Olen tässä miettinyt että miksei autokoulussa opeteta tankkausta? Eihän kaikki tiedä miten huoltoasemalla tulee toimia...
Miksei tankkausta opeteta?
52
6176
Vastaukset
- blondi =D
Minäpäs jouduinkin tankkaamaan kerran autokoulussa =)
Polttoainevalo syttyi heti ajotunnin alussa, niin ei muuta kuin tankille! - siellä
tärkeämpääkin opetettavaa? Huoltsikalla, jos kämmää, niin siitähän selviää rahalla ;-)
Tärkeitä asioita, mitä minun mielestä jäi opettamatta oli ensiapujutut. SPR:hän sitä asiaa jotenkin ajoi, mutta tais jäädä toteutumatta?Tankkaus ei kuulu opetusohjelmaan, mutta minä ainakin olen pyrkinyt jokaisen oppilaan kanssa käymään tankilla ja samalla kattonut pellin alle.
Sieltä opetan tärkeimmät (öljy, nesteet yms.). Kiitosta on tullut, koska monilla ei ole hajuakaan, esim, mitä bensaa autoon laitetaan tai miten mittarit toimii. Öljyn tarkistuksista puhumattakaan.
Koulutamme heistä autoilijoita, joten kyllä tämä on ehdoton asia niille, jotka eivät sitä entuudestaan tiedä.
Sitten ensiapu.
Kuulukohan se autokoulun vai peruskoulun opettaa??
Autokoulussa on vain tunti teoriaa "toiminta onnettomuustilanteissa". Ja siinähän ajassa kukaan ei opi ensiapua antamaan. MUTTA jos autokoulukurssiin lisättäisiin SPR:n ea-kurssi, niin ideana hyvä, mutta kustannukset nousisivat huimasti. Monet pitavät jo nyt autokoulun käymistä muka kalliina ja siihen vielä päälle EA-kurssi, niin häly nousisi.
Olenkin patistellut kaikkia oppilaitani käymään EA-kurssin itsenäisesti.
Ja perusteluiksi riittää, että "teistä tulee nyt autoilevia ihmisiä ja jokainen ikävä kyllä melko varmasti joutuu tulevaisuudessa tilanteeseen, jossa ensiaputaitoa tarvitaan".
Joskus teoriatunnille on kutsuttu joku SPR:n henkilö pitamään pienen esitelmän ja tämä on lisännyt oppilaita ajattelemaan tulevaisuutta.
Moni onkin sitten käynyt EA:n autokoulun jälkeen.- temppu
TEERISS kirjoitti:
Tankkaus ei kuulu opetusohjelmaan, mutta minä ainakin olen pyrkinyt jokaisen oppilaan kanssa käymään tankilla ja samalla kattonut pellin alle.
Sieltä opetan tärkeimmät (öljy, nesteet yms.). Kiitosta on tullut, koska monilla ei ole hajuakaan, esim, mitä bensaa autoon laitetaan tai miten mittarit toimii. Öljyn tarkistuksista puhumattakaan.
Koulutamme heistä autoilijoita, joten kyllä tämä on ehdoton asia niille, jotka eivät sitä entuudestaan tiedä.
Sitten ensiapu.
Kuulukohan se autokoulun vai peruskoulun opettaa??
Autokoulussa on vain tunti teoriaa "toiminta onnettomuustilanteissa". Ja siinähän ajassa kukaan ei opi ensiapua antamaan. MUTTA jos autokoulukurssiin lisättäisiin SPR:n ea-kurssi, niin ideana hyvä, mutta kustannukset nousisivat huimasti. Monet pitavät jo nyt autokoulun käymistä muka kalliina ja siihen vielä päälle EA-kurssi, niin häly nousisi.
Olenkin patistellut kaikkia oppilaitani käymään EA-kurssin itsenäisesti.
Ja perusteluiksi riittää, että "teistä tulee nyt autoilevia ihmisiä ja jokainen ikävä kyllä melko varmasti joutuu tulevaisuudessa tilanteeseen, jossa ensiaputaitoa tarvitaan".
Joskus teoriatunnille on kutsuttu joku SPR:n henkilö pitamään pienen esitelmän ja tämä on lisännyt oppilaita ajattelemaan tulevaisuutta.
Moni onkin sitten käynyt EA:n autokoulun jälkeen.Olemme lisänneet minimiin yli 3h lisää teoriaa TÄYSIN omalla kustannuksellamme, emme hintaa nostamalla.
Nämä kolme erikoistuntia sisältävät
1. Ajoneuvon päivittäiset tarkastus- ja huoltotoimenpiteet
2. Ensiavun perusteet, toiminta onnettomuuspaikalla
3. Oman tilan hallinta (asennekasvatus, noin 2h)
Koska tunnit ovat vapaaehtoisia, eivät ne juurikaan kiinnosta. Mutta jokaisen olen saanut puhuttua käymään vähintään ensiavun ja asenteen.
Kouluttajina toimii erikseen koulutetut henkilöt, eivät "tavan" liikenneopet.
Ennen jokaista kurssia pyydän jokaista antamaan nimetöntä palautetta kurssin tarpeellisuudesta. Viimeksi viime viikon asennetuntien jälkeen luin palautteet. Tavallista lässynläätä ja eräs yhteinen piirre...
KAIKKI oli samaa mieltä, ko. kurssin tulisi olla pakollinen.
Autokoulun pito on liikenneturvallisuuden parantamista. Lieneekö kukaan kuullut tällaista?? temppu kirjoitti:
Olemme lisänneet minimiin yli 3h lisää teoriaa TÄYSIN omalla kustannuksellamme, emme hintaa nostamalla.
Nämä kolme erikoistuntia sisältävät
1. Ajoneuvon päivittäiset tarkastus- ja huoltotoimenpiteet
2. Ensiavun perusteet, toiminta onnettomuuspaikalla
3. Oman tilan hallinta (asennekasvatus, noin 2h)
Koska tunnit ovat vapaaehtoisia, eivät ne juurikaan kiinnosta. Mutta jokaisen olen saanut puhuttua käymään vähintään ensiavun ja asenteen.
Kouluttajina toimii erikseen koulutetut henkilöt, eivät "tavan" liikenneopet.
Ennen jokaista kurssia pyydän jokaista antamaan nimetöntä palautetta kurssin tarpeellisuudesta. Viimeksi viime viikon asennetuntien jälkeen luin palautteet. Tavallista lässynläätä ja eräs yhteinen piirre...
KAIKKI oli samaa mieltä, ko. kurssin tulisi olla pakollinen.
Autokoulun pito on liikenneturvallisuuden parantamista. Lieneekö kukaan kuullut tällaista??Noin jos ajattelisi kaikki autokoulut, niin yhteinen turvallisuutemme varmaan saisi jo askeleen eteenpäin.
Aiheet joista kirjoitit, saattavat olla oppilaille ensin utopiaa, mutta jos ne osaa perustella ja VARSINKIN ne kuukuu kurssin hintaan, niin ottakaapa muutkin autokoulut oppia!!!!- maailman
TEERISS kirjoitti:
Tankkaus ei kuulu opetusohjelmaan, mutta minä ainakin olen pyrkinyt jokaisen oppilaan kanssa käymään tankilla ja samalla kattonut pellin alle.
Sieltä opetan tärkeimmät (öljy, nesteet yms.). Kiitosta on tullut, koska monilla ei ole hajuakaan, esim, mitä bensaa autoon laitetaan tai miten mittarit toimii. Öljyn tarkistuksista puhumattakaan.
Koulutamme heistä autoilijoita, joten kyllä tämä on ehdoton asia niille, jotka eivät sitä entuudestaan tiedä.
Sitten ensiapu.
Kuulukohan se autokoulun vai peruskoulun opettaa??
Autokoulussa on vain tunti teoriaa "toiminta onnettomuustilanteissa". Ja siinähän ajassa kukaan ei opi ensiapua antamaan. MUTTA jos autokoulukurssiin lisättäisiin SPR:n ea-kurssi, niin ideana hyvä, mutta kustannukset nousisivat huimasti. Monet pitavät jo nyt autokoulun käymistä muka kalliina ja siihen vielä päälle EA-kurssi, niin häly nousisi.
Olenkin patistellut kaikkia oppilaitani käymään EA-kurssin itsenäisesti.
Ja perusteluiksi riittää, että "teistä tulee nyt autoilevia ihmisiä ja jokainen ikävä kyllä melko varmasti joutuu tulevaisuudessa tilanteeseen, jossa ensiaputaitoa tarvitaan".
Joskus teoriatunnille on kutsuttu joku SPR:n henkilö pitamään pienen esitelmän ja tämä on lisännyt oppilaita ajattelemaan tulevaisuutta.
Moni onkin sitten käynyt EA:n autokoulun jälkeen.paras opettaja! Ainutlaatuinen. Erittäin hyvä ellet täydellinen. Voi voi sua.
- opetus
ei ainakaan meilläpäin ole sallittua...Siis oppilasta ei saa laittaa tankkaamaan.
- hmh..
Eiköhän ne lait ja määräykset koske koko suomea, ei vain osaa sitä.
Tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Tankkaus on niin helppoa, ettei siinä ole edes mitään opetettavaa. - fds
hmh.. kirjoitti:
Eiköhän ne lait ja määräykset koske koko suomea, ei vain osaa sitä.
Tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Tankkaus on niin helppoa, ettei siinä ole edes mitään opetettavaa.Kyllä uskon, että tankkaus on tosi helppoa, en epäile, mutta kyllähän se olisi kiva, että edes kerran käytäisiin tankkaamassa. Sillä ihminen joka ei ole koskaan sitä tehnyt niin tiedä välttämättä miten se tulee hoitaa...
- autokoulussa
fds kirjoitti:
Kyllä uskon, että tankkaus on tosi helppoa, en epäile, mutta kyllähän se olisi kiva, että edes kerran käytäisiin tankkaamassa. Sillä ihminen joka ei ole koskaan sitä tehnyt niin tiedä välttämättä miten se tulee hoitaa...
tottahan se on, että olisi hyvä osata tankkaus.. mutta käytännössä se on aika hankala toteuttaa. yleensä tankki on suhteelisen täysi ihan sen takia, ettei tarvii työntää autoa jostain risteyksestä pois bensan loppumisen takia. ja muutenkin siihen tankkaukseen kaiken kaikkiaan menee aikaa yllättävän paljon.... ajaminen mittarille, bensan tai diiselin tankkaus tankkiin, auton siirto pois mittarilta että toiset pääsee, ja sitten täytyis vielä käydä maksamassa sisällä ellei ole automaatista tankattu
- jct
fds kirjoitti:
Kyllä uskon, että tankkaus on tosi helppoa, en epäile, mutta kyllähän se olisi kiva, että edes kerran käytäisiin tankkaamassa. Sillä ihminen joka ei ole koskaan sitä tehnyt niin tiedä välttämättä miten se tulee hoitaa...
Voithan sinä kysyä, jos se ope vaikka veis tankkaamaan tai jos ei ehdi, niin selittäis teoriassa ja esittelis vaikka, mitä konepellin alta löytyy. Saattaahan se inssikin jotain tuollasta kysellä. Mutta se tankkaaminen ei ole ollenkaan vaikeeta ja voihan sitä ottaa jonkun tutun eka kerralla sit mukaan. Tai pyytää sieltä huoltsikalta jonkun apuun. Saattaahan ne tietty naureskella, mutta jos mikään muu ei auta...
Minä olen tässä 2,5 viikon kortin omistamisen aikana ostanut auton. Sinne otin tutun asiantuntijan mukaan. Siihen on otettu vakuutukset, sitten on ostettu uudet renkaat, kun ne oli kuulemma loppuunkuluneet. Enpä ois tuota itse osannut edes ajatella. Iha hyvältähän ne näytti :-O Sitte oli palanu joku rele ja sekin vaihettiin siellä autoliikkeessä. Enpä ois huomannut tuotakaan, jos se autoista tietävä ei ois kertonu. Juu ja tarkisti se öljytkin muut jutut, että ei jäis tien päälle. Toivottavasti jatkossakin...
Eilen pääsin sitten ajellessa pitämään oikein peruutusnäytöstäkin. Viereisestä autosta nainen vaan huitoi, että mene sinä ensin ja takaviistossa takana ollut mies teki samaa. Minä oisin mielelläni oottanu vaikka iltaan asti, kun oli niin kapea ja hankala paikkakin, mutta eihän siinä auttanu ku mennä. Ja hyvinhän se sitten meni, huh ;-)
Tämän hetken pahin ongelma on se, että auto alkaa olla kuorrutettuna siitepölyllä, että kai se pitäis viiä vielä pesulaankin...
Kovasti on siis opeteltavaa hommaa - enemmän melkein haittaa ku hyötyä ollu tässä vaiheessa, mutta ehkäpä se siitä... ja syyttää ei voi ku itseään, tämän siitä saa ku ei ole ollut sitten vähäisintäkään kiinnostusta näihin asioihin ennen kortin saamista ;-) - jct
jct kirjoitti:
Voithan sinä kysyä, jos se ope vaikka veis tankkaamaan tai jos ei ehdi, niin selittäis teoriassa ja esittelis vaikka, mitä konepellin alta löytyy. Saattaahan se inssikin jotain tuollasta kysellä. Mutta se tankkaaminen ei ole ollenkaan vaikeeta ja voihan sitä ottaa jonkun tutun eka kerralla sit mukaan. Tai pyytää sieltä huoltsikalta jonkun apuun. Saattaahan ne tietty naureskella, mutta jos mikään muu ei auta...
Minä olen tässä 2,5 viikon kortin omistamisen aikana ostanut auton. Sinne otin tutun asiantuntijan mukaan. Siihen on otettu vakuutukset, sitten on ostettu uudet renkaat, kun ne oli kuulemma loppuunkuluneet. Enpä ois tuota itse osannut edes ajatella. Iha hyvältähän ne näytti :-O Sitte oli palanu joku rele ja sekin vaihettiin siellä autoliikkeessä. Enpä ois huomannut tuotakaan, jos se autoista tietävä ei ois kertonu. Juu ja tarkisti se öljytkin muut jutut, että ei jäis tien päälle. Toivottavasti jatkossakin...
Eilen pääsin sitten ajellessa pitämään oikein peruutusnäytöstäkin. Viereisestä autosta nainen vaan huitoi, että mene sinä ensin ja takaviistossa takana ollut mies teki samaa. Minä oisin mielelläni oottanu vaikka iltaan asti, kun oli niin kapea ja hankala paikkakin, mutta eihän siinä auttanu ku mennä. Ja hyvinhän se sitten meni, huh ;-)
Tämän hetken pahin ongelma on se, että auto alkaa olla kuorrutettuna siitepölyllä, että kai se pitäis viiä vielä pesulaankin...
Kovasti on siis opeteltavaa hommaa - enemmän melkein haittaa ku hyötyä ollu tässä vaiheessa, mutta ehkäpä se siitä... ja syyttää ei voi ku itseään, tämän siitä saa ku ei ole ollut sitten vähäisintäkään kiinnostusta näihin asioihin ennen kortin saamista ;-)niin vielä se, että käytiinhän noita asioita teoriatunneilla läpi esim. auton ostoa ja renkaiden kulumisia ja millitki on muistissa, mutta käytäntö on sitte eri juttu. Mutta käytännön opetusta en tietenkään odottanut saavanikaan ainakaan noilla tuntimäärillä. Kunhan toin esimerkkiä, että se tankkaus ehkä on se pienin ongelma...
Autokoulun tehtävä on minun mielestä tällä hetkellä "vain" se, että opetetaan ajamaan turvallisesti liikenteessä ja se toteutuikin hyvin. Jos jotain muuta, niin tuntimääriä pitäisi lisätä ja hintoja nostaa. - opetus
hmh.. kirjoitti:
Eiköhän ne lait ja määräykset koske koko suomea, ei vain osaa sitä.
Tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Tankkaus on niin helppoa, ettei siinä ole edes mitään opetettavaa.tuli paperi autokoululle tutkinnonvastaanottajalta jossa kiellettiin nimenomaan takkauksen opetus huoltoasemalla niin, että oppilas tankkaa ajotunnilla, ajotunti on ajamista varten.
Ja olet ihan väärässä, että laki olisi sama kaikkialla...Koska tulkinnan varaa jää aina ja riippuu tutkinnonvastaanottajasta miten hän jonkin asian tulkitsee. Niinhän pitäisi tietysti olla mutta...
Sama koskee valitettavasti muitakin virastoja suomessa.
Siksi juuri kirjoitinkin "meilläpäin"... opetus kirjoitti:
tuli paperi autokoululle tutkinnonvastaanottajalta jossa kiellettiin nimenomaan takkauksen opetus huoltoasemalla niin, että oppilas tankkaa ajotunnilla, ajotunti on ajamista varten.
Ja olet ihan väärässä, että laki olisi sama kaikkialla...Koska tulkinnan varaa jää aina ja riippuu tutkinnonvastaanottajasta miten hän jonkin asian tulkitsee. Niinhän pitäisi tietysti olla mutta...
Sama koskee valitettavasti muitakin virastoja suomessa.
Siksi juuri kirjoitinkin "meilläpäin"...Että oikein paperilla kiellettiin tankkaus!!
Mie suurest imhettelen??
Joku virkaintoinen tutvo täytyy olla kysymyksessä. Lukee opetussuunnitelmaa eikä tajua käytännöstä mitään.
Tosin oppilas maksaa jokaisesta ajamastaan minuutista noin euron, niin tankkauksesta hän maksaa noin kolme euroa.
Mutta jos ope on järkevä, hän tankkauttaa, tarkastuttaa rengaspaineet ja kattelee pellin alle "omalla ajallaan". Eli ajotunnin päätyttyä tai sanoo oppilaalle, että tuleppa huomenna ajamaan viittä minuuttia ennen ajotuntia, niin käydään bensakaupassa.
Mahdollisuuksia on...- opetus
TEERISS kirjoitti:
Että oikein paperilla kiellettiin tankkaus!!
Mie suurest imhettelen??
Joku virkaintoinen tutvo täytyy olla kysymyksessä. Lukee opetussuunnitelmaa eikä tajua käytännöstä mitään.
Tosin oppilas maksaa jokaisesta ajamastaan minuutista noin euron, niin tankkauksesta hän maksaa noin kolme euroa.
Mutta jos ope on järkevä, hän tankkauttaa, tarkastuttaa rengaspaineet ja kattelee pellin alle "omalla ajallaan". Eli ajotunnin päätyttyä tai sanoo oppilaalle, että tuleppa huomenna ajamaan viittä minuuttia ennen ajotuntia, niin käydään bensakaupassa.
Mahdollisuuksia on...kuin jossakin aikaisemmassa kirjoituksessa totesit, että tämä on "kutsumus" ammatti, niin täytyy kyllä todeta omalta kohdaltani, että en kyllä kuulu siihen ryhmään.
"Omalla ajallani" en kyllä tee mitään ylimääräistä.
Ala on ajettu alas yrittäjien toimesta ja minä en ala yrittäjää tukemaan ilman palkkaa.
En ole siis "järkevä" opettaja.
Mutta niin järkevä olen kuitenkin, että kaikilla l.opettajilla tulisi olla mahdollisuus saada kunnon kuukausipalkkaa joka luo turvaa tulevaisuudelle. - ope31
opetus kirjoitti:
kuin jossakin aikaisemmassa kirjoituksessa totesit, että tämä on "kutsumus" ammatti, niin täytyy kyllä todeta omalta kohdaltani, että en kyllä kuulu siihen ryhmään.
"Omalla ajallani" en kyllä tee mitään ylimääräistä.
Ala on ajettu alas yrittäjien toimesta ja minä en ala yrittäjää tukemaan ilman palkkaa.
En ole siis "järkevä" opettaja.
Mutta niin järkevä olen kuitenkin, että kaikilla l.opettajilla tulisi olla mahdollisuus saada kunnon kuukausipalkkaa joka luo turvaa tulevaisuudelle.Kiva lukea ammattikunnan omaa kanavaa.
Laskimme tässä kolleegan kanssa, että meidän entisessä "läänissämme" ajetaan niin ja niin paljon ajokortteja opetusluvilla. Kun tämä määrä
kerrottiin yhtä opetettavaa kohden annettavalla tuntimäärällä, päästiin lukuun 15 opettajaa, jotka ovat ikäänkuin työttömänä.Meillehän toimitetaan AKEn toimesta tilastot lääneittäin joka vuodelta. Uskonpa todella että tämä "muinaisjäänne", opetuslupa, kun saadaan historiaan, vanha hyvä kuukausipalkkakin tulee taas arvoonsa. Samoin ammatin arvostus nousee monta piirua. Kuin myös yrittäjää rasittava arvonlisävero pois tai matalammaksi.Tai sitten opetus luville vastaava vero.Että siinäpä lisää vettä myllyyn. Kirjoitellaanpa. - opetus
ope31 kirjoitti:
Kiva lukea ammattikunnan omaa kanavaa.
Laskimme tässä kolleegan kanssa, että meidän entisessä "läänissämme" ajetaan niin ja niin paljon ajokortteja opetusluvilla. Kun tämä määrä
kerrottiin yhtä opetettavaa kohden annettavalla tuntimäärällä, päästiin lukuun 15 opettajaa, jotka ovat ikäänkuin työttömänä.Meillehän toimitetaan AKEn toimesta tilastot lääneittäin joka vuodelta. Uskonpa todella että tämä "muinaisjäänne", opetuslupa, kun saadaan historiaan, vanha hyvä kuukausipalkkakin tulee taas arvoonsa. Samoin ammatin arvostus nousee monta piirua. Kuin myös yrittäjää rasittava arvonlisävero pois tai matalammaksi.Tai sitten opetus luville vastaava vero.Että siinäpä lisää vettä myllyyn. Kirjoitellaanpa.kyllä on ja toivotaan, että nämä asiat huomataan jossain vaiheessa, toivottavasti ei liian myöhään.
Ongelmanahan on se, että koulut joissa yrittäjä on ollut kauan alalla, ei ole päivittänyt omia ja opettajan/opettajien tietoja ja uudistanut koulua tämän päivän vaatimuksiin, alkaa menettämään asiakkaita, joloin tulee paine pudottaa hintoja.
Arvonlisävero olisi pitänyt siirtää ajokortin hintaan joko heti tai sitten vähitellen...
Ajokortin hinta ruotsissa on 16.000kr eli n. 1720e
Tämä on tehnyt sen, että opettajien palkkataso on "jämähtynyt" paikoilleen ja tiedän jopa erään kaupungin jossa ei ole yhtäkään kuukausipalkalla toimivaa opettajaa. Alalle jäävät vain iäkkäät opettajat jotka eivät enään vaihda ammattia. Tämä taas heikentää entisestään alaa ja alan arvostusta.
Itse olenkin jo siirtymässä toiselle alalle josta saan vähemmän vastuullisella työllä ja lyhyemmillä työpäivillä paremman palkan.
Sama suuntahan on ollut esim. puolustusvoimien lentäjillä (koskien palkkausta) jo monta vuotta...Palkka lennättää muualle.
- Lissu
Ei mitään hajua miksei sulle ole opetettu, meidän koulussa kyllä opettaja kysy jokaiselta aina jollain ajotunnilla että ootko koskaan tankannu ja ne jotka ei ollu sai mennä koittamaan.
- autokoulussa
Mielestäni kyllä hyvä jos tankkaus opetetaan jollain lailla autokoulussa, mielestäni se on asia joka kuuluu jokaisen autoilijan tietää. Itsekkin kun olin vielä autokoulussa niin kävin silloin opettajan kanssa tankkaamassa auton.
Koska se on sitten muuttunut että tankkausta ei saisi opettaa autokoulussa sillein että oppilas tankkaa? Kuulostaa ihan ihmeelliseltä. - nippeli
autokoulussa kirjoitti:
Mielestäni kyllä hyvä jos tankkaus opetetaan jollain lailla autokoulussa, mielestäni se on asia joka kuuluu jokaisen autoilijan tietää. Itsekkin kun olin vielä autokoulussa niin kävin silloin opettajan kanssa tankkaamassa auton.
Koska se on sitten muuttunut että tankkausta ei saisi opettaa autokoulussa sillein että oppilas tankkaa? Kuulostaa ihan ihmeelliseltä.Ajo-opetusta tulee antaa tietty määrä ennen inssiin menoa ja jos ajotunneilla haahuillaan huoltoasemilla, niin silloin tunnit eivät ole kasassa.
Tokkiinsa autokoulu voi oppilaan viedä huoltoasemalle, mutta siitä pitää sitten maksaa ylimääräistä tai opettajan tulee tehdä se ilmaiseksi. - Abi
nippeli kirjoitti:
Ajo-opetusta tulee antaa tietty määrä ennen inssiin menoa ja jos ajotunneilla haahuillaan huoltoasemilla, niin silloin tunnit eivät ole kasassa.
Tokkiinsa autokoulu voi oppilaan viedä huoltoasemalle, mutta siitä pitää sitten maksaa ylimääräistä tai opettajan tulee tehdä se ilmaiseksi.Sehän se varmaan vaikuttaa se 3 minuuttia ratkaisevasti oppilaan ajotaitoihin inssissä ja muutenkin liikenteessä?
- minuutin
Abi kirjoitti:
Sehän se varmaan vaikuttaa se 3 minuuttia ratkaisevasti oppilaan ajotaitoihin inssissä ja muutenkin liikenteessä?
tankkaus? Haloo! Mistä löytyy niin nopeita tankkaajia...Aijaa...Varkaat koska heidän ei tarvitse käydä kassalla maksamassa.
- Abi
minuutin kirjoitti:
tankkaus? Haloo! Mistä löytyy niin nopeita tankkaajia...Aijaa...Varkaat koska heidän ei tarvitse käydä kassalla maksamassa.
Voi, että näitä ihmisiä sitten on. Juuri sellaisia kuin sinä, he tarttuvat epäolennaiseen ja samalla unohtavat koko asian idean.
Pointtini oli se, että jos autokoulussa ajetaan 30x25min, eli 750 minuuttia, niin se 3 tai 5 tai ehkä 7 minuuttiakin joka menee tankkaukseen, on alle prosentin koko autokoulun ajasta. En usko, että se vaikuttaa kenenkään ajoon niin ratkaisevasti, että se kannattaisi jättää opettamatta, kysehän on kuitenkin, jos nyt ei päivittäisestä, niin ainakin viikottaisesta "huoltotoimenpiteestä". - todellisuudessa
Abi kirjoitti:
Voi, että näitä ihmisiä sitten on. Juuri sellaisia kuin sinä, he tarttuvat epäolennaiseen ja samalla unohtavat koko asian idean.
Pointtini oli se, että jos autokoulussa ajetaan 30x25min, eli 750 minuuttia, niin se 3 tai 5 tai ehkä 7 minuuttiakin joka menee tankkaukseen, on alle prosentin koko autokoulun ajasta. En usko, että se vaikuttaa kenenkään ajoon niin ratkaisevasti, että se kannattaisi jättää opettamatta, kysehän on kuitenkin, jos nyt ei päivittäisestä, niin ainakin viikottaisesta "huoltotoimenpiteestä".olisi noin yksinkertaista.
Kun oppilaan kanssa lähtee tankkaamaan esim. tunnin alusta...Niin se, että ajaa huoltoasemalle, odottaa vuoroa, osuu mittarille, opettaa tankkaamisen, maksaa, pääsee liikkeelle muun liikenteen rytmiin, niin silloin on mennytkin jo yli puolituntia. Silloin jääkin vain viisitoista minuuttia muuhun opetukseen, ennenkuin käännetään nokka autokoululle takaisin.
Ehkä se ei tunnu paljolta kokonaismäärästä mutta minä laitan sen ajan ennemmin tärkeämpään opetukseen jonka päämääränä on "inssi" ekalla läpi.
Lisäksi on muistettava, että oppilaat ovat eritasoisia, "asia" minkä yksi oppilas oppii normaalisti tunnissa, saattaakin toisella kestää 3 tuntia, silloin ollaankin aikataulusta jäljessä jo 100 minuuttia. Ja niitä asioita ei ole vaan se yksi asia...Toiset eivät opi kaikkea edes 750 minuutissakaan.
Eli herää kysymys...Opetaanko tankkaus vain hyville oppilaille?
Ja ainahan voi tankkauksesta kysyä täältä... - Abi
todellisuudessa kirjoitti:
olisi noin yksinkertaista.
Kun oppilaan kanssa lähtee tankkaamaan esim. tunnin alusta...Niin se, että ajaa huoltoasemalle, odottaa vuoroa, osuu mittarille, opettaa tankkaamisen, maksaa, pääsee liikkeelle muun liikenteen rytmiin, niin silloin on mennytkin jo yli puolituntia. Silloin jääkin vain viisitoista minuuttia muuhun opetukseen, ennenkuin käännetään nokka autokoululle takaisin.
Ehkä se ei tunnu paljolta kokonaismäärästä mutta minä laitan sen ajan ennemmin tärkeämpään opetukseen jonka päämääränä on "inssi" ekalla läpi.
Lisäksi on muistettava, että oppilaat ovat eritasoisia, "asia" minkä yksi oppilas oppii normaalisti tunnissa, saattaakin toisella kestää 3 tuntia, silloin ollaankin aikataulusta jäljessä jo 100 minuuttia. Ja niitä asioita ei ole vaan se yksi asia...Toiset eivät opi kaikkea edes 750 minuutissakaan.
Eli herää kysymys...Opetaanko tankkaus vain hyville oppilaille?
Ja ainahan voi tankkauksesta kysyä täältä..."Niin se, että ajaa huoltoasemalle"
Tämähän käy ajoharjoittelusta siinä missä muukin ajo?
"odottaa vuoroa"
Harvemmin bensa-asemalla tarvitsee jonottaa, tai no tietenkin Helsinki voi olla eri asia.
"osuu mittarille"
Ajoharjoittelua tämäkin, siinä missä muukin, voisi ajatella tätä vaikka parkkeerauksena?
"opettaa tankkaamisen, maksaa"
Tämä on mielestäni se ainoa osa, joka ei opeta mitenkään auton käsittelyä. Se on siis pois autokoulun ajo-opetuksesta.
"liikkeelle muun liikenteen rytmiin"
Tämä on mielestäni myös ajoharjoittelua, eihän autoilu ole vain sitä, että posotetaan maantiellä sitä 80km/h.
"Ehkä se ei tunnu paljolta kokonaismäärästä mutta minä laitan sen ajan ennemmin tärkeämpään opetukseen jonka päämääränä on "inssi" ekalla läpi. "
Tämä on aivan totta, mutta itsestäni tuntuu epätodennäköiseltä, että se inssi ei menisi läpi sen takia, että ollaan kerran käyty tankkaamassa.
"Toiset eivät opi kaikkea edes 750 minuutissakaan. "
..Kukaan ei opi kaikkea 750 minuutissa, autokouluhan on sitä varten, että opitaan ne perusasiat, niin että voidaan mennä turvallisesti liikenteen sekaan harjoittelemaan sitä ajamista. - todellisuudessa
Abi kirjoitti:
"Niin se, että ajaa huoltoasemalle"
Tämähän käy ajoharjoittelusta siinä missä muukin ajo?
"odottaa vuoroa"
Harvemmin bensa-asemalla tarvitsee jonottaa, tai no tietenkin Helsinki voi olla eri asia.
"osuu mittarille"
Ajoharjoittelua tämäkin, siinä missä muukin, voisi ajatella tätä vaikka parkkeerauksena?
"opettaa tankkaamisen, maksaa"
Tämä on mielestäni se ainoa osa, joka ei opeta mitenkään auton käsittelyä. Se on siis pois autokoulun ajo-opetuksesta.
"liikkeelle muun liikenteen rytmiin"
Tämä on mielestäni myös ajoharjoittelua, eihän autoilu ole vain sitä, että posotetaan maantiellä sitä 80km/h.
"Ehkä se ei tunnu paljolta kokonaismäärästä mutta minä laitan sen ajan ennemmin tärkeämpään opetukseen jonka päämääränä on "inssi" ekalla läpi. "
Tämä on aivan totta, mutta itsestäni tuntuu epätodennäköiseltä, että se inssi ei menisi läpi sen takia, että ollaan kerran käyty tankkaamassa.
"Toiset eivät opi kaikkea edes 750 minuutissakaan. "
..Kukaan ei opi kaikkea 750 minuutissa, autokouluhan on sitä varten, että opitaan ne perusasiat, niin että voidaan mennä turvallisesti liikenteen sekaan harjoittelemaan sitä ajamista.ala kanssasi väitteleen. Tämä on minun kokemuksesta tullut mielipide.
Siitä vaan opettamaan...
- minä ja setä!
autokoulun oppilaat kysyvät usei, miksei opeteta sitä ja tätä jne. Kuitenkin viranomaiset ovat keränneet opetusohjelmaksi ne asiat, jotka AINAKIN jokaisen tulisi hallita. Jos katsotaan asialistaa ja tekemisen osaamista, on todettava, että harva todellakin osaa ne autokoulun, tahi kotiopetuksenskaan jälkeen. Harva. Siis todella harva. Ani harva. Ei kukaan tyäydellisesti. EDi varmuudella. Teidän ja tuskastun, jos joku muut väittää.
Varmuutta väitteelleni anta liki 16 v alalla toimiminen ja aikaisempi raskaankaluston kuljettajan ammatti, sekä autoamis teknikon paprut.
Jos tähän minitutnimäärään laitettaisi mitään lisää, putoaisi toisesta päästä jotakin varmuudella pois.
En väitä, ettekö lisätietoa pitäisi saada.
Kyseessä on aika, raha ja viitsiminen.
Alan opetusta voi saada päätoimisesti 2-3 vuotta, jos vain tahtoo. Oppilaitoksia kyllä löytyy.
Nythän on vain niin, että puolet oppilaista tahtoisi nykyistäkin autokoulua lyhyemmäksi ja samalla halvemmaksi, jäisi 25 €gee diskoon.
Vrt. liikenneopettajat opiskelvat korkeakoulussa 100 opintopistettä erillisen kasvatustieteen peruskurssin, tai a:n.
Taustalla näyttää olevan teknillisiä opintoja varsin yleisesti, ammatillisia opintoja päälle ja alan vankkaa työkokemusta.
Onhan se totta, että nykyinen autokoulu on vain se kuuluisa viikon vilahdus.
Itse kukin päättää, mistähankii ja kuinka paljon ottaa lisää varsinaista, syvällisempää opetusta.
Autokoulut kyllä tekevät parhaansa tässä viikon kestävässä pikakurssissa.
Kyselylomakkeilla oppilaat kertovat toiveitaan seuraavanlaisesti:
Pitäisi vähentää ajotunteja. Toiset vaativat lisää. Vaativat lisää pykäläöasioita. Toiset tahtoisivat ne kokonaan pois. Osa vaatisi ryhmätöitä, seminaareja, osa huomaa, ettei ajan puitteissa ole sellaiseen oikeastaan aikaa.
Osa vaatii liukas ja pimeäopetuksen poistamista, melkoinen porukka vaatii sen laajentamista.
Kakakosvaiheen opetusta ja siihen kuuluvia juttuja vaaditaan pois, koska ei ymmärretä sen tarkoitusta ja viisaammat vaativat sen kehittämistä ja laajentamista.
Osa vaatii, että ajetaan vain maantiellä, loput tahtloisivat ajaa kaupungeissa, koska siellä on enemmän vipinää.
Jotkut tahtovat teknistä tietoa ja käytännön aujoneuvotekniikkaa, useimmat karsastavat sitä jne. jne.
Me tyydymme lakimääräisiin opetuksiin, koska ne on pakko vetää läpi.
Toivokaamme, että autokoulu saataisiin 10-16 kk:n pituisiksi ja että se olisi päätoimista opiskelau. Silloin se vastaisi oikeata koulua ja antaisi edes minimit itse kustakin alueesta ja opetusaiheesta.
Maksun saisi hoitaa valtiovalta ja johan näkyisi liikennetilastoissa ja sujumisessa. Tapsan tuttu- tankkaus on vain
yksi niistä!
Autokoulun pitää opettaa vain liikennesäännöt, auton yleisperiaate, kertoa riskeistä ja todellakin se tankkaus, mikäli tankki on tyhjentymässä.
Mitä muuta? Miksei opeteta lamppujen vaihtoa, sulakkeiden vaihtoa, sytytyksen säätöä, renkaiden vaihtamista, ilmanpaineiden tarkistamista, muuttamista, akkunesteen tarkistamista, täyttämistä, öljyjen tarkistusta ja lisäämistä etc.
Kaikki nuo ovat arkipäivää kuskille, kuten kännykän omistajalla akkunsa lataaminen. Tuskin tuli kännykän myyjä kotiin esittämään asiaa.
Kyllä uskon, että autokoulu opettaa kaikkea autoon ja liikenteeseen liittyvää, mutta se kurssin nimi ei olekaan silloin alin asten, perustaso, alkeet- osuus, johdatus autonliikuttelijaksi b-kurssi, eikä edes bc- kurssi. Ne toivomasi ovat jo jatkokursseja.
Esim. rengaskurssi kestää 2 x 80 tuntia. Tekee 160 tuntia. Maksaa paljon. Itselleni sen maksoi työnantaja.
Sellainen parempi autokoulun jälkeinen kurssi kestäisi arviolta 3-6 kk, riippuen mitä siihen sisällytetään.
Tietysti päätoimista opiskelua, eli 8 h / pv.
Autokouluahan voisi verrata opastukseen auton liikuttelusta ja pääsäänöistä. Vähän samaan tapaan kuin se opastus, minkä asiakas saa kun ostaa itselleen kaupasta nykyaikaisen monitoimikoneen keittiöön. Häntä opastetaan sen käytössä ja mukaan saa paksun kirjasen, josta ITSE pitää opiskella valtaosan asioista. Vain lukutaitoisille. Ei laiskoille valittajille.
Autokouluoppilaat tuskin sitä omaa vihkostaan lukevat. Huomaan sen, kun työssäni tapaan niitä tumpeloita, raukkoja, säälittäviä valittajia ja uusavuttomia, jotka yleensä esittävät huippuviisaita osaajia. Ovat kuitenkin piloille hemmeteltuja nössöjä, lävistyksineen, tatuointeineen, itsensä paljastajia napa paljaana, mutta muotivaatteet päällä ja koko ajan paasataan sontaa kännykässä julkisissa paikoissa muita häiriten, ainakin musiikilla ja KELA, tahi joskus vanhemmat maksavat.
On siinä meillä kuljettajia. Kähiseviä (nasaalinen puhetapa kuristaen) muíden matkijoita, kuten päivittäin kuulemme. Heillä ei ole tietoa normaalista elämästä. Työn teosta. Vastuusta ja tulevaisuutensa rakentamisesta.
Mistä löytäisi ihan normaali nuori? Onko niitä enää?
Ei ainaskaan Ahvenanmaalta. Siellä vielä se sisäsiittoisuus pilaa loputkin kansasta. Samalla painostetaan manner-Suomen maksamaan hirveä hinta siitä, että olemme mukamas kaksikielinen maa.
Kaikki paperit, asiakirjat, poliittiset puheet, tieteen julkaisut etc. pitää kääntää ruotsiksi ja toisinkin päin. Helvetti!
Onneksi EU muuttaa sen. Pitää olla 20% ruåttalaisia. Sitten se voisi tulla kyseeseen. Kohta se sonta loppuu. - ei-dumbelona
tankkaus on vain kirjoitti:
yksi niistä!
Autokoulun pitää opettaa vain liikennesäännöt, auton yleisperiaate, kertoa riskeistä ja todellakin se tankkaus, mikäli tankki on tyhjentymässä.
Mitä muuta? Miksei opeteta lamppujen vaihtoa, sulakkeiden vaihtoa, sytytyksen säätöä, renkaiden vaihtamista, ilmanpaineiden tarkistamista, muuttamista, akkunesteen tarkistamista, täyttämistä, öljyjen tarkistusta ja lisäämistä etc.
Kaikki nuo ovat arkipäivää kuskille, kuten kännykän omistajalla akkunsa lataaminen. Tuskin tuli kännykän myyjä kotiin esittämään asiaa.
Kyllä uskon, että autokoulu opettaa kaikkea autoon ja liikenteeseen liittyvää, mutta se kurssin nimi ei olekaan silloin alin asten, perustaso, alkeet- osuus, johdatus autonliikuttelijaksi b-kurssi, eikä edes bc- kurssi. Ne toivomasi ovat jo jatkokursseja.
Esim. rengaskurssi kestää 2 x 80 tuntia. Tekee 160 tuntia. Maksaa paljon. Itselleni sen maksoi työnantaja.
Sellainen parempi autokoulun jälkeinen kurssi kestäisi arviolta 3-6 kk, riippuen mitä siihen sisällytetään.
Tietysti päätoimista opiskelua, eli 8 h / pv.
Autokouluahan voisi verrata opastukseen auton liikuttelusta ja pääsäänöistä. Vähän samaan tapaan kuin se opastus, minkä asiakas saa kun ostaa itselleen kaupasta nykyaikaisen monitoimikoneen keittiöön. Häntä opastetaan sen käytössä ja mukaan saa paksun kirjasen, josta ITSE pitää opiskella valtaosan asioista. Vain lukutaitoisille. Ei laiskoille valittajille.
Autokouluoppilaat tuskin sitä omaa vihkostaan lukevat. Huomaan sen, kun työssäni tapaan niitä tumpeloita, raukkoja, säälittäviä valittajia ja uusavuttomia, jotka yleensä esittävät huippuviisaita osaajia. Ovat kuitenkin piloille hemmeteltuja nössöjä, lävistyksineen, tatuointeineen, itsensä paljastajia napa paljaana, mutta muotivaatteet päällä ja koko ajan paasataan sontaa kännykässä julkisissa paikoissa muita häiriten, ainakin musiikilla ja KELA, tahi joskus vanhemmat maksavat.
On siinä meillä kuljettajia. Kähiseviä (nasaalinen puhetapa kuristaen) muíden matkijoita, kuten päivittäin kuulemme. Heillä ei ole tietoa normaalista elämästä. Työn teosta. Vastuusta ja tulevaisuutensa rakentamisesta.
Mistä löytäisi ihan normaali nuori? Onko niitä enää?
Ei ainaskaan Ahvenanmaalta. Siellä vielä se sisäsiittoisuus pilaa loputkin kansasta. Samalla painostetaan manner-Suomen maksamaan hirveä hinta siitä, että olemme mukamas kaksikielinen maa.
Kaikki paperit, asiakirjat, poliittiset puheet, tieteen julkaisut etc. pitää kääntää ruotsiksi ja toisinkin päin. Helvetti!
Onneksi EU muuttaa sen. Pitää olla 20% ruåttalaisia. Sitten se voisi tulla kyseeseen. Kohta se sonta loppuu.oppikaan toimimaan itse, omatoimisesti, järkeänne käyttämään. Valittakaa seuraavaksi, etteivät ravintolassa laita haarukkaa suuhunne, vaan että pitää ihan itse tehdä sekin homma. Voi kakarat, torvelot.
- näin..
ei-dumbelona kirjoitti:
oppikaan toimimaan itse, omatoimisesti, järkeänne käyttämään. Valittakaa seuraavaksi, etteivät ravintolassa laita haarukkaa suuhunne, vaan että pitää ihan itse tehdä sekin homma. Voi kakarat, torvelot.
kun yks mummu kyseli neuvoa pikapankin käyttöön.. Tää on vaikeusasteeltaan ehkä siihen tai ainakin verkkopankin käyttöön verrattavissa oleva asia, eikä kukaan nuori sellaiseen edes huoli neuvoja.
Eli minun mielestä on turhaa tuhlata autokoulun arvokasta opetusaikaa tankkauksen "opettamiseen"... ohjekirjasta voi kyllä lukea, mitä bensaa siihen omaan autoon laitetaan ja neuvoa kysellä kokeneemmilta, jos ei muuten onnistu. Ehkä kuitenkin kannattais kuitenkin edes yrittää ensin, ennen kuin alkaa kyselemään. Mummuja kyllä ymmärrän, mutta nuorempia en. - Jokkeri P.
ei-dumbelona kirjoitti:
oppikaan toimimaan itse, omatoimisesti, järkeänne käyttämään. Valittakaa seuraavaksi, etteivät ravintolassa laita haarukkaa suuhunne, vaan että pitää ihan itse tehdä sekin homma. Voi kakarat, torvelot.
no, siitä tanakkauksetsa. Siinä on kikkinensa ja siihen liittyvissä toiminnoissa n. 100 asiaa osattavana. Kirjoilkaa tänne, niin huomaatte.
Minä aloitan: Varmista, että olot laittamassa oikeata polttoainetta.
99 odottaa. - tää..
Jokkeri P. kirjoitti:
no, siitä tanakkauksetsa. Siinä on kikkinensa ja siihen liittyvissä toiminnoissa n. 100 asiaa osattavana. Kirjoilkaa tänne, niin huomaatte.
Minä aloitan: Varmista, että olot laittamassa oikeata polttoainetta.
99 odottaa.on varmaan se sama juttu kuin noiden viivojen ja ilmaisten lounaiden kanssa. Kohti täydellistä kuljettajaa, maalaisjärjen käyttö ei ole sallittua. Kerran teet virheen, niin on turha enää yritäkään olla hyvä kuski.
Kenen asialla muuten olet? Ei ainakaan autokouluille ja niiden hyvälle työlle mitään hyvää mainosta ole. Uskon kyllä että sinä olet ammattilainen, mutta sellaisia ei kaikkien tiellä liikkujien tarvitse olla, eikä joka asiasta (ainakaan autokoulupalstalla) tarvitsisi mielestäni tehdä jotain ylitsepääsemätöntä ongelmaa tai kilpailua tietämyksen laajuudesta...
- sanhelmi
..funtsin sitä jo heti alussa että kaip se tulee läpi käytyä, mutta tuntien huvetessa ei tuntunut onnistuvan..satuinpa ajamaan samaan aikaan kuorma-autokorttia ja pelkän sattuman ansiosta pääsin kuormuria tankkaamaan!! kyllä semmoset vois olla kanssa edes teoriassa läpikäytäviä asioita.
- kkk
Vähän niukaksi jäi ajaminen muuten sillä tunnilla. Jäin miettimään oliko tuo tarpeen, oppi sinänsä hyödyllistä mutta aikaa siinä meni yllättävän paljon.
Kortti tuli kyllä minimitunneilla eli opetus kokonaisuutena oli hyvä.
Tankkauspäivänä oli satanut lunta ja keli oli huono, ehkä tämä vaikutti open ratkaisuun. Koulutuksen sinä vaiheessa liukkaan kelin harjoittelu normaaliliikenteessä olisi hieman turhan riskialtista. - vasemmalla kädellä
pitäiskö opettaa?
- miksei opeteta
Autokouluissa ei opeteta siksi, koska mennään sieltä mistä rima on matalin.
Jos opetus alkaisi olla liian vaativaa osalle oppilaista, vaadittaisiin harjoitustehtävien tekoa, edettäisiin tunnilla rivakasti, pahat kielet kielisivät paskasta autokoulusta.
Nykyään se on vaan sellaista että siellä ollaan ja ope heittää vähän läppää.
Ja ajotunneillakaan opet ei oikein opeta mitään, kun nuoret on niin herkkänahkaisia ja loukkaantuvat, jos heidän tekemisessään on parannettavaa. Ja taas asiakkaat kaikkoaisivat.
Kyllä se on tämä nykyinen autokoulumalli, joka ei vaadi oppilaalta mitään, ja autokoulu nyhtää helpot rahat.No nyt se tuli ja varmaan ammattilaisen suusta.
Mennään siitä mistä rima on matalin ja nyhtää helpot rahat. HIP HEI JA HURRAA. JOS NÄIN ON, NIIN PERUSTAISIN KOULUN VÄLITTÖMÄSTI.
Kyllä asia juuri päinvastoin. Koulu kuin koulu kilpailee opetuksen tasokkuudella ja laadulla. Joku sanoi, että koulun omistajat ovat ajaneet alan niin alas, että palkkaus on pieni. Palkkaus on pieni, mutta eiköhän tämä yhteiskunnan paska ole sen alasajon tehnyt. Nostaneet jatkuvasti kuluja: alvi,työntekijän muut kulut, polttoaine yms. Ja vieläpä autokouluja ei katsota ammattimaiseksi liikenteeksi, kuten esim. taksit, joten autoista ei verohelpotuksia saa. Ja vielä se, että opetuslupalainen ei kilpaile yhdenkään koulun kanssa, koska verot niiltä puuttuu.
Pieni korjaus voisi olaa se, että laitettaisiin opetuslupaopettajalle edes ajokoe pakolliseksi, niin silloin jo moni varmaan harkitsisi lapsensa lähettämistä kouluu.
Olen kuullut monen opetuslupa opettajan sanovan, " että onneksi meillä ei ole ajokoetta. En varmaan saisi läpi". Mutta saavat opetusluvan kuin muropaketista. Ja sitten eikun "ammattitaidolla" opettamaan.
No lopputulos on nähtävissä yleensä hylkäysprosenttina, vaikka op. lupalainen voi ajaa ajotunteja vaikka sata...- kommentti
Mahtaa nyt vähän puristaa jostain ja pitää purkaa....
Oppilaan taso määrittelee hyvin pitkälti mitä kerkiää opettamaan ja mitä ei.
Kyllähän sitä voi opettaa mitä vaan jos ajo sujuu muutoin hyvin, tosin aikaa yleensä ei liikene paljon näihin huolto ym. juttuihin.
Vastakysymys oppilaille:
Oliko ajosi niin varmaa että jouduit miettimään lisää aiheita ajotunnille ?????
Ja kumpi on tärkeämpää risteysajo vai tankkaustaito tutkintoon mennessä ????? - sitten
inssistä mennään läpi näillä kuvailemillasi opetusmetodeilla? Ja vielä paremmin kuin opetusluvilla.... Niiden kannattaja taidat itse olla, kun ei kerrassaan mitään tietoa tunnu olevan, millaista siellä autokoulussa on.
- opetus
TEERISS kirjoitti:
No nyt se tuli ja varmaan ammattilaisen suusta.
Mennään siitä mistä rima on matalin ja nyhtää helpot rahat. HIP HEI JA HURRAA. JOS NÄIN ON, NIIN PERUSTAISIN KOULUN VÄLITTÖMÄSTI.
Kyllä asia juuri päinvastoin. Koulu kuin koulu kilpailee opetuksen tasokkuudella ja laadulla. Joku sanoi, että koulun omistajat ovat ajaneet alan niin alas, että palkkaus on pieni. Palkkaus on pieni, mutta eiköhän tämä yhteiskunnan paska ole sen alasajon tehnyt. Nostaneet jatkuvasti kuluja: alvi,työntekijän muut kulut, polttoaine yms. Ja vieläpä autokouluja ei katsota ammattimaiseksi liikenteeksi, kuten esim. taksit, joten autoista ei verohelpotuksia saa. Ja vielä se, että opetuslupalainen ei kilpaile yhdenkään koulun kanssa, koska verot niiltä puuttuu.
Pieni korjaus voisi olaa se, että laitettaisiin opetuslupaopettajalle edes ajokoe pakolliseksi, niin silloin jo moni varmaan harkitsisi lapsensa lähettämistä kouluu.
Olen kuullut monen opetuslupa opettajan sanovan, " että onneksi meillä ei ole ajokoetta. En varmaan saisi läpi". Mutta saavat opetusluvan kuin muropaketista. Ja sitten eikun "ammattitaidolla" opettamaan.
No lopputulos on nähtävissä yleensä hylkäysprosenttina, vaikka op. lupalainen voi ajaa ajotunteja vaikka sata...oikeassa, että koulut pitävät tasoa, mutta opettajien vaihtaessa alaa hankitaan täydenykseksi esim. eläkeläisiä joilla vanhat tiedot ja taidot. Helppoja rahoja tällä alalla ei olekkaan.
On myöskin totta, että yhteiskunta on myöskin ajanut alaa alaspäin, mutta se ei tarkoita sitä, että jäädään paikoilleen, vaan silloin eletään tilanteen ja lakien mukaan ja nostetaan hintaa.
Ei ollut kovin järkevää alkaa repiä erotusta yrittäjien ja opettajien "selkänahasta" niinkuin on tehty.
Entisenä yrittäjänä tiedät varmaan sen...
Itsekkin ollut alalla vuodesta -82.
Opetuslupalaisista on samanlaisia kokemuksia... - opetus
opetus kirjoitti:
oikeassa, että koulut pitävät tasoa, mutta opettajien vaihtaessa alaa hankitaan täydenykseksi esim. eläkeläisiä joilla vanhat tiedot ja taidot. Helppoja rahoja tällä alalla ei olekkaan.
On myöskin totta, että yhteiskunta on myöskin ajanut alaa alaspäin, mutta se ei tarkoita sitä, että jäädään paikoilleen, vaan silloin eletään tilanteen ja lakien mukaan ja nostetaan hintaa.
Ei ollut kovin järkevää alkaa repiä erotusta yrittäjien ja opettajien "selkänahasta" niinkuin on tehty.
Entisenä yrittäjänä tiedät varmaan sen...
Itsekkin ollut alalla vuodesta -82.
Opetuslupalaisista on samanlaisia kokemuksia...aikaisempi viesti ei ollut minun...Ettei tule väärinkäsitystä.
- Ulkoinen
Kyllä me ainakin tankkaamassa käytiin. Multa kysyttiin että osaanko homman vai joko mennään.. Kylläpä se mielestäni ihan jokaisessa autokoulussa opettaa pitäisi. Mitä hyötyä on ajamisen taidosta jos tankkaus ei onnistu? Auto käsittääkseni ei liiku ilman bensaa.. Ja kuka sitä bensaa sinne laittaa jos ei kuski itse.. Tuskin aina on kyydissä joku.
- opetetaan
mikäli sattuu tyhjätankkki kohdalle, mutta kun toiset valittaa että menee opetusajasta aikaa kun pitää tankata autoa. Vaikkkakin sekin on opetuskortissa erikseen merkitty opettavien asioiden joukkoon. Yks passaa yhdelle kun taas toiselle ei.
Mutta yksi asia muistakaa kun menette sitten aikanaan tankkamaan yksiksenne. Niin muistakaa aloitaa takkaaminen avaamalla ensin bensatankin korkki auki jos vaikka talvella on korkki jäätynyt kiini ja rahat syötetty niin menee se reissu hukkaan kun ei tankki aukeakkaan. Saahan rahat aikanaan takaisin mutta jos on vähän rahaa niinkuin yleensä niin... - tyhmyri
Voisiko joku yksityiskohtaisesti selittää tankkauksen vaiheet? Oon sen verran tyhmä etten tiedä miten siellä pitää toimia.
- laiteta
ihan kaikkea nyt tyhmyyden piikkiin kuitenkaan? Eiköhän osansa ole laiskuudella ja saamattomuudellakin, jos joku voi väittää vuonna 2006, ettei ole ikinä nähnyt miten autoa tankataan.
Melkeinpä väittäisin, että itseni lailla kuka vaan oppii tankkauksen katsomalla, kun joku muu sen tekee. Auton ajamisen kanssahan asian laita ei ole näin ja siksi siihen autokoulussa keskitytäänkin. - .....
Ensin otat selvää mitä aiot tankata,95/98/diesel.
Kun ajat asemalle, ajat sen pisteen luokse mistä saat autosi tarvitsemaa polttoainetta, bensa luukku
sen pisteen kohdalle ja auto sammuksiin. Avaat bensatankin luukun. Menet autoomaatin luokse, syötät rahan ja seuraat näytön ohjeita. Valitset mittarin jonka luona autosi on. Seuraat näytön ohjeita. Sitten vaan bensatankin korkki auki ja liipasin käteen ja tankkaamaan. Kyllä se sujuu. - se siit, Pena
..... kirjoitti:
Ensin otat selvää mitä aiot tankata,95/98/diesel.
Kun ajat asemalle, ajat sen pisteen luokse mistä saat autosi tarvitsemaa polttoainetta, bensa luukku
sen pisteen kohdalle ja auto sammuksiin. Avaat bensatankin luukun. Menet autoomaatin luokse, syötät rahan ja seuraat näytön ohjeita. Valitset mittarin jonka luona autosi on. Seuraat näytön ohjeita. Sitten vaan bensatankin korkki auki ja liipasin käteen ja tankkaamaan. Kyllä se sujuu.ihan kuin spesialistikuski.
- jct
se siit, Pena kirjoitti:
ihan kuin spesialistikuski.
Miehet:
1. Aja tankille.
2. Aseta kortti automaattiin.
3. Näppäile tunnusluku.
4. Tankkaa, ota kortti ja kuitti.
5. Aja pois.
Naiset:
1. Aja tankille.
2. Tarkista kampaus.
3. Sammuta moottori.
4. Laita avaimet käsilaukkuun.
5. Etsi kortti käsilaukusta.
6. Laita kortti automaattiin.
7. Etsi käsilaukusta lappu, johon tunnusluku on kirjoitettu.
8. Näppäile tunnusluku.
9. Mieti mikä oktaani.
10. Etsi avaimet käsilaukusta
11. Aloita tankkaus.
12. Tankki väärällä puolella. Mene takaisin autoon.
13. Tarkista kampaus ja lisää huulipunaa.
14. Etsi avaimet käsilaukusta.
15. Käynnistä moottori ja käännä auto.
16. Aloita tankkaus (15 sekuntia jäljellä).
17. Lopeta tankkaus.
18. Mene takaisin autoon.
19. Aja ulos huoltoasemalta.
20. Stop.
21. Peruuta takaisin.
22. Mene ulos, ota kuitti ja laita tankin korkki paikalleen.
23. Tarkista kampaus.
24. Laita kortti käsilaukkuun ja kuitti hansikaslokeroon.
25. Aja pois huoltoasemalta.
26. Aja 5 km.
27. Ota käsijarru pois päältä. - mihin?
jct kirjoitti:
Miehet:
1. Aja tankille.
2. Aseta kortti automaattiin.
3. Näppäile tunnusluku.
4. Tankkaa, ota kortti ja kuitti.
5. Aja pois.
Naiset:
1. Aja tankille.
2. Tarkista kampaus.
3. Sammuta moottori.
4. Laita avaimet käsilaukkuun.
5. Etsi kortti käsilaukusta.
6. Laita kortti automaattiin.
7. Etsi käsilaukusta lappu, johon tunnusluku on kirjoitettu.
8. Näppäile tunnusluku.
9. Mieti mikä oktaani.
10. Etsi avaimet käsilaukusta
11. Aloita tankkaus.
12. Tankki väärällä puolella. Mene takaisin autoon.
13. Tarkista kampaus ja lisää huulipunaa.
14. Etsi avaimet käsilaukusta.
15. Käynnistä moottori ja käännä auto.
16. Aloita tankkaus (15 sekuntia jäljellä).
17. Lopeta tankkaus.
18. Mene takaisin autoon.
19. Aja ulos huoltoasemalta.
20. Stop.
21. Peruuta takaisin.
22. Mene ulos, ota kuitti ja laita tankin korkki paikalleen.
23. Tarkista kampaus.
24. Laita kortti käsilaukkuun ja kuitti hansikaslokeroon.
25. Aja pois huoltoasemalta.
26. Aja 5 km.
27. Ota käsijarru pois päältä.Mikä kortti mihin automaattiin ja mikä tunnusluku.
- junailija-Jussi
jct kirjoitti:
Miehet:
1. Aja tankille.
2. Aseta kortti automaattiin.
3. Näppäile tunnusluku.
4. Tankkaa, ota kortti ja kuitti.
5. Aja pois.
Naiset:
1. Aja tankille.
2. Tarkista kampaus.
3. Sammuta moottori.
4. Laita avaimet käsilaukkuun.
5. Etsi kortti käsilaukusta.
6. Laita kortti automaattiin.
7. Etsi käsilaukusta lappu, johon tunnusluku on kirjoitettu.
8. Näppäile tunnusluku.
9. Mieti mikä oktaani.
10. Etsi avaimet käsilaukusta
11. Aloita tankkaus.
12. Tankki väärällä puolella. Mene takaisin autoon.
13. Tarkista kampaus ja lisää huulipunaa.
14. Etsi avaimet käsilaukusta.
15. Käynnistä moottori ja käännä auto.
16. Aloita tankkaus (15 sekuntia jäljellä).
17. Lopeta tankkaus.
18. Mene takaisin autoon.
19. Aja ulos huoltoasemalta.
20. Stop.
21. Peruuta takaisin.
22. Mene ulos, ota kuitti ja laita tankin korkki paikalleen.
23. Tarkista kampaus.
24. Laita kortti käsilaukkuun ja kuitti hansikaslokeroon.
25. Aja pois huoltoasemalta.
26. Aja 5 km.
27. Ota käsijarru pois päältä.silti hyvä juttu! ;))
- sepeteus
junailija-Jussi kirjoitti:
silti hyvä juttu! ;))
käännyttäessä risteyksestä oikealle, saattaa edessäsi heti risteyksen jälkeen olla bussipysäkki ja pitkäkin ajoliuska, jopa kiihdytys/liittymiskaista.
JOS on valkoiset lyhyet katkoviivat, jotka ohjaavat kääntyjän sille seuraavalle ajoradan osalle, et ryhmity tälle ekalle mahdollisuudelle, vaan sille toiselle.
Jos sillä ekalla on taasen toinen tilanne ja esim. bussipysäkin ja sen toisen kaistan välissä on valkoiset katkoviivat, joiden viivojen ja välien suhde on yksi kolmeen, saat jäädä suoraan (aluksi) sille ekalle, eli bussinkin käyttämälle kaistaosuudelle. Onhan niitä, kun muistais vaan.
Sanokaapas, saako parkkiruutuun, joka on maalattu rinnakkaisille autoille pysäköidä ruutua pidemmän auton siten, että kun se tulosuunnan (sisääntuloaukon) puolelta ei olekaan maalattu umpeen, jättää auton esim, 20 cm yli ruudun? Tulopuoleltaan. - jct
junailija-Jussi kirjoitti:
silti hyvä juttu! ;))
Naisten kurssi numero 2 kun on vielä käymättä:
"2. Autokoulun jatkokurssi (16 pv.)
- konepellin avaus
- tankkaaminen
Jatkokurssi: bensiini- ja dieselmoottorin erot tankattaessa
- peruuttaminen
- ajoasento
- kaistan valinta moottoritiellä"
http://www.student.oulu.fi/~amkarppi/maili/maili72.html
Puhumattakaan sitten näistä, jotka on vasta syksyllä ohjelmistossa...
"Kurssi 1
Autoilu 1: Kytkin, tuo veikeä ylimääräinen poljin, joka rikkoutuu joka vuosi. Opetellaan polkaisemaan kytkintä ennen vaihteen valitsemista. Paljon luistatusharjoituksia.
Kurssi 2
Autoilu 2: Piru keksi peruuttamisen. Kokoonnumme viikottain Prisman pihaan. Paljon törmäilyharjoituksia. Yksi peruuttaa vuorollaan ja muut arvioivat yrittävät väistää. Oma auto välttämätön, koululla ei enää ehjää kalustoa.
Kurssi 3.
Autoilu 3: Vierestä ajaminen. Ryhmä kokeneimmille vierestä ajajille, joilla on jo paljon rutiinia ja sana hallussa (myös anopeille). Vahvistutamme äänihuulia ja käymme läpi uusimmat termit ja lyhenteet, ettet jää hiljaiseksi missään tilanteessa esim. abs, sips, esp. yms
Kurssi 4.
Autoilu 4: Viimeisin autokurssimme antaa hyvät valmiudet ajaa käsijarru päällä säällä kuin säällä. Kouluttajamme antavat myös neuvoja olemaan huomaamatta palaneen käryä.
Huom !
Seuraavat kurssit alkavat vasta keväällä:
- Auton risteykseen sammuttaminen. (alkeiskurssi)
- Missä autossani on bensatankki. (alkeiskurssi)
- Miten kerään jonoa perääni, tuo aina mainio matelukurssi.
Kestosuosikki kurssi jo vuosien takaa!
- Autossani on mies! Kurssi todella kokeneille naisautoilijoille, jossa etsitään pissapojan säiliö ja täytetään se.
Kurssi 5
Nyt kaikki autoon, lähdetään! Taso 1
Hauskasti toteutettu aloittelijoille suunnattu kurssi kaikille naisille, jotka eivät enää viitsi istuttaa perhettä autossa yli tuntia odottamassa. Miten kenkien jalkaan laitto ja käsilaukun mukaan otto kestää tunnin.
Tämän kurssin jälkeen ihmettelet sitä itsekin. Kurssilaisten käytössä hauska simulaattori jos soittaa äänimerkkiä 5 minuutin välein.
Kurssi 6
Nyt kaikki autoon, lähdetään! Taso 2
Edistyneille, jo taso 1 kurssin käyneille, jotka ovat alittaneet puolen tunnin rajan."
http://www.student.oulu.fi/~amkarppi/maili/maili271.html
=D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .724184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323020Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3922105Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101206Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111183- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291024- 611012
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111963