Sattuma on

voimakas,

Selailin tätä palstaa läpi ja olin huvittunut
tavasta, jolla te väittelette...

Kumpikin puoli (evot ja kredut) vaativat
toisiltaan todisteita ja vastineeksi saavat
ontuvia teorioita ja hämäriä linkkejä....

On vain yksi ainut tapa selittää kreatonismi
ja evoluutio, mutta myös Jumalan olemus tyhjentävästi;
ja tämä tapa on "Sattuma"

Väitän, että te ette pysty keksimään mitään¨
mitä en voi selittää sattumalla.

No, niin haaste on heitetty...
Antakaapa tulla ehdotuksia.

13

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noohh..

      Sinä?

      • vain sattumaa

        Helppo selittää...

        Ellei vanhempani olisi "sattumalta" tapahtuneet,
        he eivät välttämättä olisi harrastelleet mitään
        yhteistä...

        Lisäksi "sattumalta" minusta tuli ihmisenä
        juuri tälläinen kokonaisuus vaikka mahdollisuuksia
        olisi ollut yli miljoona...

        Eli tavallaan kaikissa suhteissa olen ihmisenä
        sattuman summa... Jopa se, että julkaisin
        viestin juuri täällä on sattumaa.


      • vaikutat
        vain sattumaa kirjoitti:

        Helppo selittää...

        Ellei vanhempani olisi "sattumalta" tapahtuneet,
        he eivät välttämättä olisi harrastelleet mitään
        yhteistä...

        Lisäksi "sattumalta" minusta tuli ihmisenä
        juuri tälläinen kokonaisuus vaikka mahdollisuuksia
        olisi ollut yli miljoona...

        Eli tavallaan kaikissa suhteissa olen ihmisenä
        sattuman summa... Jopa se, että julkaisin
        viestin juuri täällä on sattumaa.

        onnekkaalta sattumalta. :)


      • puheeni
        vaikutat kirjoitti:

        onnekkaalta sattumalta. :)

        sattumalta, sä oletkin vaan viisastelija, kikkailija, täytä sanaristikoita.


    • HELVETISSÄ

      TÄMÄ ON KAIKKI VALHETTA!!!
      JUMALA ON YKSI JA AINUT JA TÄMÄ ON TOSI,
      KAIKKI MUUT VÄITÖKSET OVAT HARHAA!

      • pala?

        Pala taivasta?


    • Ensiksikin, sattuman olemassaoloa ei ole todistettu.
      Toiseksi, jos ei ole mitään, mitä ei voi selittää sattumalla, niin sattuma ei selitä mitään mallinnettavasti tai ennustettavasti.

      Se, että kivi putoaa kädestä maahan, on ennustettavalla tavalla toistettavissa oleva ilmiö, siten epäsatunnainen. Mutta painovoimalain voinee selittää sattuman tuotokseksi?

      • asian näin.

        Kyllä, painovoimalain kehittäminen on sattumaa,
        siten myös painovoimalakikin...

        Ajattelehan, että maassa ei olisi painovoimaa,
        miten koko lakia olisi voitu kehittää?

        Entäpä Newton? Väittävät hänen kehittäneen
        näkemyksensä omenasta johtuneesta ilmiöstä,
        mitä jos hän ei olisi havainnut tätä ilmiötä?

        Sattumalta omena putosi Newtonin päähän, mikä
        sattumalta sai hänet pohtimaan asioita ja
        sattumalta siis johti teoriaan painovoimasta...

        Mutta kiven putoaminen maahankin on lähtöisin
        sattumasta...

        Kivi, se on sattumalta siinä paikassa mistä
        sinä sen poimit... Vaikka sinulla olisikin selvä
        tarkoitus käyttää kiveä johonkin, on sattumaa,
        että otat juuri kyseisen kiven...

        Jos taas kyseessä on tiettykivi, on sattumaa
        löydätkö sen tai et, jos taas tiedät missä se
        on, on sen olinpaikka sattumaa etc... etc...

        entäpä kun pudotat kiven... Teetkö sen sattumalta
        vai pudotatko sen vapaasta tahdostasi, jos
        kyse on vapaasta tahdostasi... Miksi haluat
        pudottaa kiven juuri tähän kohtaan, sattumaako?

        Miksi haluat toistaa tekoasi, sattumaako?

        Entäpä miten kivi putoaa maahan, jälleen sattuman
        kautta se asettuu maahan eri tavalla...

        Ja se, että poimit juuri saman kiven maasta
        on sattumaa (ainakin jos hukkaat kiven)...

        Eli kun tarkasti ajattelee, kaiken voi johtaa
        sattumaan...

        Heh, taidan perustaa uskonnon sen ympärille...


      • "Ensiksikin, sattuman olemassaoloa ei ole todistettu."

        Maailmankaikkeus on olemassa--->sattuma on olemassa

        Sattuma on vaikuttavien tekijöiden seuraus.

        Painovoima on myös sattumaa samalla tavalla kuin muutkin, siinä on vain niin vähän vaikuttavia tekijöitä että se on hlposti ennustettavissa...

        "Sattuman ja vältämättömyyden välillä ei ole rajaa" /jani


      • filosofia kirjoitti:

        "Ensiksikin, sattuman olemassaoloa ei ole todistettu."

        Maailmankaikkeus on olemassa--->sattuma on olemassa

        Sattuma on vaikuttavien tekijöiden seuraus.

        Painovoima on myös sattumaa samalla tavalla kuin muutkin, siinä on vain niin vähän vaikuttavia tekijöitä että se on hlposti ennustettavissa...

        "Sattuman ja vältämättömyyden välillä ei ole rajaa" /jani

        Miten maailmankaikkeuden olemassaolosta seuraa väistämättä sattumana olemassaolo?

        Vertailuksi: Luomakunta on olemassa ---> Luoja on olemassa.

        Mitä sitten tulee antamaasi sattuman määritelmään, niin se taitaa tehdä sattumasta sen verran kaikenkattavan, ettei mitään jää ei-sattumaksi. Yleensähän sattuma kuitenkin sijoitetaan kausaaliketjun alkupäähän, syynä johonkin seurauksiin. "Se tapahtui sattumalta". Eikä niin, että tekijöistä A, B ja C johtuen sattuma esiintyi.

        Kirjoitelitko muuten aiemmin nimimerkillä fyysikko tms?


      • liene

      • Sattuma
        liene kirjoitti:

        kaikkeus on esiohjelmoitu tietokonepeli jota ohjailee Jeesus Kristus pinkinpunaisine joystikkeineen ? Aiheen vierestä ajateltua: http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=162&ID_ASIAKAS=1712051103

        Ei, sillä "tietokonepeli jota ohjailee Jeesus Kristus pinkinpunaisine joystikkeineen" on
        vain sattumaa...

        Minusta sattuma on sattumaa, kasvoton
        luonnonvoima, joka voidaan samaistaa kaikkiin
        niihin tapahtumiin, jotka sattuvat ilman
        erillistä syytä eli sattumalta...

        Siis, jos maailma on oikeasti tietokonepeli,
        olisi sekin sattumaa...
        Myös sattumaa on sekin, että joku onnistuu
        viimein sen todistamaan.

        Sattuman olemassaoloon siis ei tarvita syytä
        vaan mahdollisuus sattuman olemassaoloon,
        ja tämä mahdollisuus tulee kaiken muun
        olemassaolon myötä.

        Eli niin kauan kun on elämää jossain ymmärrettävässä
        muodossa, on myös sattumaa, joka vaikuttaa...


      • tuttumies kirjoitti:

        Miten maailmankaikkeuden olemassaolosta seuraa väistämättä sattumana olemassaolo?

        Vertailuksi: Luomakunta on olemassa ---> Luoja on olemassa.

        Mitä sitten tulee antamaasi sattuman määritelmään, niin se taitaa tehdä sattumasta sen verran kaikenkattavan, ettei mitään jää ei-sattumaksi. Yleensähän sattuma kuitenkin sijoitetaan kausaaliketjun alkupäähän, syynä johonkin seurauksiin. "Se tapahtui sattumalta". Eikä niin, että tekijöistä A, B ja C johtuen sattuma esiintyi.

        Kirjoitelitko muuten aiemmin nimimerkillä fyysikko tms?

        "Miten maailmankaikkeuden olemassaolosta seuraa väistämättä sattumana olemassaolo?"

        Ilmennin vain että sattuma ei ole mikään perusluonnonlaki vaan suraus muista luonnolaista.

        esim.
        Jos laskemme tästä päivästä (sunnuntai) kaksi päivää eteenpäin on tiistai.
        mikä päivä on tuhannen päivän päästä?, jo huomattavasti vaikeampaa mutta meillä on selvät menettelytavat millä saad se selville.

        Jos taas laskemme (tuntematon luku)-päivää eteenpäin on mahdoton tietää mikä päivä on mutta voimme kumminkin laskea todennäköisyyden eri päiville.

        Tavallaa ei-satunnaiseksi (=varma) ilmiöksi kutsutaan ilmiötä x jonka todennäköisyys on äärimmäisen lähellä 1.

        Satunnaiseksi ilmiöksi taas kutsutaan ilmiötä jonka "syyt" ovat niin monimutkaisia tai on niin monta vaikuttavaa tekijää ettemme pysty saamaan siitä selkoa (laskemaan sitä tarkkaan).

        Esim kvantifysiikassa luonnolait estävät meitä saamasta "syistä" selkoa elikkä emme pysty laskemaan sitä tarkkaan--->satunnainen ilmiö.

        Ja sitten taas esim kiven pudottamisella on vain yksi varteenotettava vaikuttava tekijä (gravitaatio).
        Elikkä tämän pystymme laskemaan helposti ja vaivattomasti...

        "Kirjoitelitko muuten aiemmin nimimerkillä fyysikko tms?"

        en ole kirjoitellut muulla kuin "filosofia"lla ( sitten joillain rekisteröimättömillä tosin ei "fyysiko"lla)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe