Älytön sunnuntaiaukiolo

A.Vaisanen

Jostain syystä nyt ajetaan sellaista että kaupat olisivat auki sunnuntaisin. Siitä ei ole mitään muuta kuin haittaa, koko kansantaloudelle. Kaupassa maksetaan kaksinkertaiset palkat sunnuntaisin, eli kaupalle palkkakustannusten nousu olisi luokkaa 15%, ja kun palkat ovat suuri osa kaupan kokonaiskustannuksia, niin vähittäiskaupan kustannukset nousisivat 5 - 10%. Eli jotta katteet pysyisivät niin vaikutus hintoihin olisi jopa prosentin luokkaa - siis suurinpaan osaan kaikesta ostamastamme. Onko kansa valmis maksamaan sunnuntaiaukiolosta itse asiassa noin prosentin koko tuloistaan?

Koko sunnuntai-aukioloidea lienee vain suurempien ketjujen yritys ajaa pienet ahtaammalle. Sen kannattajat menevät halpaan! Siitä ei ole mitään etua yhteiskunnalle että suuremmilla kokonaiskustannuksilla saadaan myytyä ihmisille sama määrä tavaraa kuin ennenkin.

8

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunnuntai-tyhjyyttä

Sääliksi käy myyjiä, jotka saavat kesähelteillä oleksia usein tyhjissäkin kaupoissa ja tavarataloissa pitin pitkää iltapäivää. Käytännön havainnot kertovat, että suurimpia asiakasryhmiä näyttävät olevan kesäsunnuntaisin alkoholin suurkuluttajat, jotka käyvät tankkaamassa.

Kummallista on tuo suurliikkeiden johtajien toistava mainostelu, että palveluiden on oltava käytettävissä kohta kai ympäri vuorokauden? Helppohan on suurrikkaiden johtajien vaatia kummallisia aukioloaikoja, kun ei itse tarvitse pienellä palkalla iltaisin ja pyhäisin olla raatamssa. Toiset palvelevat herroja...

Kyllä kai jokainen terveälyinen kykenee tekemään ostoksensa ja suunnitelmansa kerralla siten, että yhden päivän (sunnuntain)voi jättää sitten kaupassa käymättä. Eíhän esim. maalle tai retkelle yms. mentäessäkään oleteta, että saadaan ruokaa ja tarvikkeita heti ja nyt-kädestä suuhun uusavuttomasti!

Hei, miten me pysyttiin hengissä ennen vanhaan, kun ei ollut sunnuntain aukioloaikoja?
      -Hyvin, kun ollaan hengissä säilytty tähänkin asti, ja ostettu vasta maanantaina sitä mitä tarvitsee!

MUISTA PYHITTÄÄ LEPOPÄIVÄSI!
      Jopa ateistisessa Kiinassa on yksi yhteinen vapaapäivä!On terveellistä hiljentyä kerran viikossa, vain pakolliset palvelut tarvitaan, kuten terveydenhoito - ja turvallisuu yms.

Onko se nyt niin, etä "markkinavoimien jumala" haluaa ajat ja lait muuttaa?

Ja kridet kiltisti kuorossa mukana?

• pahasti valittavat sunnunta...

aukioloaikoja. Palkka on hyvä ja varmasti kesäaikaan varsinkin sunnuntait pitkälti työllistetään sijais-, eli opiskelijatyövoimalla.

• Laamanni

Papit stressaantuvat sunnuntaitöistä ja pyhäkorvaukset nostavat kirkollisveron hintaa.

Antaakaa papeille ja muille mahdollisuus lepopäivään. Markkinameininki pois kirkoista!

• vaikka se

ei olekaan sunnuntai

• Olla sunnuntaina töissä
        vaikka se kirjoitti:

ei olekaan sunnuntai

Minä haluan olla sunnuntaisin töissä. Onpahan sitten viikolla vapaata. Väliäkö sillä on milloin ihminen on töissä kunhan rahaa tuloo. Höh älkää aina valittako, olkaa iloisia kun on töitä. Monella ei ole.

• kaiku ...
        Olla sunnuntaina töissä kirjoitti:

Minä haluan olla sunnuntaisin töissä. Onpahan sitten viikolla vapaata. Väliäkö sillä on milloin ihminen on töissä kunhan rahaa tuloo. Höh älkää aina valittako, olkaa iloisia kun on töitä. Monella ei ole.

sieltä kuuluu ?

• pitäisi.

Ei pitäisi kuulua valtiolle millään lailla koska joku haluaa pitää kauppaansa auki.

• ....

Jokainen kauppias pitäköön kauppojansa auki silloin kuin itse tahtoo ja parhaimmaksi näkee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      108
      4711
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3443
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2400
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1524
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1246
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1162
    8. 164
      1050
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1048
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen