kesä ja käärmeet

peuhis

Onko mitään hyvää konstia käärmeiden karkoitukseen puutarhasta?
Niitä on nyt jo pari näkyny pihassa....ja läheltä piti ettei koira saanut tänään puremaa...

9

1131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään

vippaskonstia mutta vanha kansanviisaus kertoo että käärmeet eivät viihtyisi muurahaiskeon kanssa samassa pihapiirissä...Ja siilithän jopa tappavat käärmeitä jos kohdalle osuu.

Käytännön toteutus onkin sitten toinen juttu...Ei muuta kun etsimään kotisiili !

• skäribo

toki syövät joskus käärmeitä, mutta äärimmäisen harvoin. Siileille kun on yleensä paljon turvallisempia ja helpompia herkkupaloja saatavilla.

• jussi

sellainen musta käärme ja teräväkärkinen lapio kohtasivat ......

• Bioloogi

En menisi ihan heti tappamaan kärmeksiä, varsinkaan jos et tiedä mitä käärmeitä ne edes ovat. Rantakäärmeet (ovat usein mustia, pienet kellanvalkeat täplät päässä) ovat TÄYSIN HARMITTOMIA ja rauhoitettujakin vielä.

Kyy ei Suomessa ole rauhoitettu, ja ymmärrän jos koiran tai lapsien takia myrkyllinen otus hermostuttaa. Yleensä käärmeet loikoilevat auringossa lämpiämässä tai ovat matkalla jonnekin. Ne eivät ole erityisen agressiivisia juuri koskaan. Useimmiten ihminen astuu joko päälle tai liian lähelle vahingossa ja kyykäärme puolustautuu puremalla nopeasti - rantakäärme sen sijaan painuu livohkaan nopeasti.

Kyyt ovat alueellisesti yleisiä tai harvinaisia, jossain paikoissa ei koskaan ole kyitä nähty, toisaalla parin kilometrin päässä kyykanta vilisee silmissä. En tiedä että tiede olisi löytänyt tähän syytä tarkalleen.

Kyyt ja rantakäärmeet viihtyvät usein rannikolla ainakin rantakivikoissa tai muissa paikoissa jossa ne voivat piiloutua ja lisääntyä rauhassa.

Jokaisen vastaantulevan käärmeen tappaminen on aika turhaa ja myös yksioikoisen typerää, samassa sarjassa kun jokaisen petolinnun ampuminen huvikseen (jota sitäkin jotkut harrastavat). Käyttäkää järkeä! Jos tunnistettu myrkyllinen elikko on pihapiirissä ja selkeästi aiheuttaa vaarapotentiaalin, en itse ainakaan moiti jos tapat sen. Säälihän tuo sinänsä mutta pihapiiri kannattaa turvata. Aina kannattaa muistaa että vaikka omat lapset esim. osaisivatkin varoa vaikkapa isoa ampiaispesää vajassa tai pihan perällä, vieraat eivät vaarasta tiedä ja vahinkoja sattuu.

• Hammet

Kärmekset pelkäävät matalia jumputtavia ääniä. soita pari tuntia aamuin illoin kunnon heviä bassot kaakossa kovalla, käärmeet lähtee

• peuhis

Sitä konstia ei oo tullu kokeiltua :)
        Täytyy heti yrittää...

• skäribo

käärmeethän eivät kuule, mutta aistivat hyvin herkästi maan tärinän.

Uskoisin, että olisi naapuriystävällisempiäkin tapoja välttyä kyynpuremalta...

• meilläkin mökillä

Kun pihalla liikutaan/tömistellään, häipyvät muualle.
      Itse olen tappanut mökin pihasta pari kyytä - lapiolla.
      Ennen siellä ei näkynyt, lämpimät kesät 'toivat' niitä. Yleensä alkukesästä niitä näkyy, sitten häipyvät, kun häiriintyvät.

Olen muualtakin lukenut, että valkosipulin kynnet pihan rajalla (pistellään maahan) pitäisivät käärmeet poissa. En ole kokeillut, mutta tässä aiheesta E. Lönnrotin mielipide:

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1997/15.elokuu/AGLIO.HTM

''Elias Lönnrotin mielestä valkosipuli karkoittaa käärmeet ja madot''

• skäribo

Hanki riittävän pitkä, joustava puunvitsa ja iske käärmettä sillä kovaa keskivartaloon. Käärmeen selkäranka katkeaa ja se kuolee kitumatta. Paljon miellyttävämpää kuin pään survominen jollain paksulla esineellä.

Muutaman käärmeen surmattuasi loput osaavat varoa pihaasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe