Mistä henk. koht. koulunkäyntiavustaja????

aran pojan huolestunut äiti.

Olen 10 vuotiaan ADHD pojan äiti ja kirjoitan lastani kuunnellen ja hänen sekä toisten samanikäisten turvallista koulutietä ajatellen. Koulutie ei ole ollut helppo, eikä ilmeisesti koskaan helpommaksi muutukkaan mikäli joutuu yksin pärjäämään ongelmiensa kanssa.On ADHD,MOTORISET VAIKEUDET, KEHITYSVIIVE. Lapselleni olisi kuulunut jo ekalle luokalle henk. koht. koulunkäyntiavustaja,ja tästä oli myös lääkärinlausunto jossa luki,että: henk. koht. koulunkäyntiavustaja ja pienluokkasiirto VÄLTTÄMÄTÖN , jotta poikani pystyisi kykyjensä ja tasonsa mukaiseen opiskeluun. No siirto tapahtui vaan eipä tuota avustajaa tullut. Tai tuli, mutta jannun nimike muuttuikkin viikkojen kuluessa ja eri palavereisa ties miksikä avustajaksi. Ensiksi hän oli henk. koht. Mutta sitten kohta samassa palaverissa luokka - avustaja tai ihan vaan yleisavustaja joka juoksi muittenkin luokkien tarpeitten mukaan. Kysynkin tässä, että eikös henk. koht. koulunk. avustaja ole HENK.KOHT? Eli jos pojallani on koulua 9 - 15 niin tämä henk. koht. koul.avust. on poikani kanssa koko se ajan, eikä esim. lähde toisen luokan / pienryhmän kanssa uimaan, liikuntatunnille tai retkille? 3 vuotta olen siis avustajan tarpeesta keskustellut ja virsi on aina sama opettajan puolelta: luokkaan EI MISSÄÄN NIMESSÄ oteta lisää avustajia ( 1 luokka-avustaja on) eikä lastani mikään vaivaa. Pojalla ei vaan PÄÄ KESTÄ. Opettajan mielestä lapsi ei kuulu edes hänen luokkan, eikä pojalla mitään ongelmia ole jotka ADHD selittäisi. Lapsellani ei voi olla ADHDtä koska, HÄN EI OLE TYHMÄ EIKÄ KÖMPELÖ, poikani on vaan tunne-elämältään häiriintynyt,TAHALLEEN KIUSAAVA, MÖLISEVÄ ja KIROILEVA LAPSI sanoo opettaja..Mitähän nuo kirjaimet ADHD pitää sisällään? Niin ja onhan se kurjaa kun luokassa on ääntä. Ei tule sitä HILJAISTA luokkaa ensi lukuvuodeksikaan.
Haluaisin tietää millainen on normaali pien- erityisluokka jos kerta ääntä, eikä omaa mielipidettä saa/ voi sanoa ilman, että joutuu luokasta ulos tai kuulee käyttävänsä henkistä väkivaltaa. Onko se henkistä väkivaltaa, jos sanot luokkakaverillesi, ettet halua istua hänen vieressä?Minusta se on mielipide, johon jokaisella on oikeus.Haluaisin tietää myös millaisilla perusteilla sen henk. koht. koulunkäyntiavustajan saa? Luulisi,että tarve on kuitenkin osoitettu jos opettaja pystyy sanomaan ettei kerkee,ei pysty valvomaan ja olemaan kontrollina poikani mukana. Kuka siis turvaa myös minun lapselleni turvalliset välitunnit. siirtymätilanteet ja on tukemassa sitä positiivista minäkuvaa jos opettajakaan ei kerkee? Niin ja kuka ottaa huomioon kaikki ne pienet asiat, joilla tunilla oloa ja oppimista voitaisiin helpottaa jos kerta opettajakaan ei kerkeä olemaan neuvomassa ja kontroloimassa impulsialtista lasta.Luokassa 12 oppilasta. Luulisi että se henk.koht. koulunkäyntiavustaja toisi helpotusta myös luokkatilanteeseen,välitunneille,ruokailuun siirtymätilanteisiin ja oppimiseen. Niin ja saattaisipa poikani karkailut koulusta loppua jos tuntisi olonsa hyväksytyksi ja olisi joku, joka myös häntä