Aloin eilen täytellä veroilmoituksen kotitalousvähennyslomaketta, kun teetettiin kylppäriremontti viime vuonna. Verottajan ohjeissa sanotaan, että kotitalousvähennyksen voi jakaa puolisoiden kesken. Remontin loppulaskusta työn osuus on sen verran iso, että loppusumma menee yli vaikka molemmat saamme maksimivähennykset.
Mikä on oikea tapa täyttää veroilmoitukset? Kirjaammeko molemmat
a) täyden summan kuten laskulla
b) puolet laskun luvuista
c) maksimivähennykseen oikeuttava määrän
d) Muuten, miten?
Ohjeissa ei anneta palikka-ohjetta vähennyksen jakamiseen. Itsestä tuntuu oudolta kirjoittaa lukuja "omasta päästä" - tai siis itse laskea osuuksia työstä kummallekin puolisolle. Silloinhan tositteissa olevat summat ja verottajalle ilmoitetut summat ovat erisuuria.
Selkeämpää olisi, jos kuuluisi täyttää yksi lomake koko työstä ja siihen merkitä, missä suhteessa ja kenen verotuksessa kustannuksia halutaan vähentää.
Kotitalousvähennyksen jakaminen
6
2333
Vastaukset
- varmaan
ottaisin a vaihtoehdon,jos verottaja haluaa lisä tietoja jälkeenpäin niin sitten selvität miten asia on.tuliko koko remontista vain yksi lasku?meidän kylppäri rempasta tuli kolme laskua työvaiheiden mukaan.
- Tapanila
Noin minäkin/mekin teimme. Minun ja vaimon ilmoituksiin laitettiin molemmille se laskussa näkyvä summa eli se kokonaissumma. Kyselköön verottaja, jos ei kelpaa. Kylppärirempan lasku oli joka tapauksessa niin suuri, että molemmille riittää maksimivähennykset.
- Tapanila
Marella, mainitsit tuolla linkittämäsi ketjun lopussa, että maksimivähennykset saisi 1250 euron kuluilla. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska vähennykseksi kelpaa vain 60% maksetuista työkuluista. Omavastuu huomioiden tuon 1150 vähennyksen saamiseen tarvitaan siis noin parin tonnin työkulut.
- Ostoremonttimies
Tapanila kirjoitti:
Marella, mainitsit tuolla linkittämäsi ketjun lopussa, että maksimivähennykset saisi 1250 euron kuluilla. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska vähennykseksi kelpaa vain 60% maksetuista työkuluista. Omavastuu huomioiden tuon 1150 vähennyksen saamiseen tarvitaan siis noin parin tonnin työkulut.
Alla on kaksi sitaattia vero-ohjeista. Jälkimmäisestä voi tulkita, että ilmeisesti verottaja siirtää yli menevän summan automaattisesti puolison hyväksi, ellei itse jyvitä vähennystä molemmille. Eli näiden perusteella lomakkeen voi täyttää kahdella tavalla: molemmat vaativat osuuttaan omilla lomakkeilla tai toinen kirjaa kaikki kulut ja verottaja siirtää yli menevän vähennyksen toiselle puolisolle.
"Kustannukset jaetaan puolisoille siten kuin he ovat sitä ennen verotuksen päättymistä vaatineet."
"Jos vähennystä tai osaa siitä ei voi vähentää sitä vaatineen puolison veroista, loppuosa vähennetään toisen puolison veroista." Tapanila kirjoitti:
kysyjä evästi "meillä on viime vuodelta kotitalousvähennyksiin puolison kanssa täydet 2300 euroa"
Elikkä summa liittyi tähän tapaukseen, jossa vähennyskelpoisia kuluja jo oli maksimimäärä.
Kiitoksia tarkennuksesta, ettei jää kenellekään vahingossa väärä mielikuva vähennyksestä:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849