Olen siis ajamassa tietä pitkin, jossa on kaksi kaistaa. Vasemmalta kaistalta saa kääntyä vain vasemmalle ja oikealta kaistalta saa mennä vasemmalle ja suoraan. Olen itse oikealla kaistalla ja aion kääntyä vasemmalle. Edessä on kuitenkin kaksi valoa, toinen on nuolivalo vasemmalle ja toinen on pyöreä. Pyöreä valo vaihtuu vihreäksi, mutta nuoli pysyy punaisena. Saanko kääntyä vasemmalle?
Saako kääntyä jos..?
9
3192
Vastaukset
- Make
No et kai nyt punaisia päin aio ajaa... Jos vasemmalle kääntyville palaa punainen nuolivalo niin eikös sen viesti ole aika selvä?
- pleh
Nojoo, hieman vain mietitytti asia.
- tarkemmin
Onko niitä valoja kaksi rinnan ja kolme päällekkäin. Eli on vasemmalle suuntautuvalla nuolella varustetut vihreä, keltainen ja punainen päällekkäin. Jos on, ja punainen nuoli palaa, niin et saa kääntyä vasemmalle.Mutta onko sitten jossain tuollainen paikka, missä aivovammainen liikenneinsinööri on suunnitellut tuollaisen kaistoituksen. Missään tapauksessa ei saisi sallia kääntymista vasemmalle oikealta kaistalta. Tämä kääntyjähän tukkii koko risteyksen. Mutta sehän kait homman tarkoitus onkin.
- pleh
Mistä tämä juttu tuli mieleen, niin siellä kaistoja oli kolme. Vasen vain vasemmalle kääntyville, keskimmäinen suoraan ja vasemmalle ja oikea kaista vain suoraan.
Niin mites muuten jos on pyöreät valot ja vain vihreä vasen nuoli. Syttyykö samalla vasen nuoli ja pyöreä valo samaan aikaan? :D - Kukkahattutäti2
>Missään tapauksessa ei saisi sallia kääntymista vasemmalle oikealta kaistalta. Tämä kääntyjähän tukkii koko risteyksen.<
Tällainen tilanne tulee päivittäin vastaan Helsingissä Hämeentien ja Mäkelänkadun risteyksessä Sörkasta päin tultaessa. Henkilöauto seisoo vasemmalla kaistalla ja vasemmalle kääntyvä bussi oikealla kaistalla odottelemassa nuolivaloa. Bussin takana seisovat kaikki Hämeentietä eteenpäin jatkavat autot ja heille palaa jo vihreä valo. - yksinään
pleh kirjoitti:
Mistä tämä juttu tuli mieleen, niin siellä kaistoja oli kolme. Vasen vain vasemmalle kääntyville, keskimmäinen suoraan ja vasemmalle ja oikea kaista vain suoraan.
Niin mites muuten jos on pyöreät valot ja vain vihreä vasen nuoli. Syttyykö samalla vasen nuoli ja pyöreä valo samaan aikaan? :DVihreä nuoli ilman yllälevia keltaista ja punaista kertoo, että voi kääntyä vasemmalle, eikä pitäisi olla edes vastaantulevia väistettävänä eikä jalankulkijoita risteävällä kadulla. Mutta nuoli saa olla pimeänä kunhan pääopastin on vihreällä, saa kääntyä vasemmalle, mutta väistettäviä riittää silloin huomioitavaksi.
Mitä taas tulee noihin viisaiden liikenne-insinöörien suunnittelemiin tahallisiin tulppiin, niin niitähän riittää, sen tiedän.
Autoilijoita rangaistaan, jos he eivät noudata liikennemerkkejä. Mutta mitään rangaistusta ei ole määrätty niiden varalle, jotka ripustelevat niitä merkkejä siten, että liikennemerkkien kielioppia oikein tulkitessa joutuu loogiseen ristiriitaan. Joutuu rikkomaan väkisin jotain liikennesääntöä. Liikenteen ruuhkauttaminenkin on liikennerikkomus. Vanhassa Lännessä tuommoiset virkamiehet kieriteltiin tervassa ja höyhenissä ja kannettiin kaupungin rajan ulkopuolelle. Nykyyhteiskunnassa he ovat sankareita.
- Kukkahattutäti2
Et saa ajaa punaista nuolivaloa päin. Samaan aikana tulee liikenne vastaasi, Helsingissä rinnallasi saattaa olla suoraan menevä ratikka. Kun nuolivalo palaa vihreänä, niin silloin ei ole edes jalankulkijoilla vihreää risteävällä kadulla.
- jos
Nuolivalo sammuu niin kuin monissa paikoissa on. eli on normaalit pyöreät, mutta lisänä kelt ja vihr nuolivalo. pyöreällä vihreällä saa mennä, vaikka vihr nuolivalo ei pala, mutta pitää varoa jalankulkijoita
- Kukkahattutäti2
jos kirjoitti:
Nuolivalo sammuu niin kuin monissa paikoissa on. eli on normaalit pyöreät, mutta lisänä kelt ja vihr nuolivalo. pyöreällä vihreällä saa mennä, vaikka vihr nuolivalo ei pala, mutta pitää varoa jalankulkijoita
Silloin siinä on vain vihreä nuolivalo, ei keltaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232