Fiatien takuu nyt 5v

zztap

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=129694

"Delta-Auto ilmoitti tänään iltapäivällä pidentävänsä myymiensä uusien henkilöautojen takuun viiteen vuoteen. Tähän saakka tällainen takuu on ollut vain Kiassa. Nyt sama koskee myös Fiatia ja Ladaa. Takuun takaraja on 150 000 kilometriä."

(koskee myös Alfaa... toisaalta alempana)

"Kun tavanomainen tehtaan takuu (2v) ylittyy, mutta auto on Deltan myöntämän lisätakuun piirissä, verkosto haluaa, että auto huolletaan jossakin Delta-Verkoston huoltokorjaamossa. Huoltopisteitä on maassa yli 30."

53

7092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä juttu

      Tuo on todella hyvä uutinen..

    • asko

      Fiatin heikosta laatumaineesta, josta pari nimimerkkiä jaksaa jankuttaa näillä sivuilla viikosta toiseen jatkuvasti.

      • 30ke budjetilla auton ostoon

        Miten mielestäsi takuun pidennys vaikuttaa laadun paranemiseen?
        On vain valitettava tosiasia, että Fiatin laatu ei ole sieltä parhaasta päästä.
        Minun kohdalla tuo takuun pidennys nosti Croman yhdeksi vaihtoehdoksi, nyt kun uutta autoa olen etsimässä.


      • Ettei tätä viestiäni pidettäisi pahansuopana, sanon heti alkuun, että nykyistä Fiatiani ostaessani arvostin erityisesti Delta-Auton sille antamaa 12 kk:n vaihtoautotakuuta. Autossa ilmeni takuuaikana vain yksi pieni vika, joka korjattiin odottaessa.

        Mutta: Eräällä ostamallani kodin viihde-elektronisella laitteella oli 3 vuoden takuu. Ensimmäisen vuoden aikana korjautin sen kahdesti. Kun se ei sen jälkeenkään toiminut kunnolla, myyjä suostui purkamaan kaupan ja sain koko ostohinnan takaisin. Siitä opin, että pitkä takuu ei sinänsä takaa hyvää laatua vaan vain vapauttaa maksamasta korjaamolaskuja. Piileviä kustannuksia ja harmeja jäi silti runsaasti vikojen selvittelystä, korjaamolle vienneistä ja sijaislaitteen puuttumisesta. Lisäksi laitteen toimimattomuudesta aiheutui vielä välillisiä vahinkoja. Kun laitteen toimintaan ei voinut koskaan luottaa, sillä ei 3 vuoden takuusta huolimatta ollut paljon käyttöarvoa.


      • asko
        30ke budjetilla auton ostoon kirjoitti:

        Miten mielestäsi takuun pidennys vaikuttaa laadun paranemiseen?
        On vain valitettava tosiasia, että Fiatin laatu ei ole sieltä parhaasta päästä.
        Minun kohdalla tuo takuun pidennys nosti Croman yhdeksi vaihtoehdoksi, nyt kun uutta autoa olen etsimässä.

        että aivan huonolle autolle ei voi myöntää 5 v takuuta. Firmahan menisi konkurssiin, jos aivan paska-autolle myöntää takuun ja autot olisivat jatkuvasti pajalla takuun myöntäjän kustannuksella.


      • asko
        Timontti kirjoitti:

        Ettei tätä viestiäni pidettäisi pahansuopana, sanon heti alkuun, että nykyistä Fiatiani ostaessani arvostin erityisesti Delta-Auton sille antamaa 12 kk:n vaihtoautotakuuta. Autossa ilmeni takuuaikana vain yksi pieni vika, joka korjattiin odottaessa.

        Mutta: Eräällä ostamallani kodin viihde-elektronisella laitteella oli 3 vuoden takuu. Ensimmäisen vuoden aikana korjautin sen kahdesti. Kun se ei sen jälkeenkään toiminut kunnolla, myyjä suostui purkamaan kaupan ja sain koko ostohinnan takaisin. Siitä opin, että pitkä takuu ei sinänsä takaa hyvää laatua vaan vain vapauttaa maksamasta korjaamolaskuja. Piileviä kustannuksia ja harmeja jäi silti runsaasti vikojen selvittelystä, korjaamolle vienneistä ja sijaislaitteen puuttumisesta. Lisäksi laitteen toimimattomuudesta aiheutui vielä välillisiä vahinkoja. Kun laitteen toimintaan ei voinut koskaan luottaa, sillä ei 3 vuoden takuusta huolimatta ollut paljon käyttöarvoa.

        sillä osien valmistusvirheet ilmenevät kyllä aika pian käytön jälkeen eikä takuu korvaa normaalin kulumisen aiheuttamia osien uusimisia. Vähän ajavalle pitkä takuu on hyvä asia, koska silloin takuu kattaa myös mahdollisesti vanhenemisesta johtuvat haurastumis- ym. vastaaavt viat, joita muuten ei korvattaisi takuuseen. Pitkän takuun myötä korjauskulut pienenevät, ellei takuun ehtona ole huoltojen teettäminen merkkiorganisaatiolla viiden vuoden ajan ja organisaatio nostaa huoltojen hinnat pilviin.


      • laitettiin

        jo nostettuihin hintoihin sisään.
        Eli ostat itsellesi takuun, vertaa uutta ja vanhaa hintaa.


      • erfsrfjsk
        Timontti kirjoitti:

        Ettei tätä viestiäni pidettäisi pahansuopana, sanon heti alkuun, että nykyistä Fiatiani ostaessani arvostin erityisesti Delta-Auton sille antamaa 12 kk:n vaihtoautotakuuta. Autossa ilmeni takuuaikana vain yksi pieni vika, joka korjattiin odottaessa.

        Mutta: Eräällä ostamallani kodin viihde-elektronisella laitteella oli 3 vuoden takuu. Ensimmäisen vuoden aikana korjautin sen kahdesti. Kun se ei sen jälkeenkään toiminut kunnolla, myyjä suostui purkamaan kaupan ja sain koko ostohinnan takaisin. Siitä opin, että pitkä takuu ei sinänsä takaa hyvää laatua vaan vain vapauttaa maksamasta korjaamolaskuja. Piileviä kustannuksia ja harmeja jäi silti runsaasti vikojen selvittelystä, korjaamolle vienneistä ja sijaislaitteen puuttumisesta. Lisäksi laitteen toimimattomuudesta aiheutui vielä välillisiä vahinkoja. Kun laitteen toimintaan ei voinut koskaan luottaa, sillä ei 3 vuoden takuusta huolimatta ollut paljon käyttöarvoa.

        Olisikohan aika lukea kuluttajansuojalaki takuuvastuun osalta ja ymmärtää lukemansa.


      • kikka

        Ehtona on että auto huoletaan Deltta auton huolossa, kalliilla hinnalla. Jos huolossa vaihdetaan takuuna esim. joku tukivarsi, maksaa se liikkeelle todellisuudessa ehkä 10E ja jos asiakas sen joutuis itse ostamaan hinta varmaan jotain 80E. Tietysti työ päälle jos itse ei kykene vaihtamaan. Ei ne auton osat liikkelle niin kalliita ole.
        Elikkä täys rahastus kikka jolla saadaan asiakkaita kalliiseen huoltoon.
        Fiiatin laatu ei ole viimestenkään erilaisten laatuvertailu tutkimuksissa mukaan parantunut, siellä viimeisten joukoissa edelleen.
        Italialainen muotoilu kyllä on hyvää, kun olisivat tekniiltaaan parempia voisin jopa ostaa.


    • Croma

      ... liittyy olennaisella tavalla laatuun. Eli Deltan tilastot osoittavat, että Fiatit on tehty sen verran hyvin, etteivät tulevat takuukorjauskulut nouse kohtuuttomiksi. Tilastoihin perustuva rahasto tietysti kerätään autojen hinnassa, eihän takuutyötkään ole ilmaisia. Sinällään jo tuotevastuulaki edellyttää, että tuote kestää kohtuullisesti siltä odotettavan käyttöiän, joten takuun laajennus vain helpottaa asiakasta saamaan hänelle lain mukaan kuuluvan palvelun. Mutta kieltämättä tämä on osoitus Fiatin luottamukseen oman laadunparannusohjelman tuloksiin ja varmasti näkyy myyntitilastoissa. Että tojot, koittakaa tulla perässä...

      Ja Härskille: joko olet saanut käsirahan verran fyffeä kokoon Croman ostamista varten? No etpä tietenkään, joten jatka sillä ikälopulla savuttavalla tojollasi vain...

      • petrip

        Ole mitään tekemistä Fiatin laadun kehityksen kanssa, Delta vaan päätti nostaa takuun 5 vuoteen kaikkien merkkiensä osalta, myös Ladan. Fiat vastaa korjauksista ne ensimmäiset 2 vuotta ja seuraavat 3 menee Deltan piikkiin.


      • Sama takuu

        Puhuit tilastoista ym. höpinää eli siis Delta noteraa Fiatin yhtä hyväksi (viattomaksi) kuin Ladankin, antaessaa näille samanlaisen takuun.

        Näinhän se sitten varmaan on. Omallalaillaanhan Fiat on ollutkin ns. länsiautojen Lada. (Pikkuvikainen ja arvoaan nopeasti menettävä, jota käytettynä ei oikein kukaan osta)


      • zztap
        Sama takuu kirjoitti:

        Puhuit tilastoista ym. höpinää eli siis Delta noteraa Fiatin yhtä hyväksi (viattomaksi) kuin Ladankin, antaessaa näille samanlaisen takuun.

        Näinhän se sitten varmaan on. Omallalaillaanhan Fiat on ollutkin ns. länsiautojen Lada. (Pikkuvikainen ja arvoaan nopeasti menettävä, jota käytettynä ei oikein kukaan osta)

        Saman tyypin sama vuodatus jatkuu... Jaksaakohan tuota "messua" kauaa kuunnella?

        Tuo pikkuvikaisuus ei taida olla mitenkään erilainen mihinkään muuhunkaan autoon verrattuna ja esim. Punto säilyttää arvonsa erittäin hyvin.

        Mutta toisaalta, eipä provoilijoille pysty mitään "todistamaan" koska heillä on vain yksi ainut totuus.

        Jotenkin esim. Croman haukkuminen "pikkuvikaiseksi ja ruostepesäksi" tässä vaiheessa auton elinkaarta on lievästi sanottuna turhaa... Ja tätäkin perustellaan ihan vain sen takia kun edellinenkin Croma oli "niin huono". Just joo...

        Siksi sanonkin vain, että "hohhoijaa".

        (ps. ahdistaako jotakuta se, että Ladakin sai 5v takuun? Ei minua ainakaan. Varmaan niitä joiden "merkillä" ei tuota takuuta ole ahdistaa, en minä tätä porukan angstia muuten voi ymmärtää)


      • Nissanisti
        zztap kirjoitti:

        Saman tyypin sama vuodatus jatkuu... Jaksaakohan tuota "messua" kauaa kuunnella?

        Tuo pikkuvikaisuus ei taida olla mitenkään erilainen mihinkään muuhunkaan autoon verrattuna ja esim. Punto säilyttää arvonsa erittäin hyvin.

        Mutta toisaalta, eipä provoilijoille pysty mitään "todistamaan" koska heillä on vain yksi ainut totuus.

        Jotenkin esim. Croman haukkuminen "pikkuvikaiseksi ja ruostepesäksi" tässä vaiheessa auton elinkaarta on lievästi sanottuna turhaa... Ja tätäkin perustellaan ihan vain sen takia kun edellinenkin Croma oli "niin huono". Just joo...

        Siksi sanonkin vain, että "hohhoijaa".

        (ps. ahdistaako jotakuta se, että Ladakin sai 5v takuun? Ei minua ainakaan. Varmaan niitä joiden "merkillä" ei tuota takuuta ole ahdistaa, en minä tätä porukan angstia muuten voi ymmärtää)

        Itse aikaisemmin useita Fiateja omistaneena olen huomannut sellaisen seikan,että parhaita asiantuntijoita ovat ne joilla itsellään ei ole ollut Fiatia.Kaverin kaverilla kyllä joskus.Kuulopuheethan ne ovat uskottavin tietolähde ja siinähän ei tarvitse juurikaan omaa näkemystä. Näillä palstoilla käy sellaisia henkilöitä joiden suuri huvi tuntuu olevan jonkin automerkin mollaaminen.Ne jotka oikeasti neuvoja/apua tarvitsevat kertovat ajavansa Puntolla,Bravalla yms ja kertovatpa vuosimallit yms.tiedot. Valitettavasti sama ilmiö on Skoda ja Nissan palstoilla joista neuvoja ongelmiin kysellyt.


    • joka nyt ostaa

      Ainoo, mikä tympii tässä asiassa on nyt se, että itse ostin uuden Stilon tossa talvella, jossa on kahden vuoden takuu. Eli nyt, joka ostaa jonkun käytetynkin auton Deltasta, on paremmat takuut autossaan, kuin minulla, joka ostin uuden aivan vähän aikaa sitten....Onhan se hienoa, että Fiatille voidaan antaa pitkä takuu, mutta itsellä tulee em. syystä vähän sellainen olo kuin olisi petetty.

      • Täällähän on kerrottu Fiatien hintojen nousseen tuhannella eurolla tällä viikolla. Jos se pitää paikkansa, olet voiton puolella niin kauan kuin sinulta on mennyt alle tuhat euroa sellaisiin korjauksiin, jotka pidennetty takuu korvaisi!


      • nousee, sit ei mitään
        Timontti kirjoitti:

        Täällähän on kerrottu Fiatien hintojen nousseen tuhannella eurolla tällä viikolla. Jos se pitää paikkansa, olet voiton puolella niin kauan kuin sinulta on mennyt alle tuhat euroa sellaisiin korjauksiin, jotka pidennetty takuu korvaisi!

        Onko noitten hinnat sitten noussut, Stilot olivat Deltan sivuilla ainakin vielä saman hintaisia kuin talvella????? (Arvaappas kävinkö heti katsomassa hinnastoa.) Jos ne hinnat oikeasti nousee, sittenhän tuolla ei periaatteessa ole niinkään väliä, jos autossani on lyhyempi takuu, tuskin tuo menopeli heti kahden vuoden jälkeen laukeaa. Ainakin laatu on vaikuttanut kevään aikana ihan hyvältä tossa meidän Stilossa. Ei kitinöitäkään, mitä nyt vähimmillään odotin ensimmäisestä Fiatistani.


      • asko
        Timontti kirjoitti:

        Täällähän on kerrottu Fiatien hintojen nousseen tuhannella eurolla tällä viikolla. Jos se pitää paikkansa, olet voiton puolella niin kauan kuin sinulta on mennyt alle tuhat euroa sellaisiin korjauksiin, jotka pidennetty takuu korvaisi!

        1.000 eurolla. Muut hinnat ovat säilyneet ennallaan. Paljon on syntynyt porua tuosta tonnista.


      • asko kirjoitti:

        1.000 eurolla. Muut hinnat ovat säilyneet ennallaan. Paljon on syntynyt porua tuosta tonnista.

        Keskusteluketjussa "fiattien hinnat nousseet!" pitäisi oikaista, että levitetty tieto on virheellinen. Minulla ei ole tallessa vanhaa hintalistaa, joten en pysty todentamaan.


      • Nimetön

        Ostin punton viime sunnuntaina vanhaan hintaan mutta auton saan tämän kuun lopulla. mahtaakohan mulle sitten tulla toi 5 vuoden takuu? autoahan ei ole mulle vielä toimitettu ja tämä takuu juttu on julkistettu tässä uutta punteroista odotellessa.. auton tosiaan ostin päivää ennen hintojen korotusta. ei sillä niin välijä ole tuleeko 2 vai 5 vuoden takuu autoa ajattelin pitää max 3 vuotta,jos osoittautuu toimivaksi kulkineeks. mulle ton makselu on käytännössä ilmaista koska saan duunista kilometrikorvauksia ja juuri siksi vaihdoin isomman auton tähän puntoon, halpa,näppärä ja taloudellinen.


      • takuun...
        Nimetön kirjoitti:

        Ostin punton viime sunnuntaina vanhaan hintaan mutta auton saan tämän kuun lopulla. mahtaakohan mulle sitten tulla toi 5 vuoden takuu? autoahan ei ole mulle vielä toimitettu ja tämä takuu juttu on julkistettu tässä uutta punteroista odotellessa.. auton tosiaan ostin päivää ennen hintojen korotusta. ei sillä niin välijä ole tuleeko 2 vai 5 vuoden takuu autoa ajattelin pitää max 3 vuotta,jos osoittautuu toimivaksi kulkineeks. mulle ton makselu on käytännössä ilmaista koska saan duunista kilometrikorvauksia ja juuri siksi vaihdoin isomman auton tähän puntoon, halpa,näppärä ja taloudellinen.

        No minulle tehtiin takuupaperit ja huoltosopparit alkavaksi juuri sinä päivänä, kun astelin noutamaan uutta Stiloani. Puntosi voi hyvällä tuurilla ehkä kuuluakkin tohon uuden takuun piiriin.


      • Nimetön
        takuun... kirjoitti:

        No minulle tehtiin takuupaperit ja huoltosopparit alkavaksi juuri sinä päivänä, kun astelin noutamaan uutta Stiloani. Puntosi voi hyvällä tuurilla ehkä kuuluakkin tohon uuden takuun piiriin.

        Takuuhan tosiaan alkaa auton luovutuspäivästä ei tilauspäivästä! joten kaiken järjen mukaan mun uusi punto tosiaan pitäisi kuulua tähän 5 vuoden takuun piiriin! no saa nyt nähdä miten käy..


      • zztap
        Nimetön kirjoitti:

        Takuuhan tosiaan alkaa auton luovutuspäivästä ei tilauspäivästä! joten kaiken järjen mukaan mun uusi punto tosiaan pitäisi kuulua tähän 5 vuoden takuun piiriin! no saa nyt nähdä miten käy..

        ... miten kävi!


      • nimeeeetön
        Nimetön kirjoitti:

        Takuuhan tosiaan alkaa auton luovutuspäivästä ei tilauspäivästä! joten kaiken järjen mukaan mun uusi punto tosiaan pitäisi kuulua tähän 5 vuoden takuun piiriin! no saa nyt nähdä miten käy..

        Jeps, sain uuden fiatin jonka ostin vahalla hinnalla n. kuukausi sitten, ja kas kummaa autoon tuli 5 vuoden takuu heittämällä ei tarvinnut edes kysellä!


    • liike

      Pakon edessä Delta joutuu tekemään tällaisia hölmöyksiä jotka ehkä vievät sen konkkaan myöhemmin. Tosin asiakkaat maksavat enemmän tai vähemmän tämänkin "takuun" hankinta- ja huoltohinnoissa.
      Ja pitää muistaa mikä ero on takuulla ja Delta-takuulla.

      • savuna ilmaan

        Niinpä. Jos herkutellaan ajatuksella, että Delta menisi joskus konkkaan niin sekö siitä viisvee takuusta sitten...


      • Kemu69

        Mitä tuolla tarkoitit? Ei mulla tosin ole tietoa Delta-konsernin taloudellisesta tilasta. Voisitko hieman valaista tietämätöntä.

        Yritystoiminnan tarkoituksena yleensä on tuoda hilloa omistajien taskuihin. Ei tällaisia päätöksiä aivan perstuntumalla tehdä. Yritysten toiminta on nykyään erittäin suunnitelmallista ja laskelmoitua. Tuskin Delta siinä mielessä poikkeaa muista.

        Oikeassa olet siinä että asiakkaat maksavat tämänkin. Mistäpä muualta raha yrityksen kirstuun kilahtaisi ellei asikkaalta.


      • Croma

        ... ihan tosissaan että jollakin automerkillä takuukustannukset putoaisivat taivaasta? Herra varjele, että meitä on moneen junaan... en ikinä uskonu, että NOIN tyhmiä ihmisiä onkaan. Kaikilla autoilla, peusukoneilla jne... takuiden aihettamat kustannukset kerätään tuotteiden hinnoissa!!! Pitäis jo yksinkertaisemmankin tajuta, mutta ei...


      • Tulee vielä kalliiksi

        Juuri tuostahan on kysymys miten kirjoitit. Kyseessä on myyjäliikkeen kalliilla ja omilla huolloilla saatava ns. takuu. Huom! kyseessä ei ole tehtaan takuu eli valmistaelta myy paitsi kallita Fiatteja niin nyt niille kalliita lisähuoltoja ja tarkastuksia jotka kuluttaja maksaa. Huolloillehan on muutenkin kuluttajansuoja takuu eli saman takuun saa kun huollaattaa autoa missä tahansa liikkeessä.


      • onko
        Tulee vielä kalliiksi kirjoitti:

        Juuri tuostahan on kysymys miten kirjoitit. Kyseessä on myyjäliikkeen kalliilla ja omilla huolloilla saatava ns. takuu. Huom! kyseessä ei ole tehtaan takuu eli valmistaelta myy paitsi kallita Fiatteja niin nyt niille kalliita lisähuoltoja ja tarkastuksia jotka kuluttaja maksaa. Huolloillehan on muutenkin kuluttajansuoja takuu eli saman takuun saa kun huollaattaa autoa missä tahansa liikkeessä.

        vainoharhaisuuteen aihetta...

        Meinaan voisi kuvitella että tuo extra 3v takuu pysyy voimassa kun vain hoitaa auton normaalit määräaikaishuollot kuten pitäisikin tehdä.

        Näkemättä takuuehtoja en kyllä alkaisi heti maalailemaan piruja seinille mistään "lisätarkistuksista".


    • 3 vuotta

      Fiatilla on ollut Suomessa muita pidempi takuu aikaisemminkin. Fiat-henkilöautojen takuu oli 1990-luvun loppuvuosina 3 vuotta. Tuohon aikaanhan muiden eurooppalaisten merkkien takuu oli vain 1 vuosi. Eräs mainoslause oli tuolloin "Laatu palkitsee, 3 vuoden takuu".

      Kun EU:n myötä kaikkien uusien autojen takuu piteni kahteen vuoteen, lyheni Fiatin takuu vuodella. Taisi tapahtua joskus 2001-2002 paikkeilla???

      • se oli

        Ostin stiloni v. 2003 ja silloin takuu oli enää 2 v. Edellisen vuoden aikana oli takuu 3 vuotta.


    • Kuluttajansuoja

      Pakko ei ole Deltassa huollattaa takuun säilymiseksi. EU-direktiivin mukaan kuluttajansuojan mukainen takuu tulee tuotteella säilyä myös jos huollot tapahtuvat muissa vapaan kilpailun huoltoyrityksissä kuin myyjäorganisaation omissa paikoissa. Edellytyksenä luonnollisesti on, että takuuhuollot suoritetaan auton huolto-ohjelman mukaisesti.

      Eli Deltan tunnetusti kalliita korjaamoita ei tarvitse käyttää ja takuun tulee silti säilyä. Auton voi huollattaa yleensä n. puolta halvemmalla vaikka Virossa.

      Ellei näin ole syyllistyy Delta tällä kampanjallaan markkinointivirheeseen ja muutoinkin tuolla tempulla saadaan myös huoltoasiakkaita.

      • takuumies

        Tässähän ei ole kyseessä lakisääteinen tuotetakuu, vaan yrityksen omaan markkinointistrategiaan perustuva 2-5v lisäturva, jonka voimassaolin edellytyksenä voi laillisesti olla vaikka pykälä jonka mukaan asiakkaan on seisottava liikkeen edessä käsillään viisi minuuttia joka aamu. Auton voi huoltaa vaikka itse, jos katsoo ettei tuota lisätakuuta tarvitse, eikö niin.


      • Virhevastuumies
        takuumies kirjoitti:

        Tässähän ei ole kyseessä lakisääteinen tuotetakuu, vaan yrityksen omaan markkinointistrategiaan perustuva 2-5v lisäturva, jonka voimassaolin edellytyksenä voi laillisesti olla vaikka pykälä jonka mukaan asiakkaan on seisottava liikkeen edessä käsillään viisi minuuttia joka aamu. Auton voi huoltaa vaikka itse, jos katsoo ettei tuota lisätakuuta tarvitse, eikö niin.

        Lakisääteistä "tuotetakuuta" ei ole olemassa. Valmistajalla/jälleenmyyjällä on virhevastuu eli kaikki takuu-nimellä myytävät palvelut ovat aina lisäarvoa.


    • Pikkuvikainen

      No, tämähän voi tulla kalliiksi lopulta, koska on pakko käyttää 100% tarkkuudella huoltokirjan huollot, ruostesuojaukset alustalle sekä maalipinnalle edellä määrätyin ehdoin.
      Takuu raukeaa jos pesetkin auton väärillä aineilla maalipinnan osalta tai et ihan heti viekkään autoasi merkkihuoltoon kun esim. vkl reissulle olet lähdössä ja jokin vuoto vaikka pienikin ilmenee ja lähdet kuitenkin ja vasta reissun jälkeen otat huoltoon yhteyttä.
      Takuu on sitämyöden ohi siitä asiasta, että se siitä pitkästä takuusta lopulta.

      Takuu ymmärretään väärin yleensä.
      Luullaan että ei tarvitse tehdä mitään ensimmäisenä 5 vuotena kun on takuu, hah hah

      Takuuhuoltoja et voi myöskään teettää reissuilla ihan tuosta vain,kellä vain.
      Voi olla jonoja ainoaan valtuutettuun huoltoon ja se siis jonossa olemiasta vaikka lomareissulla...loma menee rattoisasti silloin varmasti.

      Paras mitä älykäs tekee, niin ostaa kyseisen auton VASTA 5 vuotta vanhana, heh.
      Sen voi viedä mihin huoltoon haluaa jos tarvetta ilmenee, kätevää.

      Jo ennestään kalliille Fiatille tulee kyllä näin lisähintaa mutta hyvä jos tämä lopettaa fiiujan pikkuviat. Mitenkähän ruostekysymys on hoidettu, ruostuville Fiateille pitäisi saada myös hyvä ruostumattomuustakuu kuten esim. Renuilla, joilla se on 12v.

      • asko

        kun ei vielä tiedä takuuehtoja, ei voi kovin paljon spekuloida asialla, onko pitkästä takuusta todellista hyötyä. Varmaankin joissakin tapauksissa on hyötyä. Esimerkiksi M-B:n 30 v koritakuu on merkityksetön, koska auto vaihtaa omistajaa niin monta kertaa takuuaikana, että takuuehdot eivät täyty kyllä yhdessäkään tapauksessa dokumenttien puutteen johdosta.


      • Tempra

        ... nähnyt vuoden 1991 jälkeen valmistetuttua Fiatia, joka olisi ruosteessa? Vertaapa opeliin(!!!), tojooon, maxdaan, relluun tai vaikka itse mersuun ja tule sitten tänne puhumaan!! Mutta älä viitsi ihan paskaa jauhaa, kun tiedät itsekin, että Fiatilla ei ruosteongelmaa ole... ehkä muita ongelmia on ollut, mutta ei sitä.


      • ruostumattomuustakuu

        Ainakin Stilossa - joka on muuten täyssinkitty niin kuin muutkin eurooppalaiset - on 12-vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Niin on muistaakseni Cromassakin, nyky Puntosta en ole ihan varma.


    • Ei kaikki miltä näyttää

      Seuratkaapa samalla huoltohintoja ne nytkään Deltalla ole sieltä halvimmasta päästä ja Fiattiin sisältyy aika paljon huolto-ohjelman mukaisia huoltoja.

      Varmasti takuuhuoltojen hinnat kirivät ylöspäin sillä tuskin muuten liiketaloudellisesti Delta selviää Ladojen ja Fiattien kovasta huolto-korjausurakasta ja asiakkaathan maksavat tämän takuun jo etukäteen esim. Fiattien suht´korkeina myyntihintoina.

      Kaiken kaikkiaan tämä takuujärjestelmä on myyntiorganisaation huoltotakuu - ei tehtaan takuu ja kun luette tulevat takuuehdot, niin ymmärrätte millaiseen korjaamokäyntiohjelmaan joudutte sitoutumaan myös taloudellisesti ja jos jotain sattuu, niin takuuhyötyjen (korvausten) saaminen ei liene helppoa koska tälläisissä myynti-huoltotakuissa on yleensä kovat ja tarkat ehdot. Hyvä sinänsä jos Fiattien laatupuutteet pikkuhiljaa korjautuu, sillä kovasti niistä on jouduttu kärdsimäänkin. Vielä kun saataisiin Fiattien myyntihinnat kilpailukykyiselle tasolle, niin ehkä kauppakin kävisi entistä vilkkaammin.

      • huoltorumba

        "Varmasti takuuhuoltojen hinnat kirivät ylöspäin sillä tuskin muuten liiketaloudellisesti Delta selviää Ladojen ja Fiattien kovasta huolto-korjausurakasta ja asiakkaathan maksavat tämän takuun jo etukäteen esim"
        Tiedätkö monta ladaa on esim myyty tänä vuonna yhteensä? Uusissa Fiateissa on lisäksi paljon vähemmän huollettavaa/korjattavaa kun tekniikka on muuttunut/muuttuu täsyin.


      • asko

        viimeiseen 40 vuoteen.


    • Jere_30

      vai viiden vuoden takuu... so? tarkoittaa sitä että autoo seisoo pajalla niinkuin ennenkin ja takuukorjaukset tehdään kun keretään... samaan aikaan tyytyväinen fiat asiakas tuumaa että millähän sitä takuukorjauksen aika ajellaan...

      nim. kokemusta asiasta

      • Laske rahat

        Fiatin maine aiemmilta ajoilta ei ole kovinkaan hyvä ja nimenomaan laadullisten puutteiden ja huonon kestävyyden vuoksi se näkyy myös keskimääräistä korkeampana arvonpudotuksena joten omistajille Fiateista on loppupelissä tullut kalliita pitää.

        Mitä tämä uusi takuu sitten on kun se on myyjäliikkeen - ei tehtaan - takuu. No huolloissa ja tarkastuksissa käydään tiheään ja se maksaa. Tuskin huimia laatuparannuksia konkurssin partaalla olevalta Fiat tehtaalta voi odottaa mutta Delta varmasti rahastaa hyvin ja takuujuttu on yksi tapa markkinoida tuotetta. Tappiokseen ei liikeyritys takuuta myy, kyllä asiakas loppupelissä maksaa kaiken.

        Tehdastakuulla ja huoltoliikkeen/myyjä takuulla on vissi ero. Joka tapauksessa pitkällä käytöllä automerkin hyvyys tai huonous vasta paljastuu ja "sukuvika" kannattaa kyllä ennakoida.

        Vanha maine panee epäröimään ja minkäänlaisella takuulla sinänsä auton ominaisuuksia ei muuteta miksikään ja niissä eri merkkien kesken on suuret erot.


      • Kemu69
        Laske rahat kirjoitti:

        Fiatin maine aiemmilta ajoilta ei ole kovinkaan hyvä ja nimenomaan laadullisten puutteiden ja huonon kestävyyden vuoksi se näkyy myös keskimääräistä korkeampana arvonpudotuksena joten omistajille Fiateista on loppupelissä tullut kalliita pitää.

        Mitä tämä uusi takuu sitten on kun se on myyjäliikkeen - ei tehtaan - takuu. No huolloissa ja tarkastuksissa käydään tiheään ja se maksaa. Tuskin huimia laatuparannuksia konkurssin partaalla olevalta Fiat tehtaalta voi odottaa mutta Delta varmasti rahastaa hyvin ja takuujuttu on yksi tapa markkinoida tuotetta. Tappiokseen ei liikeyritys takuuta myy, kyllä asiakas loppupelissä maksaa kaiken.

        Tehdastakuulla ja huoltoliikkeen/myyjä takuulla on vissi ero. Joka tapauksessa pitkällä käytöllä automerkin hyvyys tai huonous vasta paljastuu ja "sukuvika" kannattaa kyllä ennakoida.

        Vanha maine panee epäröimään ja minkäänlaisella takuulla sinänsä auton ominaisuuksia ei muuteta miksikään ja niissä eri merkkien kesken on suuret erot.

        "Tuskin huimia laatuparannuksia konkurssin partaalla olevalta Fiat tehtaalta voi odottaa"

        Olet ilmeisesti elänyt uutispimennossa viimeisen vuoden. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin joutavia jorisee.

        Fiateissa oli muuten vastaava kolmen vuoden takuu jo tuossa vuosituhannen vaihteessa. Silloinkin maahantuoja vastasi tuosta kolmannesta vuodesta.

        Itseltäni päsähti Bravosta ilmastoinnin lauhduttajan kenno hieman ennen kuin kolme vuotta tuli täyteen. Takuuseen meni, ilman mitään mutinoita. Miten takuu paremmin voisi toimia?

        Huollattaa voi missä haluaa, se ei vaikuta takuuseen.


      • Puntonen
        Laske rahat kirjoitti:

        Fiatin maine aiemmilta ajoilta ei ole kovinkaan hyvä ja nimenomaan laadullisten puutteiden ja huonon kestävyyden vuoksi se näkyy myös keskimääräistä korkeampana arvonpudotuksena joten omistajille Fiateista on loppupelissä tullut kalliita pitää.

        Mitä tämä uusi takuu sitten on kun se on myyjäliikkeen - ei tehtaan - takuu. No huolloissa ja tarkastuksissa käydään tiheään ja se maksaa. Tuskin huimia laatuparannuksia konkurssin partaalla olevalta Fiat tehtaalta voi odottaa mutta Delta varmasti rahastaa hyvin ja takuujuttu on yksi tapa markkinoida tuotetta. Tappiokseen ei liikeyritys takuuta myy, kyllä asiakas loppupelissä maksaa kaiken.

        Tehdastakuulla ja huoltoliikkeen/myyjä takuulla on vissi ero. Joka tapauksessa pitkällä käytöllä automerkin hyvyys tai huonous vasta paljastuu ja "sukuvika" kannattaa kyllä ennakoida.

        Vanha maine panee epäröimään ja minkäänlaisella takuulla sinänsä auton ominaisuuksia ei muuteta miksikään ja niissä eri merkkien kesken on suuret erot.

        Minulta sippasi tasauspyörästö Deltan 3v takuuaikana ja korjasivat heti. Minulle ei kuluja!


      • Fiat
        Puntonen kirjoitti:

        Minulta sippasi tasauspyörästö Deltan 3v takuuaikana ja korjasivat heti. Minulle ei kuluja!

        Hajos multa Mareasta takuu aikana ja vaihtoivat ilman veloitusta kilsoja oli takana 50.000km.


      • Bravo-01
        Laske rahat kirjoitti:

        Fiatin maine aiemmilta ajoilta ei ole kovinkaan hyvä ja nimenomaan laadullisten puutteiden ja huonon kestävyyden vuoksi se näkyy myös keskimääräistä korkeampana arvonpudotuksena joten omistajille Fiateista on loppupelissä tullut kalliita pitää.

        Mitä tämä uusi takuu sitten on kun se on myyjäliikkeen - ei tehtaan - takuu. No huolloissa ja tarkastuksissa käydään tiheään ja se maksaa. Tuskin huimia laatuparannuksia konkurssin partaalla olevalta Fiat tehtaalta voi odottaa mutta Delta varmasti rahastaa hyvin ja takuujuttu on yksi tapa markkinoida tuotetta. Tappiokseen ei liikeyritys takuuta myy, kyllä asiakas loppupelissä maksaa kaiken.

        Tehdastakuulla ja huoltoliikkeen/myyjä takuulla on vissi ero. Joka tapauksessa pitkällä käytöllä automerkin hyvyys tai huonous vasta paljastuu ja "sukuvika" kannattaa kyllä ennakoida.

        Vanha maine panee epäröimään ja minkäänlaisella takuulla sinänsä auton ominaisuuksia ei muuteta miksikään ja niissä eri merkkien kesken on suuret erot.

        En kerennyt testaamaan takuun toimivuutta 3 vuoden ajalta kun mitään valitettavaa ei ollut eikä ole vieläkään ilmennyt vaikka on jo 155 th mittarissa.


      • Vikalistaa
        Laske rahat kirjoitti:

        Fiatin maine aiemmilta ajoilta ei ole kovinkaan hyvä ja nimenomaan laadullisten puutteiden ja huonon kestävyyden vuoksi se näkyy myös keskimääräistä korkeampana arvonpudotuksena joten omistajille Fiateista on loppupelissä tullut kalliita pitää.

        Mitä tämä uusi takuu sitten on kun se on myyjäliikkeen - ei tehtaan - takuu. No huolloissa ja tarkastuksissa käydään tiheään ja se maksaa. Tuskin huimia laatuparannuksia konkurssin partaalla olevalta Fiat tehtaalta voi odottaa mutta Delta varmasti rahastaa hyvin ja takuujuttu on yksi tapa markkinoida tuotetta. Tappiokseen ei liikeyritys takuuta myy, kyllä asiakas loppupelissä maksaa kaiken.

        Tehdastakuulla ja huoltoliikkeen/myyjä takuulla on vissi ero. Joka tapauksessa pitkällä käytöllä automerkin hyvyys tai huonous vasta paljastuu ja "sukuvika" kannattaa kyllä ennakoida.

        Vanha maine panee epäröimään ja minkäänlaisella takuulla sinänsä auton ominaisuuksia ei muuteta miksikään ja niissä eri merkkien kesken on suuret erot.

        Totta lienee tämä tähänastinen maine ja se kait näkyy jo käytettyjen Fiattien hinnoissakin eli arvo tähän asti on laskenut verrattain nopeasti, verraten vaikkapa volkkariin tai Toyotaan, Nissaniin ym.

        Täällä jotkut kehui takuuta mutta katsokaapa mitä tapahtuu...kuten he keroivat, meni vaihdelaatikko, meni se ja se. Tottakai takuun pitää tuollaiset korvata mutta kyllä tuo että vikoja noin ilmaantuu jo takuuaikana, se kertoo kyllä omaa kieltään tuotteen kokonaislaadusta.

        Lieneekö sitten nämä Suomen kovat talvet, huonot tiet ym. syynä siihen, että Fiat kestää täällä monia nykyautoja heikommin ja vanhenee nopeammin.


      • Kaiken
        Vikalistaa kirjoitti:

        Totta lienee tämä tähänastinen maine ja se kait näkyy jo käytettyjen Fiattien hinnoissakin eli arvo tähän asti on laskenut verrattain nopeasti, verraten vaikkapa volkkariin tai Toyotaan, Nissaniin ym.

        Täällä jotkut kehui takuuta mutta katsokaapa mitä tapahtuu...kuten he keroivat, meni vaihdelaatikko, meni se ja se. Tottakai takuun pitää tuollaiset korvata mutta kyllä tuo että vikoja noin ilmaantuu jo takuuaikana, se kertoo kyllä omaa kieltään tuotteen kokonaislaadusta.

        Lieneekö sitten nämä Suomen kovat talvet, huonot tiet ym. syynä siihen, että Fiat kestää täällä monia nykyautoja heikommin ja vanhenee nopeammin.

        Mitä täällä kirjoitetaan.Fiat on mainettaan parempi auto. Oma kohtaisia kokemuksia,yhdeksäs fiatti tällä hetkellä.


      • Bravo-01
        Kaiken kirjoitti:

        Mitä täällä kirjoitetaan.Fiat on mainettaan parempi auto. Oma kohtaisia kokemuksia,yhdeksäs fiatti tällä hetkellä.

        Tuo vikalistamies kyllä uskoo asiaansa kun on varmaan kirjoitellut tälle palstalle monet kerrat.Itsellä varmaan on jokin ruosteinen aasian ihme ja kiukuspäissään purkaa tuntojaan täällä.


      • Toimii kyllä
        Bravo-01 kirjoitti:

        Tuo vikalistamies kyllä uskoo asiaansa kun on varmaan kirjoitellut tälle palstalle monet kerrat.Itsellä varmaan on jokin ruosteinen aasian ihme ja kiukuspäissään purkaa tuntojaan täällä.

        Kukapa ei omaansa kehuisi, yleisesti ottaen nämä Brava/Bravot/Mareat eivät suuria ylistyslauluja saa toki fiiumiehet niitä yrittää kehua...

        Niin se testi;
        Vie se 01-mallinen Bravosi johonkin merkkiliikkeen ulkopuoliseen autoliikkeeseen ja tiedustele, että paljonko siitä maksetaan?
        Vertaa sitten summaa sijoittamaasi pääomaan jonka autosta uutena maksoit.
        Tulet hämmästymään kuinka paljon autosi arvo on pudonnut ja kuinka vähän siitä enään saa. Siitä näkyy kyllä merkin (Fiat) arvostus ja se kertoo myös tuosta laadusta paljon. Eikä tämä testi maksa mitään!!!
        Uskallatko?


      • ihan sama
        Toimii kyllä kirjoitti:

        Kukapa ei omaansa kehuisi, yleisesti ottaen nämä Brava/Bravot/Mareat eivät suuria ylistyslauluja saa toki fiiumiehet niitä yrittää kehua...

        Niin se testi;
        Vie se 01-mallinen Bravosi johonkin merkkiliikkeen ulkopuoliseen autoliikkeeseen ja tiedustele, että paljonko siitä maksetaan?
        Vertaa sitten summaa sijoittamaasi pääomaan jonka autosta uutena maksoit.
        Tulet hämmästymään kuinka paljon autosi arvo on pudonnut ja kuinka vähän siitä enään saa. Siitä näkyy kyllä merkin (Fiat) arvostus ja se kertoo myös tuosta laadusta paljon. Eikä tämä testi maksa mitään!!!
        Uskallatko?

        Itselläni Stilo toimii täysin moitteetta ja itse asiassa ei kiinnosta, paljonko siitä saan, kun siitä päätän joskus luopua, se kärsitään mitä kärsitään. Myöskään naapurien kommentit eivät kiinnosta, koska olen itse tyytyväinen autooni. Edellisestä autostani, ei ikälopusta Volkkarista luovuin aivan kivuttomasti ja kuuluihan se siihen surullisen kuuluisaan VW vaihdelaatikkovika-riskiryhmään. Ei siitäkään tuntunut voitolle kaupoissa pääsevän vaikka oli ns. laatuauto. Semmoista se autoilu on. Pääasia, että itse on tyytyväinen, turha toisten neuvoja on liian tosissaan alkaa kuuntelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      2940
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2243
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      55
      2171
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2084
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1549
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1439
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1382
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      57
      1319
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1133
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1053
    Aihe