Kotitalousvähennyksen jakaminen

Ostoremonttimies

Aloin eilen täytellä veroilmoituksen kotitalousvähennyslomaketta, kun teetettiin kylppäriremontti viime vuonna. Verottajan ohjeissa sanotaan, että kotitalousvähennyksen voi jakaa puolisoiden kesken. Remontin loppulaskusta työn osuus on sen verran iso, että loppusumma menee yli vaikka molemmat saamme maksimivähennykset.

Mikä on oikea tapa täyttää veroilmoitukset? Kirjaammeko molemmat

a) täyden summan kuten laskulla
b) puolet laskun luvuista
c) maksimivähennykseen oikeuttava määrän
d) Muuten, miten?

Ohjeissa ei anneta palikka-ohjetta vähennyksen jakamiseen. Itsestä tuntuu oudolta kirjoittaa lukuja "omasta päästä" - tai siis itse laskea osuuksia työstä kummallekin puolisolle. Silloinhan tositteissa olevat summat ja verottajalle ilmoitetut summat ovat erisuuria.

Selkeämpää olisi, jos kuuluisi täyttää yksi lomake koko työstä ja siihen merkitä, missä suhteessa ja kenen verotuksessa kustannuksia halutaan vähentää.

6

2382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

ottaisin a vaihtoehdon,jos verottaja haluaa lisä tietoja jälkeenpäin niin sitten selvität miten asia on.tuliko koko remontista vain yksi lasku?meidän kylppäri rempasta tuli kolme laskua työvaiheiden mukaan.

• Tapanila

Noin minäkin/mekin teimme. Minun ja vaimon ilmoituksiin laitettiin molemmille se laskussa näkyvä summa eli se kokonaissumma. Kyselköön verottaja, jos ei kelpaa. Kylppärirempan lasku oli joka tapauksessa niin suuri, että molemmille riittää maksimivähennykset.

• Tapanila

Marella, mainitsit tuolla linkittämäsi ketjun lopussa, että maksimivähennykset saisi 1250 euron kuluilla. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska vähennykseksi kelpaa vain 60% maksetuista työkuluista. Omavastuu huomioiden tuon 1150 vähennyksen saamiseen tarvitaan siis noin parin tonnin työkulut.

• Ostoremonttimies
        Tapanila kirjoitti:

Marella, mainitsit tuolla linkittämäsi ketjun lopussa, että maksimivähennykset saisi 1250 euron kuluilla. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska vähennykseksi kelpaa vain 60% maksetuista työkuluista. Omavastuu huomioiden tuon 1150 vähennyksen saamiseen tarvitaan siis noin parin tonnin työkulut.

Alla on kaksi sitaattia vero-ohjeista. Jälkimmäisestä voi tulkita, että ilmeisesti verottaja siirtää yli menevän summan automaattisesti puolison hyväksi, ellei itse jyvitä vähennystä molemmille. Eli näiden perusteella lomakkeen voi täyttää kahdella tavalla: molemmat vaativat osuuttaan omilla lomakkeilla tai toinen kirjaa kaikki kulut ja verottaja siirtää yli menevän vähennyksen toiselle puolisolle.

"Kustannukset jaetaan puolisoille siten kuin he ovat sitä ennen verotuksen päättymistä vaatineet."

"Jos vähennystä tai osaa siitä ei voi vähentää sitä vaatineen puolison veroista, loppuosa vähennetään toisen puolison veroista."

• Tapanila kirjoitti:

kysyjä evästi "meillä on viime vuodelta kotitalousvähennyksiin puolison kanssa täydet 2300 euroa"

Elikkä summa liittyi tähän tapaukseen, jossa vähennyskelpoisia kuluja jo oli maksimimäärä.

Kiitoksia tarkennuksesta, ettei jää kenellekään vahingossa väärä mielikuva vähennyksestä:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      62
      1144
    2. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      70
      1132
    3. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      80
      897
    4. Onkohan nyt niin, että kärvistellään kumpikin tykönämme

Toisiamme miettien ja ikävöiden. Miettien kuinka ihanaa olisi vaan olla sen toisen lähellä.. Mitä luulet mies?
      Ikävä
      46
      790
    5. Siksi meidän suhteesta

Ei koskaan tule mitään. Ei ikinä vaikka rakastettiin toisia. Olet uskomaton valehtelija. Säälin sua että olin niin pakko
      Ikävä
      72
      688
    6. Mä unohdan kyllä

Sut ajallaan. Mitä enemmän aikaa kuluu niin olet muisto. Toki tämä yhteys hankaloittaa mut et sä jaksa kovin pitkään vai
      Ikävä
      25
      687
    7. Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua

Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p
      Ikävä
      53
      680
    8. Syytön mä siihen oon

Että tykkään susta 😘 Hyvää yötä ❤️
      Ikävä
      56
      672
    9. Minulla on edelleen

ikävä sinua mies. En itsekään pysty ymmärtämään, mistä tämä tunne vielä näiden vuosien jälkeen kumpuaa. Olisipa meillä o
      Ikävä
      28
      655
    10. Näin paljon somalian kielen tulkki tienaa

Istu ja hämmästy. Ammatti jota ei edes tarvittaisi Suomessa ilman maahanmuutto bisnestä. Tulkin keskimääräinen palkka ol
      Maailman menoa
      146
      642
    Aihe