mitä seuraksi Tokajille

szamorodni sweet

Kertokaapa asiantuntuntijat, kun sain tuliaiseksi tuota Tokajia; Szamorodni édes/sweet'ä, niin minkä kanssa tämä kannattaisi nauttia? Esimerkiksi jotain sellaista, että voisi ottaa mukaan piknikille??

7

889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unkarinkävijä

Minä nautin Tokajia kylmanä sellaisenaan viinilasista jälkiruokaviininä. On niin makeaa ja rusinanmakuista, että en ole keksinyt sille seuralaista. Nyt kyllä tuli mieleen, että jotain makeaa leivosta voisi kokeilla, vaikkapa kinuskia tai jotain vastaavaa... Meille mieheni kanssa 11 vuotta sitten käyty Budapestin matka oli ensimmäinen yhteinen reissumme, ja vieläkin ostamme Alkosta pari kertaa vuodessa Tokaij-viiniä ja muistelemme matkaamme.

• kysyjää

Mistä tuo viini muuten on kotoisin?

• Minulle ainakin

Jälkiruokien ja ehkä joidenkin vahvempien juustojen (mm. sinihome-) kanssa tokaijia on totuttu käyttämään. Sekä sellaisenaan.

Alkupaloille sekä kala- ja lihapääruuille se on (useimpien makuun) AIVAN liian makeaa!

• Minulle ainakin

Tokaiji/Tokaji-rypäleestä valmistetaan MYÖS kuivaa valkoviiniä, mutta se ei ole alkuunkaan niin kuuluisaa kuin makeat jälkiruoka-tokaijit. Ja sellaisestahan tapauksessasi on kyse.

• alkup.

Kyllä, makeasta jälkiruokaviinistä on kyse, ja sitä halusin kuulla juuri, että minkä kanssa kannattaisi tarjoilla. Tuo kinuski saattaisi tosiaan sopia makealle viinille, vaikka itse viiniä en olekaan maistanut vielä. Lisää ehdotuksia saa toki laittaa vielä, jos muitakin hyviä on tiedossa.

Mutta jäähdytettynä siis kannattaa tarjoilla, ymmärsinhän oikein?

• Minulle ainakin

Noin 12 astetta.

• Olli

En suosittele makeaa maukasta viinä makean jälkiruuan kanssa, korvaa kyllä jälkiruuoan mutta parhaimillaan juustojen kanssa.
        Jos juot makeaa viiniä esim makeiden leivosten kanssa, huomaat kuinka äitelä yhdistelmä voi olla.
        Viini voi korostaa makuja liikaa, tämän takia hieman vastapainoa voisi löytyä esim juustoista.
        Itse olen maistanut vain sellaisenaan, menee jälkiruokana, mutta vain laisillinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      219
      5472
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      132
      5044
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      27
      4861
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      123
      2075
    5. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1807
    6. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      89
      1667
    7. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      22
      1639
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1541
    9. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      93
      1323
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      379
      1290
    Aihe