Kysymys kielineroille

kysyjä'

Vaikuttaako ihmisen käyttämä kieli ajatteluun ja oivaltamiseen? Johtuuko älykkyys jossakin määrin käytetystä kielestä?

9

1019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonymity is not pure

      Tätä on yritetty ainakin todistaa. loglan kehitettiin juuri testaamaan tätä hypoteesia. en kyllä tiedä tarkemmin sitten tuloksista

    • Asiaa on tutkittu ja ilmeisesti näin on. Kieli on ajattelun tärkeä väline ja toisilla kielillä ajattelu sujuu erilailla kuin toisilla.

      Älykkyys on niin vaikea käsite, että sitä en kytkisi asiaan suoraviivaisesti.

    • n.n.

      vain osalla ihmisistä ajattelu toimii kielen kautta. Itselläni ei toimi noin, joka johtuu varmaan lievästä lukihäiriöstäni. Olen vertaillut ystäviäni , heistä suurin osa on kirjallisesti suuntautuneita ja heistä tuntuu luonnolliselta että ajattelu toimii kielen kautta. Itse en tunnista samaa itsessäni ja selvästi ajattelen lähinnä kuvina ja tapahtumaketjuina. Vaikuttaa siltä että pääni toimii nopeammin kuin muilla pelkässä ajattelussa, mutta lukeminen ja varsinkin kirjoittaminen vie aivan liian paljon aikaa.

      Miten mahtaa olla muilla, eli onko teillä kieli millä tasolla käyttöjärjestelmässä?

      • näki kuvia

        Ei Einsteinkaan sanoilla teorioitaan testannut. Hän ajatteli myös kuvina. Hänellä oli imeisesti myös jonkinasteinen autismi tai adhd tai lukihäiriö tai jotain. Hänhän sai jossain vaiheessa potkutkin koulusta - eikös näin ollut? (Mannerheimkin sai muuten potkut armeijasta. - Todistaako siis häirikkökäyttäytyminen älykkyydestä?)

        Ei kieli yksinään ole mikään ajattelukyvyn mittari.


      • Lukihäiriöinen

        Mielenkiintoinen aihe.

        Itsekin olen lukihäiriöinen. Olen huomannut saman asian: ajattelen kuvina, kuvasarjoina jne. Pyörittelen kuvia päässä, toistan, katselen kuvia tai tilannetta eri kulmista.

        Verbaalinen ajattelu tuntuu hankalalta, mutta joskus sitäkin tapahtuu, esim. jos joutuu kääntämään tekstiä kielestä toiseen. Hidasta tuollainen puuha tosin on.

        Ennen vanhaa (vielä 70-luvullakin) koulussa lukihäiriöisiä saatettiin pitää tyhminä "kun ei opi edes lukemaan ja kirjoittamaan". Itse näen tämän "häiriön" eri tavaksi ajatella. Ennen nykyaikaista yhteiskuntaa ja kirjakielen "räjähtämistä" ei ollut väliä miten joku ajatteli: kuvina vai sanoina.


      • asiassa perääkin
        Lukihäiriöinen kirjoitti:

        Mielenkiintoinen aihe.

        Itsekin olen lukihäiriöinen. Olen huomannut saman asian: ajattelen kuvina, kuvasarjoina jne. Pyörittelen kuvia päässä, toistan, katselen kuvia tai tilannetta eri kulmista.

        Verbaalinen ajattelu tuntuu hankalalta, mutta joskus sitäkin tapahtuu, esim. jos joutuu kääntämään tekstiä kielestä toiseen. Hidasta tuollainen puuha tosin on.

        Ennen vanhaa (vielä 70-luvullakin) koulussa lukihäiriöisiä saatettiin pitää tyhminä "kun ei opi edes lukemaan ja kirjoittamaan". Itse näen tämän "häiriön" eri tavaksi ajatella. Ennen nykyaikaista yhteiskuntaa ja kirjakielen "räjähtämistä" ei ollut väliä miten joku ajatteli: kuvina vai sanoina.

        Jos haetaan maailman älykkäimmät kansat, kärkipää on aika tarkkaan kuvakielellä kirjoittavia (aasialaiset). Tutkimisen arvoinen kysymys? Saattaa hyvinkin olla yksi älykkyyden osatekijä.


      • aasi

        Itselläni on erittäin hyvä kielitaju, eikä mitään häiriöitä ole koskaan ollut. Siitä huolimatta en ajattele auditiivisesti eli toistamalla päässä lauseita, ellei sitä nyt erikseen vaadita. Tärkeämpää on ehkä se, ettei muistikaan ole auditiivinen. Enemmän kyse on intuitiivisista struktioista (struction), assosiaatiosuhteista ja kuvista. Huvittaa joskus kun ihmiset pystyy laskettelemaan kilometrejä tekstiä tajuamatta pätkääkään mitä puhuvat. Tämä antaa kuvan paljon autistisemmasta tai "aspergisemmasta" ajattelusta kuin ei-auditiivinen muisti.


    • aasi

      Paljon on puhuttu siitä, että arabian kieli on epämääräisempi ja monien sanojen merkitys on monipolvinen. (Kiinassa tämä vedetään äärimmilleen, jopa siihen pisteeseen, että on kytkettävä kaksi ideogrammia jos halutaan täsmällinen merkitys.) Mystisen ja ovelan sävyn se kyllä kielelle antaa, mutta yksinkertaisempi selitys on se, että arabian kieli on "tyhmempi".

      Eli, ei vain ole riittävästi sanoja erottelemaan merkityksiä tarkkaan. Koko kielelle käy niinkuin valitti se Kalevalaa Pohjanmaan murteelle kääntänyt, joka ei löytänyt sanoja "kauniille": "koria" ja "komia" oli äkkiä käytetty.

      Arabiassa on kuulemma yksinkertainen kielioppi, jota on sen vuoksi jopa hankala käyttää. Esimerkiksi infinitiivi puuttuu. Arabiassa ei voi _mennä_.

      • aasi

        Niin, itse en arabiaa osaa. Toistan vain sitä mitä muut ovat siitä sanoneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe