Katso tänään Tv1 Basaari, Yön syli. Klo 17.10.
"Julkisuus oli kuitenkin Ernolle liikaa: vasta mielisairaalaan jouduttuaan Erno ymmärsi, kuinka pahasti hoitajat olivat hänen sieluaan vammauttaneet.
Yön syli -dokumentissa käsitellään vähemmistöjen sulautumisprosessia ja niitä keinoja, joilla romanit on pyritty kautta aikain yhtenäistämään valtaväestön kanssa. Lastenkodissa romanilapsia painostettiin hylkäämään kaikki, mikä muistutti heitä omasta kulttuuristaan. Erno tahtoo antaa näille julmille ja tuhoisille kokemuksille kasvot ja toivoo oman tarinansa kautta herättävänsä keskustelua yhteiskunnassa vaietusta aiheesta."
Maria Frimanin dokumentti siitä kuinka valtaväki syrjii romaneja Suomessa.
Tällä on sitten karmeat seuraukset: n. 50% romaneista on työttöminä, koska valtaväki ei anna työtä. Naisromaneja on Suomen vankiloissa n. 100 kertaa enemmän kuin heidän suhteellinen osuutensa edellyttäisi. Miesromaneja on Suomen vankiloissa n. 20 kertaa enemmän kun heidän suhteellinen osuutensa edellyttäisi.
Valtaväki vainoaa
8
643
Vastaukset
- S.O.Longinus
kiusaavat näitä viattomia
http://irc-galleria.net/view.php?nick=timi_ll&image_id=25852478 - Niinniin
N.50% romaneista on työttömiä, ja n.49% on eläkkeellä.
On se vaan kumma kun saavat eläkkeen 18 vuotiaana.
Viitsivät sitten vinkua kehnoja olojaan kun sosku ei anna tarpeeksi rahaa ja joutuu ajamaan vanhalla 2001 vuoden mersulla prkl.
Mutta onhan se nyt väärin että minäkin muodostan käsityksen heistä sen 99%:n perusteella. - kyynikko
TV1 on aivan kuralla koko kanava. Samaan konkurssiin on menossa kakkonenkin.
TV1 on muuttunut suomalaiseksi al-jazeeraksi, joka laittaa ulos tavaraa puolueellisesti.
Siihen pitäisi jo alkaa suhtautua ankaralla kritiikillä, ja TV1:n rahoitus perua ensin kokonaan, ja jatkossa rahoitus myönnetään vain ohjelmille, joilla on jotain muutakin annettavaa, kuin kyseenalaista toispuolista näkemystä.
En ole vielä ikinä nähnyt suomalaista, joka olisi kiusannut romania. Sensijaan olen nähnyt lukuisia romaneja, jotka ovat hakanneet suomalaisia valkoisia, tappaneet, murhanneet, ryöstäneet jne.
Työtätekeviä romaneja olen tavannut 3. Suomen ja Ruotsin välillä edestakaisin matkustavia kummankin maan sos.turvaa väärinkäyttäviä romaneja tiedän useita. Työtävieroksuvia olen nähnyt satoja; huom. puhun nyt "normaalista" duunista. Kyllähän heissäkin näitä kauppamiehiä ja -naisia löytyy. Myytävää on alkoholista autoihin. Ostajaa vedetään retkuun minkä keretään. Ja ainahan romaninaiset ei esim. edes myy mitään, tunkeutuvat jonkun vanhuksen kotiin, pahoinpitelevät ja ryöstävät.
Joskus jäävät kiinni. Kyllähän siitä jo henkinen tasapaino heilahtaakin, kun kiinne jää. Eihän se nyt ole sopivaa vankilaan heittää romania -- sehän on rasismia sekin.- nuori romani
Hei vaan perussuomalaiset,
on se ihme juttu kun nykyajan ihmiset ovat yhtä tyhmiä kuin 400 vuotta sitten.
En ymmärrä miten joku voi yleistää mielipiteensä kokemansa takia,
kuten eräs vanha "ystäväni" joka vihasi meikäläisiä koska hänen veljensä oli lyönyt mustalaista jonka takia kaksi mustalaista oli sitten hakannut hänet.
Jos itse ajattelisin noin niin valkolaiset eivät olisi pa**an arvoisia kokemuksieni ja kuulemieni juttujen takia, mutta miksi ajattelisin,
en halua pitää itseäni tyhmänä jonka aivoihin ei mahdu vapaa ajattelu ja mahd. siitä että syy ei ollut rodussa vaan ihmisessä.
itse olen "puhdas pulmunen" käyn jatko-opintoja ja yritän kokoajan etsiä töitä. vanhempani ovat käyneet koulut ja äidillä on oma yritys ja isä opettaa koulussa.
Nyt kun kuulitte tarinani, eikö teidän pitäisi alkaa nyt yleistää minun tarinaani?
teidän ajattelutavan mukaan KYLLÄ, mutta minun mukaan EI, koska jokainen ihminen on erillainen eikä juuret tee heistä erillaista, KASVATUSYMPÄRISTÖ JA VALTAVÄEN TUKI/VASTUSTAMINEN vaikuttavat millainen ihmisestä tulee.
Toivotan teille hyvää alkavaa kesää sekä suvaitsevaa loppu vuotta.
T. abikaalo
hava hava - kyynikko
nuori romani kirjoitti:
Hei vaan perussuomalaiset,
on se ihme juttu kun nykyajan ihmiset ovat yhtä tyhmiä kuin 400 vuotta sitten.
En ymmärrä miten joku voi yleistää mielipiteensä kokemansa takia,
kuten eräs vanha "ystäväni" joka vihasi meikäläisiä koska hänen veljensä oli lyönyt mustalaista jonka takia kaksi mustalaista oli sitten hakannut hänet.
Jos itse ajattelisin noin niin valkolaiset eivät olisi pa**an arvoisia kokemuksieni ja kuulemieni juttujen takia, mutta miksi ajattelisin,
en halua pitää itseäni tyhmänä jonka aivoihin ei mahdu vapaa ajattelu ja mahd. siitä että syy ei ollut rodussa vaan ihmisessä.
itse olen "puhdas pulmunen" käyn jatko-opintoja ja yritän kokoajan etsiä töitä. vanhempani ovat käyneet koulut ja äidillä on oma yritys ja isä opettaa koulussa.
Nyt kun kuulitte tarinani, eikö teidän pitäisi alkaa nyt yleistää minun tarinaani?
teidän ajattelutavan mukaan KYLLÄ, mutta minun mukaan EI, koska jokainen ihminen on erillainen eikä juuret tee heistä erillaista, KASVATUSYMPÄRISTÖ JA VALTAVÄEN TUKI/VASTUSTAMINEN vaikuttavat millainen ihmisestä tulee.
Toivotan teille hyvää alkavaa kesää sekä suvaitsevaa loppu vuotta.
T. abikaalo
hava havahattua nostan sulle, jos tosissas ammattia opiskelet ja meinaat vielä duuniakin etsiä tehdä!
Poikkeuksia on, enkös kertonut että tunnen sellaisia ennestäänkin, mutta harvassa.
ja lisäänpä vielä, että on aivan sama minkä maalainen pummi on, inhoan tasapuolisesti kaikkia pummeja. Romaneilla on erittäin ikävä tapa haistattaa p..kat mm. koulutukselle - moni romani ei osaa edes kirjoittaa kunnolla. Jokainen, joka vähänkin yrittää itse, eikä elä sossupummina tai vielä pahempaa, varkaana, ansaitsee paikkansa yhteiskunnassa.
Muille on siperiassa vielä tilaa, tai jossain afrikan sarvessa.. - varjonkukka
kyynikko kirjoitti:
hattua nostan sulle, jos tosissas ammattia opiskelet ja meinaat vielä duuniakin etsiä tehdä!
Poikkeuksia on, enkös kertonut että tunnen sellaisia ennestäänkin, mutta harvassa.
ja lisäänpä vielä, että on aivan sama minkä maalainen pummi on, inhoan tasapuolisesti kaikkia pummeja. Romaneilla on erittäin ikävä tapa haistattaa p..kat mm. koulutukselle - moni romani ei osaa edes kirjoittaa kunnolla. Jokainen, joka vähänkin yrittää itse, eikä elä sossupummina tai vielä pahempaa, varkaana, ansaitsee paikkansa yhteiskunnassa.
Muille on siperiassa vielä tilaa, tai jossain afrikan sarvessa..Kylläpäs tuntuu olevan suvaitsematonta ja ennakko-asenteellista ajattelutapaa vallalla kirjoituksissa. Romanit leimataan lähes kaikki työtä
vieroksuvaksi,varkaiksi ja sossun eläteiksi.
Eihän valtaväestöäkään tuomita koko porukkaa joidenkin häiriö-käyttäytymisien vuoksi.
Itse lastenkoti lapsena,mutta nyt ihan rehellisessä ansiotyössä käyneenä,voin vahvistaa Ernon surullisen tarinan paikkaansa pitävyyden. itse olen kokenut vastaavanlaista kohtelua (enkä edes ollut samassa lastenkodissa)
Ja mitä sossun kautta itsensä elättämiseen tulee
heitä löytyy kyllä valtaväestön puolelta ihan riittämiin
Onpa täälläkin kauhisteltu lastenkotien oloja vierailla mailla, esim. Romaniassa. Mutta eipä kauaakaan ole siitä, kun omissa nurkissa oli samantapaista meininkiä. Missä lie syy? Ehkä täällä Suomessa mustalaisille tarkoitettuihin lastenkoteihin hakeutui työhön ihmisiä, joilla oli halu käyttää valtaa toisiin, varsinkin erilaisiin ihmisiin, ja nöyryyttää heitä. Ja tämmöistä omasta alemmuudentunteesta kumpuavaa omahyväistä suhtautumista toisenlaisiin ihmisiin on tietenkin vieläkin, hyvin selvästi se näkyy esim. tämän palstan kirjoituksissa.
- Annika
Yön Syli oli kauhistuttava kertomus.Uskon Erno Enrothin kertomuksen ja ihmettelen, miten hän
on selvinnyt noin traumaattisista kokemuksista.
Kuulun valtaväestöön, mutta en hyväksy romaaneihin
kohdistuvaa väkivaltaa ja aliarviointia. Olen huomannut, että monet romaanit ovat älykkäämpiä
ja fiksumpia, kuin ns. valtaväestöön kuuluvat.Tsemppiä Ernolle ja muille, jotka kokeneet noin järkyttäviä asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619484Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492990Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412759- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982018- 1001916
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251863Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501409Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231