Silloin tällöin herää mielenkiintoinen keskustelu siitä, että loiko Jumala kaiken tyhjästä.
1. Moos. jakeessa 2 sanotaan: "Ja maa oli autio ja tyhjä." Se tietysti tarkoittaa sitä, että tämä vastikään luotu maapallo oli siis autio ja tyhjä. Moni luulee sen tarkoittavan, että koko maailmankaikkeus oli tyhjä, mutta siinähän selvästi sanotaan, että "maa oli ..."
Kyseinen maapallo luotiinkin vasta jakeessa 1: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan" joten ennen jaetta 1 ei siis ollut maapalloa ollenkaan, autiotakaan. Eikä taivasta. Raamatussa ei sanota, mitä oli ennen jaetta 1. Ei ainakaan kuuta, tähtiä, maata eikä taivasta.
Koska ei ollut taivasta, todennäköisesti ei ollut enkeleitäkään. Tarina ei myöskään kerro, milloin luotiin Helvetti.
Ehkäpä kaikki mitä oli olemassa ennen jaetta 1 oli Helvetti. Ja Jumala oli sen ainoa asukas.
Master Eq
Alussa Jumala loi ...
3
390
Vastaukset 3
- gabriel
että raamattu alkaa juuri luomiskertomuksella. Se osoittaa, että aihe on tärkeä, sillä muuten voitaisiin väittää vaikkapa, että maailma on kyhätty kokoon ihmiskäsin tai muita villejä teorioita.
Itse asiassa raamatun luomiskertomus muistuttaa hyvin paljon tieteen alkuräjähdysteoriaa, eli kaikki sai alkunsa tyhjästä.
Kysyin juuri eräällä toisella palstalla, kuka tuon luomistarinan on sepittänyt ja milloin ja viitataanko siihen jossain muussa raamatun kohdassa.
Minä en raamatuntutkimuksessani ole päässyt vielä niin pitkälle, että olisin törmännyt helvetti-sanaan. Kuka siis väittää, että helvetti olisi olemassa? - kyseinen kohta
ei puhu tyhjästä luomisesta, vaan tarkoittaa että maa oli kaaoksen vallassa, vailla muotoa, sekaisin. Suomennos ei ole aivan tarkka. Kertomus alkaa siitä kuinka kaaokseen aletaan luoda järjestystä. Miten kaikki oli joutunut epäjärjestykseen, siihen ei oteta kantaa. Raamatussa on viittauksia enkelien kapinaan, mahdollisesti ennen tätä. Pahaa symboloiva käärme sopisi kuvaan.
- Jair
1 Moos. 1:2: "Ja maa oli autio ja tyhjä".
Tätä lausetta edeltävässä jakeessa kerrotaan, kuinka Jumala loi taivaan ja maan. Ei Jumala sitä luonut autiona ja tyhjänä. Jes. 45:18:ssa sanotaan: "Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan - hän on Jumala - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, EI hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti."
Oikea käännös kuuluu: "Ja maa TULI autioksi ja tyhjäksi". Se tuli siksi Jumalan tuomioitten seurauksena. Erittäin tarkka J.B. Rotherhamin englantilainen käännös sanoo "had become" = TULI autioksi. Samoin kääntää ja selittää kohdan F.J. Dake (Dake's annotated reference Bible).
Maan ensimmäinen hallitsija oli Lusifer-niminen enkeliruhtinas, josta on kuvaus Hes. 28:12-15:ssa. Mutta kun hän ylpistyi ja lankesi (Ks. Jes. 14:12-14), Jumalan tuomio kohtasi koko silloista Lusiferin valtakuntaa, ja maa tuli sen seurauksena autioksi ja tyhjäksi. Lusiferin lankeemus oli ensimmäinen lankeemus. Tätä tuomiota kuvataan Jer. 4:23-26:ssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 65968
- 69722
- 133646
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk37635Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️35629- 69616
SAHIMÄKI LOPETA
Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve43581- 43560
Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m112525Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei19500Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k172484Ketä ajattelen
kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v18461Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto62396- 52383
- 17372
- 42368
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)29364Työttömän miehen ihmisarvo
..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline96353YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.
Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene22348Kuhmolaiset valittaa kaikesta
Ootte te kyllä yksiä sanonko mitä... Kaikesta uudesta ja kaupunkia kehittävästå löytyy aina muutama vinkuja kun ei mene9348