Joukkoliikenteen suosio nousuun

keinoja

Esittäkääpä te keinoja, miten auton omistaja saataisiin kulkemaan junalla tai bussilla. Mitä vaatimuksia hänellä on matkalleen? Millä tavalla joukkoliikenne voisi ne ylittää henkilöautoon nähden?

56

2618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensimmäiseksi

      jos matkustajia lakattaisiin kohtelemasta kuin saastaa. Se olisi hyvä alku. Se vain on niin, ettei mikään joukkoliikenneväline voi ylittää henkilöauton mukavuutta, varsinkaan jos pitää ajamisesta. Meno on pehmeää, hiljaista ja äänentoistolaitteet löytyvät tarvittaessa. Junassa on kieltämättä kiva nukkua, mutta junaankin pitää ehtiä, sitä joutuu odotella ja sitten vielä konduktöörit kyttää kuin olisin joku rikollinen.

      Jos matkalippuni hyväksytään, kiitän kohteliaasti ja hymyilen. Hymyily sen sijaan on mahdotonta jos konduktööri alkaa kyselemään opiskelijakorttia. Hän on kuin palavasilmäinen totenkopf: "Papieren sveinhund!" ja siihen tapaan. Vain pääkallomerkki ja ase puuttuvat.

      Nyt kun minulla on auto, kuljen mielummin sillä, niin ei tarvitse katsella niitä kusipäitä, joiden päivän kohokohta on viimeisten rahojen ryövääminen köyhältä opiskelijalta. Saisivat kaikki junat ajaa suoraan Helvettiin konduktöörit mukanaan.

      • oot

        et sä mikään köyhä ole jos on varaa autoon. pummillako pitäis saada tsörata, vai mitä? ostatko sä bensaskin pummilla?


      • Joro

        Pitäisikö junan odottaa vielä sinuakin, vai miksi niillä on aikataulut, kusipää konduktööri laittaa junan liikkeelle aikataulun mukaan ei niiden juoksijoiden mukaan. Ole ajoissa ja homma toimii.


      • kumma!
        Joro kirjoitti:

        Pitäisikö junan odottaa vielä sinuakin, vai miksi niillä on aikataulut, kusipää konduktööri laittaa junan liikkeelle aikataulun mukaan ei niiden juoksijoiden mukaan. Ole ajoissa ja homma toimii.

        että ensin kutsutaan valehtelijaksi ja pummiksi, ja nyt syytetään jo myöhästelystä. Ensimmäisessä viestissäni kerroin vain havainnostani, että julkiset ovat niitä harvoja paikkoja, joissa kaikkia epäillään rikollisiksi. Se on yhtä mukavaa kuin tulla vartijan pysäyttämäksi kaupasta lähtiessä.

        Koskaan en ole kulkenut pummilla, enkä ihmeen kaupalla ole koskaan myöhästynyt. Joskus myöhästynyttä junaa on tosin saanut odotella pitkäänkin.

        Kysymys oli joukkoliikenne vs oma auto ja sanoinpahan vain oman mielipiteeni. Voihan omakin auto vikaantua tai sitten sitä voi juuttua ruuhkaan, mutta sitä ei tarvitse odotella, eikä siitä voi myöhästyä.

        Yksi ihan oikeakin parannusehdotus olisi: Miksi aikatauluista ei voi tehdä sellaisia, että niissä myös pysyttäisiin? Bussikuskit joutuvat ajamaan ylinopeutta, mikä on stressaavaa ja junat ovat jatkuvasti myöhässä. Aika harvoin julkisen aikataulu muutenkaan sopii omaan aikatauluun, eli mitä väliä on parilla minuutilla. Vaihdotkin olisivat helpompia jos tietäisi, että bussi/juna on perillä siihen kellonaikaan, mikä aikataulussa lukee.


      • Driver
        kumma! kirjoitti:

        että ensin kutsutaan valehtelijaksi ja pummiksi, ja nyt syytetään jo myöhästelystä. Ensimmäisessä viestissäni kerroin vain havainnostani, että julkiset ovat niitä harvoja paikkoja, joissa kaikkia epäillään rikollisiksi. Se on yhtä mukavaa kuin tulla vartijan pysäyttämäksi kaupasta lähtiessä.

        Koskaan en ole kulkenut pummilla, enkä ihmeen kaupalla ole koskaan myöhästynyt. Joskus myöhästynyttä junaa on tosin saanut odotella pitkäänkin.

        Kysymys oli joukkoliikenne vs oma auto ja sanoinpahan vain oman mielipiteeni. Voihan omakin auto vikaantua tai sitten sitä voi juuttua ruuhkaan, mutta sitä ei tarvitse odotella, eikä siitä voi myöhästyä.

        Yksi ihan oikeakin parannusehdotus olisi: Miksi aikatauluista ei voi tehdä sellaisia, että niissä myös pysyttäisiin? Bussikuskit joutuvat ajamaan ylinopeutta, mikä on stressaavaa ja junat ovat jatkuvasti myöhässä. Aika harvoin julkisen aikataulu muutenkaan sopii omaan aikatauluun, eli mitä väliä on parilla minuutilla. Vaihdotkin olisivat helpompia jos tietäisi, että bussi/juna on perillä siihen kellonaikaan, mikä aikataulussa lukee.

        Kuinkahan usein se juna on yleensä myöhässä? itse ajan lähijunia, ja ehkä kerran kuussa olen ylikolme minuuttia myöhässä, ja sekin yleensä sen takia kun konduktööri odottaa kaikki juoksijat kyytiin. Miksi ihmeessä ihmisten pitää esim huopalahdessa juosta junaan ruuhkaaikana kun niitä junia kulkee parin minuutin välein. ja kun odotat puoliminuuttia niin seuraava juna ei pääse sinne asemalle. koska se raide on silloin varattu. sama helsingissä kun lähtevä juna odottaa juoksijoita niin saapuva juna joutuu pysähtymään siihen linnunlaulun kohdalle koska raide ei ole vapaa, ja niitä juoksijoitahan riittää olit sitten vaikka viisi minuuttia myöhässä, jos asemaväli on kaksi minuuttia ja asemia on kymmenen ja joka asemalla odotot sen puoliminuuttia niin se on helsingissä jo viisi minuuttia, mutta kuinka paljon se on sillä takana tulevalla ja taas sen takana tulevalla onkin jo taas ihan toinen juttu.
        Junia ei mahdu kuin yksi 1200metrille(opasteväli) ja jos se väli on varattu joudut lähestymään sitä aluetta nopeutta 10-35km/h jo sen edellisen opastevälin eli 1200metriä ennen. eli sujuva liikennöinti onnistuu vain kun junien väli on vähintään viisi kilometriä. joten yhden juoksijan odottelu voi johtaa siihen että se takaa tuleva joutuu ajelemaan kävelyvauhtia monta sataa metriä.

        Sen täytyy olla mukavaa sen juoksemisen varsinkin kun puku päällä, salkku kourassa, vielä töihin menossa ja kun vanhoissa junissa on vielä 50 astetta lämmintä niin mikäs siinä on tulla sinne puuskuttamaan hengästyneenä ah mikä raikas ja mukava olo, ja sitten vielä ihmetellään että mikä sitä kuskia oikein naurattaa, varsinkin kun ne ovet menivät nenän edestä kiinni.


      • Anonyymi

        Toi olis tosiaan hyvä alku. Ketä oikeesti kiinnostaa jatkuva vittuuntuminen konduktöörin törkeän käytöksen vuoksi.


    • oma auto

      Juna yhteys Espoonkeskusta-Veikkola-Lohja.
      Nyt kun saavut Turun väylän suunnalta-> Otaniemeen bussilla niin matka kestää ja kestää. Omalla autolla pääset Turunväylää 20-25 min. Tarvetta käydä joskus Henrikinpysäkin ympäristössä, aikaisemmin pääsin Espoon sisäisellä nyt täytyisi kustantaa seutulippu Espoon sisäiseen liikkumiseen.
      Joukkoliikenteen tulisi olla huomattavasti halvempaa. Jos koko lippu-uudistusrahat olisi hyödynnetty etuhin olisi joukkoliikenne ollut lähes ilmaista. Otaniemessä huomaa että suurin osa kulkee omalla autolla, jopa rahattomat opiskelijat.

      • tiedän

        Opiskelijat kulkevat omalla autolla, koska Espoon joukkoliikenne on niin huonoa, ettei se yksinkertaisesti palvele. Ei se lipun hinnasta johdu, vaan riittävän vuoromäärän, linjojen ja nopeuden puutteesta. Ja tietysti siitä, että Espoo on suunniteltu Los Angeles -tyyliin, joukkoliikenne on aika vaikeaa silloin.


      • ja opiskelija
        tiedän kirjoitti:

        Opiskelijat kulkevat omalla autolla, koska Espoon joukkoliikenne on niin huonoa, ettei se yksinkertaisesti palvele. Ei se lipun hinnasta johdu, vaan riittävän vuoromäärän, linjojen ja nopeuden puutteesta. Ja tietysti siitä, että Espoo on suunniteltu Los Angeles -tyyliin, joukkoliikenne on aika vaikeaa silloin.

        Jos opiskelija asuu Helsingissä ja pitää käydä opiskelemassa Espoossa tai Vantaalla niin törkeän kallis kuukausilippu on syy sille, että oma auto tulee ihan oikeasti halvemmaksi kuin julkiset. Itselläni on matkaa opiskelupaikkaan 6 km mutta koska matkalla pitää ylittää seuturaja niin oman auton käyttökustannukset ovat n. 60% kuukausilipun hinnasta. Kyllä se niin on että ei ole köyhällä varaa julkisiin liikennevälineisiin.


      • Opiskelijan mutsi
        ja opiskelija kirjoitti:

        Jos opiskelija asuu Helsingissä ja pitää käydä opiskelemassa Espoossa tai Vantaalla niin törkeän kallis kuukausilippu on syy sille, että oma auto tulee ihan oikeasti halvemmaksi kuin julkiset. Itselläni on matkaa opiskelupaikkaan 6 km mutta koska matkalla pitää ylittää seuturaja niin oman auton käyttökustannukset ovat n. 60% kuukausilipun hinnasta. Kyllä se niin on että ei ole köyhällä varaa julkisiin liikennevälineisiin.

        Helsinkiläisen opiskelijan seutulippu maksaa noin 44€/30pv. Saako sillä rahalla tarpeeksi bensaa myös kuukauden vapaa-ajan ajoihin? Seutulipullahan voit kulkea muitakin kuin koulumatkoja. Paljonko maksaa autosi vakuutus/kk?


      • ja hinnat
        Opiskelijan mutsi kirjoitti:

        Helsinkiläisen opiskelijan seutulippu maksaa noin 44€/30pv. Saako sillä rahalla tarpeeksi bensaa myös kuukauden vapaa-ajan ajoihin? Seutulipullahan voit kulkea muitakin kuin koulumatkoja. Paljonko maksaa autosi vakuutus/kk?

        Tuossa oli vain bensakulut lasekettuna. Vakuutus pitää ostaa joka tapauksessa niitä vapaa-ajan ajoja varten. Vapaa-ajan ajot muuten suuntautuvat pääkaupunkiseuun ulkopuolelle (Hyrylään) joten julkisilla liikkuakseen pitäisi niitäkin varten ostaa vielä toinen lippu. Ei kiinnosta juuri pyöriä Helsingissä enempää kuin on ehdoton pakko, joten opiskelumatkojen lisäksi en juuri muita matkoja tee kuukausilipun hinnalla. Kymmenen matkan lippua taasen ei kannata ostaa jos joka päivä matkustaa sillä se tulisi vieläkin kalliimmaksi.


      • laskeskelin
        ja hinnat kirjoitti:

        Tuossa oli vain bensakulut lasekettuna. Vakuutus pitää ostaa joka tapauksessa niitä vapaa-ajan ajoja varten. Vapaa-ajan ajot muuten suuntautuvat pääkaupunkiseuun ulkopuolelle (Hyrylään) joten julkisilla liikkuakseen pitäisi niitäkin varten ostaa vielä toinen lippu. Ei kiinnosta juuri pyöriä Helsingissä enempää kuin on ehdoton pakko, joten opiskelumatkojen lisäksi en juuri muita matkoja tee kuukausilipun hinnalla. Kymmenen matkan lippua taasen ei kannata ostaa jos joka päivä matkustaa sillä se tulisi vieläkin kalliimmaksi.

        Miten usein käyt Hyrylässä?

        Opiskelijalle yhdensuuntainen matka Helsingistä Hyrylään 30 km taksan mukaan eli 5,20 €. Jos matkustaa enemmän, kannattaa harkita 44 matkan lipun ostamista, joka maksaa 160,10, eli yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 3,63 €. Jos matkustaa todella usein, kuukausilippu Helsinki-Hyrylä on 95 €. jos käy esimerkiksi joka päivä Hyrylässä, yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 1,58 €.

        Jos autoon verrataan, niin bensaa 30 matkalla menee 1,35 € litrahinnalla ja 9 litran kulutuksella menee 3,65 € arvosta yhdensuuntaisella matkalla.

        Eli oliko se bussi sittenkään niin kallis? Vielä kun Hyrylän bussitarjontakin on keskimäärin 20 min vuorovälillä.


      • opiskelu
        laskeskelin kirjoitti:

        Miten usein käyt Hyrylässä?

        Opiskelijalle yhdensuuntainen matka Helsingistä Hyrylään 30 km taksan mukaan eli 5,20 €. Jos matkustaa enemmän, kannattaa harkita 44 matkan lipun ostamista, joka maksaa 160,10, eli yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 3,63 €. Jos matkustaa todella usein, kuukausilippu Helsinki-Hyrylä on 95 €. jos käy esimerkiksi joka päivä Hyrylässä, yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 1,58 €.

        Jos autoon verrataan, niin bensaa 30 matkalla menee 1,35 € litrahinnalla ja 9 litran kulutuksella menee 3,65 € arvosta yhdensuuntaisella matkalla.

        Eli oliko se bussi sittenkään niin kallis? Vielä kun Hyrylän bussitarjontakin on keskimäärin 20 min vuorovälillä.

        JOissain tilanteissa bussi saattaa tulla nipin napin yhtä edulliseksi kuin auton bensakustannukset. Erona onkin sitten se, että samalla hinnalla voi saada joko

        1) kävelyn bussipysäkille, bussin odottelun, matkan hyrylän bussiasemalle jonkun haisevan juopon vieressä, kävelyn 4 kilometriä haluamaansa paikkaan ja kaikki tämä kantaen samalla matkatavaroita.

        2) Kävely pysäköidylle autolle, nopeampi matka suoraan kohteeseen tarvitsematta kantaa matkatavaroita

        Kumman sinä valitsisit säästääksesi 2 senttiä?


      • ei aikatauluriippuvuudelle
        laskeskelin kirjoitti:

        Miten usein käyt Hyrylässä?

        Opiskelijalle yhdensuuntainen matka Helsingistä Hyrylään 30 km taksan mukaan eli 5,20 €. Jos matkustaa enemmän, kannattaa harkita 44 matkan lipun ostamista, joka maksaa 160,10, eli yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 3,63 €. Jos matkustaa todella usein, kuukausilippu Helsinki-Hyrylä on 95 €. jos käy esimerkiksi joka päivä Hyrylässä, yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 1,58 €.

        Jos autoon verrataan, niin bensaa 30 matkalla menee 1,35 € litrahinnalla ja 9 litran kulutuksella menee 3,65 € arvosta yhdensuuntaisella matkalla.

        Eli oliko se bussi sittenkään niin kallis? Vielä kun Hyrylän bussitarjontakin on keskimäärin 20 min vuorovälillä.

        Hohoho jätit ottamatta hintalaatusuhteen huomioon.

        Omalla autolla on perillä kun bussi saapuu pysäkille. 20 minuutin vuoroväli on liian pitkä. Aikahan on:
        -rahaa
        -uusiutumaton luonnonvara

        Kivaa istua vesisateessa/pakkasessa pysäkillä, vai?


      • Opiskelijan mutsi
        ja hinnat kirjoitti:

        Tuossa oli vain bensakulut lasekettuna. Vakuutus pitää ostaa joka tapauksessa niitä vapaa-ajan ajoja varten. Vapaa-ajan ajot muuten suuntautuvat pääkaupunkiseuun ulkopuolelle (Hyrylään) joten julkisilla liikkuakseen pitäisi niitäkin varten ostaa vielä toinen lippu. Ei kiinnosta juuri pyöriä Helsingissä enempää kuin on ehdoton pakko, joten opiskelumatkojen lisäksi en juuri muita matkoja tee kuukausilipun hinnalla. Kymmenen matkan lippua taasen ei kannata ostaa jos joka päivä matkustaa sillä se tulisi vieläkin kalliimmaksi.

        >Ei kiinnosta juuri pyöriä Helsingissä enempää kuin on ehdoton pakko, joten opiskelumatkojen lisäksi en juuri muita matkoja tee kuukausilipun hinnalla. Kymmenen matkan lippua taasen ei kannata ostaa jos joka päivä matkustaa sillä se tulisi vieläkin kalliimmaksi.<

        Oletan sinun tarkoittavan Helsinki-Espoo - välin matkoja ensimmäisellä lainaamallani lauseella, koska et varmaankaan käy joka päivä Hyrylässä. Kymmenen matkan lippuja ei ole ollut enää vuosikausiin käytössä.


    • Hanna Karttunen ins. ( oikea)

      Vuovälit tiheämmiksi, lipunhinta , todella alas, vuoroja lisää, ja selkeämpiä linjoja. Siis yksinkertaisemmat reitit eikä mitään kiertoajeluja. Olet 15min istumisen kuluttua kauempana pääränpäästäsi , ja matkalla väärään suuntaan. Tosi mukavaa. Kuljettajille koulutusta lisää, luovutaan tosi susi matkakortti systeemistä, siivotaan bussit, kuljettaja vastuuseen auton kunnosta ja siisteydestä. Kielletään concordian liikennöinti.

    • ..............

      Yksi vaatimus on tietenkin se että mahtuu istumaan penkkiin. Helsingin busseissa jalat on kiinni edessä olevan penkin selkänojassa ja peba on toisen penkin puolella osittain.

      • .........

        Jos istuu käytävän puoleiselle paikalle, takapuoli on osittain tyhjän päällä.


      • Ammattimies
        ......... kirjoitti:

        Jos istuu käytävän puoleiselle paikalle, takapuoli on osittain tyhjän päällä.

        Riittävän kovat tietullit, kehä-kolmosen sisäpuolelle meneville yksityis h-autoille esim: 15€ kerta varmasti turha liikenne vähenisi??


    • Ville

      Ilmastointi kaupunkibusseihin voisi olla yksi asia. Pitkänmatkanbusseissa niitä on ollut yli 15 vuotta, mutta uusissa kaupunkibusseissa ei vieläkään kovin monissa. Itselläni ei tosin ole autossa ilmastointia, mutta ajatellen noita kaupunkibusseja ja niiden surkeaa ilmanvaihtoa niin olisi kyllä aiheellista.

    • Trendy

      Matkalippujen hinnanalennus ei tuo niitä autoilijoita bussiin. Maksavathan he jo nytkin reilusti enemmän pelkästä pysäköinnistä. Jos todella halutaan ne autoilijat mukaan, pitää lipunhintaa nostaa! Silloin bussin käytössä on samaa varakkuuden leimaa kuin autoilussa. Lisäksi jäisi paljon niitä häirikköjä ja pummeja pois. Saattaisi jopa pystyä istumaan vaaleaa kesäpukua tärvelemättä.

      Samalla pitäisi olla paljon suoria vuoroja. Kun matkalla ei kierretä ja kaarreta kaikkien tuppukylien kautta ja päätepysäkkien lisäksi on vain pari pysähdystä, saadaan ylivoimaisesen nopeat matkat.

      Tulevatko sitten ylelliset bussit kalliiksi? Nykyinen bussijärjestelmäkin maksaa aika käsittämättömän paljon. Eihän lipun hinta kata kuin jonkun murto-osan kustannuksista. Eikä moni haluaisi sitäkään maksaa. Kun autoilija maksaa 100...300 % veroa kustannusten päälle, tarvitsee bussi lipputulojen lisäksi vielä tuplaten saman verran verovaroja ennenkuin pystyy ketään kuljettamaan. Jossakin mättää pahasti...

    • kysymykseen

      Ehdotus julkisten liikennevälineiden käyttöasteen nostamiseen:

      -lippujen hinnat alas
      -enemmän vuoroja
      -parempaa kalustoa
      -ei juoppoja vieruspaikalle haisemaan
      -melua vähemmän
      -suuremmat matkanopeudet
      -mahdollisuus kuljettaa suuria tavaroita

      Valitettavasti tällaiset ovat utopiaa. Oma auto on paras kulkuväline.

    • nimimerkki

      Bussin sisällä pitää olla yhtä vähän moottorimeteliä kuin henkilöauton sisällä. Tällä hetkellä busseilla ei ilmeisesti ole minkäänlaista melurajaa - moottori saa huutaa miten kovaa tahansa.

    • Hanna Karttunen ins. ( oikea)

      Lisäksi automaattivaihteistot pois, pienentää melua ja kustannuksia, kuskien ajotaidot tulevat kunniaan, ja helpompi lähteä liikkeelle talvella , bussit eivät jää kiinni niin helposti.
      Lisäksi bussit voisivat odotella jos joku on pysäkin lähellä tai juoksee bussiin , älytöntä että jotkut asikkaa jätetään kyydistä.
      Lisäksi kuljettaj voisi tulla laittamaan suurehkot matkatavara esim. sukset tai lastenratttaat, sellon tai useammat ruokaostokset bussin tavaratilaan ja ojentais ne sitten pois kun matka päätty.

      Lisäksi bussit tulisi siivota aina päätepysäkeillä , sen voisi hoitaa siivouspartio tai kuljettaja jos aikaa jää tupakki tauolta.
      Kyllä näillä neuoilla päästään pitkälle.

      • kalamies69

        Olet jo todistanut älykkyytesi insinöörinä, voisit ajatella uutta ammattia, esimerkiksi voisit perustaa HANNAN SIIVOUS JA TEHO Oy:N ja tulla siivoomaan näitä busseja......samalla voit tarkistaa toimiiko vilkut ja muut turvalaitteet.


      • Big Deal

        Kaupunkilinjoilla:
        Automaattivaihteisto säästää tuki,ja liikuntaelinsairauksilta,luistattamalla saadaan pidettyä moottori parhailla hyötysuhdekierroksilla.
        Matkustajat voisivat olla ajoissa pysäkillä,ja kuljettaja on kuljettaja,tekee ihan tarpeeksi paskaa duunia muutenkin,voishan se tossa samalla kantaa mummujen kauppakassit kotio jne.
        Ja bussissa/metrossa/sporassa pitäis olla vartija joka heittää kaikenmaailman sikailijat ulos sieltä,kuskilla on edelleen ihan tarpeeksi paska duuni muutenkin,että pitäs ruveta vielä siivoamaan.


      • Huh huijaa

        Kuulehan Hanna-kulta, kun näissä pääkaupunkiseudun busseissa ei ole mitään tavaratilaa. Busseilla on tarkoitus kuljettaa ihmisiä, ei tavaroita. Insinöörin kannattaa lukea muutakin kuin nettisivuja, esim. äidinkielen lisäkurssi olisi paikallaan.


      • .............
        Huh huijaa kirjoitti:

        Kuulehan Hanna-kulta, kun näissä pääkaupunkiseudun busseissa ei ole mitään tavaratilaa. Busseilla on tarkoitus kuljettaa ihmisiä, ei tavaroita. Insinöörin kannattaa lukea muutakin kuin nettisivuja, esim. äidinkielen lisäkurssi olisi paikallaan.

        Bussit eivät ole tavaroiden kuljetusta varten joten oma auto on välttämätön.


    • dösän käyttäjä

      Tavallinen autoilija ei ole niin tyhmä, että vaihtaisi autonsa bussiin tai sitten bensan hinnan pitää nousta todella korkealle. MIksi minä haaveilen omasta autosta:

      1. Matka julkisia käyttäen kestää 1h-1½h, kun sama matka autolla kestää 15-20 min.

      2. Yleensä se bussi meni nokan edestä. Seuraava tulee 20 minuutin päästä. JIPPII.

      3. Koskaan ei hyvä. Joko bussissa on liian kylmä tai kuuma

      4. Joku töröturpa tulee selittämään kaverilleen edellisen illan sekoilujaan tai kuinka hän tykkään enemmän toisesta jätskistä kuin toisesta ja ei yhtää tykkäis mennä myymään jätskiä. Tulispa vesisadetta viikonloppuna.

      5. Toinen töröturpa tulee lähelle huudattamaan korvalappustereoitaan, että varmasti ei pysty lukemaan mitään.

      6. Kolmas töröturpa tuo kakaransa tai päiväkotikakaroita bussin täydeltä kiljumaan.

      7. Jos jäät bussista ja tulet samaan bussiin hoidettuasi asioita, et varmasti pääse istumaan ja lukemaan.

      8. Haltijakortin hinnalla ostaa ison määrän bensaa. Yli 70 euroa kuukaudessa.

      9. Kuskit on ikäviä persoonia

      10. Joku känninen töröturpa tulee selittämään ummet ja lammet

      11. Joku puolipäiväonnellinen selittää ummet ja lammet, kuinka nyt ollaan Kustaa Vaasantiellä ja se muuttu kohta Hämeentieksi ja kuinka vuonna 1947 Heikintiestä tuli Mannerheimintie

      12. Löydät penkiltä purukumia

      13. Penkkisi on märkä, joku on kussut siihen

      14. Löydät penkiltä kuraisen lehden

      15. Näet, kuinka huonostikasvatetut ihmiset pitävät likaisia kenkiään vastakkaisella penkillä.

      16. Nuoriso pitää hauskaa ja nimittelee ihmisiä ulkonäön vuoksi.

      17. Yleiset ryyppäjäiset bussissa

      JOs nyt edes puolet näistä saisi korjattua, niin harkitsen, etten hanki omaa autoa.

      • Joona

        Joku on näemmä kerännyt kaikki busseissa havaitsemansa viat yhdeksi listaksi. Kuinkas usein olet törmännyt näihin? Vai oletko vain kuunnellut kuulopuheita. Itse asun Itä-Helsingissä ja kuljen päivittäin liityntälinjan bussilla ja metrolla. Viikottain tulee tehtyä bussimatkoja muuallekin ja palailtua perjantai- tai lauantaiyön yöbusseilla kotiin. Edes siellä ei noihin ongelmiin törmää.

        1. Tälläisiin matkoihin harvoin törmää. Omalle kohdalle osunut tälläinen tilanne, kun piti päästä myöhäisillasta Pohjois-Vantaalta kotiin. Matka keskustan kautta söi tuon 1,5 h. Tavallisesti arkisin tulee matkustettua kotoa keskustaan ja takaisin. Matkaan kuluu noin 30 minuuttia. Henkilöautolla ei olisi samassa ajassa perillä eikä musiikin kuunteluun voisi keskittyä kunnolla eikä lukemiseen olisi edes mahdollisuutta.

        2. Joku taitaa mennä pysäkille aina liian myöhään. Bussitkin lähtevät aikatulun mukaan. Lyhyillä linjoilla aikataulut pitävät paremmin, joten bussin saapumisaika on varmempi. Itselläni ei bussi ole vielä kertaakaan mennyt nenän edestä ja kertaakaan en ole paria minuuttia kauempaa pysäkilläni seissyt. Vieraassa ympäristössä liikkuessa ennakkoa pysäkille tulee otettua pari minuuttia enemmän. Lyhyet liityntälinjat ovat aikataulussa pysymisen kannalta parhaita. Tästä syystä liityntäliikennejärjestelmää tulee laajentaa Pisaran valmistuessa.

        3. Itse en näihin ongelmiin ole törmännyt, kun olen pistänyt päälle sen verran vaatetta, että ulkona tarkenee. Bussissa on talvella mukavan lämmintä. Takkia voi avata jos meinaa tulla kuuma. Muulloin ulkoilmankin lämpötila olisi sovelias matkustamiselle. Tosin kesällä saattaa tulla vastaan muutama päivä, joina ilmastointi busseissakin olisi mukava. Onhan meillä onneksi raideliikennettä, jonka uusien kulkuneuvojen lämpötilat ovat aina mukavia. Ilmastointi taitaa näistä löytyä.

        4. Töröturpaa ei tarvitse kuunnella. Kyseisestä henkilöstä lähtenee kuitenkin vähemmän ääntä kuin autostasi aiheutuva rengasmelu ja muiden autojen hurina. Tavallisessa työmatkaliikenteessä ei edes kovin usein tuttujen kanssa jutella, kun ihmiset tekevät matkaa yksinään. Kieltämättä tulee hieman aavemainen olo, kun astuu täyteen metrovaunuun, jossa on hiirenhiljaista.

        5. Autoa ajaessasi et myöskään voi lukea mitään. Korvalappustereoita huudattavelle voi huomauttaa asiasta. Osa ei tajua aiheuttavansa häiriötä ja vähentää äänenvoimakkuutta mielellään. Läpi kuulumista ei yksin voi testata, kun pään vaikutus kaikukoppana on merkittävä. Kanssaihmiset ovat yllättävän yhteistyöhaluisia, kun heitä pyytää jotain tekemään.

        6. Harvemminpa noihin törmää. Päiväkotiryhmät ja koululuokat liikkuvat ruuhka-aikojen välissä. Ei niihin työmatkaliikenteessä tai iltaisin taikka viikonloppuisin törmää.

        7. Haluat siis jäädä bussista, hoitaa asiasi, palata SAMAAN bussiin ja istua takaisin paikallesi? Vai tarkoitatko, että jäät bussista ja asiat hoidettuasi nousessasi saman linjan bussiin, ei vapaita istumapaikkoja koskaan ole? Ainakaan täällä eivät bussit ole täpötäysiä edes ruuhka-aikaan. Bussien kokoja ja vuorovälejä pyritään säätelemään siten, että palvelutaso olisi hyvä, mutta istumapaikat tulisivat tehokkaasti käyttöön. Perusbussien paikkamäärä on noin 40. Pidemmät telibussit sisältävätät hieman yli 50 istuinta. Ainakin täällä on aina joku niistä vapaana.

        8. Henkilökohtainen kortti tulee haltijakohtaista halvemmaksi, mutta maksaahan se silti rahaa. Kuukausi seutumatkoja on noin 80 euroa. Kaupungin sisäiset saa noin 40 eurolla. Eipä bensan nykyisillä hinnoilla kovin kauas tuolla summalla ajella. Harvassa ovat ne työmatkat, jotka taittuvat autolla halvemmin kuin julkisilla pääkaupunkiseudulla.

        9. Jos yleisesti inhoat kuljettajia, ei niiden kanssa tarvitse tehdä mitään. Itse en ole huomannut ikävämpiä tapauksia ratissa. Useilta kuulee jopa sen hyvän huomenen.

        10. Näihin ei ruuhka-aikoina törmää. Lisäksi känniläistäkin voi aina pyytää olemaan hiljaa. Kuljettajaan tai muuhun henkilökuntaan voi myös ottaa yhteyttä.

        11. Ei näitä tarvitse kuunnella. Jos keskittymiskykysi on sitä luokkaa, ettet pysty sulkemaan pienintäkään häiriötä pois, ei sinun siellä ratin takana kannata ainakaan olla.

        12. Pinttynyttä likaa näkee penkeissä toisinaan. Se ei mihinkään irtoa. Mitään tarttuvaa en ole aikoihin penkeissä nähnyt.

        13. Milloin olet tälläiseen törmännyt? Itse en ole koskaan märkää penkkiä huomannut.

        14. Ilmaisjakelulehtiä lojuu toisinaan penkeillä, mutta kuraisia ne eivät vielä koskaan ole olleet.

        15. Busseissa vastakkaisia penkkejä on melkoisen vähän. Useimmissa 8 kappaletta, joissakin jopa 20. Voit istuutua jonnekin muualle, jos pelkäät jonkun pitäneen jalkojaan näillä paikoilla. Joskus harvoin näkee ihmisten pitävän jalkojaan vastakkaisella penkillä. Useimmiten jalkoja pidetään vastakkaisen penkin alla.

        16. Huonosta käytöksestä voi aina huomauttaa. Siitä voi syntyä mielenkiintoisiakin keskusteluja. Pari kertaa olen mainitsemasi kaltaiseen tapaukseen törmännyt. Molemmilla kerroilla oli hauskaa kuunnella näitä juttuja.

        17. Mistäs näitä löytyy? Metrossa ja junissa olen juomiseen joskus törmännyt. Ketaakaan ei ole ollut häiriköinniksi yltynyttä tapausta. Busseissa ei ole juominkeja meikäläisen nähden harrastettu.

        Kaikista noista töröturvista ja muista pääsee eroon vaivatta myös kuuntelemalla musiikkia, radiota taikka podcasteja matkan ajan. Mielestäni tämä on sangen mukava tapa matkustaa.


      • ...........
        Joona kirjoitti:

        Joku on näemmä kerännyt kaikki busseissa havaitsemansa viat yhdeksi listaksi. Kuinkas usein olet törmännyt näihin? Vai oletko vain kuunnellut kuulopuheita. Itse asun Itä-Helsingissä ja kuljen päivittäin liityntälinjan bussilla ja metrolla. Viikottain tulee tehtyä bussimatkoja muuallekin ja palailtua perjantai- tai lauantaiyön yöbusseilla kotiin. Edes siellä ei noihin ongelmiin törmää.

        1. Tälläisiin matkoihin harvoin törmää. Omalle kohdalle osunut tälläinen tilanne, kun piti päästä myöhäisillasta Pohjois-Vantaalta kotiin. Matka keskustan kautta söi tuon 1,5 h. Tavallisesti arkisin tulee matkustettua kotoa keskustaan ja takaisin. Matkaan kuluu noin 30 minuuttia. Henkilöautolla ei olisi samassa ajassa perillä eikä musiikin kuunteluun voisi keskittyä kunnolla eikä lukemiseen olisi edes mahdollisuutta.

        2. Joku taitaa mennä pysäkille aina liian myöhään. Bussitkin lähtevät aikatulun mukaan. Lyhyillä linjoilla aikataulut pitävät paremmin, joten bussin saapumisaika on varmempi. Itselläni ei bussi ole vielä kertaakaan mennyt nenän edestä ja kertaakaan en ole paria minuuttia kauempaa pysäkilläni seissyt. Vieraassa ympäristössä liikkuessa ennakkoa pysäkille tulee otettua pari minuuttia enemmän. Lyhyet liityntälinjat ovat aikataulussa pysymisen kannalta parhaita. Tästä syystä liityntäliikennejärjestelmää tulee laajentaa Pisaran valmistuessa.

