Esikoislestadiolaisuudessa kuohuu
Esikoislestadiolaisessa liikkeessä ei ole tapahtunut minkäänlaista muutosta, liikkeen
puheenjohtaja vakuuttaa.
Vt. kirkkoherra Risto Blomin mukaan liikkeessä käydään kädenvääntöä sen linjasta.
Esikoislestadiolaisuus on lestadiolaisen herätysliikkeen vanhimpia haaroja. Sen keskus on
Pohjois-Ruotsin Jällivaarassa. Suomen toimintaa johdetaan Lahdesta.
On väitetty, että Pohjois-Ruotsin Jällivaarasta tulleet vanhimmat on nostettu Suomessa ylituomarin
asemaan. Pitääkö tämä paikkansa, Esikoislestadiolaiset ry:n puheenjohtaja, maallikkosaarnaaja
Pekka Liuksiala?
- Niillä puheilla ei ole mitään arvoa.
Lestadiolaisuus syntyi Pohjois-Ruotsissa. Mikä on Jällivaaran vanhimpien ja maamme esikoisten
keskinäinen suhde?
- Jällivaaran vanhimmat ovat tehneet Lapinmaalta lähetystyötä niin kauan kuin tämä heräys on ollut
olemassa.
Jällivaaran vanhimmat eivät siis voi määrätä, mitä Suomen esikoiset tekevät?
- Eivät, vaan me hoidamme Suomen seurakuntaa. Silloin kun tarvitsemme neuvoa, kysymme sitä
heiltä.
Tapahtuuko Inkeriin suuntautuvassa lähetystyössä vähentymistä, jotta vain muutamat lähetysmiehet
voisivat hoitaa kaikki matkat?
- Ei. Jatkamme Inkerin lähetystyötä niin kuin tähänkin saakka. Kun on päällekkäisyyttä, määrättyjä
matkoja vähennetään. Tämä on lähinnä rationaalinen toimenpide.
Pitääkö paikkansa, että lähetystyötä tehtäisiin vain suoraan esikoisten seurakuntiin?
- Ei. Teemme lähetystyötä Inkeriin samoilla periaatteilla kuin aikaisemminkin yhdessä Inkerin kirkon
kanssa.
''Risto Blomia ei aiota erottaa''
On epäilty, että esikoisiin kuuluva Muuruveden vt. kirkkoherra Risto Blom uhataan erottaa saarnaajan
toimesta ''raamatullisen ja luterilaisen kastekäsityksen takia''?
- Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Blomin erottamisesta en ainakaan minä ole kuullut mitään, Pekka
Liuksiala torjuu epäilyn.
Osa Ruotsin ja Norjan esikoislestadiolaisista viettää jo nyt ehtoollista omassa keskuudessaan.
Suunnittelevatko Suomen esikoiset omia ehtoollisia?
- Ei. Niin kauan kuin meillä on kirkko tässä kunnossa kuin on, pysymme kirkon yhteydessä.
Joulukuun alussa pidetään kokous erimielisyyksien tiimoilta. Mikä sen tarkoitus on?
- Kokous pidetään niiden henkilöitten pyynnöstä, jotka haluavat keskustella näistä kristillisyyden ja
opin asioista. Olemme valmiit siihen.
Jakautuuko esikoislestadiolainen liike?
- En ainakaan minä usko siihen. Ainahan on ollut jonkinlaista liikehdintää ja tyytymättömyyttä. Sitä on
ollut myös tässä kristillisyydessä niin kauan kuin minä muistan. Tyytymättömiä on aina löytynyt, mutta
Jumalan kiitos on aina löytynyt myös tyytyväisiä.
Mikä on tällä hetkellä esikoislestadiolaisen liikkeen suhde luterilaiseen kirkkoon?
- Sama kuin ennenkin. Olemme kirkon herätysliike.
Tutkimustyö herätti epäilyksiä
Muuruveden vt. kirkkoherra Risto Blom kertoo, että hänellä on ollut jo vuosia vaikeuksia
esikoislestadiolaisessa liikkeessä.
- Olen ollut tämän liikkeen saarnaajana 14 vuotta. Lähes koko ajan on ollut joitakin ongelmia lähinnä
paikallisesti, mutta johtavat saarnamiehet ovat kuitenkin hoitaneet ne kuntoon, hän kertoo.
- Kun läksin vanhoilla päivilläni opiskelemaan teologiaa, se aiheutti melkoisen mylläkän Ruotsin
Lapissa olevaa hengellistä johtoa myöten. Opiskeluni kuitenkin hyväksyttiin pitkin hampain.
- Kun tein laudatur-työn ja laajensin sen myöhemmin kirjaksi, jonka Kirkon tutkimuskeskus on
julkaissut nimellä Jumalan lapseksi. Uudestisyntymisen käsite esikoislestadiolaisessa
julistuksessa, liikkeen johto arvosteli sitä hyvinkin jyrkästi, Blom kertoo.
Suomen johtaja Pekka Liuksiala sai tehtäväksi pitää Blomille puhuttelun, mutta sitä ei tapahtunut.
Lopulta pidettiin johtavien saarnaajien neuvonpito Heinolassa. Lopputulos oli, että mitään syytöksiä
eikä vaatimuksia esitetty tutkimuksen johdosta. Arvostelijat tivasivat, miksi tutkimus oli tehty. Opillisiin
asioihin ei käyty lainkaan käsiksi. Blom sai edelleen toimia Mikkelin saarnaajana.
Sittemmin Blomille kuitenkin ilmoitettiin Mikkelin rukoushuoneella, että Ruotsin vanhimpien mielestä,
jotka olivat olleet Suomessa pitkällä saarnamatkalla, Blomin oli anottava anteeksi heiltä ja liikkeen
suomalaisilta johtomiehiltä, koska hän oli hyökännyt tutkimuksellaan heitä vastaan.
Blom päätti vetäytyä liikkeen toiminnasta sivuun. Mutta kun tieto tästä levisi, monet herätysliikkeen
sanankuulijat ovat olleet liikkeellä hänen puolestaan.
Mikkelinpäivänä Tampereella saarnaajien kokouksessa käsiteltiin jälleen Blomin asiaa ja
ilmoitettiin, että Heinolan päätös on edelleen voimassa.
Kaksi lähetysmiestä yritettiin erottaa
- Jo vuonna 1997 Lapin vanhimmat erottivat kaksi Suomen johtavaa lähetysmiestä (Eero Halmeen ja
Olavi Simolinin). Silloinkin sanankuulijat nousivat pystyyn ja saivat aikaan sovintokokouksen. Tosin
sen päätöksiä eivät Lapin vanhimmat ole vieläkään hyväksyneet, Blom kertoo.
Risto Blom ei osaa sanoa, hajoaako esikoislestadiolainen liike, mutta niin vakavista asioista on
kysymys, että sekin on mahdollista.
- Pahinta on, että liikkeessä on pyrkimyksiä erota kirkosta. Se kielletään julkisesti, mutta salaisesti tai
pienemmässä piirissä sitä jatkuvasti suunnitellaan. Se on Lapin vanhimpien vaatimus myös
Suomen osalta. Ensimmäinen vaihe olisi sakramenttien ottaminen omiin käsiin, hän arvelee.
HEIKKI TERVONEN
Es.lestadiolaisuudessa kuohuu
28
2045
Vastaukset
- El Bimbo
Se minusta tässä jutussa on mielenkiintoisinta, että autokauppias puhuu aivan toista, mitä liikkeen sisällä jutellaan.
- Realisti
That´s the fact, El Bimbo - valitettavasti.
- Reino
Realisti kirjoitti:
That´s the fact, El Bimbo - valitettavasti.
Entäs se kaupanhoitaja jota Purnu veti turpiin?
- Aada
Reino kirjoitti:
Entäs se kaupanhoitaja jota Purnu veti turpiin?
Esikoislestadiolainen saarnaaja Joonas Purnu on kuollut YLI 100 VUOTTA SITTEN eli 1900-luvun alussa.
Mikä ihmeen oikeudenkäynti täällä on joidenkin vanhoillisten toimesta koko ajan menossa häntä vastaan?
Vaikka olen ollut esikoisissa jo vuosikymmenet, niin vasta tällä keskustelupalstalla luen ensi kerran väitteen, että joku juustokauppias on saanut saarnaaja Purnulta turpiinsa. Onko se edes totta? Tietenkin se mahdollista on, ihmisten tempperamentin ja sielunvihollisen juonet tuntien, mutta onko myös totta?
Minusta on kuitenkin halveksittavaa "Reinon" (ja kumppaneiden) tavalla mollata kauan sitten kuollutta ihmistä.
Jos juustokauppiaalta jäi kukko kynimättä Purnun kanssa ja miehinen itsetunto sai kenties kolauksen, niin tarvitseeko muiden jatkaa kaunan vaalimista?
Onko se ensinkään kristillistä, että pidetään vanhaa kaunaa yllä vuosisadasta toiseen? Kuin Pohjois-Irlannissa ikään, mutta pienemmässä mittakaavassa.
Saarnaaja Purnu ei ole täällä itseään puolustamassa ja kertomassa, miten kaikki oikein tapahtui. Tapahtuneestakin on kulunut jo reippaasti toista sataa vuotta. Myöskään juustokauppiaan osuus tapahtumien kulkuun ei ole tiedossa, kauan sitten kuollut hänkin.
Voiko edesmenneitä solvata ja mustamaalata mielin määrin kuten täällä jotkut häpeämättä tekevät? Ja kertoa heistä mitä hyvänsä? Mitä sanoo Suomen laki tällaisessa tapauksessa?
Inhimillisesti ajatellen tällainen on tosin ymmärrettävää, mutta ei se kristityn käytöstä ole. Sanoohan Vapahtaja, että anteeksi pitää antaa, "ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän". Myöskin Hän sanoo, että "millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan". - VL
Aada kirjoitti:
Esikoislestadiolainen saarnaaja Joonas Purnu on kuollut YLI 100 VUOTTA SITTEN eli 1900-luvun alussa.
Mikä ihmeen oikeudenkäynti täällä on joidenkin vanhoillisten toimesta koko ajan menossa häntä vastaan?
Vaikka olen ollut esikoisissa jo vuosikymmenet, niin vasta tällä keskustelupalstalla luen ensi kerran väitteen, että joku juustokauppias on saanut saarnaaja Purnulta turpiinsa. Onko se edes totta? Tietenkin se mahdollista on, ihmisten tempperamentin ja sielunvihollisen juonet tuntien, mutta onko myös totta?
Minusta on kuitenkin halveksittavaa "Reinon" (ja kumppaneiden) tavalla mollata kauan sitten kuollutta ihmistä.
Jos juustokauppiaalta jäi kukko kynimättä Purnun kanssa ja miehinen itsetunto sai kenties kolauksen, niin tarvitseeko muiden jatkaa kaunan vaalimista?
Onko se ensinkään kristillistä, että pidetään vanhaa kaunaa yllä vuosisadasta toiseen? Kuin Pohjois-Irlannissa ikään, mutta pienemmässä mittakaavassa.
Saarnaaja Purnu ei ole täällä itseään puolustamassa ja kertomassa, miten kaikki oikein tapahtui. Tapahtuneestakin on kulunut jo reippaasti toista sataa vuotta. Myöskään juustokauppiaan osuus tapahtumien kulkuun ei ole tiedossa, kauan sitten kuollut hänkin.
Voiko edesmenneitä solvata ja mustamaalata mielin määrin kuten täällä jotkut häpeämättä tekevät? Ja kertoa heistä mitä hyvänsä? Mitä sanoo Suomen laki tällaisessa tapauksessa?
Inhimillisesti ajatellen tällainen on tosin ymmärrettävää, mutta ei se kristityn käytöstä ole. Sanoohan Vapahtaja, että anteeksi pitää antaa, "ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän". Myöskin Hän sanoo, että "millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan".99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli. On sen verran aikaa tapahtumista. Minun käsitykseni on, että tämän Purnu-kampanjan taustalla on joku esikoisuuteen katkeroitunut entinen seurakuntanne jäsen.
- Aada
VL kirjoitti:
99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli. On sen verran aikaa tapahtumista. Minun käsitykseni on, että tämän Purnu-kampanjan taustalla on joku esikoisuuteen katkeroitunut entinen seurakuntanne jäsen.
Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt, mitä 1900-luvun alussa edesmennyt saarnaaja Joonas Purnu täällä tekee.
Makkerin ylläpitämiltä lestadiolaisuus-sivuilta löysin Purnusta tietoa, sitä ennen olin 100-prosenttisen tietämätön.
Yleensä minulla on ollut esikoisuudessa se kokemus, että vanhoja saarnaajia kaikkine heikkouksineenkin kunnioitetaan ja rakastetaan eikä heitä mollata.
Se voi olla ihan mahdollista, mitä "VL" sanoo, että joku entinen esikoinen näitä Purnu-tekstejä kirjoittelee. Ei vain tullut ensimmäiseksi mieleeni. Olen pahoillani, jos tai kun aiheetta epäilin vanhoillisia. - el kirahwi
Aada kirjoitti:
Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt, mitä 1900-luvun alussa edesmennyt saarnaaja Joonas Purnu täällä tekee.
Makkerin ylläpitämiltä lestadiolaisuus-sivuilta löysin Purnusta tietoa, sitä ennen olin 100-prosenttisen tietämätön.
Yleensä minulla on ollut esikoisuudessa se kokemus, että vanhoja saarnaajia kaikkine heikkouksineenkin kunnioitetaan ja rakastetaan eikä heitä mollata.
Se voi olla ihan mahdollista, mitä "VL" sanoo, että joku entinen esikoinen näitä Purnu-tekstejä kirjoittelee. Ei vain tullut ensimmäiseksi mieleeni. Olen pahoillani, jos tai kun aiheetta epäilin vanhoillisia.Minäkin luulisin, että luultavimmin kyseessä on entinen EL, koska todennäköisyys sille, että keskiverto VL on kuullut Jonas Purnusta on huomattavasti pienempi kuin, että keskiverto EL on kuullut hänestä. Tosin esikoislestadiolaisuudessakin Jonas Purnu lienee hyvin monille korkeintaan nimi, joka kuulostaa jossain määrin tutulta.
Mutta olipa kuka tahansa, on mielestäni todella tyhmää sotkea jotain edesmennyttä ihmistä joka asiaan. Vielä suuremmalla syyllä, koska tälle tarinalle tuskin löytyy mitään historiallista tukea. Sen voisin uskoa, että Purnu on jotain kauppiasta joskus lyönyt. Mutta ottaen huomioon, että asia esitettiin ensimmäisen kerran täällä siten, että se olisi tapahtunut Suomessa ja että Purnu olisi sen jälkeen ammuttu (mikä tietysti on täysin selvä valhe historiallisten tosiasioiden valossa), niin tämä koko lyömisjuttu jää hyvin kyseenalaiseen valoon. - duunari
VL kirjoitti:
99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli. On sen verran aikaa tapahtumista. Minun käsitykseni on, että tämän Purnu-kampanjan taustalla on joku esikoisuuteen katkeroitunut entinen seurakuntanne jäsen.
"99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli"
Purnusta en tiedä mutta periaatteessa lestadiolaisten pitäisi kai olla hyvinkin kiinnostuneita historiastaan. Oppihan perustuu siihen että ollaan osa katkeamatonta oikeaoppista synninpäästöketjua. Jos ketjuun on päässyt pujahtamaan yksikin huijari, ovat nykyiset synninpäästöt tietysti tehottomia. - el kirahwi
duunari kirjoitti:
"99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli"
Purnusta en tiedä mutta periaatteessa lestadiolaisten pitäisi kai olla hyvinkin kiinnostuneita historiastaan. Oppihan perustuu siihen että ollaan osa katkeamatonta oikeaoppista synninpäästöketjua. Jos ketjuun on päässyt pujahtamaan yksikin huijari, ovat nykyiset synninpäästöt tietysti tehottomia.Mielenkiintoinen näkökulma, etkä itse asiassa ole ainoa, jolta olen asiasta kuullut. Eräs el kaverini, jolla on taipumus eksyä omien syvällisten pohdintojensa umpikujiin sanoi joskus miettineensä ihan samaa. Todellisuudessa kuitenkin jokainen on kuullut sanaa syntien anteeksiantamuksesta niin monelta ihmiseltä, että kukaan ei riipu minkään yhden ainoan ketjun varassa.
- eräs vl
duunari kirjoitti:
"99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli"
Purnusta en tiedä mutta periaatteessa lestadiolaisten pitäisi kai olla hyvinkin kiinnostuneita historiastaan. Oppihan perustuu siihen että ollaan osa katkeamatonta oikeaoppista synninpäästöketjua. Jos ketjuun on päässyt pujahtamaan yksikin huijari, ovat nykyiset synninpäästöt tietysti tehottomia.Noin sen pitää ollakkin. Sen ketjun on pitänyt säilyä katkeamattomana Israelista tänne Suomeen asti, jos ketju on välillä katkennut, niin turhaan täällä saarnaamme. 1900 ketju katkesi ainakin osalta lestadiolaisista, siksi heillä ei voi olla sitä valtaa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että kaikki muut lestadiolaiset ovat huijareita, jotka saarnaavat kyllä syntejä anteeksi, mutta sillä ei ole mitään tehoa, koska Pyhä Henki ei ole muiden keskuudessa vaikuttamassa.
Tästä viestistä kyllä nousee varmasti suuri häly, mutta noin se vain on. - Vai niin
eräs vl kirjoitti:
Noin sen pitää ollakkin. Sen ketjun on pitänyt säilyä katkeamattomana Israelista tänne Suomeen asti, jos ketju on välillä katkennut, niin turhaan täällä saarnaamme. 1900 ketju katkesi ainakin osalta lestadiolaisista, siksi heillä ei voi olla sitä valtaa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että kaikki muut lestadiolaiset ovat huijareita, jotka saarnaavat kyllä syntejä anteeksi, mutta sillä ei ole mitään tehoa, koska Pyhä Henki ei ole muiden keskuudessa vaikuttamassa.
Tästä viestistä kyllä nousee varmasti suuri häly, mutta noin se vain on.Eipä tuossa erään vl:n viestissä ollut mitään sisältöä, ei päätä, ei häntää. Sellaista on heidän oppinsa.
- el kirahwi
eräs vl kirjoitti:
Noin sen pitää ollakkin. Sen ketjun on pitänyt säilyä katkeamattomana Israelista tänne Suomeen asti, jos ketju on välillä katkennut, niin turhaan täällä saarnaamme. 1900 ketju katkesi ainakin osalta lestadiolaisista, siksi heillä ei voi olla sitä valtaa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että kaikki muut lestadiolaiset ovat huijareita, jotka saarnaavat kyllä syntejä anteeksi, mutta sillä ei ole mitään tehoa, koska Pyhä Henki ei ole muiden keskuudessa vaikuttamassa.
Tästä viestistä kyllä nousee varmasti suuri häly, mutta noin se vain on.Tuli mieleen joskus käytetty sanonta, että "ei kuollut elävää voi synnyttää". Ja miten sellainen, joka ei itse ole löytänyt autuuden tietä, voisi toisen ohjata autuuden tielle?
Ja kyllä se on niin, että ihmisen pelastuakseen täytyy tulla jäseneksi siihen samaan seurakuntaan, joka on perustettu Jerusalemissa pari tuhatta vuotta sitten. Ja sekin on ihan varmasti totta, että hajaannuksissa (ja niitä ennen ja niiden jälkeen) on osa lestadiolaisista joutunut kuolleeseen uskoon eli eroon tästä elävästä seurakunnasta.
Tähän asti ajattelen samoin, mutta sen sijaan siitä, että Pyhä Henki olisi ainoastaan vanhoillislestadiolaisten keskuudessa, olen sitä mieltä, että se on sielunvihollisen perkeleen korvaan kuiskutuksia. Saattaa Pyhän Hengen saaneita kristittyjä kyllä löytyä vanhoillistenkin keskuudesta, ja jos löytyy, niin he ovat silloin jäseniä siinä Vapahtajan perustamassa elävässä esikoisten seurakunnassa. Mutta totuus on, että heitä ainakin löytyy vanhoillislestadiolaisuuden ulkopuolelta. - Tahvo
Aada kirjoitti:
Esikoislestadiolainen saarnaaja Joonas Purnu on kuollut YLI 100 VUOTTA SITTEN eli 1900-luvun alussa.
Mikä ihmeen oikeudenkäynti täällä on joidenkin vanhoillisten toimesta koko ajan menossa häntä vastaan?
Vaikka olen ollut esikoisissa jo vuosikymmenet, niin vasta tällä keskustelupalstalla luen ensi kerran väitteen, että joku juustokauppias on saanut saarnaaja Purnulta turpiinsa. Onko se edes totta? Tietenkin se mahdollista on, ihmisten tempperamentin ja sielunvihollisen juonet tuntien, mutta onko myös totta?
Minusta on kuitenkin halveksittavaa "Reinon" (ja kumppaneiden) tavalla mollata kauan sitten kuollutta ihmistä.
Jos juustokauppiaalta jäi kukko kynimättä Purnun kanssa ja miehinen itsetunto sai kenties kolauksen, niin tarvitseeko muiden jatkaa kaunan vaalimista?
Onko se ensinkään kristillistä, että pidetään vanhaa kaunaa yllä vuosisadasta toiseen? Kuin Pohjois-Irlannissa ikään, mutta pienemmässä mittakaavassa.
Saarnaaja Purnu ei ole täällä itseään puolustamassa ja kertomassa, miten kaikki oikein tapahtui. Tapahtuneestakin on kulunut jo reippaasti toista sataa vuotta. Myöskään juustokauppiaan osuus tapahtumien kulkuun ei ole tiedossa, kauan sitten kuollut hänkin.
Voiko edesmenneitä solvata ja mustamaalata mielin määrin kuten täällä jotkut häpeämättä tekevät? Ja kertoa heistä mitä hyvänsä? Mitä sanoo Suomen laki tällaisessa tapauksessa?
Inhimillisesti ajatellen tällainen on tosin ymmärrettävää, mutta ei se kristityn käytöstä ole. Sanoohan Vapahtaja, että anteeksi pitää antaa, "ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän". Myöskin Hän sanoo, että "millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan".Mihin sinä olet kadonnut nettiruukun keskustelusivuilta?
- vl
eräs vl kirjoitti:
Noin sen pitää ollakkin. Sen ketjun on pitänyt säilyä katkeamattomana Israelista tänne Suomeen asti, jos ketju on välillä katkennut, niin turhaan täällä saarnaamme. 1900 ketju katkesi ainakin osalta lestadiolaisista, siksi heillä ei voi olla sitä valtaa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että kaikki muut lestadiolaiset ovat huijareita, jotka saarnaavat kyllä syntejä anteeksi, mutta sillä ei ole mitään tehoa, koska Pyhä Henki ei ole muiden keskuudessa vaikuttamassa.
Tästä viestistä kyllä nousee varmasti suuri häly, mutta noin se vain on.Jutusta näkee kyllä että oot se sama ulkopuolinen joka aloitti tään ketjuteorian. Ettet vain olis se joka esitti juorua siitä kuinka jossain on luettelo siitä kuka kellekin on antanut anteeksi?
Luuletko että jollain ketjulla on jotai väliä kun ihmiset kuitenkin saa monilta anteeksi syntinsä.
Lisäksi vaikka olis 10 erillään niin voi taas saada jostai syntinsä anteeksi.
"Huijari" olet itse. - Eliza
el kirahwi kirjoitti:
Minäkin luulisin, että luultavimmin kyseessä on entinen EL, koska todennäköisyys sille, että keskiverto VL on kuullut Jonas Purnusta on huomattavasti pienempi kuin, että keskiverto EL on kuullut hänestä. Tosin esikoislestadiolaisuudessakin Jonas Purnu lienee hyvin monille korkeintaan nimi, joka kuulostaa jossain määrin tutulta.
Mutta olipa kuka tahansa, on mielestäni todella tyhmää sotkea jotain edesmennyttä ihmistä joka asiaan. Vielä suuremmalla syyllä, koska tälle tarinalle tuskin löytyy mitään historiallista tukea. Sen voisin uskoa, että Purnu on jotain kauppiasta joskus lyönyt. Mutta ottaen huomioon, että asia esitettiin ensimmäisen kerran täällä siten, että se olisi tapahtunut Suomessa ja että Purnu olisi sen jälkeen ammuttu (mikä tietysti on täysin selvä valhe historiallisten tosiasioiden valossa), niin tämä koko lyömisjuttu jää hyvin kyseenalaiseen valoon.Tämä mystinen, irrationaalinen ja infernaalinen viha Joonas Purnua kohtaan, mistä se tulee ? Näkisin niin, että samasta kuin mystinen, irrationaalinen ja infernaalinen viha juutalaisia kohtaan. Mitä rakkaampi Jumalalle, sen vihatumpi perkeleelle helvetissä. Joko jude tai esikoislesta, häntä kohtaan helvetin vihan tuli palaa. Jäljet johtavat sylttytehtaalle, tämä viha on suoraan helvetistä, saatanasta, perkeleestä.
- eräs vl
vl kirjoitti:
Jutusta näkee kyllä että oot se sama ulkopuolinen joka aloitti tään ketjuteorian. Ettet vain olis se joka esitti juorua siitä kuinka jossain on luettelo siitä kuka kellekin on antanut anteeksi?
Luuletko että jollain ketjulla on jotai väliä kun ihmiset kuitenkin saa monilta anteeksi syntinsä.
Lisäksi vaikka olis 10 erillään niin voi taas saada jostai syntinsä anteeksi.
"Huijari" olet itse.Täällä kyllä menee sekaisin, kuka on kuka.
- Aada
duunari kirjoitti:
"99,99% vanhoillisista ei ole koskaan kuullutkaan kuka/mikä mies tämä Purnu oli"
Purnusta en tiedä mutta periaatteessa lestadiolaisten pitäisi kai olla hyvinkin kiinnostuneita historiastaan. Oppihan perustuu siihen että ollaan osa katkeamatonta oikeaoppista synninpäästöketjua. Jos ketjuun on päässyt pujahtamaan yksikin huijari, ovat nykyiset synninpäästöt tietysti tehottomia.Olin nuorena vuosikaudet kirjeenvaihdossa roomalais-katolisen miehen kanssa, joka opiskeli yliopistossa teologiaa. Niinpä katolisuus tuli minullekin monella tavalla tutuksi.
Roomalais-katoliset katsovat, että paavi on perinyt valtansa suoraan Pietarilta, jolle Jeesus antoi aikoinaan taivaan valtakunnan avaimet sanoen, että hän on kallio, jolle Kristus rakentaa seurakuntansa. Juuri katolisilla on tämä "katkeamaton, oikeaoppinen synninpäästöketju" aivan Jeesuksesta asti, kuten he uskovat.
Lestadiolaisuuteen liitettynä "Duunarin" ajatus tuntuu minusta vähän oudolta. Ei siis pidä paikkaansa. - Mooses Kangoinen
vl kirjoitti:
Jutusta näkee kyllä että oot se sama ulkopuolinen joka aloitti tään ketjuteorian. Ettet vain olis se joka esitti juorua siitä kuinka jossain on luettelo siitä kuka kellekin on antanut anteeksi?
Luuletko että jollain ketjulla on jotai väliä kun ihmiset kuitenkin saa monilta anteeksi syntinsä.
Lisäksi vaikka olis 10 erillään niin voi taas saada jostai syntinsä anteeksi.
"Huijari" olet itse.Vedä veli henkeä ja rauhoitu.
- Aada
Tahvo kirjoitti:
Mihin sinä olet kadonnut nettiruukun keskustelusivuilta?
Mukava kuulla, että Nettiruukku toimii taas.
Se oli niin kauan suljettuna, että palsta aivan kuin katosi mielestäni ja elämästänikin. Lakkasin kaipaamasta sitä ja aloin viihtyä täällä "herätysliikkeet"-palstalla (kiitos uskonsisarelle vinkistä).
Minusta on kiinnostavaa lukea muidenkin suuntien kristittyjen ajatuksia, muun muassa vanhoillisten, ja kaikenlainen ristiveto, jollaista täällä yhteiskristillisellä palstalla toisinaan kokee, vain virkistää minunlaistani ihmistä.
Koin aiemmin syyllistä oloa, että olin yksi niistä Nettiruukun suorasuista, joiden vuoksi palsta yhtäkkiä ja jotenkin masentavasti suljettiin.
Palsta oli minulle loppuun asti tärkeä ja jotenkin kiinnyin myös sinne kirjoittaneisiin nimimerkkeihin. Palstan pitäjät eivät välittäneet riippuvuuksistamme. He vain päättivät, että palsta on finito ja sillä siisti.
Kuulin hiljakkoin, että nykyisessa Nettiruukussa on jokin kynnys, jokin kontrolli, eikä sinne ei pääse kuka hyvänsä. Sinä, Tahvo, suhtaudut minuun kaikella sympatialla ja uskot, että pääsisin sinne keskustelemaan.
Ei kuitenkaan ole mitään takeita siitä, ettenkö olisi sittenkin kelvollisten palstalampaiden sijaan pitäjien mielestä kelvottomien (suruttomien) vuohien listalla.
Rakastan nyt näitä vapaita vesiä täällä, joissa ei kirjoittajia kontrolloida ja joissa voivat uida kaikenlaiset kalat. (Kai muistat, Tahvo, että kala on vanha kristillinen symboli).
Kukaan ei sano minulle täällä edes epäsuorasti (nonverbaalisti tai "rivien välissä"), että "sinä suruton vuohi". Mielipiteistäni "järkyttyneitä" täällä kyllä on ja kerettiläiseksi leimaajia, mutta se häiritsee minua vain sen verran kuin itse annan häiritä. Enimmäkseen voin olla juuri sitä mieltä kuin olen. Siinä on oma hohtonsa.
Olisi muuten kannattanut vatvoa joitakin asioita Nettiruukussa eikä katkaista keskusteluyhteyttä kuten jotkut - ilmeisesti nuoret ja kokemattomat kristityt - katsoivat parhaaksi tehdä.
Nyt samat asiat ovat Ev.lut. kirkon pää-äänenkannattajan sivuilla ja koko kristikansan vatvottavissa. Hajaannuksistakin puhutaan. Surullista.
Vaan toivottavasti esikoiskristillisyys näyttää taas kerran katajaisen luonteensa kuten on näyttänyt ennenkin, aiemmissakin kriiseissä. Sillä onhan niitä ollut vuosien saatossa. Ei tämä ole ensimmäinen kerta.
Varmaan seuroissa nähdään, toivon. - Tahvo
Aada kirjoitti:
Mukava kuulla, että Nettiruukku toimii taas.
Se oli niin kauan suljettuna, että palsta aivan kuin katosi mielestäni ja elämästänikin. Lakkasin kaipaamasta sitä ja aloin viihtyä täällä "herätysliikkeet"-palstalla (kiitos uskonsisarelle vinkistä).
Minusta on kiinnostavaa lukea muidenkin suuntien kristittyjen ajatuksia, muun muassa vanhoillisten, ja kaikenlainen ristiveto, jollaista täällä yhteiskristillisellä palstalla toisinaan kokee, vain virkistää minunlaistani ihmistä.
Koin aiemmin syyllistä oloa, että olin yksi niistä Nettiruukun suorasuista, joiden vuoksi palsta yhtäkkiä ja jotenkin masentavasti suljettiin.
Palsta oli minulle loppuun asti tärkeä ja jotenkin kiinnyin myös sinne kirjoittaneisiin nimimerkkeihin. Palstan pitäjät eivät välittäneet riippuvuuksistamme. He vain päättivät, että palsta on finito ja sillä siisti.
Kuulin hiljakkoin, että nykyisessa Nettiruukussa on jokin kynnys, jokin kontrolli, eikä sinne ei pääse kuka hyvänsä. Sinä, Tahvo, suhtaudut minuun kaikella sympatialla ja uskot, että pääsisin sinne keskustelemaan.
Ei kuitenkaan ole mitään takeita siitä, ettenkö olisi sittenkin kelvollisten palstalampaiden sijaan pitäjien mielestä kelvottomien (suruttomien) vuohien listalla.
Rakastan nyt näitä vapaita vesiä täällä, joissa ei kirjoittajia kontrolloida ja joissa voivat uida kaikenlaiset kalat. (Kai muistat, Tahvo, että kala on vanha kristillinen symboli).
Kukaan ei sano minulle täällä edes epäsuorasti (nonverbaalisti tai "rivien välissä"), että "sinä suruton vuohi". Mielipiteistäni "järkyttyneitä" täällä kyllä on ja kerettiläiseksi leimaajia, mutta se häiritsee minua vain sen verran kuin itse annan häiritä. Enimmäkseen voin olla juuri sitä mieltä kuin olen. Siinä on oma hohtonsa.
Olisi muuten kannattanut vatvoa joitakin asioita Nettiruukussa eikä katkaista keskusteluyhteyttä kuten jotkut - ilmeisesti nuoret ja kokemattomat kristityt - katsoivat parhaaksi tehdä.
Nyt samat asiat ovat Ev.lut. kirkon pää-äänenkannattajan sivuilla ja koko kristikansan vatvottavissa. Hajaannuksistakin puhutaan. Surullista.
Vaan toivottavasti esikoiskristillisyys näyttää taas kerran katajaisen luonteensa kuten on näyttänyt ennenkin, aiemmissakin kriiseissä. Sillä onhan niitä ollut vuosien saatossa. Ei tämä ole ensimmäinen kerta.
Varmaan seuroissa nähdään, toivon.Taitaa mennä henkilökohtaiseksi kirjeenvaihdoksi, vaikka en sinua tunnekaan, tai en tiedä, kuka olet.
Et varmaankaan ole syyllinen ruukkukeskustelun sulkemiseen, siellähän oli sellaisia henkilöön meneviä kirjoituksia autokauppiaasta ja selkokielisiä kirjeitä yms.
Minulle on jäänyt mielikuva, että nettiruukkuun pääsee keskustelemaan Ruukku- lehden tilaajat, muusta en tiedä, pitäis varmaan ottaa yhteyttä ylläpitohenkilöihin.
Rauhaa ja hyvää joulua! - Tzantta
Tahvo kirjoitti:
Taitaa mennä henkilökohtaiseksi kirjeenvaihdoksi, vaikka en sinua tunnekaan, tai en tiedä, kuka olet.
Et varmaankaan ole syyllinen ruukkukeskustelun sulkemiseen, siellähän oli sellaisia henkilöön meneviä kirjoituksia autokauppiaasta ja selkokielisiä kirjeitä yms.
Minulle on jäänyt mielikuva, että nettiruukkuun pääsee keskustelemaan Ruukku- lehden tilaajat, muusta en tiedä, pitäis varmaan ottaa yhteyttä ylläpitohenkilöihin.
Rauhaa ja hyvää joulua!Ruukkuun pääsevät ainoastaa tilaajat ja niitten perheenjäsenet. Tyypillistä el.sisäpiiriläisyyttä. Kannata Ruukkua tilaamalla se niin pääset keskustelemaan ja "...keskustelematta jättäminen tappaa...", sanottiin Ruukussa viimeks. Oli viimeks niin ohut numerokin. Toivottavasti ne tulevaisuuden toivot ovat rustanneet seuraavaan numeroon enemmän ja muutakin kuin aiheesta: eroaako es.lessut kirkosta, onko saarnaaja RB erotettu vai ei.
- jargon
Ihme juttu tämä herja "autokauppiasta" ja "tullihurttaa" kohtaan tällä palstalla. Itse kuulin kyseisen arvostamani henkilön ammatin vasta täällä, minulle sillä ei ole aiemmin ollut mitään merkitystä - eikä ole vieläkään. Onko liikkeellä joku salakuljettajien jengi, kun tuollainen viha on "tullihurttaa" vastaan herännyt... ...vai olisikohan tässä kyse hengellisestä salakuljetuksesta?
- Arvaa kuka
Tzantta kirjoitti:
Ruukkuun pääsevät ainoastaa tilaajat ja niitten perheenjäsenet. Tyypillistä el.sisäpiiriläisyyttä. Kannata Ruukkua tilaamalla se niin pääset keskustelemaan ja "...keskustelematta jättäminen tappaa...", sanottiin Ruukussa viimeks. Oli viimeks niin ohut numerokin. Toivottavasti ne tulevaisuuden toivot ovat rustanneet seuraavaan numeroon enemmän ja muutakin kuin aiheesta: eroaako es.lessut kirkosta, onko saarnaaja RB erotettu vai ei.
Ruukku ei ole es.lest. lehti, vaan kunnonseuran, johon kuuluu joiltakin paikkakunnilta es.lest.taustaisia ja uudistusmielisiä henkilöitä.
Lehden tilaajat ovat myös vastaavanlaisia.En kirjoita arvailuja enkä kuulopuiheita, vaan ole lukenut jonkun lehden ja käynnyt vähän jarrutelemassa nettiruukussa ennen kuin se lopetettiin. - Tzantta
Arvaa kuka kirjoitti:
Ruukku ei ole es.lest. lehti, vaan kunnonseuran, johon kuuluu joiltakin paikkakunnilta es.lest.taustaisia ja uudistusmielisiä henkilöitä.
Lehden tilaajat ovat myös vastaavanlaisia.En kirjoita arvailuja enkä kuulopuiheita, vaan ole lukenut jonkun lehden ja käynnyt vähän jarrutelemassa nettiruukussa ennen kuin se lopetettiin.No voi hyvä weli kyllä mä tiedän, että se on kunnonseuran, tai ei se onkin kuule nykyään Fonticulus, joka sitä julkaisee ja sen viime numeron mukaan lehden jatko on vaakalaudalla, talouden takia. Oletko nyt tyytyväinen?
- Aada
Tahvo kirjoitti:
Taitaa mennä henkilökohtaiseksi kirjeenvaihdoksi, vaikka en sinua tunnekaan, tai en tiedä, kuka olet.
Et varmaankaan ole syyllinen ruukkukeskustelun sulkemiseen, siellähän oli sellaisia henkilöön meneviä kirjoituksia autokauppiaasta ja selkokielisiä kirjeitä yms.
Minulle on jäänyt mielikuva, että nettiruukkuun pääsee keskustelemaan Ruukku- lehden tilaajat, muusta en tiedä, pitäis varmaan ottaa yhteyttä ylläpitohenkilöihin.
Rauhaa ja hyvää joulua!En tiedä, en tunne. Mutta rakkaita terveisiä kuitenkin.
- Arvaa kuka
Tzantta kirjoitti:
No voi hyvä weli kyllä mä tiedän, että se on kunnonseuran, tai ei se onkin kuule nykyään Fonticulus, joka sitä julkaisee ja sen viime numeron mukaan lehden jatko on vaakalaudalla, talouden takia. Oletko nyt tyytyväinen?
miksi sitten kirjoitat näin
"Tyypillistä el.sisäpiiriläisyyttä."
Puuttuisikohan ruukulta siunaus jos sillä menee huonosti? Ainakaan se ei ole el:ssa virallisesti hyväksytty.
Toisessa paikassa tekemääsi kysymykseen on siunaus myös avainsana.Pienillä tuloillakin on isot perheet pärjänneet paremmin kuin pienet suurilla tuloilla.
Hajaannuksessa jäi rukoushuoneet suurilta osin vanhoillisille, mutta silti esikoiset saivat omat rukoushuoneet.Kun ahkeria olivat tässä, niin vanhoilliset pyysivät vielä omien rukoushuoneittensa kunnostustalkoisiin. - Lasse-setä
Arvaa kuka kirjoitti:
Ruukku ei ole es.lest. lehti, vaan kunnonseuran, johon kuuluu joiltakin paikkakunnilta es.lest.taustaisia ja uudistusmielisiä henkilöitä.
Lehden tilaajat ovat myös vastaavanlaisia.En kirjoita arvailuja enkä kuulopuiheita, vaan ole lukenut jonkun lehden ja käynnyt vähän jarrutelemassa nettiruukussa ennen kuin se lopetettiin.aina tarvitaan. Ainakin ahkion vedossa, varsinkin alamäessä, ettei tule kintuille.
- teuta01
Koska seuraavaksi : saamme kuulla Ruukku netin asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882