Asuntolainaa haaveilen

samuraiJade

Asuntolaina suunnitteilla.
Vaan nauretaanko minut pankista ulos.
Ei säästöjä, ei takaajia ja velkaa tällä hetkellä n. 5000 €.
Bruttotulot kuukaudessa 2500€, vakituinen työpaikka ollut 6 vuotta ja ikää on 25.v

Onko mitään saumoja saada lainaa?

10

3313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saumaa

      nykyään asuntolainaa saa ilman säästöjä tai takaajia, kunhan tiedot on kunnossa ja säännölliset tulot.

    • Velaton

      Sinulla on ollut vuosikausia vakituinen työpaikka, mutta mitään ei ole jäänyt säästöön. Päinvastoin, velkaa on jo valmiiksi. Tuohon yhtälöön kun lisätään sata tonnia asuntolainaa, tulet olemaan tiukalla.

      Yritä nyt ensin maksaa entiset viisituhatta pois, niin näet mitä velanhoito käytännössä on. Ja jos tuntuu vaikealta, niin anna koko jutun olla ja jatka kädestä suuhun elämistä. Kalliiksihan vuokra-asuminenkin tulee, mutta ei sekään ole mukavaa, että joutuu pihistelemään luonteensa vastaisesti.

      • samuraiJade

        En suinkaan ole elänyt lädestä suuhun, päinvastoin.
        Jos jättäisin kaikki turhuudet, ulkona syömiset jne pois tai edes vähentäisin niin varmasti jäisi säästöön joka kuukausi edes pieni summa.
        Ihan itsestä se kiinni on.

        Lähinnä nyt kyselin omaa lähtökohtaani siinä asiassa että kannattaako sinne pankkiin edes mennä vai tyrmätäänkö minut heti.

        Takaajia ei ole mahdollista saada ja säästöjä saisin kyllä varmasti kasaan muutamassa vuodessa jonkun verran. Se että maksan nyt jo 600€ vuokraa tuntuu minusta niin älyttömältä kun samalla summalla maksaisin omaa asuntoa.


      • Velaton
        samuraiJade kirjoitti:

        En suinkaan ole elänyt lädestä suuhun, päinvastoin.
        Jos jättäisin kaikki turhuudet, ulkona syömiset jne pois tai edes vähentäisin niin varmasti jäisi säästöön joka kuukausi edes pieni summa.
        Ihan itsestä se kiinni on.

        Lähinnä nyt kyselin omaa lähtökohtaani siinä asiassa että kannattaako sinne pankkiin edes mennä vai tyrmätäänkö minut heti.

        Takaajia ei ole mahdollista saada ja säästöjä saisin kyllä varmasti kasaan muutamassa vuodessa jonkun verran. Se että maksan nyt jo 600€ vuokraa tuntuu minusta niin älyttömältä kun samalla summalla maksaisin omaa asuntoa.

        Pankkihan sen kertoo miten suhtautuu, mutta tilanteessasi minä en vielä lähtisi kysymään. Voivat nimittäin vastata myönteisesti ja mitäs sitten?

        Ilman omarahoitusta on vaikea saada lainaa. Valtiontakaus on olemassa, mutta silti pitäisi olla 15 % säästössä. Jos tämän osuuden järjestelee pankin avulla, siitä tulee erittäin kallista rahaa. Eikä sinulla ole minkäänlaista puskuria hintojen laskua tai koron nousua vastaan. Puhumattakaan mahdollisesta työttömyydestä.

        Itsestähän elämäntapa on kiinni, mutta jos toteutat säästämistä vasta pakon edessä, elämästä tulee aika vastenmielistä. Emme me kaikki ole pihejä luonteita, joille köyhäily sopii. Siksi kehottaisin kokeilemaan ensin, ennen kuin teet sitoumuksen 20 vuoden velkavankeudesta.

        Ja kyllä, minulla on asuntolainaa, mutta ei alussakaan kovin paljon eikä enää kovin pitkäksi aikaa. Riskivaihe on ohitettu kauan sitten, jos sitä koskaan olikaan. 100 prosentin lainassa riskivaihe kestää pitkään ja laina lyhenee alussa tuskallisen hitaasti. Sinäkin pärjäät, jos mikään vaaroista ei toteudu, mutta sitähän ei kukaan pysty takaamaan.


      • sakeus
        Velaton kirjoitti:

        Pankkihan sen kertoo miten suhtautuu, mutta tilanteessasi minä en vielä lähtisi kysymään. Voivat nimittäin vastata myönteisesti ja mitäs sitten?

        Ilman omarahoitusta on vaikea saada lainaa. Valtiontakaus on olemassa, mutta silti pitäisi olla 15 % säästössä. Jos tämän osuuden järjestelee pankin avulla, siitä tulee erittäin kallista rahaa. Eikä sinulla ole minkäänlaista puskuria hintojen laskua tai koron nousua vastaan. Puhumattakaan mahdollisesta työttömyydestä.

        Itsestähän elämäntapa on kiinni, mutta jos toteutat säästämistä vasta pakon edessä, elämästä tulee aika vastenmielistä. Emme me kaikki ole pihejä luonteita, joille köyhäily sopii. Siksi kehottaisin kokeilemaan ensin, ennen kuin teet sitoumuksen 20 vuoden velkavankeudesta.

        Ja kyllä, minulla on asuntolainaa, mutta ei alussakaan kovin paljon eikä enää kovin pitkäksi aikaa. Riskivaihe on ohitettu kauan sitten, jos sitä koskaan olikaan. 100 prosentin lainassa riskivaihe kestää pitkään ja laina lyhenee alussa tuskallisen hitaasti. Sinäkin pärjäät, jos mikään vaaroista ei toteudu, mutta sitähän ei kukaan pysty takaamaan.

        Minulla on 100% pankin myöntämä asuntolaina.15% valtiontakausta ja 15% täytetakausta.Tämä täytetakauslaina on vain 0,5% kalliimpaa; prosentit ovat 2,6 ja 3,1.Ensin maksan 3:ssa vuodessa kalliimman lainan pois ja sitten 13:ssa vuodessa tuon toisen.Eli on varauduttu myös koron nousuun tuolla maksuajalla.


      • Zola
        samuraiJade kirjoitti:

        En suinkaan ole elänyt lädestä suuhun, päinvastoin.
        Jos jättäisin kaikki turhuudet, ulkona syömiset jne pois tai edes vähentäisin niin varmasti jäisi säästöön joka kuukausi edes pieni summa.
        Ihan itsestä se kiinni on.

        Lähinnä nyt kyselin omaa lähtökohtaani siinä asiassa että kannattaako sinne pankkiin edes mennä vai tyrmätäänkö minut heti.

        Takaajia ei ole mahdollista saada ja säästöjä saisin kyllä varmasti kasaan muutamassa vuodessa jonkun verran. Se että maksan nyt jo 600€ vuokraa tuntuu minusta niin älyttömältä kun samalla summalla maksaisin omaa asuntoa.

        Eli jos olet ensiasunnon ostaja (alle39) niin saat lainaan valtiontakauksen, enpäs muista tarvitsiko siihen pääomaa mutta muistaakseni se ei ole välttämätöntä.


    • dada

      meillä sama tilanne, pari vuotta vanhempia kyllä ollaan ja velkaa ei ole, mutta lainaa haettiin vain noin 40% asunnon myyntihinnasta, loput rahoitettiin säästöillä joita jää vielä ylikin. Ne loput säästöt on tietysti houkuttelevia pankin sijoituspalveluille, joten me noilla tiedoilla ollaan tilanteessa että pankit kilpailevat meistä.

    • Sadantonnin lainan korko ja lyhennys tekevät annuiteettina noin 530 € kuukaudessa, kun korko on 4 %, maksuaika 25 vuotta, 2 vuotta lyhennysvapaata ensin. Lyhennysvapaan aikana kustannus on noin 167 €/kk. Asuntolainan korkovähennysoikeus huomioonottaen todellinen kustannus on noin 120 €/kk ja lyhennys mukaanlaskien noin 483 €/kk.

      Eiköhän se jostakin pankista onnistu. Käy kysymässä kaikista jotka tulevat kysymykseen.

    • on ehkä

      Kysymys ei ole myönnetäänkö lainaa vaan sinun maksukyvystä. Hoida nyt ensin kulutusluottosi, elä pienellä rahalla vähän aikaa ja katso miltä maistuu. Jos maksat 200€ omasta, niin rahaa jää 400€ korkoihin ja lyhennyksiin nykyisellä kulutuksella, ota laskin käteen ja mieti miten pitkän laina-ajan tarvitset ja haluatko sellaiseen.

    • Petteri2

      Kyllä tuolla tulotasolla on mahdollisuudet saada lainaa. Mene pankkiin vaan kyselemään. Ja kierrä muutama pankki.

      Muista ottaa kerralla niin paljon asuntolainaa, että saat kulutusluotonkin muutettua halpakorkoiseksi.

      105% lainoitusaste asunnolle ei ole epärealistinen. Se kyllä maksaa jonkin verran korkeampana marginaalina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1837
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      894
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      707
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      27
      515
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      194
      471
    Aihe