        3. Itse en näihin ongelmiin ole törmännyt, kun olen pistänyt päälle sen verran vaatetta, että ulkona tarkenee. Bussissa on talvella mukavan lämmintä. Takkia voi avata jos meinaa tulla kuuma. Muulloin ulkoilmankin lämpötila olisi sovelias matkustamiselle. Tosin kesällä saattaa tulla vastaan muutama päivä, joina ilmastointi busseissakin olisi mukava. Onhan meillä onneksi raideliikennettä, jonka uusien kulkuneuvojen lämpötilat ovat aina mukavia. Ilmastointi taitaa näistä löytyä.

        4. Töröturpaa ei tarvitse kuunnella. Kyseisestä henkilöstä lähtenee kuitenkin vähemmän ääntä kuin autostasi aiheutuva rengasmelu ja muiden autojen hurina. Tavallisessa työmatkaliikenteessä ei edes kovin usein tuttujen kanssa jutella, kun ihmiset tekevät matkaa yksinään. Kieltämättä tulee hieman aavemainen olo, kun astuu täyteen metrovaunuun, jossa on hiirenhiljaista.

        5. Autoa ajaessasi et myöskään voi lukea mitään. Korvalappustereoita huudattavelle voi huomauttaa asiasta. Osa ei tajua aiheuttavansa häiriötä ja vähentää äänenvoimakkuutta mielellään. Läpi kuulumista ei yksin voi testata, kun pään vaikutus kaikukoppana on merkittävä. Kanssaihmiset ovat yllättävän yhteistyöhaluisia, kun heitä pyytää jotain tekemään.

        6. Harvemminpa noihin törmää. Päiväkotiryhmät ja koululuokat liikkuvat ruuhka-aikojen välissä. Ei niihin työmatkaliikenteessä tai iltaisin taikka viikonloppuisin törmää.

        7. Haluat siis jäädä bussista, hoitaa asiasi, palata SAMAAN bussiin ja istua takaisin paikallesi? Vai tarkoitatko, että jäät bussista ja asiat hoidettuasi nousessasi saman linjan bussiin, ei vapaita istumapaikkoja koskaan ole? Ainakaan täällä eivät bussit ole täpötäysiä edes ruuhka-aikaan. Bussien kokoja ja vuorovälejä pyritään säätelemään siten, että palvelutaso olisi hyvä, mutta istumapaikat tulisivat tehokkaasti käyttöön. Perusbussien paikkamäärä on noin 40. Pidemmät telibussit sisältävätät hieman yli 50 istuinta. Ainakin täällä on aina joku niistä vapaana.

        8. Henkilökohtainen kortti tulee haltijakohtaista halvemmaksi, mutta maksaahan se silti rahaa. Kuukausi seutumatkoja on noin 80 euroa. Kaupungin sisäiset saa noin 40 eurolla. Eipä bensan nykyisillä hinnoilla kovin kauas tuolla summalla ajella. Harvassa ovat ne työmatkat, jotka taittuvat autolla halvemmin kuin julkisilla pääkaupunkiseudulla.

        9. Jos yleisesti inhoat kuljettajia, ei niiden kanssa tarvitse tehdä mitään. Itse en ole huomannut ikävämpiä tapauksia ratissa. Useilta kuulee jopa sen hyvän huomenen.

        10. Näihin ei ruuhka-aikoina törmää. Lisäksi känniläistäkin voi aina pyytää olemaan hiljaa. Kuljettajaan tai muuhun henkilökuntaan voi myös ottaa yhteyttä.

        11. Ei näitä tarvitse kuunnella. Jos keskittymiskykysi on sitä luokkaa, ettet pysty sulkemaan pienintäkään häiriötä pois, ei sinun siellä ratin takana kannata ainakaan olla.

        12. Pinttynyttä likaa näkee penkeissä toisinaan. Se ei mihinkään irtoa. Mitään tarttuvaa en ole aikoihin penkeissä nähnyt.

        13. Milloin olet tälläiseen törmännyt? Itse en ole koskaan märkää penkkiä huomannut.

        14. Ilmaisjakelulehtiä lojuu toisinaan penkeillä, mutta kuraisia ne eivät vielä koskaan ole olleet.

        15. Busseissa vastakkaisia penkkejä on melkoisen vähän. Useimmissa 8 kappaletta, joissakin jopa 20. Voit istuutua jonnekin muualle, jos pelkäät jonkun pitäneen jalkojaan näillä paikoilla. Joskus harvoin näkee ihmisten pitävän jalkojaan vastakkaisella penkillä. Useimmiten jalkoja pidetään vastakkaisen penkin alla.

        16. Huonosta käytöksestä voi aina huomauttaa. Siitä voi syntyä mielenkiintoisiakin keskusteluja. Pari kertaa olen mainitsemasi kaltaiseen tapaukseen törmännyt. Molemmilla kerroilla oli hauskaa kuunnella näitä juttuja.

        17. Mistäs näitä löytyy? Metrossa ja junissa olen juomiseen joskus törmännyt. Ketaakaan ei ole ollut häiriköinniksi yltynyttä tapausta. Busseissa ei ole juominkeja meikäläisen nähden harrastettu.

        Kaikista noista töröturvista ja muista pääsee eroon vaivatta myös kuuntelemalla musiikkia, radiota taikka podcasteja matkan ajan. Mielestäni tämä on sangen mukava tapa matkustaa.

        Käpylä-Laajasalo: julkisilla minimi 40 minuuttia, max. hieman yli tunnin. Kymmenen minuuttia odottelua Käpylässä (juna/bussi), viisi Rautatientorilla tai Sörnäisissä ja kymmenen Herttoniemessä. Siinä onkin jo 25 minuuttia mennyt *hukkaan*.

        Jos valitsee bussin Käpylässä, pitää ensin kävellä bussipysäkille (n. 7 minuuttia). Myös lähtöpaikan odotusajat lasketaan matka-ajaksi. Lähtöaika on aina satunnainen.

        Aika on rahaa. Taitaa auto tulla jopa halvemmaksi jos aika lasketaan kustannukseksi. Ihmeellisessä paikassa asut jos julkinen on nopeampi (lukuunottamatta suoraa metroyhteyttä).


      • ........
        Joona kirjoitti:

        Joku on näemmä kerännyt kaikki busseissa havaitsemansa viat yhdeksi listaksi. Kuinkas usein olet törmännyt näihin? Vai oletko vain kuunnellut kuulopuheita. Itse asun Itä-Helsingissä ja kuljen päivittäin liityntälinjan bussilla ja metrolla. Viikottain tulee tehtyä bussimatkoja muuallekin ja palailtua perjantai- tai lauantaiyön yöbusseilla kotiin. Edes siellä ei noihin ongelmiin törmää.

        1. Tälläisiin matkoihin harvoin törmää. Omalle kohdalle osunut tälläinen tilanne, kun piti päästä myöhäisillasta Pohjois-Vantaalta kotiin. Matka keskustan kautta söi tuon 1,5 h. Tavallisesti arkisin tulee matkustettua kotoa keskustaan ja takaisin. Matkaan kuluu noin 30 minuuttia. Henkilöautolla ei olisi samassa ajassa perillä eikä musiikin kuunteluun voisi keskittyä kunnolla eikä lukemiseen olisi edes mahdollisuutta.

        2. Joku taitaa mennä pysäkille aina liian myöhään. Bussitkin lähtevät aikatulun mukaan. Lyhyillä linjoilla aikataulut pitävät paremmin, joten bussin saapumisaika on varmempi. Itselläni ei bussi ole vielä kertaakaan mennyt nenän edestä ja kertaakaan en ole paria minuuttia kauempaa pysäkilläni seissyt. Vieraassa ympäristössä liikkuessa ennakkoa pysäkille tulee otettua pari minuuttia enemmän. Lyhyet liityntälinjat ovat aikataulussa pysymisen kannalta parhaita. Tästä syystä liityntäliikennejärjestelmää tulee laajentaa Pisaran valmistuessa.

        3. Itse en näihin ongelmiin ole törmännyt, kun olen pistänyt päälle sen verran vaatetta, että ulkona tarkenee. Bussissa on talvella mukavan lämmintä. Takkia voi avata jos meinaa tulla kuuma. Muulloin ulkoilmankin lämpötila olisi sovelias matkustamiselle. Tosin kesällä saattaa tulla vastaan muutama päivä, joina ilmastointi busseissakin olisi mukava. Onhan meillä onneksi raideliikennettä, jonka uusien kulkuneuvojen lämpötilat ovat aina mukavia. Ilmastointi taitaa näistä löytyä.

        4. Töröturpaa ei tarvitse kuunnella. Kyseisestä henkilöstä lähtenee kuitenkin vähemmän ääntä kuin autostasi aiheutuva rengasmelu ja muiden autojen hurina. Tavallisessa työmatkaliikenteessä ei edes kovin usein tuttujen kanssa jutella, kun ihmiset tekevät matkaa yksinään. Kieltämättä tulee hieman aavemainen olo, kun astuu täyteen metrovaunuun, jossa on hiirenhiljaista.

        5. Autoa ajaessasi et myöskään voi lukea mitään. Korvalappustereoita huudattavelle voi huomauttaa asiasta. Osa ei tajua aiheuttavansa häiriötä ja vähentää äänenvoimakkuutta mielellään. Läpi kuulumista ei yksin voi testata, kun pään vaikutus kaikukoppana on merkittävä. Kanssaihmiset ovat yllättävän yhteistyöhaluisia, kun heitä pyytää jotain tekemään.

        6. Harvemminpa noihin törmää. Päiväkotiryhmät ja koululuokat liikkuvat ruuhka-aikojen välissä. Ei niihin työmatkaliikenteessä tai iltaisin taikka viikonloppuisin törmää.

        7. Haluat siis jäädä bussista, hoitaa asiasi, palata SAMAAN bussiin ja istua takaisin paikallesi? Vai tarkoitatko, että jäät bussista ja asiat hoidettuasi nousessasi saman linjan bussiin, ei vapaita istumapaikkoja koskaan ole? Ainakaan täällä eivät bussit ole täpötäysiä edes ruuhka-aikaan. Bussien kokoja ja vuorovälejä pyritään säätelemään siten, että palvelutaso olisi hyvä, mutta istumapaikat tulisivat tehokkaasti käyttöön. Perusbussien paikkamäärä on noin 40. Pidemmät telibussit sisältävätät hieman yli 50 istuinta. Ainakin täällä on aina joku niistä vapaana.

        8. Henkilökohtainen kortti tulee haltijakohtaista halvemmaksi, mutta maksaahan se silti rahaa. Kuukausi seutumatkoja on noin 80 euroa. Kaupungin sisäiset saa noin 40 eurolla. Eipä bensan nykyisillä hinnoilla kovin kauas tuolla summalla ajella. Harvassa ovat ne työmatkat, jotka taittuvat autolla halvemmin kuin julkisilla pääkaupunkiseudulla.

        9. Jos yleisesti inhoat kuljettajia, ei niiden kanssa tarvitse tehdä mitään. Itse en ole huomannut ikävämpiä tapauksia ratissa. Useilta kuulee jopa sen hyvän huomenen.

        10. Näihin ei ruuhka-aikoina törmää. Lisäksi känniläistäkin voi aina pyytää olemaan hiljaa. Kuljettajaan tai muuhun henkilökuntaan voi myös ottaa yhteyttä.

        11. Ei näitä tarvitse kuunnella. Jos keskittymiskykysi on sitä luokkaa, ettet pysty sulkemaan pienintäkään häiriötä pois, ei sinun siellä ratin takana kannata ainakaan olla.

        12. Pinttynyttä likaa näkee penkeissä toisinaan. Se ei mihinkään irtoa. Mitään tarttuvaa en ole aikoihin penkeissä nähnyt.

        13. Milloin olet tälläiseen törmännyt? Itse en ole koskaan märkää penkkiä huomannut.

        14. Ilmaisjakelulehtiä lojuu toisinaan penkeillä, mutta kuraisia ne eivät vielä koskaan ole olleet.

        15. Busseissa vastakkaisia penkkejä on melkoisen vähän. Useimmissa 8 kappaletta, joissakin jopa 20. Voit istuutua jonnekin muualle, jos pelkäät jonkun pitäneen jalkojaan näillä paikoilla. Joskus harvoin näkee ihmisten pitävän jalkojaan vastakkaisella penkillä. Useimmiten jalkoja pidetään vastakkaisen penkin alla.

        16. Huonosta käytöksestä voi aina huomauttaa. Siitä voi syntyä mielenkiintoisiakin keskusteluja. Pari kertaa olen mainitsemasi kaltaiseen tapaukseen törmännyt. Molemmilla kerroilla oli hauskaa kuunnella näitä juttuja.

        17. Mistäs näitä löytyy? Metrossa ja junissa olen juomiseen joskus törmännyt. Ketaakaan ei ole ollut häiriköinniksi yltynyttä tapausta. Busseissa ei ole juominkeja meikäläisen nähden harrastettu.

        Kaikista noista töröturvista ja muista pääsee eroon vaivatta myös kuuntelemalla musiikkia, radiota taikka podcasteja matkan ajan. Mielestäni tämä on sangen mukava tapa matkustaa.

        "Henkilökohtainen kortti tulee haltijakohtaista halvemmaksi, mutta maksaahan se silti rahaa."

        Matkakorttialueen ulkopuolella asuva ei ole oikeutettu henkilökohtaiseen korttiin.


      • dösän käyttäjä
        Joona kirjoitti:

        Joku on näemmä kerännyt kaikki busseissa havaitsemansa viat yhdeksi listaksi. Kuinkas usein olet törmännyt näihin? Vai oletko vain kuunnellut kuulopuheita. Itse asun Itä-Helsingissä ja kuljen päivittäin liityntälinjan bussilla ja metrolla. Viikottain tulee tehtyä bussimatkoja muuallekin ja palailtua perjantai- tai lauantaiyön yöbusseilla kotiin. Edes siellä ei noihin ongelmiin törmää.

        1. Tälläisiin matkoihin harvoin törmää. Omalle kohdalle osunut tälläinen tilanne, kun piti päästä myöhäisillasta Pohjois-Vantaalta kotiin. Matka keskustan kautta söi tuon 1,5 h. Tavallisesti arkisin tulee matkustettua kotoa keskustaan ja takaisin. Matkaan kuluu noin 30 minuuttia. Henkilöautolla ei olisi samassa ajassa perillä eikä musiikin kuunteluun voisi keskittyä kunnolla eikä lukemiseen olisi edes mahdollisuutta.

        2. Joku taitaa mennä pysäkille aina liian myöhään. Bussitkin lähtevät aikatulun mukaan. Lyhyillä linjoilla aikataulut pitävät paremmin, joten bussin saapumisaika on varmempi. Itselläni ei bussi ole vielä kertaakaan mennyt nenän edestä ja kertaakaan en ole paria minuuttia kauempaa pysäkilläni seissyt. Vieraassa ympäristössä liikkuessa ennakkoa pysäkille tulee otettua pari minuuttia enemmän. Lyhyet liityntälinjat ovat aikataulussa pysymisen kannalta parhaita. Tästä syystä liityntäliikennejärjestelmää tulee laajentaa Pisaran valmistuessa.

        3. Itse en näihin ongelmiin ole törmännyt, kun olen pistänyt päälle sen verran vaatetta, että ulkona tarkenee. Bussissa on talvella mukavan lämmintä. Takkia voi avata jos meinaa tulla kuuma. Muulloin ulkoilmankin lämpötila olisi sovelias matkustamiselle. Tosin kesällä saattaa tulla vastaan muutama päivä, joina ilmastointi busseissakin olisi mukava. Onhan meillä onneksi raideliikennettä, jonka uusien kulkuneuvojen lämpötilat ovat aina mukavia. Ilmastointi taitaa näistä löytyä.

        4. Töröturpaa ei tarvitse kuunnella. Kyseisestä henkilöstä lähtenee kuitenkin vähemmän ääntä kuin autostasi aiheutuva rengasmelu ja muiden autojen hurina. Tavallisessa työmatkaliikenteessä ei edes kovin usein tuttujen kanssa jutella, kun ihmiset tekevät matkaa yksinään. Kieltämättä tulee hieman aavemainen olo, kun astuu täyteen metrovaunuun, jossa on hiirenhiljaista.

        5. Autoa ajaessasi et myöskään voi lukea mitään. Korvalappustereoita huudattavelle voi huomauttaa asiasta. Osa ei tajua aiheuttavansa häiriötä ja vähentää äänenvoimakkuutta mielellään. Läpi kuulumista ei yksin voi testata, kun pään vaikutus kaikukoppana on merkittävä. Kanssaihmiset ovat yllättävän yhteistyöhaluisia, kun heitä pyytää jotain tekemään.

        6. Harvemminpa noihin törmää. Päiväkotiryhmät ja koululuokat liikkuvat ruuhka-aikojen välissä. Ei niihin työmatkaliikenteessä tai iltaisin taikka viikonloppuisin törmää.

        7. Haluat siis jäädä bussista, hoitaa asiasi, palata SAMAAN bussiin ja istua takaisin paikallesi? Vai tarkoitatko, että jäät bussista ja asiat hoidettuasi nousessasi saman linjan bussiin, ei vapaita istumapaikkoja koskaan ole? Ainakaan täällä eivät bussit ole täpötäysiä edes ruuhka-aikaan. Bussien kokoja ja vuorovälejä pyritään säätelemään siten, että palvelutaso olisi hyvä, mutta istumapaikat tulisivat tehokkaasti käyttöön. Perusbussien paikkamäärä on noin 40. Pidemmät telibussit sisältävätät hieman yli 50 istuinta. Ainakin täällä on aina joku niistä vapaana.

        8. Henkilökohtainen kortti tulee haltijakohtaista halvemmaksi, mutta maksaahan se silti rahaa. Kuukausi seutumatkoja on noin 80 euroa. Kaupungin sisäiset saa noin 40 eurolla. Eipä bensan nykyisillä hinnoilla kovin kauas tuolla summalla ajella. Harvassa ovat ne työmatkat, jotka taittuvat autolla halvemmin kuin julkisilla pääkaupunkiseudulla.

        9. Jos yleisesti inhoat kuljettajia, ei niiden kanssa tarvitse tehdä mitään. Itse en ole huomannut ikävämpiä tapauksia ratissa. Useilta kuulee jopa sen hyvän huomenen.

        10. Näihin ei ruuhka-aikoina törmää. Lisäksi känniläistäkin voi aina pyytää olemaan hiljaa. Kuljettajaan tai muuhun henkilökuntaan voi myös ottaa yhteyttä.

        11. Ei näitä tarvitse kuunnella. Jos keskittymiskykysi on sitä luokkaa, ettet pysty sulkemaan pienintäkään häiriötä pois, ei sinun siellä ratin takana kannata ainakaan olla.

        12. Pinttynyttä likaa näkee penkeissä toisinaan. Se ei mihinkään irtoa. Mitään tarttuvaa en ole aikoihin penkeissä nähnyt.

        13. Milloin olet tälläiseen törmännyt? Itse en ole koskaan märkää penkkiä huomannut.

        14. Ilmaisjakelulehtiä lojuu toisinaan penkeillä, mutta kuraisia ne eivät vielä koskaan ole olleet.

        15. Busseissa vastakkaisia penkkejä on melkoisen vähän. Useimmissa 8 kappaletta, joissakin jopa 20. Voit istuutua jonnekin muualle, jos pelkäät jonkun pitäneen jalkojaan näillä paikoilla. Joskus harvoin näkee ihmisten pitävän jalkojaan vastakkaisella penkillä. Useimmiten jalkoja pidetään vastakkaisen penkin alla.

        16. Huonosta käytöksestä voi aina huomauttaa. Siitä voi syntyä mielenkiintoisiakin keskusteluja. Pari kertaa olen mainitsemasi kaltaiseen tapaukseen törmännyt. Molemmilla kerroilla oli hauskaa kuunnella näitä juttuja.

        17. Mistäs näitä löytyy? Metrossa ja junissa olen juomiseen joskus törmännyt. Ketaakaan ei ole ollut häiriköinniksi yltynyttä tapausta. Busseissa ei ole juominkeja meikäläisen nähden harrastettu.

        Kaikista noista töröturvista ja muista pääsee eroon vaivatta myös kuuntelemalla musiikkia, radiota taikka podcasteja matkan ajan. Mielestäni tämä on sangen mukava tapa matkustaa.

        En viitsi koko listaa kommentoida, kun et itsekään osannut lainata tekstiä:

        Joka päivälle löytyy jotakin ja useimmalle useampikin. Jos jollekulle huomauttaa vaikka, että kakaran kengät on penkillä, niin puoli bussia on sinua vastaan. Kokeiltu on.

        Ja se haltijakortti on käytännön syistä, eipähän YTV pysty selvittämään, että kuka on käyttänyt mitäkin korttia, vai uskotko niin naivistisesti, ettei YTV muka tutki, että kuka kulkee missäkin?

        Eihän puhelutietojakaan saa selvitellä, vai mitä se Sonera nyt tekikään?

        Ja kuljen joka päivä useammalla bussilla ja viikottain eri aikoihin tekemisteni takia ja kulkisit joskus päivällä, kun päiväkodillinen/koulullinen kakaroita tulee bussiin huutamaan.

        Se, ettet sinä törmää tällaisiin, tarkoittaa sitä, ettet kulje paljonkaan tai et pidä silmiäsi ja korviasi auki.


      • Joona
        dösän käyttäjä kirjoitti:

        En viitsi koko listaa kommentoida, kun et itsekään osannut lainata tekstiä:

        Joka päivälle löytyy jotakin ja useimmalle useampikin. Jos jollekulle huomauttaa vaikka, että kakaran kengät on penkillä, niin puoli bussia on sinua vastaan. Kokeiltu on.

        Ja se haltijakortti on käytännön syistä, eipähän YTV pysty selvittämään, että kuka on käyttänyt mitäkin korttia, vai uskotko niin naivistisesti, ettei YTV muka tutki, että kuka kulkee missäkin?

        Eihän puhelutietojakaan saa selvitellä, vai mitä se Sonera nyt tekikään?

        Ja kuljen joka päivä useammalla bussilla ja viikottain eri aikoihin tekemisteni takia ja kulkisit joskus päivällä, kun päiväkodillinen/koulullinen kakaroita tulee bussiin huutamaan.

        Se, ettet sinä törmää tällaisiin, tarkoittaa sitä, ettet kulje paljonkaan tai et pidä silmiäsi ja korviasi auki.

        Minä matkustan päivittäin metrolla ja bussilla yleensä ruuhka-aikoina, mutta usein myöskin näiden ulkopuolella. Suurimpaan osaan mainitsemistasi ongelmista en usein törmää. Ehkä en näytä siltä, että nämä töröturvat ja humalaiset tulisivat minulle asioitaan selvittämään. Päiväkotiryhmien kanssa olen osunut bussiin muutamaan kertaan. Eivätpä he kovin kovaäänisiä ole olleet. Ulkomailla normaalistakin bussista syntyy enemmän melua. Minulle näitä häiriöitä osuu vastaan ehkä yksi viikossa. Useimmiten kyseessä on joko se korvalappustereoitaan huudattava töröturpa taikka kovaan ääneen kännykkäänsä höpöttävä naisihminen.