tukisi.En kai se minäkään voi ottaa poikaa koulusta kotia kun opettaja ei jaksa tai kykene (ollaan meillä kotikoulussa oltukkin yksi lukukausi ja kas kummaa, hyvin meni ja hienosti teki hommia ja oppi enemmän kuin olisi ollut tarpeen.Opettajana toimin minä.) Leipä kotipöytään olisi saatava, vaan mites olet töissä kun koko ajajn on jotain "ongelmia" ja on jäätävä pois. Milloin on poika karannut välitunnilta, milloin taas sylkäissyt maahan ja haukkunt ja nakellut kirjoja, tapellut tai jättänyt syömättä, milloin "meinannut ottaa kiven ja yrittää heittää sillä naapuriluokan poikaa" HUOM MEINANNUT!!! Vaan ei ottanut. On se kumma kun sairaalakoulussa ei näitä ongelmia ollut. Joka lapsella olikin myös avustaja, jotka sitä vaan tarvitsi. Koulusta tuli reissarissa myös ne iloiset viestit kotia ja opettaja oli silminnähden ylpeä jokaisen oppilaan onnistumisesta ja kertoi se myös. Eipä hakannut minunkaan poikani päätään lattiaan tai raivonnut vaikeita läksyjä. Mutta se onnellinen jakso jäi pian taakse.Kiitos siitä 8 viikosta sairaalakoulusssa, jonnekkin maamme laitamille =) Arki siis koitti ja lapsen itsetunto on pikkuhiljaa syöty koulun osalta!!!!
Koita tässä sitten luoda lapselle hyvää elämää kun joka VI**N koulupäivä saa kuulla olevansa ties mitä ja haukkujina on oman koulun oppilaat. Ja kun poika menee "koulussa opitun kaavan" mukaan kertomaan opettajalle niin kukaan ei usko eikä haukkumista ole tapahtunut. Näin meillä. Vielä olisi 6 luokkaa jälellä.... kyllä se viha se kasvaa kun ruokkijoita on noinkin paljon. En sano, että poikani olisi mikään pulmunen, mutta aloittajana riidoissa hän ei ole, on sen verran arka kuitenkin ja saa olla yksinään välitunnit. Kukaan ei välitä mennä edes kysymään mitä kuuluu. Saati sitten jos pari koulun HYVÄÄ poikaa käy haukkumassa lenkkarit ja vaatteet ihan vaan ohi kävellessä. Eihän sitä kukaan kuule. Mutta ootappa kun poikani puolustautuu kiroomalla ja haukumlla niin jo on palaveri pystyssä. Niin vaan kaatuu kaikki pienen pojan, jo kertaalleen potkituille hartioille. MISTÄ APUA JA KUKA MAKSAA kun ne määrärahat koulusta ei riitä? Mitä niissä erityis / pienluokissa pelätään, ettei ulkopuolinen apu ole tervetullut? Liekkö opettajilla itsellään virkaintohulluus ja asennevamma sekä oppilaisiin, heidän vanhempiinsa ja tietoihin oman lapsensa terveydentilasta.Luulisi, että vanhemmat ovat asiantuntijoita omien lapsiensa ongelmissa, erityistarpeissa ja selviytymiskeinoissa, mutta ei täällä. Vanhemmat ei saa tietää tai osata muuta ku nyökytellä ja mielistellä opettajaa. Mitä enemmän olet JOO JOO ja NIIN OPETTAJA, sitä varmemmin saa lapsesi tehdä asioita joita ei kukaan näe. Onhan hän opettajan perhetutun poika tai tyttö,ei kai hän nyt sentään. Minä en sitä osaa ja siksi varmaan tilanteemme onkin näin hankala. Onneksi on olemassa niitä hyviäkin ja yhteistyökykyisiä kouluja ja opettajia. Onnea kaikille vanhemille joiden lapsilla on ihana ja ymmärtäväinen opettaja. Meiilä ei sitä kyllä ole. Hän on ollut yli 20 vuotta erityisopettaja, hän kyllä tietää. Mutta onko enää kykeneväinen se onkin eriasia.
Leipä happanee hitaasti.....

5

1787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jane

      Nyt menet rehtorin puheille tässä asiassa. Jos lapsen katsottu tarvitsevan henkilökohtaista avustajaa, niin sellainen pitää myös saada. Ja se nimenomaan tarkoittaa avustajaa, joka on poikasi kanssa koko koulupäivän ajan eikä juokse muissa hommissa (se puolestaan on kouluavustaja, joka näin tekee).

      Koululla on velvollisuus tarjota pojallesi paremmat oltavat kuin mitä nyt on annettu. Oletettavasti pojalla on HOJKS, joten nyt sinne kirjaamaan selkeämmin se mitä sinä vanhempana haluat. Tuo henkinen kiusaaminen täytyy saada ainakin loppumaan, niin muiden oppilaiden kuin OPETTAJANKIN taholta.

      • autistin äiti

        En lukenut alkuperäisen tekstiä kokonaan mutta teillä on varmaan joku oma lääkäri jonka luona käytte esim. kerran vuodessa? Ota yhteys tähän lääkäriin tai jos teillä on ns. oma hoitaja sairaalan osastolla niin häneen ja kerro asia! Saa lääkäri vaikka soittaa sinne koululle ja sanoa suorat sanat!
        Meillä oli ennen myös pojan avustajan kanssa sama homma päiväkodissa.. hän ei ollu henkilökohtaisen avustajan nimellä vaan ryhmäavustajana ja teki paljon muutakin kuin oli auvusti poikaamme. Nyt hänellä on oikea oma avustaja ja tosi hyvin on mennyt!


    • adha:n äiti myös

      Kannattaa ottaa yhteyttä myös koulutoimistoon. Mahtavatko olla tietoisia koulun, rehtorin ja ko. opettajan toimintavoista?
      Kaupungin / kunnan voi haastaa myös oikeuteen laillisen avun laiminlyömisestä, varsinkin kun tapauksessanne ns. apu on väärinsuunnattuna.

    • omppu

      Katsoppa ADHD liiton sivuja. Kysymyksiä palstalla on joitakin neuvoja avustaja asioista.

    • tärkeitä myös

      Omalla pojallani hommat alkoivat henk. koht. avustajan myötä mennä päin v****a. Koulutyöhön keskittyminen toki parani, kun koko ajan oli joku vieressä vahtimassa (ja jota poikani sai vedättää...), mutta sosiaalisuudessa ja omatoimisuudessa poika taantui todella paljon. Normaali kanssakäyminen oman ikäisten lasten kanssa väheni huomattavasti, kun avustaja oli liian paljon läsnä. Omasta mielestäni sosiaalisten taitojen oppiminen on todella tärkeää ja oppimista ei tapahdu, jos aikuinen on koko ajan ohjaamassa tilanteita. Yhden lukuvuoden jälkeen minä vaadin, että pojallani ei enää missään tapauksessa ole avustajaa, onneksi ope oli samaa mieltä. On nyt vähitellen oppinut ihan itse sosiaalisia taitoja muiden lasten kanssa olemalla ja sillä, että ollaan opettajan kanssa sovittu tiukat, johdonmukaiset säännöt, joista molemmat pidämme kiinni. Omalla pojallani on vaikea ADHD, mutta ei tulisi mieleenikään, että vaatisin, että hänen pitää saada olla luokassa äänessä milloin haluaa ja riehua siellä, vaikka erityisluokassa onkin. ADHD on käyttäytymisen syy ja se pitää ymmärtää, mutta se ei tarkoita sitä, että sen mukanaan tuoma käyttäytyminen vai hyväksytään ja sitä hyssytellään. Kyllä minun lapseni tulee saada huonosta käytöksestä rangaistus siinä missä muidenkin lasten oli syy mikä tahansa. Jonain päivänä hän on rikosoikeudellisessa vastuussa, oli hänellä diagnoosia tai ei. Oletko miettinyt, että milloin lapsesi sitten olisi valmis tulemaan toimeen sosiaalisissa tilanteissa ilman avustajaa? 12-vuotiaana? 15-vuotiaana? 20-vuotiaana? 48-vuotiaana?

      Ja mitä tuohon henkiseen väkivaltaan tulee, niin olen kyllä täsmälleen samaa mieltä opetajan kanssa siitä, että tuollaiset kommentit on kitkettävä oppilailta pois. Mihin vedät mielipiteen ilmaisun ja kiusaamisen rajan? Onko sinusta ok, jos joku sanoo sinun pojallesi, ettei halua istua tämän vieressä? Entäs jos joku sanoo lapsellesi, että tämä on idioottimainen, ruma ja läski? Eikös sekin ole mielipiteen ilmaisua?

      En väitä, että koulussa olisi kaikki kunnossa, mutta mielestäni myös omassa asenteessasi on korjaamisen varaa. Ei diagnoosi tarkoita sitä, ettei lapselta saisi vaatia hyvää käytöstä.

      Ps. luokkakoosta sen verran, että joko poikasi ei ole virallisessa erityisluokassa tai sitten kunta rikkoo luokkakoossa lakia. Sopeutumattomien erityisluokkaopetuksen (=pienluokka) luokkakoon maksimi on 10 oppilasta ja muun erityisopetuksen 8 oppilasta. Tämä ei ole kuntakohtaista.

      Terv. 3 lapsen kotiäiti

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9404
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2940
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      40
      2726
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2581
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1985
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1882
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1836
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      51
      1382
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1244
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe