Alkoholi ongelma, vai alkoholisti?

Hamara

Mikä teidän mielestä on ero alkoholistilla ja alkoholiongelmaisella. Jos teidän mielestä on eroa, niin kumman on helpompi saavuttaa täysraittius. Minun mielestä alkoholistin, koska homma on saletti, mutta ongelmainen pyristelee vielä vastaan luullen, ettei tässä mitään hätää. Tämä on vain spekulaatioa ja en tiedä onko asia yks ja sama, mutta itse pidän itseäni henkilönä jolla on alkoholiongelma. Kylläpä meni taas hankalaksi, toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan ja jos ei, niin ei se mitään :)

4

653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aahoohoo

siltä, että alkoholiongelmainen on sievistelty sanonta alkoholistista. Ongelma ei kuullosta niin pahalta omissa eikä toisten korvissa ja kenties ongelmainen ei millään haluaisi tunnustaa olevansa aivan tavallinen alkoholisti ja että kusessa ollaan viinan kanssa.

Tuon kun tunnustaa niin vaihtoehtoja ei ole enää kuin kaksi: toinen on juoda lisää ja toinen on....se mitä minä en vaihtais pois.

• olen raitis nyt

Hamara puhuu asiaa. Samaa olen pohtinut. AA ryhmässäni on selkeitä alkoholisteja että entisiä suurkuluttajia. Olen usein verrannut itseäni alkoholisteihin ja en tunne että olisin ollut koskaan niin vaikeassa jamassa kuin useimmat heistä. Testeissä sain kuitenkin täydet pisteet alkoholistiksi. Tiedän kuitenkin sen, jos alkaisin juomaan huonosti kävisi (kokemusta on)
      Eipä silti, en ole enää vuosiin edes kaivannut alkoholia ja haaveet kohtuukäytöstäkin olen haudannut hetimiten nykyisen raittiuteni alussa. Outo tilanne, AA ryhmissä v----taa istua, puheet ei oikeen kolahda muttei ole halua juodakkaan. Olenko parantunut, en tiedä itsekkään??? Jospa en sitten ollutkaan alkoholisti vaan se mainitsemasi alkoholiongelmainen???

• kaltaisekseen

Alkoholistien seurassa tunnen oloni vaivaantuneeksi. Raittiiden alkoholistienkin jutut eli "kuivajuopottelut" usein karmii, siis "hauskat" kommellukset kahden viikon putken aikana.

Olen tullut siihen tulokseen että ihminen etsiytyy kaltaistensa seuraan ja kavereiden alkoholinkäyttöä seuraamalla voi katsoa missä itse menee.

• kauraa

ihan selvää tekstiähän tuo. Ihtellä alkoholiongelma, elikkä kun hanat aukee niin menee aina perskännin puolle ja pahasti.
      Juomatta voin olla viikkoja, joten mitään himoa ja riippuvuutta en tunne.
      Eip ossoo käyttää viinaksia tämä mies.
      Mitään pyristelyä ei havaittavissa.
      En osaa edes määritellä mikä on alkoholisti!
      Katuojassa rypevä äijä jolla on kuset ja paskat housussa vai?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      116
      4895
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      115
      3978
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      215
      3896
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1396
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1374
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      172
      1369
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1155
    Aihe