Raskaana 47 vuotiaana. Jaksanko enää?

Vanha eukko

Olen siis raskaana ja tuota ikää minulle on ehtinyt tulla jo vähän liikaa. edellisestä synnytyksestä on jo 22 vuotta aikaa. Onko muita samanlaisessa tilanteessa olevia? Kannattaako ihan suosiolla tyytyä asiantuntijoiden suosittelemaan aborttiin? Minkälaiset mahdollisuudet raskauden onnistumiseen? Onko vielä tämän ikäisenä mahdollista saada ihan terve lapsi? Toisaalta haluaisin niin kovasti pitää tämän lapsen, mutta jaksanko enää? Tässähän riskeeraan myös oman terveyteni. Tällä hetkellä olen vielä erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseni, kuin myös lapsen isä, mutta kymmenen vuoden päästä tilanne saattaa olla toinen.

31

21054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on keskustelupalsta
    • annette

      "Onko tässä iässä enää mahdollista saada terve lapsi", kysyt. Eiköhän se lapsi ole aivan yhtä arvokas, vaikka hän ei niin terve olisikaan. Ja tiedän kyllä pari 46-vuotiaana synnyttänyttä, jotka ovat saaneet täysin terveen lapsen - sairasta lasta tuossa iässä synnyttänyttä en tunne, vaikka se on biologinen fakta. Jos haluat kovasti pitää lapsen, niin eiköhän se riitä. Et ole lähelläkään Suomen ennätystä. :)

    • sinun on

      .. itse tehtävä lopullinen päätös ja tietenkin tai mieluusti yhteisymmärryksessä lapsen isän kanssa.

      Ymmärrän tunteesi. Itse sain 44v:na kuopuksen -täysin yllätyksenä ja edellisestä raskaudesta oli aikaa 20v. Aikuiset lapset tukivat ja kannustivat ja olivat iloisia uuden sisaruksesta.

      Tunteet myllersivät ja minuakin mietitytti lapsen terveys kuin oma jaksaminen. Jos olet terve ikäiseksesi niin se ei ole este. Kukaan meistä ei voi tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu terveyden suhteen - ei nuoremmatkaan äidit.

      Oma nuorimmaiseni on nyt 16v ja vieläkin olen hyvässä kunnossa. Lenkkeilen ja liikun mahdollisimman paljon. Koulun yläasteen vanhempain illoissa katselin muita äitejä "sillä silmällä" että pitäiskö hävetä "vanhuuttani" mutta tulin tulokseen, ettei ole syytä, sillä äideissä on paljon yhtä vanhoilta näyttäviä...
      Tarkoitan, että kaikki eivät ole eivätkä näytä 35 v joilla on murrosikäinen lapsi.

      Naiset ja äidit ovat nykyään kokonaan "eri maata"
      kuin vaikka neljä vuosikymmentä sitten.
      Silloin jo 40v oli useimmiten "mummo-tyyppiä" ja näköä. Toista on nykyään...

      Tiedän erään äidin joka sai yllätys-esikoisen tasan 50v ja tietääkseni on hyvin selvinnyt.
      Yli 40v:lle tehdään erinäisiä seulontoja joilla voidaan poissulkea useita vakavia kehityshäiriöitä. Voimia oikeaan päätökseen, olkoon se kumpi vaan!

    • tärkeää?

      Sinulla on varmaan elämänkokemusta nähdä mikä on tärkeää ja vähemmän tärkeää. Jos itse haluat pitää lapsesi, niin vastaus kysymykseesi sisältyy omiin tavoitteisiisi.

      Mikään vanha eukko et ole, ellet sellaiseksi halua ruveta.

      Meillä (meistä toinen hieman vanhempi toinen hieman nuorempi kuin sinä) on pieni lapsi. Edelliset lapsemme ovat jo aikuisia. Mikään ei ole parampaa kuin tämä pieni päivänsäde.

    • Lestadiolaissuvun jäsen...

      Sukulaiseni ovat lestadiolaisia ja perheet sen mukaisia. Heidän yhteisössä on ihan normaalia raskaus tuossa iässä. Ihan hyvin on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mennyt vaikka synnytyksiä on takana toistakymmentä. He eivät ole koskaan edes puhuneet korkeasta iästä ja sen tuomista riskeistä.

      Kyllä se siitä!

    • Melissa

      Käy äitipolilla juttelee kätilön ja lääkärin kanssa. He kertovat sinulle riskeistä ja muusta. Kuka asiantuntija sinulle on suositellut aborttia ? lääkärikö ja mitkä hänen perustelut olivat ? Kyllä tossa iässäkin on mahdollisuus terveeseen lapseen. Ei se aina ole iästä kiinni, vaikka riskit lisääntyvät äin myötä. Saat kaikki seulonnat ikäsi puolesta niin halutessasi. Raskauttasi seurataan tarkemmin kuin nuorempien. Monellako raskausviikolla olet ?

    • Miina

      Aivan hyvin voit vielä saada terveen lapsen. Terveen lpsen saaminen on paljon todennäköisempää kuin sairaan tai vammaisen. Jaksamiseen vaikuttaa tietysti, minkälainen terveyden tilasi on jatkossa, ja sitä on tietysti vaikea ennustaa. Mutta jos tähän asti olet ollut terve, niin miksi et olisi myöhemminkin?

    • eukko kans

      Ihan hyvinkin saattaa tulla terve lapsi.Olet huolestunut omasta terveydestäsi,että mikä on tilanne kymmenen vuoden päästä.Mutta jospa olisitkin vain tässä päivässä ja eläisit tätä hetkeä.Elämä tuo tullessaan mitä tuo.Kyllä mä iteki miettisin,että jos tulisin vielä vanhempana raskaaksi,että jaksaisinko jos lapsi ei olisikaan terve.Silti kyllä neuvoisin miettimään vielä niitä asian positiivisia puolia.Lapset on kuitekin valtavan suuri lahja.Ja se että tulit vielä tuossa iässä raskaaksi,ei ole ihan itsestäänselvyys.
      Toivotan kuitenkin onnea matkaan,teetpä sitten minkä päätöksen tahansa.

    • rohkeasti

      vaan jos haluat lapsen pitää -tee se.
      Olet tiettävästi hyvässä kunnossa koska ylipäätänsä olet tullut raskaaksi eli luonnonkin mukaan olet kykenevä lapsen kasvattamaan enkä näkisi ikääsi esteenä. Eri asia jollet enään halua lapsia. Voimia päätäntään sinulle ja tee mitä sydämmesi sanoo.
      (Sukututkimusta tehdessäni moni on saanut vielä lapsen sinukin ikäisenä eikä niistä ole tullut silti sen kummemmin kehitysvammaisia. Ja nykyään elinikä on paljon korkeampi kuin ennen vanhaan)

    • olet

      ikäiseksesi erittäin hyvässä kunnossa, kuinka raskaus erityisesti riskeeraisi terveytesi? Miksi ihmeessä sinulle suositellaan pelkän iän puolesta aborttia? Naiset voivat 46-vuotiaaksi saakka käydä jopa lapsettomuushoidoissa, joten eihän nyt tokikaan 47-vuotias vielä raskauden alkaessa terveydellisessä vaarassa ole!

      Naiset 40 - 50 välillä saavat useinkin lapsia, eihän se nyt niin kummallista ole. Tunnen naisen, joka on synnyttänyt kolme lasta 40-50 vuotiaana ja hyvin on terveyden puolesta sujunut. Ja sittenhän vain kannattaa pitää itsensä hyvässä kunnossa tulevaisuudessakin niin jaksaa. Toivon paljon voimia ja rohkeutta ratkaisuun!

    • Vanha eukko

      Ei minulle varsinaisesti kukaan ole aborttia suositellut. Lääkäri on kuitenkin erittäin innokkaasti tuonut esiin abortin mahdollisuutta ja kertonut iäkkään synnyttäjän riskeistä. Tähän asti myös abortti on ollut mielessäni vaihtoehtona, Vaikka koko ajan olenkin enemmän ollut lapsen kasvattamisen kannalla. Käytännössä asian pitäisi melkeinpä jo huomenna olla päätetty, koska nyt on jo 11. viikko alkamassa.

      • Riskeistä

        Kertoisitko vielä, nistä riskeistä, joita lääkäri kertoi sulle ? Itsekkin olen miettinyt vauvan yrittämistä jo yli 40 vuotiaana ? Ja mihin tulokseen päädyit ?


      • sinulle!

        Juttelin hammaslääkärini kanssa, joka on saanut kuopuksensa sinun iässäsi. Hän totesi, että sai nelikiloisen ja terveen, ihan hyvän vauvan, vaikka hänelle povattiinkin ties mitä. Sulle on annettu hieno lahja ja sille on varmasti joku tarkoitus.


    • mihin hävisit

      Olen lukenut myös sinun tarinaasi ja ihmettelen minne hävisit ?

      • Vanha eukko

        Ohhoh! Enpäs tajunnutkaan, että täällä ihmiset kiinnostuneena vielä seuraavat tätä keskustelua. Tällaiset nettikeskustelut ovat minulle kuitenkin vielä aika uusi asia, joten en välttämättä osaa käyttäytyä netiketin mukaisesti.

        Ei tässä mihinkään hävitty olla. Raskaus on edennyt hyvin ja adoptiohöpötykset on nyt kokonaan unohdettu. Kyllä tämä tässä vaiheeassa tuntuu ihan oikealta ratkaisulta.


      • Elise
        Vanha eukko kirjoitti:

        Ohhoh! Enpäs tajunnutkaan, että täällä ihmiset kiinnostuneena vielä seuraavat tätä keskustelua. Tällaiset nettikeskustelut ovat minulle kuitenkin vielä aika uusi asia, joten en välttämättä osaa käyttäytyä netiketin mukaisesti.

        Ei tässä mihinkään hävitty olla. Raskaus on edennyt hyvin ja adoptiohöpötykset on nyt kokonaan unohdettu. Kyllä tämä tässä vaiheeassa tuntuu ihan oikealta ratkaisulta.

        IHANAA ja ONNEA PALJON SULLE. Meillä on tarkoitus ryhtyä yrittämään lasta tässä kuussa. Olen itsekkin jo yli 40 vuotias. Kiva kuulla, että on muitakin iäkkäitä odottajia. Hyvää kesää ja onnellista odotusta sulle.


      • Vanha eukko
        Elise kirjoitti:

        IHANAA ja ONNEA PALJON SULLE. Meillä on tarkoitus ryhtyä yrittämään lasta tässä kuussa. Olen itsekkin jo yli 40 vuotias. Kiva kuulla, että on muitakin iäkkäitä odottajia. Hyvää kesää ja onnellista odotusta sulle.

        Toivottavasti vielä onnistutte. Niin toivoisin, että he jotka lapsen todella haluavat, sen myöskin saisivat. Valitettavasti varsinkaan näin vanhemmalla iällä se vaan ei aina onnistu. Toisaalta joskus siinä onnistuvat he, joille lapsen saaminen ei ole enää tärkeää. Meillä ei ollut tarkoitus enää tehdä lasta. Niin siinä vaan pääsi käymään. Piti olla ns. varma päivä ja lisäksi luotimme siihen, että ei tämän ikäinen enää niin helposti tule raskaaksi, joten emme käyttäneet mitään ehkäisyä. Vähän kyllä hävettää, kun on siitä ehkäisystä tullut nuorisolle niin monet kerrat saarnattua ja sitten sitä huomaa, että emme me vanhukset ole sen viisaampia.


      • elämä yllättää
        Vanha eukko kirjoitti:

        Toivottavasti vielä onnistutte. Niin toivoisin, että he jotka lapsen todella haluavat, sen myöskin saisivat. Valitettavasti varsinkaan näin vanhemmalla iällä se vaan ei aina onnistu. Toisaalta joskus siinä onnistuvat he, joille lapsen saaminen ei ole enää tärkeää. Meillä ei ollut tarkoitus enää tehdä lasta. Niin siinä vaan pääsi käymään. Piti olla ns. varma päivä ja lisäksi luotimme siihen, että ei tämän ikäinen enää niin helposti tule raskaaksi, joten emme käyttäneet mitään ehkäisyä. Vähän kyllä hävettää, kun on siitä ehkäisystä tullut nuorisolle niin monet kerrat saarnattua ja sitten sitä huomaa, että emme me vanhukset ole sen viisaampia.

        Minkä ikäinen lapsen isä eli miehesi on ?


    • äiti myös

      Älä välitä toisten mielipiteistä, vajaa 50-vuotta sitten meillä maalla oli yleistä että naiset tekivät lapsia niin kauan kuin niitä oli tullakseen, enkä muista että ois vammaisia kenellekkään syntynyt.Luin toistkymmentävuotta sitten kaks plussasta jutun 52-vuotiaasta synnyttäjästä. Kaikki oli menny hyvin ja lapsi syntyi terveenä.
      Rohkeutta ja jaksamista sinulle toivoo kahden aikuisen lapsen äiti

    • Leilalie

      Miten kävi? Edellisen synnytin 44-vuotiaana, sitten muut ovat 13, 16, ja 21 pian. Lisäksi hoidan lapsenlasta, joka on kolmen ja risat. Kyllä sinä jaksat. Minäkin luulisin jaksavani. Tai siis on pakko. Tokan lapsen vuoks painostettiin aborttiin, kun ei muka olis terve (en tehny aborttia ja hyvä niin) . Terve ja kiukkunen murkkupoika se nyt on :) Älä usko muita. tee ratkasus ihan ite. Sillon voit seistä niiden takana.

    • Äitimuori

      Nostetaan mielenkiintoinen keskustelu ylös. Kiinnostaisi tietää, mitä näille ihmisille kuuluu? Siispä vastatkaa. Jos "Vanha eukko" käyt tällä palstalla, niin vastaa ihmeessä.

    • havaintoja..

      Tästä näkee miten palsta on muuttunut muutamissa vuosissa. Harvinaisen siisti ketju, nykyajan kiihkoraivotörkyilijät loistaa poissaolollaan! Missä tästä keskustelusta ovat lapsia suojeleville haukkumisiaan suoltavat räkyttäjät ja aborttiin vokottelijat? Vai hoitoko ylläpito aiemmin näin paljon paremmin hommansa?

      • siinä muisteltavaa

        Esimerkki nykyajan abortinsuosijoiden käsitys asiallisesta keskustelukulttuurista:

        "haistakaa vittu
        31.1.2013 17:53
        mitä vittuu sä selität ääliö?!? kato ku ei käytetty kortsuu ni huora tuli raskaaks!! :DD XD"

        "Suomitaunotollot
        tätähän te vastustajavajukit ette ymmärrä... elämää onmuuallakin kun suomessa."

        "voisua :'((((
        1.8.2012 13:52
        törkytyrpamusssutimuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu mee muulii muualle lihava akkanaamanen (((((((: iha takasi vaa sulle :D "kärvistääkö"? :D:D taitaapi... hahahah"

        "Kuule etköhän se ole yksinomaan sinä joka täällä kärvistelet... Lihava akka sääliks käy ku ei muuta elämää ole :D:D Sinä kiihkoot ja raivoot ei kuule kukaa muuu.. ja sun sanoi lainaten , suatässä ottaa koville eikä ketään muuta :D:D hahahaha"

        "Murhaaja vapaalla
        Ne typerät huorat jotka väittää aborttia murhaksi saisi tulla itse murhatuksi!"

        "sinulle typerys
        Sinä typerä huora joka haukut täällä ihmisiä murhaajaksi jos et lopeta otan selvää sinusta ja tapan sinut sekä lapsesi. Suomen laissa ei ole abortti kielettyä joten se ei ole murha vitun huora."

        "Hyh hyh
        7.5.2012 16:07
        Hutsu mikä hutsu :). Ekalle vastaantulijalle vaan pillua tarjoomaan"

        "Te kaikki pikku huorat jotka lässytätte abortti asioista saisitte minun puolestanne kuolla! Toivottavasti teidät teurastetaan kuin siat! Nyt tarkoitan henkilöitä jotka haukkuvat muita ja väittävät abortin olevan murha jota se ei ole.. Itse suosittelen tästä lähtien aborttia kaikille tapetaan lapset hahahaahhahahhahahhah "

        "Ota nyt helvetti soikoon ne lasit silmiltä ja rupea ajattelemaan järjellä. Hävettää jo puolestas toi tyhmyys..."

        "Onko ainoa keino päästä sinun tasollesi tosiaan alkaa juopottelemaan ja levittelemään kylän renttusakille? Sekö on sinusta hienoa elämää? Suoltaa äpäriä maailmaan koko kylän juopporentuille jotta saa niillä sitten kehua, vaikkei pysty huolehtimaan edes itsestään ja vaikka niisä lapsista huolehtii ihan muut. Sut on nähty monta kertaa ja susta puhutaan ihan kylän "yhteishyvänä". Ei käy kateeksi."

        Ja kaiken "asialisuuden" huippukliimaksi saatiin ihan hiljattain :D taisi tulla megaorkku palstan vakihäirikölle:

        "Haistakaa iso vittu tai mulkku
        Naikaa itseänne
        14.3.2013 21:01
        kaikki aborttien vastustajat!"


      • edellisiin lisäys
        siinä muisteltavaa kirjoitti:

        Esimerkki nykyajan abortinsuosijoiden käsitys asiallisesta keskustelukulttuurista:

        "haistakaa vittu
        31.1.2013 17:53
        mitä vittuu sä selität ääliö?!? kato ku ei käytetty kortsuu ni huora tuli raskaaks!! :DD XD"

        "Suomitaunotollot
        tätähän te vastustajavajukit ette ymmärrä... elämää onmuuallakin kun suomessa."

        "voisua :'((((
        1.8.2012 13:52
        törkytyrpamusssutimuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu mee muulii muualle lihava akkanaamanen (((((((: iha takasi vaa sulle :D "kärvistääkö"? :D:D taitaapi... hahahah"

        "Kuule etköhän se ole yksinomaan sinä joka täällä kärvistelet... Lihava akka sääliks käy ku ei muuta elämää ole :D:D Sinä kiihkoot ja raivoot ei kuule kukaa muuu.. ja sun sanoi lainaten , suatässä ottaa koville eikä ketään muuta :D:D hahahaha"

        "Murhaaja vapaalla
        Ne typerät huorat jotka väittää aborttia murhaksi saisi tulla itse murhatuksi!"

        "sinulle typerys
        Sinä typerä huora joka haukut täällä ihmisiä murhaajaksi jos et lopeta otan selvää sinusta ja tapan sinut sekä lapsesi. Suomen laissa ei ole abortti kielettyä joten se ei ole murha vitun huora."

        "Hyh hyh
        7.5.2012 16:07
        Hutsu mikä hutsu :). Ekalle vastaantulijalle vaan pillua tarjoomaan"

        "Te kaikki pikku huorat jotka lässytätte abortti asioista saisitte minun puolestanne kuolla! Toivottavasti teidät teurastetaan kuin siat! Nyt tarkoitan henkilöitä jotka haukkuvat muita ja väittävät abortin olevan murha jota se ei ole.. Itse suosittelen tästä lähtien aborttia kaikille tapetaan lapset hahahaahhahahhahahhah "

        "Ota nyt helvetti soikoon ne lasit silmiltä ja rupea ajattelemaan järjellä. Hävettää jo puolestas toi tyhmyys..."

        "Onko ainoa keino päästä sinun tasollesi tosiaan alkaa juopottelemaan ja levittelemään kylän renttusakille? Sekö on sinusta hienoa elämää? Suoltaa äpäriä maailmaan koko kylän juopporentuille jotta saa niillä sitten kehua, vaikkei pysty huolehtimaan edes itsestään ja vaikka niisä lapsista huolehtii ihan muut. Sut on nähty monta kertaa ja susta puhutaan ihan kylän "yhteishyvänä". Ei käy kateeksi."

        Ja kaiken "asialisuuden" huippukliimaksi saatiin ihan hiljattain :D taisi tulla megaorkku palstan vakihäirikölle:

        "Haistakaa iso vittu tai mulkku
        Naikaa itseänne
        14.3.2013 21:01
        kaikki aborttien vastustajat!"

        Kukaan aborttioikeuden kannattaja ei pidä tuollaista esimerkin mukaista keskustelua asiallisena. En minä ainakaan. Minä olen asiallisen ja ystävällisen keskustelun kannalla ja jokaisella on oikeus eriävään mielipiteeseenkin.

        Olemmeko yhtä mieltä siitä?

        Mutta se ei liity siihen kummasteluun, että juuri sinä, joka vastaat palstan törkeimmistä kirjoituksista, ja vielä olet kertonut, että sinulla on nimittelyyn joku oikeus olet herännyt ihmettelemään sitä, mihin palstan taso on laskenut. Etkö näe itselläsi olevan mitään osuutta asiaan?

        Ymmärrätkö asian?

        terv nimimerkki Muistatko tämän?


      • ja kukahan täällä
        siinä muisteltavaa kirjoitti:

        Esimerkki nykyajan abortinsuosijoiden käsitys asiallisesta keskustelukulttuurista:

        "haistakaa vittu
        31.1.2013 17:53
        mitä vittuu sä selität ääliö?!? kato ku ei käytetty kortsuu ni huora tuli raskaaks!! :DD XD"

        "Suomitaunotollot
        tätähän te vastustajavajukit ette ymmärrä... elämää onmuuallakin kun suomessa."

        "voisua :'((((
        1.8.2012 13:52
        törkytyrpamusssutimuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu mee muulii muualle lihava akkanaamanen (((((((: iha takasi vaa sulle :D "kärvistääkö"? :D:D taitaapi... hahahah"

        "Kuule etköhän se ole yksinomaan sinä joka täällä kärvistelet... Lihava akka sääliks käy ku ei muuta elämää ole :D:D Sinä kiihkoot ja raivoot ei kuule kukaa muuu.. ja sun sanoi lainaten , suatässä ottaa koville eikä ketään muuta :D:D hahahaha"

        "Murhaaja vapaalla
        Ne typerät huorat jotka väittää aborttia murhaksi saisi tulla itse murhatuksi!"

        "sinulle typerys
        Sinä typerä huora joka haukut täällä ihmisiä murhaajaksi jos et lopeta otan selvää sinusta ja tapan sinut sekä lapsesi. Suomen laissa ei ole abortti kielettyä joten se ei ole murha vitun huora."

        "Hyh hyh
        7.5.2012 16:07
        Hutsu mikä hutsu :). Ekalle vastaantulijalle vaan pillua tarjoomaan"

        "Te kaikki pikku huorat jotka lässytätte abortti asioista saisitte minun puolestanne kuolla! Toivottavasti teidät teurastetaan kuin siat! Nyt tarkoitan henkilöitä jotka haukkuvat muita ja väittävät abortin olevan murha jota se ei ole.. Itse suosittelen tästä lähtien aborttia kaikille tapetaan lapset hahahaahhahahhahahhah "

        "Ota nyt helvetti soikoon ne lasit silmiltä ja rupea ajattelemaan järjellä. Hävettää jo puolestas toi tyhmyys..."

        "Onko ainoa keino päästä sinun tasollesi tosiaan alkaa juopottelemaan ja levittelemään kylän renttusakille? Sekö on sinusta hienoa elämää? Suoltaa äpäriä maailmaan koko kylän juopporentuille jotta saa niillä sitten kehua, vaikkei pysty huolehtimaan edes itsestään ja vaikka niisä lapsista huolehtii ihan muut. Sut on nähty monta kertaa ja susta puhutaan ihan kylän "yhteishyvänä". Ei käy kateeksi."

        Ja kaiken "asialisuuden" huippukliimaksi saatiin ihan hiljattain :D taisi tulla megaorkku palstan vakihäirikölle:

        "Haistakaa iso vittu tai mulkku
        Naikaa itseänne
        14.3.2013 21:01
        kaikki aborttien vastustajat!"

        olikaan väittäny tota sun massapostaamaa kopiopätkää asialliseks? Kun edelleen, sekin on ollu ihan vaan samalla mitalla vastauksena suosijasakin vielä paljon törkysämpiin paskamyrskyihin jotka tietenkin aina näppärästi "unohdat" kopsata siihen hehkutuksees vastustajan "asiallisuudesta" mukaan ;))

        "jokaisella on oikeus eriävään mielipiteeseenkin."

        Juu.. tosin sun mukaanhan kaikki omistas eriävät mielipiteet on niitä "törkeimpiä kirjotuksia" ;D


      • "Tästä näkee miten palsta on muuttunut muutamissa vuosissa. Harvinaisen siisti ketju, nykyajan kiihkoraivotörkyilijät loistaa poissaolollaan!"

        Aivan totta. Mistähän ne törkyilijät oikein on palstalle pesiytyneet? Olen lukenut sellaistakin, että joku katsoo oikeudekseen laatia palstalle omat säännöt. Niiden sääntöjen mukaan kaikki on itselle sallittu, mikä on muilta kielletty.

        Kuitenkin ne säännöt on täällä suomi24:ssä mainittu. Nimittely ei kuulu kypsääjn keskusteluun. Jokainen vastaa omista kirjoituksistaan itse. Toivoisinpa, että palstalta poistetaan nykyinen kirjoittajien mahdollisuus pilata keskustelut ja vain oikeat nimittelyt tarkastuksen jälkeen poistettaisiin. Tämä siistisi väkisinkin tämän paikan.

        Mutta luin it-teknologiaa tuntevan kommentin, että ylläpidolle on tämän systeemin puitteissa mahdoton moderoida keskusteluja ja siksi he väittävät kaikille muuta, ja samaa: että kommentti on ollut asiaton. Vaikka jokainen näkee, että se on täysin jonkun kirjoittajan kiusallaan poistama. Luulen, että ylläpito on ulkomailla ja kielivaikeuksien takia moderointia ei ole - se on jätetty kirjoittajien varaan. Ns. luotseilla ei ole mitään valtaa, vaikka joskus ehkä olikin. Olen saanut täsmälleen saman automaattivastauksen sähköpostiini kuin moni muukin ilman mitään yksilöityä kommentointia, tavallaan yleisvastaus kaikkeen. Ei tarvi olla ruudinkeksijä, että näkee etteivät ylläpidon "vastaajat" ole luonnollisia henkilöitä. Tärkeintä ei täällä ole keskustelu, vaan mainostulot.

        " Suomi24:n toiminta alkoi jo vuonna 1998 Telian lanseeratessa sirkus.com -portaalin. Alkumetreiltä asti palveluvalikoimasta on löytynyt mm. Keskustelu, Chat sekä Treffit. Vuonna 2000 omistajaksi vaihtui Scandinavia Online Ab ja samana vuonna myös nimeksi vakiintui Suomi24. Vuonna 2001 Eniro osti Scandinavia Onlinen ja Suomi24:stä tuli osa Eniro-konsernia. Tällä tiellä edettiin pitkään kunnes nykyinen Suomi24 Oy:n aloitti toimintansa 1.7.2008. Tänä päivänä Suomi24 Oy on parinkymmenen hengen itsenäinen yhtiö, jonka omistaa Aller Media Oy."


      • henkilö X

        "Tästä näkee miten palsta on muuttunut muutamissa vuosissa. Harvinaisen siisti ketju, nykyajan kiihkoraivotörkyilijät loistaa poissaolollaan!"

        Niinpä. Joskus näemmä tälläkin palstalla osattiin käyttäytyä asiallisesti. Tässäkin vastaajista suurin osa vaikuttaisi olevan aborttioikeuden kannattajia, koska monessa viestissä korostetaan aloittajan omaa päätöstä ja ratkaisua. Sen sijaan tosiaan ne "kiihkoraivotörkyilijät" puolin toisin loistavat poissaolollaan. Tästä ketjusta voisit sinäkin ottaa oppia siitä, mitä on asiallinen keskustelu. Näin asiallisena sekin pysyy, kun ei jauheta aborttiväestä, suosijoista, mustien voimien manaamisista sun muusta.

        Mietitäänpä kuinka keskustelu nykypäivänä kulkisi. Heitän muutaman arvion.
        - Ketjuun tulisi pari aborttiin kannustavaa kommenttia tyyliin "ei tuon ikäisenä enää kantsi lapsia rueta tekemään".
        - Näihin vastauksena ilmestyisi pikapikaa seuraavaa: "Poistoon vaan törkypaskat tappamisen yllytykset!"

        ............ ja näin sodan siemen olisi kylvetty.

        - Ketjussa muutama toivottaa aloittajalle voimia päätökseen, oli se kumpi hyvänsä. Nykypäivänä tällainen poikisi seuraavanlaisia vastauksia:
        "Aborttiväki kehottaa odottavaa äitiä heittämään arpaa lapsensa hengellä jne..."
        "Aborttiväki manaa mustia voimia odottavan äidin päälle. Varo näitä hämähäkkejä jotka kärkkyvät lapsesi henkeä jne..."

        ............ ja näin sodan siemen olisi kylvetty.

        Kuinka moni uskaltaa tämän ketjun luettuaan katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstään palstalla? Kuinka moni vastaa tähän viestiin ilmoitamalla sen "turhakesontasyyllistämisenä" poistoon?

        Veikkaan että jälkimmäinen vaihtoehto näkee päivänvalon tavalla tai toisella parin vuorokauden sisällä.


    • sivusta seuraaja

      Olipa tosiaan ihanan rakentava ja positiivissävytteinen ketju =). Hienoa, että ap päätti pitää lapsen. Toivottavasti kaikki sujui hyvin! olisi tosiaan ihan mahtavaa jos vielä kuulisi heistä, jotka alunperin tänne kirjoittelivat, mutta tuskinpa enää abortti-palstalla liikuskelevat :)

    • Jaanuzka

      kovasti vaan ihmettelen että ensin touhutaan ilman ehkäsyä ja sitten täältä täytyy kysyä mielipiteitä /neuvoja... kummaa on nykykansa kun itte ei MITÄÄN yksin osata enää tehdä!

      • buahahha

        Kummaa kun tänäpäivänä ei joku tajua että ehkäisy voi pettää, tämäkin piti jonkun muun tulla kertomaan sinulle, kun yksin et sitä tajunnut vaan näit oikein vaivaa käydä nostamassa 10vuotta vanhan ketjun ylös jotta saat mielipiteesi sanottua.


    • Anonyymi

      Onkos muita 47 v raskaana olleita?
      Täälläkin ehkä yksi.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe