Hiekkatiellä yli satasta

jct

Voi että sylettää, piti ihan tänne tulla kertomaan... Sain kortin tossa pari viikkoa sitten ja äitienpäivän aikoihin pääsin kuskailemaan tietty sukulaisia ihan urakalla.

Autokoulun opit oikeine tilannenopeuksineen ja nopeusrajoitusten noudattamisineen on ihan tuoreena mielessä. En nysvää, kun ei sielläkään sitä annettu tehä. Ajan nopeusrajoitusten mukaan ja kakskaistasella olen jo uskaltanut ohittaakin hitaampia. Tavallisella tiellä ei sellaista pakottavaa tarvetta ole vielä tullut, kun olen niin vähän ajellut. Risteyksistä kiihdyttelen myöskin nopeasti oikeisiin nopeuksiin (koska se on taloudellistakin) ja taustapeilistä olen jo monesti nähnyt muiden jäävän hitaampina taakse.

Mutta sitten viikonloppuna ajelin aikalailla huonoa kelirikkoista hiekkatietä kuuttakymppiä ja välillä hiljempaakin, kun se oli oikeasti huono. Sain kuulla kuinka siinä oli ajeltu rallia viime viikonloppuna. Sain myös kuulla, että kun ajotaitoni kehittyy, niin minuakaan ei enää pelota ajaa siinä reilua satasta! No voi sun v... eihän moottoritielläkään saa ajaa reilua satasta, miks mun pitäis tällaseen oppiakaan??? Tuli oikeen sellainen olo, et hyvä kuski on ainoastaan sellainen, joka osaa ajaa liian kovaa. Lisäks kuulin kaikkia muitaki tarinoita esim. peräkärryn kanssa 130 ajosta, joitten ois pitänyt vielä naurattaa.

No hyvä en tietty väitä vielä olevanikaan, mutta takaan että 10 vuoden kuluttua neuvojaani parempi edelleen oikeilla nopeuksilla ajellen... Eipä ihme, että nuorilla uusilla kuskeilla sattuu niin paljon kaikenlaisia onnettomuuksia, kun omat sukulaisetkin tällaista arkaa naistakin noin "opettaa" ja pisti suututtamaan näinki kovasti. Ja oikeassa elämässä (=liikenteen ulkopuolella) tää neuvoja on vielä ihan kiltti, mukava ja rauhallinenkin, että ei ymmärrä ei.

20

2238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hukkaan

      Moottoritiellä saa ajaa reilua satasta. Eikä hiekkatiellä tartte kaikkien ajaa kuutta kymppiä.

      • jct

        on enintään 100. Mutta se ny ei ollu se pointti, vaan se, että eiks jokainen vois huolehtia itte siitä ylinopeuksien ajamisesta, jos se on pakollista ja antaa kuskin päättää oikeat tilannenopeudet. Anopille oli muuten sen oma ukko (kiltti mies sekin) sanonut, et oiskohan pitäny ottaa ihan kalenteri mukaan, kun niin hitaasti (eka itsenäinen ajo) etenee. Ja on noita muitakin kuultu kavereilta ja luettu lehdistä lopputuloksia... Minä en ole kovin monia vielä ehtinyt kuskata ja ehkä en haluakaan, jos se tollasta on. Pitää viel alkaa ajaessa riitelemäänki, jos ei ole samaa mieltä...


      • jct kirjoitti:

        on enintään 100. Mutta se ny ei ollu se pointti, vaan se, että eiks jokainen vois huolehtia itte siitä ylinopeuksien ajamisesta, jos se on pakollista ja antaa kuskin päättää oikeat tilannenopeudet. Anopille oli muuten sen oma ukko (kiltti mies sekin) sanonut, et oiskohan pitäny ottaa ihan kalenteri mukaan, kun niin hitaasti (eka itsenäinen ajo) etenee. Ja on noita muitakin kuultu kavereilta ja luettu lehdistä lopputuloksia... Minä en ole kovin monia vielä ehtinyt kuskata ja ehkä en haluakaan, jos se tollasta on. Pitää viel alkaa ajaessa riitelemäänki, jos ei ole samaa mieltä...

        ...sellaista "tahditonta" huumoria?

        Oikeesti kukaan ei halua kokemattoman kyydissä nautiskella vauhdin hurmassa. (Tai sitten on hullu)

        Veikkaan, että ukolla olisi mennyt naama valkoiseksi, jos olisitkin survaissut sata lasiin....


    • Jos ei hiekkatiellä ole muuta liikennettä, voit ajella ihan rauhassa omaa vauhtiasi (tilanteen & taitojen mukaan). Nopeammat voit päästää ohitte jos niitä tulee..

      On petollinen tie nimittäin tuo hiekkatie - irtokivi voi käyttäytyä kuin marmorikuulien päällä ajais. Jos on kapea tie ja huono näkyvyys, on vastaantulevaa huono väistää ja se tulee yllättäen.

      Ne varmaan puhuivat sinulle optimi olosuhteista, suorilla pätkillä voi kahdeksaakymppiä-sataa ajaa, mutta huonon näkyvyyden mutkissa pitää hidastaa kuuteenkymppiin ja varautua yllättävään vastaantulijaan.
      Näin käytännössä, ralli on eriasia koska tie on katkaistu eikä vastaantulevia ole.

      • jct

        "Jos ei hiekkatiellä ole muuta liikennettä, voit ajella ihan rauhassa omaa vauhtiasi (tilanteen & taitojen mukaan). Nopeammat voit päästää ohitte jos niitä tulee.."

        teinkin (tosin kukaan ei menny ohi), mutta ei kun vaan naureskeltiin (ja se oli siis mun isäpuoli). Ja "ralli" oli ihan niitten oma edellisenä viikonloppuna samalla avoimella tiellä. 120;ä kuulemma menivät. Että ei tosiaan mulla ollut mitään väärin ymmärtämisen mahdollisuutta. En tiiä oliko totta, koska kuopat oli niin pahoja, että toinen kokenut kuski kehotti mua välillä ajeleen vastaantulevien puoltakin ja tällaisiksi ne itsekin mielsin.

        Mieluummin tosiaan kuulisin tuollaisia neuvoja ja jatko-ohjeistusta kokeneemmilta kuskeilta siinä ajaessa, kuin sinä kirjoitit, mutta kun ei niin ei :-( Vaikka järki ja tolkku ajamisen suhteen onkin omasta mielestäni kohdillaan (tiedän olevani aloittelija), niin ei lisäneuvot mua ainakaan haittais näin alussa. Mut jos ne neuvot on vaan tota luokkaa (että sä vaan pelkäät), nii parempi, ku pitäisivät suunsa kiinni. Mitäpä jos kohille sattuuki joku yllytyshullu, joka ei tiiä omia rajojaan?


      • ne haluu
        jct kirjoitti:

        "Jos ei hiekkatiellä ole muuta liikennettä, voit ajella ihan rauhassa omaa vauhtiasi (tilanteen & taitojen mukaan). Nopeammat voit päästää ohitte jos niitä tulee.."

        teinkin (tosin kukaan ei menny ohi), mutta ei kun vaan naureskeltiin (ja se oli siis mun isäpuoli). Ja "ralli" oli ihan niitten oma edellisenä viikonloppuna samalla avoimella tiellä. 120;ä kuulemma menivät. Että ei tosiaan mulla ollut mitään väärin ymmärtämisen mahdollisuutta. En tiiä oliko totta, koska kuopat oli niin pahoja, että toinen kokenut kuski kehotti mua välillä ajeleen vastaantulevien puoltakin ja tällaisiksi ne itsekin mielsin.

        Mieluummin tosiaan kuulisin tuollaisia neuvoja ja jatko-ohjeistusta kokeneemmilta kuskeilta siinä ajaessa, kuin sinä kirjoitit, mutta kun ei niin ei :-( Vaikka järki ja tolkku ajamisen suhteen onkin omasta mielestäni kohdillaan (tiedän olevani aloittelija), niin ei lisäneuvot mua ainakaan haittais näin alussa. Mut jos ne neuvot on vaan tota luokkaa (että sä vaan pelkäät), nii parempi, ku pitäisivät suunsa kiinni. Mitäpä jos kohille sattuuki joku yllytyshullu, joka ei tiiä omia rajojaan?

        Kaikki sukulaiset, ystävät ja muut kylänmiehet (eritoten juuri miehet) oikein odottavat, että koska se tuore (nais!)kuski ajaa ensimmäisen kerran metsähallituksen puolelle, mitä komeammin, sen parempi. Ompahan sitten naureskeltavaa esson baarissa muutamaksi viikoksi.


    • Tomppa

      Onneksi sinulla on sentään oikea asenne liikenteeseen. Pidä siitä kiinni, sillä liian monelta se puuttuu.

    • ...ei oikeasti ole. Soratiet on yleensä hyviä ja mutkatkin oikeinpäin kaltevia, toisin kuin päällystettyjen teiden kurvit. Jos tie on just höylätty, niin silloin pitää ajaa hitaammin, muulloin ei tarvi mutkissakaan juuri alle satasen pudottaa. 160-180 km/h menee aika vaivatta sorateiden suorilla ja talvisinkin. Pölyäminen on kesäisin sitä ikävintä sorateillä. Kuopat eivät tunnu niin pahoilta lujaa ajettuna kuin hitaasti.

      Älä ota heti näistä oppia, vaatii ensin jonkin verran enemmän kokemusta.

      • hellanlettasi

        taas sentään.
        Helpottiko.?
        Sait kirjoittaa unelmistasi.
        Eihän sinulla ole korttia, et meinaan tiedä mitään soralla ajosta. Ainakaan nykyaikaisella autolla ja renkailla.


      • hellanlettasi kirjoitti:

        taas sentään.
        Helpottiko.?
        Sait kirjoittaa unelmistasi.
        Eihän sinulla ole korttia, et meinaan tiedä mitään soralla ajosta. Ainakaan nykyaikaisella autolla ja renkailla.

        Kortti on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta ja sorateillä ajan vieläkin lähes päivittäin. Mikä sinua siinä ahdistaa?


      • jct

        niiin tutulta.... :-/ Yhtenä kesänä ajelin muuten silloisen poikakaverin autolla hiekkateitä yhteensä reilun 100 km. Oliskohan ollu joku viides kerta, kun sellainen sora alko sitä autoa viemään ja se heittelehti. Sain sen kuitenkin pysäytettyä eikä menny ojaankaan.

        Harjoitukset jäi sitte siihen vähään moneks vuodeks ja seuraavan kerran istahin ratin taakse vasta autokoulussa. No siellähän ei sit hiekkateitä ajeltu ollenkaan. Nyt sitte olin sellaisella toista kertaa ja yritin vähä piipittää siitä irtosorasta, mut se ei ollut aihe, josta olis voinu keskustella....


      • jct kirjoitti:

        niiin tutulta.... :-/ Yhtenä kesänä ajelin muuten silloisen poikakaverin autolla hiekkateitä yhteensä reilun 100 km. Oliskohan ollu joku viides kerta, kun sellainen sora alko sitä autoa viemään ja se heittelehti. Sain sen kuitenkin pysäytettyä eikä menny ojaankaan.

        Harjoitukset jäi sitte siihen vähään moneks vuodeks ja seuraavan kerran istahin ratin taakse vasta autokoulussa. No siellähän ei sit hiekkateitä ajeltu ollenkaan. Nyt sitte olin sellaisella toista kertaa ja yritin vähä piipittää siitä irtosorasta, mut se ei ollut aihe, josta olis voinu keskustella....

        Jos sitä on tiellä, niin anna niiden muiden vaan piipittää, irtosoralla ei lujaa ajaminen kokemattomalta onnistu. Tytär pyöräytti yhden autoni katolleen soratiellä puolet hitaammasta nopeudesta mitä itse yleensä käytän.


      • teini!

        Mitä sinä tuollaista kirjoittelet tänne?
        Miksi sun on pädettävä. Poistatat heti kirjoituksia kun et kärsi kritiikkiä.
        Heti itkemässä.
        Eli olet siis todellakin teini joka ei tiedä mistään mitään.


      • teini! kirjoitti:

        Mitä sinä tuollaista kirjoittelet tänne?
        Miksi sun on pädettävä. Poistatat heti kirjoituksia kun et kärsi kritiikkiä.
        Heti itkemässä.
        Eli olet siis todellakin teini joka ei tiedä mistään mitään.

        Kirjoittelen täysin totta, etkö kestä lukea sellaista?

        Ei minun tarvitse päteä, kirjoitan asioista niin kuin ne ovatkin, mitä pätemistä sellainen?

        En poistata itseeni kohdistuvaa kritiikkiä, vastinetta pukkaan mieluummin. En siis ole "heti itkemässä", kuten virheellisesti luulet.

        Teini? Minulla on aikuisia ja teini-ikäisiä lapsia ja parin viikon sisällä minusta tulee jo pappakin. Sinun "tietämyksesi" meni siis täydellisesti metsään!


    • Kukkahattutäti2

      Siellä soratiellä on varmaankin voimassa yleisrajoitus 80 km/h ellei liikennemerkki osoita vieläkin alhaisempaa rajoitusta.

      Jätä omaan arvoonsa takapenkinkillä tai apumiehen paikalla istuvan neuvot. Niitä noudattaessani joudut vain ojasta allikkoon.

      Juuri kortin saaneena vuosikymmeniä sitten en suostunut yllytyksestä huolimatta ajamaan ylinopeutta, josta mieheni suuttui ja siirtyi itse rattiin - ja ajoi tutkaan saaden mojovat sakot.

      • rallityttö60

        taitosi mukaan ja ota seuraavan keran ilmastoiteippiä mukaan ja teippa niiden suut kiinni. Mie en tykkää että siinä kokoja neuvotaan kun en minäkään neuvo toista ajajaa. Mie oon sanonut jos ei kyyti kelpoo kävele. Kyl sie opit ajamaan kun ajat yksinäsi. Mukavia ajelu hetkiä sulle.


      • jct
        rallityttö60 kirjoitti:

        taitosi mukaan ja ota seuraavan keran ilmastoiteippiä mukaan ja teippa niiden suut kiinni. Mie en tykkää että siinä kokoja neuvotaan kun en minäkään neuvo toista ajajaa. Mie oon sanonut jos ei kyyti kelpoo kävele. Kyl sie opit ajamaan kun ajat yksinäsi. Mukavia ajelu hetkiä sulle.

        teippiä mukaan, vallan jos sitä appiukkoa joutuu kuskaamaan ;-) Pelkään jo valmiiksi, että mitähän se murjasee.

        No ei vaan, ehkä se on siinäkin, et autokoulussa kerkes tottumaan siihen kunnon opetukseen ja varsinkin asenteeseen. Nyt ku sitte kuuluu vaan tollasta p***kanjauhantaa, ni oikein harmittaa :-( ja tyhmää jos pitää oikein puolustella sitä, että sais ajella rauhassa lain mukaan.


    • Elmeri

      Taitava kuski ei provosoidu tuolla lailla takaa kuuluvien äänien takia. Itsekin kuulen jatkuvasti "etkö voisi vähän hiljentää", "menetköhän vähän liian lujaa tuohon mutkaan", "JARRUTA JO S***NA!!" ja muuta sen sellaista turhaa höpinää, enkä muuta nopeuttani piiruakaan. Pidät vaan pään kylmänä ja ajelet omien taitojen mukaan!

      Helppo provosoituminen ja hermostuminen on suomalaiskuskien kirous, ja sen huomaa liikenteessä.

      Ps.



      -Eivätpä ole sukulaisesi kovin hyviä vitsinkertojia. Itsekin tulee motarilla vedettyä kärryn kanssa 140-160 km/h ihan rutiinilla. Leppoisaa menoa.

    • eetu

      Oikein teit, kun et lähtenyt hullun puheita noudattamaan. Muista, että kun olet auton kuljettaja, sinä vastaat autosta. Vaikka auton omistaisi joku muu ja vaikka omistaja istuisi vieressä, vain ja ainoastaan kuljettaja päättää, miten auto liikkuu.

      Jos sinulla on pokkaa, voisit joskus vastaavassa tilanteessa vetää auton tien sivuun ja todeta, että jos kyyti ei miellytä, matka jatkuu jalan. Minä olen kerran sanonut noin yhdelle puolitutulle kyytiläiselle, joka kännissä naputti ajamisestani. Juippi hiljeni välittömästi. Olkoon huumoria tai ei, kuljettajan ei tarvitse sietää mitä tahansa.

    • niin minäkin vielä viis vuotta sitten, nykyään samaistun jossain määrin Kairakettuun, jonka seikkaluista voi lukea tältä palstalta enemmänkin, (en tosin ihan sellaisia nopeuksia ajele kuin "kettu" ajelee.) vyökin on jossain välissä unohtunut, mutta kumminkin pyrin toimimaan fiksusti (siis muittenkin tielläliikkujien mielestä, niin ohitettavien kuin ohittajienkin.) alussa olin kuitenkin kuin sinä. Sääntöjen mukaan ja joustetaan jos se edistää etenemistä, nykyään jousto jatkuu, mutta säännöt hieman hämärtyneet.

      Tällä tarkoitin sitä, että kun oikeasti opit ajamaan, niin todennäköisesti sinäkin joskus joitain sääntöjä tarkoituksellisesti tulet rikkoneeks. mutta älä lähe älyttömuuksiä tekemään, (siis niitä joitten tuloksia luetaan lööpeistä).

      Mukavia autoilu hetkiä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      108
      1743
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1123
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      905
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      802
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      769
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      714
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      690
    9. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      44
      661
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      656
    Aihe