        Minä en kehittele salaliittoteorioita ja uskon vakaasti, että YTV:llä ei ole mitään syytä seurata matkusteluani. Toisaalta pidän ihan positiivisena sitä mahdollisuutta, että poliisi voi rikoksia selvittääkseen tutkia matkakorttien tietoja. Ei siinä ole merkitystä onko kortti henkilö vaiko haltiakohtainen. Personoimattoman haltiakortin käyttäjän selvillesaanti on hienoisesti haastavampaa, mutta se voidaan nopeasti esimerkiksi asemien valvontakamerojen avulla selvittää.

        Se, etten törmää tällaiseen voi kertoa myös siitä, ettei mainitsemiasi epäkohtia täälläpäin ole. Laitapuolenkulkijoita näkee metrossa toisinaan, mutta useimmiten he matkustavat siinä missä muutkin - istuvat hiljaa eivätkä hae kontaktia kanssamatkustajiin. Penkeillä roskaa on tuskin koskaan. Metron lattioilla lojuu toisinaan roskia, mutta eivät ne siellä kulkemista haittaa.

        Minua ihmetyttää miten pärjäät kaupassa taikka töissä, jos muiden ihmisten keskustelu ja kaikenlainen ääntely häiritsee sinua. Entäs miten se henkilöauto auttaa asiaa. Joudut katselemaan ikävästi ajavia ihmisiä ja kuutelemaan äänitorvien soittoa ja muuta mukavaa.


      • ..........
        Joona kirjoitti:

        Minä matkustan päivittäin metrolla ja bussilla yleensä ruuhka-aikoina, mutta usein myöskin näiden ulkopuolella. Suurimpaan osaan mainitsemistasi ongelmista en usein törmää. Ehkä en näytä siltä, että nämä töröturvat ja humalaiset tulisivat minulle asioitaan selvittämään. Päiväkotiryhmien kanssa olen osunut bussiin muutamaan kertaan. Eivätpä he kovin kovaäänisiä ole olleet. Ulkomailla normaalistakin bussista syntyy enemmän melua. Minulle näitä häiriöitä osuu vastaan ehkä yksi viikossa. Useimmiten kyseessä on joko se korvalappustereoitaan huudattava töröturpa taikka kovaan ääneen kännykkäänsä höpöttävä naisihminen.

        Minä en kehittele salaliittoteorioita ja uskon vakaasti, että YTV:llä ei ole mitään syytä seurata matkusteluani. Toisaalta pidän ihan positiivisena sitä mahdollisuutta, että poliisi voi rikoksia selvittääkseen tutkia matkakorttien tietoja. Ei siinä ole merkitystä onko kortti henkilö vaiko haltiakohtainen. Personoimattoman haltiakortin käyttäjän selvillesaanti on hienoisesti haastavampaa, mutta se voidaan nopeasti esimerkiksi asemien valvontakamerojen avulla selvittää.

        Se, etten törmää tällaiseen voi kertoa myös siitä, ettei mainitsemiasi epäkohtia täälläpäin ole. Laitapuolenkulkijoita näkee metrossa toisinaan, mutta useimmiten he matkustavat siinä missä muutkin - istuvat hiljaa eivätkä hae kontaktia kanssamatkustajiin. Penkeillä roskaa on tuskin koskaan. Metron lattioilla lojuu toisinaan roskia, mutta eivät ne siellä kulkemista haittaa.

        Minua ihmetyttää miten pärjäät kaupassa taikka töissä, jos muiden ihmisten keskustelu ja kaikenlainen ääntely häiritsee sinua. Entäs miten se henkilöauto auttaa asiaa. Joudut katselemaan ikävästi ajavia ihmisiä ja kuutelemaan äänitorvien soittoa ja muuta mukavaa.

        Mitä jos joku rikollinen saa kyseiset tiedot selville? Sitä ei koskaan tiedä mitä mafia tekee milläkin tiedolla.


      • dösän käyttäjä
        Joona kirjoitti:

        Minä matkustan päivittäin metrolla ja bussilla yleensä ruuhka-aikoina, mutta usein myöskin näiden ulkopuolella. Suurimpaan osaan mainitsemistasi ongelmista en usein törmää. Ehkä en näytä siltä, että nämä töröturvat ja humalaiset tulisivat minulle asioitaan selvittämään. Päiväkotiryhmien kanssa olen osunut bussiin muutamaan kertaan. Eivätpä he kovin kovaäänisiä ole olleet. Ulkomailla normaalistakin bussista syntyy enemmän melua. Minulle näitä häiriöitä osuu vastaan ehkä yksi viikossa. Useimmiten kyseessä on joko se korvalappustereoitaan huudattava töröturpa taikka kovaan ääneen kännykkäänsä höpöttävä naisihminen.

        Minä en kehittele salaliittoteorioita ja uskon vakaasti, että YTV:llä ei ole mitään syytä seurata matkusteluani. Toisaalta pidän ihan positiivisena sitä mahdollisuutta, että poliisi voi rikoksia selvittääkseen tutkia matkakorttien tietoja. Ei siinä ole merkitystä onko kortti henkilö vaiko haltiakohtainen. Personoimattoman haltiakortin käyttäjän selvillesaanti on hienoisesti haastavampaa, mutta se voidaan nopeasti esimerkiksi asemien valvontakamerojen avulla selvittää.

        Se, etten törmää tällaiseen voi kertoa myös siitä, ettei mainitsemiasi epäkohtia täälläpäin ole. Laitapuolenkulkijoita näkee metrossa toisinaan, mutta useimmiten he matkustavat siinä missä muutkin - istuvat hiljaa eivätkä hae kontaktia kanssamatkustajiin. Penkeillä roskaa on tuskin koskaan. Metron lattioilla lojuu toisinaan roskia, mutta eivät ne siellä kulkemista haittaa.

        Minua ihmetyttää miten pärjäät kaupassa taikka töissä, jos muiden ihmisten keskustelu ja kaikenlainen ääntely häiritsee sinua. Entäs miten se henkilöauto auttaa asiaa. Joudut katselemaan ikävästi ajavia ihmisiä ja kuutelemaan äänitorvien soittoa ja muuta mukavaa.

        Mielenkiintoista, ettet kuule kakaroitten kiljuntaa. Onhan tuo mainittu jo peruskoulun fysiikan kirjassa, että juuri kakarat pystyvät kehittämään n. 80-100 desibelin melun.

        Toisekseen, minua ei kiinnosta pätkääkään sinun ajatuksesi ja kiitos vain, töissä menestyn erinomaisesti ja tulen ihmisten kanssa toimeen.

        Ja omalla autolla kulkisin 20 minuutissa sen matkan, mitä menee 1½ tuntia julkiseen kulkemiseen. Se, missä kuljen ja miten, ei kuulu sulle.

        Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla.


      • dösän käyttäjä
        Joona kirjoitti:

        Minä matkustan päivittäin metrolla ja bussilla yleensä ruuhka-aikoina, mutta usein myöskin näiden ulkopuolella. Suurimpaan osaan mainitsemistasi ongelmista en usein törmää. Ehkä en näytä siltä, että nämä töröturvat ja humalaiset tulisivat minulle asioitaan selvittämään. Päiväkotiryhmien kanssa olen osunut bussiin muutamaan kertaan. Eivätpä he kovin kovaäänisiä ole olleet. Ulkomailla normaalistakin bussista syntyy enemmän melua. Minulle näitä häiriöitä osuu vastaan ehkä yksi viikossa. Useimmiten kyseessä on joko se korvalappustereoitaan huudattava töröturpa taikka kovaan ääneen kännykkäänsä höpöttävä naisihminen.

        Minä en kehittele salaliittoteorioita ja uskon vakaasti, että YTV:llä ei ole mitään syytä seurata matkusteluani. Toisaalta pidän ihan positiivisena sitä mahdollisuutta, että poliisi voi rikoksia selvittääkseen tutkia matkakorttien tietoja. Ei siinä ole merkitystä onko kortti henkilö vaiko haltiakohtainen. Personoimattoman haltiakortin käyttäjän selvillesaanti on hienoisesti haastavampaa, mutta se voidaan nopeasti esimerkiksi asemien valvontakamerojen avulla selvittää.

        Se, etten törmää tällaiseen voi kertoa myös siitä, ettei mainitsemiasi epäkohtia täälläpäin ole. Laitapuolenkulkijoita näkee metrossa toisinaan, mutta useimmiten he matkustavat siinä missä muutkin - istuvat hiljaa eivätkä hae kontaktia kanssamatkustajiin. Penkeillä roskaa on tuskin koskaan. Metron lattioilla lojuu toisinaan roskia, mutta eivät ne siellä kulkemista haittaa.

        Minua ihmetyttää miten pärjäät kaupassa taikka töissä, jos muiden ihmisten keskustelu ja kaikenlainen ääntely häiritsee sinua. Entäs miten se henkilöauto auttaa asiaa. Joudut katselemaan ikävästi ajavia ihmisiä ja kuutelemaan äänitorvien soittoa ja muuta mukavaa.

        Kun nyt on kovasti puhuttu "työpaikka-matkustamisesta", niin minun on pakko mainita sellainen pikku juttu, että olen jo vuosia toiminut verkossa varsin globaalisti ja 99% asiakkaistani en ole koskaan nähnyt. Sopimukset tulee ja menee, samaten korvaukset.

        Olen varsin pikaisella aikataululla siirtymässä kokonaisglobaaliin työskentelyyn, jossa voin olla missä tahansa, missä minua huvittaa, eikä minun tarvitse ikinä tulla suomeen, eikä ihmetellä joukkoliikenteessä kulkemista.

        Tässä vaiheessa jotkut vielä haaveilee etätyöskentelystä.


      • Joona
        dösän käyttäjä kirjoitti:

        Mielenkiintoista, ettet kuule kakaroitten kiljuntaa. Onhan tuo mainittu jo peruskoulun fysiikan kirjassa, että juuri kakarat pystyvät kehittämään n. 80-100 desibelin melun.

        Toisekseen, minua ei kiinnosta pätkääkään sinun ajatuksesi ja kiitos vain, töissä menestyn erinomaisesti ja tulen ihmisten kanssa toimeen.

        Ja omalla autolla kulkisin 20 minuutissa sen matkan, mitä menee 1½ tuntia julkiseen kulkemiseen. Se, missä kuljen ja miten, ei kuulu sulle.

        Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla.

        "Mielenkiintoista, ettet kuule kakaroitten kiljuntaa. Onhan tuo mainittu jo peruskoulun fysiikan kirjassa, että juuri kakarat pystyvät kehittämään n. 80-100 desibelin melun."

        Eipä taida kakaran meluntuottokyky kovin paljoa aikuisesta ihmisestä poiketa. Kyseisen kyvyn käyttö taas riippuu käytöstavoista ja tarhaikäisten kanssa myös ohjauksesta. Ehkäpä täällä on tarhatätejä, jotka osaavat asiansa. Paljon suurempi ongelma ovat kännykäänsä huutavat aikuiset ihmiset - lähinnä naiset.

        "Ja omalla autolla kulkisin 20 minuutissa sen matkan, mitä menee 1½ tuntia julkiseen kulkemiseen. Se, missä kuljen ja miten, ei kuulu sulle."

        Onhan se hienoa, että pystyt esittämään noin hienon väitteen, muttet todistamaan sitä, kun et halua kertoa missä ja miten kuljet.

        "Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla."

        Niin. Onhan sitä syytä kieltäytyä käyttämästä pääkaupunkiseudun parasta ja tehokkainta joukkoliikennemuotoa, jos joukkoliikennettä inhoaa. Metro - ikävä kyllä - lyö henkilöautotkin keskustaan suuntautuvilla matkoilla.


      • .......
        Joona kirjoitti:

        "Mielenkiintoista, ettet kuule kakaroitten kiljuntaa. Onhan tuo mainittu jo peruskoulun fysiikan kirjassa, että juuri kakarat pystyvät kehittämään n. 80-100 desibelin melun."

        Eipä taida kakaran meluntuottokyky kovin paljoa aikuisesta ihmisestä poiketa. Kyseisen kyvyn käyttö taas riippuu käytöstavoista ja tarhaikäisten kanssa myös ohjauksesta. Ehkäpä täällä on tarhatätejä, jotka osaavat asiansa. Paljon suurempi ongelma ovat kännykäänsä huutavat aikuiset ihmiset - lähinnä naiset.

        "Ja omalla autolla kulkisin 20 minuutissa sen matkan, mitä menee 1½ tuntia julkiseen kulkemiseen. Se, missä kuljen ja miten, ei kuulu sulle."

        Onhan se hienoa, että pystyt esittämään noin hienon väitteen, muttet todistamaan sitä, kun et halua kertoa missä ja miten kuljet.

        "Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla."

        Niin. Onhan sitä syytä kieltäytyä käyttämästä pääkaupunkiseudun parasta ja tehokkainta joukkoliikennemuotoa, jos joukkoliikennettä inhoaa. Metro - ikävä kyllä - lyö henkilöautotkin keskustaan suuntautuvilla matkoilla.

        Kyllä se bussin moottorin melu on yhtä paha melunlähde kuin kakaroiden huudot. Kiva kuunnella moottorin ja parkuvan vauvan duo:ta.


      • dösän käyttäjä
        Joona kirjoitti:

        "Mielenkiintoista, ettet kuule kakaroitten kiljuntaa. Onhan tuo mainittu jo peruskoulun fysiikan kirjassa, että juuri kakarat pystyvät kehittämään n. 80-100 desibelin melun."

        Eipä taida kakaran meluntuottokyky kovin paljoa aikuisesta ihmisestä poiketa. Kyseisen kyvyn käyttö taas riippuu käytöstavoista ja tarhaikäisten kanssa myös ohjauksesta. Ehkäpä täällä on tarhatätejä, jotka osaavat asiansa. Paljon suurempi ongelma ovat kännykäänsä huutavat aikuiset ihmiset - lähinnä naiset.

        "Ja omalla autolla kulkisin 20 minuutissa sen matkan, mitä menee 1½ tuntia julkiseen kulkemiseen. Se, missä kuljen ja miten, ei kuulu sulle."

        Onhan se hienoa, että pystyt esittämään noin hienon väitteen, muttet todistamaan sitä, kun et halua kertoa missä ja miten kuljet.

        "Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla."

        Niin. Onhan sitä syytä kieltäytyä käyttämästä pääkaupunkiseudun parasta ja tehokkainta joukkoliikennemuotoa, jos joukkoliikennettä inhoaa. Metro - ikävä kyllä - lyö henkilöautotkin keskustaan suuntautuvilla matkoilla.

        ""Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla.""

        "Niin. Onhan sitä syytä kieltäytyä käyttämästä pääkaupunkiseudun parasta ja tehokkainta joukkoliikennemuotoa, jos joukkoliikennettä inhoaa. Metro - ikävä kyllä - lyö henkilöautotkin keskustaan suuntautuvilla matkoilla."

        Niin, harva vain tietää sen minkä minä tiedän. Toukokuussa 1982 HKL:n toimistopäällikkö Aalto ja Isännöitsijä Vesterinen ilmoitti Metrovartijoiden kurssilla, että Kulosaaren sillassa on virhe ja siksi sillalla on mm. jarrutuskielto, sillä se voi romahtaa. Siksi sinne ei saanut missään tapauksessa mennä hakemaan esim. eksynyttä ihmistä, kuten lasta, vaan metroilla oli käsky ajaa suoraan yli. Metro otettiin käyttöön 1.6.1982 ja myöhemmin sen vihki käyttöön Presidentti Mauno Koivisto (Rautatientorin asemalla) ja mukana mm. Harri Holkeri.

        Ne, joille olen kertonut, eivät ole uskoneet, vaikka vieressä on ollut muita entisiä metrovartijoita todistamassa.

        Se turvallisuudesta.


      • Joona
        dösän käyttäjä kirjoitti:

        ""Sitä paitsi, en suostuisi kulkemaan metrolla.""

        "Niin. Onhan sitä syytä kieltäytyä käyttämästä pääkaupunkiseudun parasta ja tehokkainta joukkoliikennemuotoa, jos joukkoliikennettä inhoaa. Metro - ikävä kyllä - lyö henkilöautotkin keskustaan suuntautuvilla matkoilla."

        Niin, harva vain tietää sen minkä minä tiedän. Toukokuussa 1982 HKL:n toimistopäällikkö Aalto ja Isännöitsijä Vesterinen ilmoitti Metrovartijoiden kurssilla, että Kulosaaren sillassa on virhe ja siksi sillalla on mm. jarrutuskielto, sillä se voi romahtaa. Siksi sinne ei saanut missään tapauksessa mennä hakemaan esim. eksynyttä ihmistä, kuten lasta, vaan metroilla oli käsky ajaa suoraan yli. Metro otettiin käyttöön 1.6.1982 ja myöhemmin sen vihki käyttöön Presidentti Mauno Koivisto (Rautatientorin asemalla) ja mukana mm. Harri Holkeri.

        Ne, joille olen kertonut, eivät ole uskoneet, vaikka vieressä on ollut muita entisiä metrovartijoita todistamassa.

        Se turvallisuudesta.

        Mitenkäs sitten selität metrojen jarruttelut Kulosaaren sillalla? Kyllähän ne nytkin siinä jarruttelevat heti sillan jälkeen olevan asematyömaan vuoksi.


      • olisikohan
        Joona kirjoitti:

        Mitenkäs sitten selität metrojen jarruttelut Kulosaaren sillalla? Kyllähän ne nytkin siinä jarruttelevat heti sillan jälkeen olevan asematyömaan vuoksi.

        joltakulta unohtunut kertoa uusille kuskeille tuosta vanhasta säännöstä?

        Ja sinä puhut "sillan jälkeen", mutta entä sillalla?

        Se, minkä minä kuulin aikoinaan, kertoi, että sillassa on liian vähän pystytolppia ja tuota siltaa on sen jälkeen korjailtu, mutta en ole huomannut, että olisi tullut yhtään pystytolppaa lisää.

        Ei ole montaa vuotta, kun puhuin yhdelle ihmiselle asiasta ja hän ei ensin uskonut. Meni kaksi päivää, niin hän kertoi minun olleen oikeassa. Oli kuulemma jutellut jonkun kaupungin virkamiehen kanssa.


    • ja seutuliput pois

      Julkiset ovat matkaan kuluvan ajan osalta kilpailukykyisiä vain reitin osuessa sopivasti yksiin jonkin linjan kanssa ja silloinkin ainoastaan ruuhka-aikoina. Iltaisin vuorovälit ovat länsi-Vantaalla tyypillisesti puolen tunnin luokkaa, joten matkaan kuin matkaan pitää laskea keskimäärin varttitunti bussin odottelua. Toki niitä tuleekin sitten 2 tai 3 yhdessä nipussa, mutta siitähän ei ole mitään iloa...

      Etenkin poikittaissuuntaiset reitit (siis muualle kuin Helsingin keskustaan/keskustasta) ovat mallia tuppukylä sightseeing, missä bussi ajaa siksakkia koluten lähiöiden kaikki poikkikadut.

      -> Pidemmille reiteille pitäisi saada pikavuoroja, jotka eivät käy koukkimassa joka ainoan rivi- ja kerrostaloalueen katuja. Nykyinen systeemi on huono sekasikiö; toisaalta ihmisten odotetaan vaihtavan kulkuvälinettä (esim. bussi -> juna), mikä edellyttää pitäviä aikatauluja ja nopeaa syöttöliikennettä, toisaalta bussilinjat ovat mallia "ovelta ovelle" = hitaita.

      Myös nykyinen seutulippusysteemi on onneton. Pahimmillaan yhden minuutin matka voi maksaa seutulipun hinnan (esim. Myyrmäen ja Malminkartanon väli junalla), kun taas halvemmalla sisäisellä lipulla voi huristella tunnin (Vantaan laidalta toiselle). Ei mitään järkeä. Fiksumpi olisi esim. Köpiksessä käytetty ratkaisu, jossa kaupunki on jaettu muutaman kilometrin läpimittaisiin lohkoihin. Hinnoittelu meni tyyliin halvin lippu 2 euroa ja sillä saa matkustaa yhden vyöhykerajan yli. 3 euron lipulla saa matkustaa kahden rajan yli ja se on myös voimassa pidempään jne. Näin maksetaan matkan pituudesta (käytön mukaan) eikä siitä, sattuuko työpaikka olemaan samassa vaiko naapurikaupungissa.

      Nykyinen lippusysteemi on myös liian kallis satunnaiseen käyttöön. Kuukausilippua (tai siis henk. koht. lippua, johon on ostettu käyttöaikaa) voi pitää jopa halpana, jos sitä käyttää päivittäin työmatkoihin ja saa vielä "lisäbonuksena" mahdollisuuden rajoittamattomaan matkusteluun vapaa-aikana. Entäpä, jos työssä tarviikin autoa, ja julkisiin voisi turvautua vai päivänä tai parina viikossa? Kuukausilippu ei enää kannata ja arvolipuillakin parin kilometrin matka maksaa 3,10 e (seutulippu), mikä on yhtä kallista kuin oman auton käyttö (muuttuvat kulut, bensa, renkaat jne., koska auto pitää joka tapauksessa olla). Jos/kun bussia käyttämällä ei säästä rahaa, mutta autoa käyttämällä matkoihin kuluu varttitunti vähemmän per suunta, niin eipä enää kauheasti bussin käyttö motivoi...

      • Hanna Karttunen ins.

        Julkinen ja bussiliikenne sopii niin vallan mainiosti ihmisille joilla on aikaa odotella bussia. Kulkevat joka aamu saman reitin ilman mitään matkatavaroita. Tälläiset esim eläkelläiset ja ihmiset joilla eilo mitään harrastuksia , esim puutarhanlaitto, tai koiraharrastus, myöskään heillä ei ole kotona muuta tekemistä kuin TV:n katselu ja siivoominen ja kaupassakäynti. Jotkut ihmiset joutuvat liikkumaan paikkoihin joihin joukkoliikennettä käyttämällä ja esim. jokunen laukku maukan matkaaminen kestää sen verran että sitten paikalle päästyään ei enää muuta voi tehdäkkään.
        Illalla on omalla utolla kätevää mennä harrastuksiin kun on jo kotimatkalla poikennut supermarketrissa eikä tarvitse tehdä kaikkia ostoksia kalliísta lähikaupasta, kaikilla ei lähikauppa aina ole ihan nurkilla , jos et asu lähiön taajamissa.


    • alemaks..

      Eihän kukaan matkusta edes Oulun ympäristössä bussilla jos ei ole pakko.
      Koskilinjat pitää maksuaan korkealla ja maksaa aikuinen 12km: 3,10€( 18.43mk). Halvemmaksi tulee käyttää omaa autoa.

      • fgfgfgfgfgfgffg

        Auton vuosikulut 2000€/vuosi siihen vielä bensat päälle. Aika monta matkaa voit tehdä koskilinjoilla tuolla rahalla.

        n. 700 matkaa ja päälle bensarahoilla vielä päälle puolet niistä matkoista joita autolla ajaisit.

        Onkohan sitten vielä kausilippuja jotka on edullisempia?


      • lasketaan
        fgfgfgfgfgfgffg kirjoitti:

        Auton vuosikulut 2000€/vuosi siihen vielä bensat päälle. Aika monta matkaa voit tehdä koskilinjoilla tuolla rahalla.

        n. 700 matkaa ja päälle bensarahoilla vielä päälle puolet niistä matkoista joita autolla ajaisit.

        Onkohan sitten vielä kausilippuja jotka on edullisempia?

        Mitkä vuosikulut 2000€. Katsastus ja liikennevakuutus eivät ole tota luokkaa. Jos joku tollo sijoittaa rahansa autoon niin varmasti enemmänkin arvo laskee vuodessa mutta jos auto on vain kulkuväline halvempikin riittää.
        Itse ajelen 20v vanhalla autolla. Huollot eivät ole kovin suuret kun itse remppaan ja työmatka 50 km jää alle 5€/pv. Työajassa säästän yli 1h/pv enkä tarvitse vaihtoja odotella.


      • fgfgffgfgfgf
        lasketaan kirjoitti:

        Mitkä vuosikulut 2000€. Katsastus ja liikennevakuutus eivät ole tota luokkaa. Jos joku tollo sijoittaa rahansa autoon niin varmasti enemmänkin arvo laskee vuodessa mutta jos auto on vain kulkuväline halvempikin riittää.
        Itse ajelen 20v vanhalla autolla. Huollot eivät ole kovin suuret kun itse remppaan ja työmatka 50 km jää alle 5€/pv. Työajassa säästän yli 1h/pv enkä tarvitse vaihtoja odotella.

        Siis lasket säästyneet matka-ajat, mutta et kuitenkaan auton huoltoon kuluvaa aikaa?

        Joukkoliikenteellä tehty matka ei sitä paitsi ole kokonaan hukka-aikaa, vaan sen voi käyttää hyödyksi, toisinkuin autolla ajon tai autonkorjauksen. Voit lukea vaikka aamun lehden, valmistella työpäivää, rentoutua, tai mitä vaan.


      • fgfgfgfgfgfg
        lasketaan kirjoitti:

        Mitkä vuosikulut 2000€. Katsastus ja liikennevakuutus eivät ole tota luokkaa. Jos joku tollo sijoittaa rahansa autoon niin varmasti enemmänkin arvo laskee vuodessa mutta jos auto on vain kulkuväline halvempikin riittää.
        Itse ajelen 20v vanhalla autolla. Huollot eivät ole kovin suuret kun itse remppaan ja työmatka 50 km jää alle 5€/pv. Työajassa säästän yli 1h/pv enkä tarvitse vaihtoja odotella.

        Onpa romu auto, 20 vuotta vanha. Pelittääkö se edes luotettavasti, kun itse huollatkin?

        2000€ saattaa tuossa tapauksessa olla yläkanttiin, mutta 1000€ kaikkiin kuluihin silti.


      • .............
        fgfgffgfgfgf kirjoitti:

        Siis lasket säästyneet matka-ajat, mutta et kuitenkaan auton huoltoon kuluvaa aikaa?

        Joukkoliikenteellä tehty matka ei sitä paitsi ole kokonaan hukka-aikaa, vaan sen voi käyttää hyödyksi, toisinkuin autolla ajon tai autonkorjauksen. Voit lukea vaikka aamun lehden, valmistella työpäivää, rentoutua, tai mitä vaan.

        Muistakaa myös hintalaatusuhde. Auto tulee edullisemmaksi koska edullisuuteen lasketaan myös hintalaatusuhde. Töitä voi joukkoliikennematkan aikana tehdä vain ns. konttorirotta. Isompia koneita käyttävät eivät voi kuljettaa niitä mukanaan.

        Joukkoliikennettä käyttävä on täysin aikatauluista riippuvainen.
        *Esim. tarkoituksena on leipoa pullia. Kananmunat on loppu ja pitäisi hakea kaupasta lisää. Seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua joten "projekti" tyssää siihen
        *Myöhästyt bussista aamulla joten myöhästyt töistä kolme tuntia

        "Siis lasket säästyneet matka-ajat, mutta et kuitenkaan auton huoltoon kuluvaa aikaa? "

        Jos huoltoihin kuluu vaikka 20 tuntia vuodessa¤, tekee 300 matkaa vuodessa ja säästää 2 tuntia per matka¤¤, säästyy 580 tuntia vuodessa.

        ¤) täysin keksitty ajankulutus
        ¤¤) takaisinkin pitää päästä joten ajankulutus ja hinta pitää kertoa kahdella

        Joukkoliikennevälinettä pitää usein myös vaihtaa. Vaihtaminen on sateessa ja pakkasessa inhottava asia. Lisäksi: jos bussit ei pysy aikataulussa, voit myöhästyä jatkobussista tai joutua odottelemaan (sateessa) jatkobussia.


      • pelittää
        fgfgfgfgfgfg kirjoitti:

        Onpa romu auto, 20 vuotta vanha. Pelittääkö se edes luotettavasti, kun itse huollatkin?

        2000€ saattaa tuossa tapauksessa olla yläkanttiin, mutta 1000€ kaikkiin kuluihin silti.

        Merkki on Audi ja yhtään reikää ei löydy ja käynnistyy aina ensi yrityksellä. Yhtenä ammuna vuoden sisään on auto täytynyt jättää kotiin kun virtalukonpohja hajosi eikä osaa saanut 5:30. Auto kävi silloinkin. Kertakaan ei ole jättänyt tien päälle. Silloin harvoin kun bussia käytän, puolet matka-ajasta kuluu pysäkillä vaihtoa odotellessa tai lähtöpysäkillä kun bussi ei tule ajoissa. Toinen tosi ikävä syy olla käyttämättä yleistä ettei tosiaan tee mieli kuunnella alaikäisten kokoaikaista alapään sanojen hokemista ja kiroilemista. Ja mielestäni täydessä bussissa ei ole tunnelmaa.
        (Kerran vuodessa luotettava pieni autokorjaamo tekee katsastushuollon ja osat on silloin se suurin menoerä ei tyhjän laskutus)


      • JBA-831
        ............. kirjoitti:

        Muistakaa myös hintalaatusuhde. Auto tulee edullisemmaksi koska edullisuuteen lasketaan myös hintalaatusuhde. Töitä voi joukkoliikennematkan aikana tehdä vain ns. konttorirotta. Isompia koneita käyttävät eivät voi kuljettaa niitä mukanaan.

        Joukkoliikennettä käyttävä on täysin aikatauluista riippuvainen.
        *Esim. tarkoituksena on leipoa pullia. Kananmunat on loppu ja pitäisi hakea kaupasta lisää. Seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua joten "projekti" tyssää siihen
        *Myöhästyt bussista aamulla joten myöhästyt töistä kolme tuntia

        "Siis lasket säästyneet matka-ajat, mutta et kuitenkaan auton huoltoon kuluvaa aikaa? "

        Jos huoltoihin kuluu vaikka 20 tuntia vuodessa¤, tekee 300 matkaa vuodessa ja säästää 2 tuntia per matka¤¤, säästyy 580 tuntia vuodessa.

        ¤) täysin keksitty ajankulutus
        ¤¤) takaisinkin pitää päästä joten ajankulutus ja hinta pitää kertoa kahdella

        Joukkoliikennevälinettä pitää usein myös vaihtaa. Vaihtaminen on sateessa ja pakkasessa inhottava asia. Lisäksi: jos bussit ei pysy aikataulussa, voit myöhästyä jatkobussista tai joutua odottelemaan (sateessa) jatkobussia.

        "Joukkoliikennettä käyttävä on täysin aikatauluista riippuvainen.
        *Esim. tarkoituksena on leipoa pullia. Kananmunat on loppu ja pitäisi hakea kaupasta lisää. Seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua joten "projekti" tyssää siihen
        *Myöhästyt bussista aamulla joten myöhästyt töistä kolme tuntia"

        Missä seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua?


      • B58
        JBA-831 kirjoitti:

        "Joukkoliikennettä käyttävä on täysin aikatauluista riippuvainen.
        *Esim. tarkoituksena on leipoa pullia. Kananmunat on loppu ja pitäisi hakea kaupasta lisää. Seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua joten "projekti" tyssää siihen
        *Myöhästyt bussista aamulla joten myöhästyt töistä kolme tuntia"

        Missä seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua?

        "Missä seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua?"

        Mitäs jos et kysyisi (taas kerran) tyhmiä?

        Ps. Tietty jos se bussi jonka pitäisi tulla on joku Scanian N113-pommi, niin voihan olla että se ei tule ollenkaan kun bussi on Hinaus-Haapasen perässä menossa kohti Scan-autoa....


      • ......
        JBA-831 kirjoitti:

        "Joukkoliikennettä käyttävä on täysin aikatauluista riippuvainen.
        *Esim. tarkoituksena on leipoa pullia. Kananmunat on loppu ja pitäisi hakea kaupasta lisää. Seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua joten "projekti" tyssää siihen
        *Myöhästyt bussista aamulla joten myöhästyt töistä kolme tuntia"

        Missä seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua?

        .....


      • Joona
        JBA-831 kirjoitti:

        "Joukkoliikennettä käyttävä on täysin aikatauluista riippuvainen.
        *Esim. tarkoituksena on leipoa pullia. Kananmunat on loppu ja pitäisi hakea kaupasta lisää. Seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua joten "projekti" tyssää siihen
        *Myöhästyt bussista aamulla joten myöhästyt töistä kolme tuntia"

        Missä seuraava bussi tulee kolmen tunnin kuluttua?

        Kyllä Suomesta tuollaisiakin paikkoja löytyy. Jopa Helsingissä on tuollaisia liikennöintikatkoja, mutta vain arkiöinä.

        Haja-asutusalueilla ei ole riittävää väestöpohjaa vetovoimaisen joukkoliikenteen tarjoamiseen. Noilla alueilla auto on useimmille välttämätön. Kaupungeissa ja eritoten pääkaupunkiseudulla henkilöautoilulle on todellinen vaihtoehto. Henkilöautoa tarvitsee vain raskaiden ostosten kuljettamiseen ja seudun ulkopuolelle suuntautuvilla matkoilla. Asutuspohjasta riippuen alueelle tulee yleensä riittävän tehokasta joukkoliikennettä. Paras tilanne on ratojen varsilla pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi metrolla matkustaessa ei tarvitse aikataulua tuijotella, kun seuraava juna tulee 4 minuuttia edellisen perässä.

        Joukkoliikenne toimii jo nyt niin hyvin, ettei sillä varsinkaan ruuhka-aikoina häviä ajallisesti juuri yhtään - joillain matkoilla jopa voittaa. Tästä johtuen autoilusta rankaiseminen kilometripohjaisella käyttömaksulla, joka vaihtelee vastaavan reitin joukkoliikennetarjonann mukaan, olisi jo nyt järkevää saasteiden ja melun vähentämiseksi. Lisäksi pääkaupunkiseudulle on suunniteilla huomattava määrä raideliikennehankkeita. Esimerkiksi länsimetro, Kehärata, Pisara, Kruunuvuoren raideyhteys, Töölön Metro, Viikin suunnan raideyhteys, raitiotielinjaston uudistaminen ja laajennus sekä Jokerit toisivat toteutuessaan huimaa parannusta jo nykyiselläänkin suurimmalla osalla matkoista toimivaan joukkoliikenteeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe