9 - 10.5L/100km paikkeilla, riippuen lähinnä kuinka mäkistä seutua joutuu kiipeämään ja pitääkö käydä mäkiä kiivetessä nelosvaihteen puolella. Kova vastatuuli voi kasvattaa kulutusta myös melkein litralla satasella. Vetonopeutena olen pitänyt tyypillisesti 90km/h, sillä vakionopeussäätimellä ja vitosvaihteella se tuntuu sopivan yhdistelmälle hyvin ja jyrkemmissä mäissä ei tarvitse pudottaa pienemmälle pykälälle.

        Mites tommonen 1700kg vaunu tulee Mondeon kokoisen auton perässä? Kulkeeko nätisti vai aiheuttaako harmaantumista kuskin kuontalossa?

        Itellä VW Tiguan 2.0dieseli, normikulutus 6L pinnassa pelkällä autolla, 545:n dethleffsin (1400kg, 230 levee) kanssa 9L.

        Aateltiin vaan vaihtaa vaunu isompaan, ja mietityttää että miten paljon homma muuttuu kun 1400kg muuttuu 1700kiloksi, yksi akseli kahdeksi, ja 230cm 250cm:ksi :)


      • uusvaanari
        tiguaani kirjoitti:

        Mites tommonen 1700kg vaunu tulee Mondeon kokoisen auton perässä? Kulkeeko nätisti vai aiheuttaako harmaantumista kuskin kuontalossa?

        Itellä VW Tiguan 2.0dieseli, normikulutus 6L pinnassa pelkällä autolla, 545:n dethleffsin (1400kg, 230 levee) kanssa 9L.

        Aateltiin vaan vaihtaa vaunu isompaan, ja mietityttää että miten paljon homma muuttuu kun 1400kg muuttuu 1700kiloksi, yksi akseli kahdeksi, ja 230cm 250cm:ksi :)

        Maantieajossa tuollainen 1700kg vaunu tulee todella nätisti perässä. Koneessa on reserviä ihan riittämiin ja täytyy olla todella pitkä ja jyrkkä nousu, jotta nopeus alkaa tippua sen verran 90km/h nopeudesta alas, että on tarvetta kammeta nelosta silmään.

        Vaunu on 250cm leveä vuoden 2005 Adria 613, joka on mittaisekseen vielä kuitenkin yksiakselinen. Kokonaispituus aisan kanssa on tasan 8 metriä. Etsin aikanaan vartavasten yksiakselista vaunua, sillä sitä vielä joten kuten kääntelee käsin yksinkin paikallaan ja vaunu taipuu peruuttaessa helpommin.

        Ainoa tilanne jossa joutuu toisinaan olemaan tarkkana on liikkeellelähtö liukkaalta pinnalta. Tänä kesänä olen kertaalleen ollut yön rankkasateen jälkeen pehmeällä nurmikolla tilanteessa, jossa osin kuopaan painuneet vaunun pyörät ja niljakkaan liukas nurmipinta näyttivät jo kättelyssä sellaiselle yhdistelmälle, että en edes yrittänyt käydä kentällä auton kanssa ruopimaan. Ajoin auton nurmelta yhteystielle, vedin aisassa kiinni olevalla vinssillä ja auton vetokoukkun ympäri olevalla vaijerilenkillä vaunun pari metriä eteenpäin yhteystielle ja vasta siinä vaiheessa pudotin aisan koukkuun. Nelivedolla olisi tullut koko paketti tielle luultavasti ilman vinssikikkailuja.

        Maantieajossa vaunua ei käytännössä huomaa juuri lainkaan. Kovalla sivutuulella tultaessa metsän jälkeen aukkopaikaan tai päinvastoin sivuttaisen voiman huomaa nykimisenä, joka vielä raskaamman auton kanssa olisi luultavasti huomaamattomampaa. Kitkavetopää rauhoittaa tuota nykimistä merkittävästi, joten kannattaa pitää vetokuula kuivana. Sivutuulirauhattomuus lienee kaikkien pidempien vaunujen ominaisuus, jota teli ilmeisesti kyllä rauhoittaisi.

        Olen ollut tosi tyytyväinen tähän pakettiin. Reissuja on heitetty lähinnä kotimaassa useampia viikkoja ja hyvin on kulkenut. Tilaa leveämmässä ja pidemmässä vaunussa on nelhenkiselle perheelle mainiosti.

        Kun on seuraavan päivityksen aika, harkintaan voisi mennä että vaunu olisi ehkä jatkossa telillinien (tuuliherkkyys) ja Mondeo luultavasti päivittyy jatkossa automaattilaatikolliseksi (kytkimen kesto liikeelle lähdettäessä).


      • Tiguaani
        uusvaanari kirjoitti:

        Maantieajossa tuollainen 1700kg vaunu tulee todella nätisti perässä. Koneessa on reserviä ihan riittämiin ja täytyy olla todella pitkä ja jyrkkä nousu, jotta nopeus alkaa tippua sen verran 90km/h nopeudesta alas, että on tarvetta kammeta nelosta silmään.

        Vaunu on 250cm leveä vuoden 2005 Adria 613, joka on mittaisekseen vielä kuitenkin yksiakselinen. Kokonaispituus aisan kanssa on tasan 8 metriä. Etsin aikanaan vartavasten yksiakselista vaunua, sillä sitä vielä joten kuten kääntelee käsin yksinkin paikallaan ja vaunu taipuu peruuttaessa helpommin.

        Ainoa tilanne jossa joutuu toisinaan olemaan tarkkana on liikkeellelähtö liukkaalta pinnalta. Tänä kesänä olen kertaalleen ollut yön rankkasateen jälkeen pehmeällä nurmikolla tilanteessa, jossa osin kuopaan painuneet vaunun pyörät ja niljakkaan liukas nurmipinta näyttivät jo kättelyssä sellaiselle yhdistelmälle, että en edes yrittänyt käydä kentällä auton kanssa ruopimaan. Ajoin auton nurmelta yhteystielle, vedin aisassa kiinni olevalla vinssillä ja auton vetokoukkun ympäri olevalla vaijerilenkillä vaunun pari metriä eteenpäin yhteystielle ja vasta siinä vaiheessa pudotin aisan koukkuun. Nelivedolla olisi tullut koko paketti tielle luultavasti ilman vinssikikkailuja.

        Maantieajossa vaunua ei käytännössä huomaa juuri lainkaan. Kovalla sivutuulella tultaessa metsän jälkeen aukkopaikaan tai päinvastoin sivuttaisen voiman huomaa nykimisenä, joka vielä raskaamman auton kanssa olisi luultavasti huomaamattomampaa. Kitkavetopää rauhoittaa tuota nykimistä merkittävästi, joten kannattaa pitää vetokuula kuivana. Sivutuulirauhattomuus lienee kaikkien pidempien vaunujen ominaisuus, jota teli ilmeisesti kyllä rauhoittaisi.

        Olen ollut tosi tyytyväinen tähän pakettiin. Reissuja on heitetty lähinnä kotimaassa useampia viikkoja ja hyvin on kulkenut. Tilaa leveämmässä ja pidemmässä vaunussa on nelhenkiselle perheelle mainiosti.

        Kun on seuraavan päivityksen aika, harkintaan voisi mennä että vaunu olisi ehkä jatkossa telillinien (tuuliherkkyys) ja Mondeo luultavasti päivittyy jatkossa automaattilaatikolliseksi (kytkimen kesto liikeelle lähdettäessä).

        Just just :) No jos 1700kg kulkee yhdelläkin akselilla nätisti, niin eihän tässä sitte oo mitään hätää :)

        En meidänkään kohdalla usko voiman olevan se rajoittava tekijä. Ennemminkin elättelen toiveita siitä, että teli tasaisi menoa vähintään sen verran mitä lisämassa/pituus sitä sitten rauhattomammaksi tekeekään. Tähän asti ollaan reissattu appiväen vaunulla, ja nyt ajateltiin ens kesäksi katsoa oma - vähän isompi vaunu - ja pistää euroopan reissua mietintään. Pitänee vain hakea joku vaunu ensin koevetoon, niin pääsee tuntumalle :)

        Kiitoksia kommenteista!

        ps. Nelivedolla ihan oikeasti jännittää vähemmän kun operoi vaunua liukkaalla ;)


      • 720ukfe2009
        Tiguaani kirjoitti:

        Just just :) No jos 1700kg kulkee yhdelläkin akselilla nätisti, niin eihän tässä sitte oo mitään hätää :)

        En meidänkään kohdalla usko voiman olevan se rajoittava tekijä. Ennemminkin elättelen toiveita siitä, että teli tasaisi menoa vähintään sen verran mitä lisämassa/pituus sitä sitten rauhattomammaksi tekeekään. Tähän asti ollaan reissattu appiväen vaunulla, ja nyt ajateltiin ens kesäksi katsoa oma - vähän isompi vaunu - ja pistää euroopan reissua mietintään. Pitänee vain hakea joku vaunu ensin koevetoon, niin pääsee tuntumalle :)

        Kiitoksia kommenteista!

        ps. Nelivedolla ihan oikeasti jännittää vähemmän kun operoi vaunua liukkaalla ;)

        5100km takana lomalla Euroopassa, pienin kulutus 10.9L ja suurin 13.8L. Iso telivaunu (omapaino 1830kg) tulee vakaasti perässä ja Mitsussa sama pata ku Tigussa, joten 140hv ihan ok. Vetonopeudet vaihteli vähän maasta ja maastosta riippuen 85-100km/h,Saksassa on kokeilu tän vuoden loppuun 100km/h kaikille peräkärryilijöille,kun on tarra persiissä.


    • traktoristi

      ...keskikulutus ilman vaunua 6,2l/100km, vaunun (1700kg) kanssa 12,5l/100km. Vauhdit vaunun kanssa säätimellä 85km/h vitosella körötellen.

    • Utelias vetäjä

      Paljonkohan 1.2 litrasella pensakoneella kulutus kasvaa, jos vetää noin 500 kg asuntovaunua?

      • ole olemassa

        Nimittäin 500 kg:n asuntovaunuja. Mutta jo 750 kg:n vaunulla kulutus tuplaantuu, sillä tuon kokoinen kone ei jaksa vetää kuin koko ajan kepittämällä joka mäessä.
        Sitäkin on kaveripiirissä kokeiltu, raskasta puuhaa sanoisin.


    • corollalla

      kulutus oli 8.2l/100km. Vaununa pikku solkku 450 vm91. Vetoautona 2008 toyota corolla 1.6 vvt-i dual. Normi ajossa ilman vaunua alta 7l/100

      • yhdistelmä

        Seat Cordoba tdi kulkee matka-ajoa 4,0 l/100km ja kevyt vanha solkku perässä 7,5 . Ei ole huimat kulut.
        Eikä hankintahintakaan ole mikään kynnyskysymys.


      • rekkavauhtia !
        yhdistelmä kirjoitti:

        Seat Cordoba tdi kulkee matka-ajoa 4,0 l/100km ja kevyt vanha solkku perässä 7,5 . Ei ole huimat kulut.
        Eikä hankintahintakaan ole mikään kynnyskysymys.

        Pitää muistaa ajaa kohtuullista vauhtia, niin pysyy kulutuskin kurissa.
        Lapinkävijät vetää viisari toisella sadalla, niin kulutuskin on bensakoneella 16-18.


      • Anonyymi

        Miten voi olla niin pieni kulutusero vaunulla ja ilman ? Jaksaako vitosella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi olla niin pieni kulutusero vaunulla ja ilman ? Jaksaako vitosella ?

        Yleensä viitonen (tai muu suurin vaihde) on välitetty eräänlaiseksi ylivaihteeksi, joten vaunuvedossa vain harvoin voi käyttää suurinta vaihdetta. Useimmiten 80 km/h nopeudessa viisivaihteisella laatikolla kannattaa vetää nelosella, moottorin kierroslukukin on silloin paremmalla vääntömomentin alueella ja yhdistelmä kulkee vaivattomammin.


    • Anonyymi

      Vanha aihe, pahoittelut siitä mutta itse kysymykseen:
      Vetoautona bemarin X5 3.0d 2002, vaununa painoltaan 1100kg. Liikkuu kevyesti perässä mutta kulutus on mielestäni aika raju: 13.4l/100km ollut keskikulutuksena vaunu perässä. Normaalia vai lienekkö jotain vikaa?

      • Anonyymi

        Mulla 2.0 diesel 4-v. aut Hyny, mikä moottoritoimittajien ja omastakin mielestä on vähän syöppö kokoisekseen dieselkoneeksi. Maantiellä vakkarilla tasaisessa rekkavauhdissa (85) menee 6.1-6.2 ja vaunu perässä 11.2 , mutta vaunuun vaikuttaa kovasti se tuulipinta eli kovaan vastatuuleen menee sitten jo 13,5. Ilman vaunua 90-95 kulkee kuitenkin pari desiä vähemmällä, kun ei vaihtele enää ylämäessä vaan kehrää oikein tasaisesti ja helposti.
        Joskus aiemmin tuli ajettua heikkotehoisella autolla (90 hv) vastatuuliosuudet rekan imussa, mistä olikin huomattava hyöty kun ei tarvinnut kepittää pienempää vaihdetta.


    • Anonyymi

      Mites se 7-v. DSG kestää vaunun vetoa ?

      • Anonyymi

        Ongelmia tulee kytkimien kanssa ja vaihdot ovat nykiviä sekä kestoikä hyvin lyhyt .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmia tulee kytkimien kanssa ja vaihdot ovat nykiviä sekä kestoikä hyvin lyhyt .

        VW T-Roc 1.5 TSI 110KW 7-v. DSG itsellä käytössä vm. 2020. Ei minkäänlaista ongelmaa vaihtojen kanssa. Ei nyi eikä vatuloi. Kevyesti tulee Fendt 390 FHS vm. 2020 vaunu perässä, suorilla, mäissä sekä mutkaosuuksilla.

        Sinun 7-vaihteisessa DSG:ssä jotain vikaa?

        T. Erkki


      • Anonyymi
        Amiraal1 kirjoitti:

        VW T-Roc 1.5 TSI 110KW 7-v. DSG itsellä käytössä vm. 2020. Ei minkäänlaista ongelmaa vaihtojen kanssa. Ei nyi eikä vatuloi. Kevyesti tulee Fendt 390 FHS vm. 2020 vaunu perässä, suorilla, mäissä sekä mutkaosuuksilla.

        Sinun 7-vaihteisessa DSG:ssä jotain vikaa?

        T. Erkki

        Kerro Erkki miltä se tuntuu 5 vuoden kuluttua. Eihän mikään uusi auto temppuile.
        Tuo 390 on todella pieni vaunu, vaikka vähän raskas kokoisekseen. Miten dsg vetää, jos on normi matkailuvaunu, missä on reilusti tuulipintaa ja painoa 1700 kg.


      • Anonyymi
        Amiraal1 kirjoitti:

        VW T-Roc 1.5 TSI 110KW 7-v. DSG itsellä käytössä vm. 2020. Ei minkäänlaista ongelmaa vaihtojen kanssa. Ei nyi eikä vatuloi. Kevyesti tulee Fendt 390 FHS vm. 2020 vaunu perässä, suorilla, mäissä sekä mutkaosuuksilla.

        Sinun 7-vaihteisessa DSG:ssä jotain vikaa?

        T. Erkki

        Mites Erkki, vaunusi ei liene kovin painava ? Kiinnostasi kaksoiskytkin kokemukset, miten onnistuu peruuttaminen vaunun kanssa ? Varsinkin jos joutuu menemään ylämäkeen tai pehmeällä alustalla. Onko vaihteiston toiminta siinä ok ? Entä kun peruutat koukkuun, onko helppo hallita, ryntäileekö helposti. Kyselen kun olen itsekin harkinnut ks. vaihteistoa. Tullut kuitenkin päädyttyä momenninmuuntimella olevaan. Se vaan rajaa autovaihtoehdot pieneksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mites Erkki, vaunusi ei liene kovin painava ? Kiinnostasi kaksoiskytkin kokemukset, miten onnistuu peruuttaminen vaunun kanssa ? Varsinkin jos joutuu menemään ylämäkeen tai pehmeällä alustalla. Onko vaihteiston toiminta siinä ok ? Entä kun peruutat koukkuun, onko helppo hallita, ryntäileekö helposti. Kyselen kun olen itsekin harkinnut ks. vaihteistoa. Tullut kuitenkin päädyttyä momenninmuuntimella olevaan. Se vaan rajaa autovaihtoehdot pieneksi.

        Fendt 390 tyhjäpaino 1090 kg ja suurin sallittu kokonaismassa 1500 kg. Auto-vaunuyhdistelmällä vielä kovin vähän tullut ajettua. Lähinnä testiajoa maanteillä ja peruutuksia tasamaastossa.

        Koukkuun peruutus onnistuu ongelmitta, kun jättää koukusta vaunun aisaan välimatkaa puolisen metriä ja siirtää vaunun koukkuun AL-KO RANGER siirtojärjestelmällä.

        Toki tuota vaunulle peruutusta ilman apujärjestelmää pitää jatkossa testata ajan kanssa. Meikäläisen ensimmäinen DSG automaatti.

        Auto ja vaunu kun ovat uusia, niin testikokemusta tällä kombolla vähänlaisesti. Kommentoin lisää, kun testiajoa karttuu matkan varrelta.

        Erkki
        SF Caravan 11252


      • Anonyymi
        Amiraal1 kirjoitti:

        Fendt 390 tyhjäpaino 1090 kg ja suurin sallittu kokonaismassa 1500 kg. Auto-vaunuyhdistelmällä vielä kovin vähän tullut ajettua. Lähinnä testiajoa maanteillä ja peruutuksia tasamaastossa.

        Koukkuun peruutus onnistuu ongelmitta, kun jättää koukusta vaunun aisaan välimatkaa puolisen metriä ja siirtää vaunun koukkuun AL-KO RANGER siirtojärjestelmällä.

        Toki tuota vaunulle peruutusta ilman apujärjestelmää pitää jatkossa testata ajan kanssa. Meikäläisen ensimmäinen DSG automaatti.

        Auto ja vaunu kun ovat uusia, niin testikokemusta tällä kombolla vähänlaisesti. Kommentoin lisää, kun testiajoa karttuu matkan varrelta.

        Erkki
        SF Caravan 11252

        Mielellään kuulisi oikeita kommentteja todelliselta käyttäjältä. Täällä tuntuu olevan " asiantuntijaa" vähän joka lähtöön. Vaihteistosi lienee se kuivilla kytkimillä oleva, vaggilaisissa on niitä märkäkytkimillä olevia myös, ainakin dieseleissä. Paljon noita tulee tienpäällä vastaan vaunuja ja veneitä perässä, toisaalta mikä ihme se kun vw ryhmän autoja myydään paljon.
        Ja onhan kaksoiskytkinlaatikoita muillakin merkeillä. Jostain syystä se on aina dsg mistä puhutaan.


    • Anonyymi

      Transporter 2.5 tai pieni Sprite kulkee kevyesti . Pelkkä auto halkoo ilman ja vaunu ei juurikaan nosta kulutusta. Auto 7.5 ja vaunun kanssa 8.5. Kaikki autot vie sen minkä kuski haluaa sen kuluttavan.

    • Anonyymi

      2014 takaveto Hiace vei jotain 9 l, Solikan 6 (250 cm leveän) vaunun kanssa 12,5 l satasella. Oli muuten aivan loistava veturi, vaunu tuli perässä kuin tyhjää. Talvikelillä en tosin uskaltanut edes yrittää, Hiacella kun ei liukkaalla kovin kummoisia menohaluja ollut:)

      • Anonyymi

        Hiace oli minullakin, veti 720 Hobby vaunua ihan hyvin. Takaveto malli, sillä mentiin huonoistakin paikoista, tosin kontissa oli painoa kun reissussa oltiin. Ainoa asia mikä siinä autossa on huono, niin ohjaamo vähän ahdas. Vaihdoin sen sitten Jenkki kevytkuorma - autoon joka rek 2 4 ei ollut enää ohjaamossa ahdasta!


    • Anonyymi

      Jos Korean dieselillä pitää vauhtia matka-ajossa 90 (mitt. 95), niin kulutus nousee 6,5 litran tietämille ja samalla vauhdilla tulee vaunu perässä 12 litran kulutuksella.
      Nämä uudemmat 1,7 crdi tai se 1,6 crdi kulkisivat kyllä selvästi vähemmällä.
      Olisi kiva tietää miten ne ranskalaiset ym. 1,5 diesel pakuna vetää vaunua ja millä kulutuksella (Kangoo, Berlingo, Expert ja vielä Fiat Doblo ja Opel Combo ??

      • Anonyymi

        Eipä noihin pikkupakuihin (Berlingo ym.) saa kovin suuria matkailuvaunuja perään. Vetopainot jäävät alakanttiin, 1,5 l turbodieselillä 1500 kg, muilla vaihtoehdoilla vähemmän.

        Jos puhutaan asuntovaunuista (pienen talon kokoisia joita vain siirrellään satunnaisesti) vetämiseen tarvitaan joko järeää maasturia tai pikkukuormuria, niille satunnaisille ajoille ei tarvitse miettiä kulutuslukemia.
        Jos taas liikkuu matkailuvaunulla enemmänkin, kannattaa huomioida vaunun paino ja aerodynamiikka jotta kulutukset eivät kohoa liikaa. Esimerkiksi 2,5 m leveä vaunu pienen henkilöauton perässä jarruttaa menoa kummasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä noihin pikkupakuihin (Berlingo ym.) saa kovin suuria matkailuvaunuja perään. Vetopainot jäävät alakanttiin, 1,5 l turbodieselillä 1500 kg, muilla vaihtoehdoilla vähemmän.

        Jos puhutaan asuntovaunuista (pienen talon kokoisia joita vain siirrellään satunnaisesti) vetämiseen tarvitaan joko järeää maasturia tai pikkukuormuria, niille satunnaisille ajoille ei tarvitse miettiä kulutuslukemia.
        Jos taas liikkuu matkailuvaunulla enemmänkin, kannattaa huomioida vaunun paino ja aerodynamiikka jotta kulutukset eivät kohoa liikaa. Esimerkiksi 2,5 m leveä vaunu pienen henkilöauton perässä jarruttaa menoa kummasti.

        Sen vuoksi oikea karavanari käyttääkin vanhaa kapeaa matkaajaa (210 cm), mikä ei paina papereiden mukaan kuin 940 kg . Sitä on helppo vetää säädettyä nopeutta.
        Hiihtokeskuksissa ja kausipaikoilla makaavat proomut ovat sitten asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen vuoksi oikea karavanari käyttääkin vanhaa kapeaa matkaajaa (210 cm), mikä ei paina papereiden mukaan kuin 940 kg . Sitä on helppo vetää säädettyä nopeutta.
        Hiihtokeskuksissa ja kausipaikoilla makaavat proomut ovat sitten asia erikseen.

        Terojen itselataavan Toyotan kun hankitte kulkee vaunu 4-5 litran väliin kun tekee sähköäkin ihan itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terojen itselataavan Toyotan kun hankitte kulkee vaunu 4-5 litran väliin kun tekee sähköäkin ihan itsestään.

        385kg:n massainen matkailuvaunu ei tosiaan lisää kovin paljon Auris hybridin kulutusta ;-)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe