Moottorisahan korjaus

Jarmo

Partner-huolto väittää että 5-vuotias mökkisaha (370) on leikannut kiinni. Vein huoltoon kun ei peijakas halunnut enää käynnistyä.

Mäntä liikkuu sylinterissä, mutta huolto kertoo että puristuksia ei ole tarpeeksi ja siksi kone ei starttaa. Tarvitaan ainakin sylinterin hoonaus, uusi mäntä ja männän renkaat. Hintalappu korjaukselle on e150,- kun uusi maksaa noin e170,- eli ei kannata teettää.

Ajattelin kuitenkin, että jos tekisin itse kun olen ennenkin koneita availlut.

Onko kenelläkään kokemuksia kuinka kimurantteja nämä pienet moottorisahan moottorit ovat kotikorjaajalle? Löytyyköhän ohjeita jostain? Entäs varaosat, myyvätkö tarvikeliikkeet? Rautakaupat ovat tunnetusti tyyriitä.

56

64280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikki

      mitä löytyy osoitteesta www.alfamer.fi. Siellä on myös jotakin pienmoottoriasiaa.

      "Kotikonstein" sylinteriä tuskin saa tarpeeksi tiiviiksi, voit toki yrittää pienellä jarrusylinterien hoonauslaitteella jos saat jostakin sellaisen lainaksi...

      Minkä takia se leikkasi kiinni ? Laitoit väärästä kanisterista öljytöntä pensaa vai ?
      Toinen mahdollinen syy on se että käyttämäsi kaksitahtiöljy on ollut perämoottorikäyttöön tarkoittua laatua. Se ei ole sopivaa kuumana käyviin ilmajäähdytettyihin pienmoottoreihin (niinkuin moottori- ja raivaussahat) - niitä varten on kaupassa (= huoltoasemilla) eri tavaraa...

      • Jarmo

        Kiitos käsikirjavinkistä.

        Arvauksesi käytetystä kaksitahtiöljystä on oikea. Jos tämä on kiinnileikkaamisen syy, niin varoituksena vaan kaikille: perämoottoriin tarkoitettu 2-T öljy ei sovi moottorisahaan. Muutakaan syytä en näin jälkikäteen osaa arvailla.


      • Heikki
        Jarmo kirjoitti:

        Kiitos käsikirjavinkistä.

        Arvauksesi käytetystä kaksitahtiöljystä on oikea. Jos tämä on kiinnileikkaamisen syy, niin varoituksena vaan kaikille: perämoottoriin tarkoitettu 2-T öljy ei sovi moottorisahaan. Muutakaan syytä en näin jälkikäteen osaa arvailla.

        monen 2T-vehkeen kännykirjassa erikseen mainitaan se että on käytettävä "hyvälaatuista 2-tahtiöljyä". Eivät vaan varoita perämoottoriöljyn käyttämisestä.

        Öljyjen ero on siinä että perätuuppariöljyt - kun ovat tarkoitetut vesijäähdytettyihin koneisiin - eivät kestä niitä lämpötiloja joita yli 12000 kierrosta huutavissa moottorisahoissa ja vastaavissa muissa pienmoottoreissa esiintyy. Suuri osa näistä pienmoottori-kaksitahtiöljyistä on synteettiusiä tai "puolisynteetisiä" - mutta molemmat on tehty juuri korkeita lämpötiloja varten. Ikävä puoli on se että maksavat pikkusen enemmän kuin se öljy, jota huoltoaseman pumpusta ostettavassa tavallisessa 2% kaksitahtipensassa saa.

        Et ole ensimmäinen jolle käy tällä tavalla huonosti että vääränlainen öljy pikeennyttää männänrenkaat kiinni ja sen jälkeen "leikkaa" - tai oikeastaan ei leikkaa kiinni vaan pytty naarmuuntuu - paikallinen huolto vaan on sanonut sulle "että on leikannut". Lopputulos on se ja sama, sylinteri on vahingoittunut. Mahdollisesti saat sen hoonaamalla kuntoon.


      • Heikki
        Heikki kirjoitti:

        monen 2T-vehkeen kännykirjassa erikseen mainitaan se että on käytettävä "hyvälaatuista 2-tahtiöljyä". Eivät vaan varoita perämoottoriöljyn käyttämisestä.

        Öljyjen ero on siinä että perätuuppariöljyt - kun ovat tarkoitetut vesijäähdytettyihin koneisiin - eivät kestä niitä lämpötiloja joita yli 12000 kierrosta huutavissa moottorisahoissa ja vastaavissa muissa pienmoottoreissa esiintyy. Suuri osa näistä pienmoottori-kaksitahtiöljyistä on synteettiusiä tai "puolisynteetisiä" - mutta molemmat on tehty juuri korkeita lämpötiloja varten. Ikävä puoli on se että maksavat pikkusen enemmän kuin se öljy, jota huoltoaseman pumpusta ostettavassa tavallisessa 2% kaksitahtipensassa saa.

        Et ole ensimmäinen jolle käy tällä tavalla huonosti että vääränlainen öljy pikeennyttää männänrenkaat kiinni ja sen jälkeen "leikkaa" - tai oikeastaan ei leikkaa kiinni vaan pytty naarmuuntuu - paikallinen huolto vaan on sanonut sulle "että on leikannut". Lopputulos on se ja sama, sylinteri on vahingoittunut. Mahdollisesti saat sen hoonaamalla kuntoon.

        "mainostamisesta sakoteta", voin kertoa että olen käyttänyt omassa Husqvarna 340-sahassani Shellin synteettistä 2T-pienmoottoriöljyä 2% seoksena - ja olen ollut tyytyväinen... ei ole leikannut kiinni ainakaan vielä. Olen poltellut sitä omatekoista 2-tahtibensaa tähän mennessä viitisenkymmentä litraa.

        Bensiineissäkin on eroja, Neste myy mielellään hirmukallista Neste Futura -pienmoottoribensaa 5 l ja 10 l muovipäniköissä, tilaustavaraa tavallisilla Neste-asemilla mutta joku kertoi että esim. Helsingissä sitä saa "Eltsun" Nesteeltä (Nordenskiöldinkadulta) suoraan pumpusta.

        Tällä erikoisbensalla on pikkusen isompi höyrynpaine alhaisissa lämpötiloissa ja sen takia sahan pakkaskäynnistyvyys on parempi - en ole kokeillut kuin yhden 10 l astian verran mutta eroa oli. Husqvarna 340 tykkäsi siitä.


      • TiiliMajuri
        Heikki kirjoitti:

        "mainostamisesta sakoteta", voin kertoa että olen käyttänyt omassa Husqvarna 340-sahassani Shellin synteettistä 2T-pienmoottoriöljyä 2% seoksena - ja olen ollut tyytyväinen... ei ole leikannut kiinni ainakaan vielä. Olen poltellut sitä omatekoista 2-tahtibensaa tähän mennessä viitisenkymmentä litraa.

        Bensiineissäkin on eroja, Neste myy mielellään hirmukallista Neste Futura -pienmoottoribensaa 5 l ja 10 l muovipäniköissä, tilaustavaraa tavallisilla Neste-asemilla mutta joku kertoi että esim. Helsingissä sitä saa "Eltsun" Nesteeltä (Nordenskiöldinkadulta) suoraan pumpusta.

        Tällä erikoisbensalla on pikkusen isompi höyrynpaine alhaisissa lämpötiloissa ja sen takia sahan pakkaskäynnistyvyys on parempi - en ole kokeillut kuin yhden 10 l astian verran mutta eroa oli. Husqvarna 340 tykkäsi siitä.

        Eipä se Husse muutenkaa lähde niinku Stihl, ainahan sitä pitää nyppiä...heh. Vaan eipä viitsi tästä ikuisuusasiasta alkaa vänkään. Kuuluu samaan ilmeisesti ikuisesti "ratkaisemattomaan" sarjaa kuin "Fordson vai Nuffi". Kaikissa on puolensa ja kuinka huoltaa ja mihinkä on tottunu ja minkä "tavoille" on oppinu...


    • JPE

      Kokemukseni leikkaamisesta rajoittuu isompiin moottoreihin, mutta yksikään ei kyllä ole enää leikkaamisen jälkeen liikkunut isommallakaan voimalla! Jos puristus on pieni, voi syynä olla vain pikeentyneet ja uriinsa juuttuneet männänrenkaat, jotka sitten katkeavat helposti irrotellessa. Pikeentymistä tosin tapahtuu lähinnä vain käytettäessä tavallista moottoriöljyä kaksitahtiöljyn sijasta.

      Kannattaa avata ja katsoa, oppiahan se on, vaikkei onnistuisikaan.

    • Metsuri

      Nuo mökkisahat on vähän kertakäyttötavaraa, kuten huomaat remontti maksaa saman kun uusi saha. En usko että se on leikannut kiinni, voi olla että ainoa männänrengas on poikki ja siksi ei ole puristuksia. Helppo se on itsekkin katsoa, sylinteri on kiinni neljällä pultilla, ne auki ja pytty pois, sitten näet mitä on syönyt. Jos sylinteri on naarmuinen, ei sitä voi hoonata kuntoon, ne on kovakormattuja.
      Osta uusi tai käytetty ammattisaha, pääset todennäköisesti vähemmällä vaivalla.
      Käytetty ammattisaha on usein parempi kun uusi mökkisaha ja tehokkaampi ja mukavampi käyttää.

      • Arto

        Ostin joku vuosi sitten käytetyn Husqvarna 242 sahan. Leikkasi kiinni vaikka käytin moottorisahan öljyä 2,5% ja 98 bensaa. Ostin uuden männän jolla oli amattisahan varaosahinta 380mk. Sain lainaksi pitkän kuusiokoloavaimen ja vaihtaminen oli helppoa. Männänrengas oli jumissa ja siinä ja mänässä oli urat kiinnileikautumisesta. Sylinteri oli kohtullisessa kunossa ja saha on toiminut muutaman vuoden vaihdon jälkeen. Pelkkä renkaan vaihto ja männän hionta olisi varmaan auttanut, mutta kyselin myöhemmin renkaan hintaa josko olisin kunnostanut vanhan männän varaosaksi niin silläkin oli hintaa n 200mk.
        Kannattaa katsoa onko männänrengas ehjä ja saako
        sen liikkumaan.


    • sh

      kaverin entinen ammatti "husku" leikkas kiinni,hiomapaperilla sylinteri karheaks ja uutta mäntää sisään.en tiedä oliko kovakromattu enkä tekisi samaa mutta kyllä se sillä toimis.oma kertakäyttö saha lensi roskiin mutta ei kait niihin saa osiakaan?

    • Swed

      minulla oli Partner raivaussaha, lorahti väärääbensaa, laikkasi kiinni tietenkin. Luulen että joudut ostamaan uuden cylinterin ja männän, eikä ole vaikea vaihtaa, mutta taitaa olla halvempi kun ostaa uuden sahan.

      • oman onnen seppä

        ota sylinteri pois ja katso onko siinä pahoja naarmuja. ilmeisesti männästä on "liimaantunut" alumiinia sylinterin seinämään. jos sylinterissä ei ole pahoja naarmuja haet apteekista suola- happoa ja kastelet sylinterin seinämät suolahapolla reilusti. annat "liota" jonkin aikaa (puoli tuntia) tarvittaessa uusi käsittely kunnes alumiini on irronnut, jonka jälkeen peset vaikka vedellä.kannattaa kysyä uuden männän hintaa
        (paketissa tavallisesti mäntä rengas tappi ja lukkorenkaat). rattoisaa remonttia


    • mjo33400

      Onko siinä sahassa puristuksia vedettäessä,kyllä sen huomaa kun vetää käyntiin.Olen pulannut noiden kaasarien kanssa 12 vuotta kartingissa.Jos koneessa on puristuksia niin kaasarissa on vika.On helppo korjata eikä maksa paljoa.Karting-koneet on samoja kaksitahtisia kuin sahatkin ja me sentään ajetaan niillä kilpaa(poika suomen mestari -98).

    • vaan

      Ota saha keittiönpöydälle ja kone auki. Luulisin, että tavanomaisilla työkaluilla pärjää. Sylinteri pois ja jos se on leikannut kiinni niin männässä kyllä näkyy selvät kiinnileikkautumisjäljet. Todennäköisesti männän renkaat on joko kapaleina tai sitten ne on juuttuneet kiinni ja tästä syystä ei paineet nouse. Jos mäntä on muuten ehjä niin osta uudet männänrenkaat ja asenna ne mäntään ja kokoa kone. Männässä ei pienet naarmut niin kovin paljon haittaa. Uusi mäntä saattaa olla aika kallis, ainakin Stihilissä.
      Arvelisin, että männänrenkaat vaihtamalla saat sahastasi vielä soivan pelin.

    • Jarmo

      Kiitos kaikille viesteistä.

      Otin koneen auki ja katsoin mitä on syönyt. Helppoahan tuo on, ei tarvitse erikoistyökaluja ja koneen rakenne on yksinkertainen. Pikkuisen on syytä varoa ettei joitakin hentoja muoviosia tule rikottua.

      No niin. Sylinterin sisäpinta oli hyvässä kunnossa. Männässä näkyi pakopuolella skraadeja, mutta muuten mäntä oli OK. Männänrenkaassa (1 kpl ei öljyrengasta) ei näkynyt mitään vikaa.

      Soitin huoltoon ja kysyin varaosahintoja. Oli oikein ystävällinen myyjä joka kertoi männänrenkaan maksavan 20-30e!!! Lisäksi sain ystävällisen vinkin, että yleensä pelkkä männänrenkaan vaihto ei ole auttanut. Kaasuttimen kalvo kuulemma vaatii männältä painesykäyksen syöttääkseen polttoainetta suuttimelle ja tämä painesykäys usein kärsii sylinterin kulumisesta jolloin alakierroksilla ja tyhjäkäynnillä kone ei käy. Ylikoko mäntiä ei myöskään saa joten ainoa varma korjauskeino on ostaa uusi sylinteri/mäntä ja vaihtaa komplett. Hintaa tulee noin 150e. No kuulemma tähänkin vielä liittyy lisäongelmana se, että kampiakselin ja kierokannen laakerointi ei välttämättä kestä sylinterin ja männän vaihtoa, vaan nekin pitäisi uusia.

      Summa summarum: Korjaus ei kannata. Partner on valitettavasti kertakäyttötuote mikä kaikille varoituksena sanottakoon. Oli ainakin minulle viimeinen ko. merkin moottorisaha, seuraava on joko sähkösaha tai sitten parempilaatuinen toisen valmistajan moottorisaha. Onko kellään vinkkejä?

      • Heikki

        kertomasi 150e eli lähes tonnin remontti Partneriin ei tosiaan kannata kun asiat ovat niinkuin kerroit.
        Jos luotettavaa sahaa haluat, hommaa vaikkapa Husqvarnan 340 -perusmalli. Itse sellaisella sahailen sen mitä puulämmitteisen vanhan "rintamamiestalon" lämmittämiseen tarvitaan. Hyviä kokemuksia.
        Vanhassa rahassa vajaalla kahdella ja puolella tonnilla saat "kolmenelikymppisen", kombikannun(bensa teräketjuöljy), tulppa/ketjunkiristysavaimen, varaketjun ja 4,8 mm viilan...
        Ja älä enää ikinä laita perätuuppariöljyä sahan bensan joukkoon. Tuli sulle turhan kalliit oppirahat !


      • arto

        Purkasin kinnileikautuneen Husqvarna 242 sahan ja sen männässä ja renkaassa oli selvät urat ja rengas oli jumissa männän urassa eli selvä vika. Uusin männän ja lähti toimimaan. Jos rengas on kunnossa ja likkuu vapaasti luulisi toimivan. Männän skraadit kannattaa hioa varovasti ja renkaan ura putsata esim pyörittelemällä männänrengasta. Vähän paksua öjjyä sylinteriin että saa alkupuristuksia ja polttoaineeseen vähän enemmän öljyä jos sais sahan sisäänajettua.
        Mökkisahat on mitoitettu ehkä 100-200 käyttötunille.
        Muuten Husqvarna, Partneri ja Jonsered ovat samoja sahoja ja valmistetaan samassa konsernissa. Jos ostat erikoisen merkin et saa siihen mitään varaosia.


      • TiiliMajuri

        Hussen tehtaalta kait ne tulee Partner ja Jonsered...osta Stihl-ammattisaha (2 x männänrengas ym.) jos kestävän haluat...


      • eksmehturi
        TiiliMajuri kirjoitti:

        Hussen tehtaalta kait ne tulee Partner ja Jonsered...osta Stihl-ammattisaha (2 x männänrengas ym.) jos kestävän haluat...

        Sen takia stiili onkin pensa syöppö kun siinä on 2 männänrengasta, eikä ole niin kierros herkkä kun ruotsalaiset sahat, aikoinaan kun sahasin tiilillä 026, kuusikko aukkoa niin päivässä meni toistakymmentä tankkia, huskilla sai saman puumäärän 5-6 tankillisella.


    • juha

      kyllähän sen korjattua saa.mäntiä säät kaupasta,eli moottorisaha kaupoista ja hinta ehkä noin 50e,mutta hoonaus on jo erijuttu onnistuukohan kotikonstein,koska sylinteri taitaa olla kovakromattu.en tiedä miten tällaisen sylinterin hoonaus käy vai käykö samoin kuin tavallisen...

      • paljon korjannut

        Kyllä hoonauskin onnistuu "erikoishoonilla". Se on sellainen missä on viiksiä ja niitten päissä sellaiset hiomapallot. Aika selkeesti selitetty. ;) Ne ei tartu pytyn kanaviin.


    • Työtä tekevä

      Husovarna moottorisahaan tarvitsen puolan.Tyyppi MS 90E.Sarjanumero 16157F.Antakaa vinkkiä,jos tiedätte.Puhelin 050 5703410

    • Ei KALLIISTI

      Kyllä Ruotsalaiset ovat yksi männänrenkaisista parhaita.(stilissä 2 rengasta se on pitkäikäisempi).Älä korjaa kalliisti. Pese männän metallijäänteet sylinteristä ja sen jälkeen joko hionta tahnalla tai ohuella teräsvillalla puhdista sylinterin.(voit esim. porakoneella pyörittää) Edes-takaisin liikkeellä, jotta saat risti kuvion.Ei kromipytyssä juuri näy,mutta puhdistaa seinämät.Jos männän rengas on ehyt ja liikku purematta urassa,kasaa samoilla osilla ja toimii.Jos epäilet tai rengas on lämmöstä värjäytynyt.Laita uusi männänrengas,ei maksa paljon.Jos laitat uuden suosittelen Stilin ms 200.Pieni 2 männänrenkainen ammattisaha.Hyviä myös mökki mallit esim.ms 230,210

    • sahuriko

      ulla on sachs-dolmar 114, vuoden oli liiterissä mäkillä ja teräketju laippa täysin ruosteessa. Ostin laipan ja ketjun, ei käy, kipinää tulee reilusti ja bensa on tuoretta. Onko sahan kaasarissa joku pumppu tai kalvo joka polttoaineen sylinteriin heittää, avasin kaasarin ja bensaa oli kyllä liikkeellä, mutta ei ilmeisesti mene sylinteriin. Asiantuntijoille ei liene suuri ongelma mutta en keksi enää mitä tekisin, joten kertokaapa joku..

      • jobyboy

        Minun sahani ei käynnisty pitkän seisottamisen jälkeen ennen kuin annan sille suoraan kaasuttimeen vähän bensaa. Lähtee sen jälkeen käyntiin ja toimii hyvin. Olen porannut pienen reiän siihen muoviin kaasuttimen päälle. Siitä lääkeruiskulla bensaa suoraan kaasuttimen kurkkuun.


      • Maukka Perusperse

        hieno homma! Vuoden 2002 aloitettu moottisahan ongelma täällä autot ja liikennekeskustelussa, kiitos paljon.
        Mulla on kans ongelmia nenätrimmerin kanssa kun se hyyty, kannattaako kokeilla uusilla ,pattereilla vai viedä Veholle?


      • kaljupääkalle
        Maukka Perusperse kirjoitti:

        hieno homma! Vuoden 2002 aloitettu moottisahan ongelma täällä autot ja liikennekeskustelussa, kiitos paljon.
        Mulla on kans ongelmia nenätrimmerin kanssa kun se hyyty, kannattaako kokeilla uusilla ,pattereilla vai viedä Veholle?

        Kaikki parturit huoltavat nenätrimmerit. Käänny ongelmasi kanssa heidän puoleensa.


    • (T(GOGI

      Voi olla että ollut lepikoiden raivauksessa ja säädetty ottamaan kimakasti kierroksia kun kaasulla pumpataan kuitenkin jatkuvasti.Paksussa puussa sitten ensin sirahtelee ensin männänrenkaat varoitukseksi ja jollei usko niin poks.

      • ms 250

        ostakaa sthillin saha parin vuoden seisonnan jälkeen pari nykäisyä ja hyvin käy


    • Insinööri 65 v

      Olen eräänkin sahan "korjannut" ja todennut, että merkillä ei juurikaan ole merkitystä. Samaa tekniikkaa kaikissa. Niin pieneen laitteesen ei suurta vikaa mahdu, suurin vika on yleensä käyttäjässa.
      Ostin uteliaisuuttani halpasahan FLORABEST-merkkisen, hinta 111 €, Made in USA, 2 v takuu. Ennenkuin tankkasin, purin sen osittain ja totesin, että uusinta kaaritekniikaakin löytyy. Kiinalaisia sahoja saa metsuriluokkaan saa jopa alle 80 €, alumiinirunkoisia, kokeilin sellaistakin ja tehoissa löytyy.
      Teknillisesti ja rakenteellisesti STIHL-sahoja pidän parhaina, MUTTA SE HINTA !
      Ja ne varaosien hinnat ! (merkkisahoin), huh,huh !

      • Park saha

        .

        69 juroa ja still going strong :)

        .


    • Viides on viimeinen

      Stihl toimii satunnaisella käytöllä parhaiten. Viis-kuus tankillista putkeen ja joskus jopa puolen vuoden väli, aina kolmannella käymään , vanhalla bensalla, joka on mittarista 98 okt. AINA 98!, Stihl in omaa öljyä , 2,5% sekoitus.
      Pienkonebensaan täytyy siirtyä sitten, kun mittarilta saa pelkkää tenua..
      Joo, kyllä halvemmallakin saa noin vähälle käytölle sahan, 650€ niitä ostelee muutaman, mutta jos sahaat kaksi tankillista täysillä peräjälkeen, tinamäntä on levinnyt pyttyyn tai pahimmillaan siitä on tullut kuntolaite, ei viitsi lähteä ostamaan uutta, kun se vanhakin lähtee kylmänä käyntiin 10 nykäsyn jälkeen ja kuumanakin pitkän kahveen jälkeen heti 20-30:llä nykäisyllä.
      Köyhänä mietin muutaman kerran, mutta kun ne puut on tehtävä ja hankintaikkuna on joskus suppea, ei siinä ole aikaa tuhrata minkään lelun kanssa.
      Vähän Stihl-mainosta, kavereitten pikku Stihlit mallia harrastelija/raksa näyttää myös toimivan huonolla hoidollakin, muut on niitä kuntolaitteita tai verkonpainoja.
      Meksikossa tehdään tuttuja sahamerkkejä, ei kuitenkaan Stihlejä..

    • Saa ihmetellä

      TOTTA jos menee mettään katamaan puita niin tinakoneet kannattaa unohtaa!
      Ittellä kans semmonen loorapaski ja testattu on KAKS KERTAA suurempi on bensiinin kulutus kuin Jonseredissä,että ei kannata halpaa ostaa jatkuvaan käyttöön!
      Tilhet taas on Saksalaisten natsisikojen kikkailu laitteita,en huoli mitään mikä siellä on tehty koska niihin EI KÄY minkään muun osat,samahan se on Mersussakin eipä käy toisten osat ei sitten millään ristiin!

      • Jlkkkkl

        Tiedät näköjään yhtä paljon sahoista kuin mersuistakin


    • leikkikalullako

      Montakos sahaa olet sahannu väljäksi TAI montako puuta kaatanu,tule sitten vasta puhumaan kun olet tehny montavuotta polttopuita!
      Ja leikkisahoja ei metsätöihin edes ammattiliikkeet suostu MYYMÄÄN kysyvät heti että millanen käyttöaste sulla on.
      Tässä talossa on sahattu puita -60 luvulta asti moottorisahalla ja yhdeksäs saha on jo menossa onko sulla ollu varaa yhteenkään??

      • parempikuinsinä

        haista sinä leikkikalu pitkä vihtu..mitä sä pöljä täällä vaahtoot..mee mehtään ja muutu kävyks!!


    • 2-T

      Ihmettelen keskustelua öljystä?, itse 40 v kaksitahtisten kanssa työskelleenä olen huomannut sen .että kunnon 2-T öljy toimii, käsittääkseni ei ole eri öljyä vesi tai ilma jäähdytteisiille moottoreille, kyseiselle moottorin rikkoneelle suosittelisin etsimään vikaa jostain muualta, ehkä kyseessä on ilmavuoto imusarjassa.

    • teboil 2t bikeä

      Hienoa vastasit juuri 10v vanhaan viestiin ;)

      • 10 vuotta:.!1%¤#?+

        .

        Kymmenen vuotta ei ole aika eikä mikään näissä kokeiluissa

        .


      • DDD
        10 vuotta:.!1%¤#?+ kirjoitti:

        .

        Kymmenen vuotta ei ole aika eikä mikään näissä kokeiluissa

        .

        MULLAPA ON KANS STIHL MS200 JA LUULTAVASTI VIELÄ 10 VUOJEN PÄÄSTÄ,EI TUU TEHTYÄ KÖ 12KUUTIOTA PUUTA VUOJESA...HYVÄ MINÄ!


    • Tiedosta kiitollinen

      Mahtaako Park-moottorisahaan saada varaosia ja keneltä.

    • että näin

      Siis ON olemassa eriöljyt 2T käytettäväksi vesillä ja sahoissa!

    • vanha sahuri

      Aikaisemmin oli jo mainittukin mutta kyllä ilmajäähdytteisille on oma öljy.
      Ostin syksyllä uuden Husgvarnan raivaussahan ja siellä nimen oman mainittiin että pitää olla ilmajäähdytteiseen koneeseen tarkoitettu öly

      • Veneilijä

        Kyllä "vanha sahuri" on oikeassa,perämoottoriöljyä ei pitäs sotkee moottorisahaan eikä kelkkaan.Mulle on parikin varaosamyyjää sanonu asiasta ja onhan siinä pullon kyljessä symbolit mihin öljyä suositellaan.Se perustuu kai johonkin kylmän viskositeetti juttuihin.


    • Ypä

      Partner 411C ollut viikoittain käytössä jo noin 4 vuotta ja toimii kuin enkeli! Huollan sahaa säännöllisesti. Ongelmana on suuri teräketjun öljyn kulutus. Onko joku modifioinnut öljypumpun mäntää?

    • Kannattaa miettiä

      Pienkoneet on yleensäkin kertakäyttötuotteita,sitten kun ne hajoo ei kannata enää korjata/korjauttaa ELLEI satu olemaan itsellä/tuttavalla samaa laitetta missä vois olla jotain osaa varalle.
      Sylinteri mäntä hommat ei kannata ellei saa osia jostain ihan tyyliin 10e kipale,jos sahalla on vähääkään sahattu niin uusiksi menee myös kampiakselin stefat koska sieltä paineet pois puskiessaaa ei myöskään alipaineta synny joka bensaa liikuttais!
      Yleensä se korjattu saha temppuilee/alkaa temppuilemaan rempan jälkeen,ei sillä ainakaan voi mettään mitään tekemään mennä,rojupuun sahauksessa ehkä vielä pärjää??

    • missö pultit

      kuinka sylinteri aukeaa

      • Kokemusta on

        Pultit on alapäässä, etupäässä. Sylinteri aukeaa isolla kulmahiomakoneella, jossa
        on avaamistyöhön kykenevä laikka.


      • Anonyymi

        ota alapuolelta pultit irti, yleensä 4 kpl, sen jälkeen kampeat jollain meisselillä sylinterin irti. Voi olla että muutakin osaa joutuu irrottaa!


      • Anonyymi

        Jos saha leikannut kiinni, eikä pyöri.
        avaa tulppa ja ruiskuta ruosteenirrotinta reijästä sisää.
        Näin mäntä irtoaa ja kone pyörii jälleen.
        Nyt voit vaikka vaihtaa sahan hyvällä hyvityksellä.


    • Anonyymi

      kannataako säkösahaa viedä korjattavaksi se vain poksahti poltti sulakeen sthil merkkinen

    • Vein haksalmella moottorisahan korjaukseen. Korjaus maksoi melkein uuden sahan hinnan. Korjaaja ei mitannut puristuksia. Saha oli ihan lopussa. Saha ei tietenkään toiminut korjauksen jälkeen. Hän ei ottanut enää korjaukseen sahaa. Hän huijasi vanhaa eläkeläistä. Kannattaa harkita kenelle vie sahan korjaukseen ettei tule huijatuksi. Kenellekään ei voi valittaa. Tekee korjauksia ilman kuittia. Et voi todistaa mitään. Ainoastaan olla varovaisempi vastaisuudessa. .

    • Anonyymi

      Opin jo mopoiässä, että kakstahdit leikkaa kiinni jossain vaiheessa. Se on vain ajan kysymys. Kakstahtimiehellä saisi olla laatikollinen mäntiä ja sylintereitä varastossa. :) Onneksi nykyään on oikeita akkusahoja niin ei mene puolet ajasta moottorirempassa.

    • Vein haksalmella moottorisahan korjaukseen. Korjaaja oli huijari otti kyllä korjauksesta uuden sahan hinnan. Saha ei toiminut. Kävin valittamassa korjauksesta ei auttanut. Hän ei antanut kuittia ollenkaan. Kehtasi huijata sairasta eläkeläistä

    • Anonyymi

      Itse kyllästyin tappelemaan moottorisahojen kanssa. Enemmän meni aikaa korjaamiseen ja huoltamiseen kuin puuhommiin. Ostin akkukäytöisen ketjusahan eikä ole enää pärsisijöitä tullut ikävä.

    • Anonyymi

      Älkää viekö hankasalmella moottorisahaa korjattavaksi. Kun selkä lakkaa näkymästä takuu loppuu. Huijavat törkeästi saha ei tule kuntoon. On kokemusta rahat menee saha ei toimi.

    • Älkää viekö hankasalmella moottorisahaa korjattavaksi. Joudutte huijatuksi. Rahat menee takuu loppuu kun selkä lakkaa näkymästä. Korjaaja ei osaa korjata mitään vain menetät rahat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3595
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3361
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      215
      2266
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1476
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe