Hippibussi

Vieraileva tähti

Mikäs se on malliltaan se kaikkein oikeaoppisin
hippibussi? Kleinbus?

Mikä on Kombiwagenin tilanne harrastuspiireissä?
Arvostetaanko ollenkaan tahi voiko hyvällä
omallatunnolla sanoa edes hippibussiksi?

Kaikki tieto Kombiwagenista ja muista VW:n
busseista on tervetullutta.

13

2786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JPE

      Mulla on ollut vuodesta -72 lähtien aina yksi
      bussi perheessä. Nyt kuluu Transporter Caravelle
      (???) Syncro ent.poliisiauto. Eka oli Sonderbus
      pikku kattoikkunoilla ja isolla rättikatolla. En
      vain ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan
      hippibussista, vaikka taisi tuossa ensimmäisessä
      hippejäkin kulkea. Että siis mikä se on, ja
      millaista tietoa kaipaat?

      • Vieraileva tähti

        No niin, tällaistahan tämä vähän on, kun toisen
        automerkin harrastaja siirtyy hänelle
        tuntemattomampien automerkkien alueelle.
        Pahoittelen (toistaiseksi) huonoa
        mallituntemustani. Eli hippibussilla tarkoitan
        suunnilleen seuraavan näköistä pakua:

        http://www.teli.stadia.fi/~plaine/Vw/65.jpg

        Ja harkinnassa olisi seuraavankaltaisen
        Kombiwagenin hankinta (Linkki on pitkä ja
        katkeaa - joutuu yhdistelemään kun kopioit
        osoiteriville):
        http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/gallery/vw_kom
        biwagen_typ23_71_1.jpg

        Busseille löysin seuraavanlaiset tyyppimerkinnät:
        Typ 211-214 Kastenwagen
        Typ 221-224 Kleinbus
        Typ 231-234 Kombiwagen
        Typ 261-264 Pritschenwagen
        Typ 271-274 Krankenwagen

        Eli tähän mennessä olen elänyt siinä (harha?)
        luulossa, että esimerkiksi Kleinbus on oikea
        hippibussi? Mutta esimerkiksi mitä nyt noita
        Kastenwageneita olen nähnyt, niin samanlaisia
        junakeuloja niissäkin näyttää olevan...

        Eli siis onko nuo ylläolevat tyypittelyt
        ainoastaan pakettiauton korimallin tyyppejä,
        esim. kleinbus henkilöbussi, kombiwagen
        umpipaketti, jne...

        Tätä näkökulmaa vasten keulan muoto menisi siis
        vuosimallin mukaan, eikä tyypin (kleinbus vs.
        kombiwagen vs. jne...) mukaan?

        Ja vielä - käsittääkseni junakeula on varsinainen
        oikeaoppinen hippibussi. Haluaisinkin tietää
        ennenkuin hilpaisen jollain suorakeulaisella
        Kombiwagenilla johonkin Kupla-tapahtumaan - onko
        Kombiwagen puritanistien mielestä vielä
        hippibussi vai joudunko kenties pelleksi
        tietämättömyyttäni.


      • Pave
        Vieraileva tähti kirjoitti:

        No niin, tällaistahan tämä vähän on, kun toisen
        automerkin harrastaja siirtyy hänelle
        tuntemattomampien automerkkien alueelle.
        Pahoittelen (toistaiseksi) huonoa
        mallituntemustani. Eli hippibussilla tarkoitan
        suunnilleen seuraavan näköistä pakua:

        http://www.teli.stadia.fi/~plaine/Vw/65.jpg

        Ja harkinnassa olisi seuraavankaltaisen
        Kombiwagenin hankinta (Linkki on pitkä ja
        katkeaa - joutuu yhdistelemään kun kopioit
        osoiteriville):
        http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/gallery/vw_kom
        biwagen_typ23_71_1.jpg

        Busseille löysin seuraavanlaiset tyyppimerkinnät:
        Typ 211-214 Kastenwagen
        Typ 221-224 Kleinbus
        Typ 231-234 Kombiwagen
        Typ 261-264 Pritschenwagen
        Typ 271-274 Krankenwagen

        Eli tähän mennessä olen elänyt siinä (harha?)
        luulossa, että esimerkiksi Kleinbus on oikea
        hippibussi? Mutta esimerkiksi mitä nyt noita
        Kastenwageneita olen nähnyt, niin samanlaisia
        junakeuloja niissäkin näyttää olevan...

        Eli siis onko nuo ylläolevat tyypittelyt
        ainoastaan pakettiauton korimallin tyyppejä,
        esim. kleinbus henkilöbussi, kombiwagen
        umpipaketti, jne...

        Tätä näkökulmaa vasten keulan muoto menisi siis
        vuosimallin mukaan, eikä tyypin (kleinbus vs.
        kombiwagen vs. jne...) mukaan?

        Ja vielä - käsittääkseni junakeula on varsinainen
        oikeaoppinen hippibussi. Haluaisinkin tietää
        ennenkuin hilpaisen jollain suorakeulaisella
        Kombiwagenilla johonkin Kupla-tapahtumaan - onko
        Kombiwagen puritanistien mielestä vielä
        hippibussi vai joudunko kenties pelleksi
        tietämättömyyttäni.

        Minähän hädin tuskin erotan junakeulan muista
        Kleinbusseista, mutta aika hupaisa (?) nimitys
        noille on myös terroristibussi. Saatan kuvitella
        kuinka RAF:n iskuryhmä kaahaa 70-luvun Saksassa
        paikalle juurikin Kleinbussilla...


      • JPE
        Vieraileva tähti kirjoitti:

        No niin, tällaistahan tämä vähän on, kun toisen
        automerkin harrastaja siirtyy hänelle
        tuntemattomampien automerkkien alueelle.
        Pahoittelen (toistaiseksi) huonoa
        mallituntemustani. Eli hippibussilla tarkoitan
        suunnilleen seuraavan näköistä pakua:

        http://www.teli.stadia.fi/~plaine/Vw/65.jpg

        Ja harkinnassa olisi seuraavankaltaisen
        Kombiwagenin hankinta (Linkki on pitkä ja
        katkeaa - joutuu yhdistelemään kun kopioit
        osoiteriville):
        http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/gallery/vw_kom
        biwagen_typ23_71_1.jpg

        Busseille löysin seuraavanlaiset tyyppimerkinnät:
        Typ 211-214 Kastenwagen
        Typ 221-224 Kleinbus
        Typ 231-234 Kombiwagen
        Typ 261-264 Pritschenwagen
        Typ 271-274 Krankenwagen

        Eli tähän mennessä olen elänyt siinä (harha?)
        luulossa, että esimerkiksi Kleinbus on oikea
        hippibussi? Mutta esimerkiksi mitä nyt noita
        Kastenwageneita olen nähnyt, niin samanlaisia
        junakeuloja niissäkin näyttää olevan...

        Eli siis onko nuo ylläolevat tyypittelyt
        ainoastaan pakettiauton korimallin tyyppejä,
        esim. kleinbus henkilöbussi, kombiwagen
        umpipaketti, jne...

        Tätä näkökulmaa vasten keulan muoto menisi siis
        vuosimallin mukaan, eikä tyypin (kleinbus vs.
        kombiwagen vs. jne...) mukaan?

        Ja vielä - käsittääkseni junakeula on varsinainen
        oikeaoppinen hippibussi. Haluaisinkin tietää
        ennenkuin hilpaisen jollain suorakeulaisella
        Kombiwagenilla johonkin Kupla-tapahtumaan - onko
        Kombiwagen puritanistien mielestä vielä
        hippibussi vai joudunko kenties pelleksi
        tietämättömyyttäni.

        Mainitsemassani rättikattoisessa Sonderbussissa
        oli "junakeula" -taas uusi nimitys. Muuten
        keula/korimalli on vuodesta kiinni - ei tyypistä.
        Eli likimain jokaista tyyppinimikettä (numeroista
        en tiedä) näkee eri-ikäisillä/näköisillä koreilla.

        Hippibussi- nimityksen alkuperä ei vieläkään
        jutustasi paljastunut - olisin utelias ! Sinänsä
        Sonderbus oli aikanaan aika hippimäisessäkin
        käytössä. Poliisikin kun juhannustansseista
        palatessa pysäytti, niin tarkasti vain paperit,
        totesi että takaosassa patjoilla oli 11 iloista
        ihmistä ja toivotti hyvää matkaa. (Penkit oli
        silloin kotona, teoriassa max tilapäinen
        matkustajalukumäärä olisi ollut 10,7, joten 0,3
        matkustajaa ja penkkien puute katsottiin sormien
        läpi.)


      • JPE
        Vieraileva tähti kirjoitti:

        No niin, tällaistahan tämä vähän on, kun toisen
        automerkin harrastaja siirtyy hänelle
        tuntemattomampien automerkkien alueelle.
        Pahoittelen (toistaiseksi) huonoa
        mallituntemustani. Eli hippibussilla tarkoitan
        suunnilleen seuraavan näköistä pakua:

        http://www.teli.stadia.fi/~plaine/Vw/65.jpg

        Ja harkinnassa olisi seuraavankaltaisen
        Kombiwagenin hankinta (Linkki on pitkä ja
        katkeaa - joutuu yhdistelemään kun kopioit
        osoiteriville):
        http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/gallery/vw_kom
        biwagen_typ23_71_1.jpg

        Busseille löysin seuraavanlaiset tyyppimerkinnät:
        Typ 211-214 Kastenwagen
        Typ 221-224 Kleinbus
        Typ 231-234 Kombiwagen
        Typ 261-264 Pritschenwagen
        Typ 271-274 Krankenwagen

        Eli tähän mennessä olen elänyt siinä (harha?)
        luulossa, että esimerkiksi Kleinbus on oikea
        hippibussi? Mutta esimerkiksi mitä nyt noita
        Kastenwageneita olen nähnyt, niin samanlaisia
        junakeuloja niissäkin näyttää olevan...

        Eli siis onko nuo ylläolevat tyypittelyt
        ainoastaan pakettiauton korimallin tyyppejä,
        esim. kleinbus henkilöbussi, kombiwagen
        umpipaketti, jne...

        Tätä näkökulmaa vasten keulan muoto menisi siis
        vuosimallin mukaan, eikä tyypin (kleinbus vs.
        kombiwagen vs. jne...) mukaan?

        Ja vielä - käsittääkseni junakeula on varsinainen
        oikeaoppinen hippibussi. Haluaisinkin tietää
        ennenkuin hilpaisen jollain suorakeulaisella
        Kombiwagenilla johonkin Kupla-tapahtumaan - onko
        Kombiwagen puritanistien mielestä vielä
        hippibussi vai joudunko kenties pelleksi
        tietämättömyyttäni.

        Olen aina luullut, että Kombiwagen on nimensä
        mukaan seka-auto, jossa on pitkä ohjaamo 5-6
        hengelle ja takana avolava. Tosin Suomen
        autoveron takia takapenkki ei kai koskaan täällä
        ole ollut pehmeätä sorttia - silloinhan kyseessä
        olisi henkilöauto! Näitähän on, mutta mikä sitten
        olisi nimitys, jo ei Kombiwagen? Bussien
        kategoriaan ei tuollaista kai oikein voi laittaa,
        kyllä se on avopaku pitkällä ohjaamolla.


      • Vieraileva tähti
        JPE kirjoitti:

        Mainitsemassani rättikattoisessa Sonderbussissa
        oli "junakeula" -taas uusi nimitys. Muuten
        keula/korimalli on vuodesta kiinni - ei tyypistä.
        Eli likimain jokaista tyyppinimikettä (numeroista
        en tiedä) näkee eri-ikäisillä/näköisillä koreilla.

        Hippibussi- nimityksen alkuperä ei vieläkään
        jutustasi paljastunut - olisin utelias ! Sinänsä
        Sonderbus oli aikanaan aika hippimäisessäkin
        käytössä. Poliisikin kun juhannustansseista
        palatessa pysäytti, niin tarkasti vain paperit,
        totesi että takaosassa patjoilla oli 11 iloista
        ihmistä ja toivotti hyvää matkaa. (Penkit oli
        silloin kotona, teoriassa max tilapäinen
        matkustajalukumäärä olisi ollut 10,7, joten 0,3
        matkustajaa ja penkkien puute katsottiin sormien
        läpi.)

        Kiitoksia vastauksestasi. Se selvensi "facelift-"
        ja korityyppiasiaa. Ja sitten
        hippibussinimitysasiaa. Kirjoitit näin:

        "Poliisikin kun juhannustansseista
        palatessa pysäytti, niin tarkasti vain paperit,
        totesi että takaosassa patjoilla oli 11 iloista
        ihmistä ja toivotti hyvää matkaa. (Penkit oli
        silloin kotona, teoriassa max tilapäinen
        matkustajalukumäärä olisi ollut 10,7, joten 0,3
        matkustajaa ja penkkien puute katsottiin sormien
        läpi.)"

        Tällaisista hippimäisistä reissuista ja
        junakeulan aikakaudesta hippibussi nimitys lienee
        tullut. Hyvin monta hipahtavaa reissua olen
        tällaisilla vehkeillä kuullut tehtävän 60-, 70-
        luvuilla. Milloin on kukakin rytmiryhmä ajanut
        vaan pellolle ja alkanut soittaa soittimilla ja
        maalaiset kerääntyneet nuorten touhua
        ihmettelemään. Onhan näitä hauskoja juttuja
        kaikista festivaalihommista muitakin jne.

        Kyllä tällainen 60-, 70-lukulainen VW:n
        pikkubussi aika yleisesti tunnettu on
        hippibussina. Kesäisin kun omalla kulkimella
        ajelee pitkin kesäistä Suomea, ainakin kerran
        kesässä tulee vastaan pikkubussi, joka on
        maalattu aikakautensa tyyliin kukkaisin ja peace-
        merkein.

        Myös kansainvälisesti ko. bussia pidetään
        hipahtavana ajoneuvona. Esimerkiksi MTV3-
        kanavalla esitettävässä sarjassa Dharma &
        Gregg:issä Dharman hippiaikakauteen jämähtäneellä
        ponnaripääisällä on autona VW:n paku hippikauteen
        kuuluvin rekvisiitoin.


      • Vieraileva tähti
        JPE kirjoitti:

        Olen aina luullut, että Kombiwagen on nimensä
        mukaan seka-auto, jossa on pitkä ohjaamo 5-6
        hengelle ja takana avolava. Tosin Suomen
        autoveron takia takapenkki ei kai koskaan täällä
        ole ollut pehmeätä sorttia - silloinhan kyseessä
        olisi henkilöauto! Näitähän on, mutta mikä sitten
        olisi nimitys, jo ei Kombiwagen? Bussien
        kategoriaan ei tuollaista kai oikein voi laittaa,
        kyllä se on avopaku pitkällä ohjaamolla.

        No ainakin lyhyellä ohjaamolla nimitys tuntuisi
        olevan Pritschenwagen:

        http://www.modellbahn-kramm.com/D/artikel.cfm?
        fid=590&artnr=2213&nav=0
        http://www.bobrk.com/otto/otto_night.jpeg

        Ja pitkästä ohjaamosta nimitys Double Cab
        (onkohan virallinen nimitys?):
        http://germanaircooled.tierranet.com/Wiking/83-
        05.JPG


      • bugman
        Vieraileva tähti kirjoitti:

        No niin, tällaistahan tämä vähän on, kun toisen
        automerkin harrastaja siirtyy hänelle
        tuntemattomampien automerkkien alueelle.
        Pahoittelen (toistaiseksi) huonoa
        mallituntemustani. Eli hippibussilla tarkoitan
        suunnilleen seuraavan näköistä pakua:

        http://www.teli.stadia.fi/~plaine/Vw/65.jpg

        Ja harkinnassa olisi seuraavankaltaisen
        Kombiwagenin hankinta (Linkki on pitkä ja
        katkeaa - joutuu yhdistelemään kun kopioit
        osoiteriville):
        http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/gallery/vw_kom
        biwagen_typ23_71_1.jpg

        Busseille löysin seuraavanlaiset tyyppimerkinnät:
        Typ 211-214 Kastenwagen
        Typ 221-224 Kleinbus
        Typ 231-234 Kombiwagen
        Typ 261-264 Pritschenwagen
        Typ 271-274 Krankenwagen

        Eli tähän mennessä olen elänyt siinä (harha?)
        luulossa, että esimerkiksi Kleinbus on oikea
        hippibussi? Mutta esimerkiksi mitä nyt noita
        Kastenwageneita olen nähnyt, niin samanlaisia
        junakeuloja niissäkin näyttää olevan...

        Eli siis onko nuo ylläolevat tyypittelyt
        ainoastaan pakettiauton korimallin tyyppejä,
        esim. kleinbus henkilöbussi, kombiwagen
        umpipaketti, jne...

        Tätä näkökulmaa vasten keulan muoto menisi siis
        vuosimallin mukaan, eikä tyypin (kleinbus vs.
        kombiwagen vs. jne...) mukaan?

        Ja vielä - käsittääkseni junakeula on varsinainen
        oikeaoppinen hippibussi. Haluaisinkin tietää
        ennenkuin hilpaisen jollain suorakeulaisella
        Kombiwagenilla johonkin Kupla-tapahtumaan - onko
        Kombiwagen puritanistien mielestä vielä
        hippibussi vai joudunko kenties pelleksi
        tietämättömyyttäni.

        (Typ 2 = vw:n paku, typ 1 = kupla jne.)
        Tuo hippibussihan on vain yleisnimitys vanhalle
        VW:n Typ 2 ykkös- ja kakkoskorisille busseille.

        Se perinteisin "hippibussi" lienee vanha, myös
        junakeulaksi ja risulasiksi sanottu VW paku.
        (Eli siis Typ 2_1 koriset) Näitä valmistettiin
        vuoteen -68 asti, jolloin tuli uudempi malli.
        Tässä uudemmassa mallissa on suorempi keula,
        tuulilasikin on isompi, kaikki varmaan tietää.

        Tyypit
        Kombiwagen = ikkunapaku, tavaratilassa ikkunat
        Kastenwagen = Umpikylkinen, ei akkunoita kyljissä
        Kleinbus = ikkunoita vuosimallista riippuen
        hyvinkin paljon ja joka puolella.

        Pritchenwagen = avolava, lyhyt ohjaamo
        Krankenwagen = avolava, ohjaamossa takapenkit


      • HV
        Vieraileva tähti kirjoitti:

        No ainakin lyhyellä ohjaamolla nimitys tuntuisi
        olevan Pritschenwagen:

        http://www.modellbahn-kramm.com/D/artikel.cfm?
        fid=590&artnr=2213&nav=0
        http://www.bobrk.com/otto/otto_night.jpeg

        Ja pitkästä ohjaamosta nimitys Double Cab
        (onkohan virallinen nimitys?):
        http://germanaircooled.tierranet.com/Wiking/83-
        05.JPG

        Ajelin tuossa viime viikolla 4675km uudella
        vuokratulla tdi transitilla. Kone on tdi 75hv,
        aivan pränikka auto.

        Uskomattoman hidas, autobahnilla sillä pääsi
        juuri ja juuri rekkoja nopeammin. Tasaisella
        tiellä huiput 115km/h, ylämäessä tippui reilusti
        ja alamäkeen sitten taas helposti 130km/h.

        Mutta siis esim.transporteriin oli 80-luvulla
        saatavissa 50hv tehoinen 1.6 diesel! Oliko sen
        huippunopeus 80km/h vai?

        Oliko vieläkin tehottomampia(kuplan?) koneita
        sitten saatavissa noihin transporterin edeltäjiin?
        Saako niillä ajaa moottoritiellä?


      • JPE
        HV kirjoitti:

        Ajelin tuossa viime viikolla 4675km uudella
        vuokratulla tdi transitilla. Kone on tdi 75hv,
        aivan pränikka auto.

        Uskomattoman hidas, autobahnilla sillä pääsi
        juuri ja juuri rekkoja nopeammin. Tasaisella
        tiellä huiput 115km/h, ylämäessä tippui reilusti
        ja alamäkeen sitten taas helposti 130km/h.

        Mutta siis esim.transporteriin oli 80-luvulla
        saatavissa 50hv tehoinen 1.6 diesel! Oliko sen
        huippunopeus 80km/h vai?

        Oliko vieläkin tehottomampia(kuplan?) koneita
        sitten saatavissa noihin transporterin edeltäjiin?
        Saako niillä ajaa moottoritiellä?

        Eipä tuolla Transporterilla kai oikeastaan ollut
        edeltäjiä, koska käsittääkseni ensimmäinen VW:n
        takamoottorinen paku 40-luvun ensiesittelyssä oli
        jo nimeltään Transporter.

        1967 -mallisessa Sonderbussissani oli 1500 cm3
        bensamoottori, teho ?, huippunopeus tasaisella
        110 km/h. Noin 1972-mallisessa Campingvagenissani
        oli 1600 cm3 bensakone, teho ?, nopeus max 115
        km/h. 82-mallisen Bus -mallin ilmajäähdytteinen
        boxeri oli 2 litrainen, huiput 135 km/h ja
        nukyinen 92-mallisen Syncron vesiboxerissa on 2,1
        l ja huiput 145 km/h. Vanhin oli tosi laiska
        nykyiseen verrattuna. Tämä lähtee kuin mikä
        hyvänsä tavallinen henkilöauto. Dieseleihin en
        ole tutustunut.


      • Vieraileva tähti
        bugman kirjoitti:

        (Typ 2 = vw:n paku, typ 1 = kupla jne.)
        Tuo hippibussihan on vain yleisnimitys vanhalle
        VW:n Typ 2 ykkös- ja kakkoskorisille busseille.

        Se perinteisin "hippibussi" lienee vanha, myös
        junakeulaksi ja risulasiksi sanottu VW paku.
        (Eli siis Typ 2_1 koriset) Näitä valmistettiin
        vuoteen -68 asti, jolloin tuli uudempi malli.
        Tässä uudemmassa mallissa on suorempi keula,
        tuulilasikin on isompi, kaikki varmaan tietää.

        Tyypit
        Kombiwagen = ikkunapaku, tavaratilassa ikkunat
        Kastenwagen = Umpikylkinen, ei akkunoita kyljissä
        Kleinbus = ikkunoita vuosimallista riippuen
        hyvinkin paljon ja joka puolella.

        Pritchenwagen = avolava, lyhyt ohjaamo
        Krankenwagen = avolava, ohjaamossa takapenkit

        Kiitoksia, tämä oli selventävä yhteenveto.

        Katselin Forssan pick-nickissä paria kolmea pakua
        ja junakeulaisia olivat. Kyllä täytyy sanoa, että
        on yksi niistä muotoilun kukkasista... Vaan
        taitaa olla sellaisen projektin saatavuus aika
        vaikeaa tämän päivän Suomesta... Vai?
        Edes "tasakeulaisen"...


      • kasten
        Vieraileva tähti kirjoitti:

        Kiitoksia, tämä oli selventävä yhteenveto.

        Katselin Forssan pick-nickissä paria kolmea pakua
        ja junakeulaisia olivat. Kyllä täytyy sanoa, että
        on yksi niistä muotoilun kukkasista... Vaan
        taitaa olla sellaisen projektin saatavuus aika
        vaikeaa tämän päivän Suomesta... Vai?
        Edes "tasakeulaisen"...

        http://typ2.no-ip.com/


        krankenwagen on ambulanssi....


      • kaisa
        bugman kirjoitti:

        (Typ 2 = vw:n paku, typ 1 = kupla jne.)
        Tuo hippibussihan on vain yleisnimitys vanhalle
        VW:n Typ 2 ykkös- ja kakkoskorisille busseille.

        Se perinteisin "hippibussi" lienee vanha, myös
        junakeulaksi ja risulasiksi sanottu VW paku.
        (Eli siis Typ 2_1 koriset) Näitä valmistettiin
        vuoteen -68 asti, jolloin tuli uudempi malli.
        Tässä uudemmassa mallissa on suorempi keula,
        tuulilasikin on isompi, kaikki varmaan tietää.

        Tyypit
        Kombiwagen = ikkunapaku, tavaratilassa ikkunat
        Kastenwagen = Umpikylkinen, ei akkunoita kyljissä
        Kleinbus = ikkunoita vuosimallista riippuen
        hyvinkin paljon ja joka puolella.

        Pritchenwagen = avolava, lyhyt ohjaamo
        Krankenwagen = avolava, ohjaamossa takapenkit

        miten nämä vw-pakut talvella käypii? siis juuri näitä vanhempia hippipakuja meinaan, vuosimallit aina johonki vuoteen -85 asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe