Jos isä opettaa ajamaan..

rle

paljonko tulee hintaa ajokortille jos jompikumpi vanhemmista opettaa ajamaan? joku väitti että 400€!!! onko se muka todella niin vähän. ja mistä se koostuu: luvat, poljin, kokeet? entä täytyykö teoriatunneillä silti käydä vai voiko vanhempien ajo-opetuksen käynyt mennä suoraan teoriakokeeseen? kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

52

15719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • citikisti

      paikkaansa. Suorat rahamenot, poljin, opettajan teoriakoe, lupa, oppimateriaali, mm. teoriakokeen harjoitteluohjelma jne. tulevat maksamaan ehkä tuota suuruusluokkaa. Mutta on otettava huomioon että vanhempi joutuu käyttämään aikaa ja pensaa opetukseen useinkin enemmän kuin autokoulussa ! Riippuu siitä miten sen ajan arvottaa: onko se yhteistä laatuaikaa vai pois vapaa-ajasta vai pois työajasta. Itse olen opettanut 2 lasta ja uskoakseni he ovat saaneet ainakin autonhallintarutiinit ja yleisimpien liikennetilanteiden ymmärtämisen päntättyä kalloonsa. Lisäksi ajo-opetus vanhemmalla omaa ensiautoa vastaavalla ajoneuvolla on mielestäni hyvä asia. Taannoisessa nuori kuski kisassa tuli mieleen esim. väistökoetta katsoessa että ovatkohan autokouluaikana ikinä kokeilleet lukkojarrutusta ja väistöä, ABS pois kytkettynä !
      Eli oma opetus on hyvä asia jos siihen on aikaa ja innostusta.

      • taitaa mennä

        "Itse olen opettanut 2 lasta ja uskoakseni he ovat saaneet ainakin autonhallintarutiinit ja yleisimpien liikennetilanteiden ymmärtämisen päntättyä kalloonsa."
        Outo kommentti oman lapsien taidoista, opettajalta/vanhemmalta..
        Et siis ole varma osaavatko he ja olet olet opettanut jotain yleistä liikenteestä mutta ei kaikkea.
        Onnea vaan.


      • citikisti
        taitaa mennä kirjoitti:

        "Itse olen opettanut 2 lasta ja uskoakseni he ovat saaneet ainakin autonhallintarutiinit ja yleisimpien liikennetilanteiden ymmärtämisen päntättyä kalloonsa."
        Outo kommentti oman lapsien taidoista, opettajalta/vanhemmalta..
        Et siis ole varma osaavatko he ja olet olet opettanut jotain yleistä liikenteestä mutta ei kaikkea.
        Onnea vaan.

        "Outo kommentti oman lapsien taidoista, opettajalta/vanhemmalta..
        Et siis ole varma osaavatko he ja olet olet opettanut jotain yleistä liikenteestä mutta ei kaikkea.
        Onnea vaan."

        munki vanhempi lapsi keräs moottoripyörällä ylinopeussakkoja niinettä joutui vallesmannin puhutteluun ja ajoi vielä kolarinki, autokoulun järjestämästä opetuksesta huolimatta, mutta auton kans ei oo tullu kummallekkaan sen enämpi lappuja ku kolinoita. Lisäänkö perään vielä että kun itte opetin? Paitsi etten lisää, johtunee pelkästään siitä että iän mukana maltti kasvaa. Ja siitä että kirjattuja ajokertoja oli yli 30 kummallakin ja sekalaisia ajoja päälle vielä. Ja liikennettähän ei koskaan opi hallitsemaan täydellisesti, ainoastaan olemaan varovainen ja ennakoiva.


      • tuntuu kyllä pimeeltä
        taitaa mennä kirjoitti:

        "Itse olen opettanut 2 lasta ja uskoakseni he ovat saaneet ainakin autonhallintarutiinit ja yleisimpien liikennetilanteiden ymmärtämisen päntättyä kalloonsa."
        Outo kommentti oman lapsien taidoista, opettajalta/vanhemmalta..
        Et siis ole varma osaavatko he ja olet olet opettanut jotain yleistä liikenteestä mutta ei kaikkea.
        Onnea vaan.

        Noh, tuntuu kyllä sillein minunkin mielestä aika oudolta, että jos kerta on opettanut itse lapsensa ajamaan, niin sitten kyllä pitäisi olla käsitys siitä että osaako ajaa vai ei, ja kuinka hyvin. Miten voi opettaa toisen opetusluvalla ilman että on kokoaikana minkäänlaista käsitystä siitä mitä toinen osaa? Minä en käsitä!


      • jurpo
        taitaa mennä kirjoitti:

        "Itse olen opettanut 2 lasta ja uskoakseni he ovat saaneet ainakin autonhallintarutiinit ja yleisimpien liikennetilanteiden ymmärtämisen päntättyä kalloonsa."
        Outo kommentti oman lapsien taidoista, opettajalta/vanhemmalta..
        Et siis ole varma osaavatko he ja olet olet opettanut jotain yleistä liikenteestä mutta ei kaikkea.
        Onnea vaan.

        et tainnut jurpo ihan ymmärtää


      • 25
        taitaa mennä kirjoitti:

        "Itse olen opettanut 2 lasta ja uskoakseni he ovat saaneet ainakin autonhallintarutiinit ja yleisimpien liikennetilanteiden ymmärtämisen päntättyä kalloonsa."
        Outo kommentti oman lapsien taidoista, opettajalta/vanhemmalta..
        Et siis ole varma osaavatko he ja olet olet opettanut jotain yleistä liikenteestä mutta ei kaikkea.
        Onnea vaan.

        Hei,

        missä voin hanki lupa että saan ajaa ja opettaa lapsille, minkälaistä vähkät minä pitä hakea,
        mistä niitä voi ostaa.

        Danke schön tietosta.

        [email protected]


      • Isiopettaa

        Lähin Trafin konttori menet sinne,homma lähtee siitä liikkeelle.


    • Niilo

      Näin se meillä meni puolitoista vuotta sitten:

      - Opettajan teoriakoe opetusluvan saamiseksi
      - Lisäjarrun asentaminen opetusautoon
      - Opettajan sivupeilin, sisäpeilin ja opetuskolmion hankinta
      - Opetusauton muutoskatsastus
      - Oppilaan ajokorttiluvan anomus poliisilta
      - Opettajan opetuslupa-anomus poliisilta

      Kun nämä ovat tehty, niin opetus voi alkaa. Kustannuksia tulee tässä vaiheessa tietenkin auton käytöstä, bensiinistä ym. Lisäksi tulle vielä seuraavat maksut:

      - Liukasratamaksu ( pimeäajomaksu)
      - Oppilaan teoriakoemaksu ajokoemaksu
      - mahdolliset toistot...
      - Ajokortin lunastus

      Meillä nämä yllämainitut toiminnot maksoivat yhteensä 376 €.

      Opettaminen vaatii paneutumista asiaan ja runsasta ajankäyttöä, mutta toisaalta se on myös erittäin antoisaa. Jos on valmis tekemään tämän panostuksen, niin opetusluvalla ajotaidon hankkiminen on aivan oikea vaihtoehto.

      • Hubaa

        Jännä laskutapa:
        Kun poistaa tosta 376 €:sta viranomaiskulut jotka on kaikille samat, niin jää jäljelle noin 90 euroa.
        Ja sillä rahalla sinä:
        - ostit ja asensit peilit (2kpl)
        - ostit ja asennutit polkimen (min. 1kpl)
        - hommasit kolmion ja asensit sen
        - katsastit autosi opetuskäyttöön
        - Hankit opetus materiaalit (teoria)

        No auton osto ja bensat jätit sentään lisäkuluihin joita ei edes kannata mainita (on se niin halpaa nykyään.)

        Näinhän tää rupee näyttää kannattavalta vai mitä ???
        Ja tiedoksi en omista autokoulua enkä ole opettaja, mutta opetin ite kersani ja kulut olivat jotain ihan muuta.
        Tosin kadu en pätkääkään että opetin.


      • Niilo
        Hubaa kirjoitti:

        Jännä laskutapa:
        Kun poistaa tosta 376 €:sta viranomaiskulut jotka on kaikille samat, niin jää jäljelle noin 90 euroa.
        Ja sillä rahalla sinä:
        - ostit ja asensit peilit (2kpl)
        - ostit ja asennutit polkimen (min. 1kpl)
        - hommasit kolmion ja asensit sen
        - katsastit autosi opetuskäyttöön
        - Hankit opetus materiaalit (teoria)

        No auton osto ja bensat jätit sentään lisäkuluihin joita ei edes kannata mainita (on se niin halpaa nykyään.)

        Näinhän tää rupee näyttää kannattavalta vai mitä ???
        Ja tiedoksi en omista autokoulua enkä ole opettaja, mutta opetin ite kersani ja kulut olivat jotain ihan muuta.
        Tosin kadu en pätkääkään että opetin.

        vuokrasin polkimen, sivupeilin ja kolmion valmiiksi asennettuina 100 € hintaan. Hinta sisälsi myös varusteiden irroittamisen ajokortin saamisen jälkeen. Sisäpeilin ostin Biltemasta muistaakseni 2,85 €urolla. Katsastus 30 €.

        Noista tulee yhteensa 133 €, Sinä päädyit näiden kustannuksiksi 90 €. Jompikumpi on kämmännyt laskussaan jossain kohtaa, mutta ei merkittävästi. Hintaluokka on edelleen sama.

        Autokoulun oppikirjaa meidän ei tarvinnut ostaa, koska se saatiin lainaksi jo ajokortin saaneelta ystävältä. Lisäksi käytimme ahkerasti nettiä, mm. AKEn, Sompsan ja ruotsalaisen www.handledartips.com sivustoja.

        Edelleen painotan, että opetuslupa on hyvä vaihtoehto ajotaidon hankkimiseen. Siihen toki pitää suhtautua riittävällä vakavuudella.


    • rle

      minun ei tarvitse käydä teoriatunteja ollenkaan!! opiskelen teoriat itse ja menen kokeeseen?!

      • Opettakaa itse

        Kyllä, mutta joudut sinä ne teoriat opettelemaan silti, kirjasta ja toivottavasti isukkikin osallistuu vaikapa vähän tenttaamalla. Eikä itse koe ole sen helpompi kuin autokoulaisellakaan.
        Lue aloittamani viestiketju Opetuslupakokemus. Se on yksi toteutunut esimerkki. Tutkintomaksut ovat kaikille samat, mutta liukkaan kelin ratojen hinnoissa on eroja. Paljon riippuu myös siitä, minkä verran joudut jarrupolkimesta ja sen asennuksesta maksamaan. Itselleni poljin maksoi 50 e, asennus 40. Voit saada tutulta ilmaiseksi lainaan tai teettämään koko polkimen.


      • stima

        Kyllä op.lupaopettajan velvollisuuksiin kuuluu antaa teoriaopetusta. Tästä moni varmaan luistaa ja kaikki jää oppilaan harteille. Helpommalla pääset kun meet kiltisti autokouluun, siellä kaikki tuodaan eteen (kirja tosin täytyy sielläkin lukea)


      • ei oikeasti pidetä

        Niinhän se varmaan yleensä on, että opetuslupaopettaja kuittaa 20 teoriatuntia pidetyksi ja lapsi opettelee asiat itse kirjasta. Yhdessä sitten mietitään ajotunnilla, mitenkähän se asia oikeasti on.


      • stima
        ei oikeasti pidetä kirjoitti:

        Niinhän se varmaan yleensä on, että opetuslupaopettaja kuittaa 20 teoriatuntia pidetyksi ja lapsi opettelee asiat itse kirjasta. Yhdessä sitten mietitään ajotunnilla, mitenkähän se asia oikeasti on.

        mutta sitä ei tarvitse ihmetellä kun seuraa minkä tyyppiset ihmiset lapsiansa opettaa


      • Ope

        Teoriatunnit antaa siis se sama opettaja kuin ajotunnitkin. Se kuluu toimenkuvaan ja opetussuunnitelma löytyy AKE:n sivuilta http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Opetus/Opetussuunnitelmat.htm
        Ei se niin vaikeata ole, mutta toki vaatii vihkiytymistä asiaan.

        Näistä keskusteluista löytyy aina myös parin asiallisen kommentin lisäksi autokoulujen bulvaaneja, jotka markkinoivat omaa vaihtoehtoaan ainoaksi oikeaksi. Niinhän se tietenkään ei ole.


      • citikisti
        stima kirjoitti:

        mutta sitä ei tarvitse ihmetellä kun seuraa minkä tyyppiset ihmiset lapsiansa opettaa

        kuinkahan mukki "tyypittelisit" jos tuntisit paremmin.


      • TIMPPA 12
        Opettakaa itse kirjoitti:

        Kyllä, mutta joudut sinä ne teoriat opettelemaan silti, kirjasta ja toivottavasti isukkikin osallistuu vaikapa vähän tenttaamalla. Eikä itse koe ole sen helpompi kuin autokoulaisellakaan.
        Lue aloittamani viestiketju Opetuslupakokemus. Se on yksi toteutunut esimerkki. Tutkintomaksut ovat kaikille samat, mutta liukkaan kelin ratojen hinnoissa on eroja. Paljon riippuu myös siitä, minkä verran joudut jarrupolkimesta ja sen asennuksesta maksamaan. Itselleni poljin maksoi 50 e, asennus 40. Voit saada tutulta ilmaiseksi lainaan tai teettämään koko polkimen.

        Siinäpä se tuli! Eli laiminlyönti, johon lähes kaikki opetusluvan haltijat syyllistyvät!!!

        Opetusluvan saajan eli yleensä isukin tai äidin ON PIDETTÄVÄ 20-TEORIATUNTIA oppilalleen, JONKA MOLEMMAT TODISTAVAT TEORIAKOKEESEEN TULTAESSA OMILLA NIMIKIRJOITUKSILLAAN.(Monikohan pitää).

        Jos näin on, niin hattua kyllä nostan. Yleensä ne vain kuitataan, ja jopa joskus vasta tutkintoon tullessa, kun "inssi" huomaa nimmareiden puuttuvan.
        Eli ei siis lueta edes tutkintotodistusta puhumattakaan silloin muusta "luetusta" aineistosta.

        Opetuslupa on hyvä vaihtoehto ammattimaiselle liikenneopetukselle, mutta joskus suhde on liian läheinen, joskus ope siirtää omia vääriä taitoja lapselleen yms.

        Opettamisessahan on kysymys omien TIETOJEN, TAITOJEN JA ASENTEIDEN SIIRTÄMISESTÄ TOISELLE.

        Joku kirjoitteli, että on hyvä, kun saa ajaa enemmän kuin autokoulussa. No, tottakai...Pitääkin ajaa, koska täysin ammattitaidoton opettaja opettaa.
        ELi liikenneope on ammattilainen.
        En minäkään alkaisi rakentamaan taloa, vaikka osaan kyllä lukea piirrustuksia, sahata muurata yms.
        Ei aina kannata tuijottaa siihen hintaan, koska on kuitenkin kyse oman lapsen turvallisuudesta.


      • stima
        citikisti kirjoitti:

        kuinkahan mukki "tyypittelisit" jos tuntisit paremmin.

        Ei tartte tuollaisesta vetää herneitä nenään. Eiköhän kaikki ihmiset jollain lailla toisiansa tyypitä.


      • Opettakaa itse
        TIMPPA 12 kirjoitti:

        Siinäpä se tuli! Eli laiminlyönti, johon lähes kaikki opetusluvan haltijat syyllistyvät!!!

        Opetusluvan saajan eli yleensä isukin tai äidin ON PIDETTÄVÄ 20-TEORIATUNTIA oppilalleen, JONKA MOLEMMAT TODISTAVAT TEORIAKOKEESEEN TULTAESSA OMILLA NIMIKIRJOITUKSILLAAN.(Monikohan pitää).

        Jos näin on, niin hattua kyllä nostan. Yleensä ne vain kuitataan, ja jopa joskus vasta tutkintoon tullessa, kun "inssi" huomaa nimmareiden puuttuvan.
        Eli ei siis lueta edes tutkintotodistusta puhumattakaan silloin muusta "luetusta" aineistosta.

        Opetuslupa on hyvä vaihtoehto ammattimaiselle liikenneopetukselle, mutta joskus suhde on liian läheinen, joskus ope siirtää omia vääriä taitoja lapselleen yms.

        Opettamisessahan on kysymys omien TIETOJEN, TAITOJEN JA ASENTEIDEN SIIRTÄMISESTÄ TOISELLE.

        Joku kirjoitteli, että on hyvä, kun saa ajaa enemmän kuin autokoulussa. No, tottakai...Pitääkin ajaa, koska täysin ammattitaidoton opettaja opettaa.
        ELi liikenneope on ammattilainen.
        En minäkään alkaisi rakentamaan taloa, vaikka osaan kyllä lukea piirrustuksia, sahata muurata yms.
        Ei aina kannata tuijottaa siihen hintaan, koska on kuitenkin kyse oman lapsen turvallisuudesta.

        Veikkasit heti pieleen, kylläpä tuli tunnit pidettyä ja paperit kuitattua ennen koetta. Tahdoin vain muistuttaa, että opettajan olisi hyvä vähintään JOLLAKIN TAVALLA hoitaa teoriaopetus ITSE MUKANA OLLEN eikä jättää oppilaan ja kirjan varaan.
        Eikä teoriakoe ole mikään läpihuutojuttu. Enkä nyt opettanut ensimmäistä kertaa.


      • Kalle
        TIMPPA 12 kirjoitti:

        Siinäpä se tuli! Eli laiminlyönti, johon lähes kaikki opetusluvan haltijat syyllistyvät!!!

        Opetusluvan saajan eli yleensä isukin tai äidin ON PIDETTÄVÄ 20-TEORIATUNTIA oppilalleen, JONKA MOLEMMAT TODISTAVAT TEORIAKOKEESEEN TULTAESSA OMILLA NIMIKIRJOITUKSILLAAN.(Monikohan pitää).

        Jos näin on, niin hattua kyllä nostan. Yleensä ne vain kuitataan, ja jopa joskus vasta tutkintoon tullessa, kun "inssi" huomaa nimmareiden puuttuvan.
        Eli ei siis lueta edes tutkintotodistusta puhumattakaan silloin muusta "luetusta" aineistosta.

        Opetuslupa on hyvä vaihtoehto ammattimaiselle liikenneopetukselle, mutta joskus suhde on liian läheinen, joskus ope siirtää omia vääriä taitoja lapselleen yms.

        Opettamisessahan on kysymys omien TIETOJEN, TAITOJEN JA ASENTEIDEN SIIRTÄMISESTÄ TOISELLE.

        Joku kirjoitteli, että on hyvä, kun saa ajaa enemmän kuin autokoulussa. No, tottakai...Pitääkin ajaa, koska täysin ammattitaidoton opettaja opettaa.
        ELi liikenneope on ammattilainen.
        En minäkään alkaisi rakentamaan taloa, vaikka osaan kyllä lukea piirrustuksia, sahata muurata yms.
        Ei aina kannata tuijottaa siihen hintaan, koska on kuitenkin kyse oman lapsen turvallisuudesta.

        Kyseleppä vähän autokoulun käyneiltä, mitä ne autokoulun teoriatunnit ovat. Opettaja puhuu juttujaan edessä ja oppilaat kuuntelevat. Suurimmalle osalle ne ovat pakkopullaa, jossa vain luokallinen oppilaita tappaa aikaa, eikä viikon päästä muisteta mitään, mitä tunnilla on puhuttu. Vaikka opetusluvallisilla tuntimäärä ei käytännössä aivan toteutuisikaan, niin vieriopetuksella keskustellen teho on aivan erilainen.


      • asenteella
        Kalle kirjoitti:

        Kyseleppä vähän autokoulun käyneiltä, mitä ne autokoulun teoriatunnit ovat. Opettaja puhuu juttujaan edessä ja oppilaat kuuntelevat. Suurimmalle osalle ne ovat pakkopullaa, jossa vain luokallinen oppilaita tappaa aikaa, eikä viikon päästä muisteta mitään, mitä tunnilla on puhuttu. Vaikka opetusluvallisilla tuntimäärä ei käytännössä aivan toteutuisikaan, niin vieriopetuksella keskustellen teho on aivan erilainen.

        lähtee kouluun, että opetuksesta viis ja kortti käteen niin, se on aivan sama miten kortin ottaa.
        Tulos on aina varmasti huono.
        Ja olet todella väärässä!
        Suurin osa kyllä kuuntelee ja muistaa, sen huomaa tosi helposti ajotunnilla.

        Tulipa mieleen tapaus jossa isä oli papereiden mukaan opettanut "pimeälläajon" juhannuksena ja lisäksi muutaman epäonnistuneen inssin jälkeen jouduin hoitamaan normaalin opetuksenkin loppuun.


      • jct
        asenteella kirjoitti:

        lähtee kouluun, että opetuksesta viis ja kortti käteen niin, se on aivan sama miten kortin ottaa.
        Tulos on aina varmasti huono.
        Ja olet todella väärässä!
        Suurin osa kyllä kuuntelee ja muistaa, sen huomaa tosi helposti ajotunnilla.

        Tulipa mieleen tapaus jossa isä oli papereiden mukaan opettanut "pimeälläajon" juhannuksena ja lisäksi muutaman epäonnistuneen inssin jälkeen jouduin hoitamaan normaalin opetuksenkin loppuun.

        kyllä eikä siellä ollut edes tylsää. Helpotti huomattavasti ajotuntia, jos kyseinen aihe oli jo käyty eikä nuo opit edes unohdu silleen, ku joku, jota ei tarvi opiskelun jälkeen enää soveltaa käytännössä.

        Tuolla liikennepalstalla jo marmatin neuvoista, joita olen saanut kortin saamisen jälkeen. Kolmea tosi kokenutta mieskuskia (sukulaista) olen tähän mennessä kuskannut ja olis ollut kyllä järkytys lähteä kenenkään niiden kanssa opettelemaan autolla ajoa. Ihan mukavia ihmisiä oikeassa elämässä, mutta asenne on kyllä oikeasti kauhea, kun vertaa siihen mitä se oli autokoulun opella... Menee tyyliin, et "kyl sääki sit ajelet ylinopeutta, kun olet kokeneempi kuski..." ja koko ajan puhutaan vaan siitä nopeudesta, vaikka mä en edes näin hyvillä keleillä ole ajanut alle rajoitustenkaan.

        Taloudellisesta ajosta sen sijaan ei tunnu olevan tietoakaan eikä muistakaan hyvistä neuvoista. Vois kuvitella, että niitäkin olis antaa, kun en ihan täydellisesti kuitenkaan vielä ajele.

        No mutta nää nyt oli kokemuksia, joita mulla oli. Ehkä jollain on sellainen oikeassakin elämässä esimerkillisesti ajeleva isä tai muu sukulainen, joka vielä tietää kaiken 100% oikein teoriassakin... Ettei mee siihen tyyliin, että älä tee niinku minä teen, vaan tee niinku minä neuvon.


      • ja teoriatunnitkin
        Kalle kirjoitti:

        Kyseleppä vähän autokoulun käyneiltä, mitä ne autokoulun teoriatunnit ovat. Opettaja puhuu juttujaan edessä ja oppilaat kuuntelevat. Suurimmalle osalle ne ovat pakkopullaa, jossa vain luokallinen oppilaita tappaa aikaa, eikä viikon päästä muisteta mitään, mitä tunnilla on puhuttu. Vaikka opetusluvallisilla tuntimäärä ei käytännössä aivan toteutuisikaan, niin vieriopetuksella keskustellen teho on aivan erilainen.

        Itse kävin tuossa ajokorttini hakemassa pois autokoulusta, ja sanonpa että ei se opettaja pelkästään puhunut kokoaikaa siellä, kyllä siellä oli jokunen ryhmätyökin liittyen tunnin aiheeseen. Joskus se ehkä vähän tuntui tylsälle istua siellä ja kuunnella, sen mä kyllä myönnän. Osa oli ihan kiinnostavaakin asiaa ja osa vähän pakkopullaa, mutta kyllä se nyt meni kun piti käydä jos meinas autokoulusta sen kortin saada.


      • einstein
        ei oikeasti pidetä kirjoitti:

        Niinhän se varmaan yleensä on, että opetuslupaopettaja kuittaa 20 teoriatuntia pidetyksi ja lapsi opettelee asiat itse kirjasta. Yhdessä sitten mietitään ajotunnilla, mitenkähän se asia oikeasti on.

        jurpo...älä oleta, ei kaikilla ole samat tavat kuin sinulla...


      • einstein
        stima kirjoitti:

        mutta sitä ei tarvitse ihmetellä kun seuraa minkä tyyppiset ihmiset lapsiansa opettaa

        jurpo...kuinkahan laaja on seurantasi? Osoitat kyvyttömyytesi minkäänlaiseeen arviointiin moisella yleistävällä kommentilla, joka perustuu vain omiin vajavaisilla kyvyillä tehtyihin muka havaintoihin. Säälittävää.


      • oppia ikä kaikki
        TIMPPA 12 kirjoitti:

        Siinäpä se tuli! Eli laiminlyönti, johon lähes kaikki opetusluvan haltijat syyllistyvät!!!

        Opetusluvan saajan eli yleensä isukin tai äidin ON PIDETTÄVÄ 20-TEORIATUNTIA oppilalleen, JONKA MOLEMMAT TODISTAVAT TEORIAKOKEESEEN TULTAESSA OMILLA NIMIKIRJOITUKSILLAAN.(Monikohan pitää).

        Jos näin on, niin hattua kyllä nostan. Yleensä ne vain kuitataan, ja jopa joskus vasta tutkintoon tullessa, kun "inssi" huomaa nimmareiden puuttuvan.
        Eli ei siis lueta edes tutkintotodistusta puhumattakaan silloin muusta "luetusta" aineistosta.

        Opetuslupa on hyvä vaihtoehto ammattimaiselle liikenneopetukselle, mutta joskus suhde on liian läheinen, joskus ope siirtää omia vääriä taitoja lapselleen yms.

        Opettamisessahan on kysymys omien TIETOJEN, TAITOJEN JA ASENTEIDEN SIIRTÄMISESTÄ TOISELLE.

        Joku kirjoitteli, että on hyvä, kun saa ajaa enemmän kuin autokoulussa. No, tottakai...Pitääkin ajaa, koska täysin ammattitaidoton opettaja opettaa.
        ELi liikenneope on ammattilainen.
        En minäkään alkaisi rakentamaan taloa, vaikka osaan kyllä lukea piirrustuksia, sahata muurata yms.
        Ei aina kannata tuijottaa siihen hintaan, koska on kuitenkin kyse oman lapsen turvallisuudesta.

        Ei meillä mitää fläppitauluja ollut, mutta TEORIA PITÄÄ TAVALLA TAI TOISELLA OPETTAA SILLE JÄLKIKASVULLE.. No me käytettiin "kaksi kärpästä yhdellä iskulla" tenttasin kuljettajaa sanallisesti ajorupeamissa. Oma-aloitteista ajattelun aktivointia. Kuka väistäisi, jos tuolta jne... Opetukseen kuului myös se suht. hyvä autokoulun oppikirja ja tietsikan ajokorttikoulu. Kaikkia käytettiin ja samaa opetusohjelmaa, jolla itse hankin opetusluvan käyttivät molemmat tenavat ja laakista kirjallinen läpi molemmilla. Se pääasia kuitenkin on liikenneturvallisuus ja vieläkin vaikka jälkimmäisestäkin on jo melkein vuosi ja hän on ajanut paljon ihan itse yksin ja ominpäin, niin vieläkin ajattelen monesti ja lasken minuutteja, että pitäisi näillä keleillä olla kotona, että muistaahan se nyt sen ja sen ja sen.. ja liukastakin on. Minä, kun kaikki mahdolliset miinat sille yritin opettaa. Ei vastuullinen vanhempi uskalla jälkikasvuaan päästää keskenkuntoisena maantielle, se on varma. Loppukokeen arvosana, keskimmäinen melkein virheetön ja tämä toinen ensiyrittämä, hylky väärä kaistan vaihto, toinen yritys EI VIRHEITÄ. Molempien (oppilaan/vanhemman) asenne vaikuttaa ei niinkään raha. Silti väitän, että autokoulun huonoin osa on ne aivan liian pienet ajomäärät. Mikäli lapsiaan rakastaa kannattaa opettaa hyvin ja sydämellä,asenteet kohdalleen.


    • kirjoitus tällä

      palstalla taaksepäin on kysymys joka mielestäni kertoo jotain opetusluvan haltiasta ja siitä tiedosta millä opetusta lähdetään antamaan. Jos tällä palstalla tehdään kysymys esim. kuinka monta ihmistä saa olla kyydissä kun ajetaan opetusluvalla?

      Millä eväillä siellä oikein ollaan?
      Eikö niitä ohjeita edes jakseta lukea?
      Vai ovatko ne niin puutteellisia?
      Pitäisikö viranomaisten tarkistaa ohjeistus?
      Vai olisiko korkea aika nostaa opetusluvan myöntämisen edellyttämää koetta esim lisäämällä siihen ajokoe?

      • ajosofistikko

        Opetusluvan tiimoilta kirjoittua:

        ”Jos tällä palstalla tehdään kysymys esim. kuinka monta ihmistä saa olla kyydissä kun ajetaan opetusluvalla?

        Millä eväillä siellä oikein ollaan?
        Eikö niitä ohjeita edes jakseta lukea?”


        Tällä palstalla jatkuvasti kysellään:

        Montako kysymystä on teoriakokeessa? Apua ne ovat huomenna. Mistä harjoituksia? Jne.
        Miten kauan kestää inssi? Mistä saadaan kortti. Paljonko maksaa? Jne..
        Miten auto saadaan liikkeelle?
        Voiko vaihtaa opettajaa? Miksi jotkut opet huutavat kurkku suorana?
        Palstan eräs bravuri on, miten ns. taskuunperuutus menee? Tuleeko kokeeseen? Pomppaako ajo, jos ei osaa?…

        Jne. Jne..

        Mitkä koulut eivät itse kerro oppilaille esim. noita, että pitää netistä kysellä jatkuvasti?
        Eikö kouluillakaan ole tietoa perusasioista?


      • takia
        ajosofistikko kirjoitti:

        Opetusluvan tiimoilta kirjoittua:

        ”Jos tällä palstalla tehdään kysymys esim. kuinka monta ihmistä saa olla kyydissä kun ajetaan opetusluvalla?

        Millä eväillä siellä oikein ollaan?
        Eikö niitä ohjeita edes jakseta lukea?”


        Tällä palstalla jatkuvasti kysellään:

        Montako kysymystä on teoriakokeessa? Apua ne ovat huomenna. Mistä harjoituksia? Jne.
        Miten kauan kestää inssi? Mistä saadaan kortti. Paljonko maksaa? Jne..
        Miten auto saadaan liikkeelle?
        Voiko vaihtaa opettajaa? Miksi jotkut opet huutavat kurkku suorana?
        Palstan eräs bravuri on, miten ns. taskuunperuutus menee? Tuleeko kokeeseen? Pomppaako ajo, jos ei osaa?…

        Jne. Jne..

        Mitkä koulut eivät itse kerro oppilaille esim. noita, että pitää netistä kysellä jatkuvasti?
        Eikö kouluillakaan ole tietoa perusasioista?

        kyselevät koska ovat lähteneet väärällä asenteella kouluun, teoriatunneilla ei kuunnella ja luullaan, että kortti tulee ilman oppeja. Onneksi heitä ei ole paljon.
        Oletko huomannut, että liikenneopettajat täällä kyselisivät neuvoja...EI, ne on ne toiset ns. opettajat.


      • ajofilosofi
        takia kirjoitti:

        kyselevät koska ovat lähteneet väärällä asenteella kouluun, teoriatunneilla ei kuunnella ja luullaan, että kortti tulee ilman oppeja. Onneksi heitä ei ole paljon.
        Oletko huomannut, että liikenneopettajat täällä kyselisivät neuvoja...EI, ne on ne toiset ns. opettajat.

        Kai täällä sitten kyselevät vain ne väärällä asenteella eteenpäin menevät oppilaat ja opettajat.
        Onneksi kumpaakaan lajia ei ole paljon!

        Muut jo tietävät kaiken!!

        Ironiaa?

        Satiiria?

        Vai mitä?


    • ex-ope

      liikenneopettajat valmistuvat 1993 alkaen Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta, sekä Åbo Academista (yliopisto). Tätä ennenkin koulutus on ollut riittävän monialainen ja korkeatasoinen.
      Taustalla oltava myös riittävä tieto-taito autoista, liikenteestä ja ihmisistä (väh. kasvatustieteen peruskurssi / aprobatur, n. 14-16 tieteellistä kirjaa tentittynä ja paljon muuta siihen liittyväää), sekä selviytyminen varsin vaativista testeistä ja tenteistä ja ka:n ajokokeesta.
      Jokaisella vähintäin abc- kortti, useimmilla myös muita kirjaimia ja ammattiajolupia.
      Lukuisat alalle sijoittuneet ovat suorittaneet opisto / toisen asteen tutkintoja yo- koulutuksensa lisänä. Myös korkeakoulutettuja löytyy alalta.

      Liikenneopettajat saavat hakeutua ns. inssiajojen vastaanottajiksi 12 kk:n liikenneopettajatyöskentelyn jälken.
      Liikenneopettajien jatkokoulutus ja itsenäinen tiedonhankinta takaavat sen, että he myös ovat ajan tasalla.

      Vuoden aikana opettaja opettaa 70-100 oppilasta ja saa näin koko ajan lisää praktiikkaa.

      Katsoisin, ettäentinen ammattikuntani on varsin soveliaita opettajaksi ja heillä on varmuudella enemmän tieto-taitoa, kuin peruskuljetajilla, Isillä ja äideilla.

      Jokainen tekee omat valintansa, mutta opetuslupalaisten testaaminen kakkosvaiheessa todistaa, että järjestelmä vuotaa, eikä vastaa läheskään sitä, mitä laki edellyttää.

      Isin teoriakokeessa ei saisi sallia yhtään virhettä ja kysymyksiä tulisi olla vähintäin 150-200, jotta se mittaisi jotakin.

      Inssiajo virhettömänä tulisi kuulua asiaan ja se pitäisi suorittaa suuremmassa kaupungissa.
      Sen kesto pitäisi olla 90 min.

      • ere

        miettikää sitä? miten erilaiset auton ajajat suomesta tulee,vaikka molemmat ajaa autokoulussa, toinen jossain pohjoisen pikku kylässä, toinen etelän ruuhkasuomessa,pohjoisessa kuski ei ole varmaan edes kaista vaihtanut insissä, saati sitten ajanut ruuhkassa.
        Kyllä suomeen sopii kaikenlaista.
        Auton ajamisen oppii ajamalla, ei luokassa
        istumalla.Kaikki ei sovi kaikille
        siksi on hyvä olla erilaisia mahdollisuuksia
        oppia autonajo taito, ja jos voitte näyttää tutkimus tuloksen missä on faktaa kummasta tuli parempi ajaja ?


    • poliisiasia=oikeuteen

      ymmärrän, ettei jokaisesta iskästä, äiskästä ole opettajaksi. Mietin myös lähipiirini opetuslupalaisia ja heidän liikennekäyttäytymistään, osaamistaan ja asennettaankin.
      Yksi hyvä, muut epävarmoja, huonoja, uhmaavia jopa ylimielisiä muista ja lakeja kohtaa (olenhan erityistapaus).
      Eräälle kotiopettajalle oli inssi sanonut, että olette kirjoitaneet tähän olleenne ajamassa xx aikaan xx:ssä. Ihme vaan, ettei muste ole kuivunut tekstistäsi vieläkään, vaikka aikaa on mennyt kuukausia.
      Samalla he joutuivat kiinni muustakin vilpistä, mm. siten, että oppilaalta oli kysytty, missä, milloin ja miten ne teoriatunnit oli pidetty. Oppilas vastaili sekavia ja tunnusti, että isä puhui mökkimatkalla, kun perhekin oli mukana ja he todistavat sen opetuksen (kiellettyä, ne matkustajat).
      Inssin jälkeen ajokokelas kertoi töppäyksiensä ja hylkäämisensä puolustukseksi sen, ettei koskaaan oysty ottamaan tietoa vastaan, jos itse on kuljettajan penkillä.
      Ei siis pystynyt keskittymään ajamiseen ja kuuntelemiseen / ohjeiden vastaanottoon samaa
      n aikaisesti.
      Tunnusti, ettei teoriatunteja ollutkaan pidetty ja koko homma hoidettu muodollisesti ja oppilas oli jäänyt vaille riittävää, lain tarkoittamaa minimiopetusta.

      Inssi ilmoitti, että saattaa tehdä tapahtumista poliisi-ilmoituksen ja että asia menisi oikeuteen virallisen asiakirjan väärentämisenä, viranomaisen erehdyttämisenä ja autokouluun marssimisella yms.
      En saanut tietää, kuinka se lopulta päättyi.

      Kannattaa miettiä, mihin nimensä laittaa ja mitä sillä vakuuttaa. Lapsikin saa samat tuomiot.

      Että silleen!

      Yllyttäisin jokaista inssiä ja opea aina tekemään poliisi-ilmoituksen, jos havaitsee p.o. menettelyä esim. kakkosvaiheen aikana esille tulleena, tahi muutoinkin.
      Kyllä se oikeuslaitoksen koneisto alkaa rassaamaan ja tuomioita kolistelemaan.

      Mahdollisesti saatu ajokortti peruutettaisiin ja alkaisi monet harmit.

      Vakuutusyhtiö kyttäävät näitä juttuja ja jos saavat vähänkään todistetta ns. valohoidosta, eivät maksakaan korvauksia ja tekevät rikosilmoituksen ym.

      • Opettaka itse

        Tottapa kirjoitat. Rikosilmoituksista en ole kuullut, liekö koskaan tehty.
        Mutta kyllä inssiajoissakin on eroja, joku joutuu ajamaan lähes koko ajan maantiellä ja maaseutumaisessa maisemassa. Toista pyöritellään kaupungissa kaistavaihdoissa ja ruutuparkeissa. Miten lienen siinäkin yhteismitallisuuden laita.
        Lipsumista ei tietenkään pidä hyväksyä, ei opetuskessa eikä kokeissa.


      • Maisa

        Jokaisen, joka ryhtyy opetusluvalla opettamaan, pitäisi suhtautua suurella vakavuudella työhönsä. Autolla liikenteessä ei ole mikään leikin asia. Ihmisen perusarvot pitäisi olla kohdallaan ja kyky kantaa vastuunsa itsestään sekä muista kanssakulkijoista.
        Minä suoritin ajo-opiskeluni ajo-opetusluvalla ja opettajana toimi mieheni. Käytimme monen monta iltaa teorian opiskeluun, reilusti yli sallitun 20 tuntia. Pääsin ajamaan usein ja kävimme monesti opetuksen edetessä myös suljetulla alueella kertaamassa/harjoittelemassa auton käsittelyä.
        Minun kohdallani toimii asioiden kertaaminen usein ja opetusluvalla siihen pystyikin. Välillä pidettiin tauko, jos tuntui liian vaikealta ja sitten jatkettiin jälleen.
        Se, mikä minua jäi harmittamaan oli se, että miehellä ei ollut psykologista koulutusta (tai minulla), eli meille tuli usein riita siitä, miten mies asian minulle opetti ja sanomisia tuli puolin ja toisin. Mökötyksen aikana, sitä ajatteli kunpa olisinkin mennyt autokouluun...
        Nyt, muutaman kuukauden kortin omistaneena, olen oikein tyytyväinen opetusluvalla saatuun opetukseen. En todellakaan ole vielä oppinut kuski ja käymme tänä päivänäkin yhdessä keskustelua ajamisesta, eli "opetus" jatkunee yhä ja ihan hyvässä hengessä, autokoulun opissa se ei olisi oikein mahdollista.
        Opetusluvalla opetus on ihan ookoo juttu, kunhan ihminen itse osaa arvioida omaa kykyään toimia vastuullisena opettajana. Ehkäpä jonkinlaista tarkempaa seulontaa luvan saamiseksi voisi harkita...?


      • ajosofistikko

        ”Eräälle kotiopettajalle oli inssi sanonut, että olette kirjoitaneet tähän olleenne ajamassa xx aikaan xx:ssä. Ihme vaan, ettei muste ole kuivunut tekstistäsi vieläkään, vaikka aikaa on mennyt kuukausia.”

        Eihän tuossa ole mitään outoa.
        Monessa tilanteessa paperit ja/tai kaavakkeet lopullisesti kirjoitetaan puhtaaksi viime hetkillä pitkiltä aikaväleiltä.

        Esimerkkeinä olkoon kaikkien aikoinaan tykkäämät veroilmoitukset.

        Myös koulutodistukset kirjoitellaan vasta jouluin ja keväin ja allekirjoitetaan silloin, ja niihin merkitään toisinaan päivämäärineenkin lukuvuoden aikana pidettyjä kursseja ja ne tilanteet on toteutettu reaalielämässä aikoja sitten.
        Sitä ennen ne tiedot ovat olleet kanslian tai opettajien riemunkirjavissa kirjanpidoissa, kassakaapeissa, opettajien omissa salkuissa jne.
        Ja vanhojenkin tietojen muste haisee ja on märkää todistustenantopäivänä!

        Ei varmaan ole yhtään rikosluontoisempaa, että yksityisope pitää ”epävirallista” kirjanpitoa omaan ”sinikantiseen vihkoonsa” ja vasta tutkintoaamuna kokoaa kaiken siististi tutvolle luovutettavaan, tunti tunnilta eriytettyyn ja allekirjoitettuun opetusraporttiin.

        Näin on aina eletty virallisissa ja epävirallisissakin asiakirjakäytännöissä.
        Musteen haiseminen tai haisemattomuus ei paljoa ratkaise asiakirjan luotettavuutta.
        Ihme, ettei tutvo ole tätä maailmanvanhaa käytäntöä tuntenut!


      • höpötyyppejä
        ajosofistikko kirjoitti:

        ”Eräälle kotiopettajalle oli inssi sanonut, että olette kirjoitaneet tähän olleenne ajamassa xx aikaan xx:ssä. Ihme vaan, ettei muste ole kuivunut tekstistäsi vieläkään, vaikka aikaa on mennyt kuukausia.”

        Eihän tuossa ole mitään outoa.
        Monessa tilanteessa paperit ja/tai kaavakkeet lopullisesti kirjoitetaan puhtaaksi viime hetkillä pitkiltä aikaväleiltä.

        Esimerkkeinä olkoon kaikkien aikoinaan tykkäämät veroilmoitukset.

        Myös koulutodistukset kirjoitellaan vasta jouluin ja keväin ja allekirjoitetaan silloin, ja niihin merkitään toisinaan päivämäärineenkin lukuvuoden aikana pidettyjä kursseja ja ne tilanteet on toteutettu reaalielämässä aikoja sitten.
        Sitä ennen ne tiedot ovat olleet kanslian tai opettajien riemunkirjavissa kirjanpidoissa, kassakaapeissa, opettajien omissa salkuissa jne.
        Ja vanhojenkin tietojen muste haisee ja on märkää todistustenantopäivänä!

        Ei varmaan ole yhtään rikosluontoisempaa, että yksityisope pitää ”epävirallista” kirjanpitoa omaan ”sinikantiseen vihkoonsa” ja vasta tutkintoaamuna kokoaa kaiken siististi tutvolle luovutettavaan, tunti tunnilta eriytettyyn ja allekirjoitettuun opetusraporttiin.

        Näin on aina eletty virallisissa ja epävirallisissakin asiakirjakäytännöissä.
        Musteen haiseminen tai haisemattomuus ei paljoa ratkaise asiakirjan luotettavuutta.
        Ihme, ettei tutvo ole tätä maailmanvanhaa käytäntöä tuntenut!

        näyttää piisaavan,

        Laki määrää, luotettavuuden kannalta, että ne kirjaukset saa ja pitää tehdä vasta, kun jotakin on opetettu.
        MM. siksi, että poliisi ja AKE:n tarkastajat voivat vaikkapa tien päällä tai muutooin tsekata, missä mennään ja mitä tehdään.
        Siksi työpaikoillakin työhön tullessa leimataan ns. työaikakortit tms., eikä vasta viikon päätyttyä, suuri TORVI!


      • ajofilosofi
        höpötyyppejä kirjoitti:

        näyttää piisaavan,

        Laki määrää, luotettavuuden kannalta, että ne kirjaukset saa ja pitää tehdä vasta, kun jotakin on opetettu.
        MM. siksi, että poliisi ja AKE:n tarkastajat voivat vaikkapa tien päällä tai muutooin tsekata, missä mennään ja mitä tehdään.
        Siksi työpaikoillakin työhön tullessa leimataan ns. työaikakortit tms., eikä vasta viikon päätyttyä, suuri TORVI!

        Ratsioissa (poliisi, AKE) tsekataan vain ainoastaan opetuslupapaperi, koska määräysten mukaan mitään muuta asiakirja-aineistoa ei tarvitse olla opetusajossa mukana opettajan ajokortin ja auton rekisteriotteen lisäksi!
        Kyllä sittenkin, oppilaan henkilöllisyystodistus, jos oppilaan kuva ei ole poliisilaitoksen leimalla varustettuna lupapaperin kääntöpuolelle kiinnitettynä.

        Autokoulujen käytäntöä tässä dokumenttien mukanapitoasiassa en tiedä.


      • asenteella
        ajofilosofi kirjoitti:

        Ratsioissa (poliisi, AKE) tsekataan vain ainoastaan opetuslupapaperi, koska määräysten mukaan mitään muuta asiakirja-aineistoa ei tarvitse olla opetusajossa mukana opettajan ajokortin ja auton rekisteriotteen lisäksi!
        Kyllä sittenkin, oppilaan henkilöllisyystodistus, jos oppilaan kuva ei ole poliisilaitoksen leimalla varustettuna lupapaperin kääntöpuolelle kiinnitettynä.

        Autokoulujen käytäntöä tässä dokumenttien mukanapitoasiassa en tiedä.

        miten pimeänajon opetus on voitu opettaa juhannuksena?
        Pimeässä hallissako vai missä?
        Tällaisia tapauksia tulee eteen silloin tällöin ja kyllähän paperit pitää olla ajantasalla...Naurettavaa väittääkään muuta.


      • kertaa / vuosi
        höpötyyppejä kirjoitti:

        näyttää piisaavan,

        Laki määrää, luotettavuuden kannalta, että ne kirjaukset saa ja pitää tehdä vasta, kun jotakin on opetettu.
        MM. siksi, että poliisi ja AKE:n tarkastajat voivat vaikkapa tien päällä tai muutooin tsekata, missä mennään ja mitä tehdään.
        Siksi työpaikoillakin työhön tullessa leimataan ns. työaikakortit tms., eikä vasta viikon päätyttyä, suuri TORVI!

        edellisen vuoden kirja on jo wanha.


      • ajofilosofi
        asenteella kirjoitti:

        miten pimeänajon opetus on voitu opettaa juhannuksena?
        Pimeässä hallissako vai missä?
        Tällaisia tapauksia tulee eteen silloin tällöin ja kyllähän paperit pitää olla ajantasalla...Naurettavaa väittääkään muuta.

        En tiedä tuosta juhannuksena pimeää opettaneesta opettajasta mitään kertoa!
        Oliko autokoulu vai yksityinen??

        Sen vain tiedän, että eräs autokoulu (en kerro mikä ja missä) on tarjonnut jokunen vuosi sitten myöhäjunassa oleville kakkosvaiheen suorittajille keskiyön kurssia kesällä tuplahintaan, koska heillä oli välivaihe umpeutumassa kesällä, ja ”pimeä” oli jäänyt suorittamatta edellisinä talvina, jolloin se olisi pitänyt tehdä. En tarkemmin tiedä sitäkään, mihin aikaan kesästä se oli aikomus toteuttaa, vaikea kuvitella, että juhannuksena olisivat malttaneet, mutta kauppamies toisaalta myy, kun on kysyntää, melkein milloin vain, mitä vaan.
        Myöskään lupapolitiikasta tuon kurssin suhteen en tiedä, oliko lupa saatu vai ei. AKEhan sen tarkemmin määrittää, milloin pimeän kurssit ovat luvallisia milläkin paikkakunnalla.

        Totta on, että kuljettajatutkintoon tullessa on paperien oltava ajan tasalla, tuli systeemistä tai toisesta kokeisiin.
        Muussa tapauksessa ei tule muuta kuin ehdotus uuden korvaavan ajan varaamisesta!


      • oikein jos vie oikeuteen

        Jos huijaa tuollein kuten "poliisiasia=oikeuteen" nimimerkki kertoi, niin ehkä se on mun mielestä ihan oikein viedä se asia eteenpäin. Ja minimi mitä tuosta voi mun mielestä tulla niin passittaa se opetuslupaoppilas autokouluun ja perua opetuslupa. Ton perheen isälle ei kyllä pitäis mitään opetuslupia koskaan myöntää enää uudelleen, tai ainakaan en itse myöntäisi. Olisi hyvä jos saisi vielä jotain enemmänkin. Onko tuosta muuten kuinka pitkä aika?


    • kuin autokoulussa

      No, en nyt tarkkaa hintaa tiedä onko se justiin tuo tasan 400euroa, en usko että on, mutta kyllä se nyt vähän halvemmaksi tulee mun laskujen mukaan kun autokoulussa kortin ajaminen. Opetusluvan etuhan on se, että sä voit ajaa opetusluvalla esimerkiks kauppareissuja ja vaikka mummolamatkoja jotka autokoulussa ei sillein onnistu.

      Toki nyt kannattaa muistaa, että inssistä suurempi hylkäysprosentti on ollut juuri opetuslupa oppilailla, eli kannattaa varautua että se inssi ei päästäkkään ihan helpolla sitten läpi. Tuntuu vain, että jotkut inssisedät suosivat enemmän niitä ketkä ovat ajaneet korttinsa autokoulussa.

    • Halpaa on

      Opettajan koe 19€
      Poljin/peilit/kolmi 70€, hinta pois myydessä 55€ eli 15€
      Auton "Muutoskatsastus" noin 30€
      Opetuslupa 19€

      Eli yhteensä tulee hintaa 83€

      Tähän päälle tietenkin tulee tietenkin viranomaiskulut, jotka ovat samat kuin autokoululaisilla, ja ne ei sisälä autokoulujen hintaan.

      Ja toki tuohon voidaan lisätä vielä jonkin verran bensan hintaa ajoilta, jotka ei ole ns. "hyötyajoa"

      Eli 83€ ja päälle viranomaiskulut oppilaalle, eli aikapaljon alle 400€

      JA kyllä, teoriatunneilla TÄYTYY käydä, ja se on ihan sama, pitääkö ne tunnit isäsi tai autokoulu, tosin autokoulu ottaa niistä rahaa

      • ULKOMAALAIN

        ONNEKSI OPETUSLUVAT LOPETETAAN;PERUSTAN SITTEN AUTOKOULUN,KUNHAN KÄYN KURSSIN.


    • ABECEDE

      kaikkien edellämainittujen lisäksi maksat uusintamaksut inssistä, koska tod.näköisesti se ei mene ekalla läpi ja vielä mielipaha, mitä ei voi korvata rahalla. Onneksi tohon amatöörien hommaan puututaan jatkossa tiukemmin.... Sais lopettaa koko homman ja kaikki autokouluun!! Toivottavasti jonain päivänä se onkin totta...

      • rivaattiope

        Kuulut siihen uusavuttomien joukkoon joka katselee korkeasta kopista muuta liikennettä

        ohitellen lumipyryssä kykyjensä mukaan (ja rajoitusten) ajavia autoilijoita puhtaalla oikealla kaistalla.

        Ammatti-autoilija EI todellakaan tule ajatelleeksi mitä pölypatjaa ja näkemäestettä raskas liikenne vetää perässään

        ohittaessaan muuta liikennettä lumisella kaistalla. Aikatauluilla ja kiireellä tietysti ohitusta perustellaan.

        Itse opetin lapsiani ettet rekkaa tai linja-autoa päästä hevillä ohi vaan ajat vaikka linja-autopysäkille ja

        päästät Teidät Herrasmiehet turvallisesti ohi !


      • kissaKävelee

        Pahimmalta tässä saa ihmiset kuulostamaan sen että opetuslupa = ajotaidoton opiskelija. Hyvät herrat(ja naiset) koittakaa ymmärtää sekin, että vaikka opettaja ei ole ollut 30 vuotta autoopetus alan ammattilainen, silti n.50 vuotias yli 30vuotta autokortin omistanut isä voi ihan hyvin osata opastaa nuorta poikaansa ajamaan autoa. Se että aina se ei mene niinpäin että "no se on meidän poika, ei sen tarvi opetella, kyl se osaa.." vaan se että oma isä tai vaikkapa setä voi olla huomattavasti tarkempi asioista ja vaatia enemmän opiskelijaltaan; "Ei se meidän poika kyllä liikenteeseen lähde ennenkun kaiken osaa!".

        Itse suosin tuota opetusluvilla ajelua, halvemmaksi se varmasti tulee - yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa.


    • kaikkiaan

      Jos lasket varman päälle niin puolet siitä mitä autokoulussa. Oikeesti summa jää sen alle, osalla reilustikin. Plussana tulee parempi ajovarmuus kun ajoja tulee käytännössä enemmän kuin koulussa.

    • ajokoululainen

      Meillä meni polkimeen ja kolmioon sekä kirjaan ja opetuslevyyn 250 € plus sitten tietysti se että mein isä meni sen opettajalle tarkotetun teoriakokeen :D meillä enemmänkin on menny rahaa siihen kun teoriat pääsin vasta 4 kerralla läpi ja inssikin luultavasti menee uusintaan

      Plus tietysti bensat

    • Anonyymi

      Jos olet jo maksanut ajokortin niin pystyykö vanhempi silti hakea sen jälkeen ajo opetuslupaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe