Hesa vai Stadi?

Hölmöläinen!

Onko aito, paljasjalkainen helsinkiläinen STADILAINEN vai HESALAINEN???
Me ei tääl pöndellä tiedetä mistään mitään, joten kiitos jo etukäteen vastauksesta!

146

23590

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

itseäni hesalaiseksi ja samaten kaikkia muitakin helsingissä asuvia. Stadilaiseksi en sano ketään. Stadiksi sanon Helsingin keskustaa ja hesa on koko Helsinki.

• asuu

stadissa - eli Helsingissä. Hesa-nimitystä käyttävät ne, jotka eivät asu stadissa.

• ...

Omat vanhempani, jotka ovat syntyneet ja asuneet koko ikänsä Helsingissä ja myös toinen molmepien vanhemmista ainakin, kutsuvat Helsinkiä ihan reippaasti Hesaksi. Koko Stadi-Hesa -asettelu on pikkusieluisten sisäsiittoisten ihmisten keksintöä.

Kyllä oikealla helsinkiläisellä on identiteetti ja itsetunto sen verra kunnossa, että sitä ei tarvitse alkaa millään "stadilaisuudella" vahvistamaan.

• Hesa on Hesa
        ... kirjoitti:

Omat vanhempani, jotka ovat syntyneet ja asuneet koko ikänsä Helsingissä ja myös toinen molmepien vanhemmista ainakin, kutsuvat Helsinkiä ihan reippaasti Hesaksi. Koko Stadi-Hesa -asettelu on pikkusieluisten sisäsiittoisten ihmisten keksintöä.

Kyllä oikealla helsinkiläisellä on identiteetti ja itsetunto sen verra kunnossa, että sitä ei tarvitse alkaa millään "stadilaisuudella" vahvistamaan.

Juntit ja teko Hesalaiset sanovat Stadiksi, itse paljasjalkaisena 40-vuotiaana sanoin ja sanoimme aina hesaksi ja niin sanoo kaikki kaverit ja sukulaiset, ainoastaan muualta tullet sanovat Stadiksi. junttien mielestä se Stadi sana teki niistä jotenkin "kovempia"

• Cofeholisti-84
        Hesa on Hesa kirjoitti:

Juntit ja teko Hesalaiset sanovat Stadiksi, itse paljasjalkaisena 40-vuotiaana sanoin ja sanoimme aina hesaksi ja niin sanoo kaikki kaverit ja sukulaiset, ainoastaan muualta tullet sanovat Stadiksi. junttien mielestä se Stadi sana teki niistä jotenkin "kovempia"

Hesa = Helsinki, Stadi = kaupunki

Ei se niin kovin vaikeaa ollut kutosen ruotsilla ;)

• hesalaine
        Cofeholisti-84 kirjoitti:

Hesa = Helsinki, Stadi = kaupunki

Ei se niin kovin vaikeaa ollut kutosen ruotsilla ;)

Ja vielä jos älykkystestisi näyttäisi edes jotain niin ehkä ymmärtäisit mistä on kyse

• Ihmeimmeinen
        ... kirjoitti:

Juu hesa tai stadi, ihan sama. Just nämä ensimmäisen tai toisenpolven helsinkiläiset yrittävät jotenkin päteä stadilaisuudellaan. Eka asutaan lapsuus vantaalla ja sit muutetaan kallioon, niin ollaan jotenkin niin city-ihmisiä et huh huh. Jos nyt viisastellaan niin niinku äiti sanoo joskus huumorilla että stadi loppuu jo Pitkään Siltaan, eli kallio ja muut on jo lähiöitä=landea :D Mut eipä äippäkään siitä mitään numeroa tee vaikka "pamlasikin" nuorenpana. Mut kyllähän Helsinki paras kaupunki on kuitenkin.
        Ps. Asun pihlajamäessä.

• Töölöläinen 5:s polvi 48v
        Hesa on Hesa kirjoitti:

Eli stadi on oikea termi,mutta jos on 40v ja asuu kontulassa tai missä hyvänsä lähiössä:) Voi sanoa olevansa hesalainen

• ...
        Töölöläinen 5:s polvi 48v kirjoitti:

Eli stadi on oikea termi,mutta jos on 40v ja asuu kontulassa tai missä hyvänsä lähiössä:) Voi sanoa olevansa hesalainen

Ja sekö on sitten hienoa, että kaks sukua on asunut jollain Töölön kokoisella läntillä viiden sukupolven verran? Tuota voi jo kutsua sisäsiittoiseksi :D

• Pienet on ympyrät
        Hesa on Hesa kirjoitti:

Lapualla kuulemma juntti on alkujaan tajoittanut lanttua.

Juntti siinä merkityksessä kuin se nykyään tunnetaan pätee minusta hyvin kehen tahansa pienissä ympyröissä eläneeseen. Pahimpia juntteja taitaa tänäpäivänä löytyä pääkaupunkiseudulta. On se minusta hiukan köyhää/säälittävää, jos on ikänsä ja vielä jopa jo useamman sukupolven ajan asuttu yhdellä paikkakunnalla. Enpä kävisi kehuskelemaan tuollaisella "paljasjalkaisuudella", se on noloa.

• Mie oon mualta
        Hesa on Hesa kirjoitti:

Kettee helevettilääne kiinnostoo kok keskustelu

• ootko lantalainen
        Hesa on Hesa kirjoitti:

vitun moukat teitä hyi saatana

• 56-vuotias
        Töölöläinen 5:s polvi 48v kirjoitti:

Olen paljasjalkainen stadilainen (myöskin Töölöstä) ja se on aina ollut Stadi - Hesa-sana kalskahtaa korvaan ja pahasti.

• melekosen tyhymä
        ootko lantalainen kirjoitti:

vitun moukat teitä hyi saatana

sie se et varamaa uo nähäny ies lehmee laitumel junttiloinen

• xxxxxxxx
        Ihmeimmeinen kirjoitti:

Juu hesa tai stadi, ihan sama. Just nämä ensimmäisen tai toisenpolven helsinkiläiset yrittävät jotenkin päteä stadilaisuudellaan. Eka asutaan lapsuus vantaalla ja sit muutetaan kallioon, niin ollaan jotenkin niin city-ihmisiä et huh huh. Jos nyt viisastellaan niin niinku äiti sanoo joskus huumorilla että stadi loppuu jo Pitkään Siltaan, eli kallio ja muut on jo lähiöitä=landea :D Mut eipä äippäkään siitä mitään numeroa tee vaikka "pamlasikin" nuorenpana. Mut kyllähän Helsinki paras kaupunki on kuitenkin.
        Ps. Asun pihlajamäessä.

Eiköhän standin slangi elänyt voimallisena vasiksen ja kusiksen kulmilla sekä kuntsissa valkassa. Tölikassa oli kai vähän sivistyneempi slangi.

• Anonyymi
        Hesa on Hesa kirjoitti:

Minulla on yksi ystävätär, jonka mielestä pitää sanoa "stadi" onko huono itsetunto ?

• ei vaihtoehtoja

Mä saan näppyjä kun kuulen jonkun sanovan "h**a".

• Aito Hesalainen

Ja kaikki te edelliset, joko te tai vanhempanne ovat tulleet junteista. Itse olen ties kuin helvetin sukupolven takaa Hesalainen vuotta ja ystäviä ja kavereita ties kuin helvetisti ja kyllä se niin on että junteista tulleet puhuvat Hesaa Stadina. Se vain on niin että Bistroo dokaa leffaa köyrii ja himaa vetää hivakkaa. Se vain on niin arka paikka teille junteille, myöntää sitä että oikeasti te ette ole hesalaisia vaan Stadilaisia juntteja.T. 45 vuotta Hesassa asunut

• yksin kotona
        Aito Hesalainen kirjoitti:

Ja kaikki te edelliset, joko te tai vanhempanne ovat tulleet junteista. Itse olen ties kuin helvetin sukupolven takaa Hesalainen vuotta ja ystäviä ja kavereita ties kuin helvetisti ja kyllä se niin on että junteista tulleet puhuvat Hesaa Stadina. Se vain on niin että Bistroo dokaa leffaa köyrii ja himaa vetää hivakkaa. Se vain on niin arka paikka teille junteille, myöntää sitä että oikeasti te ette ole hesalaisia vaan Stadilaisia juntteja.T. 45 vuotta Hesassa asunut

Oletko koskaan asunut missään muualla ?

• tässä vaan......

Kun ei snaijaa mitä aito hesalainen bamlaa, vai miten ryypätään korttelikapakkaa, harrastetaan yhdyntää elokuvan kanssa, ja tuota hivakkaa en lähde edes arvelemaan?

• JOO-O

ihan oikeesti oon tosi onnellinen, että olen maalta kun luen teikäläisten tekstejä...

• jänkhäuula

Joo tostahan sen näkee,,stadilainen on ilmeisesti sukurutsauksen ja sisäsiittoisuuden tulos.. hesalaiset ilmeisesti somaleita

• tiggr

Mää taas saan näppyjä, ku kuulen että jotku oikeesti ASSUU helsingisä!! Voi kauhia, mua ei sinne betonierämaan saasteisiin sais kyllä kirveelläkkää.:D Kyllä on mukavaa olla "juntti"! Lainausmerkeissä, koska omasta mielestäni en ole juntti, mutta stadilaisten mielestä taidan olla.

• Tigru
        tiggr kirjoitti:

Mää taas saan näppyjä, ku kuulen että jotku oikeesti ASSUU helsingisä!! Voi kauhia, mua ei sinne betonierämaan saasteisiin sais kyllä kirveelläkkää.:D Kyllä on mukavaa olla "juntti"! Lainausmerkeissä, koska omasta mielestäni en ole juntti, mutta stadilaisten mielestä taidan olla.

Yhdyn edelliseen täydellisesti:)

• Just joo
        JOO-O kirjoitti:

ihan oikeesti oon tosi onnellinen, että olen maalta kun luen teikäläisten tekstejä...

Uskon sen. Käydäänköhän missään muualla maailman kolkassa vastaavanlaista keskustelua?

• Anonyymi
        tiggr kirjoitti:

Lemillä on mukavampaa kuin hesassa, en tosin ole koskaan käynyt.

• Minni-Matleena

itse sanovat itseään stadilaisiksi mutta muualta olevat puhuvat hesalaisista.

• Nuoret kutsuvat

ehkä itseään stadilaisiksi...vanhemmat reippaasti puhuvat Hesasta. Fakta.

• Minni-Matleena
        Nuoret kutsuvat kirjoitti:

En ole kyllä sanonut tässä keskustelussa kuin yhden asian, miten se voi olla "jälleen väärin"? Huomasitko muuten, että monet muut ovat samaa mieltä? Otatkohan tämän nimitys-keskustelun vähän liian vakavasti?

• 56-vuotias
        Nuoret kutsuvat kirjoitti:

Minulle ja kavereilleni se on aina ollut stadi.

• jpph68

Kaikki landelaiset bamlaa HESAlaisista...

• 40-50

Luvulla syntyneet puhuvat Hesasta ja nuoremmat ehkä stdist SEKÄ Hesasta. Tällä asialla nyt ei ole landen kanssa tekemistä kuin sinun mielikuvituksessa.

• Väärinpäs
        40-50 kirjoitti:

Luvulla syntyneet puhuvat Hesasta ja nuoremmat ehkä stdist SEKÄ Hesasta. Tällä asialla nyt ei ole landen kanssa tekemistä kuin sinun mielikuvituksessa.

30-luvulla syntyneet tosin sanovat itseään stadilaisiksi,että ilmeisesti on tämä hesalaisuus vähän "nuorempien" juttuja.

Itse olen 5:nnen polven stadilainen,en missään nimessä hesalainen.Myöskään kumpikaan vanhemmistani,jotka myös ovat molemmat monen polven stadilaisia,eivät missään nimessä ole Hesasta.

Tosin "maalla" ollessani,kerron ihan vaan olevani Helsingistä.Ei mun tarvitse korostaa mitenkään olevani Stadista.

Tiedättekös,mistä tunnistaa aion stadilaisen?
        -Antaa aina spårassa paikkansa pienelle lapselle,vanhukselle,invalidille ja auttaa lastenvaunujen kanssa,ilman että pyydetään erikseen.Näin on lapsena opetettu.On Helsinki täynnä näitä pikkukaupunkien jälkeläisiä,kun kukaan ei persettään nosta penkistä.Eivät ole tottuneet a)matkustamaan julkisilla b)tilaa on aina riittänyt,eikä käytöstapoja ole siis tarvinnut opetella.

Katsokaapa ympärillenne,varsinkin matkustaessanne julkisilla.Huomaatte kyllä.

• Stadissa aina asunut

Kyllä se ainoa oikea sanonta on stadilainen ja stadi.

• Riippuu hieman iästä..

Esim 40-luvulla syntyneet puhuvat yleisemmin Hesasta. Mutut mutuina ja tieto faktana.

• ettäs sen tiedätte

Hesalaisia te ootte kaikki! "Stadi" nimitystä käyttää vain rannikkoruotsalaiset ja sellaisiksi ette halua tunnustautua. Ettehän?

• Staditar

Eli riippuu toki seurasta. Kun juttelen muualta tulleiden ystävieni tai muualla kuin Helsingissä olelssani Helsingistä, käytän Hesaa, sillä niin juttukumppanitkin tekevät. Sitten kun ollaan kotikentällä Stadissa syntyperäisten kesken, bamlataan Stadista. ei siinä sen kummempia tarvita, kuin osata sopeutua siihen seuraan jossa liikkuu...

• ertleks

tuo oli lyhyesti ilmaistuna! Olet ilmeisesti nuorempaa ikäpolvea, joten tuo "Hesa" on sinulle jo alkuperäinen ilmaisu.

• peltomyyrä

Onko Stadi pienempi alue kuin koko Hesa ?

Onko eri lähiöt kaikki molemmissa ?

Onko Vuosaari vielä Stadia ?

• Marko_J
        peltomyyrä kirjoitti:

Onko Stadi pienempi alue kuin koko Hesa ?

Onko eri lähiöt kaikki molemmissa ?

Onko Vuosaari vielä Stadia ?

Lähiöt eivät ole stadia. Ne on hesaa.

Toisaalta sivistynyt ihminen puhuu Helsingistä eikä käytä kumpaakaan edellämainittua termiä.

• Staditar
        ertleks kirjoitti:

tuo oli lyhyesti ilmaistuna! Olet ilmeisesti nuorempaa ikäpolvea, joten tuo "Hesa" on sinulle jo alkuperäinen ilmaisu.

40-kympin raja on kyllä jo ylitetty mutta nuoreksi itseni tunnen kyllä.
        Muuten, isovanhempani jotka asuivat 1930-luvulla Töölössä, puhuivat keskenään kirjeenvaihdossa sekä Stadista että Hesasta. Eli Stadi on slangisana, Hesa yleiskielen. Ei sillä ole väliä, mistä on kotoisin, kumpaa käyttää.

• ertleks
        Staditar kirjoitti:

40-kympin raja on kyllä jo ylitetty mutta nuoreksi itseni tunnen kyllä.
        Muuten, isovanhempani jotka asuivat 1930-luvulla Töölössä, puhuivat keskenään kirjeenvaihdossa sekä Stadista että Hesasta. Eli Stadi on slangisana, Hesa yleiskielen. Ei sillä ole väliä, mistä on kotoisin, kumpaa käyttää.

Arvasinhan minä että nuorempaa ikäpolvea olet ;-)
        Nyt kun tarkemmin mietin, niin tuntuu että olet oikeassa. Tuo Hesa:n ym yleiskielen lyhenteiden käytön alitajuinen vieroksunta saattaa kyllä johtua aivan omasta kotikasvatuksestanikin.
        (Vanhaan aikaan hyvän kasvatuksen merkkeinä pidettiin lasten siisteyttä, hyvää käytöstä sekä huoliteltua yleiskieltä. Tämän huomaa mm. vanhoissa suomalaisissa elokuvissa; kunnon ihmiset puhuvat hyvää yleiskieltä kun taas "pahikset" ja "Turmiolan Tommit" erottuivat kerronnassa juuri käyttämänsä kielen johdosta.)

• Postitalolta tullinpuomille
        ertleks kirjoitti:

Arvasinhan minä että nuorempaa ikäpolvea olet ;-)
        Nyt kun tarkemmin mietin, niin tuntuu että olet oikeassa. Tuo Hesa:n ym yleiskielen lyhenteiden käytön alitajuinen vieroksunta saattaa kyllä johtua aivan omasta kotikasvatuksestanikin.
        (Vanhaan aikaan hyvän kasvatuksen merkkeinä pidettiin lasten siisteyttä, hyvää käytöstä sekä huoliteltua yleiskieltä. Tämän huomaa mm. vanhoissa suomalaisissa elokuvissa; kunnon ihmiset puhuvat hyvää yleiskieltä kun taas "pahikset" ja "Turmiolan Tommit" erottuivat kerronnassa juuri käyttämänsä kielen johdosta.)

Kyllä mun isoisä olisi antanut korvatillikan jos olisin sanonut Hesa. Budjattiin silloin vielä Töölössä.
        Fafa bamlas meille pikku skloddista lähtien stadin slangii ja jos ei hiffattu mitä se halus kertoa niin sit ei hiffattu, sen hanun stoorien följaaminen oli vain välillä snadisti haljua, kun ei snaijannu ihan kaikkea. Kyllä muutamia kertoja oli boltsi hukassa kun se kaveras jotain tölikalaisten skönäreiden stooria ja yritti jatkaa meille vanhaa kansankulttuuria.
        Faija delas tossa jokunen aika sitten ja ajattelin ihan vain kunnioittaakseni sukujuuriani opetella stadin slangia, ei mikään helppo progis.
        Hesa on kyllä siinämielessä oikein, että Hesa kattaa koko Helsingin, mutta stadi alkaa tullinpuomilta ja loppuu postitalolle.
        Eira, Rööperi, Sörkka, lättärit, rottikset ja kveekarit onkin sitten asia aivan erikseen.
        Suosittelen kaikille asiasta oikeasti kiinnostuneille visiittiä biblikseen ja tsiigaa sieltä lisää infoa.

Skutsarin ie oo gimis kun on lesti muttei skordaria.

• proffa stadista
        Postitalolta tullinpuomille kirjoitti:

Kyllä mun isoisä olisi antanut korvatillikan jos olisin sanonut Hesa. Budjattiin silloin vielä Töölössä.
        Fafa bamlas meille pikku skloddista lähtien stadin slangii ja jos ei hiffattu mitä se halus kertoa niin sit ei hiffattu, sen hanun stoorien följaaminen oli vain välillä snadisti haljua, kun ei snaijannu ihan kaikkea. Kyllä muutamia kertoja oli boltsi hukassa kun se kaveras jotain tölikalaisten skönäreiden stooria ja yritti jatkaa meille vanhaa kansankulttuuria.
        Faija delas tossa jokunen aika sitten ja ajattelin ihan vain kunnioittaakseni sukujuuriani opetella stadin slangia, ei mikään helppo progis.
        Hesa on kyllä siinämielessä oikein, että Hesa kattaa koko Helsingin, mutta stadi alkaa tullinpuomilta ja loppuu postitalolle.
        Eira, Rööperi, Sörkka, lättärit, rottikset ja kveekarit onkin sitten asia aivan erikseen.
        Suosittelen kaikille asiasta oikeasti kiinnostuneille visiittiä biblikseen ja tsiigaa sieltä lisää infoa.

Skutsarin ie oo gimis kun on lesti muttei skordaria.

Slangia "bamlasivat" duunariluokan ihmiset,joille Helsinki oli Stadi, keski- ja yläluokka puhuivat yleiskieltä ja Helsinki oli heille Hesa. Kyseessä ei siis ole siitä, onko syntyperäinen vai ei...

• ertleks

Hmm... Asiaa ei ehkä voi aivan noin yksinkertaisesti esittää.
      Itse ainakin asun Helsingissä.Ilmoitan kotipaikakseni Helsingin. Olen siis helsinkiläinen. Stadiin menen kun silloin kun on asiaa ydinkeskustaan. Stadilaisia olemme murrepakinoissa ja joskus "wanhoja hyviä aikoja" keskenämme muistellessamme. "Stadilaisuudella" siis heataan jonkinlaista yhteenkuuluvuutta oman porukan kesken. Ulkopuoliselle stadilaisuuden korostaminen tuntuu jotenkin luonnottomalta ja hieman agressiiviselta "me ja te muut" asetelman korostamiselta, joten mieluummin siis "helsinkiläinen" oudommille.
      Kotikaupungin nimi ei nuoruudessani ollut niin yleisesti mainittu asia etteikö tuo virallinenkin nimi olisi kelvannut. (Kaverien kotipaikka määräytyi paremminkin kaupunginosien perusteella, jolla taas oli silloin nykyistä suurempi merkitys.)
      "Hesa" kuulostaa itsestäni murkkuikäisten puheelta. Joskus nuorempana "Hesa" nimitys aikuisen käyttämänä aiheutti ainakin itselleni hieman vaivautuneen olon (oikaisutarve?). (Nykyisin tuohonkin on jo tottunut.)

Toisaalta olen kyllä lukenut "Hesarin" joka aamu lapsesta lähtien.

No, oli miten oli, itse pidän stadilaisuuden mieluummin sisäpiirijuttuna. Ulkopuolisille voin nykyisin puhua jopa "Hesasta" jos he itse sitä ilmaisua haluavat käyttää.

• blondi-72hki

helsingissä ja sanon aina hesa en koskaan stadi.

• rumpunen

Hesassa asuu useampi kuppikunta, joista yhdet korottaa itsensä stadilaisiksi, toiset jotka tituleeraa itseään hesalaisiksi, ja kolmannet jotka koittaa olla kuin ne joita luulee stadilaisiksi. :D

Sitten on vielä ne, jotka on vain hetken visiitillä ja aikovat palata takaisin kotipaikkakunnalleen ja ne jotka suorastaa inhoavat asua "stadissa" ja julistavat muuttavansa pian pois.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä!

• snadi oli buli

Stadi tulee sanasta stad - eli kaupunki.

Hesa tullee sanasta Helsinki ?

• fastlandet

Riippuuko kielestä siis kumpi on ?

• moi moi

MUNA vai KANA

• muun maalainen

Helsinkiläiset ovat Uusimaalaisia

• pönde kans

Helsinkiläiset puhuvat hesasta, ensimmäisen ja toisen polven sudeettisavolaiset viäntävät sen stadiksi.

• liittyy myös

aika paljon historiaan.Eli stadinkundit ja gimmat ovat aikaisemmin olleet kotoisin/syntyisin lähinnä alueilta jossa on bamlattu stadin slangia. Näitä kaupunginosia on olleet Rööperi,Sörkka,Kallio,Vallila ja Hermanni...kenties myös Toukola.Niin sanotuissa hienosto kaupungin osissa kuten Kaivopuistossa,Töölöössä, stadin ekassa lähiössä Munkkiniemessä ym. on slangia pidetty lähinnä katupoikien ja hamppareitten kielenä vaikka aitoja stadin kundeja ovat sellaiset suuruudet kuin Tauno Palo ja George Malmsteen/Molli-Jori joka on ihan "virallisestikin" nimetty Vuoden Stadin kundiksi:)

• muinoin
        liittyy myös kirjoitti:

aika paljon historiaan.Eli stadinkundit ja gimmat ovat aikaisemmin olleet kotoisin/syntyisin lähinnä alueilta jossa on bamlattu stadin slangia. Näitä kaupunginosia on olleet Rööperi,Sörkka,Kallio,Vallila ja Hermanni...kenties myös Toukola.Niin sanotuissa hienosto kaupungin osissa kuten Kaivopuistossa,Töölöössä, stadin ekassa lähiössä Munkkiniemessä ym. on slangia pidetty lähinnä katupoikien ja hamppareitten kielenä vaikka aitoja stadin kundeja ovat sellaiset suuruudet kuin Tauno Palo ja George Malmsteen/Molli-Jori joka on ihan "virallisestikin" nimetty Vuoden Stadin kundiksi:)

Slangin puhumisen ja sivistymättömyyden raja meni siis pitkässä sillassa. Punavuoressa ei ole puhuttu stadin slangia, vaan hyvää yleiskieltä. Olihan muinoinkin paljon muita slangikaupunginosia kuin Sörnäinen, Kallio, Vallila, Hermanni ja Toukola. Tuohan on vain pieni muru koko Helsingin kaupunginosista.

• faijan silmäterä
        muinoin kirjoitti:

Slangin puhumisen ja sivistymättömyyden raja meni siis pitkässä sillassa. Punavuoressa ei ole puhuttu stadin slangia, vaan hyvää yleiskieltä. Olihan muinoinkin paljon muita slangikaupunginosia kuin Sörnäinen, Kallio, Vallila, Hermanni ja Toukola. Tuohan on vain pieni muru koko Helsingin kaupunginosista.

Stadi on aina ollut buli mutta snadi. Mun faija oli stadin kundeja. Must oli kliffaa skidinä kuunnella kun se bamlasi bulin broidin kanssa aitoa hesan slangia.
        Eikä toi slangi ole sen kummempi murre kuin muutkaan tässä Suomen maassa. Tosin kieliasennevammaisille se on nähtävästi täysin ylitsepääsemätön asia.Esimerkiksi Savoo ja pohjalaasta saa päästää suustaan ilman mitään kommentteja, on kuulema persoonallista , mutta jos sattuu ihan oikeasti osaamaan Stadin murretta eli slangia niin johan tsiigataan kuin hampparin väärää.

• kieli-ihminen
        faijan silmäterä kirjoitti:

Stadi on aina ollut buli mutta snadi. Mun faija oli stadin kundeja. Must oli kliffaa skidinä kuunnella kun se bamlasi bulin broidin kanssa aitoa hesan slangia.
        Eikä toi slangi ole sen kummempi murre kuin muutkaan tässä Suomen maassa. Tosin kieliasennevammaisille se on nähtävästi täysin ylitsepääsemätön asia.Esimerkiksi Savoo ja pohjalaasta saa päästää suustaan ilman mitään kommentteja, on kuulema persoonallista , mutta jos sattuu ihan oikeasti osaamaan Stadin murretta eli slangia niin johan tsiigataan kuin hampparin väärää.

Slangi ei ole murre.

Anteeksi vain pilkunviilaukseni.

• born in Helsinki

Helsinki on Helsinki. Maalaiset sanovat Hesaksi ja juntit Stadiksi.

Aikaisemmin Helsingissähän ei puhuttu slangia, vaan sitä puhivat ne katujätkät jossain pitkän sillan huonommalla puolella. Stadi on juuri slangi-ilmaisu ja sitä ei ole käyttäneet sivistyneet ihmiset koskaan eteläisessä Helsingissä. Yleensäkin maalaiset ja sivistymättömät ihmiset tunnistaa siitä, että he vääntävät kaikki sanat tyyliin Mansku tai Krunikka jne. Asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä.

• että...

useimmat Suomalaiset ei miellä SörkanSibeliusta eli MolliJoria sivistymättömäksi katujätkäksi vaan paremminkin päinvastoin, vaikka hän jossain biiseissään zungaakin friidusta ja kundista:) Ja tiedoksi että Rööperi on vanhaa slangialuetta, vaikka monet uusiohelsinkiläiset ei sitä tiedä/halua tietääkään.Törmäsin itse vastaavaan paradoksiin kun tapasin muutama vuosi sitten naisen joka oli savosta kotoisin, ja kysyttyäni missä hän asuu, hän vastasi että: hienostokaupunginosa Kalliossa! Siellä 25 ensimmäistä elinvuottani kasvaneena pisti vähän hymyilyttää.

• Mats

Juuri näin! Asian ei voi selvemmin ilmaista

• Tigru

Vai on ne maalaiset tosiaan vaan niitä sivistymättömiä...Sivistystäkö on vaan se sivistys mikä on Helsingissä ja mikä teitä sattuu kiinnostamaan?Heh..Mun käsittääkseni lähes kaikki ihmiset Suomessa osaavat lukea ja kirjoittaa ainaki ja eikös seki oo sitä sivistystä.Sivistynyttä ja ystävällistä käytöstä ei välttämättä kannata HELSINKILÄISELTÄ odottaa, pettyy vaan turhaan...juuri tämän takia HELSINKILÄISET on ikäviä ihmisiä

• 3.polven joka = synt: stadissa

muut = savolaisia tai niiden böndejen

sekasikiöitä.

Monet savolaiset lähti Amerikkaan niin ne pääty
      Lahti nimiseen kylään.

• Nimetön

oho, vai on oikein kolmatta polvea, se on kyllä sitten tosi pitkä aika, kyllä ollaan urbaaneja.

mistäs herra kaupunkilaise suku on tullut? savosta todennäköisin kun on tommonen tarve pönkittää itsetuntoa.

• kirsikka-76

kyll se nii on et muualta tulleet käyttää hesa termiä ja täällä asuneet stadia. kai paikkakuntakohtaisia erojakin on mutta kyllä helsingin slangi on paljolti peräisin ruotsinkielestä josta toi stadi=stad on peräisin. eli käytä kumpaa vaan niin aina on väärin ;) parasta vaan puhua helsingistä.

• hesaalainen

Helsinkiläinen.

• no eikö se ole ihan sama....

sitä voi sanoa kumpaakin mutta mielestäni sanoilla hesa ja stadi on aivan eri merkitys.

jos sanon kaiffalle että lähetään käymään stadissa,se tarkoittaa että keskustassa.

jos taas sanon että lähetään käymään hesassa,niin voin mennä mihin ilmansuuntaan helsinkiä tahansa.

mutta ei minun elämääni ole paljon haitannut onko joku ryynipora sanonut minua täällä susirajalla stadilaiseksi vai helsinkiläiseksi.

• ettäs sen tiedätte

Enemmistö suomalaisista sanoo Hesa, vain pieni typerä vähemmistö sanoo Stadi. Oikea vastaus on siis Hesa.

• zigar

Minä, maaltamuuttaneena "pöndenä" en pidä itseäni stadilaisena, vaikka siltä pitäs tuntua kirkonkirjojenkin vaihtamisen jälkeen.

• tuolla väliä

samaa paskaa ne on vaikka kutsut miksi

• jonne5

aito stadilainen on idiootti!!!

• Stadin kundi

Ilman muuta stadilainen, jo 40 luvulta asti....

• Gamla jentta

Se joka on syntynyt Helsingissä on stadilainen, kun taas landelta tullut on vaan hesalainen, näin se menee ja on mennyt ainakin 57 v sörkkalainen.

• buli

Stadi on snadi jos on bulit pläägät.

• Tatin kunti

Oon Nurmeksesta tullunna viimme vuotena ja tatilainen olen henkeen ja verreen. Assalla puörinnä oon ja kova kunti.

• SintsuD

Meillä täällä länsirannikolla ainakin käytetään nimeä Hesa tai Hellu. Stadia ei käytä kukaan. Se kuulostaakin jotenkin typerältä.

• sambala

olen kyllä sitä mieltä stadilainen on oikeaa slangia.

• Hesalainen (tai toiste päin)

Mitähän väliä tälläkin asialla on? Kutsukaa ittejänne ihan miksi itse haluatte. Ei kai muitten mielipiteillä ny pitäsi niin suurta merkitystä olla. Siis tässä asiassa.

• Nimetön

Vain maalaiset puhuvat Hesasta.

• Tigru

Voi kauhia paikka ku maalaaset kutsuu teitä hesalaisiksi..Kuinka te raukat kestätte kun inhottavat paskaltahaisevat landepaukut ees kehtaaa puhua teistä!Eihän ne maalaiset ees ansaitse elää ku ovat niin surkeita.Anna mun kaikki kestää...Mun puolesta voitte olla vaikka punapersepaviaaneja, ihan sama.
        T.maalainen ja en sitä häpeä

• Stadin friidu
        Tigru kirjoitti:

Voi kauhia paikka ku maalaaset kutsuu teitä hesalaisiksi..Kuinka te raukat kestätte kun inhottavat paskaltahaisevat landepaukut ees kehtaaa puhua teistä!Eihän ne maalaiset ees ansaitse elää ku ovat niin surkeita.Anna mun kaikki kestää...Mun puolesta voitte olla vaikka punapersepaviaaneja, ihan sama.
        T.maalainen ja en sitä häpeä

Kylläpä jollain on nyt huono itsetunto.Mulle on aivan sama mistä kukin on kotoisin,kaikkien meidän sukujuuret on maaseudulla.Ja jos mulla olis perhettä,ni maalle mielelläni muuttaisinkin.Mutta kun täällä keskustellaan aiheesta Stadi\Hesa,ni turha siitä on kenenkään vetää herneitä nenään.Eiks oo ihanaa ku netti yhdistää...

• Yks vaan

Stadi on Stadi vaikka voissa paistais.Muualta tulleet puhuu tsadista joka on mun tietojen mukaan jossain päin Afrikkaa.

• Från Rödaberget

Jåhå, det låter bra!

• terveisiä savosta

eli siis Helsingin Sanomat ja Helsinki on STADI

• Tigru

No mua itteäni ei vois vähempää kiinnostaa kumpi on oikia termi, ei paljoa mun elämää haittaa.Stadilainen on meilläpäin haukkumasana, jota käytetään helsinkiläisistä, jokka luuloo olevansa maailman napa ja että Helsinki olis joku pirun suuri kaupunki...että tämmööstä,siis aivan sama kumpia haluavat olla.Kaippa ne helsinkiläiset on hesalaiset, ei oo vaikia lyhenne ymmärtää...

• lupelainen

no, hesalla ja stadilla on se ero, että hesa on heinola ja stadi on helsinki. eli se on sitten stadilainen se joka on paljasjalkainen helsinkiläinen ja hesalainen on sitten heinolasta.

• pitää sanoa?

mitä ulkopaikkakuntalaisen pitää sanoo jos menee käymään helsinkiin? olen turusta. et sanonko että menen hesaan vai että menen stadiin? ja joo, tietty voi sanoo et menen helsinkiin, mut älkää nyt olko tylsii.

• Turkulainen ja ylpeä siitä

tai mitä te nyt ikinä olettekaan. Suurin osa teistä on jotain savolaisia tai muita jotka olette muuttaneet maalta sinne Hesaan. Ette te juurianne karkuun pääse vaikka kuinka yritätte.

• kaarina44

helsinkiläinen on stadilainen.ei ole kuin yksi stadi ja se on helsinki.

• mitä hel....

vettiä sentään ...Onko aito, paljasjalkainen helsinkiläinen STADILAINEN vai HESALAINEN? voi v...u hesaalainen hyvä turvenuija ..Stadi on snadi, gimme mun stadi,Stadin kartsat ja mestat,Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii,Stadi on Helsinki, siis Stadi, isolla.

Ja Stadeja ei muita olekaan, stadeja voi olla.

Stadi on Stadin slangia, se on tullut ruotsin sanasta stad,-en.
      Stadi-sana on syntynyt joskus 1900-luvun alussa.

Viime sotiin asti Stadi oli sama kuin Hesa.

Nykyisin perus-stadilaiset puhuvat Stadista, landet ja muuttojengi Hesasta.

Stadi on myös maantieteellinen käsite:

Sanotaan, että Stadi ja lande, tämä on suomeksi Helsinki ja muu Suomi - lande ei ole halventava asia.

Virastokielen mukaan Stadin alue on sama kuin Helsingin virallinen,
      mm. karttoihin merkitty alue.

Mutta on myös muita määritelmiä.

Voidaan sanoa, että Stadi on sitä, että on umpipihat ja
      raitiovaunut kulkevat lähes kotiovelle.

Eli Stadi on Helsinginniemi, idässä Kulosaari ja lännessä usein Lauttasaari rajautuvat pois. Pohjoisessa Stadi päättyy siellä missä Taka-Töölö, Pasilat, Käpylä ja Vanhakaupunki loppuvat.

Stadi on kaupunki: suuri pienkaupunki ja/tai pieni suurkaupunki - miten sen nyt ottaa.
      Stadi on Suomen ainoa Kaupunki tai eräs harvoista kaupungeista (muita ovat Turku ja Tampere, mutta ei esim. Espoo eikä Vantaa).

Stadi on asukasluvultaan Suomen suurin kaupunki, mutta se ei ole tärkeää.

Stadi on Suomen pääkaupunki, mutta se ei ole tärkeää.

Ennenpitkää "pääkaupunkiseudusta" (Metropolitan area) tulee Suur-Helsinki, eli lyhyesti Helsinki. Mutta sekään ei ole tärkeää.
      Tärkeää on, että Stadi on mun syntymä- ja varsinkin kotikaupunki.

Stadi on paras mesta, mutta muut eivät ole huonompia.

• ==(o,o)==

Onks hesa joku paikka stadis??

• zingzing

siis se on tällee.. et asuu hesassa, mutta on stadilainen. mut me jotka asutaa stadissa sanotaa vaa stadi.. tajusitteko? se on vähän hankalaa mut stadi on stadi.. ;)

• Argh!

Hohhoijaa, pikkusieluiset pääkaupunkilaiset puukottavat täällä toisiaan. Vitjat, kun kiinnostaa taas ihan kympillä.

• hohhhh

Hah näkyyhän tuo kovasti kiinnostavan, kun piti kommentti jaksaa väkertää, sitä paitsi suuriosa kirjoittajista asuu todennäköisesti aivan jossain muualla kuin pk-seudulla...

Aihe on kyllä typerä...

• kaupunkilaisille
        hohhhh kirjoitti:

Hah näkyyhän tuo kovasti kiinnostavan, kun piti kommentti jaksaa väkertää, sitä paitsi suuriosa kirjoittajista asuu todennäköisesti aivan jossain muualla kuin pk-seudulla...

Aihe on kyllä typerä...

hesa, hesaaa, jne jyväjemmareille. case closed.

• raggar

Stadi on vanhaa kiletä. Nykyisin puhutaan Hellusta tai Hesasta.

• pelleilkö

Stadi on stadi. Kukaan helsinkiläinen ei koskaan sano hesa. Vantaan juntit vai espoon urpotko täällä vääristelee.

• haasteja

saanut ohjeistusta juuri aidolta paljasjalkaiselta pääkaupunkiseutulaiselta, että he puhuvat AINA stadilaisista. Hesalaiset ovat junttien keksimiä =)
      Toinen mielenkiintoinen pointti lienee, että stadilaiset menevät taksiin takapenkille, ja maalaistollot änkeävät etupenkille =)

• 3,142

Niinhän ne aidot helsingforssalaiset sanoo. Ruotsia puhuvat ja juovat kuohuviiniä pikkusormi pystyssä.

• pönden hesat

Kyllä paljasjalkalainen puhuu Stadista ja pöndeläinen hesasta. Välillä oikeen korviin koskee tuo Hesattelu. Puhuisitte mielummin vaikka Helsingistä, Hesa on ihan karmea sana.

• asffkwed

Helsinki on ja pysyy junttien pääkaupunkina. Ei se siitä komealla nimellä metropoliksi muutu.

• Stadin Kundi MCMLXVIII

Stadilainen tietysti, vaikka oikea stadi onkin vain nykyinen ydinkeskusta. Niinpä lähiössä asuva stadilainen ilmoittaa menevänsä stadiin, kun menee keskustaan.

Maalaisserkkuja myötäilläkseni puhun kotipaikasta kuitenkin Hesana.

• jorma.

tsadi stadin korvikkeena on myös yleistymässä...

voidaan käyttää lauseessa esim.
        suomi on paska maa tsadi mukaan lukien.

• ------------

Mut aika kaukana Helsinkikin on citystä. Jos haluaa nähdä oikean metropolin niin lähin sellainen on n. 500 km Hellsingistä itään.

• Jooop
        ------------ kirjoitti:

Mut aika kaukana Helsinkikin on citystä. Jos haluaa nähdä oikean metropolin niin lähin sellainen on n. 500 km Hellsingistä itään.

Helsinki on mailmalla rankattu metropoliksi, mukaan on laskettu tottakai koko pk. seutu n. miljoona asukasta...

• tsali

Stadilaisetkin bamlas Hesasta jo -20 luvulla.Itse puhun Stadista,Hesa on Helsingin Sanomat:)

• ekatokakolmas

en ota kantaa kyselyyn mutta ilmoitan että kirjoittamani kommentini on sadas tälle aiheelle.

• Stadilainen

Syntyperäiset Stadilaiset on stadilaisia.Jos molemmat vanhemmat Stadilaisia,sen parempi.Jos vielä iso-vanhemmat Stadilaisia,aina vaan parempi.Mutta tosi Stadilainen ei sillä ylpeile eikä asiasta huutele,eikä pöndejä mollaa.Näin on!

• IHAN OIKEIN!
        Alkuperäinen Helsinkiläinen on aina stadilainen.
        Muualta muuttanut on sitten varmaan se hesalainen.

• FauN*
        Viidakko-Joe-Hki kirjoitti:

IHAN OIKEIN!
        Alkuperäinen Helsinkiläinen on aina stadilainen.
        Muualta muuttanut on sitten varmaan se hesalainen.

Aivan niin, hän joka on syntyjään Helsinkiläinen,
        on ikuisesti stadilainen.
        Ja hän joka on sinne muuttanut,
        on taas hesalainen.
        Näin se menee..)
        ja fogelit ne sjungaa skutsissa...jne

• JHVH

stadi on jo delannu joten kysymys on kakkelberiä!ainoostaan böndet ei tsennaa kun stadilaiset duunaa kaikkee jäyhää,ne stondaa kuin stidit skeidassa ja kyselevät moisia!

• Stadilainen.

Kun jahvetti flyttaa stadiin niin se tulee hesaan pahviaski kainalossa steissille staijjaamaan ja funtsii,että on hesassa.Ku stadilainen karju tulee bilikalla Kehä kolmosen pohjoispuoleta himaan,niin se tulee stadiin.Näin ollut aina ja niin tulee olemaan.Jotenka te olkikuukkelit jotka olette asuneet stadissa muutaman vuoden älkää kommentoiko asiasta,josta ette tzennaa mitään. Tän skrivas stadilainen karju joka asuu stadissa.

• jooo0

Kuullostaa enemmänkin area 51:ltä :D ... ja miten nii elämää on III kehän puolella on elämää, niin no riippuu vähän kummlta puolelta sitä katsoo, eikö niin?

• yksi Stadi

ja se on Helsinki. Muitakin kaupunkeja Suomessa tietenkin on.

• Mosasta

keskustaan,silloin lähden Stadiin. Mosa on Tapanila ja sijaitsee Helsingissä. Että semmonen juttu se on.

• spåralla pääsee stadiin

Janarit ei snaijaa et stadi on mun hima ja hesa on heidän kylä,stadi on nykyään niin snadi mesta kun janarit on flytannu landelt tänne ja skriikaa kovalla äänellä et ovat hesalaisii...
      Älä strittaa mua ögaan,stadi on stadi

• toudellakin

sen tietää heti, että joku on landelta, kun sanoo: "Mennään hesaan"

• Epäimmuuni

Niin mäkin sanon jos oon landella. Se vaan tarttuu.

• hesa böndeille

Eikusiisjoo;)) Faktahan on se, että Stadi, vaikkakin tulee ruotsin sanasta en stad, staden - tarkoittaa, ainakin tarkoitti nimen omaan Helsinkiä, jota vanhat ja alkuperäiset, paljasjalkaiset kutsuvat siis Stadiksi. Hesa on ihan bönde ilmaisu ja on käytössä tai tullut käyttöön Kehä III toiselta puolelta muuttaneiden, joita myös savolaisiksi kutsutaan, (olivatpa sitten vaikka mistä landelta, pöndelt) tahansa) Helsinkiin ja heidän jälkeläistensä lanseeraama ilmaisu. Oli hienoa nimen omaan olla Hesalainen, kun ei voinut itseään muuksikaan nimittää kotomaisemissa käydessään. Me paljasjalkaisten lapset, jälkeläiset, skidit olemmme edelleenkin Stadilaisia, emme Hesalaisia, mutta voimme kyllä olla Helsinkiläisiä. Meille raitiovaunu ei ole ratikka, raitsikka tai mikän muukaan, vaan spora (spårvagn) tai skuru ja juna on stoke.
      No, oli miten oli. Maalaiset ovat valloittaneet kotikaupunkimme, joten osa meistä ns. oikeista Stadilaisista on saattanut muuttaa vaikkapa Tuusulaan tai muuallle Keski-Uudellemaalle, kuitenkin mielellään lähelle lapsuuden maisemia.

nimimerkki. Yksi maa - yksi kansakunta anyway

• Stadi on buli mut snadi

tosta junastasi sen g:n?(ja juna on stoke)tåg-et.....siis stoge.
        Siekii taiat olla vaan niitä pohojanmaan taunoja ja tullut tänne meiän statiin elvistelemää-mää kottiis...

• vanha mokas :))
        Stadi on buli mut snadi kirjoitti:

tosta junastasi sen g:n?(ja juna on stoke)tåg-et.....siis stoge.
        Siekii taiat olla vaan niitä pohojanmaan taunoja ja tullut tänne meiän statiin elvistelemää-mää kottiis...

Olet täsmälleen oikeassa tuon geen suhteen. Kuulun ikäluokkaan jolloin sen köyttö oli yleistä ja jonka korvaan särähti sen puuttuminen, korvaaminen koolla, k-kirjaimella.
        Pahoittelen tuollaista kardinaalivirhettä. Puolustuksekseni ilmoitan, että mahtoi olla päikkäreitten aika ;)) ja väsy päällänsä.
        Onneksi en laittanut omaa mailiosoitettani tuohon, lapset ja lapsenlapset olisivat päässeet liiaksi kuittamaan iso-vaaria.
        Mun pohjanmaan tuntemus on kovin vähäistä. Naistenklinikalla syntyneenä ja Kustaankadulla Kurvissa budjattiin, tosin Töölössäkin ja jopa Kaivopuistossa vanhukset bunkkas, mutta minä tunnen Kurvin kodikseni, himakseni.
        40-luvun lopulla syntyneenä jengi erottui kovasti kielen kautta, kun suuri osa bamlasi svedua, minäkin ja osa sitten oli silloinkin landelta tulleita. Taisi mulle olla stadi se toka kieli ja kolmantena tuli sitten vasta suomenkieli. Oli hiukan vaikeaa kloddina noiden kielien kanssa. Silloinkin oli vanhaa stadia ja uudenpaa, esim. toi skuru juontaa oikeastaan sakilaisten ajalta - ainakin mun vanhempien mukaan. Kieli siis kehittyy, muuttuu ja muuntuu. Ikävä kyllä ei aina siihen suuntaan mihin iste haluaisi. Hesa on esim. sellainen sana, ilmaisu, etten todellakaan sitä tunnista omakseni tai siitä pidä. Kyllä se ennen oli selvää, että sne käyttäjät tulivat böndeltä ja ainakin nuo enemmän työläiskaupunginosien asukkaat ja heidän jälkeläisensä käyttivät ja käyttävät Helsingistä ilmaisua Stadi tai Helsinki. Ei koskaan Hesa.
        End of story.. y esta...

• Stadi on buli mut snadi
        vanha mokas :)) kirjoitti:

Olet täsmälleen oikeassa tuon geen suhteen. Kuulun ikäluokkaan jolloin sen köyttö oli yleistä ja jonka korvaan särähti sen puuttuminen, korvaaminen koolla, k-kirjaimella.
        Pahoittelen tuollaista kardinaalivirhettä. Puolustuksekseni ilmoitan, että mahtoi olla päikkäreitten aika ;)) ja väsy päällänsä.
        Onneksi en laittanut omaa mailiosoitettani tuohon, lapset ja lapsenlapset olisivat päässeet liiaksi kuittamaan iso-vaaria.
        Mun pohjanmaan tuntemus on kovin vähäistä. Naistenklinikalla syntyneenä ja Kustaankadulla Kurvissa budjattiin, tosin Töölössäkin ja jopa Kaivopuistossa vanhukset bunkkas, mutta minä tunnen Kurvin kodikseni, himakseni.
        40-luvun lopulla syntyneenä jengi erottui kovasti kielen kautta, kun suuri osa bamlasi svedua, minäkin ja osa sitten oli silloinkin landelta tulleita. Taisi mulle olla stadi se toka kieli ja kolmantena tuli sitten vasta suomenkieli. Oli hiukan vaikeaa kloddina noiden kielien kanssa. Silloinkin oli vanhaa stadia ja uudenpaa, esim. toi skuru juontaa oikeastaan sakilaisten ajalta - ainakin mun vanhempien mukaan. Kieli siis kehittyy, muuttuu ja muuntuu. Ikävä kyllä ei aina siihen suuntaan mihin iste haluaisi. Hesa on esim. sellainen sana, ilmaisu, etten todellakaan sitä tunnista omakseni tai siitä pidä. Kyllä se ennen oli selvää, että sne käyttäjät tulivat böndeltä ja ainakin nuo enemmän työläiskaupunginosien asukkaat ja heidän jälkeläisensä käyttivät ja käyttävät Helsingistä ilmaisua Stadi tai Helsinki. Ei koskaan Hesa.
        End of story.. y esta...

Sattuuhan näitä-don´t worry...
        Itse olen karjalaispoika ja varmasti teidän stadilaisten ylenkatsoma mutta en kiroa kohtaloani.Työ en vienyt ympäri maailmaa ja niin vuodet UK:ssa kuin myös US:ssa ovat mixannet kieltä mukavasti joten eivät suomessakaan kovin heti härmäläiseksi "tsennaa"jos sitä joudun käyttämän(engelska).Kaikkea hyvää sinne pikkuiseen pääkaupunkiimme ja pitäkää stadi stadilaisilla ja ajakaa kaiki toukohousut kylästänne matkoihinsa oi te suuren kivikylän asukit...

• Nita

helsinki on stadi tai helsinki, ei hesa! stadilainen kuulostaa minun korvaan hieman oudolta, sanotaan ehkä ennemmin että ollaan stadista.

hesaksi/hesalaiseksi ei taida sanoa juuri kukaan muu kuin helsingin (pääkaupunkiseudun) ulkopuolella asuva. mitään pahaahan siinä ei ole mutta itse en kyllä käytä.

• Nita

Ok. Pysyn edellisessä kannassani paitsi että että mietin tuota stadilaista. Itse en sitä käytä mutta onhan se ihan ok. Ja aikaisempia viestejä luettuani yhdyn huomioon että Helsingin sisällä puhutaan yleensä kaupunginosista. Itse olen Valkasta. Tässä tapauksessa kielellä ei ole ole mitään tekemistä sen kanssa että "maaseutu alkaa pitkänsillan toiselta puolelta". Paras stadin slangi on Sörkan slangia, ja siellä minä olen omat vähät sanaiseni oppinut! Ja sieltä tulevat monet nykypäivän yleisesti käytetyt slangisanat. Vaikkei hienostoaluetta olekaan ;)!

• paljasjalka

...unohda koko sana Hesa, paitsi Hesarin yhteydessä. Stadi on Stadi ja stadilainen on stadilainen.

• Tyhmät!

Nii.

• Ex-hesalainen

Minä asuin koko lapsuuteni Helsingissä. Ja sen jos minkä tajusin sieltä pois muuttaessani, että Helsinkiläisillä on tosi suuri ego. Sitä luullaan olevansa jotain suurta. Juuri ne kaikkein huonoimman itsetunnon omaavat ja ne joiden on pakko päteä, sanovat Stadi, kun taas muut eivät jaksa välittää.

Mikä kumma siinä on, että itsetuntoa pönkittää se, että asuu jossain tietyssä kaupungissa? Helsinki ei todellakaan ole iso kaupunki, maailman kaupunkeihin verran pelkkä pieni kyläpahanen. Eli eipä sitä hirveästi kannata kehuskella sillä, jos asettaa asiat oikeaan perspektiiviin.

• kaarina44

ei meistä kukaan ole saanut valita missä syntyy.ei tässä leveillä vaikka ollaankin stadista.

• .......

"Onko aito, paljasjalkainen helsinkiläinen STADILAINEN vai HESALAINEN???"

Kysymykseesi vastaus: helsinkiläinen.

Tosin jos tämä veijjari budjailis pitkänsillan tuolla puolen, voisi sanoa stadilaiseksi. Stadi alkaa pitkänsillan tuolta puolen :)

Hesa ja stadi on kaksi eriasiaa, vaikkakin ytimestä jotkut fossiilit ja maalaiset käyttävät sanontaa hesa.

• Simpautaja

Vanhat stadilaiset olivat reiluja tuuni kavereita 60 ja 70 luvulla, Mutta kun Savolaiset päälysmehet tulivat tuuni mestoille niin johan työmaan hengi meni päiin takapuolta. Tyhmin ja ahnein on savolainen se on olikea paskiainen. tämän kirjoiti Rajakainuun metsätyömioes

• Kuolema mustille

Onko muuta hyvää kuin Anne Pohtamo

• Savolainen 10+

Kyllä te muut tarvitsette kunnon päällysmiehet ( ei päälysmehet). Pakko olla tässä maassa käskijä kansaa eihän täällä tapahdu muuten mitään. Ei se ole ahneutta jos palkka on päälysmiehellä parempi kuin duunarilla (ei tuunarilla).

• Janne Puharinen

Älä sano Hesa tai Stadi.Sano Paskareikä,sillä sitä tämä kaupunki nykyään on.Jos,pysähdyt puistonpenkille,läheisen liikerakennuksen vartijat häätävät pois,sillä firma sponssaa puiston puhtaanapitoa ja ihmiset ovat spontaaneita järjestyshäiriöitä.Käydään "stop töhryille"kampanjoita fasistisin elkein ja töölöönlahden rantamaisemaa kutsutaan syystäkin Ceasescu-beachiksi.Olen muuttanut,jo pari vuotta sitten Pohjois-Espooseen,enkä kadu ollenkaan.Helsinki ei ole ihmisille,vaan konferenssi vieraille.

• Emppa

Eiks se nyt oo ihan vitun sama!?!?!?!?!?!?!?! Eiks oo ihmisillä muuta funtsittavaa enää nykyään??? Voi VITTU sentään!

• xxxxxxxxxxx

Valitse luontevin jatko lauseelle.

1. Jos ottaa slibat gartsalla ja klabbi tulee ihan klesaks,
      1) kandee mennä lekuriin.
      X) kandee skulaa jeparille.
      2) kandee luudaa viis rundii Stadikan ympäri.

2. Jos slurkki tulee kysyy paprui steissillä,
      1) kandee heittää vitoset.
      X) kandee näyttää henkkarit.
      2) kandee stroolaa polden kintuille.

3. Jos skujaa kasin sporalla Valkan päättärille, nii
      1) stondaa bulin tsyrkan vieres.
      X) voi hiffaa iisisti Stokkan klogun.
      2) voi tsiigaa ku jengii menee stogeen.

4. Jos funtsaa skiglaa botskilla Stokigsee, on pakko
      1) draisaa fönarit ja bilikat meses.
      X) slumppaa slabarit kippoon.
      2) duunaa braasu slurkkilan klitsuun.

5. Jos fitti tsali böllii sun nyklat fikkasta
      1) sä skulaat tsilarille et se avaa dörtsin.
      X) sä londaat frelssiksest figelin huggella.
      2) sä tsöpaat kifrun ja singraat skönelle.

• 1X2

Hejh, pistähän ne vastaukset kans tohon 1X2-zydeemiin, tahtoo tietää kuin paljon meni oikein :D

• voisi
        1X2 kirjoitti:

Hejh, pistähän ne vastaukset kans tohon 1X2-zydeemiin, tahtoo tietää kuin paljon meni oikein :D

hyväksyä jo sitä että Helsinkiin muuttaa muilta paikkakunnilta hirveästi porukkaa eikä ne ainakaan ihan ensimmäisen vuoden aikana rupea puhumaan mitään slangia. itse oon asunut vasta kaksi viikkoa Hki:ssä ja puhun ihan aidosti omaa murrettani ja kukaan ei ole tullut onneksi sanomaan mitään että "opetelee puhumaan suomee yms" Se loukkaa aika paljon ihmistä jos tollasta sanotaan päin naamaa kun on kuitenki koko ikänsä puhunut ja asunut "maalla". Enkä uskokkaan että edes 5 vuoteen vielä Sanon sanaa MÄ! ;D se on ihan mie vaan meille malaisille. ja meille on onneksi suotu selainen ku maalaisjärki j sitä voi tälläsessä kaupungissa käyttää kyllä tosi usein. onneks minut on otettu vastaan todella hyvin!! Ei ole edes ikävä sinne mistä muutin. Erinlaisuus on rikkautta ja kunnioitetaan toinen toistamme!!=)

• tsali

..tällä rivillä finnaa?:))
        1=1
        2=x
        3=1
        4=x
        5=1

• Anonyymi

Mitä kieltä toi on? Kaupungin omaa slangia muista kielistä (ruotsi, venäjä) kopsattuna?

• Paljasjalkainen STADILAINEN

En voi olla puuttumatta tähän 'keskusteluun'...Aito paljasjalkainen STADILAINEN on reilu ja suvaitsevainen,koko,käsite on menettämässä merkitystään..kun perintetä ei kunnioiteta..eli stadialisuus on pilattu !

vm -57.... 3:n polven originelli

• Anonyymi

Suomalainen jättää nykyisin hessun, on tämä nyt niin fyrry paikka

• Anonyymi

Nämä ovatkin niitä tärkeitä asioita, ettei maalaiset hypi silmille.. 😄

Sori sarkasmi..

• Anonyymi

Suvakki höynät teki sen mitä koko suomi pelkäs ja silijää tuli typeryyksin

• Anonyymi

Se on "hesalainen"

• Anonyymi

Tsadilaisia kaikki hesalaiset jotka menee stokella himaan duunista.

• Anonyymi

H0m0 h0m0 h0m0 h0m0

• Anonyymi

Se on Hesa, ja taktisesti ajateltuna ensi-iskun kohde, jos tarve tulee.

Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      4322
    2. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      23
      2400
    3. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      106
      2205
    4. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      34
      1849
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      181
      1614
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      27
      1541
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      111
      1293
    8. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      220
      1235
    9. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      39
      1202
    10. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      136
      1191
    Aihe