Nykyään on käytössä kaikenmaailman pendoliinoa ja pendoliinoa, nopeutta 200kmh ja etumatkaa, vai onko... Verrataanpa nykyisiä matka-aikoja esimerkiksi vuoden 1991 matka-aikoihin, jolloin suurin osa kalustosta oli "niitä sinisiä" retrovaunuja ja veturitkin niitä kulmikkaita vanhoja sähkövetureita. Aikaa kun kondüktooreilla oli vielä pulisongit ja kunnon vatsa sekä tunkkainen virkapuku.
Verrataanpa matka-aikaa lähtöpaikasta Helsinkiin, vuonna 1991, nykyään, muutos:
Kuopio 4:08, 4:41, 33min
Joensuu 4:34, 4:59, 25min
Mikkeli 2:45, 3:05, 20min
Lappeenranta 2:30, 2:42, 12min
Lahti 1:14, 1:21, 7min
Tampere 1:40, 1:27, -13min
Turku 1:59, 1:44, -15min
Oulu 6:00, 5:44, -16min
Hassua mutta totta. Suureen osaan kaupungeista pääsee nykyään pendoliinollakin (200kmh) paaljon paaaaljon hitaammin, kuin "sinisillä" expresspikajunilla (140kmh) vuonna 1991. Esim Kuopioon ja Joensuuhun paljon mainostetuilla pendoliinoilla menee pyöreästi puoli tuntia kauemmin, kuin vuonna 1991. Kun otetaan huomioon vielä, että nykyäänkin iso osa yhteyksistä on pendoliinoakin hitaampia IC-junia, niin heikompaakin hirvittää. Positiivista on se, että Turkuun Tampereelle ja Ouluun pääsee jo hitusen vuotta 1991 nopeammin, mutta vain pendoliinolla. IC-junat kulkevat Turkuun Tampereelle ja Ouluun edelleen suunnilleen 1991 aikataulujen mukaan.
Nyt sitten syksyllä VR:llä astuu uusi aika voimaan, aikataulut NOPEUTUVAT idän suuntaan!!! Oikoradan myötä pendoliinot pääsevät suunnilleen samaan aikaan Kuopioon ja Joensuuhun, kuin vuonna 1991 "siniset" kiersivät Riihimäen kautta vanhojen veturien vetämänä ja konnarien pulisongien päristämänä. Palataan siis vuoden 1991 aikoihin takaisin, tai hitusen sitä nopeampiin, että se siitä ns "nopeutumisesta". Muisti on lyhyt, vai miten sitä sanotaan....
VR aikataulut ennen ja nyt
5
2964
Vastaukset
- Nimetön
Syitä tuohon matka-aikojen hidastumiseen on useita, mutta tärkeimmät niistä ovat pääradan ruuhkaisuus Helsingin päässä, mikä on pidentänyt muutamalla minuutilla lähes kaikkien vuorojen matka-aikoja. Suurempi syy Itä-Suomen vuorojen hidastumiseen on kuitenkin rataverkon rappeutuminen. Ei siitä ole mitään hyötyä, että käytetään 220 km/h huippunopeudellisia junia, jos rataverkko on asetettu täyteen 120 km/h nopeusrajoituksia. Ehkä sitten joskus 2050, kun rataverkko alkaa vastaamaan Pendolinokaluston tasoa, voidaan huomata matkoa-aikojen nopeutuneen tai sitten junat ovat lopettaneet lopullisesti kulkemisen, kun rataverkon ylläpito todettiin liian kalliiksi.
- poliittisia
vuonna 1991 junien aikataulut olivat nykyistä nopeampia useihin kaupunkeihin. Eräät kaupungit ovat kärsineet junien hidastumisesta huomattavasti, esimerkkeinä Joensuu ja Kuopio. Junien hidastumisen tärkeimmät syyt ovat kulunvalvonnan puute Itä-Suomessa, pysähdysaikojen pidentäminen suurilla asemilla ja aikataulujen yleinen väljentäminen aikataulussa pysymisen parantamiseksi. Junia joudutaan hidastamaan myös tasoristeysten ja ratojen huonokuntoisuuden takia. Oma vaikutuksensa on ehkä ollut myös Jyväskylän ja Jokelan junaonnettomuuksilla.
Toisin sanoen: poliittinen tahto junaliikenteen pitämiseen kilpailukykyisenä puuttuu!- marsu
1990-luvun alussa kaukojunien aikataulut olivat tiukkoja, mutta myöhästymisiä ajettiin kiinni ajamalla reilusti yli sallitun nopeuden. Ei ollut harvinaista että pitkillä suorilla ajettiin venäläisvalmisteisilla SR1 -sähkövetureilla niin kovaa kuin pääsi eli n 160 km/h. Siihen aikaan ei ollut kulunvalvontaa tai vetureissa mitään nopeurajoitinta. Veturissa oli aina 2 miestä ajamassa ja heidän keski-ikä oli lähempänä kolmea kuin viittäkymppiä. Kalusto oli lisäksi suht uutta, viimeiset SR1-veturit ja siniharmaat vaunut olivat valmistuneet 1980-luvun lopussa, ja oli hyväkuntoista, koska VR panosti laatuun, ja oli väkeäkin riittävästi huoltamaan sitä.
Vuonna 1995 Valtionrautatiet yhtiöitettiin eli pirstoutui moneksi eri yhtiöksi päämääränä tuotaa voittoa, ja erikseen perustettiin Ratahallintokeskus -niminen virasto joka edusti atojen omistajaa eli valtiota ja jonka tehtävä oli mm valvoa riippumattomana elimenä rautatieliikenteen turvallisuutta. Tämän seurauksena liikennöintimääräyksiä tiukennettiin, mikä näkyi aikatauluissa. Junaliikennetehtävissä olleita henkilöitä lähti paljon talosta pois tai eläkkeelle, ja vetureita alettiin ajaa yhdellä kuljettajalla.
Jokelan, ja viimeistään Jyväskylän onnettomuuden 1997 jälkeen alettiin perinpohjaisesti selvittää puutteita VR:n turvallisuuskulttuurissa, ja sen seurauksena Ratahallintokeskus määräsi kaikille radoille 120 km/h kattonopeuden muille kuin tärkeimmille IC- ja pendolino-vuoroille. Automaattisen kulunvalvonnan rakentamisen myötä nopeusrajoituksia lievennettiin, mutta pienetkin ylinopeudet tulivat rajoittimien ansiosta mahdottomiksi.
- [IIIIII] --//-- --//-- --//...
VR toteuttaa keskittämispolitiikkaa, jolla osaltaan näivetetään Suomea. Panostukset kohdistuvat vain Helsingin ja muutaman suurimman kaupungin välisiin yhteyksiin, muut saavat tulla toimeen miten tykkäävät. VR, Liikenneministeriö ja RHK ovat kaikki SDP:n käsissä ja kysehän on samasta puolueesta, joka haluaisi lopettaa suurimman osan Suomen kunnista. Eivät asiat vain tapahdu, niiden takana on tällaisia selviä tahtotiloja.
- se menee
Aikoinaan DR13 päästeli menemään urku auki, koko rataosuus suurinta sallittua, eikä paljon löysäilty. Nykyään pendoliino aikana, aikataulut on niin löysät, että asemilla pysähdytään minuutti tolkulla, ja osuuksilla on varaa leikitellä vaihtelevilla nopeuksilla ja silti saapua ajoissa.
Mutta paraneepa liikenteen sujuvuus tuossa kun juna kulkee ajallaan, eikä tarvii yrittää sovittaa väärään rakoon myöhästynyttä junaa. Ja sitten jos pitää sovittaa väärään rakoon, muilla on aikataulullisesti varaa joustaa vähän kun aikataulun kiinniajaminen on mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713